Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
detour schreef:Maar dat zou dus inhouden dat mensen die hun paard 24/7 buiten zetten moeten inleveren aan uren om zo gelijk mogelijke de paarden tegemoet te komen in NL?..
Want dát wil ik dus niet.![]()
Dan weet ik zelf eerlijk gezegd niet eens of ik paarden wil blijven houden.
detour schreef:Ik heb dan gewoond in Ierland en Schotland waar veel meer ruimte is voor de dieren (paarden dus) en mijn Ierse vriendin was best geshockt hoe de dieren er hier hutje mutje bij stonden in de randstad.
Lovely schreef:Ninx, voordat je helemaal doorslaat in je vrij fantaseren, even een realitycheckje: de DB is géén regelgevende organisatie en zelfs geen adviesorgaan voor de politiek. Wat het vormen van wetten aangaat heeft de DB ongeveer evenveel in de melk te brokkelen als de redacteur van de Donald Duck.
Vippie schreef:Cayenne schreef:[
5. minimaal 4 uur per dag weidegang
Gemiddeld genomen over een jaar of concreet elke dag. Indien het laatste wil de DB dan even zorgen dat de boeren hier niet meer worden uitgekocht voor Vinexwijken? In de randstad is dit niet meer haalbaar nl.
En zou de DB dan ook even de aanleg van de A13 dwars door ons geliefde bos tegen willen houden (A4 doortrekken door niemandsland geeft minder schade) anders zijn we ook nog genoodzaakt om 7 dagen per week in een bak van 20x40 rondjes te hupsen (is ook geestdodend).
Kirstjuhh schreef:Nou moet ik er ook wel even bij zeggen, dat ik genoeg paarden ken die na 4 uurtjes weer voor het hek staan de schreeuwen om naar binnen te willen..
manic schreef:KiWiKo schreef:Ik ben sceptisch, maar ik ben wel voorstander van zoveel mogelijk buitenlaat dat even voorop staan
Ik denk dat wij heel dicht bij elkaar liggen qua mening. Maar ik ben het met bovenstaande van Lovely eens. Ook ik vind dat paarden lekker frisse lucht moeten hebben en de moglijkheid moeten hebben om buiten te staan. Ik denk alleen ook dat er veel ergere ellende wat betreft dierenleed gewoon geaccepteerd is, en dat vind ik kwalijker.
Ik geef erg veel om dieren en ik vind een (door Lovely al genoemd) bio varken wat dan inderdaad wel in groepshuisvesting staat, maar te zwaar is om op zijn pootjes te staan eigenlijk net zo zielig. En dat noemen we dan biologisch. Of varkentjes die hun hele leven niks anders doen dan biggetjes poepen. En hoe vriendelijk is het eigenlijk om pasgeboren kalfjes bij hun moeders weg te halen? Nee, maar veulens moeten wel minstens 6 maanden bij hun moeder.
Ik vind dat er nogal met 2 maten gemeten wordt in deze.
Overigens ben ik er niet op tegen. Zou graag zien dat mijn beesten nog maar naar buiten konden.
Berdien schreef:Kiwiko, ik heb twee Tinkers inderdaad. Maar we hebben ook een sportmerrie staan die ZZ gesprongen heeft. En rara, ook zij staat 24/7 buiten, gaat onderuit etc. Ze kan niet zonder een weiland met paarden komen zonder uit haar plaat te gaan. Maar ook zij is nooit kreupel of wat. Of ziek. Of wat dan ook.
Dus nee, ik geloof niet in koudbloed in de wei en warmbloed op stal. Gewenning is het sleutelwoord. Een paard wat nooit buiten komt zal sneller iets blesseren dan een paard wat altijd/veel buiten staat en dus geen reden heeft om zo uit z'n plaat te gaan.
Lovely schreef:De PvdD is naast Pim Fortuin toch wel de grootste politieke aanfluiting van de afgelopen jaren.
detour schreef:Eigenlijk weten we gewoon wel eel erg weinig van het wel en wee der andere dieren.
Zo is de nertsenfokkerij hier vlakbij nog steeds actief; mesthopen tot de hokken, minimale ruimte, neurotisch gedrag..
Zolang we als consument niets boycotten mbt varkens-, koeien en kippenhouderij e.d., zal er sowieso weinig veranderen.
KiWiKo schreef:detour schreef:Maar kan er dan geen droog plekje worden geregeld, Kirstjuh?
Misschien een stukje betegelen? of zou dat op agrarische grond ok al niet mogen? Dat hebben wij nl ook, en dat bevalt best goed!
Yep zelfs daar kan je al problemen mee krijgen. Heeft te maken met de definitie van agrarisch grond (bestemd voor veehouderij of telen) en de definitie van huisdier (het paard) Paard word door de BV Nederland niet als Vee gezien, maar als huisdier![]()
detour schreef:In hoeverre draait het om ons welzijn en komt het fenomeen paard dan op twee?..
Puur hypthetisch: Als blijkt dat paarden depressief zijn door onze manier van houden, wie verkoopt dan zijn paard naar een betere plek of staat het af aan de wet?
Beslist de consument nog steeds niet hoe of wat?
Fitzroy schreef:detour schreef:In hoeverre draait het om ons welzijn en komt het fenomeen paard dan op twee?..
Puur hypthetisch: Als blijkt dat paarden depressief zijn door onze manier van houden, wie verkoopt dan zijn paard naar een betere plek of staat het af aan de wet?
Beslist de consument nog steeds niet hoe of wat?
Zo is dat maar net. Iedereen blijft z'n stukje vlees eten, dierentuinen blijven intact en zo zullen ook mensen die hun paard niet ideaal houden hun paard niet verkopen.
Paarden in Nl. leven in het Walhalla vergeleken met paarden in ontwikkelingslanden. We slaan hier echt weer door.
Berdien schreef:Kiwiko, een paard wat niet buiten komt met vorst zal ook nooit wennen aan een bevroren ondergrond -> blessures. Als mensen eens hun paard gaan zien als een páárd, in plaats van een blessuregevoeligbarbiepopje, dan zou het leven van een hele zut paarden er een stuk rooskleuriger uit zien.
Wederom: gewenning.
.
Ninx schreef:Zoek overal een gulden midden in... Okay, jij wilt vlees eten? Prima, 2 of 3 x id week hooguit! Is er geen bio-industrie nodig en heb jij meer dan genoeg!
Prima, jij wilt naar de dierentuin... da's goed, maar we hebben alleen de soorten die met uitsterven bedreigd worden... voor deze dieren hebben we een fokprogramma ontwikkelt en die kun je hier dus bekijken. Dieren blij, jij blij.
Je wilt een paard? Goed idee! Maar zorg dat dat dier minimaal 5 uur naar buiten kan het hele jaar rond, jij blij en paard blij!
Ik zie niet in wat hier nu zo ingewikkeld aan is?
pol013 schreef:Paarden los naar buiten laten geeft nog verassend weinig problemen (en ja daar zitten ook sportpaarden bij)
Mits:
- ze dagelijks (voldoende uurtjes) buiten komen
- je goed kijkt wat een slimme volgorde is
- je genoeg ruimte hebt (en dus geen paadjes van 1 m breed)
- de ondergrond hier voor geschikt is.
Onderling gebakkelei en rennen heb je ook als je ze aan de hand brengt.