Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 01:30

Ik denk dat je de natuur ook niet moet verheerlijken.
Wilde paarden leiden een hard bestaan. Droogtes, barre winters, geen voer, parasieten etc.
De paarden die gehouden worden zijn gedomesticeerd, waarvan de meesten een natuurlijke expeditie niet al te gezond zullen doorkomen. Het vermenselijken is een probleem. Het goed voeren van een paard en alles wat daarmee samenhangt heeft weinig met vermenselijken te maken. Als je dat zou doortrekken, dan begint dat al bij de grassprietjes. Natuurlijk paardenhouden is ook een menselijk ingrijpen. Je kunt eenvoudig niet alles aan de natuur overlaten, dat trekt een paard in NL niet. En dan moet je nog oppassen dat de dierenbescherming zich niet met al te natuurlijk paarden houden gaat bemoeien.

joyce B

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:35

oei, nog grotere stalmaten worden aangehouden in Californië. 2,5x de stokmaat...
verder goed stuk met duidelijke voorbeelden en foto's. wel erg minimale tijd aan beweging! een kwartier per dag werk, of een half uur vrije beweging...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:48

Oh oh, wat klinkt dit bericht toch weer geweldig, maar misschien zouden ze eerst eens wat moeten gaan doen aan de meldingen die binnen komen op 112, dierenbescherming en AID. Deze regels gaan pensionstallen de kop kosten en de zogenaamde 'horror-boerderijen' gaan zich hier toch niet aan houden, maar blijkbaar wordt daar door niemand aandacht aan besteed. :(

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:40

Ik vind die paardenwetten echt belachelijk..
alsof het paardenwelzijn afhangt van die nieuwe wetten die er nu komen..

Ik ken bijvoorbeeld mensen die hun paarden in stands zetten; ik zou geen beter plek voor die paarden
kunnen verzinnen..

Laat de AID eerst de mensen aanpakken die niet goed voor hun dieren zijn qua onderhoud en voeding!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:57

Heel simpel geen geld!? Dan ook geen paard(en)!
Geen tijd!? Geen paard(en)

Daarbij welzijn is ook goed paardrijden/mennen, de meeste ruiters en amazone's zijn te arrogant om in te zien dat ze het paard naar de knoppen rijden!

En maar wauwelen over ruimere stallen wel of niet op stand staan, wel of niet vast zetten in de trailer, het wel of niet knippen van vachtplukken die uit oren steken, 't is veel breder dan dat!!!

Denk dat richtlijnen wel eens handig kunnen zijn voor de paardenhouderij,
nu is er nog veels te veel ellende waar het om paardenhouderij gaat, wie een paard wil kopen zou eerst eens op curcus moeten om teleren wat het met zich mee brengt qua verantwoordelijkheden,
te veel mensen kopen impulsief een paard of pony voor dochter of zoonlief en dan start dikwijls de ellende voor het beestje(ik zeg dikwijls niet altijd)

Je zou kunnen zeggen dat je bij 2 paarden of meer een paardehouder bent en dan papieren moet halen of zo, ik noem maar wat, en voordat er tot daadwerkelijke koop wordt overgegaan eerst de nieuwe plek voor het beestje in orde,.....richtlijnen geen verboden of geboden.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:13

Joenalie1 schreef:
Je zou kunnen zeggen dat je bij 2 paarden of meer een paardehouder bent en dan papieren moet halen of zo, ik noem maar wat, en voordat er tot daadwerkelijke koop wordt overgegaan eerst de nieuwe plek voor het beestje in orde,.....richtlijnen geen verboden of geboden.

waarom maar vanaf 2 paarden?
resultaat daarvan zou zijn dat er nog veel meer paarden helemaal alleen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:04

fojoe schreef:
Joenalie1 schreef:

Ik ben blij dat ik de regels niet hoef te bedenken, zeg je vanaf 1 paard ben je paardenhouder en moet je papieren hebben, dan koopt geen mens nog een paard want dat is dan te duur, al zou ik dat persoonlijk niet erg vinden heb liever dat iemand goed nadenkt voordat ie een paard of pony aanschaft!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:12

in theorie weten heel veel mensen wel hoe het moet, maar in de praktijk valt dat soms tegen. Snel ziek, zwak en misselijk, psychische problemen, veranderde financiele omstandigheden, te druk, te zwaar werk, te veel werk, vies werk, verliezen interesse in het paard...
Het allemaal zo strikt niet nemen/zien of gewoon eigenwijs zijn en het op hun eigen manier willen doen...

Een papiertje/diploma is geen garantie dat een dier ook daadwerkelijk goed verzorgt gaat worden, dan liever een soort van vergunning waarbij huisvesting en verzorging aan bepaalde minimale eisen moet voldoen en die ingetrokken kan worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:13

joyce B schreef:
in theorie weten heel veel mensen wel hoe het moet, maar in de praktijk valt dat soms tegen. Snel ziek, zwak en misselijk, psychische problemen, veranderde financiele omstandigheden, te druk, te zwaar werk, te veel werk, vies werk, verliezen interesse in het paard...
Het allemaal zo strikt niet nemen/zien of gewoon eigenwijs zijn en het op hun eigen manier willen doen...

Een papiertje/diploma is geen garantie dat een dier ook daadwerkelijk goed verzorgt gaat worden, dan liever een soort van vergunning waarbij huisvesting en verzorging aan bepaalde minimale eisen moet voldoen en die ingetrokken kan worden...

Nee, dat is het nooit en net zo min is een gouden keurmerk van een verpleeghuis een garantie op goede zorg!

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:23

fojoe schreef:
Joenalie1 schreef:

paard alleen mag niet meer =)
wij als paardenhouders hebben een brief gekregen met de nieuwe (waarschijnlijke) wetten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:59

Een papiertje van wie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:07

Citaat:
resultaat daarvan zou zijn dat er nog veel meer paarden helemaal alleen staan
.

Citaat:
paard alleen mag niet meer =)
wij als paardenhouders hebben een brief gekregen met de nieuwe (waarschijnlijke) wetten..

Ik weet het niet, je kan een paard kopen en hem dan in pension zetten zodat paardlief in de groep staat, dan nog er zijn psychoten onder de paarden, ons paard is door een paard van een ander kompleet in elkaar getrapt en gedaan, en die hield niet op toen ons paard zich al lang had over gegeven, wat gaan ze met dat soort paarden doen!? Een spuitje geven of zo!? Want het mag niet alleen staan!?

Kijk ik ben er voor dat ten eerste want er zijn te veel simpele zielen zonder kennis van zaken die een leuk paardje of een leuk ponybeestje kopen, lekker impulsief gekocht vervolgens geent ijd meer of weet ik het wat en whoppa paardje of ponybeestje staat in weiland en er wordrt niks meer mee gedaan, voorbeelden zat, ik denk dat deze groep mensen net zo goed aangepakt moet worden, een fokker zou kunnen eisen dat er kennis van zaken is.......stalruimte etc.

Maar wat gaat er in die wet staan, dat een paard niet alleen mag staan, oke, maar hoe zit het met vervoer en aansprakelijkheid in geval van verborgen gebreken ziekte etc.
En gaat de economie niet teveel invloed krijgen, zoals nu het geval is met melkveebedrijven, een koe ziek whoppa hele bedrijf geruimd boer failliet!?
Gaan we dat in de paardensector dan ook krijgen!? Daar ben ik dus huiverig voor!

Ga niet een stuk tekst uit de context trekken, het was namelijk al eens gequote namelijk, wat vind je er zelf nou eigenlijk van!?

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:55

Helemaal mee eens, de wereld van de boerderijen is ook uitelkaar gevallen. Welke boerenjongen kan er nog normaal een boerderij overnemen? Volgens mij komt er een tijd dat de staatsboerderijen weer terugkomen. Misschien wel niet in communistische vorm maar gewoon het idee..

Met de paardenwereld net zo; kijk eens om je heen op de paardenmarkt, de handel is niks meer.. Eerlijk gezegd denk ik dat de chip hier ook invloed op heeft gehad.

Maar nu vraag ik mezelf af:
Waarom zou een paard niet gelukkig kunnen zijn als het in het weiland staat? Niet elk paard hoeft perse bereden te zijn hoor.. Volgens mij bekijken de meeste mensen het paard als een vergelijking met mensen..

En een certificaat halen is helemaal het einde van de paardenwereld!!

Waarom zien mensen nu ineens alles als fout? Als ik kijk hoe er hier op bokt over paardenmarkten wordt gesproken komen er zeer veel leugens aan bod. En niet te vergeten de mega overdreven verhalen..

Ik kom vaak genoeg op een paardenmarkt en ik kom tot de conclusie dat de meeste paarden het daar goed hebben..

Waarom moeten dan nu ook de paardenmarkten aangevallen worden?
het is een mooi stukje cultuur door de loop der jaren..

Er komen ook nieuwe wetsvoorstellen voor de afschaffing van paardenmarkten; dit noem ik nu echt hartstikke zonde!