Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:32

MarcelDufour schreef:
johanus schreef:
Trouwens marcel je wilt anky niet aanvallen maar plaats wel foto's van haar. het is maar dat je het weet.

Jij zegt dat het Anky is, maar volgens mij staat dat er nergens bij en staat er een balkje over haar gezicht. Dat is alleen zichtbaar voor insiders (en die wisten het toch al), maar nu door jou weet inderdaad iedereen het. Goed gedaan.

insiders? Nou denk dat mijn oma van 88 nog wel ziet dat dit anky is.

Waar ik zo benieuwd naar ben: je zegt anky te kennen vanaf haar 15e. Heb je haar al eens aangesproken op al die vreselijke dingen en hoe reageerde ze daarop?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:39

bulck schreef:
Maar ik vind uit je post dat je precies weining onderlegd ben met al deze trainingsmethodes. In wat opzicht vind je rollkur kwellerij? wat zijn jouw beweegredenen erachter?
Tot waar reikt je dressuurkennis? Want je slaat soms alles dooreen en zet dat vervolgens onder de noemer Rollkur. Rollkur is geen gemene deler van alles wat er verkeerd loopt.

Echt lachwekkend dat je dat tegen mij zegt! Dat bewijst eens te meer dat je meer praat dan je weet. Alsof je uit een post kan opmaken of iemand wel of niet onderlegt is! Als je in je leven net zoveel kilometers op de rug van een paard wilt maken dan mij, dan heb je nog heel wat voor de boeg!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:40

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:
Dat van die passage en piaffe aanleren was dan wss op de alom gekende klassieke manier niet?
Dus staat los van het topic rollkur

Oh ja? Het gebeurt vandaag de dag nog! En iedereen kijkt een andere kant op, jij incluis! Wat helemaal een schande is want jij bent nog jury ook. Jij zou dat helemaal af moeten keuren!

dat dilemma heb ik dus ook....ik ken een jurylid die op internationaal nivo jureert.(zal haar naam niet noemen)
Is tegen de rollkur....maar beoordeelt wel het resulaat ervan...dat begrijp ik dus niet

(Even Off-topic...Goh,dat revanche nog zo oud is geworden!...machtig paard was het!)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:41

ThePast03 schreef:
Ach het geestelijke aspect zal nooit wetenschappelijk aangetoond kunnen worden dus dat gebied zal altijd grijs blijven voor sommige mensen.
Wat dat betreft moet ik vaak terugdenken aan een documentaire over de turnsters uit het Oostblok die ik jaren geleden heb gezien.
Die werden van jongs af aan getraind op een manier die me doet denken aan de rollkur. In de documentaire zag je deze turnsters op een leeftijd van rond de 30 jaar. Zonder uitzondering hadden ze enorme geestelijke problemen en een deel ook lichaamelijke problemen.
Tijdens de wedstrijden turnden die altijd met een grote glimlach op hun gezicht.

Je vergeet dat er in die tijd hele andere dingen speelden, die turnsters werden, vaak onder valse beloftes, aangezet om door te gaan... Immers betekende hun prestaties dat het hun en hun familie goed ging, dat er extra's waren.. hun falen zou er voor zorgen dat het hun familie ook slecht ging..
een paard daarentegen kun je niet dwingen, die komt in opstand... laten zien dat ze lijden/pijn hebben. Of zouden de paarden van de top de uitzondering zijn?
Salinero schroomt zich anders niet op niet stil te blijven staan...

vwb wetenschappelijk onderzoek dat iets niet slecht is, is er wetenschappelijk onderzoekdat aantoont dat boomloos niet schadelijk is voor het paard? en zo kun je, en ik ook nog wel tig andere agumenten bedenken.

En dan oa dr Heuschmann, die eerst grote voorstander was van de manier van trainen van Anky, nu fel tegenstander, onderbouwd met grottekeningen op een paard, en filmpjes van paarden die hij alleen heeft van 1 openbare losrijsessie waar dan bij staat dat dat filmje ik weet niet wat aantoont, terwijl het paard nooit onderzocht is door hem, hij nooit vragen heeft gesteld aan de amazone geen training heeft bijgewoond... in hoeverre is die mening dan onderbouwd waar of onwaar?
Voor mij heeft alles wat die man publiceerd geen waarde, heeft niets met wetenschap te maken en alleen met verrijking van hem als individu, en dan doel ik bruintje.

Vwb Anky en Bonfire, pas toen Anky ging trainen met Sjeff, werden haar prestaties beter, met goud op de OS. (ik loop een eindje achter in dit topic.. mijn excuses)

G Theodorescu zei ooit eens:
''De klassieke rijkunst werkt bij ons voor alle paarden. Het zogenaamde diep en rond rijden past niet bij onze filosofie. Pas als er vier of vijf Olympisch kampioenen op het niveau van Bonfire zijn via het diep en rond rijden, geloof ik pas dat de klassieke methode achterhaald is. Rembrandt, Bonfire en Gigolo werden diep en rond getraind. Dat zijn drie Olympisch kampioenen. Maar er zijn ook 15 Olympisch kampioenen die klassiek getraind werden. Dus dat is nog altijd 15 tegen 3''.

Daarna heeft Salinero nog 2 X goud gewonnen, en is Anky de eerste in de geschiedenis de 2 X goud achter elkaar won met 2 verschillende paarden.

En als je nog nooit gevoeld hebt hoe iets voelt, hoe weet je dan of het met of zonder dwang gaat, of dat het onprettig is?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:42

geerke schreef:
dat dilemma heb ik dus ook....ik ken een jurylid die op internationaal nivo jureert.(zal haar naam niet noemen)
Is tegen de rollkur....maar beoordeelt wel het resulaat ervan...dat begrijp ik dus niet

(Even Off-topic...Goh,dat revanche nog zo oud is geworden!...machtig paard was het!)

omdat een jury dat moet beoordelen wat in de ring gebeurd, en niet wat een ruiter/amazone mischien thuis zou kunnen doen...
en blijkbaar presteren die paarden beter die op die manier getraind worden/die toevoeging op hun training hebben... immers zouden ze anders in de ring iets anders laten zien.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:43

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:45

johanus schreef:
Heb me al lang aangepast op het nivo van bokt met de leuse ANTI ROLKEUR en de woorden rolkeur is zoiets al paardenhaten dat is laag.en duit op geen kennis.

Dat is mijn mening maar desondanks is dat niet persoonlijk. Jij daarentegen beschuldigt mij wel direct van ontoelaatbare praktijken. Dus nogmaals....noem ze...je hebt mijn toestemming...haal alles uit de kast wat je gezien hebt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:47

geerke schreef:
...Goh,dat revanche nog zo oud is geworden!...machtig paard was het!)

Ja, da's waar....jij hebt haar nog meegemaakt. Ik was stapelgek op die merrie...wat een winnaar. Maarre...haha..off-topic.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:53

johanus schreef:
JIJ zegt dat rolkeur slecht is hoe weet JIJ dat.

Nou...hier door!
http://www.yourhorse.co.uk/upload/20076 ... ollkur.jpg
en hier door...
http://dressage.files.wordpress.com/200 ... llkur3.jpg
en hier door!
http://www.scandinavian-dressage.com/im ... r2_300.jpg

Hoeveel redenen meer heeft een mens nodig.
Maar jij gaat nu vragen om wetenschappelijk bewijs, want
ik ken alle stokpaardjes inmiddels wel.
Maar ik heb ze ook.
Waar is het wetenschappelijk bewijs dat
stieren echt pijn hebben tijdens het stierenvechten?
En dat beren echt pijn hebben tijdens de training.
Waarom staan er talloze negatieve onderzoeken over de rollkur op het
net, en is er werkelijk niet een positief? Raar he?
Laatst bijgewerkt door Storm op 08-02-10 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's in link gezet

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:54

Alane schreef:
geerke schreef:

omdat een jury dat moet beoordelen wat in de ring gebeurd, en niet wat een ruiter/amazone mischien thuis zou kunnen doen...
en blijkbaar presteren die paarden beter die op die manier getraind worden/die toevoeging op hun training hebben... immers zouden ze anders in de ring iets anders laten zien.

Bullshit, de jury zijn marionetten geworden van de commercie.
Wanneer zij niet doen wat de lobby wil worden ze uitgewisseld.
Net zo als in de GP op aanraden van SJ de "Schaukel" eruit gehaald is, net zo dat de GP de wissels alleen nog om de 2 en 1 gewisseld worden en niet meer om de 3.
Aangezien dat voor de geprogrammeerde Rollkur paarden niet volbracht kan worden.
Net zo dat de wissels in de kur altijd op de gelijke lijn gereden word, als in de GP.
Bovendien hebben ze de stapreprise ook nog eens voor de helft verkort.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:55

Alane schreef:
En als je nog nooit gevoeld hebt hoe iets voelt, hoe weet je dan of het met of zonder dwang gaat, of dat het onprettig is?

Toch tijd dat de mensen die dit soort fabeltjes geloven het zelf eens proberen dan. Pijnloos en dwangloos een hyperflexie opbouwen voor een van je ledematen tot je een merkbare vooruitgang hebt (verder buiging als voorheen mogelijk was). Geen zorgen maken, het is onschadelijk en ten voordele van je lichaam bij het sporten. (dat meen ik hoor)
Veel succes..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 08-02-10 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:59

triest eigelijk....het simpelste, de stap,wordt in ene een moeilijk onderdeel....klopt toch ook niet.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:00

johanus schreef:
leuke foto's

maar waarom doen ruiters dit? begrijp me goed: ik heb nog geen oordeel of ik het goed of slecht vind. heb gewoon te weinig kennis hiervoor. wat is het nut? dit kán toch niet prettig zijn voor een paard?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:01

johanus schreef:
Je mening ligt heel dicht bij persoonlijk en je probeert de sport in het algemeen in een verkeerd daglicht te plaatsen.
Er zijn vele die ondanks het hoge nivo wat ze rijden alles voor de paarden over hebben en zeker niet kwellen en dat is wat me stoord.

Ik stel het in een kwaad daglicht? Dat is helemaal niet nodig. Dat doen die rollkuurders perfect zonder mijn hulp! Het net staat barstensvol met allemaal plaatjes die meer schade doen dan ik in 20 jaar zou kunnen. En dat het tegen het persoonlijke aan zit zoals jij stelt, is nog mijlenver van echt persoonlijk worden, zoals jij deed door te stellen dat je mij ook ontoelaatbaar bezig hebt gezien, terwijl dit ronduit een leugen is. Maar dat is wel gebleken daar ik meerdere malen nu om feiten heb gevraagd, en daarop blijft het oorverdovend stil!

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:01

ilse86 schreef:
johanus schreef:
leuke foto's

maar waarom doen ruiters dit? begrijp me goed: ik heb nog geen oordeel of ik het goed of slecht vind. heb gewoon te weinig kennis hiervoor. wat is het nut? dit kán toch niet prettig zijn voor een paard?

tuurlijk niet....
iemand die dat leuke foto's noemt is of A : heel dom
of B: sarcastisch
of c: hardleers.
owjaa d: blind :+ kan ook nog.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:02

Bandida schreef:
Alane schreef:

Toch tijd dat de mensen die dit soort fabeltjes geloven het zelf eens proberen dan. Pijnloos en dwangloos een hyperflexie opbouwen voor een van je ledematen tot je een merkbare vooruitgang hebt (verder buiging als voorheen mogelijk was). Geen zorgen maken, het is onschadelijk en ten voordele van je lichaam bij het sporten. (dat meen ik hoor)
Veel succes..

wat ik op die foto's zie gaat duidelijk met veel dwang hoor....daar hoef je niet zo heel veel verstand voor te hebben om dat te zien...je kunt bijna een riedeltje gitaar op de teugels spelen zo strak staan ze.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:02

johanus schreef:
leuke foto's

Jo hanus, heb u meerderemalen geprobeerd u iets te laten lezen.
Helaas bent u zo gefixeert om mijnheer MarcelDufour te treiteren wat ik geheel niet ruiterlijk vind.
Van uw kant komen alleen verwijten, geen 1 degelijk onderbouwd argument.
En u kladt het hele topic vol met leegte.
Zonde dat u alleen door distructieve commentaren te geven uw gelijk te krijgen die er niet is, aangezien u met oude zinssnede komt.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:03

geerke schreef:
Bandida schreef:

Veel succes..

wat ik op die foto's zie gaat duidelijk met veel dwang hoor....daar hoef je niet zo heel veel verstand voor te hebben om dat te zien...je kunt bijna een riedeltje gitaar op de teugels spelen zo strak staan ze.

niet te vergeten die gestressde houding van het paard en die wegrollende ogen? ;(

Springert

johanus schreef:
leuke foto's

Precies...nou zijn we er. Jij vindt ze leuk terwijl ik er van moet walgen. Dat is nou precies wat ik aan wilde tonen.

Alane

Professor schreef:
Grapsig vind ik ook dat men zeker weet dat het slecht is voor paarden, maar als er dan foto's zijn gemaakt van de paarden van Anky van Grunsven dan is dat bewijs niet toelaatbaar, puur en alleen op dat die foto's niet aantonen dat het slecht is.
Dat een paard, op die manier getraind, een hoge leeftijd haalt in goede gezondheid wordt ook aan de kant geschoven, is evenmin een bewijs dat het mischien uitgevoerd en gevraagd door de topruiters helemaal niet zo schadelijk is als men zou denken. En mischien zelfs wel beter voor het paard omdat het echt helemaal los is door het hele lijf.

Leest u niet de nieuwste wetenschappelijke berichten??
Los in zijn lijf, welke spieren????
http://www.cavallo.de/medizin/neue-stud ... htm?skip=0[/quote]

is die link dan wetenschappelijk?
Citaat:
dr. Heuschmann vermutet ...

Niets meer dan een vermoeden als conclussie? en dat is wetenschappelijk?
schoolpaarden die 11 minuten gelongeerd worden aan ene lange bijzet, dan in de krul getrokken worden door diezelfde bijzet... is wetenschappelijk onderzoek.. ja een onderzoek die aantoont dat je een paard niet te kort moet bijzetten, dat is niet goed... een paard dat naar een nivo getraind wordt, waarna een een teovoeging van die training is het paard te vragen zo te lopen... is heel wat anders dan een manege paard in de krul te trekken met een bijzet om aan te tonen dat iets niet goed is...

en die link naar de zoveelste artikel van mevr Thiell is ook weer geweldig... ooit de brief/mailwisseling gelezen tussen haar en Sjeff Janssen? een aanrader...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:05

geerke schreef:

Uiteraard.. die beelden zijn om te kotsen, mijn bericht was ironisch ;)
Hyperflexie kan je niet pijnloos trainen, niet bij mensen, niet bij paarden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:11

Vraag me toch echt af of de mensen die het hebben over "een momentopname" en "er wordt geen kracht gebruikt" weleens bij een training of op een losrijdterrein zijn geweest.
Heb toch met eigen ogen gezien dat er 20 minuten in dezelfde houding (hoofd op de borst) werd rondgereden, voor werd vastgehouden en stevig met de sporen werd geprikt. Ook werd er wel degelijk getrokken en soms zelfs gezaagd (en dan heb ik het niet over strechten).

Als ik het nu een keer gezien had zou dat misschien zelfs nog een momentopname kunnen zijn. Niet dat zelfs dat goed te praten is in mijn ogen, maar het zou kunnen.
Dat je ergens geen voor- of tegenstander van bent prima, maar ga niet de zaken mooier maken dan dat ze zijn. Dat zal uiteindelijk alleen maar een negatief effect hebben.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:13

Alane schreef:
Leest u niet de nieuwste wetenschappelijke berichten??
Los in zijn lijf, welke spieren????
http://www.cavallo.de/medizin/neue-stud ... htm?skip=0

is die link dan wetenschappelijk?

dr. Heuschmann vermutet ...

Niets meer dan een vermoeden als conclussie? en dat is wetenschappelijk?
schoolpaarden die 11 minuten gelongeerd worden aan ene lange bijzet, dan in de krul getrokken worden door diezelfde bijzet... is wetenschappelijk onderzoek.. ja een onderzoek die aantoont dat je een paard niet te kort moet bijzetten, dat is niet goed... een paard dat naar een nivo getraind wordt, waarna een een teovoeging van die training is het paard te vragen zo te lopen... is heel wat anders dan een manege paard in de krul te trekken met een bijzet om aan te tonen dat iets niet goed is...

en die link naar de zoveelste artikel van mevr Thiell is ook weer geweldig... ooit de brief/mailwisseling gelezen tussen haar en Sjeff Janssen? een aanrader...

Overigens het is Sjef en niet Sjeff wordt hij snel boos over, eigenlijk heet zij zowiezo anders. :D

U bent een zeer vastgeroest typ, het zijn totaal andere DA´S die deze onderzoeking gedaan hebben, en tegenbewijzen heeft ook mijnheer SJ niet, de briefwisseling tussen hun heb ik gelezen, daaruit blijkt uit wat voor verhoudingen mijnheer J komt.
Zelf heb ik geen respekt voor iemand met zo´n taal gebruik als mijnheer SJ.
U moet niet denken dat ik niets weet van de materie, heeft u ook gelezen dat er stresshormoon word vrijgegeven???? bij paarden die in die klote Rollkur houding gelongeerd of gereden worden???
Wat ik graag zou willen doen, SJ in zijn sportstudio, naast de keuken trouwens, ook in die houding van de paarden een half uur of langer alle apparaten te laten bedienen.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:15

Professor schreef:
Wat ik graag zou willen doen, SJ in zijn sportstudio, naast de keuken trouwens, ook in die houding van de paarden een half uur of langer alle apparaten te laten bedienen.

Ik ben voor! :Y)
Zullen we zien hoe geweldig hij dan de rollkur nog vindt :D

geerke

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:17

mag ik dan op zijn rug zitten met sporen aan?
(wel gekleed....niet verkeerd begrijpen...)