Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:24

Risico zit aan paardrijden, eens.
En dat het mis kan gaan ook mee eens.
Maar tussen risico nemen en risico nemen zit voor mij toch wel een behoorlijk verschil.
Ik kijk graag een internationaal spingparcours. Heel soms gaat het mis, maar vaak? Nee.
Maar de wedstrijd waar het hier om gaat zou ik ook niet gaan kijken, die kregen geen cent van mij om met deze praktijken door te gaan.
Zoals ik ook niet naar stierenvechten ga kijken. Ook een traditie die nergens over gaat en hebben die stieren het voorheen goed gehad.
Dat krijgt geen cent van mij.
Laatst bijgewerkt door kazary op 06-04-09 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:25

Ik vind Belgen meer paardenmensen. Leuke beesten, maar issie op of te veel, dan kunnen we hem nog altijd opeten, leg dat maar eens uit aan een Brit ;-)
Grapje hoor.. (hoewel)

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:44

ik vind de grand national een nare ren..
vervelend om naar te kijken.. maar daar gaat mijn post verder eigenlijk niet over..

Wat ik wilde zeggen is dat het mij opvalt dat mensen hier vergelijkingen maken met hun ''eigen'' sport..
ik denk dat er hier maar weinig mensen zijn die op topniveau wedstrijden rijden of iets dergelijks en ik denk niet dat je je eigen sport of endurancewedstrijd niet kunt vergelijken met de topsport..

In de topsport draait het nu eenmaal (ook) om geld.. en dat is niet alleen bij the grand national of rensport... dat is in iedere tak van paardensport zo!
De mensen die op topniveau presteren met hun paarden zijn over het algemeen dus echt wel paardenmensen te noemen, ze hebben in ieder geval passie voor hun sport anders zouden ze die niet op zo'n hoog niveau kunnen beoefenen..

Accepteer het dat mensen er andere ideeen op na houden, en als je echt iets wilt betekenen voor die paarden (uit the grand national) dan zul je dat op een andere manier moeten doen dan er hier op bokt over te discusseren, want hier discusseren haalt echt niks uit..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:53

sflj schreef:
@Lielle; ik rij omdat ik dat leuk vind, ja. Doch nooit om te winnen en heb voor mezelf en mijn paard dus, grenzen gesteld v.w.b. de afstand enz.

twee vragen dan nog:
- waarom rijd je dan wedstrijden, en niet gewoon buitenritten? Dat is toch ook leuk?
- waarom is een beperkte afstand wel acceptabel en (ik noem maar wat) 100 km niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:54

kazary (toch?) thanks voor de link naar de afmetingen. De hindernissen varieren van 1.35 tot 1.60 hoog en een ruime meter breed met greppels erbij tot 1.80. Op zich zijn dat hindernissen die je ook in een 2* cross kunt tegen komen (waar het tempo wel lager ligt, en waar je dus wel alleen rijdt), de moeilijkheden zitten vaak in de diepere of juist hogere landing (Beecher's Brook, The Chair), gecombineerd met een scherpe wending (Canal Turn).

Ik blijf het wel raar vinden dat er sprongen zijn met de greppel/beek achter de hindernis, daar kan een paard nl niet op anticiperen.

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:38

zielig

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:26

Huh ik heb de hele race gevolgt en er is niks bijzonders gebeurt.....Ja er zijn idd paarden en jockey's gevallen die gewoon weer opstonden. Ik vind het heel naar en vervelend wat de trouw schrijft, zonder te weten waar het over gaat...... SCHANDE.

En dat paard (exotic dancer)dat een hartaanval heeft gekregen erg triest maar hij is echt niet dood gereden hoor...hoeveel topsporters krijgen er wel niet een hart aanval, of gewoon paarden in de wei de pony van mijn buurman is gister ook overleden aan een hartaanval zielig maar dat is het voor mensen ook.

Kimbers

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:33

Misschien heb ik erover heen gelezen. Maar wordt deze race jaarlijks gehouden?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:38

Dan vind ik het sterftecijfer toch wel vrij hoog.
Betekend dat bij ongeveer 1/3 van alle wedstrijden een paard is doodgegaan.
Vind ik toch vrij heftig.

Ik heb verder totaal geen verstand van deze races dus kan er ook moeilijk een mening over geven maar vind het voor de dingen die ik gezien heb geen prettig beeld geven. Maar goed, dat vind ik bij bepaalde dingen van dressuur en springen ook..
Zo is er bij elk onderdeel wel iets waar ik absoluut niet graag naar kijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:52

Je moet in die berekening niet vergeten dat in de vroege jaren er veel en veel meer paarden doodgingen dan nu dus de cijfers vertekenen.
Er is in de afgelopen 20 jaar veel gedaan aan veiligheid en de training en medische begeleiding wordt ook steeds beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:03

klopt Katja, plus dat we allemaal de plaatjes van paardenrennen van dik honderd jaar terug vast wel kennen, met jockeys die op hun paarden zaten met lange beugels en niet eens uit het zadel kwamen, dus voor het tijdperk van de verlichte zit, zeg maar. De sport is in een stroomversnelling gekomen, de rijkunst, de trainingsmethodes én het welzijn van de paarden.
En we weten allemaal wel dat er vroeger, toen men de kennis van heden ten dage nog niet had, er veel meer ongelukken gebeurden. Alleen toen hadden we nog geen internet en werd het niet wereldwijd zo breed uitgemeten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:22

Had ik niet eens aan gedacht, maar dan valt het inderdaad heel erg mee. Ongelukken gebeuren nou eenmaal en de foto's sja.. geen prettig beeld. Maar ik heb een paard wel vaker hard onderuit zien gaan.
Het is niets voor mij in ieder geval, maar ik vind een sprongetje van 80 cm al spannend :o

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:16

vraag jullie eigen eens af of dit de fout is van d e hindernissen
of van de eigenaren ;)
een goed getraind paard is dit gewend en kan dit aan
een ongelukje zit in een klein hoekje ma zoveel is de fout bij de eigenaar

die hinderisssen moeten niet verboden worden maar de eigenaren die hun paarden niet goed trainen

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:28

fout.... tja beetje rare vraag.
het is een samenloop van omstandigheden.
een val gebeurt meestal doordat het paard een verkeerde afstand krijgt of zich overspringt,dat een paard een hartaanval krijgt leek me niet aan de training te liggen,het paard wat overleed heeft de ierse national gewonnen en dat is ook een zware national,ik geloof niet dat het aan de training ligt,deze mensen zijn zeer profesioneel en weten waar ze naar toe trainen.

edit:de fout zit hem meer in het overzicht denk ik als je een fout wilt aanwijzen,te veel deelnemers,de paarden zien niet waar ze landen aan de andere kant van de haag waardoor ze zich overspringen,de race is lang paarden worden moe waardoor er een val kan onstaan,loslopende paarden brengen anderen in gevaar,de bodem was dit jaar goed,maar is vaak zwaar en nat dat heb je in deze tijd van het jaar.dit jaar was de bodem zeer goed,waardoor de paarden meer snelheid krijgen.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:34

velvet schreef:
Springruiters die hun paarden lood in de peesbeschermers doen, balken omhoog trekken boven de hindernis om maar ff die beentjes aan te tikken, zodat ze ze beter optillen
Allemaal normaal..... NEE en dit gebeurd dagelijks!!
.

Euh wie zegt dat we dat normaal vinden....

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:53

Ben ik nou eigenlijk kippig als ik lees dat er alleen dit jaar al 5 zijn verongelukt, niet 2 zoals de beginpost laat lijken?
http://www.animalaid.org.uk/h/n/NEWS/

In 2000 ook 5 paarden.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/spo ... 704336.stm

In 98 3
http://www.nytimes.com/1998/04/05/sport ... orses.html
6 van de 37 hebben de eindstreep gehaald.

sinds 97 zijn er 30 verongelukt.
http://www.guardian.co.uk/sport/2006/ap ... ng.comment

En zin om verder te zoeken heb ik niet, lijkt me niet dat de laatste jaren er zoveel verbeterd is en dus ook niet dat er "maar" 1 paard in de 3 jaar gemiddeld verongelukt.

velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:55

Ik geef ook niet aan dat dit normaal is maar het komt niet op (internationale) tv. De grand national wordt wel uitgezonden en gelijk is daar weer een hoop gezeik over, iets wat eens per jaar is.
Ben van mening dat de discussie hier moet stoppen er zijn mensen het wel mee eens en anderen weer niet, ieder zijn eigen id erover, klaar dat is zo en dat blijft zo. Hoeveel koersen er ook uitgezonden worden of hoeveel berichten in de krant staan it is what it is.

Ik zeg..... EINDE DISCUSSIE.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:56

Tip: rechts boven dat kruisje. :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:58

Kazary, dat is niet alleen in de Grand National, maar dat is over het hele evenement (neemt niet weg dat het nog steeds heel veel is).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:00

velvet schreef:
Ik geef ook niet aan dat dit normaal is maar het komt niet op (internationale) tv. De grand national wordt wel uitgezonden en gelijk is daar weer een hoop gezeik over, iets wat eens per jaar is.
Ben van mening dat de discussie hier moet stoppen er zijn mensen het wel mee eens en anderen weer niet, ieder zijn eigen id erover, klaar dat is zo en dat blijft zo. Hoeveel koersen er ook uitgezonden worden of hoeveel berichten in de krant staan it is what it is.

gelukkig ben jij niet degene die dat bepaalt.

kazary, dat is dus over een aantal dagen (en ja, veel te veel!)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:03

Dat is inderdaad over de 3 dagen daar in Aintree.
Maar zo te horen zijn de eerste dagen ook niet erg paardvriendelijk.

Ga eens naar een 3 daags evenement hier, noem even jumping amsterdam, zou je de berichten eens moeten horen als er daar elke keer 5 het loodje leggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:03

ik ben het ook helemaal met je eens, dat dit natuurlijk niet kan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:06

Gelukkig :D
Ik ben echt niet tegen sport met paarden, maar hoe meer ik ga googelen hoe meer ik tegen deze ben. En ik wist er echt wel iets van af, maar dacht ook dat minder paarden de dood vonden dan de werkelijkheid is.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:12

velvet schreef:

jammer dat dit een discussie forum heet.. :Y)