TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurtje100

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:37

Het is natuurlijk onzin, dat een paard van 1,5 ton of een sportpaard sneller geblesseerd is of eerder mok krijgt dan een recreatiepaard. Van een paar uurtjes buiten met dit weer krijgt een gezond paard echt geen mok hoor. Zeker niet met geschoren benen die eenmaal binnen droog zijn.
Hier gaan met vorst de drukke paarden een half uur aan de molen voordat ze de wei op mogen, voorkomt ook gek gedrag en blessures. En op mijn vorige stal gingen ze los in de overdekte longeercirkel. Ik snap best dat een topruiter in de zin van een Grand Prix ruiter in het A of B kader niet zomaar de wei op gooit in het wedstrijdseizoen, of dat het met dekhengsten lastig is. En er zijn genoeg GP ruiters waarvan de paarden wel gewoon de wei op gaan.
Een hoop mensen doen imo behoorlijk overdreven voorzichtig met hun 'kostbare sportpaard'. Ook een sportpaard kan best een paar uurtjes per dag naar buiten, desnoods met beenbeschermers om in een prive wei/paddock met hooi waar hij kan snuffelen met de buren of met een kleine pony, na de training als hij zijn energie al kwijt is etc.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:50

Vendoux schreef:
Daarnaast denk ik dat er in de randstad niet eens genoeg land beschikbaar is om ze allemaal 4 uur los te hebben. Er zijn hier in de buurt pension stallen met 80 paarden!

Daar zijn dan ook veel mensen met een paard die dat paard nooit hadden moeten kopen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen zichzelf zo'n fatale fout kunnen vergeven.
Doordat jij, als eigenaar, in de Randstad wil wonen (waar weinig ruimte is) moet je paard maar accepteren dat het moet leven als een hamster.

"ik woon overigens ook in de Randstad... en mijn paard heeft 24/7 zelf de keuze om binnen of buiten te staan"

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 14:59

Ninx schreef:
Vendoux schreef:
Daarnaast denk ik dat er in de randstad niet eens genoeg land beschikbaar is om ze allemaal 4 uur los te hebben. Er zijn hier in de buurt pension stallen met 80 paarden!

Daar zijn dan ook veel mensen met een paard die dat paard nooit hadden moeten kopen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen zichzelf zo'n fatale fout kunnen vergeven.
Doordat jij, als eigenaar, in de Randstad wil wonen (waar weinig ruimte is) moet je paard maar accepteren dat het moet leven als een hamster.

"ik woon overigens ook in de Randstad... en mijn paard heeft 24/7 zelf de keuze om binnen of buiten te staan"

Dat is lekker kort door de bocht, dus paarden houden is alleen nog voor mensen die op het platteland wonen?? Kom zeg, je snapt best wel als je in Friesland of Brabant woont dit makkelijker gaat dan hier in de randstad..
Dat jij mij al "eigenaar" aanspreekt snap ik niet zo want in mijn bericht goed zou lezen, zou je zien dat mijn paarden niet leven als een hamster en ze staan ook nog eens niet op stal in de randstad!! Ik woon hier wel en zie hier wel genoeg voor beelden om mij heen..

Daarnaast beweer ik niet dat sportpaarden sneller geblesseerd zijn, denk dat de eigenaren het risico alleen minder snel zullen nemen! Zeker in het wedstrijdseizoen.. maar van GP ruiters word het dan blijkbaar wel begrepen! Vreemd want denk niet dat deze wet uitzonderingen zal maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:17

Wat wedstrijdpaarden betreft, die kunnen niet eens aan eisen van zoveel uur per dag in de wei voldoen als ze onderweg zijn, en de boxen op wedstrijden zijn ook echt wel standaard 3x3m en niet groter als ze al in een box kunnen, meestal staan ze in of aan de trailer/vrachtwagen.
Ik heb al eerder aangegeven dat het prima is om stil te staan bij goede verzorging, en voorlichting is op zijn plaats, en bescherming via wetten ook prettig, maar dat de eis van weidegang en met andere paarden samen gewoon niet altijd haalbaar is en er gewoon ruimte moet zijn voor uitzonderingen. Dat maakt een eigenaar echt niet meteen een dierenbeul of een paard doodongelukkig.
Een goede stal is bv nog altijd beter dan een slechte wei.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 15:40

Vendoux schreef:
Dat is lekker kort door de bocht, dus paarden houden is alleen nog voor mensen die op het platteland wonen?? Kom zeg, je snapt best wel als je in Friesland of Brabant woont dit makkelijker gaat dan hier in de randstad..
Dat jij mij al "eigenaar" aanspreekt snap ik niet zo want in mijn bericht goed zou lezen, zou je zien dat mijn paarden niet leven als een hamster en ze staan ook nog eens niet op stal in de randstad!! Ik woon hier wel en zie hier wel genoeg voor beelden om mij heen..

Daarnaast beweer ik niet dat sportpaarden sneller geblesseerd zijn, denk dat de eigenaren het risico alleen minder snel zullen nemen! Zeker in het wedstrijdseizoen.. maar van GP ruiters word het dan blijkbaar wel begrepen! Vreemd want denk niet dat deze wet uitzonderingen zal maken.

Het zou toch heel normaal moeten zijn dat iemand geen paard aanschaft als hij er de ruimte niet voor heeft. Ik neem ook geen beesten in huis waarvan ik weet dat ik ze niet kan geven wat ze nodig hebben.

Net zoals je geen grote hond neemt op een flatje drie hoog achter, of een zeehond in je vijver, of een cavia in een broodtrommel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:38

Vendoux schreef:

Ik zeg JIJ in zijn algemeenheid... gericht tegen alle mensen die paarden kopen maar er niet de ruimte voor hebben, maar ook niet willen reizen om het paard WEL de ruimte te kunnen geven maar TOCH in de Randstad te blijven wonen.
Er zijn best wel mogelijkheden, ook als je in een dichtbevolkt gebied woont... maar dan zul je bereid moeten zijn iets verder te reizen voor je paard of in te leveren op luxe voorzieningen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:40

Dani_ schreef:
Net zoals je geen grote hond neemt op een flatje drie hoog achter, of een zeehond in je vijver, of een cavia in een broodtrommel.

Ook hier op Bokt zijn meer dan voldoende mensen te vinden die bovengenoemde zaken ook prima vinden. Verwacht niet op een paardenforum ook echt paardenliefhebbers te vinden... het zijn veelal toch meer paardengebruikers ontdek ik steeds vaker tot mijn grote verbazing... als in: mensen die er graag op zitten, en het welzijn van het paard is daaraan ondergeschikt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:43

Ninx schreef:
Dani_ schreef:

Ook hier op Bokt zijn meer dan voldoende mensen te vinden die bovengenoemde zaken ook prima vinden. Verwacht niet op een paardenforum ook echt paardenliefhebbers te vinden... het zijn veelal toch meer paardengebruikers ontdek ik steeds vaker tot mijn grote verbazing... als in: mensen die er graag op zitten, en het welzijn van het paard is daaraan ondergeschikt.

Tja, dat ervaar ik inderdaad ook heel vaak zo op bokt. ;(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:13

Ninx schreef:
Verwacht niet op een paardenforum ook echt paardenliefhebbers te vinden... het zijn veelal toch meer paardengebruikers ontdek ik steeds vaker tot mijn grote verbazing... als in: mensen die er graag op zitten, en het welzijn van het paard is daaraan ondergeschikt.

Mee eens!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:16

Vendoux schreef:

Dan kan ik er nog wel enigsinds inkomen ja, dat het met een dekhengst of paarden die al 2 keer per dag getraind worden en dermate hoog in het voer staan en als je voor internationale wedstrijden meerdere dagen van huis bent kan ik me echt wel voorstellen dat het in het wedstrijdseizoen niet altijd uitkomt. Al zijn er zat GP paarden die gewoon wel dagelijks de wei op gaan.
Helaas denken veel mensen al dat als ze een keer in de 2 weken een proefje in de basissport rijden dat ze een sportpaard hebben wat niet meer naar buiten kan. Heeft niks te maken met minder risico nemen. Voor een recreatieruiter is het net zo vervelend als zijn/haar paard geblesseerd is als voor een wedstrijd ruiter. Het is niet dat als je alleen maar in het bos rijdt het ineens minder erg is dat je paard kreupel is.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:08

Ik kan niet reageren op dat nieuwe persbericht van de Sectorraad Paarden van afgelopen vrijdag, daarom doe ik het hier.

Ik vind het helaas weer een gemiste kans. Niet alleen voor de Sectorraad, ook voor de paarden. Naast dat het persbericht gesteld is in kreupel (sic) Nederlands, zou ik zeggen:

1. Had meteen wat aansprekende punten vermeld uit dat 'ambitieuze' Plan van Aanpak van begin 2009;

2. Had meteen wat onrealistische punten neergesabeld uit het huidige voorstel van de Dierenbescherming;

3. Had meteen effe uitgelegd wat nu dat nieuwe 'speerpunt' - het Onderzoek Welzijnsmonitoring - inhoudt.

4. Had meteen effe uitgelegd waarom dat nieuwe Nederlands Hippisch Kenniscentrum ineens om de hoek komt kijken. Hebben we nog niet genoeg paardenorganisaties, verenigingen en stichtingen in Nederland?

Kortom, allemaal erg vaag en wollig. Misschien is dat het probleem van die Sectorraad, ze spreken geen paardentaal: assertief, direct en duidelijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:50

Mimo schreef:
Wat mij betreft moeten er regels komen, strenger dan geadviseerd door de DB en liever gisteren dan morgen.

Zegt zij die niet in Nederland woont.... :+

Dan komen er strengere regels, waaraan mensen niet kunnen voldoen, laten we zeggen minimaal 0.5 hectare grond per paard excl. bebouwing, indien er boxen minimaal 3 X 4 meter voor paarden, 3.3 voor pony's.

Penionhouders kunnen dit niet zo snel verwezenlijken, mensen komen niet aan zoveel grond en dan is het afscheid nemen... echter is de markt dan verzadigd, nergens kun je heen met je paard, behalve de eeuwige groene weides....

samengevat: :evaw: paardjes... nog een laatste transport richting Italië fijn met je soortgenootjes en ze zullen zo goed als uitsterven.
Nog maar te zwijgen over de pensionhouders/handelsstallen/maneges/DA's/hoefsmeden/ etc wiens broodwinning het is...
strak plan dat plan van de DB... geen overgangstermijnen, geen langetermijn planning helemaal NIETS.

Je mag een paard niet in aanraking laten komen met JKK, daarbij de sectorraad voor gek verslijten omdat die aan voorlichting doen en lange termijnplanning, ratsioneel blijven en weten dat JJK niet uit te roeien is zonder medewerking van heel veel mensen en instanties.
Maar je mag je paard er niet mee in aanraking laten komen.... +:)+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:55

Siesz52 schreef:
Ik kan niet reageren op dat nieuwe persbericht van de Sectorraad Paarden van afgelopen vrijdag, daarom doe ik het hier.

Ik vind het helaas weer een gemiste kans. Niet alleen voor de Sectorraad, ook voor de paarden. Naast dat het persbericht gesteld is in kreupel (sic) Nederlands, zou ik zeggen:

1. Had meteen wat aansprekende punten vermeld uit dat 'ambitieuze' Plan van Aanpak van begin 2009;

Hadden en hebben ze

Siesz52 schreef:
2. Had meteen wat onrealistische punten neergesabeld uit het huidige voorstel van de Dierenbescherming;

Konden ze niet want de DB is gelijk voor de TV verschenen en heeft de sectorraad niet vorozien van een besluit, dus konden ze niet inhoudelijk reageren

Siesz52 schreef:
3. Had meteen effe uitgelegd wat nu dat nieuwe 'speerpunt' - het Onderzoek Welzijnsmonitoring - inhoudt.

Is beschreven, maar de DB is daaroverheen gestapt... want daar konden ze geent egen argumenten voor aandragen.

Siesz52 schreef:
4. Had meteen effe uitgelegd waarom dat nieuwe Nederlands Hippisch Kenniscentrum ineens om de hoek komt kijken. Hebben we nog niet genoeg paardenorganisaties, verenigingen en stichtingen in Nederland?

Ja, maar daardoor teveel schakels, door het te centraliseren is het gemakkelijker de kennis door te geven en op veranderingen in te spelen.

Siesz52 schreef:
Kortom, allemaal erg vaag en wollig. Misschien is dat het probleem van die Sectorraad, ze spreken geen paardentaal: assertief, direct en duidelijk.

Dat was nu de bedoeling van de DB, zij willen de centjes die de sectorraad krijgt graag zelf binnen halen, en dat hebben ze nu geprobeerd op een erg slinkse manier...
De punten van DB in het besluit dat ze hebben gepubliceerd zijn door hun beperking naar ieders eigen inzicht uit te leggen, wat jij erg vind wordt eigenlijk besproken in het besluit... tot je de uitleg leest..
Wie gaat dat alles controleren? wie gaat dat betalen? en de sancties? is dat wettelijk haalbaar?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:29

Weetje wat ik nou zo gek vind?
Het hele besluit van de dierenbescherming is nergens te lezen Ze vermelden overal alleen de dingen die er in staan. De tekst zoals die aan de minister is aangeboden is onvindbaar?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:32

ik ben ook heel benieuwd wat er nu precies in staat en wat nu precies hun eisen gaan worden.
(mits het er door komt natuurlijk).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:44

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:30

Bedankt voor de links.
Citaat:
9. Het belemmeren van stereotype gedrag is verboden.

Toelichting: het verbod op weefrekken. Die dingen zijn standaard verkocht, wie gaat al het ombouwen van de paardenstallen betalen??

Citaat:
10. Paarden die buiten worden gehouden beschikken over permanent toegankelijke schuilgelegenheid.

Dit gaat dus betekenen dat paarden die in de zomer 24/7 buiten gehouden worden, helemaal niet meer 24/7 in de wei mogen.
Echt een verbetering :list:

Citaat:
1. Veulens worden in groepen gehouden.

(Veulen: jonger dan 3 jaar)
Ik had het er gisteren nog met mijn vriend over. Bij ons op stal staat nu de nieuwe aanwinst van een stalgenote te pronken, echt een leuk dier. Maar met dit besluit moet het paard dus ergens anders gaan staan. Enerzijds terecht, een jong paard hoort niet op stal. Maar toch. Dat beest is uit een veel slechtere omstandigheid gehaald door haar. Moeilijk moeilijk.

Vanaf artikel 9 gaan ze helemaal los met hun regels.

Edit:
Citaat:
Art. 4.10
Elke paardenhouder heeft een samen met de dierenarts opgesteld gezondheidsplan.
Hierin worden gezondheids- en verzorgingsactiviteiten voor het gehele jaar beschreven.
Dit plan wordt jaarlijks door de houder in overleg met zijn dierenarts geëvalueerd en
waar nodig geactualiseerd. De houder en de dierenarts dienen het plan
te ondertekenen en evaluaties en aanpassingen te noteren.

WTF ? Mijn paard is vrijwel nooit ziek. Met het vrijgeven van de DA-kosten zie ik hier weer een onnodige kostenplaats. 125.- per gezondheidsplan. Kassa :$
Laatst bijgewerkt door Nic op 16-01-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:41

Jeetje, een luchtzuigband zou dan ook niet meer mogen? Terwijl daar wellicht wel een koliek aanval mee voorkomen wordt?
Permanente schuilmogelijkheid zou fijn zijn als je daar dan ook een bouwvergunning voor kreeg. Bovendien zie ik, zeker in de zomer, daar in veel gevallen de noodzaak niet van in. En wat is schuilmogelijkheid? Mijn oudje loopt met een kudde buiten van ongeveer maart-december op een wei met wat boompjes, en dan de koudste maanden hebben ze een loopstal met uitloop. Heeft een goed leventje op haar oude dag lijkt mij zo.

Veulens in groepen gehouden tja klinkt logisch. Maar ken bijvoorbeeld mensen die na meerdere negatieve ervaringen met opfokbedrijven de veulens ook thuis lieten opgroeien. Liepen niet in een kudde en stonden niet in een groepstal. Maar liepen met wel met 2-3 jonge paarden (veulens van vorige jaren) de hele dag buiten en in de zomer ook tot 's avonds laat. Die hebben het ook prima, voor zulke 'schrijnende gevallen' hoeft echt geen regelgeving te komen.

Edit: Net even het bestandje doorgelezen. Wel grappig om te zien dat mijn als 'sportpaard' gehouden paard wel aan de eisen van de DB voldoet. En mijn oudje in het rusthuis niet (tenzij die paar boompjes op de wei als schuilmogelijkheid dienen). Opzich zou ik er niks verkeerd aan vinden als alle nieuwe stallen aan die afmetings en snuffeleis zouden moeten voldoen inclusief een x aantal paddocks/weides (afhankelijk van hoeveel paarden er staan). Vind wel sommige stukken trouwens niet compleet. Bijvoorbeeld drie keer per dag ruwvoer, kan zo ook 3 keer in 8 uur tijd zijn (zoals bij ons helaas ook gebeurt).
Laatst bijgewerkt door Fleurtje100 op 16-01-11 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:41

inderdaad vrij concreet en er is voorzien in uitzonderingssituaties...

Heb wel enkele kanttekeningen:

kan me niet helemaal vinden in de maat van stalling omdat daar naar mijn idee geen onderscheid in wordt gemaakt hoe lang een paard er in staat, en dat speelt in mijn ogen wel mee. Ook of er een uitloop aan is bevestigd of niet.

En de regel voor hobbymatig vervoer vind ik ook niet zo fantastisch. Moet ik een speciaal iets halen als ik met mijn paard naar een nationale keuring wil, of cursus of op vakantie... Heb mijn BE al netjes gehaald. Alsof een papiertje garandeert dat je ook netjes zult rijden,of dat je niet netjes kunt rijden en goed voor een paard zorgen als je dat papiertje niet hebt. Zie hoeveel mensen met een rijbewijs fouten maken of zich bewust niet aan de regels houden.

Dat zelfde geldt voor een diploma. En over de inhoud van zo'n cursus kun je ook flink discussiëren.
"Dat mensen zich realiseren dat paarden veel geld kosten"... Zo subjectief...

Jaarlijks Plan voor behandeling door een dierenarts... En dat jaarlijks evalueren... Zoveel redenen waar je een dierenarts voor nodig hebt die juist onverwacht optreden en niet te plannen zijn... Het ontwormen op vaste momenten wil men juist van af. Meer naar aanleiding van periodieke mestcontroles (maar die zijn ook niet feilloos) of problemen. Blijft over de jaarlijkste enting en evt. tandartscontrole...

Weefrekken zijn tegenwoordig echt niet voornamelijk bedoeld om weven tegen te gaan. De meeste mensen die weefrekken in de deuren hebben,hebben die er in zodat het paard over de deur kan kijken, zonder dat ze hun buurpaarden kunnen bijten of over de deur dreigen te komen.Weven kunnen ze ook prima in de stal doen, voor het weefrek.
Ik zou eerder denken aan zoiets als een luchtzuigband

Maar goed, het is een mooi begin en concreet in wensen. Nu nog de haalbaarheid, controle en naleving.
Maar vooral: sancties voor diegenen die hun paard echt verwaarlozen, en dan heb ik het niet over een stal die net niet aan de maat is, of iemand die het in de winter niet elke dag voor elkaar krijgt 4 uur vrije uitloop te bieden vanwege zeer slechte weersomstandigheden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:43

Nicolletje schreef:
Bedankt voor de links.

Citaat:
10. Paarden die buiten worden gehouden beschikken over permanent toegankelijke schuilgelegenheid.

Dit gaat dus betekenen dat paarden die in de zomer 24/7 buiten gehouden worden, helemaal niet meer 24/7 in de wei mogen.
Echt een verbetering :list:

Vanaf artikel 9 gaan ze helemaal los met hun regels.

Als je leest in de toelichting, zul je zien dat de schuilgelegenheid niet pers'e een stal hoeft te zijn, maar ook mag bestaan uit bossages, bomen, struiken, etc.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:48

Dat mag niet zomaar in een weidegebied.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:59

@Alane, jij zegt

1. dat de Sectorraad wel degelijk "wat aansprekende punten vermeld [had] uit dat 'ambitieuze' Plan van Aanpak van begin 2009," maar die waren in het persbericht niet te lezen. Misschien hebben ze ze ooit eerder gepubliceerd, maar niet in hun persbericht van afgelopen vrijdag.

2. dat de Sectorraad de onrealistische punten in het voorstel van de Dierenbescherming niet KON neersabelen omdat de DB "gelijk voor de TV verschenen" is, maar dat voorstel van de DB kwam afgelopen woensdag op TV. Je maakt mij niet wijs dat de Sectorraad vrijdag niet op de hoogte was van de details van dat (idiote) voorstel.

3. dat de Sectorraad het nieuwe 'speerpunt' - het Onderzoek Welzijnsmonitoring - heeft beschreven; kan best zijn, maar NIET in hun persbericht van vrijdag.

De Sectorraad Paarden zal vast wel alles al eens uitgelegd hebben, alleen was hun persbericht van afgelopen vrijdag vreselijk kort door de bocht (en heel slecht geschreven). Dat wilde ik alleen maar zeggen.

Overigens nog bedankt dat je de link naar het Paardenbesluit van de DB effe op Bokt hebt gezet. Zo kunnen we nog beter lezen hoe idioot bepaalde voorstellen zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:02

joyce B schreef:
Als je leest in de toelichting, zul je zien dat de schuilgelegenheid niet pers'e een stal hoeft te zijn, maar ook mag bestaan uit bossages, bomen, struiken, etc.

Als of je overal zomaar bomen, bossages of ander groen mag neerzetten....
Landschapsbescherming heb je ook nog.

en waar zijn de overgangstermijnnen? en de sancties? wat gebeurd als ik er niet aan kan voldoen en heb al paarden?

En waarom maakt de DB gelijk al een uitozndering voor Belker? Net alsof een fokker het bij voorbaat allemaal voor elkaar heeft en alles weet?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:13

Zijn genoeg mensen die professioneel met de paardensport bezig zijn en het dan imo niet zo goed weten. Toen ik Orun cursus deed stond in het theorieboek best veel informatie over paardenwelzijn en natuurlijk gedrag. Mijn instructeur kwam meteen met allerlei bezwaren waarom die adviezen in de map praktisch niet uitvoerbaar waren en kom wel flink wat toevoegen op het onderdeel stalondeugden, inclusief hoe er mee om te gaan (stroom op de box etc.) daar had hij duidelijk veel ervaring mee

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:15

@Fleurtje
Dat luchtzuigen koliek kan veroorzaken is allang achterhaalt.

Dit vind ik verontrustender.
Citaat:
Art. 4.10
Elke paardenhouder heeft een samen met de dierenarts opgesteld gezondheidsplan.
Hierin worden gezondheids- en verzorgingsactiviteiten voor het gehele jaar beschreven.
Dit plan wordt jaarlijks door de houder in overleg met zijn dierenarts geëvalueerd en
waar nodig geactualiseerd. De houder en de dierenarts dienen het plan
te ondertekenen en evaluaties en aanpassingen te noteren.

Dit betekend dat iedereen elk jaar de DA moet laten komen om een plan te maken.
Wat gaat dat allemaal wel niet kosten?
Ik denk dat er veel shetjes daardoor onnodig naar de slacht gaan.
Mijn schoonvader heeft (net zoals meerdere boeren) voor de lol 2 shetjes lopen.
Beestjes worden goed verzorgt, maar ik weet dat hij niet van plan is om een cursus te gaan volgen en/of een verzorgingsplan met de DA op te gaan stellen.