Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:09

russel schreef:
Breghje, misschien had je een NBer gehad die wel zijn werk goed deed en niet zo maar wat deed en dat zie je helaas gewoon vaak. Natuurlijk zijn er NBer die wel in de gaten houden hoe het paard staat en loopt, liefde voor zijn vak heeft, zich verdiept en wellicht ook wel goed geschoold is geweest in het verleden.

Ik weet dat Hofland ook interesse in het NB heeft ontwikkeld, maar hij zal er altijd zijn eigen kennis in verwerken als hij er voor zou kiezen.

De van Nassau's zijn gewoon vakmannen, nou ben ik niet zo een Antoon mens, heb er niet zo een goede ervaring mee. Maar sinds Rob mijn paard doet, is mijn paard gewoon een stuk beter gaan lopen en zijn de hoeven zo ontzettend goed geworden. Helaas zeg ik vaak, want ik moet er steeds een dag vrij voor nemen en ben anderhalf uur onderweg om er te komen, niet iets wat je doet als het niet hoeft.

Idd hebben ze wel kritiek, maar ik weet ook dat ze gerust namen durven noemen en dat ze niet alleen tegen NB zijn, maar wel tegen het prutswerk van een NBer die zich na een cursus en thuis wat oefenen op dode voeten zich hoefbekapper noemen.

Volgens Rob is het bekapwerk nl het fundament. Een ijzer correct smeden is vakwerk wat je na jaren pas echt goed kan, maar als je niet kan bekappen, kan je er al helemaal geen goed ijzer op leggen, al kan je nog zo goed smeden.

En daar schuilt het gevaar, net even niet goed weten hoe en dan gaat het fout. Hebben ze een paar paarden gedaan wat nou net gelukkig goed blijft gaan omdat er paarden zijn met voeten waar je niet snel wat aan verpest, dan toch net dat paard wat nou juist niet zo eenvoudig blijkt te zijn en daar gaat het fout. Dan krijg je fout op fout.

Mijn paard bv had zulke slechte voeten, helemaal plat, uitgewaaierd, en de brokken kwamen per dag er van af. Resultaat van slechte bekapping op slechte bekapping op slechte bekapping... en dan verschillende smeden in de loop der jaren.

Een jaar heeft het geduurd eer mijn paard zulke goede voeten weer heeft als nu.

Mijn paard heeft van nature dus wel flinke hielen gehad als jong dier, maar een NBer vond het nodig alles er af te halen, een ellende die jaren heeft gekost. Na regelmatig verkeerde bekappingen, verkeerde ijzers en al die ellende.

Dus ik kan mij de kritieken van de van Nassau's wel begrijpen. De TB met goede scholing bakken er vaak niets van, dan zie je toch van zelf sprekend gebakwerk van de NBers die een cursus van 3 of 6 weken heeft gedaan en gewoon de baan op gaat en gaandeweg zijn ervaring links en rechts op doet.

Toon heeft na het afbreken van het werk wat ie een minuut eerder nog steengoed vond, zich niet eens verwaardigd om de hoef na te kijken en dus een positieve ervaring met NB op te doen. Ik heb idd een NB'er met passie voor zijn vak, iemand die ook het gesrpek aangaat met reguliere smeden omdat ie vind dat ie altijd iets van iemand kan leren en andersom. Juist dáárom valt de reactie van Toon dan zo verkeerd, eerst zijn de hoeven goed (wat ze dus ook stomweg zijn) maar als het dan NB blijkt te zijn dan is het ineens fout en dat noemt zich vakman? Me hoela!!! Arrogantie ten top noem ik dat.

Iemand die een dagcursus heeft gedaan en dan meteen de baan opgaat als zijnde "bekapper" daar gaan ook mijn tenen heel erg krom van staan, ik heb zelf een jaar lang met mijn bekapper meegekeken hoe en wat voor alléén mijn paard haar voeten, ik waag me niet aan andermans paard en mensen die dat doen zetten idd het NB in een zeer kwaad daglicht, in één dagcursus kan je niet alles leren over standen, pezen, banden etc.

Smeden die de cursus hebben gedaan hebben een open mind, zullen idd dingen anders gaan bekijken en pikken hetgeen ze zien dat werkt eruit en dat is super. Zo krijg je het beste van twee werelden want de meningen zullen altijd verdeeld zijn. Er zijn helaas, en daarin zullen wij het met elkaar eens zijn, tussen beide partijen zitten vakidioten met kennis en vakverkloters die het wel eens even zullen doen of alleen geld zien.

De werkwijze, de omgang van in elk geval Toon met paarden is de reden dat hij nog niet eens naar mijn paard mag wijzen. De paarden die ik hem heb zien beslaan in de loop der jaren werden geslagen, gepord met de vijl of met een praam bewerkt. Als iemand die zich paardenliefhebber noemt op die manier met een dier om wil gaan, hoeft bij mij (en bij velen met mij) niet meer op het erf te komen. Het schijnt dat ie zich bij anderen anders gedraagt, ik weet het niet, maar ik ben klaar met hun. Er zijn smeden die ik aan mensen aanbeveel als ze NB niet zien zitten, maar dat zijn zij écht niet.

Maar verder ben ik het met je eens. :D Een slechte bekapping is funest voor de voeten van je paard, en als eigenaar zal je je ook moeten verdiepen in de voeten van je paard of je nou TB doet of NB om het kaf van het koren te kunnen onderscheiden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:11

russel schreef:
Ik zou het wel interessant vinden als er een opsomming komt waarin uit een gezet wordt waardoor NB noodzakelijk is.

Stel we nemen de voeten van de blaaskaken van Nassau en de NBers onder ons zouden die voeten eens beoordelen wat er niet goed aan is gedaan. Ze doen niet alleen ijzers zetten, ze doen ook bekappen.

Dan krijgt de discussie denk ik wel een leerzaam puntje, want dan moet iedereen onderbouwen wat niet goed is. Nu is het uit de lucht plukken en komen er gruwelijke foto's langs van de heren prutsers die zo overduidelijk er niet van bakken.

Maar goed werk van beiden tegenhangers onder de loep nemen lijkt mij heel leerzaam binnen deze discussie.

Misschien komt men tot elkaar en moet men toegeven dat het ZO ook kan en geen schade oplevert en dat het ZO moet omdat het gegeven de omstandigheden niet anders kan.

Overigens als ik bij Rob kom, zijn er vaste klanten die al meer dan 10 jaar komen en in de sport zitten of hun sportvriend ondertussen met pensioen hebben en blijven komen en de hoefbevangen paarden, zoveel die zo ontzettend erg hoefbevangen zijn geweest en waarvan je al duidelijk verbetering ziet, de paarden lopen allemaal weer normaal, dankzij het beslag.

Ook best interessant om dat werk naast elkaar te leggen.

Helemaal mee eens!! Echter Toon zal dat noooit doen, die heeft een mega mooie kans laten liggen ;)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:21

Hephaistos schreef:
Het kost wat tijd om de zoveelste welles-nietes-discussie over NB contra TB te lezen.

Arabesk: op het moment dat jij 10% van de kennis over hoeven van de gebroeders Nassau bezit heb je het recht om commentaar op ze te leveren. Zou voor jou misschien verstandig zijn om daar een weekje mee te lopen, bel ze eens, je bent vast van harte welkom. En je bent erg kundig in het ontwijken van vragen over of jij wel gecertificeerd bent om bekap-cursussen te geven. Ik geloof dat jij en Arno ook niet verder zijn gekomen dan zo'n eendaagse cursus? En verder veel boekenwijsheid die door een bepaalde bril bezien wordt?

Overigens zijn hier op Bokt wel meer verhalen geschreven door mensen die niet tevreden waren met NB, maar of die berichten worden gelijk op een dusdanige agressieve wijze de kop ingedrukt of die mensen worden volledig genegeerd. En in de enorme brij van berichten hier zijn die berichten moeilijk terug te vinden. Misschien zou ik een topic moeten openen met de vraag of mensen zich zouden willen melden?

Een goed TB-er en een goede NB-er zullen elkaar niet veel ontlopen in hun manier van bekappen. Ik heb geleerd om niet veel straal weg te nemen, aangezien dit het tweede hart van het paard is en het dier de straal nodig heeft om gezonde hoeven te creeëren. Ook haal ik niet veel zool weg, alleen wat oude zool om te bepalen tot hoever ik de hoefwand af kan nemen. De hoefwand afronden doe ik ook al jaren. Niks nieuws dus dat NB. Ik laat wel een randje hoefwand staan, dit dient als een 'natuurlijk' ijzer. Als het 'moet' sla ik een ijzer onder, maar liever niet.

Aan de andere kant: zet 1 paard neer, daar omheen 10 hoefsmeden en 10 NB-ers en ze zullen allemaal een andere mening hebben en hoogstwaarschijnlijk hun concullega's bekritiseren. Ik ben werk van TB-ers en van NB-ers tegen gekomen waar ik echt van janken kon. Maar voornamelijk kom ik paarden tegen die te lang niet bekapt waren en daar kun je moeilijk de bekappers de schuld van geven.

Ik denk dat over het algemeen mensen met paarden die zich bezig houden met NB zich meer bewust zijn van de hoeven van hun paard en de mensen die een TB-er hebben de hoeven meer aan hun smid overlaten. Ik vind het altijd leuk om mijn klanten wat te leren en heb dus al menige vijl bij de klant achter gelaten en ze uitgelegd wat zij zelf konden doen aan de hoeven van hun paard(en). Persoonlijk denk ik dat zij daar meer van leren dan van een dure eendagscursus hakken op dode hoeven. Commercieel gezien misschien niet handig van mij, scheelt vaak zeker één keer komen per jaar. Maar zie dan wel een paard die netjes op de hoeven staat, zonder flaires en brokkels. En dat is het belangrijkste!

Ik kijk naar het gebruiksdoel van het paard en hoe hij gehouden wordt. Helaas ligt het niet in mijn macht om mijn klanten op te voeden wat sommige dingen betreft. Kan dan alleen mijn best doen voor het paard om hem weer goed op de hoeven te zetten. Kan nu eenmaal niet mijn klanten verplichten om hun paarden dit en dit voer te geven, hun paarden 24 uur per dag buiten te zetten en om de 6 weken de smid te bellen.

dit lijkt wel wat mijn hoefsmid gezegd zou kunnen hebben. Enne ik vijl ook de hoeven bij hoor!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:42

Maartje1990 schreef:
Arabesk schreef:
zeer eenzijdig artikel

de 'bewijzen' zijn er wel, elke handige googel-aar kan ze vinden

:Z

Zelfs hier op bokt wordt beter gediscussieërd :+

het eerste wat ik dacht was ook dat ze jou er heen hadden moeten sturen :D

ik vind dit artikel erg subjectief geschreven. En als ik 't zo tussen de regels door lees overduidelijk een 'anti-nb'er' wellicht dat het zelfde onderwerp door een nb'er of een voorstander van nb iets heel anders had opgeschreven?

Ik zou persoonlijk nooit naar zo'n congres gaan. De reden dat ze NB-ers uitnodigen is provocatie. Want wie werkelijk en oprecht geïnteresseerd is, heeft allang de boeken gekocht, of op z'n minst rondgekeken op internet :)* (en om diezelfde reden reageer ik ook niet meer op provocaties van een aantal bokkers die keer op keer zich hebben bewezen in eerdere discussies geen enkele moeite te willen doen om zich ergens in te verdiepen en besteed ik mijn tijd liever aan mensen die wel geïnteresseerd zijn.)

NB leg je niet even in 'een presentatietje' uit, daar is wel wat meer voor nodig. Tijdens zo'n congres kun je nooit een goed beeld geven van NB, en dus is het geen goed idee om dat wél te proberen. Zo krijgen mensen niet alles te horen en baseren ze hun mening op gebrekkige informatie en halve feiten. (en om diezelfde reden zou ik eigenlijk ook niet meer in posts hier op bokt dingen moeten proberen uitleggen eerlijk gezegd...)

De informatie ligt op straat en is inmiddels voor iedereen bereikbaar en toegankelijk. In tegenstelling tot het verleden waarin je afhankelijk was van je veearts en hoefsmid.

Als mensen ondanks die beschikbare informatie liever werktuigen uit de middel-eeuwen onder hun paard blijven slaan, dan is dat hun zaak, maar niemand anders is verplicht om die keuze serieus te nemen.

Zoals in de discussie in vroeger tijden over 'draait de aarde om de zon, of de zon om de aarde', is er geen kwestie van 'de waarheid ligt ergens in het midden'. Of de ene heeft gelijk, óf de andere. Zo ook met NB versus TB. En ik zal de eerste zijn die overstag gaat als er betere bewijzen zijn dat TB/beslag geschikter is voor paarden dan NB. Op dit moment zijn er wat mij betreft meer feiten en bewijs dat NB het gezondst is voor paarden.

En dat er lieden zijn die last hebben van hysterische gekrenktheid en één enkel geval opblazen tot iets enorms, stoor ik me niet aan. Áls ik zou willen zou ik tien websites vol kunnen schrijven van gevallen waarbij TB/beslag rampzalig uitpakte. Ik hoef de vriezer maar open te doen. Áls het op een wedstrijd zou aankomen van wie de meeste voorbeelden van mislukkingen kan geven...

Áls, maar daar begin ik niet aan, inspelen op emoties zonder verstand dat is geen basis voor een discussie. Op websites over natuurlijk bekappen vind je over het algemeen geen zielige verhalen, maar een duidelijke uitleg waaróm hoefbeslag slecht is, onderbouwd en beargumenteerd met feiten.

En ik heb nog geen enkel boek of website kunnen vinden die kon uitleggen waarom NB slecht is en beslaan goed, onderbouwd en beargumenteerd met feiten. Geen enkel beslag geeft een béter hoefmechanisme dan een blote voet, geen enkel beslag geeft een bétere doorbloeding dan een blote voet, etc.

En wat betreft TB versus NB, ik heb nog geen boek kunnen vinden waarin uitgelegd stond waarom het slecht is als een paard op de straal loopt. Ik heb zelfs nog geen TB boek kunnen vinden dat mij kon vertellen wat de functie van de straal is. Ook niet het boek van de Van Nassau's. Diverse NB sites en boeken konden mij dat wél vertellen. De straal is nog maar een vóórbeeld van waar NB wel antwoord op heeft en TB niet. Daar zou ik zo nog een hele website over vol kunnen schrijven en misschien doe ik dat ook ooit nog weleens ;-)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:55

Tis ook nooit goed bij jou he Arabesk...komt er een keer een openminded discussie tussen NB en TB, dan is het volgens weer provocatief....Als de discussie er niet zou zijn.....is het zeker weer discriminatie...Met een boek kan je niet discusieren en moet je dus maar voor waar aannemen wat er in staat....
Daar wringt em de schoen bij sommige TB stromingen:
Je hebt maar voor waar aan te nemen wat men je door de strot probeert te duwen en vooral geen vragen stellen want deze worden/kunnen niet beanwoord simpelweg omdat men het niet kan staven met wetenschappelijke onderbouwing......
Tja zo kan je om je heen blijven schoppen.
Overigens vond ik het initiatief van hoeftnietnatuurlijk meets HA helemaal niet slecht.

Needje

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:18

@ Russel, we hebben een kijk en vergelijk topic voor beslagen en onbeslagen paarden. Heel interressant om te zien.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:52

Arabesk schreef:
NB leg je niet even in 'een presentatietje' uit, daar is wel wat meer voor nodig. Tijdens zo'n congres kun je nooit een goed beeld geven van NB, en dus is het geen goed idee om dat wél te proberen. Zo krijgen mensen niet alles te horen en baseren ze hun mening op gebrekkige informatie en halve feiten. (en om diezelfde reden zou ik eigenlijk ook niet meer in posts hier op bokt dingen moeten proberen uitleggen eerlijk gezegd...)

Hou toch op er zijn congressen over de meest ingewikkelde ontwikkelingen op het gebied van cardiologie, chirugie, weet ik wat niet meer.
Hierbij worden volop presentaties gehouden.

Maar nee NB is zó bijzonder dat kan niet op een congres uitgelegd worden :+

Het kán misschien niet uitgelegd worden, omdat de wetenschappelijke basis ontbreekt of teveel visies zijn elkaar tegenspreken :)*

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:06

Arabesk schreef:

Dit vind ik, als NB voorstander, een heel vreemde opmerking. Je legt het niet in een presentatie op een congres uit, maar wel in een cursus van een dag??? Wat is het verschil???? Op de cursus die ik gevolgd heb zaten ook mensen die de toets niet eens gemaakt hadden, op het laatste moment ingeschreven hadden én er waren mensen bij die halve hoefsmeden waren en alles op het gebied van kennis van hoeven tot zich namen. Als die diversiteit van mensen de cursus mogen/kunnen volgen dan lijkt me dat een congres met mensen die er wél verstand van hebben op dat gebied toch zeker een uitleg over NB snappen.... :?

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:09

Ik ben het helemaal met Breghje eens. Tijdens zo'n congres kan je uitgaan van voorkennis van de deelnemers; je hoeft ze niet meer helemaal uit te leggen hoe een hoef in elkaar zit en welke gereedschappen en technieken bestaan. Je hoeft alleen maar uit te leggen waar de visie van natuurlijk bekappen afwijkt van traditioneel bekappen.

Na een gedegen presentatie komen de vragen en discussies vanzelf los - daar moet dan ook tijd voor ingebouwd worden - en dan heb je gelegenheid misverstanden uit de weg te ruimen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:10

Mijn idee. Congressen zijn er toch voor om informatie te delen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:14

PeelSlowly schreef:
Ik ben het helemaal met Breghje eens. Tijdens zo'n congres kan je uitgaan van voorkennis van de deelnemers; je hoeft ze niet meer helemaal uit te leggen hoe een hoef in elkaar zit en welke gereedschappen en technieken bestaan. Je hoeft alleen maar uit te leggen waar de visie van natuurlijk bekappen afwijkt van traditioneel bekappen.

Na een gedegen presentatie komen de vragen en discussies vanzelf los - daar moet dan ook tijd voor ingebouwd worden - en dan heb je gelegenheid misverstanden uit de weg te ruimen.

Ik denk net even terug (is alweer even geleden dat ik de cursus gevolgd heb) en dan zou het in een kwart dag te doen moeten zijn. De cursus beslaat de ochtend en middag, ochtend om de toets uit te leggen en de theorie/ filosofie te verklaren, lunch en daarna praktijk met kadaverhoeven. Dus moet zeker te doen zijn op een congres.

Het zou een uitdaging zijn om idd hier in NL de TB en NB in een congres bij elkaar te krijgen!! :D

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:01

Hoeftniet schreef:
Ook in nederland wordt er weleens gediscuseerd tussen NB en TB (zie de link in mijn onderschrift), een goede zaak. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om elkaar uit te laten praten.

Helaas gaan de grootste schreeuwers over het algemeen de discussie uit de weg, zij willen enkel via het computerscherm in discussie en zoeken de confrontatie liever niet op.... en al helemaal niet bij een bijeenkomst.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:56

Hoeftniet schreef:
Hoeftniet schreef:
Ook in nederland wordt er weleens gediscuseerd tussen NB en TB (zie de link in mijn onderschrift), een goede zaak. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om elkaar uit te laten praten.

Helaas gaan de grootste schreeuwers over het algemeen de discussie uit de weg, zij willen enkel via het computerscherm in discussie en zoeken de confrontatie liever niet op.... en al helemaal niet bij een bijeenkomst.

Vandaar ook de uitdaging... :D Ik ken er ook eentje die er zeker te weten niet zal zijn, die mijn eerdere posts ;) . Maar toch... stiekem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:18

Needje, die foto's helpen niet en laten ook niet zien wat je bedoelt te zeggen. Het maakt ook voor de discussie verder niet zoveel uit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:25

manie schreef:
Hou toch op er zijn congressen over de meest ingewikkelde ontwikkelingen op het gebied van cardiologie, chirugie, weet ik wat niet meer.
Hierbij worden volop presentaties gehouden.

Maar nee NB is zó bijzonder dat kan niet op een congres uitgelegd worden

Het kán misschien niet uitgelegd worden, omdat de wetenschappelijke basis ontbreekt of teveel visies zijn elkaar tegenspreken

_/-\o_
Breghje schreef:
Je legt het niet in een presentatie op een congres uit, maar wel in een cursus van een dag??? Wat is het verschil????

:+

PeelSlowly schreef:
Je hoeft alleen maar uit te leggen waar de visie van natuurlijk bekappen afwijkt van traditioneel bekappen.

En van die gelegenheid hebben de wetenschappers Pro-NB op het congres dus geen bebruik van weten te maken...

Arabesk schreef:
De reden dat ze NB-ers uitnodigen is provocatie.

Och, die arme NB-ers op dat congres :(:)

Arabesk schreef:
Want wie werkelijk en oprecht geïnteresseerd is, heeft allang de boeken gekocht,

Arabesk schreef:
Áls ik zou willen zou ik tien websites vol kunnen schrijven van gevallen waarbij TB/beslag rampzalig uitpakte. Ik hoef de vriezer maar open te doen. Áls het op een wedstrijd zou aankomen van wie de meeste voorbeelden van mislukkingen kan geven...

Nou Arabesk... Misschien moet jij op het eerst volgende congres over NB/TB gewoon de inhoud van je vriezer en de inhoud van je boekenkast afleveren :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:43

Lovely schreef:
Needje, die foto's helpen niet en laten ook niet zien wat je bedoelt te zeggen. Het maakt ook voor de discussie verder niet zoveel uit.

Jij zegt dat het onmogelijk is om het hoefbeen paralel te laten lopen aan de zool. Ik laat zien dat er meer is als alleen de doorsnede die je vaak ziet (en dus een vertekend beeld geeft). En dat het hoefbeen wel degelijk paralel loopt.
Heeft misschien niet met de discussie an sich te maken, maar is wel mijn reactie op jouw opmerking dat dit onmogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:47

Needje, dat weet ik wel, maar daar voegden de laatst geplaatste foto's niks aan toe. ALs je uitgaat van de doorsnede die je vaak ziet, van het midden van het hoefbeen, dan is het toch onmogelijk? Maar stel nou dat mensen dat denken en daarom de hoef zo laten zakken... dan heb je toch een pijnlijk probleem of niet? Aan de buitenrand parallel, in het midden volstrekt niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:50

Ik vind dat ze daarom wel wat toevoegen, want het laat zien hoe het er werkelijk uitziet van binnen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:53

Deze misschien zelfs nog wel beter
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:54

Die laatste misschien beter, maar die is niet helemaal parallel en laat dus juist goed zien waarom je dat niet moet willen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:56

Waarom laat die goed zien waarom je dat niet wilt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:13

Als je deze onderrand van het hoefbeen parallel wil krijgen met de grond, moet je de achterkant van de hoef een eindje laten zakken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:24

Dit is misschien ook wel een leuk artikel
http://www.hoofrehab.com/coronet.htm

edit: Waarom laten alle anatomische afbeeldingen van het skelet een hoefbeen zien die parallel staat met de bodem?
Laatst bijgewerkt door Needje op 21-05-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:53

Breghje schreef:
Arabesk schreef:

Dit vind ik, als NB voorstander, een heel vreemde opmerking. Je legt het niet in een presentatie op een congres uit, maar wel in een cursus van een dag??? Wat is het verschil???? Op de cursus die ik gevolgd heb zaten ook mensen die de toets niet eens gemaakt hadden, op het laatste moment ingeschreven hadden én er waren mensen bij die halve hoefsmeden waren en alles op het gebied van kennis van hoeven tot zich namen. Als die diversiteit van mensen de cursus mogen/kunnen volgen dan lijkt me dat een congres met mensen die er wél verstand van hebben op dat gebied toch zeker een uitleg over NB snappen.... :?

Bij die cursus zitten twee hele uitgebreide boeken én een dvd die ze vóór de dagcursus moeten doornemen.

Da's 20 - 40 uur zelfstudie. Niet te vergelijken met een presentatietje van 45 minuten ;-)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:56

Maar na die presentatie wordt er ook niet gezegd dat je je zelf bekapper mag noemen, na die cursus wel...ook wel een verschilletje....