Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JoviBan schreef:Ik heb deze info:
- ivermectine: volwassen bloedwormen
- moxidectine: ingekapselde bloedwormlarven
lolclub schreef:Toch moest ik adhv de eitelling ontwormen met Ivermectine van de DA...
Nou ja, hij krijgt morgen een drol met dode worm op visite dus dan horen jullie nog hoe nu verder
lolclub schreef:Bedankt in ieder geval en succes met je studie verder![]()
DA maakte zich nog niet zo'n zorgen hoor... het kan veel erger
de kleine witjes waren overigens niet zo spannend volgens hem, hij noemde wel een latijnse naam maar die heb ik niet onthouden.
Volgens hem kwamen die er altijd uit na een wormkuur maar de meeste mensen zagen ze niet eens zo klein zijn ze.
lolclub schreef:nee, maar wat het nu wel waren ???
ze zijn heel klein, nog geen 1/2cm en splinterdun, en ze vallen dus nauwelijks op, als je snel kijkt zie je ze eerder voor verteerde mest aan.
het is dat ik er één nog iets zag bewegen met zijn koppieanders hadden ze me echt niet opgevallen.
@Geerke,
die op de mest van Rizette lijken wel langer te zijn als diegene die ik gevonden heb.
Zou het kunnen dat er in Frankrijk misschien een andere soort kleine strongyliden onder de paarden is als hier in Nederland ?
DA adviseerde overigens met klem om in ieder geval 14 dagen na de Ivermectine pas weer opnieuw te ontwormen
Passionato schreef:Wat een ontzettende onzin staat er soms vermeld hier zeg. Niet bot of aanvallend bedoeld... maar wat je dus ECHT NIET moet doen is onderdoseren. Dan weet je zeker dat je straks niets meer kan geven.. Echt een big mistake...
Bovendien werkt ivermectine wel tegen de rode bloedworm/ cyathostominae. Alleen niet tegen het deel van de cyclus die in het slijmvlies ingekapseld zitten. Een risico bij ontwormen tijdens een massale besmetting is dat er ontstekingen komen op de plekjes waar de larven uitbreken. Daarom doen sommige artsen eerst ontwormen met ivermectine en vervolgens twee weken later nogmaals met moxidectine om het grondig aan te pakken.
De wormpjes die ik op de foto zie zijn zeer waarschijnlijk cyathostominae of de rode bloedworm.. Die hoeven niet altijd rood te zijn nl. (nog even dooroeffenen Nemurin
)
Je moet ook oppassen met de namen door elkaar te gebruiken. De eerste opdeling zijn de drie verschillende groepen:
1 = rondwormen, 2= lintwormen, 3= gasterophilus of horzellarven.En dan heb je nog de verdere opsplitsingen. Strongylidae is weer wat anders dan strongylus etc.. maar dit is niet zo heel belangrijk.
Als jullie echt een beetje betrouwbare informatie opzoeken moet je op zoek gaan naar mensen die er echt wat van weten. Zoeken eens wat artikelen van Eysker op, of kijk op http://www.parasietenwijzer.nl
Passionato schreef:Poeh dat is niet eerlijk. Ik heb zelfs het hele weekeind deze week!
Je had trouwens helemaal gelijk over de indeling. Ik heb hem een beetje op zijn boerenfluitjes ingedeeld haha, maar het idee is hetzelfde.
Ik snap dat ze qua theorie die ontstekingsreactie willen weten, want ze willen zien dat je er vanaf weet. En dan kom je in de praktijk, en dan gaan ze een zwaar besmet paard ontwormen, en dan opper je heel netjes: HO eens even, en de ontstekingsreactie dan? En dan zeggen ze dat het allemaal wel meevalt
Met ivermectine hoef je iig niet zo heeeeel bang te zijn. Maargoed, niet alles is zwart wit. NIet alle paarden lezen het boekje zeggen we weleens. Want er zijn altijd wel uitzonderingen..
IMJ schreef:Mag ik jullie advies dan even?
Ik heb mijn paard 4 mnd geleden voor het laatst ontwormt.
Door neg. eitelling daarna niet meer.
Kan ik nu wel gewoon zo'n Equist Pramox erin stoppen? Vind na dit te lezen alles wat wormen te maken heeft bijna eng..