FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:58

FS je onderschrift is annoying :)

marcel zijn opmerkingen zijn terecht!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:14

FaberSmid schreef:
En wat gaat u daar tegen ondernemen?

het streelt me dat u meent dat ik ook daar invloed op zou kunnen hebben, maar helaas moet ik u zeggen dat ze dan bij de FEI nog wel weten wie ik ben, het I.O.C. daarentegen heeft nog nooit van mij gehoord. Dus ga ik in zijn geheel niets ondernemen. Het was een reactie op wat iemand anders schreef, en nog behoorlijk offtopic ook. Hahaha

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:19

MarcelDufour schreef:
Bandida schreef:
Dressuur niet, dierenwelzijn wel ;)

Zipje schreef:
dan moet je naar buiten en niet hele dagen op bokt hangen, hier verbeter je echt niks hoor.

Citaat:
Ja en die discussie is ook al heel vaak gevoerd met Bandida,FS, HC, Arabesk. Hier trekken ze van leer maar mensen aan gaan spreken, ho maar. Als je dan zo zwaar ergens tegen bent dan ga je er wat aan doen, toch?

Wees maar blij dat ze hier zitten op Bokt. Of zou je liever zien dat ze met een pak foto's van al die rollkur beesten met de kin op de borst, in de winkelstraat stonden om ze uit te delen aan het winkelende publiek, en vragen wat die vinden bij het aangezicht van zulke beelden? En dan vragen ze ook gelijk aan die mensen of dat die het verschil zien tussen de een die het met dwang doet, en de ander die dat niet doet! Ik zeg je nu al dat het publiek dat helemaal niet ziet. Kin op de borst blijft ten alle tijde een naar gezicht, wie of hoe dan ook.

De quote van het op bokt hangen is niet van mij maar van Michael maar dat ter zijde.
Ik denk dat het winkelend publiek zich weinig aan zal trekken van de foto's, tegenwoordig zijn de mensen meer met zichzelf bezig en als jij niks met paarden hebt zal het jou een worst wezen wat er in de paardensport gebeurd. Nee ik zou die mensen wel eens aan het werk willen zien bij de ruiters waartegen zij zo van leer trekken hier op bokt. Als je het echt zo vreselijk vindt en je jezelf als stem van de paarden betitelt dan zou ik zeggen, geen woorden maar daden.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:21

idd, ga dan alle manege's etc bij je in de buurt lang om alle wreedheden aan te kaarten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:23

Michael1104 schreef:
idd, ga dan alle manege's etc bij je in de buurt lang om alle wreedheden aan te kaarten.

Daar geeft heel pennyland wel gehoor aan :Y)
Doe je voor alsof je heel veel weet en elke penny hangt aan je lippen gekluisterd....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:24

MarcelDufour schreef:
[Zo is het. Nou moet ik daar wel bij vermelden dat dat een algemeen probleem is van de Olympische Spelen, en niet alleen de paardensport. Wie herinnert zich niet Eddy The Eagle? Of die Afrikaan bij het zwemmen die vrolijk 3 minuten later aantikte dan de rest?
hahaha....hilarisch was dat....ze onthaalden hem bij terugkomst op het vliegveld als een held, omdat ze allang blij waren dat hij niet verzopen was!

Ik was een groot fan van Eddy the Eagle en die Afrikaan herinner ik mezelf ook nog. Daar kon ik om lachen, maar om dit soort dingen in de paardensport kan ik niet lachen omdat daar dieren bij zijn betrokken en voor die dieren is het niet leuk als ze op een niveau moeten lopen waar de ruiter niet aan toe is.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:26

ThePast03 schreef:
MarcelDufour schreef:
[Zo is het. Nou moet ik daar wel bij vermelden dat dat een algemeen probleem is van de Olympische Spelen, en niet alleen de paardensport. Wie herinnert zich niet Eddy The Eagle? Of die Afrikaan bij het zwemmen die vrolijk 3 minuten later aantikte dan de rest?
hahaha....hilarisch was dat....ze onthaalden hem bij terugkomst op het vliegveld als een held, omdat ze allang blij waren dat hij niet verzopen was!

Ik was een groot fan van Eddy the Eagle en die Afrikaan herinner ik mezelf ook nog. Daar kon ik om lachen, maar om dit soort dingen in de paardensport kan ik niet lachen omdat daar dieren bij zijn betrokken en voor die dieren is het niet leuk als ze op een niveau moeten lopen waar de ruiter niet aan toe is.

bij paardensport ben je een combinatie, dan zijn paard EN ruiter niet aan een bepaalde niveau toe.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:29

Michael1104 schreef:
bij paardensport ben je een combinatie, dan zijn paard EN ruiter niet aan een bepaalde niveau toe.

Je meent het? Daar was ik zelf nog niet opgekomen. Bedankt voor de verbetering.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:31

ThePast03 schreef:
Michael1104 schreef:

Je meent het? Daar was ik zelf nog niet opgekomen. Bedankt voor de verbetering.

kan je wel grappig gaan doen maar jij bent degene die in je vorige post aangaf dat de ruiters het niet aan zouden kunnen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:35

Michael1104 schreef:
kan je wel grappig gaan doen maar jij bent degene die in je vorige post aangaf dat de ruiters het niet aan zouden kunnen.

Is niet grappig bedoelt. Ik word gewoon flauw van zulk soort reacties in een discussie die ook normaal gevoerd kan worden.
Ik neem aan dat iedereen met een beetje paardenverstand wel begrijpt wat ik bedoel. Het paard zou het misschien wel kunnen met een goede ruiter.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:38

Dit is een goed voorbeeld volgens mij :Y)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:42

Janine1990 schreef:

Dit paard loopt een stuk minder risico dan de paarden die braaf hun stuntels over eventinghindernissen heenbrengen.
Maar dit gaat wel enorm offtopic nu. :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:43

Zipje schreef:
De quote van het op bokt hangen is niet van mij maar van Michael maar dat ter zijde.
Ik denk dat het winkelend publiek zich weinig aan zal trekken van de foto's, tegenwoordig zijn de mensen meer met zichzelf bezig en als jij niks met paarden hebt zal het jou een worst wezen wat er in de paardensport gebeurd. Nee ik zou die mensen wel eens aan het werk willen zien bij de ruiters waartegen zij zo van leer trekken hier op bokt. Als je het echt zo vreselijk vindt en je jezelf als stem van de paarden betitelt dan zou ik zeggen, geen woorden maar daden.

Als de tijd daar rijp voor is, zal ik dat ook zeker doen, maar vooralsnog wil ik eerst afwachten wat het eindoordeel van Frank Kemperman en consorte is. Pas dan kan ik weer stelling gaan nemen, maar nu zou dat voorbarig zijn want het is heel goed mogelijk dat hij het op papier gaat zetten in een vorm waar ik me in kan vinden. Dat mensen niet veel met paarden hebben, dat kan zo maar zijn, maar met dieren in het algemeen hebben ze weer wel veel. Bijna iedereen heeft wel een hond, kat, parkiet of goudvis, en dierenleed in het algemeen spreekt ze toch wel aan. Bovendien is het zo dat je in de winkelstraat wel makkelijk een handtekening krijgt van mensen na het zien van paarden met de kin op de borst. En bij 40.000 handtekeningen is de Tweede Kamer al verplicht om er over te debatteren. Dus je ziet dat er nog vele mogelijkheden zijn om de kin op de borst rijerij aan te pakken. Er waren, voor de duidelijkheid, al 41.000 handtekeningen verzameld in enkele dagen die tijdens de vergadering gisteren overhandigd zijn aan de voorzitster van de F.E.I.!! Je moet alleen de weg weten, en van de mogelijkheden op de hoogte zijn.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:46

Michael1104 schreef:

Nee joh. ieder zn stiel. Ik heb me nu alleen vastgebeten in het kin-op-de-borst-trekkerij. Beter een ding voor 100% doen, dan vele dingen maar deels. Dat is dan maar het werk van anderen. Ik ben niet Vader Theresa!! hahaha

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:49

ThePast03 schreef:
Michael1104 schreef:

Is niet grappig bedoelt. Ik word gewoon flauw van zulk soort reacties in een discussie die ook normaal gevoerd kan worden.
Ik neem aan dat iedereen met een beetje paardenverstand wel begrijpt wat ik bedoel. Het paard zou het misschien wel kunnen met een goede ruiter.

Nou, dat weet ik zo net nog niet. Er zijn veel meer paarden die het niveau van een Olympische Spelen niet aan kunnen, dan wel.
En dan maakt het niks uit of bij wijze van spreken Ludger Beerbaum op hun rug zit, ze kunnen het gewoon niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:52

MarcelDufour schreef:
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Er zijn veel meer paarden die het niveau van een Olympische Spelen niet aan kunnen, dan wel.
En dan maakt het niks uit of bij wijze van spreken Ludger Beerbaum op hun rug zit, ze kunnen het gewoon niet.

Daarom zeg ik dus ook misschien.
Heb toch paarden gezien die hun ruiters heel braaf naar de eindstreep brachten terwijl die alleen maar tegen zat te werken.
Maar ik heb geen zin in een discussie over de manier waarop iets opgeschreven wordt, volgens mij ging dit topic over wat in de topictitel staat.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:53

Janine1990 schreef:

ThePast03 schreef:
Dit paard loopt een stuk minder risico dan de paarden die braaf hun stuntels over eventinghindernissen heenbrengen.
Maar dit gaat wel enorm offtopic nu. :D

Ben het helemaal met je eens. Dit is een stuk zieliger voor de ruiter dan voor zijn paard!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:54

Haha ja, dat is een feit!
Maar je weet nooit wat er zich achter de schermen afspeelt...

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:55

MarcelDufour schreef:
Zipje schreef:

Als de tijd daar rijp voor is, zal ik dat ook zeker doen, maar vooralsnog wil ik eerst afwachten wat het eindoordeel van Frank Kemperman en consorte is. Pas dan kan ik weer stelling gaan nemen, maar nu zou dat voorbarig zijn want het is heel goed mogelijk dat hij het op papier gaat zetten in een vorm waar ik me in kan vinden. Dat mensen niet veel met paarden hebben, dat kan zo maar zijn, maar met dieren in het algemeen hebben ze weer wel veel. Bijna iedereen heeft wel een hond, kat, parkiet of goudvis, en dierenleed in het algemeen spreekt ze toch wel aan. Bovendien is het zo dat je in de winkelstraat wel makkelijk een handtekening krijgt van mensen na het zien van paarden met de kin op de borst. En bij 40.000 handtekeningen is de Tweede Kamer al verplicht om er over te debatteren. Dus je ziet dat er nog vele mogelijkheden zijn om de kin op de borst rijerij aan te pakken. Er waren, voor de duidelijkheid, al 41.000 handtekeningen verzameld in enkele dagen die tijdens de vergadering gisteren overhandigd zijn aan de voorzitster van de F.E.I.!! Je moet alleen de weg weten, en van de mogelijkheden op de hoogte zijn.

Voor het geval je het niet door had, maar mijn opmerking was gericht op de mensen die al sinds jaar en dag op bokt van leer trekken en als het er op aankomt hun mond houden.

Wat betreft het het kunnen dwingen van de overheid heb ik zo mijn vraagtekens. Merendeel van de Amsterdammers is tegen de NZ-lijn, maar daar gaan ze ook gewoon mee door.

Maar laten we nu idd eerst maar even wachten op wat er op papier komt en dan kijken we weer verder

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:29

MarcelDufour schreef:
Kin op de borst blijft ten alle tijde een naar gezicht, wie of hoe dan ook.

Correctie: JIJ VINDT kin op de borst ten alle tijden een naar gezicht. Dat betekent niet dat iedereen daar zo over denkt.
Hard schreeuwen betekent niet dat je gelijk hebt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:33

Citaat:
In mijn ogen is het zo dat of het nu zachtzinnig of hardhandig gedaan wordt, een paard hoort NOOIT met zijn kin op de borst te lopen.

Wederom is dat jouw niet onderbouwde mening?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:19

Ik wil graag geloven dat sommige zaken, zoals concoursen, niet meer zo leuk en gezellig zijn als vroeger, maar om dat nou ook al in de schoenen van de FEI te schuiven gaat wat ver. Het lijkt wel op carnaval in Maastricht, dat is ook niet meer wat het was en dat komt door de Hollanders (standaard zondebok in Maastricht zoals de FEI, KNHS of rollkur dat is op bokt).

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:43

Bandida schreef:
Paardentango schreef:
Daar zit onder andere ook het grootste probleem, wat is objectief.

Gewoon een metertje tussen bit en teugel, dat kan prima (die bestaan zelfs). En dan de kilo's op de videowall projecteren :D

Kijk eens even hier Bandida, je wordt onmiddellijk op je wenken bediend door de KNHS.
Meten is weten:
http://knhs.nl/news.asp?pCatID=272&CatI ... n=&PicID=2

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:51

mooie samenvatting:

Tijdens de FEI rondetafelgesprekken in Lausanne gisteren over de discussie Rollkur / Hyperflexie / LDR bij het losrijden op wedstrijden kwamen een aantal belangrijke bevindingen naar voren.

Onderzoeken op veterinair gebied tonen tot op dag van vandaag niet aan dat deze rijwijzen een negatief effect hebben op de gezondheid van het paard. Echter kunnen er juist wel voordelen worden aangetroffen in de onderzoeken, namelijk de verbeterde bloeddoorstroming en de soepelheid in het ruggebruik. Ook werd er geconcludeerd dat er geen negatieve psychologische effecten aan te tonen zijn, zoals ‘learned helplessness’ bij deze rijstijlen, sterker dan in andere rijstijlen. Een brief van Dr. Andrew McLean toonde aan dat er geen ‘learned helplessness’ is bij wedstrijdpaarden, omdat dit het paard ‘onrijdbaar’ zou maken.

Er werd unaniem overeengekomen dat iedere hoofd-halshouding die verkregen is door agressief gedrag in combinatie met kracht fout is en daardoor gesanctioneerd moet worden. Het is aan de verantwoordelijkheid van de ruiter zelf om te bepalen in welke hoofdhouding hij of zij het paard rijdt, inclusief een laag-rond-diep positie die is verkregen zonder grote kracht. De groep erkende eveneens dat passieve kracht of correctieve kracht (bijvoorbeeld het bestraffen van slecht gedrag van het paard), is toegestaan. Eveneens werd duidelijk gemaakt dat een warming up een variatie van verschillende hoofd-halshoudingen moet inhouden, inclusief periodes van ontspanning.
Tevens werd er erkend dat het kader van stewards verder verbeterd moet worden op het gebied van kwaliteit, kwantiteit en opleiding. Frank Kemperman zal een werkgroep voorzitten om richtlijnen voor stewards verder uit te diepen en te verduidelijken. De FEI zelf gaat kijken naar verschillende mogelijkheden om het overzicht op wedstrijden te verbeteren, bijvoorbeeld middels een gesloten tv-circuit.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:06

Dat is heel goed nieuws!! Ik ben wel benieuwd wat nou precies wel mag en wat niet. Zou het verschil zijn dat je met hyperflexie/rollkür alleen de kin tegen de hals trekt, maar dat de hals zelf nog rechtop staat, zal ik maar zeggen? En dat bij LDR de hals vanuit de schoft zakt en het een soort ver doorgevoerde nageeflijkheid is? Dus de eerste met opgerichte hals en dwang, en de tweede met lage ronde hals, en niet getrokken maar daarheen gereden?

Denkt iemand van jullie trouwens dat ze nu thuis ook anders gaan trainen?