Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:50

horseyfries schreef:
Er is een officieel persbericht van de FEI, wat gepubliceerd werd door mevrouw Appels. In dat persbericht staat dat rollkur, het op een agressieve wijze rijden van een paard, verboden is, maar dat LDR rijden is toegestaan.
Het lijkt mij dat niet de FEI, maar mevrouw Appels in al haar wijsheid besloten heeft om bij dit officiële persbericht deze foto te plaatsen met begeleidend schrijven van haarzelf, daar mee ten eerste suggererend dat Anky daar rollkur toepast en ten tweede suggererend dat haar manier van rijden door de FEI nu verboden is.

Sherif, ik geloof niet dat het nog zin heeft om hier verder in te gaan op het verschil tussen LDR en rollkur en waarom LDR wel goed is en rollkur niet, als je je daar in wilt verdiepen bestaan daar al topics genoeg over.

Zelf blijf ik het een tikkie hypocriet vinden, als ik zo vrij mag zijn :o , dat Anky veelvuldig te zien is op video`s/foto`s terwijl ze deze rollkur methode toepast,maar omdat de FEI heeft gezegt dit niet meer aanvaarbaar te vinden, mag ze ineens niet meer met deze trainingsmethode in verband gebracht worden.
Kijk als wij kleine hobbiesten in verband werden gebracht met deze methode, was dat natuurlijk geen wereldnieuws,maar aangezien het een bekend persoonlijkheid betreft wordt het wereldkundig gemaakt(dat is de keerzijde van roem, je staat sneller in de spotlights dan je lief is) ;)

En nee ik heb geen hekel aan Anky, ze blijft nog steeds natuurlijk een vd meeste succesvolle amazones wereldwijd,maar ook zij is een mens en kan fouten of inschattingsfouten maken(dat de rollkur zoveel stof kon doen oplaaien), geef puur even mijn ongezoute mening.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:55

Dan begrijp je dus nog altijd niet het verschil tussen LDR en rollkur en dat je best LDR kan rijden waarbij je soms een paard hebt wat niet helemaal doet wat het vraagt en het daardoor gaat LIJKEN op rollkur, maar omdat je trainingsmethode niet gebaseerd is op het afdwingen van een houding het dat NIET IS.

Gerd Heuschman stond toch ook op foto's met een paard wat veel te diep liep? Is er dan iemand die gaat denken dat hij ineens volgens de rollkur methode is gaan rijden?

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:59

horseyfries schreef:
Dan begrijp je dus nog altijd niet het verschil tussen LDR en rollkur en dat je best LDR kan rijden waarbij je soms een paard hebt wat niet helemaal doet wat het vraagt en het daardoor gaat LIJKEN op rollkur, maar omdat je trainingsmethode niet gebaseerd is op het afdwingen van een houding het dat NIET IS.

Gerd Heuschman stond toch ook op foto's met een paard wat veel te diep liep? Is er dan iemand die gaat denken dat hij ineens volgens de rollkur methode is gaan rijden?

videos die ik gezien heb spreken voor zich, net als de bijbel bv die kan je ook op 1001 verschillende manier lezen nl, vandaar dat er zoveel gezeur is, wie er nu gelijk heeft, toch. ;)
Een ieder, das mens eigen, be/veroordeeld dingen die ze zien en trekken zelf hun conclusies, that`s life.

horseyfries

Re: Anky van Grunsven spant zaak aan tegen journaliste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:01

Leer jij paardrijden vanaf video? Of zou je misschien eerst eens in de praktijk moeten kijken en begrijpen wat het inhoudt voor je de beelden op juiste waarde kan schatten?

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:04

thysvisscher schreef:
@Perenboompje: wat ik mij dan wel afvraag, dressuur+belgië ?
wat hebben die twee gemeen? :P

Afgunst tegen het Nederlands dressuurteam misschien?!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:09

Denk je nou echt dat FEI zich druk gemaakt had als er alleen maar wat 'hobby-amateurs' gebruik maakten van deze methode?
Het is volgens mij juist zo'n theater geworden omdat iemand als Anky van Grunsven en haar coach zich van deze methode bedienen.
Bovendien ziet niemand op de foto om wie het gaat. Ik zie het probleem niet.
En al helemaal als die foto op een (openbare) wedstrijd genomen is.
Het lijkt mij dat Anky en d'r kerel weinig kans van slagen hebben, in deze.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:11

horseyfries schreef:
Leer jij paardrijden vanaf video? Of zou je misschien eerst eens in de praktijk moeten kijken en begrijpen wat het inhoudt voor je de beelden op juiste waarde kan schatten?

kijk dat bedoel ik nou, zulke reacties slaan kant nog wal. Je moet mijn post wel ff goed lezen Horseyfries!!
Toen ik begon met paardrijden hadden we geen videos, ik stam af uit het tijdperk de diehards, die in weer en wind naar de verzorgponnies gingen,maar inderdaad rijden kan ik nog steeds niet, ik ben al blij dat mijn viervoeter me mee wil laten liften op zijn rug.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:24

Je begrijpt mijn reactie duidelijk niet. Jij gaat aan de hand van video'tjes op youtube een standpunt innemen over wie rollkur rijdt en wie niet, en gaat er blijkbaar daarbij van uit dat de filmpjes op youtube over rollkur waar beelden van Anky voorbij komen het volledige verhaal aan jou kunnen vertellen.
Misschien moet je mijn post nog eens lezen, het is geen aanval op jouw rijden of iets dergelijks, het gaat erom dat jij je kennis meent te moeten halen uit de filmpjes op youtube die daar door tegenstanders van LDR rijden geplaatst zijn, mensen die niet eens weten wat het is laat staan er een objectief beeld van kunnen schetsen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:36

horseyfries schreef:
Je begrijpt mijn reactie duidelijk niet. Jij gaat aan de hand van video'tjes op youtube een standpunt innemen over wie rollkur rijdt en wie niet, en gaat er blijkbaar daarbij van uit dat de filmpjes op youtube over rollkur waar beelden van Anky voorbij komen het volledige verhaal aan jou kunnen vertellen.
Misschien moet je mijn post nog eens lezen, het is geen aanval op jouw rijden of iets dergelijks, het gaat erom dat jij je kennis meent te moeten halen uit de filmpjes op youtube die daar door tegenstanders van LDR rijden geplaatst zijn, mensen die niet eens weten wat het is laat staan er een objectief beeld van kunnen schetsen.

dan neem mijn vb van de Bijbel er maar weer even bij ;) Foto`s videos of live ontmoeten geven de mens nu eenmaal een beeld voor ogen en een ieder be of veroordeelt zaken die hij of zij ziet meemaakt ervaart.
Vandaar dat iedereen zijn eigen versie erover heeft, misschien oordeel ik wel te snel,maar wie doet dat niet, nogmaals das mens eigen.
En ik hoef mijn kennis niet te halen van een video, draai al wat langer mee en heb ervaringen opgedaan, en nee ben nog steeds lerende, maar imo komen de meeste mensen hierover alsof ze de wijsheid in pacht denken te hebben.
Ik geef mijn mening en jij jou`n mening, we hoeven niet allemaal elkaars mening te delen nl.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:02

Het verschil tussen rollkur en LDR is geen mening, maar vastgelegd door de FEI.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:17

Weet je, ik heb een boek op stapel dat ik in de begin jaren 80 begonnen ben, dus toen Annermarie Sanders Keijzer het grote vrouwelijke voorbeeld was en Anky niet eens in beeld, over jureren en hoe een amazone zich met behulp van haar partner omhoog werkt, maar ik ben ergens bang om het te publiceren omdat Sjef me wellicht een rechtzaak aan de broek naait omdat hij aanneemt dat het over hen gaat. Tegenwoordig moet je gewoon je woorden (en beelden) op een weegschaal leggen omdat Sjef zich wel eens boos zou kunnen maken erover. Waar ben je dan nog als pers, als je aan de wensen moet voldoen van een figuur?
Als het artikel over een methode gaat en niet over een amazone wat maakt het dan uit als op de illustratie daarbij de peroson half is weggepoetst? En wat maakt het uit dat het paard herkenbaar is? Ze staat toch achter de methode?
Ik snap het hele probleem niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:46

Lusitana, volgens mij gaat het bij mevrouw Appels er om dat ze al jaren op een onjuiste manier achter Anky en Sjef aan zit. Zolang je geen dingen doet die niet mogen, kan jij best iets publiceren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:57

Lusitana, ik zal het nog één keer proberen uit te leggen.
Sjef en Anky hun trainingssysteem is LDR rijden, Laag, Diep en Rond dus. Mensen die hierop tegen waren zijn het gaan vergelijken met de zgn. rollkur, waarbij een paard gedwongen wordt in een vaste houding te lopen met zijn kin tegen zijn borst. Bij LDR is het hele systeem er juist op gebaseerd dat het paard zelf zijn hals laat "vallen" en dus niet gedwongen in een houding blijft lopen, en dat de houding ook afgewisseld wordt. Een totaal ander principe als uitgangspunt dus.
Echter, als je LDR rijdt en je paard loopt door een ophouding heen, corrigeer je dat wel en lijkt het op dat moment alsof je "rollkur" rijdt als je een foto of een kort stukje video maakt.

Kijk je dezelfde opnames iets langer door dan zie je dat het slechts een correctie is en het paard daarna weer in ontspanning loopt en niet in een gedwongen houding geforceerd blijft worden.

Nu heeft de FEI dus een persbericht uitgestuurd waarin duidelijk wordt gemaakt dat rollkür niet geaccepteerd wordt en LDR wel.
Anky rijdt LDR en wordt toch door mevrouw Appels als voorbeeld van de foute rollkür gebruikt.
Anky staat niet achter de methode rollkür en gebruikt die ook niet, dat is dus een foute voorstelling van zaken.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:54

Lusitana schreef:
Als het artikel over een methode gaat en niet over een amazone wat maakt het dan uit als op de illustratie daarbij de peroson half is weggepoetst? En wat maakt het uit dat het paard herkenbaar is? Ze staat toch achter de methode?
Ik snap het hele probleem niet.

Laat mejuffrouw Appel dan haar eigen paard lekker op de foto zetten, zou ik zeggen! }:0 :7
EN: ze staat achter HAAR methode LDR, niet achter de roll-kur.......
Je zet toch ook geen feijenoorder met afgeplakt hoofd op een boek over de trainingen bij Ajax??

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:26

wat ik me eigenlijk afvraag is;
wat deed ze op dit moment met haar paard ?
Wanneer is deze foto genomen,

wat ik dus nu weet (als het fout is zeg het maar) is dat Anky wel degelijk aan de Rollkur methode deed,
na dat deze verboden werd heeft zij de LDR 'bedacht'
maar als deze foto is gemaakt terwijl ze nog de Rollkur methode deed dan klopt het toch gewoon?

daarbij zeggen ze in rtl boulevard dat ze dus een plaatje van anky hebben gebruikt waarop te zien is dat ze de LDR methode aan het beoefenen is maar dit bij een stukje over de Rollkur methode is gezet

daarbij vind ik het ook wel erg ver gezocht dat ze expres anky weg heeft gelaten en zo eigenlijk anky in het slechte daglicht wil zetten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:34

Blijft dat de foto blijkbaar illustratief was. (Ik ga alleen uit wat ik lees).
Verder zie ik slechts staan in de verdediging dat "een ieder het paard herkend" (ik ben dan de enige uitzondering) en dat juist het wegpoetsen van haar gezicht het grote probleem is.
Ik blijf erbij dat het gaat om een blijkbaar illustratieve foto, al is het dan van een anders systeem.
Verder zijn dingen ook wel anders op te lossen dan via een rechtzaak.
Is er bv geweigerd de foto te verwijderen? Is het wel eerste gewoon gevraagd?
Overigens was het wellicht idd slimmer geweest om gewoon een tekening te gebruiken.
Ik kan heus begrijpen dat het niet leuk is als een foto van je paard zo gebruikt wordt, maar omdat het om een sport gaat is er enige vrijheid in het gebruiken van foto's. Spelers/ruiters etc kunnen nog op portretrecht terugvallen, maar het lijkt me stug dat het voor paarden geldt. En Anky kan in dit geval niet terugvallen op portretrecht omdat haar gezicht dus niet herkenbaar is. Ergens is het best slim gedaan. Wellicht "vals" van de kant van de artikelschrijfter, ik weet verder niet wat er gaande is, maar het lijkt me gewoon legaal.
Ik bekijk het even van de journalistieke/schrijvers kant.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:37

Het lijkt me stug dat je kan zeggen dat ze niet herkenbaar is op deze foto....
zoals mijn eerdere voorbeeld: als je een foto van Beatrix gebruikt met een balkje voor haar ogen,
denk je dan dat dat wel mag omdat ze "onherkenbaar" is?

Sentigo, lees aub eerst de posts boven je voordat je dezelfde vraag die al gesteld en beantwoord is opnieuw stelt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:38

horseyfries schreef:
Sjef en Anky hun trainingssysteem is LDR rijden, Laag, Diep en Rond dus.

Echter zie je op de foto geen laag en diep, in mijn ogen dan, alleen extreem rond. Bovendien ziet dit beeld er ook erg geforceerd uit (zie stang). Imo niks anders dan een "fraai" staaltje in de krul trekken :n

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:42

horseyfries schreef:
horseyfries schreef:
Lusitana, ik zal het nog één keer proberen uit te leggen.
Sjef en Anky hun trainingssysteem is LDR rijden, Laag, Diep en Rond dus. Mensen die hierop tegen waren zijn het gaan vergelijken met de zgn. rollkur, waarbij een paard gedwongen wordt in een vaste houding te lopen met zijn kin tegen zijn borst. Bij LDR is het hele systeem er juist op gebaseerd dat het paard zelf zijn hals laat "vallen" en dus niet gedwongen in een houding blijft lopen, en dat de houding ook afgewisseld wordt. Een totaal ander principe als uitgangspunt dus.
Echter, als je LDR rijdt en je paard loopt door een ophouding heen, corrigeer je dat wel en lijkt het op dat moment alsof je "rollkur" rijdt als je een foto of een kort stukje video maakt.
Kijk je dezelfde opnames iets langer door dan zie je dat het slechts een correctie is en het paard daarna weer in ontspanning loopt en niet in een gedwongen houding geforceerd blijft worden.
Nu heeft de FEI dus een persbericht uitgestuurd waarin duidelijk wordt gemaakt dat rollkür niet geaccepteerd wordt en LDR wel.
Anky rijdt LDR en wordt toch door mevrouw Appels als voorbeeld van de foute rollkür gebruikt.
Anky staat niet achter de methode rollkür en gebruikt die ook niet, dat is dus een foute voorstelling van zaken.

Dus lopen alle fotografen te knipsen wanneer Anky Salinero corrigeert en worden juist die beelden gebruikt...?

Nou goed, dat zal dan wel...Ik heb d'r eigenlijk ook niet zo veel verstand van :')

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:42

Adil18, heb je de foto's van Gerd Heuschman gezien? Denk je dat hij Rollkür rijdt?
Toch zijn er van hem niet één, maar heel veel foto's gemaakt waarin dat paard ook in zo'n houding loopt. Waarom?
Omdat dat paard door de hand heenloopt.
Als een paard van Anky dat doet, rijdt ze ook niet plotseling rollkür, net zo min als Gerd dat op dat moment deed.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:44

Adil18 schreef:
Dus lopen alle fotografen te knipsen wanneer Anky Salinero corrigeert en worden juist die beelden gebruikt...?

Nou goed, dat zal dan wel...Ik heb d'r eigenlijk ook niet zo veel verstand van :')

Nee hoor, er zijn heel veel prachtige foto's te vinden. Dat is ook de reden waarom je telkens dezelfde foto's terug ziet
komen, dat zijn namelijk de paar momenten die een aantal fanatici misbruiken om hun gelijk te halen als ze dat met de juiste
foto's niet kunnen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:45

horseyfries schreef:
Adil18, heb je de foto's van Gerd Heuschman gezien? Denk je dat hij Rollkür rijdt?
Toch zijn er van hem niet één, maar heel veel foto's gemaakt waarin dat paard ook in zo'n houding loopt. Waarom?
Omdat dat paard door de hand heenloopt.
Als een paard van Anky dat doet, rijdt ze ook niet plotseling rollkür, net zo min als Gerd dat op dat moment deed.

Goed, dan snap ik het principe :j

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:50

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:56

http://www.youtube.com/watch?v=N5vkFc9piX0

Laat dan wel het filmpje zien dat niet geknipt en geplakt is door een tegenstander met opmerkingen zonder enig begrip voor de LDR methode, maar de uitleg zoals hij ook op youtube staat, van de amazone zelf.....

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:58

dankjewel horseyfries (de 3e x dat dit filmpje wordt aangeraden aan de fanatieke criticasters :9 )