russel schreef:Breghje, misschien had je een NBer gehad die wel zijn werk goed deed en niet zo maar wat deed en dat zie je helaas gewoon vaak. Natuurlijk zijn er NBer die wel in de gaten houden hoe het paard staat en loopt, liefde voor zijn vak heeft, zich verdiept en wellicht ook wel goed geschoold is geweest in het verleden.
Ik weet dat Hofland ook interesse in het NB heeft ontwikkeld, maar hij zal er altijd zijn eigen kennis in verwerken als hij er voor zou kiezen.
De van Nassau's zijn gewoon vakmannen, nou ben ik niet zo een Antoon mens, heb er niet zo een goede ervaring mee. Maar sinds Rob mijn paard doet, is mijn paard gewoon een stuk beter gaan lopen en zijn de hoeven zo ontzettend goed geworden. Helaas zeg ik vaak, want ik moet er steeds een dag vrij voor nemen en ben anderhalf uur onderweg om er te komen, niet iets wat je doet als het niet hoeft.
Idd hebben ze wel kritiek, maar ik weet ook dat ze gerust namen durven noemen en dat ze niet alleen tegen NB zijn, maar wel tegen het prutswerk van een NBer die zich na een cursus en thuis wat oefenen op dode voeten zich hoefbekapper noemen.
Volgens Rob is het bekapwerk nl het fundament. Een ijzer correct smeden is vakwerk wat je na jaren pas echt goed kan, maar als je niet kan bekappen, kan je er al helemaal geen goed ijzer op leggen, al kan je nog zo goed smeden.
En daar schuilt het gevaar, net even niet goed weten hoe en dan gaat het fout. Hebben ze een paar paarden gedaan wat nou net gelukkig goed blijft gaan omdat er paarden zijn met voeten waar je niet snel wat aan verpest, dan toch net dat paard wat nou juist niet zo eenvoudig blijkt te zijn en daar gaat het fout. Dan krijg je fout op fout.
Mijn paard bv had zulke slechte voeten, helemaal plat, uitgewaaierd, en de brokken kwamen per dag er van af. Resultaat van slechte bekapping op slechte bekapping op slechte bekapping... en dan verschillende smeden in de loop der jaren.
Een jaar heeft het geduurd eer mijn paard zulke goede voeten weer heeft als nu.
Mijn paard heeft van nature dus wel flinke hielen gehad als jong dier, maar een NBer vond het nodig alles er af te halen, een ellende die jaren heeft gekost. Na regelmatig verkeerde bekappingen, verkeerde ijzers en al die ellende.
Dus ik kan mij de kritieken van de van Nassau's wel begrijpen. De TB met goede scholing bakken er vaak niets van, dan zie je toch van zelf sprekend gebakwerk van de NBers die een cursus van 3 of 6 weken heeft gedaan en gewoon de baan op gaat en gaandeweg zijn ervaring links en rechts op doet.
Toon heeft na het afbreken van het werk wat ie een minuut eerder nog steengoed vond, zich niet eens verwaardigd om de hoef na te kijken en dus een positieve ervaring met NB op te doen. Ik heb idd een NB'er met passie voor zijn vak, iemand die ook het gesrpek aangaat met reguliere smeden omdat ie vind dat ie altijd iets van iemand kan leren en andersom. Juist dáárom valt de reactie van Toon dan zo verkeerd, eerst zijn de hoeven goed (wat ze dus ook stomweg zijn) maar als het dan NB blijkt te zijn dan is het ineens fout en dat noemt zich vakman? Me hoela!!! Arrogantie ten top noem ik dat.
Iemand die een dagcursus heeft gedaan en dan meteen de baan opgaat als zijnde "bekapper" daar gaan ook mijn tenen heel erg krom van staan, ik heb zelf een jaar lang met mijn bekapper meegekeken hoe en wat voor alléén mijn paard haar voeten, ik waag me niet aan andermans paard en mensen die dat doen zetten idd het NB in een zeer kwaad daglicht, in één dagcursus kan je niet alles leren over standen, pezen, banden etc.
Smeden die de cursus hebben gedaan hebben een open mind, zullen idd dingen anders gaan bekijken en pikken hetgeen ze zien dat werkt eruit en dat is super. Zo krijg je het beste van twee werelden want de meningen zullen altijd verdeeld zijn. Er zijn helaas, en daarin zullen wij het met elkaar eens zijn, tussen beide partijen zitten vakidioten met kennis en vakverkloters die het wel eens even zullen doen of alleen geld zien.
De werkwijze, de omgang van in elk geval Toon met paarden is de reden dat hij nog niet eens naar mijn paard mag wijzen. De paarden die ik hem heb zien beslaan in de loop der jaren werden geslagen, gepord met de vijl of met een praam bewerkt. Als iemand die zich paardenliefhebber noemt op die manier met een dier om wil gaan, hoeft bij mij (en bij velen met mij) niet meer op het erf te komen. Het schijnt dat ie zich bij anderen anders gedraagt, ik weet het niet, maar ik ben klaar met hun. Er zijn smeden die ik aan mensen aanbeveel als ze NB niet zien zitten, maar dat zijn zij écht niet.
Maar verder ben ik het met je eens.