Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:09

En als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauw hoedje(of cap :+ ) op...
Tegen zoveel hersenloosheid kun je gewoon niet op..
Natuurlijk kun je ook ander letsel oplopen maar hersenletsel is vaak vele malen erger en minder goed te behandelen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:10

Vala schreef:
Natuurlijk beschermt een cap wel tegen hersenletsel Horseyfries! Een hersenschudding of hersendood maakt wel degelijk verschil, jeetje!
En je been op 7 plaatsen breken is ook altijd nog beter dan zwaar hersenletsel of hersendood.

Nee Vala , ook mét cap kun je nog altijd hersenletsel oplopen. Als de klap namelijk hard is slaan je hersens binnen in je pannetje tegen de wand aan, en ook daardoor kun je hersenbeschadigingen oplopen en zelfs hersendood worden door zware bloedingen. Dat lijkt me in deze discussie soms het grootste probleem: dat sommige mensen denken dat een cap hun tegen alles gaat beschermen. Gezond verstand doet dat, op tijd longeren als je paard fris is in plaats van erop te stappen doet dat, gevaarlijke situaties vermijden doet dat, en als je paard gevaarlijk is er nooit weer opstappen doet dat. Maar een cap doet dat niet!
Het zou getuigen van het zelf hebben van hersenen dat je niet mensen met een andere mening gaat beschuldigen van hersenloosheid. Mijn IQ test zei namelijk iets anders....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:12

@vala
Een dwarslaesie is heel goed te verhelpen door een cap en ook erg goed te behandelen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:14

Natuurlijk beschermt het niet tegen alles, ik heb een medische achtergrond en kom niet uit een ei ofzo! Maar als je hersenletsel oploopt met cap op wat zou er dan gebeurd zijn zonder denk je?

@Little_king, bedankt voor je domme reaktie, volgens mij beweer ik dat ook nergens.

little_birdy

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:18

ik heb een leuke test voor jullie :)

stap 1 pak een knuppel
stap 2 doe een cap op
stap 3 laat iemand met de knuppel tegen je hoofd + cap aanmeppen,
stap 4 herhaal dit zonder cap

stap 5 vertel ons wat meer pijn deed :D

tadaaa drama opgelost

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:20

@vala.
Waarom noem jij mensen die jou mening niet delen "dom" en "hersenloos"
Ze denken er gewoon anders over.
Mijn mening is: er zijn zoveel gevaren in het leven.
Dadelijk wordt je van de fiets gereden dooreen auto en knal je met je hoofd op de stoeprand en het is over.
Of komt er frontaal iemand op je af en is de airbag ook niet voldoende.
Of krijg je gewoon een enge ziekte.
Laat mensen toch doen wat ze willen zonder ze meteen te bestempelen als mensen die hersenloos zijn en andere niet nette termen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:20

Ik hooop dat een aantal mensen hier dat gaat proberen :D !

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:58

Moderatoropmerking:
Wederom heb ik aantal berichten moeten verwijderen die op de persoon werden gespeeld in plaats van op de inhoud van een bericht. Bij deze nogmaals het verzoek om het argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon.

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:59

Alsof een hoedje mooi staat bij zo'n kort jasje?! Pas met een slipjas lijkt het nog ergens op. Als je nog maar in de Z rijdt kan je beter je cap ophouden!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:30

ponylies schreef:
ik heb een leuke test voor jullie :)

stap 1 pak een knuppel
stap 2 doe een cap op
stap 3 laat iemand met de knuppel tegen je hoofd + cap aanmeppen,
stap 4 herhaal dit zonder cap

stap 5 vertel ons wat meer pijn deed :D

tadaaa drama opgelost

Hoeveel knuppels kom je tegen in de dressuurring?
Kan je beter gaan voetballen met een cap op;
Stap 1: train mee met cap
Stap 2: wordt in de schaar genomen zodat je met je kop tegen de grond klapt
Herhaal dit zonder cap...

Grote kans dat je zonder cap beter af bent.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:32

Voordat we hier verder gaan met elkaar gebroken ruggen benen schedels en weet ik niet wat toewensen,
denk nu eens na over wat is dressuur, wie gaat mij hierop antwoorden.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:36

Ik dacht dat we het hier hadden over hoedjes en helmen dragen tijdens het paardrijden en niet 't dagelijks leven?

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:08

Oke, het gaat er nu op neer komen dat iedereen die met hoedje rijd niet goed bij zn verstand is.....

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:12

nee hoor :)
zoals ik eerder al zij het is je eigen hoofd :)

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:16

hoi allereerst vala bedankt voor je steun. Zoals little prince beweerde is heteen soort verdiend "succes"" een hoedje op j hoofd. Ik ben ook best trots dat ik mijn tweede "simpele" paard in het Z hebt gereden, en daarom reed ik ook uit ijdelheid met een hoedje. Na de heftige ongelukken inderdaad ZIE IK HET NU ANDERS en ga dus anders met het hoofddeksel aan de kant. Het moet me van mijn hart dat ik spijt heb dat ik uberhaupt heb gereageerd, vind dat mensen respecthoos elkaar verbaal te lijf gaan. Natuurlijk is het een risico volle sport, maarwaar je potentieele risico's kan vermijden is het wijs om dat te doen. Die van ponylies is grappig en zeker waard. Ik incasseer de klap met mijn nieuwe grijze cap.....hi hi *\o/*

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:22

haha das wel zonde van je nieuwe cap hoor :')

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:27

ja maar het kwijlbakje heb ik misschien niet nodig.....scheelt weer

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:27

Wederom zie ik hier iemand zeggen dat je potentiële risico's kan vermijden door een cap op te zetten. Dit is jezelf voor de gek houden. Er is maar één manier waarop je potentiële risico's door paardrijden kan vermijden en dat is niet op een paard gaan zitten.
Jullie zijn op zoek naar een soort schijnveiligheidsgevoel die de cap je geeft. Prima hoor, maar verplicht mij niet om mee te doen met zo'n schijnvertoning!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:30

dat doe ik ook zeker niet hoor ik vind het ieders eigen keus,
mijn cap heeft mij vaak zat gered namelijk (lees met hoofd op bakrand enz vallen)
vandaar dat ik liever met cap rij,
ieder zijn eigen keus,
de amazone die overleden is wist waarschijnlijk ook de risico's niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:38

horseyfries schreef:
Wederom zie ik hier iemand zeggen dat je potentiële risico's kan vermijden door een cap op te zetten. Dit is jezelf voor de gek houden. Er is maar één manier waarop je potentiële risico's door paardrijden kan vermijden en dat is niet op een paard gaan zitten.
Jullie zijn op zoek naar een soort schijnveiligheidsgevoel die de cap je geeft. Prima hoor, maar verplicht mij niet om mee te doen met zo'n schijnvertoning!

Is zonder cap rijden veiliger dan met? :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:43

Sinds vandaag weet ik nog een reden waarom je in het Z met een hoedje moet rijden... Dat is makkelijker voor de ringmeesters dan zien ze sneller dat je ook Z rijdt.
Ze vonden het maar lastig dat ik een helm op had, dat was minder duidelijk voor ze (en ik rijd ook nog met alleen een trens...)
Mijn man/groom/voorlezer hoorde dat en zei dat ik van hem met een helm moet rijden gezien het feit dat ik het laatste jaar nogal eens eh, eraf gestuiterd ben... :') Volgens hem was het niet zo moeilijk voor de ringmeesters, iedereen met een hoedje rijdt Z in zij met die helm op die schimmel, daar was er toch maar eentje van. :D
In het ZZL heb ik niemand met een helm gezien, nou, dan ben ik straks maar de enige, het maakt mij niet uit!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:54

Met cap kan je sommige dingen zeker niet vermijden, maar ik draag zelf altijd een cap omdat 't mij mijn leven heeft gered. Wel heb ik voor altijd een hersenbeschadiging, maar als ik die val had gemaakt zonder cap of met hoedje. Dan was ik er zeker weten niet meer geweest of zo ver heen dat ik nooit meer normaal zou kunnen functioneren.
Dus de cap heeft bij mij zeker de klap voor een gedeelte opgevangen, wat een hoedje niet kan doen.

Maja, iedereen moet zelf risico's nemen, als je er maar goed over nadenkt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:01

Zeg Karin, ik vind het prima als jij een cap draagt, maar je gaat als oud-lid van de hoedjesbrigade nu toch niet tegen het hoedje pleiten >;)

Ik ben het overigens met Horseyfries eens. De cap creëert een schijnveiligheid die niet bestaat. Paardrijden is gewoon een risicovolle sport, zonder maar zeker ook mét cap.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:21

haha ik heb het andersom meegemaakt, met een cap in het z starten en aangesproken worden door iemand van de organisatie dat je niet met stang en trens in het m mag rijden..... :o?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 01:37

Ik lees nergens dat er gesuggereerd wordt, dat er met een cap niets kan gebeuren. Wel dat een cap letsel vaak minder erg kan maken dan zonder. Dat is geen schijnveligheid, dat is geeoon een feit. Met cap heb je minder kans op ernstig hersenletsel. Dus niet geen kans, maar minder.

Ik had met cap een schedelbasisfractuur en lag 8 dagen in schemercoma door een zware hersenkneuzing. De neuroloog heeftmeerdere keren gezegd dat het maar goed was dat ik hem op had, dat heeft mijn leven gered. Her maakt dus wel degelijk uit voor de soort en graad van je letsel.