Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lovely schreef:Een longontsteking kun je voorkomen door te scheren en dat is een reele keuze.
Lovely schreef:het feit is echter dat je geen kaas gegeten hebt van de paardensport.
Lovely schreef:Oh maar in dat geval kun je ook een vuist maken voor het bevrijden van allerlei soorten vogeltjes in kooitjes, postduiven, cavia's, konijnen, hamsters, ratten, muizen en niet te vergeten aquariumvissen. Of laten we zeggen de boerse methode om pas geboren kalfjes van hun moeder te scheiden en in een kist te stoppen, wat nog steeds dagelijkse praktijk is. Waarom wel over nertsen en niet over al die andere dieren die tegennatuurlijk worden gehuisvest?
Citaat:Volgens mij heeft de PvdD dieren nog een hele lange to-do-list als het ze daarom gaat. Het wordt steeds meer en meer een lachertje met die PvdD.
Lovely schreef:HC, het wordt meer en meer duidelijk dat jouw argumenten niet gevormd worden op basis van kennis van zaken.(...) Je onderbouwing laat te wensen over
Citaat:en staat te ver van de dagelijkse praktijk van de ruiters die in de internationale sport meedraaien..
Huertecilla schreef:Lovely schreef:het feit is echter dat je geen kaas gegeten hebt van de paardensport.
Daar gáán we weer. Zo is inderdaad elke discussie onmogelijk.
Je stelt verder een feit. Kan je dat onderbouwen?
Je onderbouwt met dit soort opmerkingen alleen waarom ik vind dat de ruiterij nooit in staat zal zijn tot zelfregulering.
Laten we het een anders formuleren.
Uitgangspunt:
Bij ruitersport dient het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal gewaarborgd te zijn.
De praktijk is dat het dit niet is.
Oplossing:
Verbiedt ruitersport tenzij aangetoond wordt dat het welzijnbelang van het individuele paard bovenal gewaarborgd is.
Vraag:
Wát kan een páárdenliefhebber daar op tegen hebben?
hc
Lovely schreef:HC, zodra jij je kunt verplaatsen in de context waarin topsporters hun beroep uitoefenen, dan begrijp je misschien waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.
bulck schreef:Want het lijkt wel dat elk topic, voor jouw een kans is om heel je welzijnsdicussie boven te halen en een topic volledig op een zijspoor te zetten.
Lovely schreef:Motorracen is enorm milieubelastend, ik zou willen dat het afgeschaft werd.
Huertecilla schreef:Lovely schreef:Motorracen is enorm milieubelastend, ik zou willen dat het afgeschaft werd.
Gelijk heb je.
Ik ben er mede daarom mee opgehouden. Idem met op wielen van de natuur genieten. Rij ook geen auto voor de lol en hergebruik onder meer onze olijfolie uit de keuken als veel schonere brandstof.
Rij ook paard om boodschappen te doen. Dat slaat verschillende vliegen in dezelfde klap; onder meer een vermindering van de milieubelasting.
Het punt is dat ik heel goed begrijp, daarom geen wedstrijden rij en wel boodschappendressuur.
Ik mis daarbij node een externe richtlijn over paardenwelzijn omdat ik niet weet wat ik niet weet, maar wel weet dat ik veel niet weet. Ik moet dat wiel nu zelf uitvinden en de data daarvoor is door het economische belang van de bedrijfssector bij het ruíterbelang erg lastig te vinden.
Hulde aan de makers van docus die perspectief geven, zoals de maker van de dvd in het ts.
hc (instructeur boodschappendressuur)
bulck schreef:En dat druist dan niet in tegen de belangen van het paard? Jij beslist van je paard onderhevig te maken aan het verkeer en dwingt hem om naar de winkel met je te gaan.
Je paard blijft gewoon voor de winkel wachten veronderstel ik, want vastbinden ga je dat arme dier toch niet doen![]()
Jij onderwerpt je paard net zo goed als iedereen, enkel wel naar jouw belevingswereld.
Lovely schreef:Huertecilla schreef:Ja, ik manipuleer mijn paarden ook. Alleen is mijn opzet dat ik krijg wat ik beloon. Dat mijn paard (denkt te) wil(len) wat ik wil.
Aha, daar heb ik toch een overeenkomst met de wedstrijdruiters gevonden hoor, die vinden dat namelijk ook.
bulck schreef:Arabesk, ben je al 1 dag op een bekende sportstal geweest?
Heb je al een keer de indeling van een dagprogramma van een sportpaard gezien/meegemaakt?
Citaat:Je spreekt over huivesting en manier van omgaan...
In welk opzicht doe jij het beter en dunkt het beter te weten?
Jullie veralgemenen en doen alles wat niet in jullie plaatje past af als zijnde verkeerd.
Citaat:Vooralsnog speelt het meeste leed zich af bij de amateur ruiter, die een paard koopt en daarmee aan de slag gaat.
Paarden die een wei opgegooid worden, tot de knieen in de blubber staan, amper degelijke beschutting genieten, waarbij vaak een tekort aan geld een probleem/obstakel vormt om het paard op de 1ste plaats te zetten (ontwormingen, degelijk tuig, medische ingrepen, etc) Of al die natuurlijke hoefbekappers, die een paard naar de verdoemenis helpen, maar ja hun ideaal heiligt de middelen e.Schoenmaker blijft bij uw leest, is hier mss een goed gezegde voor.
Maar punt is dat die paarden niet gezien worden en dus ook niet besproken worden.