Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:19

Arabesk schreef:
De KNHS heeft nog nooit bitten onderzocht op hun werking en druk in de mond en op het hoofd :(

Hoeft ook niet, is literatuur genoeg over. Dat wiel hoeven ze niet uit te vinden.
Ook niet dat een ´aansnoerriem´ een correct benaming is van verworden gebruik van een totaal andere reden voor het bedenken welke inmiddels niet meer geldt. Die reden was een broertje van de reden om de tastharen te scheren/knippen. Ook dat is achterhaald en gelukkig verboden. Nu de dresuurwereld nog...

Sperriem en aansnoerbare muilriem zijn bij ringdressuur beiden eenvoudig een brevet van onvermogen en zouden tot verboden optoming gerekend moeten worden.
Idem keelriem. Die is de dressuurring totaal overbodig. Hoort daar gewoon geweerd te worden.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:20

de laatste voor vanmiddag:

ik vind sporen helemaal niks :n, ik zou niet met een stuk ijzer in mijn ribben geprikt willen worden

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:22

Bandida schreef:
FahyaFemke schreef:
ik lees op dat juryplatform allemaal juryleden die met tegen-argumenten komen van dat de paarden er dan vandoor zouden gaan?
en kinderen die te weinig kracht zo zouden hebben ?

Kijk ik lees hier dingen als 'negativisme beu' maar het zijn wel jullie die gekozen hebben om te gaan meerijden in een sport waarbij de jury's die de punten geven van de hoogste tot de laagste al van in den beginne overtuigd zijn dat een paard 'onder controle', gedomineerd, en op kracht gereden moet worden. Ik ben niet verbaasd, en als jullie niet alleen toegelaten willen worden, maar en passant de hele dressuur tot in de wortels willen veranderen voorspel ik een teleurstelling.

volgens mij begrijp je me niet.
ik kan het best eens zijn dat het om het onder controle, gedomineerd en op kracht gereden moet worden.
maar er zit gewoon geen verschil in het onervaren ruiters die met onervaren paarden rijden. Die gaan er net zo goed vandoor, en dan hebben ze dat paard NIET onder controle en domineren ze dat paard NIET en hebbben ze NIET genoeg kracht deze bij zich te houden.
Dus dat heb je tussen de bitruiters ook. OOK. dus óók tussen de bitloze!

Bandida schreef:
Arabesk schreef:
Ook het steeds weer aanprikken met sporen is niet mijn ding. Moet je een paard nou écht bij elke stap vertellen dat hij moet lopen?

In deze sport wel ja.. dat probeer ik al heel de tijd te zeggen. Probleem mee, ok.. doe dan wat anders. Maar dit niet zien zitten en wél willen meedoen gaat niet werken.

Ehm, daar geloof ik dan weer niet in. Het gaat er in deze tak van de sport om dat je zo harmonieus met je paard die proef doorrijd. OF je dit nu al prikkend doet, of netjes met stille benen. Stille benen worden liever gezien hoor. Dus als jij het zonder prikkende hielen/met of zonder sporen wilt doen (met vanaf M dan) dan KAN dat ook gewoon hoor, dan hoef je écht niet iets anders te gaan doen..

oei die opmerking of dat wel een Z proef was omdat ze toch niet mocht lichtrijden? hihi..sorry moest ik stiekem wel om lachen..

filmpje!! en ook ik ruk geloof ik goed aan de teugels :( of ik was haar net aan het inhouden daar ofzo. Die eerste passen die je dat!!

sporen vallen mij bij je laatste filmpje ook op zeg!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:22

En toch blijf ik het jammer vinden dat het meisje met dat vosje niet even wat meer aandacht aan haar kleding heeft besteed ;)
Ik snap absoluut dat je geen compleet wedstrijdtenu aanschaft, maar een net blousje met een colbertje bijv, en je bent al een eind.

Verder valt mij eigenlijk het meeste op dat mensen wel bitloos willen rijden, maar vervolgens hun rijstijl niet aanpassen.
Er wordt precies hetzelfde gereden ongeacht er een bit in hangt, een hack om zit, of een sidepull....
Elk stuk harnachement heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing, en daar zie ik bijzonder weinig van terug

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:23

Laatste filmpje..
Kijk..bij iedere pas dus..en op deze manier zie je eens duidelijk wat dat met de huid en de onderliggende weefsels doet.

LadyMadonna

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:24

vraag me op t laatste filmpje zowiezo af wat er gebeurt... Is volgens mij een rechte lijn (of moet het misschien een zijgang zijn?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:24

heb net de filmpjes bekeken en die van dar arabiertje met dat slechte zadel, de tranen sprongen me bijna in de ogen :(

En ook bij de schmmel waarvan de ruiter niet goed kan doorzitten, dan snap ik niet dat zo iemand Z rijd

p.s mijn onderschrit is een topiv van mij bitloos en hoofdstelloos voor de nieuwscheirige

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:26

nou als ik de foto's en sommige filmpjes zie hoeven ze van mij nog niet meteen bitloze wedstrijden toe te laten :n
er zijn er maar enkele(3 ofzo) waarvan ik denk dat ze een beetje netjes lopen en rijden, maar voor de rest...

Anoniem

Arabesk schreef:
de laatste voor vanmiddag:

ik vind sporen helemaal niks :n, ik zou niet met een stuk ijzer in mijn ribben geprikt willen worden

mee eens, ik vind sporen ook niks

Arabesk

Bandida schreef:
Laatste filmpje..
Kijk..bij iedere pas dus..en op deze manier zie je eens duidelijk wat dat met de huid en de onderliggende weefsels doet.

Ja ik vind het walgelijk :r

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:32

Cinnepin schreef:
heb net de filmpjes bekeken en die van dar arabiertje met dat slechte zadel, de tranen sprongen me bijna in de ogen :(

En ook bij de schmmel waarvan de ruiter niet goed kan doorzitten, dan snap ik niet dat zo iemand Z rijd

p.s mijn onderschrit is een topiv van mij bitloos en hoofdstelloos voor de nieuwscheirige

En waarom heb jij dan niet meegedaan, als je het allemaal zo goed weet? :)

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:33

horseyfries schreef:
Beetje rare opmerking die je hierboven maakt Arabesk. De KNHS heeft juist wel een heel aantal bitten uitgesloten van hun reglement omdat deze te sterk inwerken.

Er is een heel groot verschil tussen aannames en wetenschappelijk onderzoek. Tuurlijk, iedereen kan van bepaalde bitten wel inschatten of ze scherp zijn, daarop is het regelement gemaakt. Maar cijfers over druk, gevoeligheid van de mond omgezet in een nette conclusie over elk bit heb ik nog nooit gezien.

Huertecilla schreef:
Hoeft ook niet, is literatuur genoeg over. Dat wiel hoeven ze niet uit te vinden.
Ook niet dat een ´aansnoerriem´ een correct benaming is van verworden gebruik van een totaal andere reden voor het bedenken welke inmiddels niet meer geldt. Die reden was een broertje van de reden om de tastharen te scheren/knippen. Ook dat is achterhaald en gelukkig verboden. Nu de dresuurwereld nog...

Mee eens. Alleen zoals je zelf al aan geeft valt het kwartje in de dressuur wereld niet. Men valt over bepaalde dingen (druk bij bitloos hoofdstel bv) maar kijkt niet op of om van andere (druk bij neusriem bv). Wetenschappelijk onderzoek kan een compleet overzicht geven en zo een duidelijke verhouding geven in druk gevers, wat ongetwijfeld een eye-opener moet zijn voor de dressuur wereld. (Niet dat ik verwacht dat het kwartje meteen valt hoor, absoluut niet, maar een begin moet ergens worden gemaakt. En speculaties over wat hoeveel druk geeft helpen daar niet bij. )
Laatst bijgewerkt door hoefijzer op 12-07-09 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:33

Desalniettemin, denk ik dat het voor iedere ruiter een eye-opener is en daarnaast met de neus op de feiten wordt gedrukt als er een slowmotion film van wordt gemaakt!

Oei, ik schaam me diep dat ik ook blijkbaar zo bij elke pas heb gedreven.. En o wat ben ik blij dat mij dat eindelijk duidelijk is gemaakt.

Al met al, heb ik geen duidelijke mening m.b.t. bitloos rijden, dus houd ik het op meelezen en mij niet met de discussie te bemoeien.
Ik hoop dat de KNHS de juiste weloverwogen besluit maakt, dat het gunstigst is voor alle partijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:34

Jammer. Ze heeft een fijne stille hand, maar oh die enorme prikken in de buik. ;(

Hier een 'gewoon' filmpje, kleine compilatie van een paar deelnemers:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:36

horseyfries schreef:
Ik zie hier weinig anders dan mensen die constant op druk op een te lage neusriem rijden.
Daar is de neusoptoming niet voor bedoeld toch?

Nee, de bedoeling is dat het alleen een signaalpunt is. Dat het ópnemen van de teugel al een differentieerbaar signaal is. Daarvoorkan het gewoon op de neusrug zitten.
Het is een valkuil. Lager geeft druk op een gevoeliger deel én omdat het verder van de nek zit meer hefboom.
Dit maakt het mogelijk om op R- en meer van dattum te blijven rijden.
Het is echter niet vergelíjkbaar met een bit in orde van potentiële misbruikgrootte.

Even ter relativering: het was een proéfwedstrijd! Voor de eerste keer bitloos ringdressuur.
Het is een inventarisatie en leerervaring. Voor de KNHS en voor de deelnemers.
Ik vind het niet ter zake om individuele deelnemer hier op Bokt te analyseren, helemáál niet zonder vergelijk van bitrijders van vergelijkbaar niveau en alles wat niet met de optoming van doen heeft is irrelevant.

Voor mij tonen deze proefwedstrijd en de twee topics het bedroevende begrípsniveau van leren, communiceren, beleren, dresseren, dressuur.
Zonder meer/beter begrip gaat dit nergens heen.
Vergeet dat beoordelen, leer gewoon van wat er getoond wordt mbt de optomingen en het gebruik afgezet tegen begrip van leren en communiceren :)*
Het is een kans voor álle ruiters die met FEI (ring)dressuur bezig zijn om een grote stap in begrip vooruit te maken.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:36

horseyfries schreef:
Wat mij opvalt is dat zo'n beetje alle combinaties de neusriem toch erg laag hebben, zo'n beetje op de punt van het neusbeen.
In eerdere discussies werd de vriendelijkheid van een neusoptoming altijd geroemd. Ik zie hier weinig anders dan mensen die constant op druk op een te lage neusriem rijden.

Ik ben benieuwd wie van de "bitlozen-kenners" het met bovenstaande eens is en welk van de filmpjes volgens hen dan wél een voorbeeld is van hoe een neusoptoming bevestigd moet worden en hoe ermee gereden moet worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:37

hoefijzer schreef:
Er is een heel groot verschil tussen aannames en wetenschappelijk onderzoek. Tuurlijk, iedereen kan van bepaalde bitten wel inschatten of ze scherp zijn, daarop is het regelement gemaakt. Maar cijfers over druk, gevoeligheid van de mond omgezet in een nette conclusie over elk bit heb ik nog nooit gezien.

Er zijn wel onderzoeken gedaan naar teugeldruk c.q. druk in de mond.
Hier een samenvatting:
http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:37

Wendy schreef:
Anoniem schreef:

En waarom heb jij dan niet meegedaan, als je het allemaal zo goed weet? :)

omdat ik geen wedstrijden wil rijden, ik houd niet van compeities

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:39

[quote="JoviBan"]
Jammer. Ze heeft een fijne stille hand, maar oh die enorme prikken in de buik. ;(

oeh idd zonde, krijg al pijn in mn ribben als ik er alleen al naar kijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-09 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:39

EN TOCH vind ik dat donkere schimmeltje het fijnste gereden :D :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:40

Cinnepin schreef:
oeh idd zonde, krijg al pijn in mn ribben als ik er alleen al naar kijk

Zou je het filmpje in je bericht weg willen halen? ;)
Dat geprik ging namelijk niet over dàt filmpje. :D

Anoniem

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:42

gedaan haha klopt ging ook over een ander filmpje

in slowmotion kan je echt ook zien met dat filmpje met die huid as sporen zoals doen...nie echt om brolijk van te worden. Ik heb die dingen nog nooit n mn voeten gehad en ga t ook niet doen ook

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:43

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:
Ik zie hier weinig anders dan mensen die constant op druk op een te lage neusriem rijden.

Nee, de bedoeling is dat het alleen een signaalpunt is. Dat het ópnemen van de teugel al een differentieerbaar signaal is. Daarvoorkan het gewoon op de neusrug zitten.
Het is een valkuil. Lager geeft druk op een gevoeliger deel én omdat het verder van de nek zit meer hefboom.
Dit maakt het mogelijk om op R- en meer van dattum te blijven rijden.
Het is echter niet vergelíjkbaar met een bit in orde van potentiële misbruikgrootte.

Even ter relativering: het was een proéfwedstrijd! Voor de eerste keer bitloos ringdressuur.
Het is een inventarisatie en leerervaring. Voor de KNHS en voor de deelnemers.
Ik vind het niet ter zake om individuele deelnemer hier op Bokt te analyseren, helemáál niet zonder vergelijk van bitrijders van vergelijkbaar niveau en alles wat niet met de optoming van doen heeft is irrelevant.

Voor mij tonen deze proefwedstrijd en de twee topics het bedroevende begrípsniveau van leren, communiceren, beleren, dresseren, dressuur.
Zonder meer/beter begrip gaat dit nergens heen.
Vergeet dat beoordelen, leer gewoon van wat er getoond wordt mbt de optomingen en het gebruik afgezet tegen begrip van leren en communiceren :)*
Het is een kans voor álle ruiters die met FEI (ring)dressuur bezig zijn om een grote stap in begrip vooruit te maken.

hc

Het gaat niet om beoordelen, maar om leren. Men is nu al jaren bezig om mij en anderen op Bokt te proberen te overtuigen dat bitloos veel paardvriendelijker is en daarom zeker moet worden toegestaan. Als ik dan zei dat ik combinaties heb lesgegeven die met een bitloze optoming de neus kapot reden binnen enkele keren, dan was dat omdat die mensen het verkeerd deden.
Dan neem ik aan dat die mensen het zelf wel op de juiste manier doen, dat hoop ik dan toch?
Toch zie ik op deze wedstrijd alleen maar te lage neusriemen mét constante druk voorbij komen.
Dat jij zegt dat het dan nog altijd niet te vergelijken is met het misbruik van een bit is iets waar ik het absoluut niet mee eens ben. Als ik moest kiezen tussen iets wat rechtstreeks op mijn scheenbeen kwam of iets wat met mijn tong ertussen in mijn mond duwde, dan koos ik voor het laatste. De tong geeft immers eerst nog mee en kan tegendruk geven omdat het een spier is, terwijl mijn scheenbeen gelijk kapot gaat.
Het enige wat ik paardvriendelijker vind is rijden met een compleet losse teugel op een neusriem die hoger geplaatst is, of met een halsriem/ring als daar geen druk op wordt gezet maar dient om aan te leggen om richting of tempo te veranderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:50

hoefijzer schreef:
Mee eens. Alleen zoals je zelf al aan geeft valt het kwartje in de dressuur wereld niet.

De dressuurwereld ropet toch dat de jurering objestiever moet? Wel, de dressuurjurering kan op korte termijn een aantal objectieve méétcriteria meenemen.

De huidige telemetrietechniek geeft eenvoudig, betrouwbaar en kostengunstig de mogelijkheid om real time te meten. Kan elk jurylid op een pc volgen en kan op een beeldscherm real time meelopen.
Op die manier heb je objectieve criteria en is er voor de kijker langs de baan en thuis voor de buis ook een boeiender element bij.

Op korte termijn realiseerbaar:
Krachtsensoren tussen bit(ten) en teugels.
Krachtsensor en tikkenteller op spoorpunten.
Hoekmeter op frontriem.

Zowel in Spanje als in Duitsland is overigens inmiddels al weer járen terug bij GP ruiters de kracht op de teugels gemeten. De resultaten waren schokkend voor iedereen. In plaats van dat daar DÚS iets mee is gedáán is, is het onbekend 8-)
Oh nee, ik vergis me, in Spanje heeft men er wel íets mee gedaan: er is een lichamelijk trainingsprogramma opgesteld voor de ruiter op met deze krachtsinspanning om te gaan |o

hc

edit: ik vergeet de hartslagfrequentie-meter. Daar werk ik routinematig mee en dacht daar gewoon niet aan :o
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-07-09 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:52

horseyfries schreef:
Als ik moest kiezen tussen iets wat rechtstreeks op mijn scheenbeen kwam of iets wat met mijn tong ertussen in mijn mond duwde, dan koos ik voor het laatste. De tong geeft immers eerst nog mee en kan tegendruk geven omdat het een spier is, terwijl mijn scheenbeen gelijk kapot gaat.
Het enige wat ik paardvriendelijker vind is rijden met een compleet losse teugel op een neusriem die hoger geplaatst is, of met een halsriem/ring als daar geen druk op wordt gezet maar dient om aan te leggen om richting of tempo te veranderen.

De neusriem komt niet rechtstreeks op 'je scheenbeen' (neusbot), maar op de huid. Dit terzijde.

Het is nièt de bedoeling dat de tong meegeeft in die druk of zelfs tegendruk geeft. De tong dient ontspannen in de mond te liggen. Wanneer er geen ontspanning is in de tong, dan is het namelijk onmogelijk om in de rest van het lichaam ontspanning te verkrijgen. Stukje anatomie.

Het laatste ben ik volledig met je eens.