KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:50

Ik zou het een geweldig voorbeeld vinden als Anky haar GP met een trensje gaat doen... ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:55

russel schreef:
Ik zou het een geweldig voorbeeld vinden als Anky haar GP met een trensje gaat doen... ;)

Als ze dat zou doen, zul je het in ieder geval niet op televisie zien... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:56

Of wel, misschien wordt ze wel onderschat in haar rijtechnisch vermogen, iig zijn de anky wannabe's dan genoodzaakt met trensje te moeten gaan rijden....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:00

russel schreef:
Of wel, misschien wordt ze wel onderschat in haar rijtechnisch vermogen, iig zijn de anky wannabe's dan genoodzaakt met trensje te moeten gaan rijden....

Ik denk het niet hoor :P
Dit wordt bij de KNHS toegestaan, en KNHS wedstrijden komen niet op tv.
Dat bedoel ik...
Daarmee zal het een stuk minder bekendheid opleveren.
Daarnaast zijn de echte Anky wannabees meestal nog niet eens op het niveau dat ze op s&t mogen gaan rijden...
Daarmee wil ik zeggen dat niemand zich door Anky genoodzaakt zal voelen om op trens te gaan rijden. :n
Laat iedereen alsjeblieft zelf kiezen, en het beste kiezen. Elk paard is anders, elke ruiter is anders.... Er zijn in heel ruiterland nergens twee exact gelijke combinaties te vinden... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:03

Maar Anky is wel een groot voorbeeld voor de meisjes die hun paard niet echt paardvriendelijk rijden.
Ken genoeg mensen die in de M2 al vast hun S&T gaan kopen en er ook al mee gaan rijden....want bijna.... :P het is een soort prijs om er dan "echt" bij te mogen horen....helaas komt dat gewoon heeeeeel veeeeel voor...ga eens goed rondkijken, dan zie je het..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:03

russel schreef:

Het is bij de KNHS, niet bij de FEI.
De meeste wedstrijden op TV zijn van de FEI ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:06

En dan weet niemand dat ze met een trensje rijdt???

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:09

En dat is nu juist het jammere,dat de KNHS totaal andere regels hanteert dan de FEI.
Maar aan de ene kant ook wel weer leuk,zo kun je nu lekker in een andere kleur frack rijden.
Trouwens:als je GP kunt rijden kun je je paard heus ook op trens rijden hoor!Je valt heus door de mand als je dit niet kunt,ik kan al mijn paarden(tm ZZzwaar) gewoon alles op trens laten doen.
Ook zonder sporen,alles van pirouettes tot om de 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:10

russel schreef:
En dan weet niemand dat ze met een trensje rijdt???

Nope. Alleen de Nederlanders :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:10

russel schreef:
Maar Anky is wel een groot voorbeeld voor de meisjes die hun paard niet echt paardvriendelijk rijden.
Ken genoeg mensen die in de M2 al vast hun S&T gaan kopen en er ook al mee gaan rijden....want bijna.... :P het is een soort prijs om er dan "echt" bij te mogen horen....helaas komt dat gewoon heeeeeel veeeeel voor...ga eens goed rondkijken, dan zie je het..

Als ik M2 zou zijn met mijn paard, zou ik ook gaan proberen hoe mijn paard reageert op S&T... Een stang en trens hoofdstel is niet een kwestie van even inhangen en rijden maar... Eerst maar eens kijken hoe je paard er op reageert, en dan kan je altijd nog bedenken of je er wel of niet mee gaat starten. Ik heb het idee dat je het een beetje te somber in ziet...

Ik denk dat ik wel redelijk weet waar ik over praat, ook al heb ik nog nooit een officiele wedstrijd gestart.
Ik vraag me dan ook af waar je het op baseert dat Anky specifiek een voorbeeld is voor de wat minder paardvriendelijk rijdende ruiters?

Laat Anky het boegbeeld voor de dressuurwereld zijn, maar laat iedere ruiter en combinatie afzonderlijk alsjeblieft in zijn/haar waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:11

MMM jij, maar we hebben het niet over jouw...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:12

Janine1990 schreef:
DDW1190 schreef:

ik vind het ook onzin, maar als een paard om wat voor reden een bit niet kan verdragen vind ik het een heel ander verhaal ;)

Precies :)
Maar dan nog zet ik mijn twijfels erbij...

Sinds wanneer zou je paard niet meer kunnen nageven en alle oefeningen kunnen doen zonder bit?

Als je denkt daar een bit voor nodig te hebben.... tja....

Verbeteringen van de sporen en s&t :j
Maar dan wel weer dat van die hulpteugels doorvoeren. Ligt het aan mij of zijn ze daar soms een beetje krom? :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:13

russel schreef:
MMM jij, maar we hebben het niet over jouw...

Sorry, ik begrijp 'm even niet :o

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:14

@Janine1990: Maar als je een paard alle oefeningen goed doet op een trensje en je daarmee ook je hulpen al heel klein kan maken, waarom zou je dan in godsnaam een s&t willen? ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:15

x_Marr schreef:
Sinds wanneer zou je paard niet meer kunnen nageven en alle oefeningen kunnen doen zonder bit?

Maar dan wel weer dat van die hulpteugels doorvoeren. Ligt het aan mij of zijn ze daar soms een beetje krom? :+

Gezien de visie van sommige mensen (bit vs. bitloos) vraag ik me af waarom je in vredesnaam op hoger niveau bitloos wilt zien. Als dat al zo'n mishandeling is, zie ik liever een bit dan een neusriem. Daarnaast twijfel ik aan aanleuning zonder bit...
Ik denk dat bitloos volledig de essentie van de dressuur mist.... Maargoed, dat zal waarschijnlijk wel aan mijn persoon liggen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:16

x_Marr schreef:
@Janine1990: Maar als je een paard alle oefeningen goed doet op een trensje en je daarmee ook je hulpen al heel klein kan maken, waarom zou je dan in godsnaam een s&t willen? ;)

Sommige paarden reageren er beter op. Ter verfijning, om de oefeningen nog beter uit de verf te laten komen...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:19

Janine1990 schreef:
x_Marr schreef:

Gezien de visie van sommige mensen (bit vs. bitloos) vraag ik me af waarom je in vredesnaam op hoger niveau bitloos wilt zien. Als dat al zo'n mishandeling is, zie ik liever een bit dan een neusriem. Daarnaast twijfel ik aan aanleuning zonder bit...
Ik denk dat bitloos volledig de essentie van de dressuur mist.... Maargoed, dat zal waarschijnlijk wel aan mijn persoon liggen :)

Daar ben ik het helemaal mee eens,alle regels voor het goedgaande paard mbt het aan het bit gaan zullen dan herzien moeten worden.
Ik vind bitloos niet altijd zo vriendelijk,de neus van een paard is ook heel gevoelig.Mijn neus is iig gevoeliger dan mijn tandvlees.
Bovendien kunnen we het dan (weer) beter hebben over goed paard rijden en niet goed paard rijden.
Dat lijkt me namelijk in beide gevallen nog steeds het belangrijkste.
Zonder bit en zadel kan een paard ook piaffe leren,maar we willen geen circusact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:57

Janine1990 schreef:

Wat is volgens jou de essentie van de dressuur?
Wil je dat 'es omschrijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:59

ambre schreef:
Ik vind bitloos niet altijd zo vriendelijk,de neus van een paard is ook heel gevoelig.Mijn neus is iig gevoeliger dan mijn tandvlees.

Dan heeft de natuur bij jou een foutje gemaakt?
Dat kan namelijk niet.
Hier staat het uitgelegd waarom de mond (en tandvlees) gevoeliger is dan de neus:
http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:00

Nou...
gaat de knhs toch eens de goede richting op hé :Y)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 14:19

Janine1990 schreef:
x_Marr schreef:

Dus sommige mensen bepalen volgens jou dat er dan maar geen bitloos mogelijk moet zijn? :+ Ik ben niet tegen bit en niet tegen bitloos, wel als het op een verkeerde manier gebruikt wordt en dat wordt er bij beide gedaan.

Heb je zelf al wel eens zonder bit gereden? Aanleuning is zeker weten mogelijk zonder bit, wie heeft het ooit bedacht dat een paard alleen aanleuning zou kunnen krijgen op een bit?

Dan vraag ik mij af wat je de essentie van dressuur vind?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 17:17

Deze regel zou niet zo veel of eigenlijk nauwelijks tot verandering zorgen.
De meeste 'wow, nou wordt alles beter'-mensen rijden zelf niet eens met S&T of hebben hier weinig ervaring mee.
Iedereen moet leren om er mee te rijden. Je leert door het vaak te gebruiken het gevoel te kennen en het verschil op de teugels te voelen. Het is niet zo dat nu de KNHS haar regels verandert, top ruiters zonder S&T gaan starten. Daarnaast is het ook niet zo dat per definitie met S&T rijden onvriendelijker is dan met S&T. Voor sommige paarden is het minder fijn S&T maar vaak ook een kwestie van gewenning. Omdat je niet van de een op de andere dag met een jong paard weg rijdt met een S&T hoofdstel vindt ik het verstandig om het al eens in de week te gaan dragen als je M2 rijdt. Dan kan dat paard op zijn gemakje wennen.
Ik bedoel dus te zeggen dat ik die hallleluja-bal-gehakt houding van sommige mensen hier niet begrijp. Voor sommige paarden is het fijn dat het niet verplicht is maar alles wat hier bij wordt gehaald van; bitloos en onvriendelijk enzo. begrijp ik niet omdat het hier helemaal buiten staat. Het enige wat je kan zeggen in de trant van 'vriendelijk' of 'vriendelijker' is dat de KNHS het toestaat om zonder S&T te starten.

Bonita_Bon

Re: KNHS staat per 1 april trensbit toe in Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:06

Janine1990, Aanleuning kun je prima bereiken zonder bit hoor, maar ben het wel eens dat oprichting een ander verhaal is, juist omdat de neus minder gevoelig is.

Je zou alleen met S&T gaan rijden als het toegevoegde waarde heeftvoor jou en/of je paard in het Z. Daarom zou ik niet aanraden er vanaf de M2 mee te beginnen. Als je in het Z eenmaal tegen dingen aanloopt kun je rustig aan eens kijken of S&T iets voor jullie is. Hoe minder metaal in het bekkie hoe beter, dus als het zonder kan, zonder gaan!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:12

Maar oprichting komt vanuit de achterhand dus heeft bitloos alsnog geen nadeel. Of je paard reageert niet goed op de druk maar dan lijkt mij dat je ook al een probleem hebt als je paard aan het halster loopt :=

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:48

JoviBan schreef:
ambre schreef:

Dan heeft de natuur bij jou een foutje gemaakt?
Dat kan namelijk niet.
Hier staat het uitgelegd waarom de mond (en tandvlees) gevoeliger is dan de neus:
http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

Als ik mijn nagel in mijn neusbrug duw doet dat bij mij meer zeer dan in mijn tandvlees.
Maar misschien ben ik een biologisch wonder :D (was ik zelf al een heel tijdje van overtuigd)

Maar voor het weer de discussie wordt van wel of geen bit:het is fijn dat je nu de keus krijgt.