Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:27

Laura_Robin schreef:
Sin schreef:
Stel dat elke vleeseter z'n koe of paard of whatever zelf zou moeten slachten, dan zou er waarschijnlijk niet veel vlees gegeten worden. Een vleeseter zou zich moeten afvragen: "zou ik voor dat stukje vlees op mijn bord zelf de koe, het paard of varken doden?" . Nu denken ze er gewoon niet over na hoe dat op hun bord terecht komt.

Ik zou het niet kunnen, zelf een dier slachten, maar ik eet dan ook geen vlees.

Zou ik voor een stukje kaas aan de slag willen gaan met melk en weet ik wat? Voor dat andijviestamppotje plantjes en aardappeltjes willen laten groeien en oogsten? Zou ik een colarecept willen uitvinden? Zou ik druiven willen stampen voor m'n glaasje wijn? 'k Wil het allemaal niet. Toch koop ik het en consumeer ik het.

Maar goed, de vraag is natuurlijk of ik het überhaupt zou kunnen. If need be, denk ik dat het antwoord "ja" is. Als de nood maar hoog genoeg is, eten we zelfs elkaar wel op (na een vliegtuigongeluk bijv., zoals dat bekende, tragische geval). Of, minder griezelig, bloembollen (2e WO). Dus als de nood aan de man is, verbouw ik ook mijn eigen andijvieplantjes wel. En slacht ik ook mijn eigen konijntjes, koetjes en paardjes. En zolang die nood er niet is, koop ik het van een ander.

Maar de nood is niet hoog he, er zijn genoeg alternatieven voor handen. Lekkere alternatieven.
Die dieren hoeven helemaal niet meer dood...

En er is trouwens wel een klein verschilletje tussen een druifje pletten en een dier op gruwelijke wijze behandelen en vermoorden.

Jantine_

Re: Jeugd moet erg wennen aan het eten van paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:28

Maar sommige paarden (zoals de mijne) is naar de slacht gegaan omdattie pijn had, het ging niet meer. Is dat dan zo verkeerd?

Yones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:30

Citaat:
spreek je jezelf niet een beetje tegen?

ik versta onder vegatarisch
ook een heerlijke pasta of een goed gevulde salade
zucht.... eten
maar al troep als groente burgers, valess burgers
nee sorry dan liever af en toe een goede biefstuk met kruidenboter en chamignonntjes... daar ga ik weer.
niet over eten beginnen ;-)
Laatst bijgewerkt door Yones op 04-08-09 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:39

Jantine_ schreef:
Maar sommige paarden (zoals de mijne) is naar de slacht gegaan omdattie pijn had, het ging niet meer. Is dat dan zo verkeerd?

Er gaan miljoenen paarden naar de slacht die geen pijn hadden. Allemaal omdat 'we' graag paardenvlees eten.
Al eens iets gelezen over slachthuizen in Italië? En de gruwelijke transporten vanuit België en Nederland daar naartoe?

http://www.animalfreedom.org/video/tran ... rslag.html

Allemaal voor dat "smakelijke" biefstukje op je bord.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:42

Yones schreef:
Citaat:
spreek je jezelf niet een beetje tegen?

ik versta onder vegatarisch
ook een heerlijke pasta of een goed gevulde salade
een goede vis maaltijd. zucht.... eten
maar al troep als groente burgers, valess burgers
nee sorry dan liever af en toe een goede biefstuk met kruidenboter en chamignonntjes... daar ga ik weer.
niet over eten beginnen ;-)

Dan versta jij onder vegetarisch iets anders dan vegetariërs denk ik.

Sjakyro_1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:45

niet bewust, maar een kroket eet ik ook wel eens hoor.
ik ga niet naar de winkel om een pakje paarden vlees te kopen. ;)

Yones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:02

Citaat:
Dan versta jij onder vegetarisch iets anders dan vegetariërs denk ik.

De verzamelnaam vegetariër wordt gebruikt voor mensen die geen voedsel eten waar dieren voor zijn doodgemaakt.

Nou ga ik nog al wat uit eten en spreken de vegetarische gerechten mij meestal aan omdat ze gewoon een stuk lichter verteerbaar zijn ;-)
Ik zal ook bekennen dat ik vaak wel vlees eet en daar ook van geniet, dus ik zal vast niet zo op de hoogte zijn
Maar een vegetariër eet geen vlees en moet dat vaak vervangen worden door vleesvervangers of ander eiwit en ijzer rijk eten
Dat hoef ik (gelukkig) niet
maar dat ik dus geen vegetariër ben houd niet in dat ik niet van een goede vegetarische maaltijd kan genieten ;-)
toch?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:07

Een vegetariër eet geen vis hoor ;) Iemand die geen vlees eet, maar wel vis, is een pescotariër. Laten we de beestjes wel bij hun naam blijven noemen.

Yones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:10

haha hele mond vol
excuus :-)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:10

Berdien was me voor.

Yones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:13

Vis is van het lijstje ;-)

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:19

't Is een ouwe discussie, maar als je uit principe geen vlees eet omdat de dieren op gruwelijke wijze geslacht worden, dan mag je ook geen leren schoentjes e.d. aan. Want voor schoentjes, portemonneetjes en tasjes gaan de dieren er op even gruwelijke manier aan. Wat ben je dan ook alweer? Veganist?

Een dergelijke reden om geen vlees te eten vind ik op dezelfde lijn staan als geen kleding kopen die gefabriceerd is in landen waar kindertjes aan de lopende band staan om je nieuwe rokje in elkaar te naaien. Of chocola waar een paar cacaoboeren voor afgezet zijn. Etc etc. Het zijn allemaal goede redenen, maar dan moet je wel consequent zijn. En niet alleen voor de zielige paardjes kiezen.

Een andere reden om geen vlees te eten is overigens dat er zoveel smurrie in zit tegenwoordig, zoals ook al genoemd is (een vent krijgt bijna cup c van het vlees van vandaag). Dat vind ik best een goede reden. Maar er zijn echt nog slagers met een paar koeien in de wei, die ze op verantwoorde wijze slachten en waar geen hormonen en andere zooi in gespoten is. Je betaalt je blauw, maar daar kun je natuurlijk ook voor kiezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:31

Ik lees ineens een paar pagina's terug dat het zielig zou zijn dat biggetjes worden gecastreerd zonder verdoving?
Las laatst een artikel in de Boerderij, waarin het tegendeel werd bewezen. De arme diertjes worden aan een gasmasker gelegd ter verdoving, maar stribbelen tegen (angst om de controle te verliezen, hebben meer dieren bij een verdoving!) en lopen vaak helemaal blauw aan.

Échte boeren houden van hun dieren, die pleiten echt wel voor het beste. Anders zijn het geen boeren. :)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:25

Onze manegepaarden gaan ook naar de slacht als ze niet meer goed zijn. Ernstig kreupel ofzo iets. Moet er niet aan denken dat 1 van hun in een frikandel terecht komt. Of in een biefstuk. Neee, voor mij NOOIT paardenvlees. Griebels.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:31

Laura_Robin schreef:
't Is een ouwe discussie, maar als je uit principe geen vlees eet omdat de dieren op gruwelijke wijze geslacht worden, dan mag je ook geen leren schoentjes e.d. aan. Want voor schoentjes, portemonneetjes en tasjes gaan de dieren er op even gruwelijke manier aan. Wat ben je dan ook alweer? Veganist?

Je kunt natuurlijk zo ver gaan als je zelf wilt.
Wat ik van vegetariers/veganisten niet helemaal snap is dat ze wel groente eten.
Dat heeft toch ook geleefd? :?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:31

Yeyo schreef:
Ik vind de vergelijking tussen het eten van paarden, honden en katten zo ontzettend dom, er worden hier al eeuwen paarden gegeten, net als koeien, kippen, schapen en varkens.
Waarom dan die vergelijking met honden en katten?
Omdat ze allemaal gedomesticeerd zijn?
Wat een onzin zeg. Dat je je eigen paard niet opeet kan ik nog inkomen, maar willekeurig paardenvlees uit de slager, dat vind ik echt raar om te vergelijken met een hond, kat, kanarie of wandelende tak.

Enneh, maartje1990, wat had jij al een verfijnde smaak zeg met 4 jaar, slikte je frikandellen met alleen kip erin wel door dan??

Zolang ze zónder paard waren wel ja.
en natuurlijk heb ik niet zo'n verfijnde smaak dat ik proefde of er wel of geen paard in zat >;) máár ik was wél altijd zo slim om naar de ingrediënten op de doos te kijken en als dán bleek dat er paardenvlees in zat spuugde ik het uit als ik al een stukje in m'n mond had.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:33

Ik denk dat het onderscheid word gemaakt op het feit dat het een neurologisch stelsel heeft of niet. En dus het voelen van pijn.

Dat zou ik toch kunnen indenken, misschien zit er een hele andere reden achter.

Verder zelf slachten zou ik nooit doen ben er niet bekwaamd om en zouden de beestjes meer pijn hebben.

Els_St

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:37

waarom wel koeienvlees eten maar geen paardenvlees?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:41

koeien knuffel ik niet en heb er geen band mee. Met paarden des te meer. Moet er niet aan denken dat mijn grootste liefde Imola ooit wat gaat mankereren en in een frikandel terechtkomt.

Als ik rijk was dan kocht ik haar tegen slachtprijs en zou ik haar in laten slapen. Het idee dat iemand haar ooit opeet, barst ik in tranen uit

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:50

Ik zou het nooit bewust gaan eten. En waarom niet? Nou omdat ik me daar niet prettig bij voel, en het gewoon NIET wil.
Altijd maar dat gezeur en dat je een reden moet hebben waarom je het niet eet, belachelijk! Als iemand het niet wil dan wil die het niet. Eigen keuze toch.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:52

Elliebelle schreef:
Ik zou het nooit bewust gaan eten. En waarom niet? Nou omdat ik me daar niet prettig bij voel, en het gewoon NIET wil.
Altijd maar dat gezeur en dat je een reden moet hebben waarom je het niet eet, belachelijk! Als iemand het niet wil dan wil die het niet. Eigen keuze toch.

Sluit me hierbij aan, helemaal mee eens.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:29

Janine1990 schreef:
Ik ben het er mee eens dat veel dieren VOOR de slacht een miserabel leven hebben gehad. Ik ben vóór biologisch vlees, maar de prijs staat me nog wel wat tegen. Daarmee geef je dieren geen leuker leven hoor, het is maar voor een klein publiek betaalbaar.

Verder is wel duidelijk dat mensen het idee van de pin door de hersenen tegenstaat, terwijl dat juist in mijn ogen heel diervriendelijk is. Waarom liet Hitler de joden doodschieten in de hersenstam? Omdat ze hiermee geen pijn leden en de klus het snelste geklaard was.
Verder zijn de meeste slachters (uit verhalen) erg vriendelijke mensen (niet altijd met baard en snor en hakmes in de hand hoor!) en kunnen ze goed met dieren omgaan. Wat vrij logisch is, ze hebben weinig keus.

Met een pin door de hersenen heb ik geen problemen hoor. Daarom eet ik ook vooral rundvlees van een slager die zelf hier in de buurt een kudde koeien in de wei heeft lopen en ze zelf slacht. Maar een kip bijvoorbeeld, kun je niet doden met een pen, en die waterbakken met stroom werken vaak niet afdoende, en dus worden ze dan levend en bij bewustzijn geslacht.
Dat de prijs van biologisch vlees wat duurder is vind ik niet zo gek, natuurlijk kost meer tijd om op te groeien, meer ruimte, gezond voer etc. meer geld. Ik ben student en kan me echt niet iedere dag biologisch vlees veroorloven. Maar ik red het ook prima zonder iedere dag vlees. En met een beetje inspiratie in de keuken is het ook echt niet nodig om lekker te eten zonder vlees en heb je die vleesvervangers ook niet nodg. Vlees wordt altijd maar gezien en normaal, en dat het voor iedereen maar mogelijk moet zijn om iedere dag vlees te eten. Maar eigenlijk is dat gek, zo is voor 1 kilo rundvlees wel 8 kilo graan nodig, en voor 1 hamburger is 2400 liter water nodig. Omdat wij altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten lijden dieren en hebben op andere plekken in de wereld mensen amper te eten of schoon drinkwater.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:49

Yones schreef:
Citaat:
tuurlijk staat vegetarisch onderop, anders klapt in een keer de hele bioindustrie in elkaar, economische ramp!!!
dit zijn richtlijnen van de staat, ik zoek liever een onafhankelijk iemand die dat uitzoekt voor me

tsja ik geloof niet dat de keuze om vegatarier te worden een economische is

Als je beter had gelezen en het in de juiste context plaatst, dan staat er dus dat het voedingscentrum (idee van de staat) voorschrijft dat we 4 x vlees 4x vis en 1x vegetarisch zouden moeten eten in de week.

ja de staat zou gek zijn als ze vegetarisch eten zouden promoten want dan kakt de hele bioindustie in en dat komt de economie nou niet bepaald ten goede.

duidelijk zo?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:56

Laura_Robin schreef:
Sin schreef:
Stel dat elke vleeseter z'n koe of paard of whatever zelf zou moeten slachten, dan zou er waarschijnlijk niet veel vlees gegeten worden. Een vleeseter zou zich moeten afvragen: "zou ik voor dat stukje vlees op mijn bord zelf de koe, het paard of varken doden?" . Nu denken ze er gewoon niet over na hoe dat op hun bord terecht komt.

Ik zou het niet kunnen, zelf een dier slachten, maar ik eet dan ook geen vlees.

Zou ik voor een stukje kaas aan de slag willen gaan met melk en weet ik wat? Voor dat andijviestamppotje plantjes en aardappeltjes willen laten groeien en oogsten? Zou ik een colarecept willen uitvinden? Zou ik druiven willen stampen voor m'n glaasje wijn? 'k Wil het allemaal niet. Toch koop ik het en consumeer ik het.

Maar goed, de vraag is natuurlijk of ik het überhaupt zou kunnen. If need be, denk ik dat het antwoord "ja" is. Als de nood maar hoog genoeg is, eten we zelfs elkaar wel op (na een vliegtuigongeluk bijv., zoals dat bekende, tragische geval). Of, minder griezelig, bloembollen (2e WO). Dus als de nood aan de man is, verbouw ik ook mijn eigen andijvieplantjes wel. En slacht ik ook mijn eigen konijntjes, koetjes en paardjes. En zolang die nood er niet is, koop ik het van een ander.

Maar de nood is niet hoog he, er zijn genoeg alternatieven voor handen. Lekkere alternatieven.
Die dieren hoeven helemaal niet meer dood...

En er is trouwens wel een klein verschilletje tussen een druifje pletten en een dier op gruwelijke wijze behandelen en vermoorden.[/quote]

Er zit natuurlijk wel een wezenlijk verschil tussen zelf dieren houden voor de slacht, en het laten doen.
De enige reden dat die dieren zo'n belabberd leven leiden is omdat op deze manier vlees nog betaalbaar is.
Als we het allemaal diervriendelijk zouden doen dan kost een stukje vlees je gewoon een vermogen.
En hoeveel vleeseters blijven er dan over.....?

Áls ik al zelf dieren zou kunnen houden voor de slacht, dan eet ik iig wél een stuk vlees waarvan ik zéker weet dat het een goed leven heeft gehad, en ik denk dat er bar weinig mensen zijn die een dier dezelfde behandeling zouden geven zoals het nu in de bioindustrie gebeurt.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:18

Cayenne schreef:
Laura_Robin schreef:

Je kunt natuurlijk zo ver gaan als je zelf wilt.
Wat ik van vegetariers/veganisten niet helemaal snap is dat ze wel groente eten.
Dat heeft toch ook geleefd? :?

een plant heeft geen gevoelens een dier wel ;)