Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:22

70 % is wel heel erg veel. dat andere voorbeeld was volgens mij als ik foto's zie ook erg, maar niet op de gehele rug.. die spring na 9 maanden weer.. dus toch minder diepe brandwonden misschien?

deze heeft 2 jaar op de kliniek gestaan.. dat is wel heel erg..

ik neig ook meer naar ego. dan held. maar dan nog.. wie bepaald het is haar keuze.
maak zo iets maar eens mee.. lijkt me zo moeilijk,..
Laatst bijgewerkt door Christiene op 11-05-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:22

Ik vind dit aan alle kanten een kinderachtig topic worden, als je een andere mening heb dan de inslaap-brigade hier wordt er gelijk fors op je ingehakt. Waar is de vrijheid van meningsuiting? Of is dit nu een zogenaamde discussie?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:24

Lamar schreef:
Ik vind iemand die meerdere opties bekijkt dan alleen maar laten inslapen niet kortzichtig.

OP dat bedoelde ik dat ook niet, wel op het feit dat ze zegt dat we heel rap een paard laten inslapen, vind dit een zeer pijnlijke opmerking, waar ik het persoonlijk moeilijk mee hebt, precies of ik zou mijn paard voor een bangetel laat inslapen

Iedereen zijn mening, maar men moet niet gaan zeggen als je een paard uit zijn lijden lost je laf bent

tita

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:30

Chanel doe en denk vooral wat jij wilt en probeer nie woorden in mijn mond te leggen. En drijf me nie in een hoek is allemaal duidelijk wat er staat maar jij kan je er nie in vinden.

Btw peesblesure zeer pijnlijk kan hele lange herstel nodig hebben. Cushing kan pijnlijk zijn, hoefbevang pijn en levenslang........dus.....

@vala mijn gedachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:31

chanel1985 schreef:
Lamar schreef:
Ik vind iemand die meerdere opties bekijkt dan alleen maar laten inslapen niet kortzichtig.

OP dat bedoelde ik dat ook niet, wel op het feit dat ze zegt dat we heel rap een paard laten inslapen, vind dit een zeer pijnlijke opmerking, waar ik het persoonlijk moeilijk mee hebt, precies of ik zou mijn paard voor een bangetel laat inslapen

Iedereen zijn mening, maar men moet niet gaan zeggen als je een paard uit zijn lijden lost je laf bent

Ik heb Tita dat nergens zien schrijven hoor. Dat inslapen de weg van de minste weerstand is ben ik het mee eens, qua behandelingsmethode althans. Misschien dat het gevoelsmatig wel de weg van de meeste weerstand kan zijn maar ik denk dat Tita dat hier niet bedoelde. Voor zover ik het goed begrepen heb gaat het om de behandelingsmethode.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:36

En als een peesblessure te lang duurt en zeer pijnlijk is, als hoefbevangenheid te vergevorderd is, alsook cushing, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid, ik laat mijn dieren niet onnodig lijden, jij kan zeggen dat je dit laf vind, jouw mening, ik kan het omgekeerde zeggen van jouw.

En ik leg geen woorden in je mond, dit heb je zo geschreven alleen heb je het mooi verwoord O:)

Lamar: Daar gaat het toch over, over de behandelmethode, dat het makkelijker is om een paard te laten inslapen in plaats van te behandelen, dit vinden jullie toch, daar komt het toch op neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:40

chanel1985 schreef:
En als een peesblessure te lang duurt en zeer pijnlijk is, als hoefbevangenheid te vergevorderd is, alsook cushing, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid, ik laat mijn dieren niet onnodig lijden, jij kan zeggen dat je dit laf vind, jouw mening, ik kan het omgekeerde zeggen van jouw.

En ik leg geen woorden in je mond, dit heb je zo geschreven alleen heb je het mooi verwoord O:)

Lamar: Daar gaat het toch over, over de behandelmethode, dat het makkelijker is om een paard te laten inslapen in plaats van te behandelen, dit vinden jullie toch, daar komt het toch op neer.

Er zit een verschil in de "behandelmethode" en "de beslissing over welke behandelmethode". De eerste is zakelijk, de tweede is gevoelsmatig. De eerste kan dus nooit laf zijn omdat het een zakelijke handeling is, de tweede zou dat in bepaalde situaties (en ik heb het nu niet over jouw situatie) dat wel kunnen zijn.
Het gaat hier om de eerste... snappie? :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:43

tita schreef:
Ik kom er eerlijk voor uit dat k mijn paard ook een kans zou geven. Je kunt alles van me zeggen maar egoïstisch ben ik niet. Afmaken zonder iets gebrobeerd hebben met kans op herstel is in mijn ogen weg van minste weerstand

Quote mezelf even want chanel snapt nie wat ik bedoel...speciaal voor jou dik gedrukt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:47

Ik ben gek op mijn dieren en ik had een andere keuze gemaakt.

Gewoon omdat ik het niet eerlijk zou vinden mijn dieren de ontzettend lange pijnlijke weg
in te laten gaan.
Waarbij ik ze niet uit kan leggen, dat het uiteindelijk, misschien? ooit wel beter gaat....
Hoe erg ik het ook zou vinden om ze te moeten laten gaan....

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:54

tita schreef:
tita schreef:
Ik kom er eerlijk voor uit dat k mijn paard ook een kans zou geven. Je kunt alles van me zeggen maar egoïstisch ben ik niet. Afmaken zonder iets gebrobeerd hebben met kans op herstel is in mijn ogen weg van minste weerstand

Quote mezelf even want chanel snapt nie wat ik bedoel...speciaal voor jou dik gedrukt

Als een paard zijn been in tweeen ligt dan ga jij het laten gipsen? Want de kans op herstel is er. Alle blessures aan een paard is er een kans op herstel. De keuze van afmaken of niet word bepaald door de lijdensweg hoofdzakelijk. Voor elke blessure is een herstel of een andere gebruiksdoel. Een gebroken been kan ook herstellen, wellicht niet meer voor het gebruiksdoel, maar kan wel herstellen. Sommige dingen kan je beter een paard niet aandoen. Dit is er een van.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:59

Nee hoor nie elk beenbreuk is kans op herstel maar en griffelbeentje en hij kan daarna pijnvrij verder wel. En dan heb je nog andere factoren waar je na moet kijken zoals leeftijd conditie levenslust.

Onzin nie alle blessures zijn herstellend.

En weer een oordeel klaar over dit paard terwijl je alleen foto's ziet. Fijn dat jij gehele paard en situatie heb mee gemaakt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:01

Elke beenbreuk heeft kans op herstel. Alle blessures hebben kans op herstel. Alles heeft kans op herstel.
al is het maar 1%

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:06

Ga ergens anders een rel uitlokken. Herstel verstaan we iets anders onder dan 1% als dit paard 1% hersteld was dan was het nu dood. En laten we eerlijk zijn de na foto's ziet er goed uit

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:07

tita schreef:
Ga ergens anders een rel uitlokken. Herstel verstaan we iets anders onder dan 1% als dit paard 1% hersteld was dan was het nu dood. En laten we eerlijk zijn de na foto's ziet er goed uit

Er is maar 1 na foto en dan alleen van het hoofd...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:09

Brainless schreef:
tita schreef:

Dat klopt maar k vind dat er goed uitzien. Zegt niks over de rest maar als dat ook zo is ziet er goed uit. Had begrepen dat hoofd het ergst was

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:11

tita schreef:

Omdat ik het niet met je eens ben, en jouw argumenten betwist lok ik een rel uit? Ik zeg vraag alleen vragen aan jou aangaande jouw stelling. Dat jij er dan niet meer uit komt kan ik niks aan doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:24

Inderdaad, tjoppie, geef je helemaal gelijk, de pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet.

Tita, je zegt foto's, ik zie maar één foto, enkel het hoofd of ben ik weer mis?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:32

chanel1985 schreef:
Inderdaad, tjoppie, geef je helemaal gelijk, de pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet.

Tita, je zegt foto's, ik zie maar één foto, enkel het hoofd of ben ik weer mis?

Brainless schreef:

tita schreef:
Dat klopt maar k vind dat er goed uitzien. Zegt niks over de rest maar als dat ook zo is ziet er goed uit. Had begrepen dat hoofd het ergst was

Wel lezen mensen! Je kan het niet met elkaar eens zijn maar blijf normaal met elkaar discussieren!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:38

Lamar schreef:
Dit is van een patiëntenbrief van artsennet en dus bedoelt voor mensen, maar omdat iedereen hier de pijn van een verbrand paard toch al koppelt aan de pijn die een verbrand mens voelt zet ik het hier toch ff neer:

Wat zijn de verschijnselen?
Brandwonden zien er verschillend uit afhankelijk van de diepte en de ernst van de verbranding.
•Een eerstegraads brandwond is oppervlakkig. De huid is nog heel, maar rood en pijnlijk.
•Een tweedegraads brandwond is rood, pijnlijk, er ontstaan blaren of de huid gaat stuk waardoor de natte onderlaag zichtbaar wordt.
Een derdegraads brandwond is geelwit of bruin. Deze verbranding is diep en ernstig, maar toch voelt u geen pijn. Dat komt omdat de zenuwuiteinden in de huid verbrand zijn en niet meer werken.
•Als de huid nog erger verbrandt, ontstaan er zwarte plekken.

Op de foto zie ik op het hoofd van het paard toch wel hele wat gele, witte en bruine plekken. Misschien dat dat mee heeft geholpen aan een lagere pijnbeleving? Zou toch kunnen?

En het feit dat een 3de graads brandwond ALTIJD omringd wordt door 1ste en 2de graads heb je weggehaald?

Citaat:
Een derdegraads brandwond is een brandwond waarbij de totale huid is verbrand.

Doordat de zenuwuiteinden vernietigd zijn doen deze wonden geen pijn. De huid is wit of zwart en voelt droog en leerachtig. Een derdegraadsverbranding komt nooit alleen voor. Aan de rand zijn er eerste- en tweedegraadsverbrandingen.

Deze brandwonden kunnen niet uit zichzelf genezen. Ze moeten behandeld worden door een chirurg. In dit geval wordt huid van andere delen van het lichaam verplaatst naar het verbrande gedeelte, zodat het verder op eigen kracht dicht kan groeien.

:')

3de graads is idd niet pijnlijk, maar het revalidatie en genezingsproces wel ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:38

tita schreef:
tita schreef:

Quote mezelf even want [naam] snapt nie wat ik bedoel...speciaal voor jou dik gedrukt

Ik snap het wel, Mijn mening is anders, ik wil niet dat mijn paard het slachtoffer wordt en pijn moet lijden omdat ik persé nog wil proberen, voor mij is dit een vorm van egoïsme, je handelt niet in het belang van het paard.

Ik kan me neerleggen dat jij dit anders ziet, ik hoop dat je mijn mening ook kan volgen (want daar ben ik niet van overtuigt)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:40

Ik vind dat je onmogelijk een mening kan hebben over een dier van iemand anders, zonder dat je of de dierenarts bent en kennis hebt van dit geval, of de eigenaar van dit dier.
Ik weet er niks vanaf, wel mooi dat dit dier er bovenop is gekomen, lijkt me vreselijk om zo te verbranden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:42

Ga daarmee in mee maar dat geldt voor iedereen, ook voor diegene die pro-behandeling zijn, zijk waren er oook niet bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:45

IndianLady schreef:
Lamar schreef:
Dit is van een patiëntenbrief van artsennet en dus bedoelt voor mensen, maar omdat iedereen hier de pijn van een verbrand paard toch al koppelt aan de pijn die een verbrand mens voelt zet ik het hier toch ff neer:

Wat zijn de verschijnselen?
Brandwonden zien er verschillend uit afhankelijk van de diepte en de ernst van de verbranding.
•Een eerstegraads brandwond is oppervlakkig. De huid is nog heel, maar rood en pijnlijk.
•Een tweedegraads brandwond is rood, pijnlijk, er ontstaan blaren of de huid gaat stuk waardoor de natte onderlaag zichtbaar wordt.
Een derdegraads brandwond is geelwit of bruin. Deze verbranding is diep en ernstig, maar toch voelt u geen pijn. Dat komt omdat de zenuwuiteinden in de huid verbrand zijn en niet meer werken.
•Als de huid nog erger verbrandt, ontstaan er zwarte plekken.

Op de foto zie ik op het hoofd van het paard toch wel hele wat gele, witte en bruine plekken. Misschien dat dat mee heeft geholpen aan een lagere pijnbeleving? Zou toch kunnen?

En het feit dat een 3de graads brandwond ALTIJD omringd wordt door 1ste en 2de graads heb je weggehaald?

Citaat:
Een derdegraads brandwond is een brandwond waarbij de totale huid is verbrand.

Doordat de zenuwuiteinden vernietigd zijn doen deze wonden geen pijn. De huid is wit of zwart en voelt droog en leerachtig. Een derdegraadsverbranding komt nooit alleen voor. Aan de rand zijn er eerste- en tweedegraadsverbrandingen.

Deze brandwonden kunnen niet uit zichzelf genezen. Ze moeten behandeld worden door een chirurg. In dit geval wordt huid van andere delen van het lichaam verplaatst naar het verbrande gedeelte, zodat het verder op eigen kracht dicht kan groeien.

:')

3de graads is idd niet pijnlijk, maar het revalidatie en genezingsproces wel ;)

Nou ja... de rand van 70 % is toch heel wat minder dan 70 % toch? :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:50

Ik heb mijn mening inmiddels wel verkondigt, maar waarom blijft men zeggen dat "wij" als tegenstanders niet mogen oordelen omdat we óf de situatie niet kennen, óf de redenen van de DA niet kennen, óf de redenen van de eigenaar niet kennen, óf als we nog nooit zoiets hebben meegemaakt.

Ik werk altijd al met paarden, mijn ouders hebben een bedrijf. Afscheid nemen hoort daar, helaas, bij. Ik weet wat de dood inhoudt, en ik weet hoe zwaar het weegt om die keus te maken. Ik denk dat iedereen voor zichzelf kan bedenken wat hij of zij zou doen.

Ik hoef daar niet mijn paard voor verbrand te hebben, mijn paard heeft zoveel goede en mooie dingen voor mij gedaan, dat ik haar dergelijk leed te allen tijde zal besparen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 20:51

Amen chaos, inderdaad, zu'n mogen hun mening wel verkondigen terwijl ze er ook niet bij waren, dus al evnmin het recht hebben om te oordelen