'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:37

_San87_ schreef:
weule schreef:
dit is een reactie waar ik iets mee kan.

Ik zie in sommige gevallen ook wel de noodzaak ertoe, niet voor mijn persoonlijk, maar wel voor een aantal andere paarden en eigenaren.
maar ik ben heel benieuwd hoe het geheel de komende jaren verder verloopt. of er regelgeving komt, hoe het komt en wie het gaat betalen, uitvoeren en handhaven.

Maar ik hoop wel (en eigenlijk verwacht ik niet anders) dat de PVDD nooit in de regering komt en wetten gaat maken op dit gebied, want dan gaat het pas echt mis...

Dat is voor Nederland inderdaad te hopen. Maar dat neemt niet weg dat met dit artikel de ogen wel weer open gaan. Welzijn is in de paardenwereld echt een ondergeschoven kindje, en met alle respect, dat kan je niet ontkennen ;)

Wat betreft je vraag over wie het gaat betalen, uitvoeren en handhaven, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik gok dat de Sectorraad paarden een behoorlijke lepel in de pap gaat krijgen, omdat ze op dit moment al bezig zijn met onderzoeken en mogelijke wetsvoorstellen. De handhaving zal denk ik bij de AID komen te liggen, net als in de veehouderij enz.

ik ontken het ook niet, vind het goed dat er aandacht voor is, maar dingen moet niet uit hun verband worden gehaald.

ik denk ook dat je aardig gelijkt hebt wat betreft de sectorraad paardenhouderij en ook wat betreft handhaving.

(voor de 3 andere personen, dit was het type reactie dat ik graag van jullie had gehad, wat concreter en praktischer, wellicht alsnog?)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:50

weule schreef:
(voor de 3 andere personen, dit was het type reactie dat ik graag van jullie had gehad, wat concreter en praktischer, wellicht alsnog?)

Je hebt allang antwoord. je wil echter een antwoord dat jou bevalt en dat is wat anders.

Míjn mening is:

- richtlijn vanuit Wageningen over hoe groot het weiland dient te zijn waar de paarden in gezelschap van andere paarden 24/7 vrije toegang tot moeten hebben

- uitvoering en handhaving door LID met Politie.

- paardhouders betalen deze regeling zelf via een vergunningsregeling: alleen vergunning voor paardhouden als aan de voorwaarden wordt voldaan. De bewijslast ligt bij de houder; toon maar aan dat aan de voorwaardes wordt voldaan.

- Van kracht voor elk nieuw aan te schaffen paard.
Overgangsregeling van zeg 10 jaar voor paarden reeds in bezit. Bewijslast over wanneer paard in bezit is gekomen ligt bij de houder.

- In beslagname van elk niet geregistreerd paard wat op een inrichting wordt aangetroffen.

hc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:56

Jannepauli schreef:
De boeren die wat willen bijverdienen? Prima, waarom niet. Op voorwaarde dat zij de juiste stalmaten aanhouden, en weide- en paddockmogelijkheden kunnen bieden. Simpel toch? Ga er vanuit dat als je wat wilt verdienen, je ook moet investeren - en de genoemde zaken zijn dan wel het minimum. De kost gaat nog altijd voor de baat uit en centjes verdienen best, maar dan niet ten koste van het paard.

Bestaande stallen? Ja da's zeker lastiger maar.. om die boeren er maar weer even bij te halen: als een boer wil voldoen aan de regels van veehouderij moet hij verbouwen en opnieuw inrichten. Daar zal wel een potje voor zijn waaruit de overheid dat financiert. En de stallen die in het geheel geen uitlopen/weide hebben of stalformaten kunnen of willen/kunnen uitvoeren? Tja.. die moeten dan gewoon weg. Dat klinkt hard, maar het is niet anders..

Als we dan toch naar de veehouderij kijken, is het jullie niet opgevallen dat er steeds minder koeien rond boerderijen in de wei lopen?
Hier in de omgeving komt dat doordat de boeren vernieuwen en melkrobots aanschaffen. Door die melkrobots kunnen koeien de hele dag door zelf de robot op zoeken om gemolken te worden, maar dan moeten ze er dus wel bij kunnen! Dus blijven die koeien lekker op stal.
Lekker, volgens de boer, want: Ze hebben geen last van regen, en niet van de zon, ze gaan niet drammen voor de draden omdat ze naar binnen willen en doen ook niet moeilijk omdat het gras in dat land niet lekker genoeg is... Ideaal en voor die koeien veel beter...

ben dan wel benieuwd hoe dat zal gaan met de regelgeving voor de paardenhouderij... Krijgen we dan straks ook groepshuisvesting in loopstallen voor paarden, die nooit meer met hun hoeven het gras en de aarde voelen? wel vastgestelde regels over ruimte per dier, over licht en lucht, maar lekker in de buitenlucht? Blijkbaar hoort dat recht er voor (melk)koeien niet (meer) bij...

Dat riekt stiekem toch wel naar discriminatie... :P

RoodZonnetje

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:01

Hmm, de twee koeienstallen die ik ken komen de koeien dagelijks een heleboel uur buiten (ik zie ze amper binnen staan in elk geval) in de zomer.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:01

Jannepauli schreef:
Ach lieverd, ik gun mijn paarden ( als ze dan 's bij uitzondering in de hokken moeten staan), gewoon wat extra ruimte. Da zou jij ook moeten willen!

Over mijn paarden hoef jij en helemaal niemand anders je zorgen te maken en ik voel al helemaal niet de behoefte om de manier waarop ik persoonlijk mijn paarden houd te verdedigen. Als je echter over overheid opgelegde minimale eisen gaat praten, moet het wel duidelijk zijn wat die eisen dan precies zijn, in plaats ze random uit de hoge hoed te toveren. Met ongefundeerde argumenten en berekeningen zal niemand dit soort eisen serieus nemen.

Pucksnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:04

Iedereen zijn eigen mening.
Tegewoordig zie je wel dat sportpaarden steeds vaker op stal worden gehouden.
Ik rij zelf op een dressuurstal, waar alle paarden (behalve de dekhengsten) naar buiten gaan.
Mijn mening:
Een paard wordt al geboren in een stal. Dus zo kennen zij het. Die paarden kennen niet over vlaktes rennen, zelf eten en drinken zoeken, nooit bereden geworden (of een aantal dagen), ze kunnen zich niet weren tegen "wilde dieren", ze kennen niet anders dus ze kunnen niet anders!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:06

Pucksnoes: maar daarmee neem je aan dat het lichaam van het paard ook vanaf de geboorte ingesteld is op de stal, en dat lijkt me niet kloppen :)

Misschien is het een optie om stallen die zo paardnatuurlijk mogelijk zijn (motiverende) bonussen te geven? Dan krijg je wel de vraag waar dat geld dan vandaan gehaald moet worden :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:11

CindyUniek schreef:
Neff schreef:

Het gaat mij te ver, dat als je niet lacht, je geen plezier hebt en het paardenwelzijn in het geding komt? Ja, dan is er heel veel mis..... ;) :D

dan loop je totaal langs het feit waar ik het over heb......
als je iets verder denkt dan hetgeen ik letterlijk heb geschreven, weet jij ook wel dat 9 op de 10 ruiters alleen maar bezig zijn met 'kop in de krul' 'punten halen' 'bij 10 punten gelijk over, maakt niet uit hoe ze gereden zijn'

ik zie nog maar weinig (wedstrijd)ruiters die een proef rijden, waar hun paard klaar voor is... dan zou iedereen namelijk wel minimaal 2 wp per proef halen, omdat het goed bevestigd is.... en daar zou je ook naartoe moeten willen streven ipv met 180 punten blij zijn, om-dat-het-er-weer-1-is nee met 180 punten gaat het dus nét aan.....
......

Sorry, maar als je regelmatig naar juryleden en hun verhalen luistert, dan zijn er ook gewoon 6jes paarden. Paarden die braaf, ontspannen en netjes hun ding doen, maar niet dat beetje extra hebben, niet die bewegingen waarvan de jury denkt van: " zo, die loopt er lekker aan! Wow!" En dan heb je ook nog de 6jes ruiters. De ruiters die hun proeven gewoon niet zo netjes afwerken, die alles net naast de letter doen, net wat te vroeg of te laat, die niet zoveel ruiter gevoel hebben dat ze hun paard die ontzettend mooie vloeiende overgang op de achterhand kunnen laten maken, maar het paard door laten dribbelen of stil laten vallen. Of hun schouderbinnenwaarts niet op 3 maar op 4 sporen rijden :P, met wijken hun paard schuin weg laten lopen etc. Dat hoeft helemaal niet nadelig te zijn voor het welzijnsgevoel van het paard als alles maar vriendelijk gebeurd... Maar super punten zullen zulke ruiters en paarden niet zo snel halen. Juist als ruiters proberen zulke "gewone" paarden tot betere prestaties te dwingen, krijg je problemen met welzijn... Dan komt de druk er teveel op en gaat het plezier van het trainen en het uitje naar de wedstrijden eraf door de stress en spanning en druk...

@Heino,
Boeren die gewoon hun melkkoeien 2x per dag melken en hun land vlak rond de boerderij hebben, hebben koeien meestal 's zomers nog wel buiten. die koeien worden ofwel 2x per dag gehaald om gemolken te worden, of ze staan tussen beide melkbeurten buiten.
Boeren met melkrobots en land om de boerderij soms ook nog wel, maar toch al veel minder omdat ze vrij heen en weer moeten kunnen lopen.
Boeren met land verder weg kunnen hun melkkoeien niet eens meer buiten houden tenzij ze zo kleinschalig zijn dat ze het met een mobiele melkstal af kunnen.

En je hebt naast melkkoeien natuurlijk ook nog de droge koeien en het jongvee. die worden niet gemolken en kunnen dus wel het land in. Als de boer dat ziet zitten tenminste...

Hier in de regio in het noorden zitten veel melkveebedrijven en diegenen die investeren en hun stallen aanpassen, gaan toch vaak over op melkcomputers omdat ze op die manier met veel koeien niet 2x er dag zoveel uur hoeven te melken... Er zijn boeren die in 2 etappes moesten melken en die stonden dan 2x per dag 3 uur in de melkput... Voor hun waren melkrobots wel een uitkomst. Al is het een enorme investering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:13

Pucksnoes schreef:
Iedereen zijn eigen mening.
Tegewoordig zie je wel dat sportpaarden steeds vaker op stal worden gehouden.
Ik rij zelf op een dressuurstal, waar alle paarden (behalve de dekhengsten) naar buiten gaan.
Mijn mening:
Een paard wordt al geboren in een stal. Dus zo kennen zij het. Die paarden kennen niet over vlaktes rennen, zelf eten en drinken zoeken, nooit bereden geworden (of een aantal dagen), ze kunnen zich niet weren tegen "wilde dieren", ze kennen niet anders dus ze kunnen niet anders!

Heb jij nooit gehoord van natuurlijk instinct?

Dat ze het niet kennen, neemt de behoefte niet weg.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:15

mijn paarden (en veulens) worden niet geboren in stal hoor :D
gewoon lekker buiten op de wei

en gelukkig hoeven onze paarden ook niet zelf op zoek naar eten, water en bescherming tegen wilde dieren....
neemt niet weg dat een paard behoefte heeft aan soortgenoten en beweging, dáár blijft een paard voor gebouwd/gemaakt....

als jij geboren wordt in een cel, omdat je moeder nou eenmaal een moordenaar was, moet je ook de rest van je leven maar in die cel blijven? af en toe eens over het plein rennen en weer terug? is toch een kromme benadering....
maargoed geeft al aan in hoeverre jij iets voor je paard(en) over hebt...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:23

_San87_ schreef:
Je vergeet in essentieel detail, die vijf vrijheden zijn opgesteld voor GEDOMESTICEERDE dieren en niet voor dieren die in het wild leven.

Voordat je kritiek gaat geven op Wageningen UR, kan je je misschien eens inlezen in alle onderzoeken die zij hebben gedaan wbt welzijn, fysiologie e.d. Met die onderzoeken is namelijk niks mis, ze houden een flinke spiegel voor waar de mens zich liever voor wegkeert. Geld en welzijn voor dieren gaat blijkbaar niet zo goed samen... Goed voor je dieren zorgen kost namelijk veel geld.

O gelukkig zijn ze er in Wageningen nu kennelijk na wetenschappelijk onderzoek achter dat een paard een GEDOMESTICEERD dier is, dat noem ik nog eens vooruitgang.
Geld en welzijn voor dieren gaan blijkbaar wel goed samen. Zoals je zelf al zegt: Goed voor je dieren zorgen kost namelijk veel geld.

Er kan zeker heel veel verbeteren in Nederland met name wat huisvesting betreft, maar de meeste mensen die ik ken houden van hun paard en hebben er juist veel voor over, als ik aan dierenleed denk denk ik nou niet meteen aan het paard in Nederland. Ik zie ook heel veel paarden buitenlopen, vaak op plekken waar vroeger koeien liepen. Ik ken bijna niemand die het acceptabel vindt dat een paard altijd in een stal staat. Misschien ben ik dan niet goed op de hoogte van de randstadsituatie, maar om hoeveel paarden gaat het eigenlijk? Het probleem is dat er heel vaak dingen worden geroepen in Nederland die iedereen gaat geloven omdat het zo vaak gezegd wordt, zoals bijvoorbeeld die opmerking over het paard dat maar 7 jaar zou worden. Zo heeft men mij verteld dat in de randstad manegepaarden altijd binnen staan, maar was ik laatst daar op een grote manege, stonden ze lekker allemaal buiten. Hoe erg is het huisvestingsprobleem eigenlijk, ik kan dat niet goed inschatten. Ook die opmerking over een sportpaard dat altijd binnen zou staan begrijp ik niet. Paarden worden alleen maar heel vervelend (of apathisch) en heel stijf van altijd binnenstaan, allemaal geen goede zaak als je met je paard wilt sporten.

@Joyce
Een melkrobot betekent niet dat koeien dan niet meer buiten kunnen lopen, dat kan prima. Er zijn trouwens koeien die haast nooit buiten willen lopen als ze het altijd zelf mogen beslissen. Anderen staan bijna doorlopend buiten. Weer anderen wisselen het af. Ik neem aan dat het bij paarden net zo zou zijn als je ze een keus geeft.
Aanvulling: sorry had je laatste bericht nog niet gelezen.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 08-09-09 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:23

manic schreef:
Jannepauli schreef:
Ach lieverd, ik gun mijn paarden ( als ze dan 's bij uitzondering in de hokken moeten staan), gewoon wat extra ruimte. Da zou jij ook moeten willen!

Over mijn paarden hoef jij en helemaal niemand anders je zorgen te maken en ik voel al helemaal niet de behoefte om de manier waarop ik persoonlijk mijn paarden houd te verdedigen. Als je echter over overheid opgelegde minimale eisen gaat praten, moet het wel duidelijk zijn wat die eisen dan precies zijn, in plaats ze random uit de hoge hoed te toveren. Met ongefundeerde argumenten en berekeningen zal niemand dit soort eisen serieus nemen.

Ik ben niet met de overheid aan 't praten, ik geef gewoon "een" norm aan. Dat jij dat wenst te bekritiseren omdat je zelf wellicht een klein paard hebt, ik heb er hier o.a. één staan van 1,78 die past keuring binnen mijn norm.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:24

Huertecilla schreef:
weule schreef:

Je hebt allang antwoord. je wil echter een antwoord dat jou bevalt en dat is wat anders.

Míjn mening is:

- richtlijn vanuit Wageningen over hoe groot het weiland dient te zijn waar de paarden in gezelschap van andere paarden 24/7 vrije toegang tot moeten hebben

- uitvoering en handhaving door LID met Politie.

- paardhouders betalen deze regeling zelf via een vergunningsregeling: alleen vergunning voor paardhouden als aan de voorwaarden wordt voldaan. De bewijslast ligt bij de houder; toon maar aan dat aan de voorwaardes wordt voldaan.

- Van kracht voor elk nieuw aan te schaffen paard.
Overgangsregeling van zeg 10 jaar voor paarden reeds in bezit. Bewijslast over wanneer paard in bezit is gekomen ligt bij de houder.

- In beslagname van elk niet geregistreerd paard wat op een inrichting wordt aangetroffen.

hc

dit lijkt aardig op het soort antwoord dat ik in gedachten had. Ik ben het er niet mee eens en zie het als onhaalbaar, maar in elk geval antwoord op de vraag die ik stelde. daarvoor dank.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:37

.. en nu ben ik natuurlijk benieuwd op welke punten die door HC genoemd worden, jij kritiek hebt Weule? Met onderbouwing!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:38

Hermelientje schreef:
O gelukkig zijn ze er in Wageningen nu kennelijk na wetenschappelijk onderzoek achter dat een paard een GEDOMESTICEERD dier is, dat noem ik nog eens vooruitgang.
Geld en welzijn voor dieren gaan blijkbaar wel goed samen. Zoals je zelf al zegt: Goed voor je dieren zorgen kost namelijk veel geld.

Er kan zeker heel veel verbeteren in Nederland met name wat huisvesting betreft, maar de meeste mensen die ik ken houden van hun paard en hebben er juist veel voor over, als ik aan dierenleed denk denk ik nou niet meteen aan het paard in Nederland. Ik zie ook heel veel paarden buitenlopen, vaak op plekken waar vroeger koeien liepen. Ik ken bijna niemand die het acceptabel vindt dat een paard altijd in een stal staat. Misschien ben ik dan niet goed op de hoogte van de randstadsituatie, maar om hoeveel paarden gaat het eigenlijk? Het probleem is dat er heel vaak dingen worden geroepen in Nederland die iedereen gaat geloven omdat het zo vaak gezegd wordt, zoals bijvoorbeeld die opmerking over het paard dat maar 7 jaar zou worden. Zo heeft men mij verteld dat in de randstad manegepaarden altijd binnen staan, maar was ik laatst daar op een grote manege, stonden ze lekker allemaal buiten. Hoe erg is het huisvestingsprobleem eigenlijk, ik kan dat niet goed inschatten. Ook die opmerking over een sportpaard dat altijd binnen zou staan begrijp ik niet. Paarden worden alleen maar heel vervelend (of apathisch) en heel stijf van altijd binnenstaan, allemaal geen goede zaak als je met je paard wilt sporten.

De vijf vrijheden komen van Brambell, niet van WUR. Ik snap jouw afkeer van Wageningen niet helemaal? Kan je dat wat nader toelichten? Want je bent de universiteit behoorlijk aan het afvallen, terwijl de dieren in Nederland juist aan het onderzoek dat in Wageningen word gedaan, hun betere omstandigheden te danken hebben.

Ik lees dat je zelf ook wel inziet dat er het eea te verbeteren is en als je de tekst van Esther leest, staat daar duidelijk dat veel gebeurt door onkunde. En daar moet wat aan gebeuren, doormiddel van wetten dan wel voorlichting.

Overigens ken ik genoeg stallen waar de paarden niet of nauwelijks buiten komen. Waar ze per dag een uurtje getraind worden (als ze geluk hebben) en in de molen gaan (als ze geluk hebben). Daarna weer op stal. Geen weidegang, niet of nauwelijks los in de bak. Met name sportpaarden en hengsten ondergaan deze vorm van 'mishandeling'. Onder het mom van 'blessures'.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:00

Jannepauli schreef:
.. en nu ben ik natuurlijk benieuwd op welke punten die door HC genoemd worden, jij kritiek hebt Weule? Met onderbouwing!

24/7 weidegang met soortgenoten. Voor de jonge paarden, helemaal oké, voor sportpaarden zie ik het als onhaalbaar, vanwege weersinvloeden, training, blessures en management werkt dit gewoon niet. Daarbij is er bij lange na niet zoveel grond beschikbaar, dus op die praktische wijze werkt het ook niet. en dan zit je nog met de 2 (3) geslachten die eigenlijk niet samen kunnen lopen. 24/7 weidegang bij 35 graden? vliegen/dazen/schuren......??? ik ken paarden die je dan aan het einde van de dag aan de weg kunt leggen, de rendac bellen en volgende dag worden opgehaald, wanneer ze met zulke temperaturen de hele dag buiten moeten lopen..

het vergunningen gedeelte zie ik wel wat in, alleen de bewijslast vind ik niet helemaal oké, laat dan de overheid of controlerende instantie die bewijzen/controle maar doen, uitvoeren en uitzoeken. Vind het voor de burger een te ver gaande verplichting. En de koppeling tussen betalen en vergunning ben ik ook niet voor.

Stel een grote hengstenhouder met 750 paarden moet dit allemaal gaan doen, gaat kapitalen kosten. Dan kun je net zo goed de hele sector de das omdoen. (100.000 banen die verdwijnen etc...) dit geheel heeft te grote gevolgen voor de hele samenleving.

Een aantal punten zie ik wel wat in, maar ik weet zeker dat wat HC aangeeft nooit en te nimmer haalbaar is en werkelijkheid wordt (wenselijkheid laat ik dan nog in het midden, want dat is persoonlijk)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:16

Weule, ze móeten niet buiten lopen, ze moeten de mogelijkheid tót hebben. En daar ben ik ook groot voorstander van.
Ook voor sportpaarden, ik heb daar het risico op blessures graag voor over.

Qua ruimte, tja, prioriteiten. Nieuwe bak/extra stallen of toch een stukje weiland? Van mij hoeft dat weiland in principe niet enorm groot te zijn, dat lijkt me praktisch gezien niet haalbaar. Maar meer bewegingsruimte en speeltijd met vriendjes? Moet haalbaar zijn in mijn ogen.

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:48

ik heb dit topic vanmorgen gelezen en ik zie hier overal veel verschillende meningen en discussies. ik vind het goed dat ze de paardensector onder de loep nemen. ik denk dat er ook veel stallen, pensionstallen in mijn geval, ook goed aan doen aan bepaalde eisen. zoals bij ons op stal zijn er geen andere stallen als met een tralies tussen de boxen. wat ik best storend vind, maar door geen andere keuze (dit i.v.m t een super stal verder is, ik heb er plezier heb en mijn paard helemaal, t een acceptabele maandhuur is en er veel gement wordt enz enz ) ik kan geen stalhuur van 250 euro in de maand ophoesten, en deze stal heeft ook zijn veiligheidscetrificaat binnen. maar ik zou t prettig vinden als de schotten open zijn. verder staat mijn paard in een apart weilandje, met andere paarden naast zich. dit bewust omdat we een grote kudde hebben, maar de stal-eigenaar t niet nodig vind dat de paarden buiten water hebben in de wei! dit is onacceptabel. de paarden hebben de gehele dag water in de wei nodig, maar de stal-eigenaar vertikt t ook om maar 1 waterbak te vullen met water. zijn antwoord, ze hebben op stal water. maar ze staan wel 8 uur lang buiten, en ook met warm weer. met 27 28 graden vind hij het overigens ook niet nodig. dus we moeten zelf met emmers gaan slepen. en ik vind het meer dan logisch, als je paard in een grote kudde staat, dat iedereen die er hun paard in heeft staan, ook netjes meehelpt met water bijvullen. dit gebeurd echter niet, t zijn altijd dezelfde mensen die voor 20 pony's water moet vullen, en anderen profiteren er makkelijk van, want zij hoeven niet te slepen. daarom staat mijn paard in een apart landje, maar kan wel met iedereen neuzen en kriebelen, er zit alleen een draadje tussen wat niet hinderd bij t kriebelen. maar er is sprake dat ze met een ander paard in de wei komt. zo hebben de paarden altijd water en kan t land goed uitgemest worden.
en bij ons staan ook hengsten, en dat is een kwelling om te zien. de staleigenaar was 2 weken op vakantie, en de dochter ervan durfde de hengst niet naar buiten te doen. hij heeft dus, 2 weken lang aan 1 stuk door op stal gestaan, een grote opfokstal, dat wel maar geen buitenlucht gezien of geroken....dat vind ik echt een kwelling voor t dier....

dus ik zou t niet zo verkeerd vinden.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:11

myquitte, ik vind het beeld wat jij van de beschreven pensionstal schept onacceptabel. Nu zou je ervoor kunnen kiezen om meerdere malen per dag met emmers te gaan slepen.... maar ik snap dat dit niet haalbaar is. Je zou kunnen kijken of je hiervoor een schema op kunt stellen samen met je stalgenoten; lastig als iedereen overdag werkt.... De stalhouder zou de tralies kunnen verwijderen en/of minder, maar grotere boxen kunnen maken. Maar, dit gaat jou als klant meer geld kosten......
Dan kun je vervolgens -indien je niet heel veel meer wil (of kan) betalen dan nu je paard elders stallen, of bij huis halen.
En indien dit niet lukt, zou ik er toch echt voor kiezen om mijn paard (als ik die zou hebben, heb ik om precies de kern van het oorspronkelijke artikel niet, icm onvoldoende financiële middelen en tijd om het paard op prettige wijze te houden!) van de hand te doen.......

Ik snap best dat je intentie goed is, en dat je het eens bent met evt. te nemen maatregelen, maar je hebt wel een paard dat je onder niet ideale omstandigheden (laat houden) houdt. Ook ik kan me een eigen paard veroorloven, maar wil dat niet op de manier die wèl binnen mijn budget past. Hoe ik het wel wil, gaat mijn budget te boven, dus heb ik geen eigen paard.
Toegegeven ben ik zelf ook egoïstisch; ik heb dan wel geen eigen paard, maar rijd wel op paarden van anderen, die de dieren ook niet in alle opzichten perfect houden. Zou ik heel erg principieel zijn, dan zou ik daar ook niet willen rijden. Echter hebben ze het daar voor de paarden toch aardig goed voor elkaar (overigens nog beter voor de ruiter!) en is dit mijn "compromis".

Over de manier van het houden van de hengsten ten tijde van vakantie van de eigenaar hoef ik het niet eens te hebben.......

Dat als gevolg van opgestelde maatregelen de paardenhandel nog meer op zijn gat gaat, het aantal paarden in NL halveert of wat dan ook (bij voorkeur door natuurlijke sterfte, maar zeer waarschijnlijk door een grote toename van slachtpaarden!)..... dan moet dat maar! Uiteindelijk blijft er een gezonder paardenbestand over en dat is toch ons doel? En in alle redelijkheid; ja, dat gaat de paardeneigenaren geld kosten. Meer geld dan velen nog langer uit kunnen / willen geven aan een paard; uiteindelijk zullen er stukken minder mensen overblijven die zich paarden kunnen veroorloven......
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 08-09-09 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:38

Heerlijk weer, dit topic. Emoties vliegen in het rond. Nederland lijkt over een enorm potentieel aan paarden WELZIJNkenners te beschikken. Wat een wijsheid/onzin wordt er over de lezer uitgestort.
Nog een druppel olie op het welzijnsvuur: hengsten worden voortaan niet meer gecastreerd. We moeten de natuurlijke behoeftes een kans geven, dus merries en hengsten geniet van jullie leven zonder geboortebeperking, castratie en ander vervelend gedoe.
Een ruin kan echt niet meer hoor in deze tijd.Zo gemeen, dat dier heeft ook zijn trots.
Nog een aardige: wanneer komt er eens een wetenschappelijk onderbouwde regeling over het maximum gewicht dat een paard mag dragen. Ik zie nog al wat gewoon te dikke types op hun beestje butsen. Vaak verbazingwekkend hoe zulke arme dieren nog hun best doen voor die dikzak die op de gevoelige rug zit te bonken.
Belachelijk ook, want zulke ruiters verwachten van hun paard atletische prestaties, terwijl ze zelf bijna uit hun one-size-fits all rijbroek scheuren, hun jasje met extra veiligheidsspelden dicht gehouden wordt(de knopen staan op springen). Bah Bah. Pvvd doe er wat aan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:45

CharleyT schreef:
Nog een aardige: wanneer komt er eens een wetenschappelijk onderbouwde regeling over het maximum gewicht dat een paard mag dragen. Ik zie nog al wat gewoon te dikke types op hun beestje butsen.

Die bestaan al geloof ik. Ik heb iig ergens richtlijnen gevonden per type paard :) *gaat even zoeken*

http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina6.html
Hoe wetenschappelijk ondersteund dit is weet ik niet.

Ashyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:46

@ Heino: Ik ben het helemaal met je eens hoor
In de randstad is nauwelijks genoeg plek om je paardje een paar uurtjes op de weide te zetten
Gelukkig woon ik in een gebied waar het wat minder druk is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:02

@joyce b --> ben het met je eens;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:15

Er is een ding wat ik in deze discussie mis, en dat is veiligheid. Natuurlijk is het ideaal om je paard zoveel mogelijk buiten te hebben en op een eerlijke manier te trainen, daar zal bijna iedereen het wel mee eens zijn (wat die idealen dan precies zijn is een ander verhaal). Maar helaas zijn er ook omgevingen waar je je paard s'ochtends, na een nachtje lekker op wei, regelmatig aantreft in een niet zo bijster geweldige toestand omdat er vandalen het zo leuk vinden om het hek te slopen, stiekem s'nachts te gaan rijden op vreemde paarden of erger. Daar is het paard ook niet bij gebaat, en dat gebeurt steeds vaker. Het is in Nederland in elk geval steeds minder veilig om je paard 24/7 buiten te hebben. Ook veel andere veehouders merken dat op. En dat is voor veel mensen ook een afweging die ze meenemen in het s'nachts binnen houden van je paard.

Alle regels en wetten ten spijt, het is al illegaal om andermans eigendommen te vernielen of andermans grond te betreden maar die regel betekent ook steeds minder in de praktijk. Ik kan me prima voorstellen dat je in bepaalde omgevingen je paard liever niet s'nachts buiten hebt. En dat veiligheidsaspect is niet iets wat je altijd van te voren kan weten, en kan ook met de tijd veranderen dus de aanschaf van een paard daarop af laten ketsen vind ik weer wat ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:25

Mick, goed punt en ik vraag me ook af wat de voorstanders van 24/7 zouden doen als er een regel kwam dat paarden in bepaalde perioden niet buiten mogen lopen.

Wat ik ook erg mis in de voorgestelde aanpakken is een ontmoeting van praktijk en ideaal. Een minimumeis wordt al gauw ingevuld als een ideaal en dat is per definitie iets wat een minimumeis niet kan zijn.