Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vendoux schreef:Daarnaast denk ik dat er in de randstad niet eens genoeg land beschikbaar is om ze allemaal 4 uur los te hebben. Er zijn hier in de buurt pension stallen met 80 paarden!
Ninx schreef:Vendoux schreef:Daarnaast denk ik dat er in de randstad niet eens genoeg land beschikbaar is om ze allemaal 4 uur los te hebben. Er zijn hier in de buurt pension stallen met 80 paarden!
Daar zijn dan ook veel mensen met een paard die dat paard nooit hadden moeten kopen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen zichzelf zo'n fatale fout kunnen vergeven.
Doordat jij, als eigenaar, in de Randstad wil wonen (waar weinig ruimte is) moet je paard maar accepteren dat het moet leven als een hamster.
"ik woon overigens ook in de Randstad... en mijn paard heeft 24/7 zelf de keuze om binnen of buiten te staan"
Vendoux schreef:Dat is lekker kort door de bocht, dus paarden houden is alleen nog voor mensen die op het platteland wonen?? Kom zeg, je snapt best wel als je in Friesland of Brabant woont dit makkelijker gaat dan hier in de randstad..
Dat jij mij al "eigenaar" aanspreekt snap ik niet zo want in mijn bericht goed zou lezen, zou je zien dat mijn paarden niet leven als een hamster en ze staan ook nog eens niet op stal in de randstad!! Ik woon hier wel en zie hier wel genoeg voor beelden om mij heen..
Daarnaast beweer ik niet dat sportpaarden sneller geblesseerd zijn, denk dat de eigenaren het risico alleen minder snel zullen nemen! Zeker in het wedstrijdseizoen.. maar van GP ruiters word het dan blijkbaar wel begrepen! Vreemd want denk niet dat deze wet uitzonderingen zal maken.
Vendoux schreef:Dat is lekker kort door de bocht, dus paarden houden is alleen nog voor mensen die op het platteland wonen?? Kom zeg, je snapt best wel als je in Friesland of Brabant woont dit makkelijker gaat dan hier in de randstad..
Dat jij mij al "eigenaar" aanspreekt snap ik niet zo want in mijn bericht goed zou lezen, zou je zien dat mijn paarden niet leven als een hamster en ze staan ook nog eens niet op stal in de randstad!! Ik woon hier wel en zie hier wel genoeg voor beelden om mij heen..
Daarnaast beweer ik niet dat sportpaarden sneller geblesseerd zijn, denk dat de eigenaren het risico alleen minder snel zullen nemen! Zeker in het wedstrijdseizoen.. maar van GP ruiters word het dan blijkbaar wel begrepen! Vreemd want denk niet dat deze wet uitzonderingen zal maken.
Dani_ schreef:Net zoals je geen grote hond neemt op een flatje drie hoog achter, of een zeehond in je vijver, of een cavia in een broodtrommel.
Ninx schreef:Dani_ schreef:Net zoals je geen grote hond neemt op een flatje drie hoog achter, of een zeehond in je vijver, of een cavia in een broodtrommel.
Ook hier op Bokt zijn meer dan voldoende mensen te vinden die bovengenoemde zaken ook prima vinden. Verwacht niet op een paardenforum ook echt paardenliefhebbers te vinden... het zijn veelal toch meer paardengebruikers ontdek ik steeds vaker tot mijn grote verbazing... als in: mensen die er graag op zitten, en het welzijn van het paard is daaraan ondergeschikt.
Vendoux schreef:Daarnaast beweer ik niet dat sportpaarden sneller geblesseerd zijn, denk dat de eigenaren het risico alleen minder snel zullen nemen! Zeker in het wedstrijdseizoen.. maar van GP ruiters word het dan blijkbaar wel begrepen! Vreemd want denk niet dat deze wet uitzonderingen zal maken.
Mimo schreef:Wat mij betreft moeten er regels komen, strenger dan geadviseerd door de DB en liever gisteren dan morgen.
Siesz52 schreef:Ik kan niet reageren op dat nieuwe persbericht van de Sectorraad Paarden van afgelopen vrijdag, daarom doe ik het hier.
Ik vind het helaas weer een gemiste kans. Niet alleen voor de Sectorraad, ook voor de paarden. Naast dat het persbericht gesteld is in kreupel (sic) Nederlands, zou ik zeggen:
1. Had meteen wat aansprekende punten vermeld uit dat 'ambitieuze' Plan van Aanpak van begin 2009;
Siesz52 schreef:2. Had meteen wat onrealistische punten neergesabeld uit het huidige voorstel van de Dierenbescherming;
Siesz52 schreef:3. Had meteen effe uitgelegd wat nu dat nieuwe 'speerpunt' - het Onderzoek Welzijnsmonitoring - inhoudt.
Siesz52 schreef:4. Had meteen effe uitgelegd waarom dat nieuwe Nederlands Hippisch Kenniscentrum ineens om de hoek komt kijken. Hebben we nog niet genoeg paardenorganisaties, verenigingen en stichtingen in Nederland?
Siesz52 schreef:Kortom, allemaal erg vaag en wollig. Misschien is dat het probleem van die Sectorraad, ze spreken geen paardentaal: assertief, direct en duidelijk.
Citaat:9. Het belemmeren van stereotype gedrag is verboden.
Citaat:10. Paarden die buiten worden gehouden beschikken over permanent toegankelijke schuilgelegenheid.
Citaat:1. Veulens worden in groepen gehouden.
Citaat:Art. 4.10
Elke paardenhouder heeft een samen met de dierenarts opgesteld gezondheidsplan.
Hierin worden gezondheids- en verzorgingsactiviteiten voor het gehele jaar beschreven.
Dit plan wordt jaarlijks door de houder in overleg met zijn dierenarts geëvalueerd en
waar nodig geactualiseerd. De houder en de dierenarts dienen het plan
te ondertekenen en evaluaties en aanpassingen te noteren.
Nicolletje schreef:Bedankt voor de links.Citaat:10. Paarden die buiten worden gehouden beschikken over permanent toegankelijke schuilgelegenheid.
Dit gaat dus betekenen dat paarden die in de zomer 24/7 buiten gehouden worden, helemaal niet meer 24/7 in de wei mogen.
Echt een verbetering![]()
Vanaf artikel 9 gaan ze helemaal los met hun regels.
joyce B schreef:Als je leest in de toelichting, zul je zien dat de schuilgelegenheid niet pers'e een stal hoeft te zijn, maar ook mag bestaan uit bossages, bomen, struiken, etc.
Citaat:Art. 4.10
Elke paardenhouder heeft een samen met de dierenarts opgesteld gezondheidsplan.
Hierin worden gezondheids- en verzorgingsactiviteiten voor het gehele jaar beschreven.
Dit plan wordt jaarlijks door de houder in overleg met zijn dierenarts geëvalueerd en
waar nodig geactualiseerd. De houder en de dierenarts dienen het plan
te ondertekenen en evaluaties en aanpassingen te noteren.