Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:24

Zoals Kiwiko al schrijft...ben ik ook van mening dat Javi niet thuis hoort op een Horse Event.

Een paard zo zwaar beschadigd....... ik zelf zou hier niet voor kiezen.
Juist om dit vaak gaat met minimale stapjes vooruit en de gem. bezoeker toch er vanuit gaat dat Javi in te tijd dat hun betaald hebben een enorme sprong vooruit gaat maken.

Neemt niet weg dat ik enkele keren bij Annemarie ben gaan kijken bij een mini-clinic en daar echt waar van onder de indruk was...en ik absoluut geloof dat juist zij veel met dit paard zou kunnen bereiken.
Maar horse event......nee.

Ik ga overigens wel naar HE toe en ga zeker naar Javi kijken......hypocriet....mischien wel maar ik ken mezelf en mijn zwakte voor dit soort paarden plus dat ik echt hoop dat er in de 3 dagen en de tijd erna een doorbraak komt voor Javi.

Dit verdient ze........ook al komt ze uit ''maar'' Roemenie en al hebben we hier ook nog een hoop ellende met dieren...geen enkel dier zou op deze manier moeten lijden.

Enne Potverdikke een dikke vette pluim voor jou +:)+ omdat je al zo een eind met Javi bent gekomen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:54

Kiwiko raakt voor mij precies de kern. Daar zit ook mijn eigen ongemakkelike gevoel bij deze besluitvorming. Afgezien dat bokt ook ineens blokkeert, heel merkwaardig. Vrijheid van denken, van uiten ik ben het even kwijt. Wat is hier aan de hand?

Wie wordt hier beter van, waarom over de ellende van een dier wat hier gehaald is, die nu in het zonnetje komt te staan en dalijk...Wat gebeurt er dalijk met dit paard, waar is ze over drie jaar?
Als het nieuwtje er af is, en de mensen misschien toch wel een beetje willen rijden. Wat kun je met een 'moeilijk geval' waar NL inderdaad genoeg andere voorbeelden van heeft.

Waarom werken met een paard wat door ingewikkelde methoden onder het motto van gered naar hier is gekomen. Nobele ridders?
Om vervolgens een flinke cowboy die mentaal goed kan inhakken op paarden met een patient los te laten voor publiek en dit dier ten toon te stellen. Flink doen, dat gedoe met dat trekhalster, hoge hekken die een paard drijven en tadaa....probleem opgelost.
Probleem opgelost?
Welk probleem is dan opgelost? Wat is het doel hier dan van?

Het kunstje wat Roberts en Annemarie toepassen is geen helen en is al helemaal geen bijdrage. Het is een manier van een paard dwingen, en niet geschikt om zo te presenteren bij zo'n verhaal. Ik zou me diep schamen als ik hen was, maar niks, geen enkele schaamte.
Hopla stap met een gezond paard de ring in en speel maar, die maak je namelijk niet zomaar gek. Da['s gewoon een gezond en evenwichtig paard. Durft hij/zij dat niet meer? Werken met gewone paarden.

Het is precies wat Kiwiko zegt, op de HE educatief bezig zijn betekent laten zien wat een gezond paard is en we;ke vaardigheden je daar op los kan laten. Of een grote doos neer zetten voor Brooks Hospital en iedereen DAAR op wijzen.
Da's educatief en redelijk.
Voelen we ons allemaal ook zelf een beetje beter als je een donatie doet. Je wisselgeld van de cola en chips en de koopjes die je kunt vinden. Alle kleine beetjes zijn namelijk samen HEEL VEEL.

Het is ook een beetje de cultuur van daar, Amerikaans, het tentoonstellen van ellende om jezelf beter te kunnen voelen. Dat vind ik eigenlijk rioolpolitiek, jezelf beter voelen over de ellende van een ander.
Pak een gezonde PRE hengst, of een mooie Fjord en ga spelen, maak er iets leuks van. Maar geen performance van een triest verhaal.

Dit is geen tweede kans voor het paard, dit is iets heel anders.

obelix

Re: Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:10

Mooi verwoord Paardentango en Kiwiko :j

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:13

ik vind het geweldig dat annemarie met javi aan de slag wil en zo dat paard een beter leven kan geven :j

Als dit beestje het vertrouwen in de mens terug kan krijgen steun ik dit volledig en ik zal dan ook op HE te vinden zijn om dit prachtige werk te bewonderen

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:24

ik ben heel blij dat er wat met javi gedaan wordt want zo kan het ook niet langer

en als dat op het horse event is daar maak ik me niet druk om

ik hoop dat javi een normaal paard gaat worden en dat ze nog een lang leven voor zich heeft

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:31

ik gun het Javi ook, gun het PVD en gun het Annemarie..........

niks beters dan het allerbeste voor die drie.......

alleen vind ik dat dit paard op dat evenement niks te zoeken heeft....... er valt namelijks niks te winnen voor Javi daar......

de enige die er wat te winnen heeft is Annemarie.

Ik hoop ook dat Javi een normaal paard gaat worden, natuurlijk....... ik denk alleen dat dit zonder commercieel oogpunt beter gaat lukken :)

Nicole__1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:21

Jeetje wat zielig zeg..
Hoop dat dit echt goed komt..
te zielig voor woorden deze foto

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:20

Ik zie mensen niet zeggen dat van Toorn er niet mee aan de gang mag gaan.

Maar de plaats waar, dat is alleen maar meer ellende voor dit paard met al een groot verleden.

Dat is niets anders dan reclame willen maken voor je kunde,
over de rug van dat paard.

En dan stel ik me de vraagtekens of de dierenliefde echt wel zo hoog zit?
Daarom dondert ze van mij toch van en voetstukje af, waar ze eerder bij mij nog wel op stond.

lila89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:23

Tja ik kan niet veel toevoegen aan dit alles, maar ben het eens met het feit dat Javi m.i niet op de HE thuis hoort. Nou was ik al niet zo'n Monty fan dus tja. Die man gebruikt ook al jaren het boek de Paardenfluisteraar voor eigen doeleinden, en zegt dat het boek over hem gaat. Nicholas Evans zegt op zijn eigen website dat hij nog nooit van Monty gehoord had toen hij zijn boek schreef en hem ooit even heeft ontmoet. Kijk maar eens op die website wat Nicholas er over zegt. Monty en Annemarie zijn veel te commerciëel, wat moet een paard als Javi nou op zo'n evenement???
Groeten, Monique

P.S Paardengedrags therapeut in opleiding (bijna klaar met de opleiding)

lila89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:30

Citaat:
Suddenly I realized I had the central character for my Western story and piece by piece the rest of it fell into place. I spent many weeks traveling across the West and met three amazing horsemen: Tom Dorrance, Ray Hunt and Buck Brannaman. Some of you may have read that someone called Monty Roberts was the model for Tom Booker, The Horse Whisperer in the book, and that he helped me with my research. It's not true. met Mr Roberts once, briefly, in England but have never seen him with a horse or seen him since. He had no involvement whatsoever.

Bij deze!!!!
Monique

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:12

Wens iedereen een hele fijne horse event. Een gebeurtenis met paarden.

Wens iedereen zijn koopjes, plezier en informatie toe waar je wat aan hebt.

Wens vooral iedereen veel wijsheid, waar de paarden wat aan hebben.

Maar blijf vooral luisteren, kijken en spreken.

PT

Afbeelding

champie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:45

Jeetje wat ziet het paardje er slecht uit op de 1e foto! echt super dat hij een tweede kans krijgt. hoop dat het helemaal goed gaat komen met dit paardje.

mayandour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:00

Na jarenlang zeuren mocht ik van mijn bollenpelgeld toen ik 12 was een goed rijpaard kopen...Aangekomen bij de 1e de beste handelaar zag ik haar...Crispy, toen 'na schatting van de dierenarts' ongeveer 10 jaartjes oud.Ze is nu ondertussen 26 jaar, 17 jaar geleden stond ze nog in een hoekje gedrukt en gedrogeerd met kalmerings middel bij een handelaar in de stal...
Haar wou ik kopen, ze is zielig...een bonk ellende...een bonk verdriet en angst...doeg geld, doeg goed rijpaard...hallo monster!
Het heeft heel veel tijd en geduld gekost om dit dier weer aan iemand te laten wennen.Jaren mee gevochten tot haar vertrouwen gewonnen was in mij.Ik heb menig botje gebroken door haar, me ouders waren er allang al klaar mee, me vader was in alle staten toen ze me weer eens aanvloog en ik jankent in huis kwam onder de modder...
Toch volhouden en dan maar naar haar kijken van een afstandje...net zo lang tot ze terug zou kijken. Maanden later pas...
Na 5 jaar besloten om een veulen van haar te nemen van mijn opnieuw verdiende bollenpelgeld.
Hopen dat ik met het veulen meer kon als met de moeder.
Moeder is na de geboorte van haar zoon zo omgeslagen en rustig geworden, een beter dier kun je haast niet treffen terwijl het vroeger oorlog was.
Het was de juiste keuze...
Nu heb ik er een goud dier aan die maffe merrie, ze is gek op de kinderen en helaas voor vreemde nog altijd niet te vangen is.
Erop rijden doen we niet, dat is drama...maar als je een kind op haar zet loopt ze kleine pasjes en super voorzichtig.
Ze is een echte moeder, we hebben er ook nog een shetlandertje bij gekocht en ze ging spontaan melk geven aan dat veulen terwijl zoon van een afstandje toe stond te kijken en het zelf ook nog maar is ging proberen...
Ze rust haar oude dagje nu lekker uit in het land, ondertussen loopt haar zoon van 12 (die nog altijd bij zijn moeder in het land staat) op wedstrijden rond en houd de shetlander haar gezelschap als hij eventjes weg is.
Mensen kunnen dieren breken, maar ik heb met veel geduld de wonden stukje bij beetje kunnen helen en een prachtig dier daarvoor terug gekregen.
Eentje met een dik boek aan omgangsregels maar een top pony voor mij en de kinderen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:40

en dit bereik je dus niet in 2 dagen....

prachtig omschreven hierboven!! :)

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:50

Toch nog even een reactie... Iedereen die Annemarie kent weet dat ze nooit een paard zl; breken, dus deze vergelijking gaat niet op. Ik heb hen veel aan het werk gezien en ben onder de indruk van hoe ze met respect het paard ingen leren. Laten we onze mening opschorten en kijken hoe Horse Event verloopt. Ik sprak pas een andere ' kenner' en die had een leuk bijvoeging... Zij vertelde dat het juist goed is dat Javi naar Horse Event gaat. Dat het haar juist kan helpen. Omdat ze in de ring een vriend nodig heeft en als wij mensen laten zien dat wij te vertrouwen zijn kan dat haar helpen in haar leerproces. Dat wij teveel als mensen naar paarden kijken... Ik denk dat dit zeker iets is waar we over na kunnen denken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:59

Jolliegirl schreef:
en dit bereik je dus niet in 2 dagen....

prachtig omschreven hierboven!! :)

Ik geloof ook niet dat dat de bedoeling is, na HE gaat het paard, voor zover ik weet, gewoon met Annemarie mee voor verdere training thuis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:31

Paard staat 3 dagen bij HE en gaat daarna min. 1 maand naar Annemarie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:54

Veulentje bij deze merrie doet wellicht wonderen....het verhaal hierboven is nog zo gek niet, goede tip!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:56

russel schreef:
Veulentje bij deze merrie doet wellicht wonderen....het verhaal hierboven is nog zo gek niet, goede tip!

uhhhhhhhh, indien het niet werkt heb ik helemaal een probleem.... Bij de bevalling, bij opvoeden veulen....
Maarja, er word wel gezegd: Als je niets met je merrie kan, trap er dan een veulen in dan worden ze tam. (let op, niet mijn woorden :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:00

Tja weet niet, maar merrie heeft wat naar mensen. Zo ken ik een merrie met een heel onbetrouwbaar karakter, heb er jaren voor gezorgd, altijd ogen bij je houden en bij dekens wisselen wist ze me altijd weer te bijten, al lette ik goed op en sprong op tijd opzij, altijd had ze me minstens 1 keer :D .

Maar een pracht moeder, pracht veulens.

Gelukkig heb ik de eerste jaren van de opvoeding van dit paard niet hoeven doen, maar daar heb ik verhalen van gehoord :o , je kon ook niet anders met dit paard. Niks mishandeling, gewoon een Amorxulft trekje zei de eigenaar dan. :+

Maar dan moet ze wel geïnsemineerd kunnen worden... ;)

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 17:11

potverdikkie schreef:
russel schreef:

uhhhhhhhh, indien het niet werkt heb ik helemaal een probleem.... Bij de bevalling, bij opvoeden veulen....
Maarja, er word wel gezegd: Als je niets met je merrie kan, trap er dan een veulen in dan worden ze tam. (let op, niet mijn woorden :D)

:D
Ik heb een merrie gekend waar ze dit ook bij hebben gedaan(idd ook door de bovenstaande boerenwijsheid}........vind de veearts leuk joh als er een veulenprik gegeven moet worden :Y)
Want niet alle merries zijn ineens lief met een veulen erbij .

Maar hoop echt dat Annemarie vorderingen kan maken met Javi......ondanks dat het op HE is ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:26

Ik heb mij bedacht.. ik kom ook kijken als de plannen doorgaan...

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 00:30

Ik persoonlijk vind het toch weer knap hoeveel menselijke eigenschappen wij aan een paard toe dichten. Mensen herinneren mishandeling hun hele leven paard nee mits er weer iets bovenkomt wat er op lijkt. Het paard staat echt niet op horse event help ik ben misbruikt zien jullie het ? Maar daardoor heeft zij wel andere problemen in de omgang met mensen wat zeker te maken heeft met een stukje verleden.
Welk paard zal er nu zonder stress op horse event staan. Voor dit paard is dit onbekend terrein wat ze uit herinneringen niet kan terug halen. Hier is niks gebeurd en zal evenveel stress hebben als elk ander paard maar ook elke ander mens die daar een optreden verzorgd. Iedereen zal een stukje spanning of stress hebben, dat heb je allemaal. Is dat slecht nee ... mensen presteren veelal beter met spanning. Iedereen nee ook niet dat is alles over 1 kam scheren.
Wat annemarie ook zegt zeker op dit onbekende terrein heeft dit paard een vriendje nodig en die kan haar helpen in het proces. Zij misbruikt het niet maar gebruikt deze mogelijkheid. En waarom zal zij dit voor haarzelf doen, iedereen kent haar weet haar werkwijze. Dus zo onbekend is ze zelf niet. Ik persoonlijk denk dat Annemarie met haar team de beste keuzes maken voor paard en mens. En hierbij mensen in wil laten zien wat voor leed er is onder paard niet alleen misbruik maar wat denk je van de onkundige paardenmensen hier in nederland. Want hoeveel echte paardenmensen zijn er nog tegenwoordig ?? Hoeveel mensen word er nog dingen geleerd over hoe paarden zijn ? Lukt het niet dan maar slaan schoppen, trekken, rukken ow dan maar een ander paard.
Dus voor genoeg mensen moeten de ogen nog geopend worden en op dit commercieel evenement super !! Zo krijg je hier aandacht voor. Want op dit evenement komen genoeg mensen met paarden, zoals ik al zeg met paarden en minder Paardenmensen.
Ik ben zeker ook benieuwd naar de reacties na dit evenement en de afloop hiervan.
Ik denk dat Annemarie en haar team het zeker op een fijne manier doen. Is dit de beste, nee maar dat zegt zij ook zelf. Verplicht ze het iedereen nee ook niet. Alleen wil zij dingen laten zien en onder de aandacht brengen.
Ik zou zeggen kijk er eerst naar voordat je een vaste mening vormt, dingen met open ogen bekijken is belangrijk in alles maar ook zeker in paardenland. En dan kan je beslissen wat je erover vind. Kan jij dingen zeggen uit het paard nee want paarden kunnen nog steeds niet verbaal praten dus weet je ook niet alles.

Zo wilde hierover toch even mijn mening geven en echt niet dat iedereen het eens word met mij, maar hoe ik de dingen bekijk in de wereld met paarden en verschillenden methoden.

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:23

Mooi gesproken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:27

vind ik niet............. waarom nog meer baggage in dat rugzakkie stoppen...........