Paard raakt gewond tijdens inbeslagname van de AID

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:34

easygoing schreef:
besita schreef:
ik zie in het filmpje van die fokker allemaal dieren van dik 165-170 //denk niet dat die nog veel te groeien hadden ..

en je wil echt niet weten wat een ontworming, zon en heerlijk gras tot aan de knieen een paard kan doen veranderen ..zels in amper 3 weken ..want ik heb ze 26 april het land ingezet ..mijn jaarlingen waren ook eerder schraal en nog overal haren ..die herken je inderdaa niet meer ..
maar weide onderhoud is net zo belangrijk als een DA en een smid ;) en kost veel geld ..kalk, meststoffen en onkruidverdelger

Zo groot denk ik niet dat ze zijn hoor ;) vergelijk ze maar met de mensen erom heen en de balen kuil.

ik heb zelf genoeg jonge paarden staan om te weten hoe een jaarling en tweejarige eruit zien en dat zijn het hier ook niet ...alleen aan de staart kan je het al zien ;)

DDW1190

Re: Paard raakt gewond tijdens inbeslagname van de AID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:42

nou dan zijn die mannen allemaal dik 1.80 ;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:18

DDW1190 schreef:

Proest ja idd. Ik zie toch echt meer paarden die duidelijk nog lang niet in proportie zijn qua lichaamsbouw dan paarden die al redelijk uitgegroeid zijn hoor.

Overigens een 2 jarige kan al een hele flinke start hebben hoor zou daar zelf geen leeftijd aan vast willen knopen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 10:21

DDW1190 schreef:
ik zou zeggen laat het allereerste filmpje eens aan verschillende opfokkers een HH zien ..zal je zo wel een antwoordje krijgen , hier zitten echt geen jaarlingen tussen

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 13:18

besita schreef:
DDW1190 schreef:
ik zou zeggen laat het allereerste filmpje eens aan verschillende opfokkers een HH zien ..zal je zo wel een antwoordje krijgen , hier zitten echt geen jaarlingen tussen

nee er lopen er ook veel bij die ouder zijn..
iig die paarden die steeds voor de camera lopen, waar die stomme griet zo naar loopt te schelden

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:33

In eerste filmpje geeft eigenaresse (?) ook toe dat het niet allemaal jonge paarden zijn....

Ach en als dat ene paard niet gevallen was, had er niemand over geklaagd dat AID de paarden opgeladen had.

Gewoon dom ongeluk. Destijds na dat waterincident in Friesland, zijn de paarden ook zo geladen.... ging goed dus hoor je er niemand over...

Typisch bokt zou ik willen zeggen.... maar doe het maar niet :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:26

hahaha nee het is niet typisch bokt :P
gaan we ook niet zeggen op het rf he :P

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 08:38

Dit doet mij aan wat aantal jaren geleden denken.

Groep paarden ik toen kende werden door AID inbeslag genomen en met groep zo bij elkaar op het land neergepleurd, verzorging kwam er toen niet bij.
Overig wilde ze nog zelf de hengst in de buurt van de merrie's zetten (in de trailer), ja gek die gaat gillen hé. merries <3 .....

Algemeen vindt ik de mensen niet zoveel verstand van paarden hebben, wel gelukkig de chaffeurs hoop van af weten die ze heen en weer bracht dan de AID zelf.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:32

slimmerik schreef:
In eerste filmpje geeft eigenaresse (?) ook toe dat het niet allemaal jonge paarden zijn....

Ach en als dat ene paard niet gevallen was, had er niemand over geklaagd dat AID de paarden opgeladen had.

Gewoon dom ongeluk. Destijds na dat waterincident in Friesland, zijn de paarden ook zo geladen.... ging goed dus hoor je er niemand over...

het zo laden vin dik niet eens een probleem....... het gekke is wel, dat als dit precies hetzelfde gelopen had op een paardenmarkt, dan had de AID wel vooraan gestaan om een vette bekeuring uit te schrijven :)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:59

slimmerik schreef:

Dat vind ik nou irritant; altijd als mensen wat zeggen wat je niet aanstaat reageren met 'typisch bokt'. Kom dan liever met normale inhoudelijke argumenten. Bokt is een forum en dat draait juist om verschillende meningen 8)7

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:24

besita schreef:
DDW1190 schreef:

Ik zie hier ook geen jaarlingen in. Ik vind het goed dat er is ingegrepen, alleen erg jammer dat er zo onprofessioneel wordt omgegaan met de paarden.
Feit blijft dat als de paarden beter verzorgd waren, dit allemaal niet was gebeurd.
De AID grijpt overigens niet zomaar in, daar is vast al heel wat aan vooraf gegaan.
Het argument dat het normaal is dat Jonge paarden mager zijn vind ik totale Bullshit.
Wij fokken er jaarlijks 65 op en daarvan zijn er misschien 3 of 4 aan de schrale kant (en dan nog niet eens vergelijkbaar met wat ik hier zie) en de rest ziet er gewoon prima uit, zelfs met halve wintervacht er nog op.
Op het filmpje zie ik alle paarden schraal en dof, dat wijst toch wel op wat tekortkomingen qua voeding en/of gezondheid.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:47

JessicaD88 schreef:
slimmerik schreef:

Dat vind ik nou irritant; altijd als mensen wat zeggen wat je niet aanstaat reageren met 'typisch bokt'. Kom dan liever met normale inhoudelijke argumenten. Bokt is een forum en dat draait juist om verschillende meningen 8)7

precies, verschillende meningen.
maar dat wil niet zeggen dat iedereen zomaar gelijk heeft en zijn of haar mening aan de ander gaat opdringen :)

en wat betreft dat paarden schraal uit de winter komen als ze 24/7 buiten staan:
met gewoon bijvoeren en goed in de gaten houden hoeft geen enkel paard schraal uit de winter te komen.
er zijn natuurlijk enkele uitzonderingen, oude en/of zieke paarden en paarden die na verwaarlozing weer op krachten moeten komen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:17

mijn is altijd geleerd en gezegt, een jaarling moet niet te dik zijn maar juist eerder iets te schraal anders gaan ze te snel uit mekaar waardoor ze minder snel groeien of doorgroeien, maar dit terzijde.

vreselijk iriitant vind ik dit worden ~lees = Typisch Bokt, (het word voort typisch dat iedereen dat zegt)

en net als wat ik eerder aangaf en kiwiko ook al zegt, als dit op een paardenmarkt gebeurt staan er gelijk bij maar zelf nu doen ze niks.
en oke kan altijd iets gebeuren blijven toch dieren, maar om er vervolgens niks aan te doen dat vind ik te schandalig voor woorden,

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:45

en hun moeten een ander vertellen hoe je voor je paard moet zorgen.
ze weten het zelf niet eens stelletje stumpers.....arm paard.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 16:27

Is er eigenlijk al meer bekend?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:08

De manier waarop t gaat is erg slecht...
Betreft de conditie van de paarden als je kijkt naar de vacht zie je dat ze t zwaar hebben of hebben gehad en wat reserve hebben ze niet...
Als er een paar er zo uit zien kan t liggen aan t paardje zelf (ziek geweest of groeispurt oid) maar de hele groep ziet er zo uit op de filmpjes komt er geen een naar voren die er wel redelijk uit ziet.

hoempa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:17

Ik zal eens reageren. Op een aantal feiten. Het zijn geen ondervoede paarden bevetigd door de dieren arts die de verzorgster heeft geregeld. Zelfs de dieren artsen hebben beide gezegt tegen de mensen van de AID dat het onverandwoord is wat de mensen van de AID doen en dat de dieren allemaal gezond zijn ze hebben zelfs geen schrammetje. De adcocaat van de dieren arts heeft dit allemaal gezien en er komt een rechtzaak tegen die mannen van de AID. Het zijn wel paarden tussen de 2 -5 jaar waarvan er paarden zijn die goed beleerd zijn en ook die erg groen zijn.
De paarden kregen netjes te eten en te drinken. Ook hadden ze een droge lig plaats. Wat de AID beweerde van niet. Ze zijn twee keer komen kijken toen er een zware regnbui overkwam. En zeiden dat de paarden niet nat mochten staan en de hele dag in de regen mochten staan .Nou dan kan je de helft van de paarden in nederland wel inbeslag gaan nemen. Op een website van picasaweb.google.com.onder de vinder van AID blunders.
kan je ook foto`s zien.Hoeveel plezier de mannen van de AID hebben in dieren leed. nou dat moet dan op komen voor die dieren. De eigenaar krijgt niets te horen hoe het met die bloedende merrie gaat. Dit is erg triest voor woorden. Zelfs de partij van de dieren heeft nog geen contact met de fokker op genoem ,wat een flut partij.
Daarin tegen TROTS OP Nederland wel.En vindt deze situatie tegek voor woorden.
Ik zou zeggen stem TROTS van Rita Verdonk. OOk de Dieren bescherming kan niets doen.
Zij staan onder de AID.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:16

Sja...dat is jouw menig Hoempa. We hoeven denk ik geen discussie te houden over hoe het gegaan is met dat paard, dat is ronduit schandalig, maar zowel AID mensen als de fokker en zijn mensen schieten het dier niet gelijk te hulp. NeemT niet wegdat dit wel voorkomen had kunnen worden. Zulke hekken bij paarden is vragen om ellende, dat is een feit. De dieren moeten tenslotte ook nog eens over de betonnen staanders heen zien te komen wat hier dus al fout ging, en dan zulk hekwerk erbij....pff, heel erg dom voor zo'n organisatie.
Dat jij zegt dat de paarden goed verzorgd zijn ook qua eten en water is jouw mening of ik denk ervaring aangezien je je net aangemeld hebt hier. Ik heb zelf ogen en die registreren toch een aantal schrale paarden en ook een aantal ronduit slecht uitziende paarden en dat worden dure sportpaarden genoemd.

En ik weet niet hoe het in NL is maar hier díen je verplicht een schuilmogelijkheid voor je paarden aan te bieden anders worden ze in beslag genomen. Bomen voldoen niet, het moet een dak zijn wat aan drie kanten dicht is, dus water en wind dicht en in de zomer ook tegen de zon. We hebben het hier dus niet over droge voeten maar een dak boven hun hoofd. Dat hadden deze paarden niet voor zover ik gezien heb. Met afgelopen winter nog vers in mijn hoofd vind ik dat toch niet juist. Hier waren de paarden dus al veel eerder in beslag genomen ook als ze vol rond stonden te glimmen op de wei....het mag niet zonder schuilmogelijkheid. En wat jij ziet in NL dat de helft buiten staat zonder schuilmogelijkheid, zonder eventuele opstalmogelijkheid al is het voor de nacht....zie ik niet.

De AID maakt wel degelijk blunders maar voordat ze uberhaupt in actie komen of mogen komen moet er wel heel wat aan de hand zijn.......

Maar we zullen gerust wel een update krijgen via bokt denk ik over hoe het verder gaat, wie gelijk had en wie niet en wat de rechter ervan vind ?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:11

Perrokai schreef:
En ik weet niet hoe het in NL is maar hier díen je verplicht een schuilmogelijkheid voor je paarden aan te bieden anders worden ze in beslag genomen. Bomen voldoen niet, het moet een dak zijn wat aan drie kanten dicht is, dus water en wind dicht en in de zomer ook tegen de zon.

Hier hoeft én mag dat vaak niet.... wordt vaak tegengehouden door gemeenten ook nog:

http://paarden.dierenbescherming.nl/fil ... tallen.pdf

Een hele folder vol, van de dierenbescherming.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:24

Maar als het puur zou gaan over het feit dat de paarden in de modder liggen, staan en lopen waarom hebben ze die paarden uit Voorburg dan maar deels weggehaald? Is dat niet een beetje met 2 maten meten dan?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:28

Overigens vind ik de paarden op de bewuste foto's er toch echt niet ondervoed uit zien hoor.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:06

Als je alle filmpjes goed bekijkt lopen er echt bottenpakketten tussen, ik kan er wel screenshots uithalen maar ik weet niet of dat mag. En anders zelf maar eens even heel goed kijken. Als men dit normaal gaat vinden dan gaat het niet de goede kant uit met de mentaliteit.

Tuurlijk mag je hier ook niet overal maar stalletjes bouwen, maar deze fokker heeft deze grond toegwezen gekregen door de gemeente, lijkt mij niet als buitenwei want er is green gras te bekennen en wel errug klein voor zoveel paarden. En zo ja, dan moet hij gewoon zorgen voor stallen op een ander plek bij bepaalde weersomstandigheden, en kan hij dat niet bolwerken financieel of qua vergunningen, moet je eenvoudigweg niet zoveel paarden nemen of een oplossing zoeken. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid en verwaarloos je die, tja dan moet je de gevolgen ervan ook accepteren.

Blijft het nog steeds in en in triest hoe de AID het transport en het materiaal ervoor geregeld heeft. Dat is vragen om ongelukken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:39

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:02

Zeg ook niet dat paarden er geweldig goed bij staan maar ondervoed zou ik het zeer zeker niet willen noemen.

Het is makkelijk lullen dat de eigenaar maar een andere oplossing had moeten zoeken maar als je zoveel paarden heb en je word door de gemeente van je terrein afgezet en krijgt wat anders toegewezen wat niet genoeg capaciteit heeft voor het aantal paarden wat je mee MOET nemen en waar je ook nog eens geen enkele vergunning krijgt om een onderkomen te bouwen voor je dieren dan sta je toch echt met je rug tegen de muur. Wat had hij moeten doen?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:44

Nicolletje schreef:
Hoempa heeft een indirecte link naar foto's geplaatst:

http://picasaweb.google.com/11254674662 ... 18Mei2010#

Misschien kan je hier wat meer mee.

Ik heb de foto's bekeken, maar echt, als men het normaal vindt dat paarden er zó bij staan.....het is ook niet één paard wat iets te mager is, maar ze zijn gewoon allemaal veel te dun....