Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
bijdehandje1 schreef:Cremeren is gewoon verbranden. Rendac is vermalen in een hakselaar met heel veel gespat van bloed en uiteenspattende delen paard. Ik heb dat een keer gezien, en ik vind het te goor voor woorden.
Na het verhakselen wordt bij een destructiebedrijf de rest in ketels gedaan. Van de botten maken ze gelatine, dat vind je terug in lijm.
Bij het vermalen bij de Rendac zie je een dier letterlijk uit elkaar gerukt worden door machines.
en dat ales gewoon daarin ging ! suuzepuus schreef:bijdehandje1 schreef:Cremeren is gewoon verbranden. Rendac is vermalen in een hakselaar met heel veel gespat van bloed en uiteenspattende delen paard. Ik heb dat een keer gezien, en ik vind het te goor voor woorden.
Na het verhakselen wordt bij een destructiebedrijf de rest in ketels gedaan. Van de botten maken ze gelatine, dat vind je terug in lijm.
Bij het vermalen bij de Rendac zie je een dier letterlijk uit elkaar gerukt worden door machines.
Misschien een hele stomme vraag hoor, maar wat doen ze met de resten van de dieren bij de rendac? ik dacht dat ze bij de rendac grote verbrandingsovens hadden!en dat ales gewoon daarin ging !
Eddy_Rocks schreef:Er word bij de rendac een substantie van gemaakt waar energie mee word opgewekt
knooopje schreef:nou ik ben weer thuis...vanmorgen het paard van mijn zus laten slachten bij van de veen.
just2see schreef:Wat ik niet goed begrijp is dat de meeste voorstanders van het slachten hier doen alsof de centen niet belangrijk zijn. Waarom laten ze dan hun paard slachten ? Ok misschien zijn er een paar uitzonderingen zoals bvb. paarden die panische schrik hebben van naalden enz... maar zelfs dat kan opgelost worden door ze eerst wat te verdoven via een pasta of zo.
Ik vind het allemaal een beetje hypocriet eerlijk gezegd. Men mag mij nog 15OO Euro geven voor mijn Mini shet maar hij zal niet geslacht worden. Het heeft voor mij vooral met ethiek te maken. Misschien ben ik wat naïef maar toch. Mijn oudste paard dat ik liet inslapen was 32 jaar en ik had hem vanaf zijn vierde. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om hem te laten slachten. Dat dier is er altijd voor mij geweest; was altijd voorbeeldig en heeft me zoveel vreugde gegeven dat ik zelfs de laatste drie maanden van zijn leven de DA en hoefsmid liet komen (iedere 2 weken) om zijn voeten in het gips te doen zodat hij geen pijn had. Dit heeft me veel geld gekost maar hij had geen pijn en dat was voor mij het belangrijkste.
Ik snap ook wel dat, wanneer je dat niet kunt betalen, je voor een andere oplossing zoekt, maar het is zoveel makkelijker om je paard te verkopen voor de slacht.
Ik heb iemand gekend die een hele goeie merrie had die op tweejarige leeftijd haar bekken brak. Dier heeft in de box gehangen en nadien in de weide geschopt en is nooit goedgekomen. Toen ze drie was heeft men zelfs nog geprobeerd haar te dekken en is ze een paar keer gedekt (naar verluidt kraakte alles vanbinnen toen het gebeurde). Toen ze uiteindelijk ook niet drachtig raakte, verkocht men het paard om in Nl. (ik ben uit België) te slachten. Het dier kon nauwelijks op zijn poten staan ! Daar word ik zo verschrikkelijk kwaad van, dat kun je niet geloven.
Wat dat misslukken van het euthanaseren betreft : mijn DA heeft dat nog nooit meegemaakt zegt hij. Denk echt niet dat dat veel voorkomt. Ze gaan al slapend de dood in, in hun vertrouwde omgeving.
Sorry maar voor mij is de slager als de beul die de guillotine hanteerd. Misschien moet ik het zelf eerst eens zien maar hoe dan ook is het voor mij een soort van "verplichting" jegens mijn paarden.
Ik kan goed begrijpen dat iemand met een landbouw achtergrond het daar minder moeilijk mee heeft want zij zijn immers met deze zaken opgegroeid. Daarom zal ik niemand veroordelen; tenzij mensen zoals hierboven beschreven.
Toch vind ik dat de paardenvlees-lobbyt toch wel heel goed zijn best doet om het vlees en het slachten te promoten.
.

IndianLady schreef:Nou, ik heb niemand horen zeggen dat ze het voor het geld doen. Las ergens dat 1 iemand het geld gedoneerd heeft aan Brooke Hospital als ik het goed heb.
Vind het onzin om er vanuit te gaan dat mensen het om het geld doen

just2see schreef:verplichting" jegens mijn paarden
just2see schreef:maar het is zoveel makkelijker om je paard te verkopen voor de slacht.