Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:26

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:30

Deebee schreef:
Verschrikkelijk, vel over been en totaal geen spiermassa meer op de rug.

Ik heb de internationale petitie online:

http://www.thepetitionsite.com/3/stop-a ... ersplassen

Nu hopen dat mensen reageren...

Ik had in het laatste stukje ook nog iets aangepast! :+
Anyway, the message is clear!! 8-)

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:33

:o?

Over het hoofd gezien...

easygoing

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 21:55

Getekend, overigens staan er al handtekeningen uit zweden, belgie en Indiana op ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:31

Getver wat naar om te lezen...

Mijn vorige paardje komt ook uit dat gebied, beter dat ie er toen tussen uit gevist is.
Petitie is ook getekend door mij

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:37

Mensen toch, ik was pas nr 34 op deze internationale petitie!! Kom op en teken even!!!!!!!

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 23:47

Getekend en het loopt snel op heb ik gezien. Ook diverse instanties gemaild, incl. de politieke partijen. Verder zoveel mogelijk de petities doorsturen aan kennissen, vrienden enz.

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:45

heb getekend , vind het echt sneu voor die dieren dat zo aan hun lot worden over gelaten .

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:49

ik kreeg vandaag een filmpje binnen van stichting eigen paard ..
man o man zeg .. wat treurig .. is het nou zoveel moeite om wat bij te voeren ..

vind het ronduit schandalig .. en dan word er gezegt dat het is de natuur !!?? als het natuur zou zijn dan zouden er geen hebben om heen staan ....

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:50

Nou jammer dat niemand het snapt het gaat niet om die 2 pakken het gaat om het idee.
En bij de weg als iedereen er 2 meenam dan zou het ietsje meer zijn of niet.
Maar ik ga daar niet alleen staan moet helemaal uit helmond komen.
Dit had in 1 dag georganiseerd kunnen worden maar nee hoor het glas is weer half leeg.
Het had een teken kunnen zijn dat we het er niet mee eens zijn. De tv in kunnen schakelen (sbs 6 smult hiervan) iemand had het woord kunnen doen. Dan hadden we als nederlandse burgers kunnen laten zien dat we dit niet pikken.
Geweldig om te zien hoe bokkers heel de dag achter de pc zitten te mauwen dat 2 pakjes hooi niks doen maar als je even die grijze hersen massa had laten werken dan hadden meer mensen ingezien dat het wel wat had kunnen doen. Daar morgen staan is sneller dan iets tekenen en hopen dat er woensdag iets meegedaan wordt.
Jammer hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 02:10

Binky_Zephyr schreef:
ik kreeg vandaag een filmpje binnen van stichting eigen paard ..
man o man zeg .. wat treurig .. is het nou zoveel moeite om wat bij te voeren ..

vind het ronduit schandalig .. en dan word er gezegt dat het is de natuur !!?? als het natuur zou zijn dan zouden er geen hebben om heen staan ....

Zoals de situatie nu is moet je inderdaad bijvoeren en/of de aantallen dieren drastisch terugbrengen (75-90%). Eigenlijk is het nu zelfs te overwegen om alles af te voeren en het gebied paar jaar tot rust te laten komen, zodat de planten zich hopelijk kunnen gaan herstellen.

Alleen bijvoeren maakt de situatie alleen erger. Er is nu nl 0 geboortebeperking en bij genoeg voedsel komen er alleen maar dieren bij.

Hele beleid moet op de schop, maar voordat het zover is (als het al gebeurt) zijn we zo 5+ jaar verder.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 02:17

dat is zo .. maar dan kijk ik even naar de afgelopen winter .. dat is toch niet normaal !!

voor de winter had het bijvoeren een oplossing geweest...
ze moeten idd heel veel gaan veranderen !!

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 09:37

Bij een afgesproken plaats, datum en tijdstip: hoeveel mensen zouden er in aktie willen komen?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:12

Laten we even afwachten op de reactie's die ik krijg Deedee ;)

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:14

wij als MENS hebben deze dieren hier neergezet en wij als MENS laten ze een verschrikkelijke hongersdood sterven
ja natuurlijk worden er dan gezonde dieren afgeschoten als de populatue te groot is,maar dat is toch nog "humaner" dan de dieren zo'n vreselijke dood laten sterven
ik heb met afgrijsen naar debeelden gekeken
nu wordt er gezegd dat gezonde dieren dan afgeschoten worden,hoeveel geoznde dieren verdwijnen er in slachthuizen?
jeetje ik vind dit allemaal zo hypocriet!!!!!!!!!!!!
en wie is het slachtoffer? juist! de arme dieren!
wordt er kotsmisselijk van!

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:22

en petities getekend!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:26

Deebee schreef:
Bij een afgesproken plaats, datum en tijdstip: hoeveel mensen zouden er in aktie willen komen?

Ik in iedergeval. Ik kan waarschijnlijk ook wel de plaatselijk pers regelen. Maar dan moet je wel zeker weten dat er veel mensen komen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:54

Cyrina schreef:
Deebee schreef:

Ik in iedergeval. Ik kan waarschijnlijk ook wel de plaatselijk pers regelen. Maar dan moet je wel zeker weten dat er veel mensen komen.

Kijk dat zet zoden aan de dijk.
Ik moet het wel zeker weten moet namelijk van ver komen en heb weinig tijd maar ik wil eigenlijk wel iets doen.
Incl mijn 2 pakjes hooi.. gewoon voor het idee net zoals het goed zou zijn als er een groep kinderen staan met ieder een wortel in de hand.
Kwa voer heb je er niet veel aan maar het gaat om het idee en voor de media want die smullen van dit soort taferelen en daar moeten we het juist van hebben.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:56

we zitten dan momenteel wel een takke end weg
maar roep maar wanneer

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:19

Citaat:
Deebee schreef:

Kijk dat zet zoden aan de dijk.
Ik moet het wel zeker weten moet namelijk van ver komen en heb weinig tijd maar ik wil eigenlijk wel iets doen.
Incl mijn 2 pakjes hooi.. gewoon voor het idee net zoals het goed zou zijn als er een groep kinderen staan met ieder een wortel in de hand.
Kwa voer heb je er niet veel aan maar het gaat om het idee en voor de media want die smullen van dit soort taferelen en daar moeten we het juist van hebben.[/quote]

Ik heb geen tijd om een hele actie te regelen. Maar ik zal ik me aansluiten bij iemand die het voortouw neemt. Mijn vriend heeft een paardentrailer bedrijf, misschien kan ik hem strikken om voer te vervoeren in grotere partijen. Maar ik ga daar niet in mijn eentje staan!

MAAAARRRRR men moet er ook rekening mee houden, dat edelherten zich letterlijk dood kunnen schrikken, vandaar ook dat het officieel nu verboden terrein is, ze zitten in een heel lage stoffewisseling in de winter om zo min mogelijk energie te verbruiken en als ze hieruit opschrikken in deze conditie.... het zou toch slordig zijn als je met een goedbedoelde actie komt en ze leggen van schrik het loodje. Belangrijk is dus om naar een plaats te gaan waar je zo min mogelijk verstoring brengt en een enkeling verder gaat ect.

Oftewel, je kunt er niet even heen stormen......

je zou ook een ander soort actie kunnen overwegen als paardenliefhebbers zijne; noem maar wat; aandacht vragen door met heeeeeel veel ruiters/ paarden ergens te demonstreren. Noem maar wat..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:39

melaniepk schreef:
Dit IS geen natuur, natuur is wanneer je kunt gaan en staan waar je wilt om voedsel of bescherming te zoeken, wanneer er hekken om heen staan is het geen natuur en ben je verplicht om te zorgen voor de dieren wanneer die in nood zijn.

Ik ben van mening dat dit de hele lading dekt.

De eigenaar dient gehouden te worden aan de zorgplicht.
Of dat nu Staatsbosbeheer is of een particulier.
Sympathisanten die uit eigen beweging gaan voeren, lijkt mij geen goed plan. Hoe goed dat ook is bedoeld.
PvdD zal hier ook al bovenop zitten (denk ik zo, wie weet dit?) en kracht bijzetten door een of meerdere petities te tekenen : alleen maar goed! 8-)

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:22

Ik heb zelf bij een natuurbeschermingsorganisatie gewerkt en ben overtuigd van het nut van grote grazers en een vrij levende populatie. Echter, Mijn dierenhart vind wel dat er iets eerder ingegrepen mag worden. De "hetze" tegen Staatsbosbeheer vind ik lichtelijk overdreven, zo slecht is het zeker niet. Maar toch vind ik dat een menselijk ingrijpen gewenst is, om een "natuurlijk" evenwicht te behouden. Een grote grazer (prooidier) bovenaan de voedselketen klopt niet helemaal in mijn ogen. Hertenpopulaties en everzwijnen worden ook gecontroleerd en afgeschoten als het er teveel worden, dat heet dan jacht...

Wat mij betreft: ofwel een stel wolven loslaten in het gebied (en moet je dan de mensen ineens horen...) of zelf voor wolf gaan spelen. Dat kan op verschillende manieren: op tijd afschieten van de zwakste, gecontroleerd wegnemen van deze dieren en eventueel verkopen/weggeven aan de gek die ze nog wil opknappen of opeten, de kudde verkleinen door een kleine op zich staande kudde geheel weg te nemen (dus ook de sterkere dieren), de zwakkere dieren op tijd wegvangen en verkopen / afschieten of geboortebeperking. Er zijn al natuurgebieden waarvan van het te grote deel aan koeien ook weggevangen en geslacht worden en dit vlees is erg populair.

Nu gaat het over grote grazers, maar als iemand het wil doortrekken: er is geen enkel ras zo overbevolkt als de mensheid. Wij zouden zelf ook uitstekend terug naar de natuur kunnen, maar schiet er bij ons dan ook eerst maar de helft van de gehele wereldpopulatie af, dan krijg je ook weer een gezondere populatie die zichzelf beter in stand kan houden.

Natuurlijk, bovenstaande uitspraak is behoorlijk extreem en dien je ook niet serieus op te vatten voordat hier iemand gelijk denkt dat ik ik-weet-niet-wat-voor-iemand ben. Maar wat is dat toch met mensen dat ze constant ook de zwakken in leven willen houden en steeds maar kunstmatige ingrepen willen doen om alles maar "in stand te houden"? Uiteraard moet je het "humaan" houden. Ook al weer zo'n mensenuitvinding: humaan. Wij hebben er de macht voor, inderdaad. En we hebben verstand. Maar helaas gaan daar ook emoties mee gepaard. In dit geval zou het verstand van de emotie gescheiden moeten worden. Doe het redelijke: zorg voor een gezonde populatie en houdt die in stand en zorg dat ze in stand gehouden kan worden. Maar voor al die tegenstanders van dit soort begrazing: ga alle dieren maar lekker in hokjes stoppen en vertroetelen. Waar ga je het in hemelsnaam allemaal laten? Wees realistisch en scheid die emoties en het zielige van het haalbare. Of willen jullie met zijn allen dat gebied gaan maaien, met de handzeis dan uiteraard, om het bij te houden? Of mag het compleet moeras en bos worden? Dat is ook natuur, maar niet zoals natuur van oorsprong bedoeld is, want er zijn niet voor niets grote grazers "uitgevonden". En om dat op te lossen zijn er weer roofdieren en aaseters en alleseters. Of wil je ieder jaar steeds meer en meer en meer en meer hooi er naar toe gaan slepen totdat de beesten geen plek meer hebben om hun kont te keren omdat ze gewoon met teveel zijn aangezien dat eten toch wel komt? Of gaan we dan naast bijvoeren ook alle hengsten castreren?

Ik ben het er mee eens dat er ingegrepen dient te worden. Maar dat wil niet zeggen dat het uitzetten van dierenpopulaties op deze manier niet zou kunnen in Nederland/België. Voer in een gecontroleerde omgeving ook een gecontroleerd beleid uit. Maar dat is iets heel anders dan zeggen dat het uitzetten van grote grazers niet haalbaar is. Zoals ik zei: voeg een paar wolven toe. Wedden dat het dan een perfect haalbaar natuurreservaat wordt? Maar wat gaan we dan weer doen als er teveel wolven komen. Want dan is het ook weer zielig dat die honger krijgen en moeten die dan ook bijgevoerd worden? Of gaan we die dan afschieten omdat die wel uit het gebied kunnen ontsnappen en de schapen van de buurman gaan pakken?

In dit gebeid moet de kans bestaan een eigen klimaat te ontwikkelen. En als er zo'n grote populatie is dan is er blijkbaar ook meer dan voldoende overlevingskans volgens de dieren zelf. Immers, bij dieren werkt het anders dan bij mensen: die doen zelf automatisch al aan geboortebeperking als er te weinig te eten is, dan worden er standaard al minder kinderen geboren. Of er breekt een ziekte uit waaraan er een hoop dood gaan. De sterkste overleven. Maar ja, wij mensen hebben ook degelijk last van overbevolking, er breken genoeg oorlogen en ziektes uit, alleen verzinnen wij steeds een remedie ipv een oplossing. Klinkt nu heel cru, maar ten tijde van de pest en de Spaanse griep zijn er ook veel mensen dood gegaan. Krijgen we een nieuwe pandemie 100 jaar later, kunnen we ineens inenten en hebben we antibiotica en zo. Mensen worden ineens 100 ipv 40 en worden opgestapeld in verzorginstehuizen in kleine kamertjes.

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik ben geen mensenhater en als ik volgens de regels van de natuur had geleefd was ik niet ouder dan 6 geworden. Maar daarmee ben ik zelf een zwakkere van de populatie en als ik me voortplant wordt het geheel steeds zwakker. Er zijn steeds meer mensen onvruchtbaar en dergelijke. Wat doen we? In vitro. Leuk, ik gun die mensen van harte een kind van hunzelf hoor, begrijp me ook nu weer niet verkeerd, maar hadden die mensen zich eigenlijk gewoon niet mogen voortplanten? Maar adopteren dan bijvoorbeeld? Ga me nu niet villen om deze ongenuancerde uitspraak, het is alleen maar stof tot nadenken.

Laat hier dan de natuurlijke instandhouding plaats vinden zonder kunstingrepen en schiet de dieren die zeer waarschijnlijk dood gaan gewoon op tijd af: speel voor wolf. En ja, laat ze wel liggen, mensen moeten er gewoon vanaf blijven ziek wordt je er zelf niet van, maar anders is de kring niet rond. Er zijn heel veel andere organismen die van kadavers leven die OOK belangrijk zijn voor de natuur.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:35

Onze Tom komt bij Natuurmonumenten vandaan.
Ook hij is in het wild geboren, heeft een prachtige jeugd gehad met regelmatige controles tussendoor en is vervolgens uit de groep gehaald als 2-jarige hengst met anderen om verder te gaan als ruin voor mensen.
Zo kan het dus ook.
Wat mensen loslaten, moeten mensen ook verzorgen. Dus zorgplicht.
Bij Natuurmonumenten is dit wel gebeurd.
Wat is Staatsbosbeheer anders dan deze instelling?

Een simpel rekensommetje: 4000 grazers op iets meer dan 2000 ha. 1/2 ha per dier.
Ze eten allemaal hetzelfde. Het hele jaar door.
We hebben zojuist een mini- ijstijd gehad van 4 maanden, zodat de grazers elkaar beconcurreren qua voedsel.
Ze kunnen elkaar niet ontlopen, omdat er toch een hek omheen staat.
Menig paard in een weiseizoen heeft dus meer te eten dan deze dieren.
En dan de wildgangers niet bijvoeren? >;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:36

siversan,ze moeten gewoon zorgen dat er niet zoveel dieren op dat gebied lopen...dat is toch niet zo moeilijk??

en waarom nu dat stomme sentimentele gedoe wat als tegenargument wordt gegeven,dat er dan zoveel gezonde dieren elk jaar daar weggevangen moeten worden die dan geslacht moeten worden..

en dus??wat doen we dan met die miljoenen gezonde varkentjes,en kalfjes en koetjes,zijn allemaal kern gezond als ze geslacht worden,deze dieren hebben dan nog lekker de vrijheid gehad in hun leven,moeten we ineens sentimenteel het zielig gaan vinden dat deze dieren geslacht zouden worden??

(niet door jou hoor,maar dat wordt nu als tegen argument gebruikt in de media..)

er zijn simpelweg teveel dieren voor 2000 hect grond.

en die dieren laat je dan niet een hongerdood sterven,maar je zorgt dat er een gezonde populatie kan rond banjeren,tellen is toch niet zo moeilijk..

castreer de stieren en hengsten evt kan een kudde heel lang natuurbeheer doen zonder dat het zich uitbreidt.

maar stomweg toezien dat de populatie veel te groot wordt,en inmiddels het gebied totaal kapot gelopen en gevroten hebben,dat is in mijn ogen not done...dat is geen natuur beheer...

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:50

@kimmie 261: je zegt eigenlijk hetzelfde als ik: zorg voor een gereguleerd bestand. Wegvangen, afschieten, slachten, maakt niet uit, maar zorg dat het gehele cirkeltje weer klopt. Overbevolking, in een natuurgebied of over de hele wereld, is niet gezond en zal gereguleerd moeten worden.

@MarvanTom: ik ben het met die "Tom"-oplossing van natuurmonumenten helemaal eens. Kan je ook in mijn stuk terug lezen. Maar niet met bijvoeren. Zo vergroot je alleen het probleem, want je maakt het gebied niet groter dus is er nog minder plek voor nieuwkomers. Dus zorg dan de bestaande populatie niet te groot wordt voor het gebied. Inderdaad uitgezet door mensen = controleerbaar houden door mensen.

Eigenlijk zeggen we hetzelfde, maar je moet wel een constructieve oplossing verzinnen, dat is bijvoeren NIET. Daarmee vergroot je alleen het probleem. Monitoor de kuddes enkele dagen, maak een balans op en vang er een groot genoeg gedeelte van weg en voer ze af. Dood of levend maakt niet uit, dus of je ze nu ruint/zadelmak maakt, weggeeft aan Polen of slacht, maar reguleer het beleid.