Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 00:26

Een veulen van een bewezen merrie, uit een veelbelovende jonge hengst, kan interessanter zijn voor handel en opfok dan een veulen van een hengst die wijd en zijd bekend is, omdat daar al massa's van zijn.
Kom je met een hengst ter keuring, en er zijn nog tien stuks met vrijwel de zelfde bloedvoering, dan wordt het al een stuk minder interessant.

Amandavd

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 05:52

Tsja, dit riep ik maanden geleden al, ik heb maanden geleden al gezegd dat dit ging gebeuren, en als ze in NL ook nog eens nieuwe regeltjes betreft paardenwelzijn willen gaan toepassen dan raakt het paardenvlees hier ook in de aanbieding...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:13

Even gewoon een opmerking:

Houdt er rekening mee dat de échte goede fokkers vaak pas na 20jaar fokken écht resultaat zien van hun fokkerij. Dan heb je een eigen lijntje, meerdere nakomelingen, prestaties en predikaten. Maar daar gaat dus wel zo'n 20 jaar tijd, geld en passie inzitten. En zelfs na 20 jaar is het ws. nog niet winstgevend. Maar dan heb je in ieder geval het geluk er een aantal voor heel hoge bedragen te kunnen verkopen.

Ik fok zelf hobbymatig. Heb dus geen stermerries oid. Wel heel fijne, gezonde merries die wij als zeer prettig ervaren. Hiermee fokken wij en we hebben nog nooit problemen gehad ze te verkopen -of aan te houden. Maar dat is natuurlijk geen vetpot.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 07:27

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:08

senna21 schreef:
bijdehandje1 schreef:
Het is inderdaad niet gelogen dat de kosten voor een jong paard kunnen oplopen tot 1000/mnd. Wat denk je wat het kost, om een jonge dekhengst keuringsklaar en goedgekeurd te krijgen? Bakken vol geld.

Maar dat doen ze in de hoop er nog grotere bakken met geld aan te verdienen......aan fokkers die denken dat ze geld kunnen verdienen aan een veulen.
Circeltje rond...

It's all about the money..... domdomdidom

Natuurlijk! Voor niets gaat de zon op.

Maar wees maar blij dat die hengstenhouders zo veel investeren in goed materiaal. Als die mensen niet hadden durven investeren in goed materiaal had de paardenfokkerij in Nederland niet op het huidige niveau gezeten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:17

En ik kreeg de indruk dat de markt juist iets aantrok...
Ieder jaar na de zomer zie je dat er meer paarden aangeboden worden, of dat nu gelijk met de crisis te maken heeft?

Daarnaast kwaliteit verkoopt zich wel, maar zie ook vraagprijzen voor paarden....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:19

Nee, maar de zomerstalling is vaak goedkoper. In de winter moeten mensen vaak meer investeren in andere dingen en dus is het voor verkopers een goede tijd om hun paard te verkopen. Het is inderdaad ook bewezen dat er zo vlak voor de winter altijd veeél meer in de verkoop gaat dan aan het begin van het jaar. Want tja, paarden moeten naar stallingen toe, meer eten en dergelijke.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:20

Chaos schreef:
Ik fok zelf hobbymatig. Heb dus geen stermerries oid. Wel heel fijne, gezonde merries die wij als zeer prettig ervaren. Hiermee fokken wij en we hebben nog nooit problemen gehad ze te verkopen -of aan te houden. Maar dat is natuurlijk geen vetpot.

Ik fok ook hobbymatig. Maar ik heb wel geïnvesteerd in een gezonde merrie die uit een goede merriestam komt en voorlopig keur is.

Ster, Keur, Elite, Preferente en Prestatiemerries zijn niet alleen maar voorbehouden aan beroepsfokkers.

Bovendien heb ik voor mezelf een duidelijke richting bepaald wat ik wil fokken en laat me daar goed over adviseren.

Nederland is groot geworden in de fokkerij door al die kleine fokkers die investeerde in goed merriemateriaal en de juiste keuzes voor hun stam maakte.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:28

sarabande schreef:
Voor boerenknollen moet je 50 jaar terug gaan

Dit klinkt een beetje denigrerend, het zijn wel de genen van de "boerenknollen" van 50 jaar terug die het Nederlandse sportpaard hebben gemaakt tot wat hij nu is.
Het zijn wel de oude Gelderse en Groningse bloedlijnen die de basis zijn voor de KWPN paarden.

Gelukkig zijn deze paarden er nu nog doordat er liefhebbers zijn die het belang zien om deze genen te bewaren. Deze paarden kunnen beslist meer dan alleen het hobbelwerk. Klik maar eens op de link in mijn onderschrift en kijk dan op het bovenste nieuws item :D

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:33

gr_roos schreef:
Nessah schreef:
Als je paard Ster is word je uitgenodigd voor de Centrale Keuring. Deze is per provincie. Op de Centrale Keuring kan een merrie Voorlopig Keur worden verklaard. Als de merrie het predikaat IBOP/EPTM heeft behaald of een sportprestatie heeft behaald van minimaal Z1 + 1 dressuur of M + 5 samengestelde wedstrijdsport wordt ze Keur verklaard.

Dat is al een paar jaar Z + 5

Daar gaat het toch helemaal niet om? Het ging om een opmerking van iemand waarop ik reageerde.. Dan klopt mijn bron, die ik netjes heb vermeld, niet. Of het nou M of Z is, het ging erom dat ze iets hadden gelopen.....

En zoals meerdere aangaven, van fokken wordt je echt niet rijk. De kosten die je alleen al maakt om het dier 3 jaar te laten worden en dan te verkopen..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:40

Zo lange tenen???????????

Ik ben het met Moeni eens, sportprestaties zeggen mij meer dan een exterierpredikaat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:42

Huh? Nee? Zo was het elk geval niet bedoeld. Ik bedoelde alleen dat het meer ging dat ze iets hadden gelopen en niet zo zeer wat ze hadden gelopen. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:44

NatasjavE schreef:
Chaos schreef:

Ik fok ook hobbymatig. Maar ik heb wel geïnvesteerd in een gezonde merrie die uit een goede merriestam komt en voorlopig keur is.

Ster, Keur, Elite, Preferente en Prestatiemerries zijn niet alleen maar voorbehouden aan beroepsfokkers.

Bovendien heb ik voor mezelf een duidelijke richting bepaald wat ik wil fokken en laat me daar goed over adviseren.

Nederland is groot geworden in de fokkerij door al die kleine fokkers die investeerde in goed merriemateriaal en de juiste keuzes voor hun stam maakte.

Het is heel fijn als dat kan.
Zou ik ze alle 12 wegdoen en er 4 zeer goede merries voor terugkopen, dan kon ik ook hobbymatig fokken mét goede merries. Maar zo is het nu eenmaal niet. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:45

tiwi1969 schreef:
sarabande schreef:

Dit klinkt een beetje denigrerend, het zijn wel de genen van de "boerenknollen" van 50 jaar terug die het Nederlandse sportpaard hebben gemaakt tot wat hij nu is.
Het zijn wel de oude Gelderse en Groningse bloedlijnen die de basis zijn voor de KWPN paarden.

Gelukkig zijn deze paarden er nu nog doordat er liefhebbers zijn die het belang zien om deze genen te bewaren. Deze paarden kunnen beslist meer dan alleen het hobbelwerk. Klik maar eens op de link in mijn onderschrift en kijk dan op het bovenste nieuws item :D

Maar het type van 50 jaar geleden zit niemand meer te wachten...
Het Gelderse en Groningertype fokken is prima maar dan wel de moderne variant opdat de recreant er wel een fijn paard aan heeft en het paard veelzijdig blijft.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:45

Chaos schreef:
Nee, maar de zomerstalling is vaak goedkoper. In de winter moeten mensen vaak meer investeren in andere dingen en dus is het voor verkopers een goede tijd om hun paard te verkopen. Het is inderdaad ook bewezen dat er zo vlak voor de winter altijd veeél meer in de verkoop gaat dan aan het begin van het jaar. Want tja, paarden moeten naar stallingen toe, meer eten en dergelijke.

Ik heb land gekocht juist omdat ik ze in de winter niet in de stalling WIL stoppen, zo blijft het betaalbaarder en de paarden vrij en blij.
(en het land kopen was ook als investering) Maar hierdoor wordt het pony's houden weer iets goedkoper dus mijn pony's hoeven gelukkig niet weg. Want ik vond het ook wel erg duur worden ook al had ik de goedkoopste stallingen weten te vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:48

Chaos schreef:
Zou ik ze alle 12 wegdoen en er 4 zeer goede merries voor terugkopen, dan kon ik ook hobbymatig fokken mét goede merries. Maar zo is het nu eenmaal niet. :)

12 merries en geen een met een predikaat? Toch wel PROK en prestatie hoop ik???
En begrijp in nou goed dat je het zelf ook geen goede merries vindt?

Want fokken met een stamoekmerrie waar je in gelooft snap ik nog...maar een waar je zelf niet in gelooft????

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:54

ElCamino schreef:
pffff "Jan van Veen klink hard en meedogenloos"" lekker weer, Jan wordt afgeschilderd als meedogenloze man.... als er nou IEMAND gooed is voor de dieren is hij het wel !!!!!!

Inderdaad, kan me niet voorstellen dat hij dat gezegd heeft..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 08:59

NatasjavE schreef:
Chaos schreef:

Want fokken met een stamoekmerrie waar je in gelooft snap ik nog...maar een waar je zelf niet in gelooft????

Waar staat dat? Ik heb niet alleen maar merries, ik heb niet alleen maar paarden, ik heb niet maar een ras. Dus nee, nee en nog eens nee. Overigens zijn onze nakomelingen uit onze gewone stamboekmerries zeer verdienstelijk. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:00

Als ik 12 merries had om mee te fokken zou ik mezelf ook geen hobbymatig fokker noemen. :+ Onze paarden en pony's verdienen allemaal geld, maar niet als fokmerrie.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:08

Wat nu als je een stb merrie hebt en je prioriteiten ergens anders liggen. Ik kocht een merrie, bleek een heel fijn paard, wilde daar ooit nog eens een veulen uit, maar had de prioriteiten bij de sport liggen. Merrie had 69 pt op exterieur, dus destijds geen ster. Nu kreeg ze een langdurige blessure aan der peesaanhechting en heb ik haar laten dekken.
Door de blessure mag ze niet vrijspringen, wat betekent dat ik der niet aan kon bieden voor een herbeoordeling.
Herbeoordeling zou bij de IBOP kunnen, alleen weet ik niet of ze die kan lopen, springen mag ze weer, maar dan is ze 7 maanden drachtig en weet ik niet of ze dat fysiek nog aan kan. Ik krijg dus ook een veulen uit een stb merrie.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:11

Ik denk eerlijk gezegd dat we erg gaan afwijken van de topic titel, het over een weer over fokken/predikaten is toch niet van toepassing, het gaat er omdat mensen de paarden niet meer kunnen betalen, en ze maar weg doen als broodjes.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:14

Chaos schreef:

Waar staat dat? Ik heb niet alleen maar merries, ik heb niet alleen maar paarden, ik heb niet maar een ras. Dus nee, nee en nog eens nee. Overigens zijn onze nakomelingen uit onze gewone stamboekmerries zeer verdienstelijk. :)[/quote]

Jij zegt:

Dan denk ik, zonder extra informatie, nou ze is zelf ook niet echt tevreden over de kwaliteit van de fokmerries.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:15

sans6 schreef:
http://www.nu.nl/economie/2323684/veel- ... risis.html nu ook op Nu.nl (weet niet of de link al gegeven was, heb niet het hele topic doorgespit)

Whahaha, ff offtopic, wat een gewéldig onderschrift heb jij. _O- := :')

Er schijnt dit jaar veel minder gedekt te zijn, scheelt lading veulens in 2011.. Heel veel mensen houden nu het jonge grut omdat ze hen terecht niet voor bijna niks de deur uit willen doen.

Dit blijft natuurlijk eng.. Want hoelang houdt de recessie stand?

Ik werkte in Ierland op een renstal jaren geleden, kwam er dit jaar kijken. Geen Volbloed meer over, alleen maar slachtpaarden.. Ook daar zijn stallen gesloten en worden paarden gedumpt.. In triest.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:16

sarabande schreef:

Wat is dat nu weer voor antwoord?
Je weet best wat ik bedoel. Of vind je dat iedereen maar aan de KWPN-er moet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:18

Ja, ik had eigenlijk moeten zeggen de 12 paarden, dan had het wat meer duidelijkheid geschept.

En het dwaalt misschien wat af, maar het gaat er nog steeds om: Waarom? Hoe komt het?