Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:47

ren@te, dat kan ik me zeker voorstellen, en ik ben er ook zeker een voorstander van om e.e.a. wettelijk vast te leggen, zoals minimaal een x aantal uur buiten per dag, en dan vrije beweging, dus niet onder de man oid.
Maar ook wij hebben wel eens een inspecteur op het terrein gehad, omdat het zo zielig was dat er een paard emt een deken om stond in de volle zon in de zomer. Tsjah dat dit een uv weerende vliegendeken was en geen winter deken dat kon die inspecteur niet inzien... dan wordt je ook wel een beetje kribbig naar zo iemand toe. Dan heb ik zoiets van, als je dan toch kotm kijken, zorg dan in ieder geval dat je weet waar je over l*lt en er verstand van hebt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:49

Ik zie hier maar steeds staan dat de regelingen voor schuilstallen dan maar moeten versoepelen. Ik durf echt te beweren dat de overheid dat helemaal niet wil, die willen juist het aantal paarden terugdringen. Tenzij ze een lucratieve manier kunnen verzinnen om er een financieel slaatje uit te kunnen slaan.

Ik ben nog steeds ten zeerste verbaasd dat de paardenbelasting zich nog niet aangekondigd heeft (ik zou dat trouwens niet eens zo heel onterecht vinden)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:49

Ninx schreef:
Als jij dit hebt kunnen/ mogen inzien, is er vast ook de mogelijkheid inhoudelijk feedback te kunnen geven?
Het zou goed zijn een dergelijke cursus ook nog eens goed te laten checken/ aanpassen door de sector zelf... met verstand van zaken.
Iemand als van Dierendonck zou hier ook een mooie rol in kunnen spelen.

Die zou dat inderdaad mooi kunnen. Ik weet ook niet exact hoe het cursusboek tot stand is gekomen. Maar bij de dierenbescherming staan ze wel degelijk open voor feedback. Echter moet niet heel paardenhoudend Nederland komen met hun mening... dat schiet niet op. Enkele aangewezen deskundigen daarintegen wel. Ik heb ook het idee dat de deskundigen steeds meer op 1 lijn komen.

Ren@te,
inderdaad. Het is niet gemakkelijk. Vooral omdat er zo veen commentaar is.

Brainless,
Ik denk dat er voor een bepaalde leeftijdcatagorie wellicht een mondelinge toetsing zou moeten zijn. Jouw opa zou dan als ik het zo lees met vlag en wimpel slagen.

Over de schuilstal en het ongeschikt zijn voor sportpaarden... naar mijn mening is dat dier in de eerste plaats paard. Daarna komt pas de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:50

Ren@te schreef:
Wij hebben dus WEL elke melding behandeld en het is enorm frustrerend dat je zo machteloos staat. Paarden die 24/7 op stal staan en dat is dus volgens de wet niet verboden.

Het lijkt mij ook heel frustrerend om voortdurend op te moeten treden tegen zaken die niet verboden zijn :?. De DB stelt dus helemaal geen ruk voor omdat de DB zelf geen regels kan stellen die niet door een wet ondersteund worden. De wetten zijn zoals ze zijn en zullen nooit voorschrijven dat paarden in een groepsstal of loopstal moeten staan, je kunt er eindeloos naar blijven streven, maar dat lijkt mij alleen maar frustrerend. De DB moet gewoon eens ophouden om net te doen alsof ze regels kunnen stellen en criteria kunnen hanteren om ergens over te oordelen, want dat kunnen ze niet omdat ze die bevoegdheid niet hebben.

Let wel, ik houd er helemaal niet van als paarden staan te verpieteren, maar ik versta onder verpieteren kennelijk iets anders dan dat paarden een stal hebben.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:51

En door al deze reacties blijkt maar weer het volgende:

DB bedoeld het wel oke. Maar..... wie controleert alles?
Wanneer wel en wanneer niet controleren? Wie mag straffen, wie heeft die bevoegdheid?

Wanneer noem je het zielig als een paard buiten staat? Is dat bij regen, is dat bij sneeuw, is dat bij harde wind?
Maar is dit nog zielig als het om een 'winterwollige' shetlander/welsh/fjord/haflinger/tinker enz. enz. gaat?
Of is buitenstaan zonder deken alleen maar 'zielig' voor KWPN-ers e.d.

Wat voor straf krijg je als je 'niet voor je paard/pony' zorgt zoals de DB het graag ziet? Wie controleert de DB? Want ook zij kunnen fouten maken en dan baal je wel als eigenaar.

Wat als je het geluk hebt om tussen paardenmensen te wonen die wél met paarden om kunnen gaan?
Wat als je de pech hebt om tussen 'stads'mensen te wonen die jou paard wel een beetje zielig vinden zonder deken?

Het hele punt is dat we allemaal goed voor ons pony's/paarden willen zorgen en dat er soms excessen zijn die NIET/NAUWELIJKS aangepakt worden en er vaak met een 'niet meer doen hoor, foei' vanaf komen.

Dus DB: zorg eerst voor een goede wetgeving, gepaste straffen (geld of inbeslagname) en zorg dan ook dat diezelfde dierenverwaarlozer niet bij de eerste beste handelaar om nieuwe paarden/pony's kan dus.... een verbod op het houden van dieren bij aantoonbare flinke verwaarlozing!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:52

blue_kim schreef:
ren@te, dat kan ik me zeker voorstellen, en ik ben er ook zeker een voorstander van om e.e.a. wettelijk vast te leggen, zoals minimaal een x aantal uur buiten per dag, en dan vrije beweging, dus niet onder de man oid.
Maar ook wij hebben wel eens een inspecteur op het terrein gehad, omdat het zo zielig was dat er een paard emt een deken om stond in de volle zon in de zomer. Tsjah dat dit een uv weerende vliegendeken was en geen winter deken dat kon die inspecteur niet inzien... dan wordt je ook wel een beetje kribbig naar zo iemand toe. Dan heb ik zoiets van, als je dan toch kotm kijken, zorg dan in ieder geval dat je weet waar je over l*lt en er verstand van hebt.

Nou ja, er is zoveel aan prulletjes bij gekomen de laatste jaren... Voor ieder wissewasje bestaat wel een deken, of beschermgevalletje, of dingetje of dangetje....
Dat zo'n man niet exact wat voor deken het betreft kun je hem niet kwalijk nemen.
Iemand anders doet een melding, en hij is verplicht daar gehoor aan te geven... ook al heb je je paard een soepjurk aangetrokken.

*veel van dat dekenspul is vaak sowieso onzinnig... mensen doen paarden zelfs dekens op zodat ze niet verkleuren door de zon. Dan loopt een paard dus 365 dagen pj in een deken.... lijkt me overdreven. Als je een eczemer hebt is dit uiteraard een ander verhaal.*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:53

Lovely schreef:
Ren@te schreef:
Wij hebben dus WEL elke melding behandeld en het is enorm frustrerend dat je zo machteloos staat. Paarden die 24/7 op stal staan en dat is dus volgens de wet niet verboden.

Het lijkt mij ook heel frustrerend om voortdurend op te moeten treden tegen zaken die niet verboden zijn :?. De DB stelt dus helemaal geen ruk voor omdat de DB zelf geen regels kan stellen die niet door een wet ondersteund worden. De wetten zijn zoals ze zijn en zullen nooit voorschrijven dat paarden in een groepsstal of loopstal moeten staan, je kunt er eindeloos naar blijven streven, maar dat lijkt mij alleen maar frustrerend. De DB moet gewoon eens ophouden om net te doen alsof ze regels kunnen stellen en criteria kunnen hanteren om ergens over te oordelen, want dat kunnen ze niet omdat ze die bevoegdheid niet hebben.

Let wel, ik houd er helemaal niet van als paarden staan te verpieteren, maar ik versta onder verpieteren kennelijk iets anders dan dat paarden een stal hebben.

Wat stel je zelf voor? De DB mogen ze opdoeken wat jou betreft, en alle genoemde voorstellen zijn onzinnig.
Ik zou graag horen wat jij denkt dat een oplossing zou kunnen zijn.

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:54

vEigen_Paard schreef:
De Dierenbescherming kaart het vandaag aan in haar blad 'Dier' en de Telegraaf, het aantal onwetende paardeneigenaren neemt toe en de paarden die hiervan de dupe zijn ook. Vereniging Eigen Paard is onder andere opgericht om mensen bewust te maken van alles wat het houden van een paard met zich meebrengt. Een eigen paard; een droom die bij het in vervulling gaan vaak meteen allerlei vragen oproept. Voor deze beginnende paardeneigenaren heeft de vereniging een interessant cursusprogramma ontwikkeld, ‘Eigen paard is goud waard’, zo heet de cursus die de Vereniging Eigen Paard al geruime aanbiedt voor beginnende paardeneigenaren. Tijdens deze cursus kunnen potentiële paardeneigenaren alles leren over het houden van een paard.

Lees hier meer informatie over de praktijkcursus.

Ik heb daar van de zomer iemand voor opgegeven en nooit meer wat van gehoord. Contact opgenomen met Deurne en daar wisten ze van niets. Want de cursus stond in de hoefslag met de verwijzing naar Deurne.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:55

abba schreef:
Dus DB: zorg eerst voor een goede wetgeving, gepaste straffen (geld of inbeslagname) en zorg dan ook dat diezelfde dierenverwaarlozer niet bij de eerste beste handelaar om nieuwe paarden/pony's kan dus.... een verbod op het houden van dieren bij aantoonbare flinke verwaarlozing!

Dat kan de DB zelf niet regelen, dat kan alleen de overheid. En de overheid komt pas in actie wanneer de bevolking het noodzakelijk vind en 'diervriendelijk' stemgedrag vertoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:55

Ninx, dan moet je eerst nauwkeurig het probleem omschrijven en dan kan ik een oplossing bedenken.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:56

VDB schreef:
Ninx schreef:
Bij mijn weten vind de DB een loopstal/ schuilstal een uitstekend alternatief... zou zelfs te prefereren zijn vind ik.

Jaaa....
Heel goed voor een sportpaard.... 8)7 :n

Waarom zou dat niet goed zijn voor een sport paard? Is en blijft een paard met dezelfde behoeftes als recreatie paarden. Hier staan sportpaarden ook gewoon zoveel mogelijk buiten, meestal de hele dag. In de winter 's nachts naar binnen. Alleen in extreme weersomstandigheden staan ze eens een dagje binnen, maar dan nog komen ze er even uit om de benen te strekken, bijv in de longeerbak of stapmolen. Maar dit komt gelukkig heel zelden voor. Ik krijg de indruk dat het voor jou zelf prettiger is om een paard van stal te plukken en terug te zetten, omdat hij dan mooi schoon is en omdat het makkelijk is. Dat dat niet het beste voor je paard is, daar ga je dan maar even aan voorbij.

blue_kim

Ninx schreef:
Nou ja, er is zoveel aan prulletjes bij gekomen de laatste jaren... Voor ieder wissewasje bestaat wel een deken, of beschermgevalletje, of dingetje of dangetje....
Dat zo'n man niet exact wat voor deken het betreft kun je hem niet kwalijk nemen.
Iemand anders doet een melding, en hij is verplicht daar gehoor aan te geven... ook al heb je je paard een soepjurk aangetrokken.

*veel van dat dekenspul is vaak sowieso onzinnig... mensen doen paarden zelfs dekens op zodat ze niet verkleuren door de zon. Dan loopt een paard dus 365 dagen pj in een deken.... lijkt me overdreven. Als je een eczemer hebt is dit uiteraard een ander verhaal.*

Dat is zeker zo, maar als je dan toestemming hebt om onder de deken te voelen, waarmee je meteen voelt dat het paard kouder voelt dan die ernaast zonder deken,
Dat je duidelijk kan zien dat het paard rustig staan en geen last heeft van vliegen, wat die ernaast zonder deken wel heeft.
Dat het paard fris oogt en lekker staat te grazen terwijl het paard ernaasr zonder deken een beetje staat te suffen van de warmte...
Dan kan je je conclusie wel trekken lijkt mij, maar nee de deken moest af.
Nou sorry hoor, maar dan ben je bij mij aan het verkeerde adres...

Nic

Brainless schreef:
Maar krijgt hij een multiple choice of een open vraag met bv:
Wat doe je met een hoefbevangen paard, of hoe vaak moet de hoefsmid komen ed.

Mag ik een kat houden?
http://www.dierenbescherming.nl/huisdie ... /starttest

Resultaat: u heeft 79% gescoord
Of u geschikt bent voor het houden van een kat is twijfelachtig. Misschien is het voor u beter om er eerst nog eens goed over na te denken. Laat u informeren door deskundigen, andere kattenbezitters etc.

Aandachtspunten

Als u de kosten van een sterilisatie niet kunt dragen, is een kat waarschijnlijk helemaal te duur.
Een keer per week verschonen van uw kat is minimaal; vraag er eens naar bij andere kattenbezitters.

Er stond 'ik vind 100 euro voor sterilisatie duur' ofzoiets, dat heb ik aangevinkt en daar ben ik het mee eens.
Als ze het kattenprobleem willen oplossen is dat de basis > maar niet het wenselijke antwoord.
En ik verschoon 1x per week de bak en schep 'm tussendoor leeg. Mijn ouders zelfs 1x per maand, met een speciale korrel erin.
Da's dus te weinig.

Als het om zulke achterlijke vragen zou gaan dan weet je al meteen welke wenselijke antwoorden je in moet vullen maar dat maakt nog niet dat ik daardoor kennis heb van katten.
Oja; ik heb dus al mijn hele leven (37 jr) katten en mijn huidige kat is bijna 19 met mijn ondeugdelijke verzorging.

Het zou toch inderdaad een beetje gek zijn als jouw opa ineens geen paarden meer 'mag' houden, ik kan me voorstellen dat zo'n man denkt: waar gáát dit over?
Laatst bijgewerkt door Nic op 14-12-10 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:57

abba schreef:

Dus wil jij dat ze nu niets doen? De DB heeft namelijk niet de bevoegdheid om wetten te schrijven en boetes op te leggen. :P Dat eerste mag de politie niet eens. Dat tweede wel... tot op zekere hoogte. Maar... dierenpolitie bestaat (nog) niet! Als je het zo stelt als dat jij dat nu doet zou de dierenbescherming nu dus maar niets moeten doen. Dat terwijl de gemiddelde bokker vind dat ze te weinig doen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:57

Lovely schreef:
Ninx, dan moet je eerst nauwkeurig het probleem omschrijven en dan kan ik een oplossing bedenken.

Goed, hoe wil jij voorkomen dat eigenaren hun dieren 23/7 op stal laten staan 365 dagen per jaar?
Hoe wil jij voorkomen dat dieren op klei/veengrond in veel te natte omstandigheden worden gehouden zonder droge ligplaats?

manic

Re: Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:59

Is dat het probleem?

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:00

Ninx schreef:
Lovely schreef:
Wat stel je zelf voor? De DB mogen ze opdoeken wat jou betreft, en alle genoemde voorstellen zijn onzinnig.
Ik zou graag horen wat jij denkt dat een oplossing zou kunnen zijn.

De wet moet aangepast worden en er zou alleen nog maar bevoegde inspectie (LID) ofwel dierenpolitie moeten komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:00

manic schreef:
Is dat het probleem?

Dat lijkt me alvast een goede greep.... maar als u even heeft kunnen we vast 3 A-4'tjes met aanvullende problematiek formuleren....
Ik pak alvast 2 van de meest nijpende pijnpunten bij de kladden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:01

volgens mij kunnen veel mensen van de DB zelf ook wel een diploma gebruiken.
Misschien eerst even zelf orde op zaken stellen bij de DB, want ik geloof er niet in...

Ben het wel eens dat veel houders van dieren in het algemeen te weinig afweten van het dier, wat tot onbewuste mishandeling kan leiden.
Eer is genoeg info te vinden, maar men overschat zichzelf regelmatig en onderschat vaak de zorg (tijd en geld) die zo'n dier nodig heeft en dat verkeerd inschatten is best menselijk dus moeilijk te bestrijden

Ninx

Ren@te schreef:
De wet moet aangepast worden en er zou alleen nog maar bevoegde inspectie (LID) ofwel dierenpolitie moeten komen.

Mee eens..... volstrekt mee eens.

VDB

Dat MAG de dierenbescherming NIET regelen gezien het feit dat er, over de jaren heen, nog steeds te weinig kennis en kunde in huis is bij de dierenbescherming.
En dát is de reden waarom dit is opgericht:

http://www.sectorraadpaarden.nl/home.html

Zoals ook al in de openingspost is beschreven.

Ninx schreef:
Dat kan de DB zelf niet regelen, dat kan alleen de overheid. En de overheid komt pas in actie wanneer de bevolking het noodzakelijk vind en 'diervriendelijk' stemgedrag vertoond.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:02

Hmz...ben ik nou de enige die zich nu afvraagt of Anky haar paarden dan óók vier uur per dag vrij mogen rennen??

Heb verder wel een aantal goede ideeën/opmerkingen gezien trouwens, en alleen bang dat het grootste probleem hem in de praktische uitvoering zit. Meer schuilstallen mogen zetten van de gemeentes, sorry maar dat gaat echt niet gebeuren hoor...evenals vergroten van de kleine stallen op oudere pensions/maneges, dat zou nl inhouden dat zij hun gebouwen moeten vergroten (immers per paard meer ruimte nodig) en weet zeker dat groot deel van hen daar nooit toestemming voor krijgt. Veranderingen zoals deze gaan heeel langzaam, maar ik vind het wel goed dat er steeds meer bewustwording komt!

Nee, niet alles gelezen, was wat veel dus sorry als t n spuit 11 opmerking is

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:02

paulus26 schreef:
het word eens tijd ook .......

Dat je een diploma moet halen voor dat je kinderen krijgt.

Het word steeds gekker in dit kikkerlandje

Dat lijkt me een stuk nuttiger als de onzin die ik hier voorbij zie komen :+
Er wordt net gedaan alsof de DB wat te vertellen heeft in dit land 8)7 Dat is niet het geval.
Men krijgt het hier met veel 5 en 6 voor elkaar om prikkeldraad te verbieden, of toch weer niet? Het word nergens gecontroleerd in ieder geval.
Hoefsmeden hebben ook nog steeds geen diploma nodig en denken mensen nu echt dat er straks een diploma is voor het houden van paarden of dat er een regel komt waarbij paarden minimaal 4 uur naar buiten moeten. Kom op zeg wees eens realistisch.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:03

_Esther_87_ schreef:
Hmz...ben ik nou de enige die zich nu afvraagt of Anky haar paarden dan óók vier uur per dag vrij mogen rennen??

Heb verder wel een aantal goede ideeën/opmerkingen gezien trouwens, en alleen bang dat het grootste probleem hem in de praktische uitvoering zit. Meer schuilstallen mogen zetten van de gemeentes, sorry maar dat gaat echt niet gebeuren hoor...evenals vergroten van de kleine stallen op oudere pensions/maneges, dat zou nl inhouden dat zij hun gebouwen moeten vergroten (immers per paard meer ruimte nodig) en weet zeker dat groot deel van hen daar nooit toestemming voor krijgt. Veranderingen zoals deze gaan heeel langzaam, maar ik vind het wel goed dat er steeds meer bewustwording komt!

Nee, niet alles gelezen, was wat veel dus sorry als t n spuit 11 opmerking is

Hahaha, dat vroeg ik me ook al af ;-)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:03

Wat is 'diervriendelijk' stemmen dan? Daar ben ik dan wel benieuwd naar....