Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:15

stoffel schreef:
vroeger,vroeger, vroeger en nog vroeger, waar gaat het hier in de bejaardensoos nu eigenlijk echt om?
Wie weet de meeste uitspraken op te noemen, gedaan door personen die iets met paarden hadden voor het jaar 1800?

Het gaat niet over vroeger was het beter, het gaat over de ontwikkeling in de dressuur.
U gooit dat in deze bewoordingen allemaal weg, begrijp u helemaal niet, geen inhoud niets helemaal niets.
U heeft toch hopelijk ook geleerd op school??????
U heeft toch ook lezen geleerd, rekenen en nog vele dingen meer?

Hoop dat u op mijn vragen ja antwoord, dan moet u toch ook toegeven dat u dat niet zelf heeft uitgevonden maar geleerd heeft.
En waar stamt de wetenschap van rekenen en taal dan af, juist van vroeger.
Wie het verleden niet eert is de toekomst niet weert.
Deze boeren wijsheid, heeft een diepere achtergrond.

Het gaat hier over paardenwelzijn, zoals u weet, maar aangezien er enkele de mening zijn dat LDR paardenwelzijn is, wordt de geschiedenis aangehaald.En zoals altijd met mensen wordt de geschiedenis herhaald, omdat wij mensen dat al bijna 2000 jaar dat doen.

En naar mijn mening is dat niet nodig.

stoffel

Re: Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:38

De ontwikkeling in de dressuur, we gaan dus verder, de wetenschap van rekenen en taal gaat ook verder (geleerd op school), we staan niet stil we hebben heden ten dage hele andere paarden dan vroeger.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:51

stoffel schreef:
De ontwikkeling in de dressuur, we gaan dus verder, de wetenschap van rekenen en taal gaat ook verder (geleerd op school), we staan niet stil we hebben heden ten dage hele andere paarden dan vroeger.

Leest u eens het gehele Topic, voordat iedereen nog eens een keer u alles uit moet leggen.
Dan begrijpt u ook hoe en wat.
Daarom reageer ik niet meer op wat u hier schrijft, omdat dat al meerdere keren is uitgelegd.
En aangezien wij allemaal het zelfde geleerd hebben in Nederland, eerst lezen dan een oordeel vellen.
Een kleine opmerking, 1+1= 2.
En dit hebben wij destrijds aangenomen.
Dat heeft zich nog nooit veranderd.
En de mens heeft zich biomechanisch ook niet veranderd.
En het paard ook niet.
Het Engelse Volbloed heeft zich bijna niet veranderd.
De Arabier ook niet.
De Biomechaniek, en de reflexen van de spieren hebben zich niet veranderd.
Maar u kunt terug lezen, dit waren enige dingen herhaald weergegeven.
Veel lees plezier.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:50

Professor schreef:
U heeft werkelijk niets begrepen, zelf heb ik het niet over de Barokke en Klassieke ruiterei gehadt.
Heb het over de Moderne Klassieke dressuur gehadt.
Dit vergelijk met de ridder tijd, de tijd van de Kruisridders naar het beloofde land ca 1100 n. Chr.
De klassieke meesters zoals b.v hier in Nederland bekende Gustav Steinbrecht leefde van 1808 - 1885.

A. Plunivel (Fra) 1555-1620 Duke of Newcastle 1592-1676 (GB) R. de la Gueriniere 1687-1751 (Fra)
F. Baucher 1796-1873 (Fra) G.Steinbrecht 1808-1885 (Fra) J. Fillis 1834-1913 (Fra)

Dit zijn dus oude meesters, die ca 400 jaar na uw afbeeldingen leefden.
Ziet u nu hoe deze afbeeldingen geheel niet relevant zijn?????

Beste professor, u bent vol lof over de oude meesters van een paar honderd jaar geleden, en probeert dat hoog te houden. Waarom zou datzelfde niet voor de oude meesters van de oude meesters gelden?? Traditie enzo?? Maar nu komt u dat niet goed uit, nee zegt u feitelijk "mijn oude meesters" zijn de "ware"....

Steinbrecht geeft u voor een deel nog gelijk ook, hij heeft het er nog over in z'n boek en zegt feitelijk dat het anders wel beter kan, omdat de paarden toch wel wat anders zijn geworden als toen. Nu wordt datzelfde argument gebruikt en dan is het ineens niet meer waar.... Dat heet oer conservatief en dat is een vorm van stagnatie wat mij betreft. Ogen openhouden en kijken is het devies en proberen er wat van op te steken. Niet alleen maar achteruit kijken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:51

Op zich ook wel jammer dat er geen you tube filmpjes van die oude meesters uit 1600 rouleren....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:01

Professor schreef:
Het Engelse Volbloed heeft zich bijna niet veranderd. De Arabier ook niet.
Ha ha ha laat me niet lachen zeg, niet veranderd????? Een voortdurende selectie op snelheid heeft wel zoveel invloed gehad dat er nauwelijks een goed passende engels volbloed is te vinden die nog genoeg rijpaard eigenschappen heeft, er worden zelfs aparte keuringen opgestart omdat ze anders zo laag eindigen dat het gênant is.

Een Arabierenfokkerij enkel voor een schoonheidsideaal heeft mooie snoekshoofden gegeven, maar voor endurance moet je wel ff zoeken om er een te vinden die hard genoeg is, laat staan dat je er nog op kunt rijden.

Lees http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=Evenwicht maar eens, het geeft in iedergeval eens een andere kijk op zaken, goed of fout hoor je mij niet zeggen, het is een mening.

De fokkerijen staan niet stil!!! Dus moeten ruiters dat ook niet doen!!!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:12

ART_UMA schreef:
Professor schreef:
U heeft werkelijk niets begrepen, zelf heb ik het niet over de Barokke en Klassieke ruiterei gehadt.
Heb het over de Moderne Klassieke dressuur gehadt.
Dit vergelijk met de ridder tijd, de tijd van de Kruisridders naar het beloofde land ca 1100 n. Chr.
De klassieke meesters zoals b.v hier in Nederland bekende Gustav Steinbrecht leefde van 1808 - 1885.

A. Plunivel (Fra) 1555-1620 Duke of Newcastle 1592-1676 (GB) R. de la Gueriniere 1687-1751 (Fra)
F. Baucher 1796-1873 (Fra) G.Steinbrecht 1808-1885 (Fra) J. Fillis 1834-1913 (Fra)

Dit zijn dus oude meesters, die ca 400 jaar na uw afbeeldingen leefden.
Ziet u nu hoe deze afbeeldingen geheel niet relevant zijn?????

Beste professor, u bent vol lof over de oude meesters van een paar honderd jaar geleden, en probeert dat hoog te houden. Waarom zou datzelfde niet voor de oude meesters van de oude meesters gelden?? Traditie enzo?? Maar nu komt u dat niet goed uit, nee zegt u feitelijk "mijn oude meesters" zijn de "ware"....

Steinbrecht geeft u voor een deel nog gelijk ook, hij heeft het er nog over in z'n boek en zegt feitelijk dat het anders wel beter kan, omdat de paarden toch wel wat anders zijn geworden als toen. Nu wordt datzelfde argument gebruikt en dan is het ineens niet meer waar.... Dat heet oer conservatief en dat is een vorm van stagnatie wat mij betreft. Ogen openhouden en kijken is het devies en proberen er wat van op te steken. Niet alleen maar achteruit kijken.

Waar schrijf ik dat ik ze allemaal goed vind????
U schuift mij woorden in de mond en wil willens en wetens mij woorden verdraaien.
Steinbrecht vinden wij in Duitsland niet veel.
Leest u toch eens goed.
En mij beledigen in oer conservatief??? Nee dat is geen belediging.
En u hoeft niet zo brutaal te zijn om mij een advies te geven.
U probeert mij dingen te laten schrijven die er niet staan.
Ik gaf alleen aan wat de oude meesters waren.
Francois Baucher verfoei ik, en Steinbrecht heb ik niet hoog zitten, omdat hij bijna niet in de praktijk gewerkt heeft.
En LDR is een vast geroeid systeem, dat oer oud is, dus Sjefke is vastgeroest.
En daar gaat u steeds overheen, uw achtergrond informatie is vastgeroest.
Leer eerst uw huiswerk, lees beter, voordat u conclusies trekt.
U heeft de ridders erbij gehaald, die totaal niet in vergelijk te trekken zijn met de oude meesters, en daar gaat u willens en wetens in de fout.
U wilt niet lezen en begrijpen, en gooit mij voor de voeten dat ik mijn ogen open moet houden???
Heb ook geschreven dat ik dat doe, dat velen andere blind zijn, vooral met dat rijden van LDR.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:33

Ziezo, dat was de EK.

Nou wordt het steeds lastiger om te beargumenteren dat Sjef Jansen zijn originele (ahum) trainingswijze te becommentariseren. Ik blijf het een misplaatste vorm van trainen vinden die alle eerbied en trots van een paard afpakt. Het beestje rekt zijn spiertjes op en wordt keurig gehoorzaam. Knechten vind ik inderdaad een woord wat duidelijk aangeeft wat het doel en de werkwijze is.
Bij de overgangen van Anky van galop naar draf is goed te zien dat ze nogal achterover hangt. Dat deed ze eerder niet zo sterk. Maar ja, het paard loopt zijn oefeningen, geen foutjes, behalve dat hij onmogelijk stil kan staan dan. Wat me ook opvalt, criticus als ik blijf, is dat Hr. Gal zijn paard bijna compleet na de proef loslaat en het paard zichtbaar ontspant. Een team die twee.

Geen machinaal bewegend dier wat hoog in het voer staat, maar ik zie een samenwerking en trots.
Net als Mej. Cornelissen haar kijkerige vriend toch zover heeft dat hij wèl degelijk kijkt, nadenkt en vervolgens zelf besluit door te lopen (poortje bij de DA controle). Met een lang teugeltje en liefde en geduld zonder gelijk aan die teugels te hangen. Dat soort dingen vallen mij dan weer op, dan denk ik "Chapeau mej. Cornelissen, dat heeft u goed begrepen".
Als je Anky dan de ring ziet verlaten zie je de twijfels van het applaus.. Teugels aangetrokken en opvallend anders dan de andere ruiters. Ik blijf de indruk hebben dat zij liefde voor paarden op een hele andere manier vorm geeft. De paarden bij haar leveren wat in en de liefde straalt er niet echt vanaf. Ik zie geen team, maar een mevrouw op een paard.

Wat is nu 'goed paardrijden', is dat de oefeningetjes in perfectie beheersen? Jazeker, die gehoorzaamheid is zonder meer indrukwekkend. Ik probeer te ontdekken of ik een trainingswijze kan zien en hoe het paard kijkt, beweegt en algemeen zijn dingetje doet. Voor mij is mijn graadmeter voel ik ontroering ja of nee over het algehele beeld, en dat is meer dan alleen het kunstje vertonen. (Ben zo blij dat ik geen jury ben over deze discipline)
Ik denk voor mezelf dat laatste, en als ik dan optel kom ik op een ietsje andere uitslag. Het totaal plaatje zou, vind ik, alles omvattend moeten zijn.
Dat een ruiter haar eigen paard niet eens durft voor te brengen. Het moet toch niet gekker worden !

Maar ja, het team van Sjef heeft de top voor elkaar. Hij had voorafggaande de EK niets teveel gezegd. Hoewel...

Lastig vraagtstuk. Ga daar de komende maand maar eens over nadenken...
Twee keer Baucher mee om deze nog eens door te lezen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:39

ART_UMA schreef:

Professor schreef:
Waar schrijf ik dat ik ze allemaal goed vind????
U schuift mij woorden in de mond en wil willens en wetens mij woorden verdraaien.
Steinbrecht vinden wij in Duitsland niet veel.
Leest u toch eens goed.
En mij beledigen in oer conservatief??? Nee dat is geen belediging.
En u hoeft niet zo brutaal te zijn om mij een advies te geven.
U probeert mij dingen te laten schrijven die er niet staan.
Ik gaf alleen aan wat de oude meesters waren.
Francois Baucher verfoei ik, en Steinbrecht heb ik niet hoog zitten, omdat hij bijna niet in de praktijk gewerkt heeft.
En LDR is een vast geroeid systeem, dat oer oud is, dus Sjefke is vastgeroest.
En daar gaat u steeds overheen, uw achtergrond informatie is vastgeroest.
Leer eerst uw huiswerk, lees beter, voordat u conclusies trekt.
U heeft de ridders erbij gehaald, die totaal niet in vergelijk te trekken zijn met de oude meesters, en daar gaat u willens en wetens in de fout.
U wilt niet lezen en begrijpen, en gooit mij voor de voeten dat ik mijn ogen open moet houden???
Heb ook geschreven dat ik dat doe, dat velen andere blind zijn, vooral met dat rijden van LDR.

Hoe komt u er bij voor alle duitsers te spreken? Ik ken genoeg duitse trainers die zijn boek zien als de grote dresuur bijbel :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:49

sporter schreef:
Hoe komt u er bij voor alle duitsers te spreken? Ik ken genoeg duitse trainers die zijn boek zien als de grote dresuur bijbel :D

sporter, zelf spreek ik niet van alle duitsers, wij hier in Duitsland weten de grondgedachte van hem, maar het boek van Gustaf Steinbrecht is niet de Bijbel van de Duitse dressuur, het is een richtlinie voor de Duitse dressuur geweest.

Het boek "Gymnasium des Pferdes" heeft hij niet geschreven, Paul Plinzner een leerling van hem heeft na Steinbrecht´s dood, het boek voltooid uit aantekeningen van Steinbrecht.
Steinbrecht zelf was een zelfstandig Stallmeister die paarden africhte voor het circus.
Waarbij hij de klassieke leer nooit uit het oog verloor.
Hij wordt en dat terecht de wegvoorberijder van de heudige Duitse opvatting van de dressuur.
Dus iemand de richting aangegeven heeft, omdat daarvoor weinig in boeken vermeld was.
Pas in 1912, 1926 en 1937 door Redwitz, Heydenbreck, Brürkner werden de Reitinstruktionen geschreven, die de basis hadden van Steinbrechts leer, " Reite dein Pferd vorwärts und richte es gerade" hadden.
Eigenlijk draaide het bij Gustaf Steinbrecht alleen om deze Grundsatz.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:44

Het is wel heel stil geworden hier, niemand meer die wat gefundeerd schrijven kan??
In het belang van de paarden.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:59

Niet op de manier waarop nu de di8uscisise is ingezet, nee-
Dit gaat voor sommigen niet over paardenwelzijn maar gelijk krijgen op basis van wetenschap en meesters....succes verder

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:30

OKHannes schreef:
Niet op de manier waarop nu de di8uscisise is ingezet, nee-
Dit gaat voor sommigen niet over paardenwelzijn maar gelijk krijgen op basis van wetenschap en meesters....succes verder

Dan heeft u waarschijnlijk het topic niet geheel doorgelezen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:07

@Professor: het gaat OKHannes er niet om wat er geschreven wordt, maar hoe en waarom het geschreven wordt... tussen de regels door.
maw meer waarde hechten aan het gelijk hebben dan gelijk krijgen, en het het onderwerp daardoor uit het oog verliezen.