'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:04

Siets, er zijn heel veel mensen die kritiek hebben op het opeten van een paard. Ze vinden het zielig, dat hun paard uit elkaar wordt gehaald, onder steriele omstandigheden, en tot voedsel wordt verwerkt. ZE verkiezen inslapen maar weten niet hoe het er bij jullie in NL bij Rendac/Sonac aan toe gaat.

Ik wil zelf niet, dat mijn dieren door een soort van hakselmachine gaan in hun geheel. Het is smerig, alles spettert in het rond. Je lieve dier wordt letterlijk en figuurlijk uit elkaar gereten.
Dan nog de dood met een spuit, ik vind dat te lang duren. Schiet ze dan in 1x raak en gelijk morsdood.

Als je een paard dood in de wei vindt, heb je niet veel keuze meer, die kunnen alleen maar worden gecremeerd voor een aanzienlijk bedrag, of worden versnipperd.
Ongelukken kunnen voorkomen, maar ik ben er zelf voor, om oude paarden te laten afmaken met een schot, voor ze in de ongenade belanden.

suuzepuus

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:08

Mijn eigen paard opeten lijkt me ook een heel naar idee. maar verder zie ik geen verschil tussen paarden of koeienvlees. koeien zijn ook prachtige dieren en smaken goed!

Misschien denk ik er anders over als ik een paard moet laten slachten. de kans is aanwezig dat ik er dan een tijdje op zou letten. Maar het is behoorlijk hypocriet om wel gewoon vlees te teen maar te gaan gillen als je hoort dat er paardenvlees in je hamburger zit!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:35

bijdehandje1 schreef:
Cremeren is gewoon verbranden. Rendac is vermalen in een hakselaar met heel veel gespat van bloed en uiteenspattende delen paard. Ik heb dat een keer gezien, en ik vind het te goor voor woorden.
Na het verhakselen wordt bij een destructiebedrijf de rest in ketels gedaan. Van de botten maken ze gelatine, dat vind je terug in lijm.
Bij het vermalen bij de Rendac zie je een dier letterlijk uit elkaar gerukt worden door machines.

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar wat doen ze met de resten van de dieren bij de rendac? ik dacht dat ze bij de rendac grote verbrandingsovens hadden! :o en dat ales gewoon daarin ging !

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:53

suuzepuus schreef:
bijdehandje1 schreef:
Cremeren is gewoon verbranden. Rendac is vermalen in een hakselaar met heel veel gespat van bloed en uiteenspattende delen paard. Ik heb dat een keer gezien, en ik vind het te goor voor woorden.
Na het verhakselen wordt bij een destructiebedrijf de rest in ketels gedaan. Van de botten maken ze gelatine, dat vind je terug in lijm.
Bij het vermalen bij de Rendac zie je een dier letterlijk uit elkaar gerukt worden door machines.

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar wat doen ze met de resten van de dieren bij de rendac? ik dacht dat ze bij de rendac grote verbrandingsovens hadden! :o en dat ales gewoon daarin ging !

Sonac/Rendac gooit hele dieren in versnipperaars en dan gaan de resten in grote ketels en wordt tot gelatine en lijm gekookt. Sonac/Rendac is echt geen crematorium. Ik heb filmpjes gezien hoe ze complete koeien en paarden vermalen voor die verbrand worden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:45

Ok, dat wist ik niet!! crematorium had ik ook niet verwacht, ik dacht met shovels op de brnadstapel zeg maar net zoals huisvuil!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:32

Dan liegen ze struktureel bij de Rendac want mij is verteld dat grote dieren apart verbrand worden in een grote oven.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:53

Er word bij de rendac een substantie van gemaakt waar energie mee word opgewekt ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:59

Eddy_Rocks schreef:
Er word bij de rendac een substantie van gemaakt waar energie mee word opgewekt ;)

Dit klopt. Het paard wordt in een lijn van verschillende machines verwerkt tot meel. Met deze meel wordt energie opgewekt, om een lang verhaal kort te maken.

Bijv. lijm en gelatine worden niet van de cadavers gemaakt die bij Rendac worden aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 10-09-10 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:11

Kijk maar in de Bokt Wiki, of in het topic van de excursie naar Rendac ;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:28

nou ik ben weer thuis...vanmorgen het paard van mijn zus laten slachten bij van de veen.
tja wat moet ik van zeggen voor mensen die twijfelen tussen in laten slapen of laten slachten..voor het paard maakt het weinig uit, in het slachthuis is het boem en weg ik heb de zelfde ervaring met inslapen,alleen is het voor de eigenaar natuurlijk wel een wereld van verschil,ik heb nu dus bijde kanten meegemaakt en ik hou het bij inslapen,en dat alleen voor mijn eigen rust,om te zien als eigenaar zijnde is inslapen beter.. in het slachthuis is het erg heftig om te zien hoe het paard geschoten word en letterlijk neerstort.
terwijl het paard al dood is voor het de grond raakt,snellere dood bestaat er niet!of je paard nu geslacht word of bij de rendac door de schredder gaat maakt voor mij geen verschil.wel moet ik echt vermelden dat van de veen er heel goed mee omgaat!geen dramas het is zo en niet anders moeilijk maar het hoort bij het leven,nadat mijn zus haar paard geschoten was kreeg ik een gemeende dikke knuffel van meneer van de veen,dat deed mij erg goed want had ik op dat moment wel even nodig...
ze zijn daar verder heel open je mag overal kijken,op al je vragen krijg je een antwoord,en je word heel hartelijk ontvangen.
ik ben verdoofd en met gemengde gevoelens naar huis gereden,heb net de merrie haar staart gewassen die had ik zonder wortel mee gekregen,mijn zus komt vanavond de staart halen van haar merrie...denk niet dat ik het dan droog hou haha
het was een emotionele dag voor ons allemaal denk ik maar.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:45

knooopje schreef:
nou ik ben weer thuis...vanmorgen het paard van mijn zus laten slachten bij van de veen.

Was daar ook vanmorgen en heb je gezien ,even gespiekt in je profiel.
Maar idd van Veen is een super aardige man.
Al moet ik eerlijk zeggen nadat ze geschoten was ik gelijk gegaan ben.
Niemand meer gezien of gesproken heb.
Maar het is goed zo....vooral voor het paard.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:48

Wat ik niet goed begrijp is dat de meeste voorstanders van het slachten hier doen alsof de centen niet belangrijk zijn. Waarom laten ze dan hun paard slachten ? Ok misschien zijn er een paar uitzonderingen zoals bvb. paarden die panische schrik hebben van naalden enz... maar zelfs dat kan opgelost worden door ze eerst wat te verdoven via een pasta of zo.
Ik vind het allemaal een beetje hypocriet eerlijk gezegd. Men mag mij nog 15OO Euro geven voor mijn Mini shet maar hij zal niet geslacht worden. Het heeft voor mij vooral met ethiek te maken. Misschien ben ik wat naïef maar toch. Mijn oudste paard dat ik liet inslapen was 32 jaar en ik had hem vanaf zijn vierde. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om hem te laten slachten. Dat dier is er altijd voor mij geweest; was altijd voorbeeldig en heeft me zoveel vreugde gegeven dat ik zelfs de laatste drie maanden van zijn leven de DA en hoefsmid liet komen (iedere 2 weken) om zijn voeten in het gips te doen zodat hij geen pijn had. Dit heeft me veel geld gekost maar hij had geen pijn en dat was voor mij het belangrijkste.
Ik snap ook wel dat, wanneer je dat niet kunt betalen, je voor een andere oplossing zoekt, maar het is zoveel makkelijker om je paard te verkopen voor de slacht.

Ik heb iemand gekend die een hele goeie merrie had die op tweejarige leeftijd haar bekken brak. Dier heeft in de box gehangen en nadien in de weide geschopt en is nooit goedgekomen. Toen ze drie was heeft men zelfs nog geprobeerd haar te dekken en is ze een paar keer gedekt (naar verluidt kraakte alles vanbinnen toen het gebeurde). Toen ze uiteindelijk ook niet drachtig raakte, verkocht men het paard om in Nl. (ik ben uit België) te slachten. Het dier kon nauwelijks op zijn poten staan ! Daar word ik zo verschrikkelijk kwaad van, dat kun je niet geloven.

Wat dat misslukken van het euthanaseren betreft : mijn DA heeft dat nog nooit meegemaakt zegt hij. Denk echt niet dat dat veel voorkomt. Ze gaan al slapend de dood in, in hun vertrouwde omgeving.

Sorry maar voor mij is de slager als de beul die de guillotine hanteerd. Misschien moet ik het zelf eerst eens zien maar hoe dan ook is het voor mij een soort van "verplichting" jegens mijn paarden.
Ik kan goed begrijpen dat iemand met een landbouw achtergrond het daar minder moeilijk mee heeft want zij zijn immers met deze zaken opgegroeid. Daarom zal ik niemand veroordelen; tenzij mensen zoals hierboven beschreven.

Toch vind ik dat de paardenvlees-lobbyt toch wel heel goed zijn best doet om het vlees en het slachten te promoten.

Sorry voor de spellingsfout : moet natuurlijk hanteert zijn.... Juist is juist, niet ?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-09-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:54

just2see schreef:
Wat ik niet goed begrijp is dat de meeste voorstanders van het slachten hier doen alsof de centen niet belangrijk zijn. Waarom laten ze dan hun paard slachten ? Ok misschien zijn er een paar uitzonderingen zoals bvb. paarden die panische schrik hebben van naalden enz... maar zelfs dat kan opgelost worden door ze eerst wat te verdoven via een pasta of zo.
Ik vind het allemaal een beetje hypocriet eerlijk gezegd. Men mag mij nog 15OO Euro geven voor mijn Mini shet maar hij zal niet geslacht worden. Het heeft voor mij vooral met ethiek te maken. Misschien ben ik wat naïef maar toch. Mijn oudste paard dat ik liet inslapen was 32 jaar en ik had hem vanaf zijn vierde. Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om hem te laten slachten. Dat dier is er altijd voor mij geweest; was altijd voorbeeldig en heeft me zoveel vreugde gegeven dat ik zelfs de laatste drie maanden van zijn leven de DA en hoefsmid liet komen (iedere 2 weken) om zijn voeten in het gips te doen zodat hij geen pijn had. Dit heeft me veel geld gekost maar hij had geen pijn en dat was voor mij het belangrijkste.
Ik snap ook wel dat, wanneer je dat niet kunt betalen, je voor een andere oplossing zoekt, maar het is zoveel makkelijker om je paard te verkopen voor de slacht.

Ik heb iemand gekend die een hele goeie merrie had die op tweejarige leeftijd haar bekken brak. Dier heeft in de box gehangen en nadien in de weide geschopt en is nooit goedgekomen. Toen ze drie was heeft men zelfs nog geprobeerd haar te dekken en is ze een paar keer gedekt (naar verluidt kraakte alles vanbinnen toen het gebeurde). Toen ze uiteindelijk ook niet drachtig raakte, verkocht men het paard om in Nl. (ik ben uit België) te slachten. Het dier kon nauwelijks op zijn poten staan ! Daar word ik zo verschrikkelijk kwaad van, dat kun je niet geloven.

Wat dat misslukken van het euthanaseren betreft : mijn DA heeft dat nog nooit meegemaakt zegt hij. Denk echt niet dat dat veel voorkomt. Ze gaan al slapend de dood in, in hun vertrouwde omgeving.

Sorry maar voor mij is de slager als de beul die de guillotine hanteerd. Misschien moet ik het zelf eerst eens zien maar hoe dan ook is het voor mij een soort van "verplichting" jegens mijn paarden.
Ik kan goed begrijpen dat iemand met een landbouw achtergrond het daar minder moeilijk mee heeft want zij zijn immers met deze zaken opgegroeid. Daarom zal ik niemand veroordelen; tenzij mensen zoals hierboven beschreven.

Toch vind ik dat de paardenvlees-lobbyt toch wel heel goed zijn best doet om het vlees en het slachten te promoten.

Jij verwoordt precies mijn gedachten. Ik kon alleen geen manier vinden om ze op het scherm te krijgen.
Kan me er 100% in vinden :).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:07

Dan mag jij een slager een beul vinden, ik vind van niet.
Het gaat snel, netjes, en het paard heeft niets door.

Inslapen kan ook prima gaan, ook snel, netjes zonder dat het paard wat merkt.

Ik ben niet voor of tegen.

Maar slagers beulen noemen, nee sorry... dat gaat te ver IMO.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:16

Natuurlijk zijn slagers geen beulen ! Het gaat om de perceptie. Het komt voor mij over als zijnde de beul.
Ik denk dat het gewoon zo is dat het wèl voor de centen is dat mensen hun paard laten slachten.
De DA zal vlug 1OO Euro kosten en volgens hetgeen ik hier lees, krijg je zo'n 2OO Euro voor "het vlees" . Dat is dus een verschil van 3OO Euro...
Als het voor de centen is, moet men daar dan maar voor uit komen. Ik veroordeel niemand maar dat gelul van dierenvriendelijkheid, vind ik hypocriet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:17

Nou, ik heb niemand horen zeggen dat ze het voor het geld doen. Las ergens dat 1 iemand het geld gedoneerd heeft aan Brooke Hospital als ik het goed heb.

Vind het onzin om er vanuit te gaan dat mensen het om het geld doen :?

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:19

Diervriendelijk is voor mij niet per definitie slachten maar misschien is het wel zo dat er uitzonderingen zijn.
Ik herinner mij het beeld van toen ik als jong knaapje voorbij het slachthuis passeerde en een paard zag staan op de binnenkoer van het abbatoir. Dat beeld heeft zo'n indruk op mij gemaakt. Misschien is het die ervaring wel dat mij huiverig maakt als ik aan slachten denk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:19

wat vind je er on-diervriendelijk aan dan?
je maakt zoiezo een dier dood :)

Je kunt idd 200 euro voor het vlees krijgen.
paar weken terug sprak ik een eigenaar, die heeft die 200 euro aan een goed doel gegeven.. Paard was 36 en op...
Hij wilde graag anderen nog gelukkig maken het het geld...

Ik snap wel dat je die gedachte hebt.,.
Maar je kunt ook denken, jij betaald jaren voor je paard.. duizenden euro's..
Nu kan je daar wat voor terugkrijgen.... de dood krijgt ie toch wel.. spuit of slacht..
Dan kiest men idd vaak voor het geld..

maar wat maakt het uit, dood is dood :)

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:21

Ja ik las ook dat het geld naar het goede doel ging en dat vind ik fantastisch. Het is natuurlijk maar 1 geval, nietwaar ? Echter de mensen die ik ken (en dat zijn er heel erg veel; ik zit al 3Oj in de paarden) doen het quasi allemaal voor het geld.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:23

Iedereen heeft zijn eigen waarden en normen natuurlijk en wie ben ik om iemand te beoordelen ? Ik zeg alleen maar dat het volgens mijn ethiek niet kan. Ik vind het zelfs kies om er geld voor te krijgen maar nogmaals : iedereen heeft zijn eigen waarden en normen.
Ik veroordeel niemand maar men moet niet afkomen dat het niet voor de centen is als dat (in de meeste gevallen wèl zo is). Dat vind ik hypocriet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:13

IndianLady schreef:
Nou, ik heb niemand horen zeggen dat ze het voor het geld doen. Las ergens dat 1 iemand het geld gedoneerd heeft aan Brooke Hospital als ik het goed heb.

Vind het onzin om er vanuit te gaan dat mensen het om het geld doen :?

Dat was ik idd :j

En als ik het geld dit keer niet nodig had gehad ivm DA kosten enz van mijn andere paarden had ik het zo weer gedaan
Zou nevernooit zomaar iets leuks ofzo van dat geld kunnen kopen...
maarja mn ene paard heeft nu supplementen (na 3 mnd blessure en meerdere foto's, echo's, controle bezoekjes bij DA enz) en alleen die supplementen kosten al meer dan 200 euro per emmer dus ja...nu is dat paard dan 'mijn goede doel' ipv Brooke Hospital

Wat iedereen met het geld doet moet ie zelf weten, maar ik zou niet blij zijn met een leuke aankoop van het slachtgeld, zou daar altijd een akelig gevoel bij houden.

Ik ken meer mensen die hun paard hebben laten slachten, de meeste hebben het geld aan hun andere paard besteed of bijgelegd om een nieuw paard te kopen, ken níemand die eens lekker is gaan shoppen nadat ie bij de slager was geweest.

Ken ook mensen die hun paarden thuis hebben laten schieten door de slager, dan krijg je er geen geld voor, sterker nog bij sommige slagers betaald je dan een kleine vergoeding voor het aan huis komen.
Dat zijn mensen die het paard thuis willen laten gaan, maar meer voor schieten dan voor inspuiten voelen.

Maar mensen hier voor hypocriet uit maken vind ik wel heel erg not done :n

En ja ook ik ken de handelaren en manege eigenaren enz enz die hun 'afgeschreven dieren' aan de persoon meegegeven die er het meeste geld voor biedt en ze dus via tussenpersoon naar de slacht laten gaan.
Die mensen zal je hier op bokt niet zo veel vinden, dus mensen hier hypocriet gaan noemen vind ik echt slecht.
Heb zelf 4 weken geleden afscheid genomen van mijn grote vriend en mis hem nogsteeds, maar dan zou ik nog hypocriet zijn ook omdat ik geld voor hem heb gekregen?
Ik heb zelfs al het geld wat ik na het afkeuren heb gekregen van de verzekering in zijn behandelingen gestopt zodat hij nog 6 mooie jaren als recreatiepaard/weidemaatje rond heeft kunnen lopen, ipv hem na het afkeuren al meteen naar de slager te hebben gebracht...

_wildhorses_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:16

ik vind het eigenlijk ook een beetje storend dat ik al deze berichten hier zie voorbij komen. ik lees al tijdje mee, en je ziet ze alsmaar meer opkomen. ik ga ook nog steeds men paard niet naar de slager doen moest ze ooit om welke redenen dood moeten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:21

Welke berichten bedoel je? want je post is een beetje onduidelijk..
En niemand hier zegt dat jij je paard naar de slager moet brengen hoor!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:29

just2see schreef:
verplichting" jegens mijn paarden

En dat is precies wat ik gedaan heb vandaag naar mijn merrie.
Bang voor de Da en spuiten ..dus voor haar de weg gekozen van de minste stress.

just2see schreef:
maar het is zoveel makkelijker om je paard te verkopen voor de slacht.

Je hebt je maatje nog nooit weg gebracht zeker....je weet niet waar je het over hebt.
Makkelijk..... laat me niet lachen heb vanmorgen een van de moeilijkste dingen in mijn leven gedaan,
En waarom....?
Omdat ik van haar hou en mijn verantwoordelijkheid neem.
Dus vertel me even niet dat ik het voor het geld doe....
Want dan doe je ons wij die kiezen voor slacht toch echt te kort mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 21:43

scooby09 ; ga je niet verdedigen joh! wat je al zegt : '' je weet niet waar je het over hebt''

JIj hebt JOUW beslissing gemaakt! :)