Laura_Robin schreef:Sin schreef:Stel dat elke vleeseter z'n koe of paard of whatever zelf zou moeten slachten, dan zou er waarschijnlijk niet veel vlees gegeten worden. Een vleeseter zou zich moeten afvragen: "zou ik voor dat stukje vlees op mijn bord zelf de koe, het paard of varken doden?" . Nu denken ze er gewoon niet over na hoe dat op hun bord terecht komt.
Ik zou het niet kunnen, zelf een dier slachten, maar ik eet dan ook geen vlees.
Zou ik voor een stukje kaas aan de slag willen gaan met melk en weet ik wat? Voor dat andijviestamppotje plantjes en aardappeltjes willen laten groeien en oogsten? Zou ik een colarecept willen uitvinden? Zou ik druiven willen stampen voor m'n glaasje wijn? 'k Wil het allemaal niet. Toch koop ik het en consumeer ik het.
Maar goed, de vraag is natuurlijk of ik het überhaupt zou kunnen. If need be, denk ik dat het antwoord "ja" is. Als de nood maar hoog genoeg is, eten we zelfs elkaar wel op (na een vliegtuigongeluk bijv., zoals dat bekende, tragische geval). Of, minder griezelig, bloembollen (2e WO). Dus als de nood aan de man is, verbouw ik ook mijn eigen andijvieplantjes wel. En slacht ik ook mijn eigen konijntjes, koetjes en paardjes. En zolang die nood er niet is, koop ik het van een ander.
Maar de nood is niet hoog he, er zijn genoeg alternatieven voor handen. Lekkere alternatieven.
Die dieren hoeven helemaal niet meer dood...
En er is trouwens wel een klein verschilletje tussen een druifje pletten en een dier op gruwelijke wijze behandelen en vermoorden.