"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:57

F_Orumster schreef:
Zeg, de opmerking van kimenlinda was niet heel handig, maar de strekking was gelijk aan de vele ''ik eet geen paard omdat ik van ze hou'' en daar wordt niet zo individueel op gereageerd.

Gezien de levens van paarden doorgaans leuker is dan varkens etc, zou ht juist gepromoot moeten worden.

Ik wil daar wel even op reageren. Ook wij houden paarden, en houden ván paarden. En omdat paardenvlees gezond is, en niet barst van de antibiotica plus dat bovendien de meeste paarden een erg goed leven hebben gehad, vergeleken met biokippen en varkens, staat het hier wekelijks op het menu. Het is vetarm en ijzer-rijk. Bovendien, het is beter dat paarden die niet (meer) de sport in kunnen, op het menu komen, dan de destructor in gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:39

F_Orumster schreef:
vaa schreef:
je kunt het denk ik vergelijken met een hond..
die zou je toch ook niet opeten, grote kans dat dat is omdat je een emotionele band met dat dier hebt.

Buiten dat het oneetbaar schijnt te zijn

????

Het is zo goéd eetbaar dat er zelfs een ras ´eten-eten´ heet omdat het als voedselbron gefokt werd :)*

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:42

bijdehandje1 schreef:
F_Orumster schreef:
Zeg, de opmerking van kimenlinda was niet heel handig, maar de strekking was gelijk aan de vele ''ik eet geen paard omdat ik van ze hou'' en daar wordt niet zo individueel op gereageerd.

Gezien de levens van paarden doorgaans leuker is dan varkens etc, zou ht juist gepromoot moeten worden.

Ik wil daar wel even op reageren. Ook wij houden paarden, en houden ván paarden. En omdat paardenvlees gezond is, en niet barst van de antibiotica plus dat bovendien de meeste paarden een erg goed leven hebben gehad, vergeleken met biokippen en varkens, staat het hier wekelijks op het menu. Het is vetarm en ijzer-rijk. Bovendien, het is beter dat paarden die niet (meer) de sport in kunnen, op het menu komen, dan de destructor in gaan.

Amen :) Dat we paardenvlees eten betekent niet dat we niet van paarden houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:36

Een paard is trouwens nog altijd een "boerderijdier" en geen "huisdier".
Boerderij dieren hebben een ander nut dan huisdieren, die alleen voor gezelschap dienen.
Een daarvan is dat we ze opeten.
Dat door de sport er een verlegging is van nut, wil niet zeggen dat het ook plots onder huisdieren gerekend kan worden.
Je ziet dit bv terug bij dierenartsen. Je hebt dierenartsen en veeartsen. Een dierenarts is voor huisdieren, een vee arts voor boerderij dieren en het is de veearts die paarden behandeld.

Rennie89

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:38

meer dan genoeg dierenartsen die ook paarden doen :)

Kippen worden ook als huisdieren gehouden terwijl die officieel ook daar niet tot behoren. Wat dacht je van shetlanders die in de wei staan voor de leuk en ga zo maar door.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:49

Hoe je een dier houdt, heeft niets te maken met hun oorspronkelijke nut en wat dierenartsen betreft, dat zijn nog altijd twee aparte studies en een dierenarts voor kleine huisdieren kan wel inenten maar heeft echt geen bevoegdheid tot operaties ofzo en ook niet de kennis van peesblessures noem maar op.
Dat iemand afwijkt wil nog niet zeggen dat het normaal is.

Ik heb op een kuiken in huis, maar dat wil niet zeggen dat kippen als soort nu plots huisdieren zijn!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:08

Quote over honden eten
Huertecilla schreef:
F_Orumster schreef:
Buiten dat het oneetbaar schijnt te zijn

????

Het is zo goéd eetbaar dat er zelfs een ras ´eten-eten´ heet omdat het als voedselbron gefokt werd :)*

Dit heb ik uit een documentaire, het schijnt taai te zijn en niet bijster goed te smaken, aldus de plaatselijke bevolking. Ik zei ook, schijnt, waarmee ik impliceer het zelf niet te weten.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:20

Ik lust geen paardenvlees, maar als ik zou moeten kiezen tussen paardenvlees of een levend aapje zijn hersenen opslurpen %) dan is de keuze snel gemaakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:31

Wat hondenvlees betreft en eigenlijk alle soorten vlees, het is heel persoonlijk wat je lekker vindt. Hier eten ze ezel en sommigen vinden dat het beste dat er bestaat, anderen vinden het niet te eten. Zelfde met geit en schaap. Een en ander heeft ook te maken met de bereidingswijze. Gemarineerd vlees is bv altijd sappiger en smaakvoller.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:38

tja, smaken verschillen, ik overweeg ook om binnenkort eens een stukje paardenvlees te kopen, ik dwing mezelf zowiezo om stil te staan bij wat ik eet, we hebben zelf kippen, als ik kip eet, dan heb ik ook wel echt een beeld voor ogen, zo ook met rund en varken.
Ik denk dat het vooral psychisch is dat ik geen paard eet tot nu toe.
ik heb laatst navraag gedaan bij de slachter bij ons in het dorp, als je daar je paard naar toe wil brengen, ben je als eerste aan de beurt en ik heb ook geinformeerd wat als ik nu thuis kom en 1 van mijn paarden staat met een gebroken been en ik wil hem geslacht hebben maar niet meer vervoeren, nou dan mag mijn dierenarts hem schieten en dan komt de slachter hem halen.
Dat zou voor mij een goede optie kunnen zijn, ik heb trouwens goede verhalen gehoord over de slachterij bij ons in het dorp, dus het zou voor mij zeker een overweging zijn.
onze schimmel van nu 17 die nagenoeg hagelwit is, hoef ik dus niet daar heen te brengen als het haar tijd is begrijp ik? Ik wil daar nog wel het fijne van weten.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:42

Lusitana schreef:
Een paard is trouwens nog altijd een "boerderijdier" en geen "huisdier".
Boerderij dieren hebben een ander nut dan huisdieren, die alleen voor gezelschap dienen.
Een daarvan is dat we ze opeten.
Dat door de sport er een verlegging is van nut, wil niet zeggen dat het ook plots onder huisdieren gerekend kan worden.
Je ziet dit bv terug bij dierenartsen. Je hebt dierenartsen en veeartsen. Een dierenarts is voor huisdieren, een vee arts voor boerderij dieren en het is de veearts die paarden behandeld.

Maar als je je paard als gezelschapsdier opgeeft bij je verzekering dan betekend dat: dat je paard niet geslacht mag worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:20

Dat heeft te maken met burocratie en niet met de soort.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:27

BillyBo schreef:
Ik lust geen paardenvlees, maar als ik zou moeten kiezen tussen paardenvlees of een levend aapje zijn hersenen opslurpen %) dan is de keuze snel gemaakt.

ja idd

ikzelf eet geen paardenvlees omdat ik het niet lust, niet omdat ik het zielig vind voor paarden. ik bedoel, het is dan ook zielig voor een koe, kip of varken. zolang de beestjes maar een (redelijk) goed leven hebben gehad. heb een hekel aan opgepropte fokkerijen en volspuit acties :(

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:09

Ik zag gisteren nog een hele inteligente kip/haan bij Hart van Nederland :D .

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:43

Nu het hier toch over slachten en rendac gaat, lang geleden kwamen een vriendin en ik erachter toen we 15 waren dat er een schaap op een mesthoop lag.. wij kwamen daar toen samen om 2 weken het paard van een vriendin te verzorgen en hebben dus niks durven zeggen, maar mag dat?
En wat wordt er gedaan als dat niet mag zoals ik nu weet moet alles worden gemeld en worden opgehaald door bijv rendac??

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:22

Nee, dat mag niet. Deze moet opgehaald worden door de rendac.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:45

Ja toch en wat worden er voor maatregelen genomen als dat niet gebeurd en het word gemeld?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:47

Mistral_Bink schreef:
Nu het hier toch over slachten en rendac gaat, lang geleden kwamen een vriendin en ik erachter toen we 15 waren dat er een schaap op een mesthoop lag.. wij kwamen daar toen samen om 2 weken het paard van een vriendin te verzorgen en hebben dus niks durven zeggen, maar mag dat?
En wat wordt er gedaan als dat niet mag zoals ik nu weet moet alles worden gemeld en worden opgehaald door bijv rendac??

Een poos geleden stond iets dergelijks op bokt, daar waren tests mee gedaan. Misschien dat die persoon daar toen al mee bekend was. Het schijnt door composteren niet te gaan stinken.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:57

Ok, maar ik dacht dat het verboden was om dat zo maar even te doen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:04

Mistral_Bink schreef:
Ok, maar ik dacht dat het verboden was om dat zo maar even te doen?

Is het dacht ik ook, maarja, wat niet weet, wat niet deert ;)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:09

Nou het deed ons toen natuurlijk heel veel dat je een al stinkend schaap op de mesthoop tegen komt. was niet leuk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:13

Mistral_Bink schreef:
Nou het deed ons toen natuurlijk heel veel dat je een al stinkend schaap op de mesthoop tegen komt. was niet leuk!

Dat kan ik me inderdaad voorstellen! Bah.

oakforest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:15

Om maar weer even terug te komen op het topic... paardenvlees kan wel het schoonste zijn maar ik eet het niet. Puur psychisch...ik kan het niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:21

Zou je het dan wel eten als je niet wist dat het paardenvlees was?

Want ik denk dat daar het hele probleem en de oplossing ligt.
Ze moeten het gewoon niet aanbieden als paardenvlees, maar als "equiden" vlees.