Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:46

ongelofelijk dat mensen die veel rijden 24/7 hun paard willen buiten zetten in weer en wind, nee gezond, lekker scheren, bevroren kuil, bevroren water. dikke buik en totaal geen vet
typisch mensen die aan iedereen vertellen maar ik heb een paard, maar dat ie zeker te weten blijer is met aandacht, warme stal, goede verzoring qua voer, lekker poetsen etc daar hebben we het niet over, nee het nederlandse paard met lekker wat bloed erin weer of geen weer buiten zetten, en als we dan zin hebben let op als dan gaan we lekker uren buiten rijden
nee zo gaat ie goed, ik denk dat het princiepe ook is dat algelang het paard algelang het weer etc beweging geven, en verzorgen, en verzorgen is niet een emmer brok 1x daags en wat kuilgras, oja water want helaas zie je maar vaak genoeg de badkuipen weken niet ververst worden

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:52

KiWiKo schreef:
Is zo cassanova............. maar hebben mensen daar deze winter door kunnen trainen??????? niet echt, want de banen waren niet te rijden.

ik denk dat de paarden gestald op een manege met beperkt weidegang maar met binnenbaan meer beweging hebben gehad de afgelopen maanden dan paarden die alleen een buitenbak hadden bij een boer

Buiten dat, is er ook simpelweg veel te weinig land om alle paarden bij deze stallen neer te zetten. Er zijn sowieso al veel meer paarden gestald op stallingen zonder weidegang, maar behalve dat zouden de stallen mét weidegang ook geen ruimte hebben om alle paarden vanaf de manege's op zich te nemen.
Uiteindelijk is het ook zo dat de stallen met weidegang over het algemeen allemaal wachtlijsten hebben.
Waar moet je dan met de paarden naar toe? Je kunt niet zeggen; Sorry jongens, maar deze manege gaat sluiten, want er is niet voldoende ruimte om je paard buiten te laten spelen. Hup 100 paarden op straat. Dán krijg je veel ergere situaties. Dan gaan mensen noodgedwongen op zoek naar andere situaties; te veel paarden op te weinig land, verstopt in een hutje op de hei, afgezonderd ergens achteraf.

Ook weet ik nog steeds zeker dat bijna iedere ruiter (die serieus met zijn/haar paard bezig is) echt wel het beste voor het paard wil. Maar het hele leven is een kwestie van keuze's maken, de balans opmaken en prioriteiten stellen. Als ik zou moeten kiezen tussen een stal met een wei, maar zonder bak en een stal met een mooie binnenbak en een paddock waar ik hem zelf in moet zetten. Dan ga ik toch voor het laatste. Want ik heb geen paard om in de wei te zetten en om ernaar te kijken. Ik heb een paard om mee te sporten, om mee te rijden en om van de genieten. Dan kost een paard me net even een euro teveel in de maand, om hem dan maar op de wei te zetten en niet te rijden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:00

Ik heb vandaag de reclame al gezien op n bord hier!
Toevallig reed ik er langs... vind het niet echt opvallen trouwens, omdat ik natuurlijk n echt paardenmeisje ben :+ , keek ik omdat er n paard op stond...

Ik denk dat beide extremen niet goed zijn. Deze reclame is ook echt niet gericht op 24/7 buiten.
Mijn paard staat 24/7 buiten. In de winter train ik niet al te hard, omdat ze dan een dikke vacht heeft (en ik niet scheer).
Ik pas me gewoon aan aan de omstandigheden, ik hoef ook geen wedstrijden te rijden. Dat maakt het makkelijker.
Natuurlijk is onze waterbak goed schoon en krijgen ze geen bevroren kuil.
Paard staat niet in de volle graswei, wei is hoog genoeg om geen blubber te krijgen.
Maar ach, ik snap ook goed dat een wedstrijdruiter geen zin heeft om zich aan die dingen aan te willen passen. Het is erg vervelend als je hard wil trainen en je paard heeft een wintervacht van heb ik jou daar.
Dit betekent niet dat je paard dan maar 24/7 op stal moet.
Een tussenweg lijkt me zoals gewoonlijk weer de beste optie :D

Sjonniej

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:02

Maar procentueel gezien, hoeveel paarden zouden er in Nederland dan echt 24/7 op stal staan?????
Naar mijn gevoel zijn dat er echt heel erg weinig.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:03

hmm nou, kijk al eens naar alle maneges..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:03

ik bedoel niet ALLE maneges natuurlijk, maar alle maneges die 24/7 op stal hebben staan

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:06

DubbelDun schreef:
En waarom alleen paardenbezitters daar op aan spreken !! Laat ze eens beginnen met de pensionstallen die geen of onvoldoende mogelijkheid hebben voor paardenm om voldoende beweging te krijgen daar eens op aan te spreken.

ja,, inderdaad,, wij hebben meerdere verenigingen in 1 gebouw en daar heeft de SAP(stichting aangepast paardrijden) een eigen bak waar je in mag longeren of losgooien,, in de andere bakken niet (in de buitenbak en longeerbak wel maar die staan elke keer onder water) dus als je je paard wil losgooien of longeren kan dat niet want de SAP zit er weer eens in '-.- en op dinsdagavond is er in allebei de bakken les,, en buiten is het pikkedonker,, en kan je niks doen ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:10

ikke99 schreef:
ongelofelijk dat mensen die veel rijden 24/7 hun paard willen buiten zetten in weer en wind, nee gezond, lekker scheren, bevroren kuil, bevroren water. dikke buik en totaal geen vet
typisch mensen die aan iedereen vertellen maar ik heb een paard, maar dat ie zeker te weten blijer is met aandacht, warme stal, goede verzoring qua voer, lekker poetsen etc daar hebben we het niet over, nee het nederlandse paard met lekker wat bloed erin weer of geen weer buiten zetten, en als we dan zin hebben let op als dan gaan we lekker uren buiten rijden
nee zo gaat ie goed, ik denk dat het princiepe ook is dat algelang het paard algelang het weer etc beweging geven, en verzorgen, en verzorgen is niet een emmer brok 1x daags en wat kuilgras, oja water want helaas zie je maar vaak genoeg de badkuipen weken niet ververst worden

Ik begrijp helemaal niks van je post... wat wil je eigenlijk zeggen?

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:10

Ik vind dit een super idee, maar zorg dan ook dat de weilanden behoud worden en niet volgebouwd gaan worden!!!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:13

ikke99 schreef:

Dat is iedergeval niemand die hier reageerd volgens mij. Ik had het alleen over zomer iedergeval..

Maar dan nog, scheren, geen vet, dikke buik, dat is bij mij allemaal niet aan de orde hoor. Ze hebben gewoon hun glanzende velletje zonder te scheren, zijn mooi rond zonder buikig te zijn. Maar ze staan s'winters dan ook maar 5 uur per dag buiten, onder een waterdichte winterdeken.

Maar al zou je ze wel 24/7 buiten houden..waarom zouden ze dan geen vet hebben??

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:16

@sjonniej: ik mag hopen dat dat zo is, anders hebben een hoop mensen veel geld uitgegeven aan een paard waar ze dus blijkbaar niet in geïnteresseerd zijn.

Jammer genoeg zie ik de voorbeelden daarvan bijna dagelijks: ik sta op een stal met 11 paarden, waarvan 2 paarden gewoon nóóit bereden worden. (ik zie het ook wel bij andere stallen hoor, het lijkt wel alsof er op iedere stal wel zo'n stumper staat) Ze worden wel iedere dag ruim een uur buiten gezet (in bak met anderen of in de stapmolen), maar verder staan ze dus 22-23 uur in de box. In april gaan ze pas weer op het land.
En die paarden boffen dan nog dat de eigenaren zo "dom" zijn om ze op een dure stal te zetten waar alles voor je wordt gedaan...

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:33

Inderdaad woods, zulke paarden staan bij ons ook op stal. Afspraak is dat de eigenaren eenmaal per week de hele stal uitmesten (dagelijks halen we zelf de mest weg). Toppunt was een eigenaar die pas na zeven weken (!) weer bij zijn paard kwam kijken en uitmesten. Nadat we hier iets van gezegd hebben, heeft deze zijn leven gebeterd. Nu komen ze eenmaal per week. Hun paard mag dan een half uurtje in de paddock lopen. Vraag mij af waar zulke mensen een paard voor hebben...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:36

Caira schreef:
Waarschijnlijk vinden velen dit een gigantische k*t opmerking. Maar ik ben van mening dat je geen paarden moet houden als je niet minimaal 5 uur per dag buiten kun garanderen

Ik kan niet anders dan het met je eens zijn! :-)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:47

Het welzijn van het paard daar gaat het om, een paard is een sociaal dier en heeft contact met soortgenoten nodig en daarnaast voldoende vrij beweging. Het is hartstikke goed dat er aandacht aan geschonken wordt en als maar 1% van de paarden daardoor een paardwaardiger betsaan krijgt is dit de moeite meer dan waard!

En dan nog even dit, een paard wordt niet "lauw" van het in de wei staan en lekker eten, zonnen en spelen (zoals eerder door iemand gesuggereerd..), wel van weinig of geen afwisseling, geen contact met soortgenoten en vrije beweging!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:48

RedPassion schreef:
Staat 24/7 buiten staan gelijk aan tot de knieën in de modder staan? :?
Dat was een vraag waar ik op zat te wachten... In grote delen van Nederland staat 't 's winters idd gelijk aan elkaar. Zelfs als je ze enkel geheel overdag buiten zet. En ik zie er zat buitenstaan 24/7 van de 'naturals' die dus lekker in de modder staan te dansen. Dag en nacht...
Citaat:
Er is een mooie middenweg, bijvoorbeeld overdag naar buiten
Juist, maar blijkbaar is dat hier al not done. Want als je je paard 's zomers enkel overdag buiten zet ben je al een dierenbeul volgens sommige hier.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:49

crazycactus schreef:
Pardon... nou dat is t toch echt wel, ze zeiken en schijten er in, en ze kunnen er niet uit... Maar goed als je die discussie niet aan wilt gaan moet je het vooral niet doen natuurlijk.

Kijk t is heel simpel. In t westen zijn er veel stallen die gewoon niet de mogelijkheid hebben tot weidegang. Maar er zijn wel degelijk stallen te vinden waar het wel kan.
En daar heb je ook een binnenbak enz enz enz.

Er zijn natuurlijk altijd uitersten, zoals mensen die idd hun paard op de wei pleuren en er niet naar omkijken, of ze 24/7 op stal zetten, 2 keer in de week komen rijden en het dan heel raar vinden dat t paard explodeert (heb ik meegemaakt op de manege waar ik vroeger reed).
Maar ik vind dat je als eigenaar verplicht bent om je paard een zo paardwaardig bestaan te geven en rekening moet houden met waar het paard behoefte aan heeft!!!!!!!!!

Waar wil je naartoe? Dat mensen als Tita geen paard zouden mogen bezitten? Heel veel paarden komen in de winter niet veel buiten. De onze wel maar in een zandbak zijn ze echt niet blij hoor. De mijne zijn dolblij als ze weer naar binnen mogen. De wei vinden ze leuker maar dat kan in een groot deel van Nederland niet dus zou half Nederland eigenlijk geen paard kunnen hebben.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:52

vincentlover schreef:
ja dit vind ik gewoon raar, als je er de middelen niet voor hebt, neem je toch ook geen kind/hond/weetikveel wat?
Waarom hebben mensen daar dan wel paarden, terwijl ze het geen goede natuurlijke huisvesting kunnen bieden?
Hoe wij paarden houden in Nederland is heel onnatuurlijk en toch doen we het allemaal. Maar ik hoop dat er nu verandering in gaat komen....

Jij kan het raar vinden maar de asiels/kinderdagverblijven zitten er vol mee hoor met die honden en kinderen dus zal er niets veranderen :Z

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:58

ikke99 schreef:

Ja haha ben benieuwd wanneer ze daar een campagne voor gaan opzetten. Het verversen van het water in de badkuipen, minimaal 1x daags

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:03

Piezze... Wil je de editknop (wijzig) gebruiken.. Die staat rechts onderin.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:16

ehm... is dat dezelfde als de wijzigtoets? blont he...
(inderdaad haha gaat wereld voor me open) Oke zal het voortaan doen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:20

Citaat:
Ja haha ben benieuwd wanneer ze daar een campagne voor gaan opzetten. Het verversen van het water in de badkuipen, minimaal 1x daags

Volgens mij is dat net zo goed onderdeel van de campagne.

Die gaat niet alleen over binnen of buiten staan.
Een paard dat de hele dag buiten in de slik staat op veel te lange hoeven met vies drinkwater en amper hooi of kuil heeft heus geen beter leven dan een paard dat 23 uur per dag op stal staat en gepamperd wordt, het is allebei prut.

Er zijn veel meer aspecten die met welzijn te maken hebben dan alleen maar weidegang.

Ik lees veel reacties over maneges en pensionstallen, dat zouden de boosdoeners zijn.
Als eigenaar ben je zelf verantwoordelijk voor je paard, als er geen weidegang is dan ga je gewoon niet naar die pensionstalling, dat is niet de verantwoordelijkheid van die stalling maar van jezelf.

Manegepaarden die 3 a 4 uur per dag lopen en misschien nog een uurtje per dag los mogen in een bak of paddock, veel sociale contacten hebben, zowel met paarden als met mensen, hebben het vaak toch veel beter dan paarden waar amper wat mee gedaan wordt.
Op de meeste maneges is in ieder geval voldoende kennis aanwezig om het dier de juiste verzorging te bieden wat betreft voer, smid, DA , wormenkuren enz.

En dat ontbreekt bij heel veel particulieren en daar is deze campagne voor bedoeld:
Voor mensen die wel een paard hebben maar er geen verstand van hebben, meestal is dit nog niet eens uit onwil alswel door gebrek van kennis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:22

Cyrina schreef:
[

Nope, ik begrijp het niet. Ik vroeg je om een waarom niet, of dat het gewoon afzetten tegen is.
Je hebt nog steeds geen goede reden en probeert het blijkbaar ook niet om ze meer buiten te zetten, want ja ik ken de uitdrukking, maar nee mijn paarden hebben dat nooit, mits ik ze een uurtje geef om even 'uit te buiken" voordat ik ga rijden, ken je die uitdrukking?
Als je het ooit gaat proberen zul er nog wel eens achter komen.

Maar je hoeft niet boos te worden hoor, als jij ze zonder goede reden niet zoveel buiten wilt hebben, moet je zelf weten. Ze komen iedergeval buiten dat is al heel wat.
Maar kom dan gewoon niet aan met nutteloze argumenten waarom niet.

Oh had ik dat nog niet uitgeprobeert dan? Was jij daarbij toen ik het uitprobeerde? Nee, dus oordeel niet over iets waarvan je geen weet hebt.

Weet je wat zo leuk is, ik hoef jou geen goede uitleg te geven want het zijn jouw paarden niet, ze zijn van mij!

ilse1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:24

Goed idee! Paarden moeten gewoon iedere dag zoveel mogelijk buiten staan en niet de hele dag opgesloten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:25

Cyrina schreef:
[. Maar ze staan s'winters dan ook maar 5 uur per dag buiten, onder een waterdichte winterdeken.

??

Oh wat lees ik nou :oo

Je doet precies hetzelfde als ik!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:28

Cryssie schreef:
Ik vind dit een super idee, maar zorg dan ook dat de weilanden behoud worden en niet volgebouwd gaan worden!!!

juist!!!op de manege waar ik werk hadden ze een mooi groot weiland.....gehuurd van de gemeente al jaren.....en wat doen hun....ze bouwen er een school op daaaaaaaaaaaag wei ,zonder pardon....zitten we daar met 74 paarden te koekeloeren.....kunnen nu alleen maar in de paddocks.....en dat is toch niet hetzelfde als een wei hoor.ze zijn nu sirieus aan het kijken of ze kunnen verkassen met het spul,zijn daar helemaal ingebouwd,school aan de overkant,woonwijk aan de linker kant,en sportclubs aan de rechterkant.......helemaal achter in de straat ligt nog een super mooi stuk grond,en als dat door zou gaan,dan hebben de paarden over een paar jaar weer wei......nu zullen ze er alleen maar van kunnen dromen.