Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ninx schreef:Als jij dit hebt kunnen/ mogen inzien, is er vast ook de mogelijkheid inhoudelijk feedback te kunnen geven?
Het zou goed zijn een dergelijke cursus ook nog eens goed te laten checken/ aanpassen door de sector zelf... met verstand van zaken.
Iemand als van Dierendonck zou hier ook een mooie rol in kunnen spelen.
Ren@te schreef:Wij hebben dus WEL elke melding behandeld en het is enorm frustrerend dat je zo machteloos staat. Paarden die 24/7 op stal staan en dat is dus volgens de wet niet verboden.
blue_kim schreef:ren@te, dat kan ik me zeker voorstellen, en ik ben er ook zeker een voorstander van om e.e.a. wettelijk vast te leggen, zoals minimaal een x aantal uur buiten per dag, en dan vrije beweging, dus niet onder de man oid.
Maar ook wij hebben wel eens een inspecteur op het terrein gehad, omdat het zo zielig was dat er een paard emt een deken om stond in de volle zon in de zomer. Tsjah dat dit een uv weerende vliegendeken was en geen winter deken dat kon die inspecteur niet inzien... dan wordt je ook wel een beetje kribbig naar zo iemand toe. Dan heb ik zoiets van, als je dan toch kotm kijken, zorg dan in ieder geval dat je weet waar je over l*lt en er verstand van hebt.
Lovely schreef:Ren@te schreef:Wij hebben dus WEL elke melding behandeld en het is enorm frustrerend dat je zo machteloos staat. Paarden die 24/7 op stal staan en dat is dus volgens de wet niet verboden.
Het lijkt mij ook heel frustrerend om voortdurend op te moeten treden tegen zaken die niet verboden zijn. De DB stelt dus helemaal geen ruk voor omdat de DB zelf geen regels kan stellen die niet door een wet ondersteund worden. De wetten zijn zoals ze zijn en zullen nooit voorschrijven dat paarden in een groepsstal of loopstal moeten staan, je kunt er eindeloos naar blijven streven, maar dat lijkt mij alleen maar frustrerend. De DB moet gewoon eens ophouden om net te doen alsof ze regels kunnen stellen en criteria kunnen hanteren om ergens over te oordelen, want dat kunnen ze niet omdat ze die bevoegdheid niet hebben.
Let wel, ik houd er helemaal niet van als paarden staan te verpieteren, maar ik versta onder verpieteren kennelijk iets anders dan dat paarden een stal hebben.
vEigen_Paard schreef:De Dierenbescherming kaart het vandaag aan in haar blad 'Dier' en de Telegraaf, het aantal onwetende paardeneigenaren neemt toe en de paarden die hiervan de dupe zijn ook. Vereniging Eigen Paard is onder andere opgericht om mensen bewust te maken van alles wat het houden van een paard met zich meebrengt. Een eigen paard; een droom die bij het in vervulling gaan vaak meteen allerlei vragen oproept. Voor deze beginnende paardeneigenaren heeft de vereniging een interessant cursusprogramma ontwikkeld, ‘Eigen paard is goud waard’, zo heet de cursus die de Vereniging Eigen Paard al geruime aanbiedt voor beginnende paardeneigenaren. Tijdens deze cursus kunnen potentiële paardeneigenaren alles leren over het houden van een paard.
Lees hier meer informatie over de praktijkcursus.
abba schreef:Dus DB: zorg eerst voor een goede wetgeving, gepaste straffen (geld of inbeslagname) en zorg dan ook dat diezelfde dierenverwaarlozer niet bij de eerste beste handelaar om nieuwe paarden/pony's kan dus.... een verbod op het houden van dieren bij aantoonbare flinke verwaarlozing!
VDB schreef:Ninx schreef:Bij mijn weten vind de DB een loopstal/ schuilstal een uitstekend alternatief... zou zelfs te prefereren zijn vind ik.
Jaaa....
Heel goed voor een sportpaard....![]()
Ninx schreef:Nou ja, er is zoveel aan prulletjes bij gekomen de laatste jaren... Voor ieder wissewasje bestaat wel een deken, of beschermgevalletje, of dingetje of dangetje....
Dat zo'n man niet exact wat voor deken het betreft kun je hem niet kwalijk nemen.
Iemand anders doet een melding, en hij is verplicht daar gehoor aan te geven... ook al heb je je paard een soepjurk aangetrokken.
*veel van dat dekenspul is vaak sowieso onzinnig... mensen doen paarden zelfs dekens op zodat ze niet verkleuren door de zon. Dan loopt een paard dus 365 dagen pj in een deken.... lijkt me overdreven. Als je een eczemer hebt is dit uiteraard een ander verhaal.*
Brainless schreef:Maar krijgt hij een multiple choice of een open vraag met bv:
Wat doe je met een hoefbevangen paard, of hoe vaak moet de hoefsmid komen ed.
abba schreef:Dus DB: zorg eerst voor een goede wetgeving, gepaste straffen (geld of inbeslagname) en zorg dan ook dat diezelfde dierenverwaarlozer niet bij de eerste beste handelaar om nieuwe paarden/pony's kan dus.... een verbod op het houden van dieren bij aantoonbare flinke verwaarlozing!
Lovely schreef:Ninx, dan moet je eerst nauwkeurig het probleem omschrijven en dan kan ik een oplossing bedenken.
Ninx schreef:Lovely schreef:Wat stel je zelf voor? De DB mogen ze opdoeken wat jou betreft, en alle genoemde voorstellen zijn onzinnig.
Ik zou graag horen wat jij denkt dat een oplossing zou kunnen zijn.
Ninx schreef:Dat kan de DB zelf niet regelen, dat kan alleen de overheid. En de overheid komt pas in actie wanneer de bevolking het noodzakelijk vind en 'diervriendelijk' stemgedrag vertoond.
paulus26 schreef:het word eens tijd ook .......
Dat je een diploma moet halen voor dat je kinderen krijgt.
Het word steeds gekker in dit kikkerlandje
_Esther_87_ schreef:Hmz...ben ik nou de enige die zich nu afvraagt of Anky haar paarden dan óók vier uur per dag vrij mogen rennen??
Heb verder wel een aantal goede ideeën/opmerkingen gezien trouwens, en alleen bang dat het grootste probleem hem in de praktische uitvoering zit. Meer schuilstallen mogen zetten van de gemeentes, sorry maar dat gaat echt niet gebeuren hoor...evenals vergroten van de kleine stallen op oudere pensions/maneges, dat zou nl inhouden dat zij hun gebouwen moeten vergroten (immers per paard meer ruimte nodig) en weet zeker dat groot deel van hen daar nooit toestemming voor krijgt. Veranderingen zoals deze gaan heeel langzaam, maar ik vind het wel goed dat er steeds meer bewustwording komt!
Nee, niet alles gelezen, was wat veel dus sorry als t n spuit 11 opmerking is