'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurentii

Berichten: 2098
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:52

ik heb wel al vele nare dingen gezien in de drafsport
maar dat gebeurt maar het gebeurt ook niet
is zo'n beetje bij alles, dus ik vind het nogal raar beoordeeld ...

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:16

Wel grappig dat je in een krant meer vrijheid van meningsuiting hebt dan op bokt. Ik ken (sterker nog, ik woon samen met) iemand die voor minder een ban kreeg.

Verder ben ik het van harte met de man eens. De boze reacties hier zie ik vooral als een onderstreping van zijn gelijk.

Dravers die niet snel genoeg gaan, worden wel degelijk rechtstreeks naar de slager gebracht. Natuurlijk niet door alle trainers, maar in de tijd dat we de hoeven voor de bekapcursus nog zelf haalden heb ik genoeg 'langzame' dravers geslacht zien worden. Tussen de hoeven die we nu aangeleverd krijgen zitten ook meer dan genoeg hoeven met draversijzertjes eronder. Het enige positieve hieraan is dat de ijzers er gemakkelijk af te halen zijn.

Wat de man beter had kunnen doen, is erop wijzen dat niet alleen paarden in de draverswereld verkeerd worden gehouden. Over het algemeen (van wat ik zie) worden dravers beter gehouden dan paarden van mensen die vinden dat ze een heel belangrijk en kostbaar dressuurpaard hebben.

kagiwaga
Berichten: 1353
Geregistreerd: 09-02-09
Woonplaats: Enkhuizen

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:19

echt dom paarden rennen zijn niet altijd mishandeling!
stieren gevechten dan!: doorboorde paarden en stieren, en dan maken ze ze ddood aan het eind met een stokje in het voorhoofd!
ik ben dan toch liever een renpaard die worden goed verzorgd met glimmend vachtje en lekker eten!

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:28

Om de vooroordelen wat betreft het zweepgebruik maar voor eens en altijd uit de wereld te helpen, hier de regels...
Ik vond het ergens op een stellingsite, ging over dit nieuwsbericht, bij de reacties. Het gaat vooral over de rensport, maar veel dingen zijn hetzelfde voor de dravers.

Artikel 3

I Toepassing c.q. gebruik van hulpmiddelen, die naar het oordeel van het
Comité als dieronvriendelijk dienen te worden beschouwd is strafbaar.

II In de ren is het gebruik van karwats c.q. rijstokje toegestaan met
inachtneming van het bepaalde in artikel 29, lid I tot en met lid IV.
De lengte van de karwats mag maximaal 76 cm bedragen inclusief de flap,
de minimale doorsnede 8 mm, maximale lengte flap 10 cm vanaf de schacht,
maximale breedte flap 4 cm met een minimum van 2 cm, terwijl de flap niet
mag zijn voorzien van een versteviging of toevoeging.
De lengte van het rijstokje mag maximaal 40 cm bedragen inclusief de
flap. Overige afmetingen zijn gelijk aan die van de karwats.

III Leerlingjockeys, die nog geen 10 overwinningen en amatrices en
amateurrijders, die nog geen 5 overwinningen hebben behaald, alsmede
rijders van 2-jarige paarden en rijders van 3-jarige Arabische Volbloeds,
ongeacht de vergunning die zij bezitten, mogen geen karwats voeren maar
slechts een rijstokje.

I Hinderlijk, overmatig, dan wel ondoelmatig gebruik van de karwats is
verboden. Vanaf 400 meter voor de finish mag het paard niet meer dan
viermaal gekarwatseerd worden. Het vierhonderd meter punt is door middel
van een duidelijke markering aan de binnenzijde van de baan aangegeven.

II Tijdens de ren moet de karwats zodanig worden gehouden, dat andere
deelnemers daarvan geen hinder kunnen ondervinden.

III Bij meevoeren van de karwats mag deze niet in zijwaartse richting worden
gehouden c.q. gehanteerd.
Alleen onderhands karwatseren is toegestaan. Bij gebruik van de karwats
mag de arm niet boven schouderhoogte uitkomen.
Wanneer door foutief hanteren c.q. houden van de karwats nadeel ontstaat
voor een andere deelnemer en de rijder opzet of grove nalatigheid kan
worden verweten, zal het paard worden uitgeschakeld en de rijder
bestraft.
Wanneer door foutief hanteren c.q. houden van de karwats nadeel ontstaat
voor een andere deelnemer en de rijder geen opzet of grove nalatigheid
kan worden verweten, zal het paard worden teruggesteld achter het paard
dat de hinder heeft ondervonden en kan de rijder worden bestraft.

IV Een rijstokje mag uitsluitend worden gebruikt voor een correctie aan de
hals van het paard. Elke andere vorm van gebruik is verboden.
De bepalingen met betrekking tot gebruik en meevoeren van de karwats,
zoals gesteld in lid I, lid II en lid III, zijn bij het gebruik van het
rijstokje op overeenkomstige wijze van toepassing.

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:41

Afbeelding
Ziet dit paard eruit alsof hij wordt mishandeld?
Niet echt als je het mij vraagt.. ;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:04

nee hoor....nog niet....graag een foto van hetzelfde paard over 8 jaar....ook rontgenfoto's.....

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:05

Is goed, die krijg je, met een verklaring van een DA erbij :)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:13

o.k deal!!

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:17


fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:32

geerke schreef:
nee hoor....nog niet....graag een foto van hetzelfde paard over 8 jaar....ook rontgenfoto's.....


Je kan misschien bij Carola de foto's wel opvragen van haar draver. Paard heeft een winstsom van bijna € 150.000 en nog helemaal zuiver beenwerk. Inmiddels is hij 13 en loopt hij in de endurance, klasse 3 startgerechtigd.

Mijn eigen draver heeft op 17 jarige leeftijd ook geen enkele bemerking op de foto's trouwens.

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:58

fransje23 schreef:
Mijn eigen draver heeft op 17 jarige leeftijd ook geen enkele bemerking op de foto's[i] trouwens.



Maar lopen dravers (in het algemeen, ik doel niet op jouw paard) ook niet eerder met pees- en spierblessures rond dan met botproblemen?

Balou_k

Berichten: 14118
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 02:47

hns schreef:
Balou_k schreef:
Renpaarden worden meestal met veel liefde en goede zorg verzorgd, een renpaard is heus niet zielig, ze moeten werken, en de meeste paarden vinden dit geweldig om te doen, salinero is toch ook niet zielig dat hij zulke moeilijke oefeningen moest doen in japan, wat een stress lijkt me dat..


In China zul je bedoelen :D en er zijn héél wat mensen die medelijden hebben met Sali, maar das dan weer een ander verhaal.


China ja :')

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 04:19

Duidelijk een bericht van iemand die niet weet waar hij het over heeft.

Ik zou willen dat ze bij dressuur en springen zulke duidelijke regels hebben mbt zweepgebruik ^

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:05

Elske_D schreef:
[Maar lopen dravers (in het algemeen, ik doel niet op jouw paard) ook niet eerder met pees- en spierblessures rond dan met botproblemen?


Volgens een aantal mensen in dit topic niet. Die vertellen continu dat ze vroeg versleten zijn en veel meer last van artrose hebben dan andere rassen.

Peesproblemen zijn echter een probleem in vrijwel alle takken van de paardensport.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:10

onbekend maakt onbemind.
Tuurlijk moeten de paardjes hard trainen maar het gaat spelender wijs. Gas terug als ze het werk niet aankunnen. Het is zo veel meer dan de baan op en knallen...Als er iets zielig is aan de draf en rensport is dat wel het personeel wat lange dagen met zwaar werk moet leveren...

Zo'n Stier wordt zinloos vormoord voor de entertainment van het publiek...het dier leeft zijn laatste moment in vreselijke pijn angst en paniek. De matadoren worden als helden beschouwd voor het heel langzaam en heel pijnlijk vermoorden van een stier...

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:39

[quote="Woogy"]onbekend maakt onbemind.
Tuurlijk moeten de paardjes hard trainen maar het gaat spelender wijs. Gas terug als ze het werk niet aankunnen. Het is zo veel meer dan de baan op en knallen...Als er iets zielig is aan de draf en rensport is dat wel het personeel wat lange dagen met zwaar werk moet leveren...

:') tsja, wie werken er harder, de paarden of het personeel? Interessante kwestie.
maakte zelf 60 uur per week op stal, deed veel roadwork, ook aan de hand. Topconditie en dé ultieme manier van afvallen. Woog met mijn 1.79m nog maar 57 kg maar was zo fit als een hoentje. 8-)
Gelukkig werd ik minder met het zweepje geslagen. :+

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:51

Mijn draver van nu 22 jaar is nog steeds klokgaaf, en is beleerd op zijn 2e jaar, ik heb hem vanaf zijn 9e jaar, gekregen. Ik heb ook een draver staan van mijn zwager, een trainer van dravers die geen afscheid kon nemen van hem en nu mag ik er van alles mee doen. Verder heb ik nog 2 dravers staan met hetzelfde verhaal deze twee waren niet meer goed genoeg maar omdat de eigenaars er een binding mee hebben blijven ze gewoon in hun bezit en mogen wij er op rijden enz. Nou weet ik ook heus wel dat er ook dravers een minder lot vinden, maar vroeger gingen ze eerder naar een slager dan tegenwoordig. En de mensen die het allemaal zo goed weten en die nooit op de baan geweest zijn, er zijn vier grote banen en meerdere grasbanen in Nederland, neem eens een paar keertje en kijkje en ook gelijk op het stalterrein en bij een trainer thuis, en als je het dan nog niks vind dan kan je het beter uitleggen waarom je het niet leuk of juist wel leuk vind. Want het commentaar van ze slaan zoveel en ze vallen vaak want dat zie ik op tv, die weten we nu wel is heel erg vertekend met de realiteit in Nederland, wat je op de tv zien dat zij pacers en geen dravers .....En valpartijen op de baan gebeurd zelden, en met fatale gevolgen zijn in de afgelopen 20 jaar nog niet eens op 1 hand te tellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 10:58

Malkesta schreef:
En valpartijen op de baan gebeurd zelden, en met fatale gevolgen zijn in de afgelopen 20 jaar nog niet eens op 1 hand te tellen.


Dat valt wel mee. Ik heb het vorig jaar alleen al toch zeker vijf of zes keer een bericht over een fataal ongeval op de renbaan hier op Bokt moeten zetten. De laatste keer was zelfs gisteren nog.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:13

Als je weet hoeveel rennen er dagelijks op de wereld palatsvinden vind ik dat aantal niet schrikbarend hoog, Cayenne!

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:21

Ik heb het over Nederland en niet over andere landen. En inderdaad als je weet hoeveel draverijen en rennen er gehouden word..En ik heb zelf dravers dus hoe vaak er wat met renpaarden wat gebeurd dat weet ik niet, en dus kan ik die antwoorden beter aan een ander overlaten.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:35

Vooral in steeples gebeuren dingen, maar overal valt het imo best mee, Malkesta.. Een maand geleden was ik in Ierland nog bij races, een jockey en zijn paard keken niet uit hun doppen, paard sprong over hekje, jockey werd gelanceerd. De sukkel lag voorop en moest nog 200 meter. paard was oké, Jockey zal wel beurs zijn geweest. Sh*t happens. Anders moet je niet gaan racen.

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:41

Steeples race ben ik geen fan van maar zoals Red Rum er over springt wow zo gaaf! :D Ik kom bijna nooit op Duindigt maar vroeger altijd, samen met mijn moeder op de tribune paardje uitzoeken en plaats spelen :D Als ik er nu kom wil ik altijd de rennen zien, vroeger wou ik jockey worden, toen was ik heel klein en licht, het is ergens misgegaan :D ;)
Laatst bijgewerkt door Malkesta op 07-03-09 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:42

Red Rum is geweldig, Istabraq is ook een favoriet van me..

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:45

Ik speelde vroeger altijd Turbo..heeeeel vroeger....

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:21

ff offtopic..welke turbo? turbo blue??
nouja maar Ik vind dit echt een heeel raar onderwerp!
ik kijk niet eens naar die stierengevechten, zo'n dier word helemaal gek, ik denk ook echt niet dat die beesten zo top verzorgd worden hoor..maarja dat weet ik natuurlijk niet.. ik weet wel dat ik het wreed vind hoe die beesten worden behandeld, en dat alleen voor amusement.
paardenrennen, waarom zijn die zo erg?? een paard word beleerd als hij 2 is, dan word er spelenderwijs een beetje mee gewerkt, nouja gewerkt, ik weet niet hoe ik t moet noemen..3jaar, word er getraind, veel paarden hebben in de winter rust want dan is er behalve op zandbanen geen seizoen. en dan met het koersseizoen lopen ze misschien 10 keer?? er zijn paarden die meer lopen maar ook zeker paarden die minder lopen..
op heeel veel stallen, is misschien wel de helft niet goed genoeg, maar blijven staan tot ze worden verkocht, Vooral in nl, gaat het niet meer specifiek om het geld, maar de mensen houden een renpaard, met misschien meerdere mensen, voor de hobby, omdat er niets mee te verdienen valt! een paard moet 2x per maand winnen in nl, om winst te maken, als het om het geld zou gaan, zouden mensen geen renpaard nemen. Dus als ze het niet doen in de koers, worden ze gewoon verkocht als rijpaard. En dan blijven ze ook staaan totdat er iemand interesse heeft.. ik heb eigenlijk nog geen een paard gezien dat naar de slacht ging,. het gebeurt wel, maar dat ligt weer net aan het paard/eigenaar. een stier, is vanaf de geboorte al ten dode opgeschreven, maar een renpaard niet.