Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:53

Oh maar in dat geval kun je ook een vuist maken voor het bevrijden van allerlei soorten vogeltjes in kooitjes, postduiven, cavia's, konijnen, hamsters, ratten, muizen en niet te vergeten aquariumvissen. Of laten we zeggen de boerse methode om pas geboren kalfjes van hun moeder te scheiden en in een kist te stoppen, wat nog steeds dagelijkse praktijk is. Waarom wel over nertsen en niet over al die andere dieren die tegennatuurlijk worden gehuisvest? Volgens mij heeft de PvdD dieren nog een hele lange to-do-list als het ze daarom gaat. Het wordt steeds meer en meer een lachertje met die PvdD.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:54

Lovely schreef:
Een longontsteking kun je voorkomen door te scheren en dat is een reele keuze.

Die longontsteking loopt dat paard alleen op als:
- de ruiter het dier te nat in het zweet rijdt
- het vervolgens door onzorgvuldigheid kou laat vatten
- dat verwaarloost

Het begínt met een niet existentieel ruiterbelang.
Vervolgens escaleert dit voorbeeld door gebrek aan kennins, kunde en vaardigheid.
Het absurde zweten van paarden is de dressuurring wordt verder voor het grootste deel veroorzaakt door geestelijke stress onder suboptimale omstandigheden zoals binnen rijden.
Ook dat binnen rijden een ruiterbelang in strijd met paardbelang.

Daar zouden illusterende docus voor het brede publiek over gemaakt moeten worden. Over wát is er nu eigelijk allemaal écht aan de hand.
Dat begint al met het illustreren van wat paardrijden eigenlijk is. Wat dresseren daar voor rol bij speelt. De rol en plaats van de FEI takken van sport en de plaats daarbinnen van klassieke (ring)dressuur.

Daar kan je zonder waardeoordelen of meningen behoorlijk objectief beelden over tonen. Ruiter niet herkenbaar en klaar.
Dat maakt het discussiëren over wat nu eigenlijk wat is een stuk makkelijker.
Dat plaatst de gangbare manieren van paardhouden voor ruítersport in perspectief.
Het houden van bontnertsen is het houden voor luxe.
Idem stalhouden van paarden voor ruítersport.
In beide gevallen mag je dezelfde vraag stellen over de prioriteit van het dierbelang.

hc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:00

Uh, topicje starten over huisvesting en paardenzweet?

Ik volg denk ik wel, maar niet hier joh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:01

HC, het wordt meer en meer duidelijk dat jouw argumenten niet gevormd worden op basis van kennis van zaken. Het is prima dat jij jouw visie voor jezelf waarmaakt in jouw praktijk, in jouw realiteit en dat je die steunt met je eigen ideeen. Het is ook best aardig dat je probeert jouw woord te verspreiden, het feit is echter dat je geen kaas gegeten hebt van de paardensport. Je onderbouwing laat te wensen over en staat te ver van de dagelijkse praktijk van de ruiters die in de internationale sport meedraaien. Het is best jammer, want het maakt de discussie lastig en eenzijdig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:01

Dubbelklik

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:08

Lovely schreef:
het feit is echter dat je geen kaas gegeten hebt van de paardensport.

Daar gáán we weer. Zo is inderdaad elke discussie onmogelijk.

Je stelt verder een feit. Kan je dat onderbouwen?

Je onderbouwt met dit soort opmerkingen alleen waarom ik vind dat de ruiterij nooit in staat zal zijn tot zelfregulering.

Laten we het een anders formuleren.
Uitgangspunt:
Bij ruitersport dient het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal gewaarborgd te zijn.

De praktijk is dat het dit niet is.
Oplossing:
Verbiedt ruitersport tenzij aangetoond wordt dat het welzijnbelang van het individuele paard bovenal gewaarborgd is.

Vraag:
Wát kan een páárdenliefhebber daar op tegen hebben?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:10

Paardentango schreef:
Uh, topicje starten over huisvesting en paardenzweet?

Ik volg denk ik wel, maar niet hier joh.

Je hebt gelijk. Idem het punt van ´je doet het niet, dus je begrijpt het niet´ versus ´ik begrijp het, dus ik doe het niet´ ;)

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:15

HC, zodra jij je kunt verplaatsen in de context waarin topsporters hun beroep uitoefenen, dan begrijp je misschien waarom bepaalde keuzes worden gemaakt. Welzijn is een veel beweeglijker ding dan hoe jij het stelt vanuit jouw perspectief en strekt dus ook breder dan hoe jij het graag ziet. Het enige wat jij doet is afkeuren wat niet in jouw persoonlijke opvatting van welzijn past. Maar jouw persoonlijke opvatting van welzijn is te beperkt om alles in te passen, welzijn kent namelijk meer aspecten dan alleen diegene die jij aandraagt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:23

Lovely schreef:
Oh maar in dat geval kun je ook een vuist maken voor het bevrijden van allerlei soorten vogeltjes in kooitjes, postduiven, cavia's, konijnen, hamsters, ratten, muizen en niet te vergeten aquariumvissen. Of laten we zeggen de boerse methode om pas geboren kalfjes van hun moeder te scheiden en in een kist te stoppen, wat nog steeds dagelijkse praktijk is. Waarom wel over nertsen en niet over al die andere dieren die tegennatuurlijk worden gehuisvest?

De 'to do' list is zeker lang, en des te erger ook eigenlijk :oo, dat dát anno bijna 2010 nog steeds bestaat!? Een wijze uitspraak die ik las: "de mate van beschaving van een samenleving leest men af aan hoe het met dieren omgaat" iets in die strekking, nou dan ben ik bang dat we op dit moment in de westerse wereld niet beschaafd zijn, verre van dat.

Dat er zielige nertsjes zijn is nog geen argument dat er aan de paardenwereld niets gedaan hoeft te worden. En ook de kistkalveren idem. Ik was op excursie met een personeelsdag naar zo'n veehouderij met kistkalveren dus ik flapte eruit 'was dat niet allang verboden dan?' :x

Citaat:
Volgens mij heeft de PvdD dieren nog een hele lange to-do-list als het ze daarom gaat. Het wordt steeds meer en meer een lachertje met die PvdD.

Het is niet de taak van PvvD alleen om dit op te lossen. Andere partijen net zo goed, Groen Links, maar ook CDA, vertelde God ons niet in de bijbel dat we zuinig moesten omgaan met de natuur?

En het is niet alleen de politiek die dit moet doen, die kan dit slechts met regels en wetten aanpakken. Maar ook de consument heeft een rol: koop geen vlees van dieren die een sjitleven hebben gehad, ga niet op een manege rijden waar de paarden in stands staan, etc etc

Lovely schreef:
HC, het wordt meer en meer duidelijk dat jouw argumenten niet gevormd worden op basis van kennis van zaken.(...) Je onderbouwing laat te wensen over

Je kunt HC overal van betichten, maar dit zeker niet! :(

Citaat:
en staat te ver van de dagelijkse praktijk van de ruiters die in de internationale sport meedraaien..

misschien zegt dat meer iets over hoe ver we in de sport zijn afgedwaald van de oorsprong van het (dressuur)rijden, dat we wellicht compleet verdwaald zijn onderhand ^), daar begint de dvd van Heuschmann ook mee

'are we on the wrong track, or are we completely lost? '

Ik denk het laatste: totaal verdwaald. Moedwillig verdwaald, vanwege de dollartekens in onze ogen. Als welzijn en geld niet samengaan, en ook in de toekomst niet samenblijven gaan, is er maar één oplossing; afschaffing van de wedstrijdsport.

Zolang de westrijdruiters hun manier van omgaan, huisvesten etc blijven verdedigen en niet inzien dat het totaal misgaat, zal het er uiteindelijk op uitdraaien dat wedstrijden met dieren/paarden zal worden afgeschaft. Dat het mógelijk is om dit soort plaatjes te schieten [EV-ITP] Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec) is onverdedigbaar naar de rest van de samenleving toe en is niet uit te leggen aan nietpaardrijdende medemensen. Ontkennen, filmen/fotoś verbieden, beweren dat het momentopnames zijn etc is allemaal struisvogelpolitiek én uitstel van executie. De paardensector moet zelf voorkómen dat dit soort dingen gebeuren, voordat 'anderen' actie gaan ondernemen.

Heb niet de illusie 'dat gebeurt toch niet', misschien niet binnen 20 of 50 jaar. Maar races met honden zijn al verboden, het trekken van karretjes door honden is al bijna 100 jaar verboden.

Het is slikken of stikken....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:43

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:
het feit is echter dat je geen kaas gegeten hebt van de paardensport.

Daar gáán we weer. Zo is inderdaad elke discussie onmogelijk.

Je stelt verder een feit. Kan je dat onderbouwen?

Je onderbouwt met dit soort opmerkingen alleen waarom ik vind dat de ruiterij nooit in staat zal zijn tot zelfregulering.

Laten we het een anders formuleren.
Uitgangspunt:
Bij ruitersport dient het welzijnsbelang van het individuele paard bovenal gewaarborgd te zijn.

De praktijk is dat het dit niet is.
Oplossing:
Verbiedt ruitersport tenzij aangetoond wordt dat het welzijnbelang van het individuele paard bovenal gewaarborgd is.

Vraag:
Wát kan een páárdenliefhebber daar op tegen hebben?

hc

Jij hebt echt wel een hoge eigendunk van jezelf e :)* :)* :)*

Het lijkt me duidelijk dat je enkel leeft in jouw dogma's en verder alles afbreekt wat niet in jouw belevingswereld thuishoort. Zwart-wit denkend ten top. :)*

Wie ben jij om te vertellen dat het individuele welzijnsbelang van een wedstrijdpaard achteropgesteld wordt op dat van een doorsnee recreatiepaard of , op de man af, met die van jouw?
Enkel omdat jij andere waarden hecht aan het paarden 'houden'. En dat is je recht, om je paarden te houden zoals je wil, je voor te doen als de verbeteraar, enkel kan en mag je niet verwachten dat iedereen hetzelfde idee of ideaal nastreeft.

Wie er verkeerd is of niet doet er niet toe, paarden zijn in de huidige maatschappij een luxeopbject en dat is hun enige bestaansrecht. Verbieden (beetje grootspraak maar kom :(:) ) zal enkel er toe leiden dat de paarden zullen verdwijnen en ophouden te bestaan. Echter blijf je wel spreken over het paard, op de hond na, de meest trouwe dienaar van de mens, dat je een beetje realistisch moet blijven dat mensen altijd paarden zullen houden. Zij het voor de sport, prestige, of gewoon voor de recreatie.

Maar om nogmaals terug te komen on topic, waar is de relevantie van jouw betoog op dierenwelzijn met betrekking op dit topic?
Want het lijkt wel dat elk topic, voor jouw een kans is om heel je welzijnsdicussie boven te halen en een topic volledig op een zijspoor te zetten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:51

Lovely schreef:
HC, zodra jij je kunt verplaatsen in de context waarin topsporters hun beroep uitoefenen, dan begrijp je misschien waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.

Dat kan ik heel goed. Heb internationaal met motorfietsen geraced. Heb mijn eigen lijf daarbij behoorlijk in de vernieling gereden. Juist doordát ik begrijp wat de valkuil van persoonlijke competativiteit is, rij ik geen wedstrijden met mijn paarden.
Dat is ´Ik begríjp het dus doe ik het niet.´

Ook realiseer ik me dat het hele paardrijden míjn ambitie is, niet die van het paard. Mijn perceptie is daardoor niet obejctief.
Ik ben evenwel dierenliefheber en ik verwelkom daarom een door externe experts bepaalde maatlat opdat ik zónder mijn egoïstische belang kan wegen wat ik doe.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:52

bulck schreef:
Want het lijkt wel dat elk topic, voor jouw een kans is om heel je welzijnsdicussie boven te halen en een topic volledig op een zijspoor te zetten.

Wel, het topic betreft het fanatisme waarmee de ruiterij zich verzet tegen kritiek.
Het ironische is dat die kritiek stoelt op een streven naar paardenwelzijn.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:55

Het correcte Nederlandse bewoording is overigens mEEtlat of maatSTAF.

Motorracen is enorm milieubelastend, ik zou willen dat het afgeschaft werd. Het is misschien een beetje jammer dat er dan wat mensen zonder werk komen te zitten, maar dat valt toch wel weg tegen de voor de wereld volkomen overbodigheid van zoiets onbenulligs als wie het hardste kan rijden op een motorfiets. Het is ook helemaal niet de prestatie van de rijder, maar meer van de beste mechanicien die de motor optimaal prepareert. F1 mogen ze van mij ook zo afschaffen, om de herrie alleen al, maar kijk eens wat een uitstoot. Trekkertrek idem dito, veel te veel gevaarlijke stoffen en wie zegt mij dat de organisaties wel de juiste milieumaatregelen nemen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:56

Arabesk, ben je al 1 dag op een bekende sportstal geweest?
Heb je al een keer de indeling van een dagprogramma van een sportpaard gezien/meegemaakt?

Je spreekt over huivesting en manier van omgaan...
In welk opzicht doe jij het beter en dunkt het beter te weten?
Jullie veralgemenen en doen alles wat niet in jullie plaatje past af als zijnde verkeerd.

Vooralsnog speelt het meeste leed zich af bij de amateur ruiter, die een paard koopt en daarmee aan de slag gaat.
Paarden die een wei opgegooid worden, tot de knieen in de blubber staan, amper degelijke beschutting genieten, waarbij vaak een tekort aan geld een probleem/obstakel vormt om het paard op de 1ste plaats te zetten (ontwormingen, degelijk tuig, medische ingrepen, etc) Of al die natuurlijke hoefbekappers, die een paard naar de verdoemenis helpen, maar ja hun ideaal heiligt de middelen e. :-) Schoenmaker blijft bij uw leest, is hier mss een goed gezegde voor.
Maar punt is dat die paarden niet gezien worden en dus ook niet besproken worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:27

Lovely schreef:
Motorracen is enorm milieubelastend, ik zou willen dat het afgeschaft werd.

Gelijk heb je.
Ik ben er mede daarom mee opgehouden. Idem met op wielen van de natuur genieten. Rij ook geen auto voor de lol en hergebruik onder meer onze olijfolie uit de keuken als veel schonere brandstof.
Rij ook paard om boodschappen te doen. Dat slaat verschillende vliegen in dezelfde klap; onder meer een vermindering van de milieubelasting.

Het punt is dat ik heel goed begrijp, daarom geen wedstrijden rij en wel boodschappendressuur.

Ik mis daarbij node een externe richtlijn over paardenwelzijn omdat ik niet weet wat ik niet weet, maar wel weet dat ik veel niet weet. Ik moet dat wiel nu zelf uitvinden en de data daarvoor is door het economische belang van de bedrijfssector bij het ruíterbelang erg lastig te vinden.

Hulde aan de makers van docus die perspectief geven, zoals de maker van de dvd in het ts.

hc (instructeur boodschappendressuur)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:33

Huertecilla schreef:
Lovely schreef:
Motorracen is enorm milieubelastend, ik zou willen dat het afgeschaft werd.

Gelijk heb je.
Ik ben er mede daarom mee opgehouden. Idem met op wielen van de natuur genieten. Rij ook geen auto voor de lol en hergebruik onder meer onze olijfolie uit de keuken als veel schonere brandstof.
Rij ook paard om boodschappen te doen. Dat slaat verschillende vliegen in dezelfde klap; onder meer een vermindering van de milieubelasting.

Het punt is dat ik heel goed begrijp, daarom geen wedstrijden rij en wel boodschappendressuur.

Ik mis daarbij node een externe richtlijn over paardenwelzijn omdat ik niet weet wat ik niet weet, maar wel weet dat ik veel niet weet. Ik moet dat wiel nu zelf uitvinden en de data daarvoor is door het economische belang van de bedrijfssector bij het ruíterbelang erg lastig te vinden.

Hulde aan de makers van docus die perspectief geven, zoals de maker van de dvd in het ts.

hc (instructeur boodschappendressuur)

En dat druist dan niet in tegen de belangen van het paard? Jij beslist van je paard onderhevig te maken aan het verkeer en dwingt hem om naar de winkel met je te gaan.
Je paard blijft gewoon voor de winkel wachten veronderstel ik, want vastbinden ga je dat arme dier toch niet doen :)*
Jij onderwerpt je paard net zo goed als iedereen, enkel wel naar jouw belevingswereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:47

Ja, inderdaad het zal dat paard worst zijn of de baas nou wel of geen boodschapjes krijgt, die kiest daar niet voor tenslotte. :)*

HC, ik raad je aan om de tijd zijn werk te laten doen, ik denk dat je nog te kort in het paardengebeuren zit om er uberhaupt iets van te vinden. Ga vooral lekker door met boeken lezen en mettertijd zul je ook de verschillende opvattingen gaan begrijpen. Want laten we eerlijk zijn, je haalt R&R hier steeds aan omdat jij dat net ontdekt hebt, maar de meesten van ons lazen het 20 jaar geleden al en hebben het ook in onze praktijk ingepast. Dat bepaalde topruiters dat niet gedaan hebben, moet je ons als bokkers niet verwijten, maar je richten tot die topruiters. :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:49

bulck schreef:
En dat druist dan niet in tegen de belangen van het paard? Jij beslist van je paard onderhevig te maken aan het verkeer en dwingt hem om naar de winkel met je te gaan.
Je paard blijft gewoon voor de winkel wachten veronderstel ik, want vastbinden ga je dat arme dier toch niet doen :)*
Jij onderwerpt je paard net zo goed als iedereen, enkel wel naar jouw belevingswereld.

Daar heb je een goed punt. Exáct waarom ik behoefte uit aan een externe richtlijn. Dáárom zijn die documakers met ander perspectief nodig.

Overingens ´dwing´ ik mijn paarden niet.
Inderdaad blijven ze gewoon wachten want inderdaad bind ik ze niet vast. Ze blijven verder nooit onbeheerd.

Ja, ik manipuleer mijn paarden ook. Alleen is mijn opzet dat ik krijg wat ik beloon. Dat mijn paard (denkt te) wil(len) wat ik wil. Zie mijn site (als je meer wíl weten).
De valkuil is en blijft dat ik subjectief ben daarbij omdat ik een ruíterbelang nastreef.
Ik kies uit egoïstische motieven om paard te rijden.
Daarom uit ik de behoefte aan een externe richtlijn.

Hulde aan docu-makers die perspectief willen geven.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:51

Huertecilla schreef:
Ja, ik manipuleer mijn paarden ook. Alleen is mijn opzet dat ik krijg wat ik beloon. Dat mijn paard (denkt te) wil(len) wat ik wil.

Aha, daar heb ik toch een overeenkomst met de wedstrijdruiters gevonden hoor, die vinden dat namelijk ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:55

Lovely schreef:
HC, ik raad je aan om de tijd zijn werk te laten doen, ik denk dat je nog te kort in het paardengebeuren zit om er uberhaupt iets van te vinden.

..en daar gáán we weer.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:57

Waarom zit je zo te hameren op mensen van buiten de paardensport?
Als ik later bijvoorbeeld in de ICT werk, ga ik biologen ook niet vertellen, hoe ze dieren in het wild moeten observeren?
Net zoals ik niet wil dat hun mij gaan vertellen hoe ik bijvoorbeeld een netwerk moet onderhouden.

Een ander perspectief is altijd handig, maar niet op z'n (aanvallende) manier. Als jij me gaat filmen hoe ik me werk doe en dat dan op internet zet met het commentaar (en de context) waarin de films waar dit topic over ging waren geplaatst dan wordt ik ook niet blij (understatement).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:04

Lovely schreef:
Huertecilla schreef:
Ja, ik manipuleer mijn paarden ook. Alleen is mijn opzet dat ik krijg wat ik beloon. Dat mijn paard (denkt te) wil(len) wat ik wil.

Aha, daar heb ik toch een overeenkomst met de wedstrijdruiters gevonden hoor, die vinden dat namelijk ook.

Waarom gebruiken ze dan P+ en R-??
Waarom is dan sedalin nodig voor routinegedoe?

Léés mijn site eens Lovely. Geeft een perspectief.

@Asyaa: met een belang bij de uitkomst kan je geen richtlijn opstellen. Over paardhouden en paardrijden ontbreekt daarom node informatie van buíten de ruiterij. De informatie vanuit de ruiterij heeft de hele ruitersport in de eigen valkuil geleid.
Ze treedt heel agressief op tegen een ieder die probeert te laten zien dát ze in een valkuil zit.
Een onafhankelijk stuk info van buiten, van biologen en ethologen zonder banden met de paardenwereld, is heel welkom.

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:07

ik krijg ook wat ik beloon :)*
Enkel uit zich dat wel in een goede relatie, maar eveneens in lintjes en bekers, en bovenal mijn machtige sportpaarden.
Is maar net waar je je punt wil maken e.

Ik kan ook denken dat mijn paarden denkt te weten wat ik wil. Denk ik aan een serie wissels, nou wees dan maar zeker dat hij weet de series eraan komen. Echter blijven het conditioneringsdieren, die alles willen doen voor hun beloning. Laat het een stem zijn, of een klopje, dat is voor hun bevestiging.

Ik heb je site al bezocht en zoals ik ook al meerdere keren heb gezegd kan ik meegaan in vele zaken die je daarop vermeld. En daar heb je mijn respect voor.
Enkel hangt in mijn wereld er het sportfacet aan. Egoistisch mss, echter zijn de paarden daar naartoe gefokt en kan ik allessinds voor mijn situatie spreken dat mijn dieren het aan niets ontbreken. Niet op sociaal vlak, noch materialistisch in die zin dat er geld nog moeite gespaard wordt om alles optimaal te houden. Ik ben zelf een ruiter die waarde hecht aan een feilloze basis met rechtrichten en lichtheid als basis en comfortzone.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:28

bulck schreef:
Arabesk, ben je al 1 dag op een bekende sportstal geweest?
Heb je al een keer de indeling van een dagprogramma van een sportpaard gezien/meegemaakt?

Ja hoor meer dan één dag zelfs, bij een grandprix ruiter en ik ga maar niet herhalen wat ik dáár heb gezien :x
Citaat:
Je spreekt over huivesting en manier van omgaan...
In welk opzicht doe jij het beter en dunkt het beter te weten?
Jullie veralgemenen en doen alles wat niet in jullie plaatje past af als zijnde verkeerd.

Waarom zie ik dan vooral vervelende beelden langs een losrijterrein? :roll:

Citaat:
Vooralsnog speelt het meeste leed zich af bij de amateur ruiter, die een paard koopt en daarmee aan de slag gaat.
Paarden die een wei opgegooid worden, tot de knieen in de blubber staan, amper degelijke beschutting genieten, waarbij vaak een tekort aan geld een probleem/obstakel vormt om het paard op de 1ste plaats te zetten (ontwormingen, degelijk tuig, medische ingrepen, etc) Of al die natuurlijke hoefbekappers, die een paard naar de verdoemenis helpen, maar ja hun ideaal heiligt de middelen e. :-) Schoenmaker blijft bij uw leest, is hier mss een goed gezegde voor.
Maar punt is dat die paarden niet gezien worden en dus ook niet besproken worden.

Ik voel me totaal niet aangesproken hierdoor ;-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:50

Ach ga eens een middag op de Veluwe ofzo en fotografeer daar eens elk paard. Zijn evenzeer vervelende beelden, enkel zijn deze niet 'zichtbaar', maar hoeveel dieren lopen dan, al dan niet verzuurd, onder het zweet, gepusched door de ruiter? Hoevaak zal je dan zien dat tijdens een galop het paard de mond openheeft (of dichgesnoerd) van een ruiter die er maar wat op hangt te trekken. Paarden die onregelmatig lopen, maar toch nog ritjes moeten ondergaan.... En dan zwijgen we over passend tuig en hulpteugels. Maar zij zijn recreanten, dus niet in het vizier???

Waarop zou je je aangesproken moeten voelen? Wie het schoentje past trekken het aan...