Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yeyo schreef:Wenerspirit daar heb je helemaal gelijk in.
En sefanja mijn reactie mag volgens jouw kinderlijk zijn, iemand veroordelen op een uitspraak met "als je er geen verstand van hebt, dan zou ik mn mond houden" getuigt nou ook niet bepaald van een volwassen houding als je het mij vraagt.
Maar goed, daar gaat het hier niet over.
Willem staat van maart tot september inderdaad 24/7 op stal (die schoon is!) en komt er alleen uit om te dekken en om te showen in de bak. Ik heb overigens nooit gezegd dat daar iets mis mee is, ik zou het alleen anders doen denk ik, maar ik ben geen hengstenhouder of handelaar, ik ben maar een paardenkutje en nee ik heb er geen bal verstand van wat het inhoudt om een hengst te houden.
In de winter staat Willem in Zeewolde en wordt bereden en loopt concoursen.
Yeyo schreef:Nee ik woon zelf in Haarlem, maar we hebben de merrie van mijn vriendin er naar toe gebracht 2 weken terug en afgelopen zaterdag weer opgehaald. Toen ik hem echt heb gezien was ik meteen fan van dat dier en ik overweeg dan ook om het veulen wat uit Tamara zal komen, om dat te kopen.
Ik heb Arnold de kleren van het lijf gevraagd over hoe hij dus met zijn dieren om gaat, je zal misschien daar gezien hebben dat hij een heleboel friese merries heeft staan, die koopt hij dus op, insemineert ze met Willem of Tietse en verkoopt ze weer door. Omdat ik serieus overweeg om zoiets dergelijks zelf te gaan doen aangezien je hier in de randstad weinig tot geen hengstenstallen hebt of een opfok wilde ik dus weten hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Maar de handel is niets voor mij, ik zou bij elk verkocht paard staan janken als ie weg zou moeten hahaha! Maar een hengstenhouderij, -stalling en/of een opfok erbij lijkt me helemaal geweldig, helemaal omdat mensen hier uit de buurt hun veulen/hengst een klere eind weg moeten brengen omdat er zoveel haken en ogen aan het houden van hengsten zit.
Vandaar dat ik die dingen dus weet, gewoon gevraagd!
Citaat:Nieuwe Barock Pinto-dekhengst in spe?
Zeeeeer knappe kerel! Wanneer wil je hem voorstellen op de keuring?
wenerspirit schreef:Yeyo schreef:Nee ik woon zelf in Haarlem, maar we hebben de merrie van mijn vriendin er naar toe gebracht 2 weken terug en afgelopen zaterdag weer opgehaald. Toen ik hem echt heb gezien was ik meteen fan van dat dier en ik overweeg dan ook om het veulen wat uit Tamara zal komen, om dat te kopen.
Ik heb Arnold de kleren van het lijf gevraagd over hoe hij dus met zijn dieren om gaat, je zal misschien daar gezien hebben dat hij een heleboel friese merries heeft staan, die koopt hij dus op, insemineert ze met Willem of Tietse en verkoopt ze weer door. Omdat ik serieus overweeg om zoiets dergelijks zelf te gaan doen aangezien je hier in de randstad weinig tot geen hengstenstallen hebt of een opfok wilde ik dus weten hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Maar de handel is niets voor mij, ik zou bij elk verkocht paard staan janken als ie weg zou moeten hahaha! Maar een hengstenhouderij, -stalling en/of een opfok erbij lijkt me helemaal geweldig, helemaal omdat mensen hier uit de buurt hun veulen/hengst een klere eind weg moeten brengen omdat er zoveel haken en ogen aan het houden van hengsten zit.
Vandaar dat ik die dingen dus weet, gewoon gevraagd!
Dat is dus ook ons doel.
Bont(zonder Samber bloed) en Schimmel in Overijssel. Ik vind het jammer om ver te moeten reizen met de merrie's. Wij hebben maar een 1,5 paards trailer ter beschikking en moet 3 merrie's bij de hengst hebben, dat lukt dus niet helemaal, dus moet ik een trailer huren en nog 4x op en neer rijden en dat dan 2x over. Is het 25 km is dat nog oke, maar verder moet het niet zijn. Zo wordt de prijs voor het veulen alleen duurder van en dat vind ik zonder voor de koper. Want niet alles wat goed gefokt is moet duur zijn.
En daarom een hengst bij huis. We hebben een shetlander hengst, die zeer rustig als hengst is, maar hij is klein, dat is nog wel te doen. Maar een grotere hengst weet ik ook niet helemaal hoe dat moet verlopen en daarom ben ik blij dat Yeyo de mogelijk bied om te vertellen hoe Arnold dat doet.
Tuurlijk heb ik genoeg ervaring, maar het puntje op de I, dat wil ik zeker weten, om verantwoordt te gaan fokken.
Liefst alleen natuurlijk, ook wel KI. Maar steeds meer merrie's worden niet meer drachtig van KI, heb er zelf een.
Ze heeft nu een veulen op de natuurlijke weg, en dat is me er een. Wordt schimmel, maar die zou ik dus niet willen houden als hengst. Die moet dan 24/7 het hele jaar op stal staan en alleen dekken en dat vind ik dan toch wel erg zielig en niet paard waardig.
Iemand een idee onder wel forum ik een topic kan openen met dit onderwerp. 'Veilig fokken met eigen hengst of zoiets'