Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
senna21 schreef:bijdehandje1 schreef:Het is inderdaad niet gelogen dat de kosten voor een jong paard kunnen oplopen tot 1000/mnd. Wat denk je wat het kost, om een jonge dekhengst keuringsklaar en goedgekeurd te krijgen? Bakken vol geld.
Maar dat doen ze in de hoop er nog grotere bakken met geld aan te verdienen......aan fokkers die denken dat ze geld kunnen verdienen aan een veulen.
Circeltje rond...
It's all about the money..... domdomdidom
Chaos schreef:Ik fok zelf hobbymatig. Heb dus geen stermerries oid. Wel heel fijne, gezonde merries die wij als zeer prettig ervaren. Hiermee fokken wij en we hebben nog nooit problemen gehad ze te verkopen -of aan te houden. Maar dat is natuurlijk geen vetpot.
sarabande schreef:Voor boerenknollen moet je 50 jaar terug gaan
gr_roos schreef:Nessah schreef:Als je paard Ster is word je uitgenodigd voor de Centrale Keuring. Deze is per provincie. Op de Centrale Keuring kan een merrie Voorlopig Keur worden verklaard. Als de merrie het predikaat IBOP/EPTM heeft behaald of een sportprestatie heeft behaald van minimaal Z1 + 1 dressuur of M + 5 samengestelde wedstrijdsport wordt ze Keur verklaard.
Dat is al een paar jaar Z + 5
NatasjavE schreef:Chaos schreef:Ik fok zelf hobbymatig. Heb dus geen stermerries oid. Wel heel fijne, gezonde merries die wij als zeer prettig ervaren. Hiermee fokken wij en we hebben nog nooit problemen gehad ze te verkopen -of aan te houden. Maar dat is natuurlijk geen vetpot.
Ik fok ook hobbymatig. Maar ik heb wel geïnvesteerd in een gezonde merrie die uit een goede merriestam komt en voorlopig keur is.
Ster, Keur, Elite, Preferente en Prestatiemerries zijn niet alleen maar voorbehouden aan beroepsfokkers.
Bovendien heb ik voor mezelf een duidelijke richting bepaald wat ik wil fokken en laat me daar goed over adviseren.
Nederland is groot geworden in de fokkerij door al die kleine fokkers die investeerde in goed merriemateriaal en de juiste keuzes voor hun stam maakte.
tiwi1969 schreef:sarabande schreef:Voor boerenknollen moet je 50 jaar terug gaan
Dit klinkt een beetje denigrerend, het zijn wel de genen van de "boerenknollen" van 50 jaar terug die het Nederlandse sportpaard hebben gemaakt tot wat hij nu is.
Het zijn wel de oude Gelderse en Groningse bloedlijnen die de basis zijn voor de KWPN paarden.
Gelukkig zijn deze paarden er nu nog doordat er liefhebbers zijn die het belang zien om deze genen te bewaren. Deze paarden kunnen beslist meer dan alleen het hobbelwerk. Klik maar eens op de link in mijn onderschrift en kijk dan op het bovenste nieuws item
Chaos schreef:Nee, maar de zomerstalling is vaak goedkoper. In de winter moeten mensen vaak meer investeren in andere dingen en dus is het voor verkopers een goede tijd om hun paard te verkopen. Het is inderdaad ook bewezen dat er zo vlak voor de winter altijd veeél meer in de verkoop gaat dan aan het begin van het jaar. Want tja, paarden moeten naar stallingen toe, meer eten en dergelijke.
Chaos schreef:Het is heel fijn als dat kan.
Zou ik ze alle 12 wegdoen en er 4 zeer goede merries voor terugkopen, dan kon ik ook hobbymatig fokken mét goede merries. Maar zo is het nu eenmaal niet.
NatasjavE schreef:Chaos schreef:Het is heel fijn als dat kan.
Zou ik ze alle 12 wegdoen en er 4 zeer goede merries voor terugkopen, dan kon ik ook hobbymatig fokken mét goede merries. Maar zo is het nu eenmaal niet.
12 merries en geen een met een predikaat? Toch wel PROK en prestatie hoop ik???
En begrijp in nou goed dat je het zelf ook geen goede merries vindt?
Want fokken met een stamoekmerrie waar je in gelooft snap ik nog...maar een waar je zelf niet in gelooft????
Chaos schreef:12 merries en geen een met een predikaat? Toch wel PROK en prestatie hoop ik???
En begrijp in nou goed dat je het zelf ook geen goede merries vindt?
Want fokken met een stamoekmerrie waar je in gelooft snap ik nog...maar een waar je zelf niet in gelooft????
sans6 schreef:http://www.nu.nl/economie/2323684/veel- ... risis.html nu ook op Nu.nl (weet niet of de link al gegeven was, heb niet het hele topic doorgespit)