Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:42

geerke schreef:
overschat de rijkunsten van een kind van 8 ook niet.....die hebben meestal niet veel nodig om er af te vallen.
dus als de pony een scherpe bocht maakt ligt het kind er al af

Haha, mijn kleine meid reed met 5 (ze is nu 6) in volle galop door de bak en de pony kon inderdaad zomaar opeens 90 graden draaien. Maar ze viel er niet af! (nou zit ze al wel vanaf haar tweede op het paard, ze is ermee vergroeid)
Het moge duidelijk zijn dat de pony geen pak slaag krijgt als het wél eens gebeurt....

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:48

suleilitha schreef:
Tja wat moet je er van zeggen als je er niet bij was he.
Ik heb vanavond na het eten nog even een lesje gereden, ben bezig een 18-jarige tuigpaardmerrie weer op te pakken onder het zadel en madam is de gemakkelijkste niet en ook niet altijd even eerlijk ;) (vos die noch haar haren noch haar streken is verloren)
Op een gegeven moment hield ik halt en wilde haar een paar seconden laten stilstaan. Ik zie aan haar hele houding en aan het orenspel dat er óf een giga bok aan zat te komen, of een gemene snauw naar een toevallige voorbijganger. Dus tja, ik gaf mevroi een por met het handvat van de zweep.... waarop ze als een ouwe generaal in de houding sprong die het volkslied hoorde. En wat zei de bakrandparade die kritisch toekeek: "Dierenbeul, wat doe je nou, ze doet immers niks!!!" (en nog veel meer maar ja, bokt heeft censuur en dan krijg je allemaal pannekoek, oliebol en paasei woorden te zien)
Ze deed inderdaad nóg niks maar hee, leer mij dat paard kennen..... en wie zegt dat het hier in het geval van die pony niet iets dergelijks kan zijn geweest???

Waarom al dat commentaar op alleen een por met een handvat van een zweep?

k snap niet dat jij zo kan zeggen dat het misschien niet zo is gegaan. Het is bij mij op de ponyclub gebeurd en heb gisteren op les een aantal gesproken die het zelf hebben gezien en zeggen allemaal hetzelfde:

Het meisje was eraf gevallen, pa liep de bak in, pakte de pony met beide handen aan het hoofd vast en leefde zich lekker uit met zijn been in de zij van de pony, meerdere trappen achter elkaar. Iemand van de club heeft hem toen verzocht de bak te verlaten en hij is idd met de pony naar buiten gelopen (trailers) en is daar rustig weer verder gegaan. Iemand van het wedstrijdsecretariaat heeft hem gevraagd op te houden.

Nogal logisch dus dat de dierenbescherming eraan te pas komt.

Dus volgens jou 'sul', mocht pa dit doen?? Wil jou wel eens horen als hetjouw pony was :evaw:

Anoniem

Re: Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:52

Zolang je niet weet of de pony bij de trailer nog wat heeft uitgevreten, kun je er geen zinnig woord over zeggen. Het kan zomaar dat het een ongelovelijke walgbak van een pony is.

En waarom al dat commentaar over een por met het handvat van mijn zweep, tja als je het weet mag je het zeggen. De meute verkondigde dat het paard niks deed en ik zomaar out of the blue die por verkocht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:54

Tuurlijk mocht hij het niet doen Ashley :), denk dat het topic mss wat afgeweken is, het gaat erom dat hij totaal op het verkeerde moment en enorm overdreven de pony aanpakt. Het is niet altijd slecht om een pony/paard eens een tik te geven, maar op zo'n overdreven manier en door iemand waarmee de pony op het moment van het voorval niet te maken had is er natuurlijk over. Daarbij ik zou niet zomaar een trap durven geven in een buik van een paard. je mag er niet aan denken dat hij er iets aan overhoudt. Nu zo'n mensen kunnen iig niet al te goed omgaan met dieren en zeker niet in bepaalde situaties, wat die situaties en mensen dan weer gevaarlijk maakt.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:56

Ik snap heus wat je bedoeld suleilitha, maar ik snap gewoon niet zo goed dat je hier zo makkelijk over doet. Ik ken het meisje en de pony (en ouders) en de pony is nog redelijk jong, maar een schat van een beest. Natuurlijk kan hij wat uitgevreten hebben, ieder paard doet dat wel eens, maar moet een vader de pony dan op deze manier letterlijk aftuigen? Daar ben jij het dus eigenlijk mee eens, gezien je reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:59

Ik heb nergens gezegd dat ik het ermee eens ben Ashley, dus leg me geen woorden in de mond die ik niet heb gezegd.
Ik heb puur gesteld dat ik er niet bij was net als iedereen die reageert en vind het not done om dan conclusies te trekken ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:01

dat hangt er maar net vanaf wat die pony doet als die "wel eens wat uitvreet"

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:01

Bedankt voor de opheldering Ashley.
Dat is wat ik eerder ook al zei, ik ben echt niet tegen een tik, maar wel tegen een afranseling. Dat ben je buiten zinnen en heeft geen toegevoede waarde.
Ook het bijde trailer door gaan. Ja hij kan daar weer wat gedaan hebben, maar rechtvaardigd dat af meppen? Dan moet hij wel erg leip zijn geweest. En hoeveel paarden zijn er dat? 0,01%?
Er wordt zo zeldzaam actie ondernomen, dat je best de conclusie kunt trekken dat hier meer aan de hand is geweest dan een terechte tik. En dat blijkt dus ook.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:02

Op mij komt dat zo over, misschien zei ik het niet helemaal goed.

Niemand kan idd zomaar conclusies trekken, maar het is echt geen één of ander lulverhaal wat opgehangen wordt, het haalt niks voor niks de voorpagina van een krant, de dierenbescherming en bokt. Of je het nu van me aan wil nemen of niet, het is gebeurd zoals beschreven is. De vader krijgt van onze club een schrijven met maatregelen die de club tegen hem gaat nemen. Wat de dierenbescherming gaat doen weet ik verder niet, ik hoop gewoon dat die vader zich de volgende keer nog een keer bedenkt voordat hij een (jonge) pony zoiets doet.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:05

een paard wat zich misdraagt moet je als eigenaar/ruiter binnen een seconde op z'n plaats zetten ,dus als hij wilt bijten een flinke kneep in z'n borstspier en als hij dreigt te schoppen meteen een schop geven[hoeft niet hard ] ons jonkie wilde met hoeven uitkrabben achter graag even proberen uit te halen,de 1e keer flinke klap onder zijn buik gegeven[met m.n vrije hand]en denkterom gezegd,nu hoef ik als hij vervelend is alleen maar mijn stem te verheffen en het is goed, de actie van deze vader heeft dus geen enkel effect en zou flink bestraft moeten worden wat de aanleiding ook is geweest.
sommige mensen kopen een pony,kind gaat oefenwedstrijden springen en doen er vervolgens nog een jaar over om een winstpunt in de dressuur te halen zodat ze dan pas officieel mogen springen,een wp op l2 niveau zo beter zijn want dan leren ze waarschijnlijk beter met de pony omgaan en kunnen ze wat beter de eventueel rare fratsen opvangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:10

ken je het paard ook echt Ashley of alleen van zien?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:18

Mijn ouders zeiden gewoon 'eigenlijk schuld' als ik eraf viel, en gaven het paard nog een wortel.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:31

Joto schreef:
Gerner,

Hier kun je lang en kort over doen.
Een dier slaan op schoppen hoort niet simpel zat. Maar een dier van 700 kg, kun je nou eenmaal niet alleen maar toespreken met lieve woordjes. Die moeten soms even terecht gezet worden en ja soms moet je dan een tik uitdelen.
Ik ga helemaal niet over de situatie oordelen waar dit topic over gaat, ik was er niet bij.
Maar er zit ook een verschil in jezelf in de hand houden of niet.

Joto, wie zegt, dat ik het alleen maar heb over lieve woordjes.
Maar hoe kan het toch dat een paard van 700 kg luisterdteen mens van 70 kg hem slaat.
De meeste gaan het accepteren uiteindelijk en worden doelloos, of soms juist erg lastig.
Ik denk dat die tik helemaal uiteindelijk niet nodig is. Die ene tik zorgt er niet voor dat je paard je gaat respecteren.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:36

Urielle schreef:
Gerner schreef:
Even een vraagje, aan de dames die het prima vinden om je paard een rotschop te verkopen.

Hoe voelt dit nu werkelijk voor je...... Heel diep van binnen, op de plek waar je hart hoort te zitten......
In je buik, waar je emoties opgeslagen worden....... in je rug bij je nieren......
Waarschijnlijk voelen jullie niets, maar doe eens je best om erachter te komen, hoe je dit nu werkelijk voelt......
Willen jullie zelf ook zo behandeld worden?
Als een stuk vee? Consequent en duidelijk zijn hoeft niet met macht en slaag samen te gaan
Ik vind het zo zonde, je wereld wordt zo verrijkt, als je het echte paard ooit een keer mag zien.
Zolang je je paard blijft onderdrukken met macht en slaan, zal hij dit nooit aan je laten zien, en steeds agressiever en vervelender worden, want je paard blijft jouw innerlijk spiegelen.
Eigenlijk zie je dus gewoon jezelf.

Ik krijg regelmatig commentaar, dat ik zo moeilijk afstand kan doen van mijn pony's of paarden. Maar na het lezen hier weer weet ik weer even waarom dit zo is.

Met alle respect naar jou persoonlijk verder, maar deze uitspraak vind ik dus echt ge-Penny. Een paard is geen konijntje!

Ik heb er vier staan nu, heb er in de afgelopen jaren ook heel wat door mijn handen gehad. Over het algemeen trek ik op de een of andere manier neurotische, snel beledigde, sensibele zeikbokken aan. En ik ben ook met hen heel duidelijk, zwart is zwart, wit is wit. Wie denkt dat ie kan bijten, slaan, steigeren, drammen, zijn wil doordrijven zal snel merken dat het vrouwtje daar anders over denkt. Wie zich goed gedraagt en zijn best doet om het goede te doen wordt doodgeknuffeld. En stuk voor stuk zijn die zeikbokken opengebloeid tot zachte, open, toegankelijke karakters die enorm aan mij gehecht zijn. Tot zover hun gesloten, agressieve, vervelende gedrag volgens jou...
Ik heb een knetterheet paard wat ondanks zijn peesblessure en de gedwongen boxrust grotendeels heel braaf naast me bleef wachten aan de hand en daarbij zo opengebloeid is dat hij voortaan ook andere mensen en paarden accepteert dan alleen mij en zijn ponyvriendin; ik heb een hondsbrutaal superslim ponietje dat alles voor je doet, overal langsgaat voor je en van 'niet te vangen op de wei' is gegaan naar 'in volle draf naar de draad om opgehaald te worden'; ik heb een paard wat net een paar maanden bij mij is en alleen door mij met gemak van stal te halen is, knuffelt en haar beurt afwacht waar ze verder trapt, dreigt, trilt en gestrekt staat van angst tegen anderen; ik heb een jonge hengst met een groot ego zadelmak gemaakt zonder dat hij beledigd is, en heb er nu een superlieve doodbrave knuffelhengst aan die elke keer weer met plezier voor je aan het werk gaat en naar de draad galoppeert zodra je met je auto het terrein oprijdt, echt mijn maatje, ondanks dat ik hem toch echt wel duidelijk maak dat het mijn manier is en niet anders.

Tot zover die vervelende agressieve paarden... integendeel, ik heb een stel paarden staan die iedere paardeneigenaar zich zou wensen!

Hmm, penny......
Door schade en schande ben ik wijzer geworden, ja ook zelfs wel eens uit mijn dak te zijn gegaan.
Ik heb ook ooit geleerd dat je een paard de baas moest zijn, en dan desnoods maar met klappen.
Nu 43 jaar, 48 paarden en pony's op stal, 30 uren les per week, veel verdiept in hoe het anders kan, ben ik tot de conclusie gekomen dat het ook zonder slaan en macht gebruik kan.
Het is een zoektocht, en zeker niet handig als je een penny bent. Maar na al jaren zo te veranderen geeft het mij erg veel voldoening en de paarden blijkbaar ook.
Voorbeelden genoeg, teveel om op te schrijven.
Ga ik ook niet doen, ieder zijn ding, ik kom alleen maar op voor het paard die een vrije geest heeft.
Waar je erg veel mee kan spelen, van kan leren en van kan genieten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:43

Ho, ho jongens!!! Het gaat hier niet om een corrigerende tik of mensen die iets wat te losse handen hebben. Het gaat hier om pure dierenmishandeling.

Ik heb het verhaal van mijn instructrice (lid van deze vereniging) gehoord. Zij was er enorm verbolgen over wat er had afgespeeld.

Het gaat dus om een 8 jarig meisje met een 4 jarige Welshpony. De pony schrok en schoot er vandoor (geen slimmigheid, gewoon een jong dier dat nog veel moet leren). Het meisje viel eraf en vaders stuitert de bak in om de pony een lesje te leren.

Vele omstanders hebben geroepen dat hij moest stoppen, maar hij ging in blinde woede verder tekeer tegen de pony. Uiteindelijk hebben de clubgenoten de db gebeld.

Dit heeft niets te maken gemaakt met rottigheid van de pony, maar met onkunde van de ouders. Leg mij eens uit dat je voor je dochter van 8 jaar met weinig rijervaring een 4 jarige onervaren pony koopt. Wie verdient er dan een pak op zn donder??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:45

Gerner schreef:
Joto schreef:
Gerner,

Hier kun je lang en kort over doen.
Een dier slaan op schoppen hoort niet simpel zat. Maar een dier van 700 kg, kun je nou eenmaal niet alleen maar toespreken met lieve woordjes. Die moeten soms even terecht gezet worden en ja soms moet je dan een tik uitdelen.
Ik ga helemaal niet over de situatie oordelen waar dit topic over gaat, ik was er niet bij.
Maar er zit ook een verschil in jezelf in de hand houden of niet.

Maar hoe kan het toch dat een paard van 700 kg luisterdteen mens van 70 kg hem slaat.
De meeste gaan het accepteren uiteindelijk en worden doelloos, of soms juist erg lastig.
Ik denk dat die tik helemaal uiteindelijk niet nodig is. Die ene tik zorgt er niet voor dat je paard je gaat respecteren.

Niet? Die van mij had tans in een klap aardig wat respect toen ik haar flink aansprak op het feit dat ze zich zonder pardon achterover liet klappen, iig respect om het nooit meer te doen. En de mensen die Pret wat kennen, ook van bokt, weten heel goed dat ze zeker geen robotje geworden is van die ene klap :') Maar wel ongevaarlijk.

Kom van je roze wolk meid, als je ooit met moeilijkere dieren te maken krijgt, ga je vanzelf van dat "aai aai poesje" idee moeten afstappen.

Alani: ik kreeg als zesjarige een jaarling dus die was ook net opgeleerd toen ik 8/9 was. :) Ding heeft me het eerste jaar meer op de grond laten zitten dan op zijn rug maar ik heb er wel van geleerd... Ook een welsh trouwens :') En dat was heus niet van schrikken dat ie dat deed, pony is (en nog steeds zo nu en dan) altijd een beetje een etter geweest. Magoed we weten hoe dat komt. Ding heeft van ons ook nooit echt een klap gekregen behalve toen die twee achterhoeven op mijn ribben plantte een paar jaar terug... Daar is die echt niet goed van geweest. Dus dat hoeft echt niet perse fout te gaan MITS inderdaad, de ouders er wat van kennen, maar dat is hier helaas dus niet zo.... In dit geval (als het inderdaad zo gegaan is) is het niet meer dan terecht dat de dierenbescherming gebelt is. Dat een jong dier kan schrikken hoor je te weten. Dan helpt een pedagogische tik niet en er op los rammen al zeker niet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:50

al was het de schuld van de pony dat ze viel, dan nog zal ik het nooit in me hoofd halen om een paard op zo een manier te straffen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:19

Gerner, ik vind JOU niet Penny (weet ik niet, ik ken je niet nl. ;) ) maar ik vind de uitspraak Penny. Dat is een verschil ;)
Dat is een verschil overigens wat veel mensen niet zien en paarden wel. Paarden accepteren nl. perfect zonder wrok of complexen dat ze een keer op hun falie krijgen voor een aktie maar dat je ze verder als 'persoon' helemaal okee vindt. En dat is precies de reden dat een paard prima accepteert dat ie een shot onder zijn hol krijgt als hij zijn achterbenen jouw kant op zwiept en dat je hem vijf minuten later lekker staat te knuffelen als ie weer braaf is. Mensen kunnen dat niet scheiden, paarden wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:21

Precies Urielle!!!! Die ervaring heb ik dus ook. Een paard is alleen kwalijknemend als je hem of haar ONTERECHT op zijn plek zet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:23

pharagirlke schreef:
anneliesdj: maar als je dan commentaar geeft ga ik er van uit dat je het zelf ook beter zou kunnen (en durft te doen)?

Nou ja, ik heb al aangegeven dat ik niet snel commentaar geef maar soms sta ik met open mond te kijken en ik ben ook echt wel wat gewend, deel zelf ook gerust een tik of schop uit als het verdiend is.
Punt is dat het paard vaak de schuld krijgt terwijl het probleem eigelijk bij de ruiter ligt of dat er te laat of te hard wordt gestraft.

Ik meen het echt hoor, lopen hier behoorlijk wat hardhandige mensen rond maar ja, wat wil je in een boerengemeenschap, sommigen denken serieus dat een paard mak geboren wordt. (hij wil niet meelopen aan het halster? Wat een dom dier zeg... heb ik eens horen zeggen van een dier van net een half jaar oud die nog nooit een mens van dichtbij had gezien))

xhorseslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:33

Het zou je vader zijn:O
Arm dier, net alsof hij er wat aan kon doen, waarschijnlijk gewoon geschrokken of in een drukke bui & zin heeft het dan zoizo niet meer, hij weet echt niet meer waarom hij dan zo getrapt en geslagen wordt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:36

Of hij deed alsof die schrok (voor de zoveelste keer) en kreeg daarom een knal?

Die van mij krijgt ook een knal als ze het te bont maakt met haar zogenaamde "schrikken".

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:42

Gerner schreef:

Als je je paard elke dag een schop onder zn edelekont zou gaan geven word het inderdaad vanzelf geaccepteerd.
Dus STEL jou paard zou jou een rechtse verkopen en gericht naar jou zonder aanleiding whatev, dan is jouw reflex niet om een schop onder zn kont te geven?
Een paard is een leider nodig, ook als het uit de kudde is, en ook dan moet hij wel eens terecht worden gezet, hetzij via stemverheffing, een goeie tik of een schop onder zijn kont.
Mijn ervaring is als je ze nooit eens goed op hun plaats zet, waar nodig is, dat jij de onderdanige word, en dat is nou net niet de bedoeling.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:26

pharagirlke schreef:
ken je het paard ook echt Ashley of alleen van zien?

Ik heb de pony meerdere malen (regelmatig eigenlijk) gezien en zien lopen (zowel privé als in clubles). De pony is zeer braaf, ondanks dat hij nog jong is. Maar zoals ik al zei kan iedere pony (paard) een keer iets doen waardoor je eraf kukeld.

Maar goed, ik snap wel waar je heen wilt, ik hoop dus maar niet dat we dáár weer een discussie over gaan krijgen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:28

pharagirlke schreef:
Of hij deed alsof die schrok (voor de zoveelste keer) en kreeg daarom een knal?

Die van mij krijgt ook een knal als ze het te bont maakt met haar zogenaamde "schrikken".

Oké, jij pakt je paard dan ook bij zijn/haar hoofd en trapt er lekker op los in die zij :? Verstandig.... :evaw: