Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:04

Dat moet geen verschil maken in de natuurlijk behoefte voorziening.Ik rij nu een hele koele burggraaf,Z springen geweest,kijkt nergens van op,heel relaxed is dat.Maar ik heb ook ritsel paarden gereden.Stonden altijd buiten,schoven ook wel eens onderuit.Op 1 na heb ik daar nooit een blijvende of ernstige blessure van gezien.Als ze maar elke dag buiten komen gaat het vaak wel.Natuurlijk bokken en dollen ze,maar meestal weten ze onder het dollen nog wel wat ze doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:06

detour schreef:
Maar dat zou dus inhouden dat mensen die hun paard 24/7 buiten zetten moeten inleveren aan uren om zo gelijk mogelijke de paarden tegemoet te komen in NL?..

Want dát wil ik dus niet. :o

Dan weet ik zelf eerlijk gezegd niet eens of ik paarden wil blijven houden. :o

Men spreekt van minimaal 4 uur....
Een maximum aantal uren wordt niet aangegeven, maar wanneer je de site vd DB doorspit kun je lezen dat men groot voorstander is van vrije uitloop.... Dat zit dus wel snor Detour! Gelukkig maar...

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:07

Ja dat snap ik, maar mijnes is niet officieel van mij. Ze is van mn oom die in Overijssel woont. en hij wilt dr nie tlanger dan een bepaalde tijd op het land hebben staan. ;)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:07

detour schreef:
Ik heb dan gewoond in Ierland en Schotland waar veel meer ruimte is voor de dieren (paarden dus) en mijn Ierse vriendin was best geshockt hoe de dieren er hier hutje mutje bij stonden in de randstad.

Ook ik heb gewoond in Ierland, maar eerlijk gezegd heb ik daar meer beesten gezien die er slecht bijstonden dan hier.

Okay, beesten krijgen dan wel weidegang... maar ook beesten waar verder nooit naar omgekeken wordt, maar gewoon ergens in een land geflikkerd worden. Hoefverzorging? Medische verzorging? Ho maar.

Omdat daar meer ruimte is kan iedereen met een stukkie gras maar een paar paarden in de tuin zetten, ook mensen die geen enig benul van paarden hebben. Veel paarden gezien die gewoonweg ondervoed waren, of juist veel te dik, onbehandelde wonden, in graslandjes met half gesloopte autos en rondslingerende onderdelen, slecht in de vacht, doffe blik in de ogen, en gewoonweg zwaar afgestompt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:09

Lovely schreef:
Ninx, voordat je helemaal doorslaat in je vrij fantaseren, even een realitycheckje: de DB is géén regelgevende organisatie en zelfs geen adviesorgaan voor de politiek. Wat het vormen van wetten aangaat heeft de DB ongeveer evenveel in de melk te brokkelen als de redacteur van de Donald Duck.

Het zou je netjes staan me met iets meer respect aan te spreken. In een eerdere post heb ik nl ook al aangegeven dat de politiek eerst zelf onderzoek instelt alvorens tot maatregelen over te gaan. De bevindingen vd DB zijn, zoals ik al wist en aangaf, niet doorslaggevend helaas...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:12

Vippie schreef:
Cayenne schreef:
[
5. minimaal 4 uur per dag weidegang

Gemiddeld genomen over een jaar of concreet elke dag. Indien het laatste wil de DB dan even zorgen dat de boeren hier niet meer worden uitgekocht voor Vinexwijken? In de randstad is dit niet meer haalbaar nl.
En zou de DB dan ook even de aanleg van de A13 dwars door ons geliefde bos tegen willen houden (A4 doortrekken door niemandsland geeft minder schade) anders zijn we ook nog genoodzaakt om 7 dagen per week in een bak van 20x40 rondjes te hupsen (is ook geestdodend).

Je moet dan ook geen paard nemen op een plek waar daar niet genoeg ruimte voor is.... En wanneer de boer zonder land komt te staan? Jammer, verhuizen maar!
Ik heb ook altijd een eigen paard gehad, woon nu in 't Gooi tegen de Randstad aan. Er is hier heeeeeeel weinig ruimte om je paard veel buiten te kunnen hebben, het is echter niet onmogelijk.
Ik zou erg graag weer een eigen paard hebben, maar ik ga daar pas toe over wanneer ik op papier de zekerheid heb dat het dier altijd naar buiten kan. En anders ben ik erg verdrietig, maar dan kan het paard er dus pas komen wanneer ik naar een ander landsdeel ga....

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:12

Kirstjuhh schreef:
Nou moet ik er ook wel even bij zeggen, dat ik genoeg paarden ken die na 4 uurtjes weer voor het hek staan de schreeuwen om naar binnen te willen..

Dat komt meeste van hun biologische klok die dan in werking treed. Als je elka dag een vast stramien volgt weten paarden precies hoelaat ze eten krijgen, naar buiten gaan en weer naar binnen moeten. Overigens is dat met alle diersoorten zo. Kijk maar eens goed hoe dieren op gezette tijden reageren in een dierentuin.

Verder zie ik veel zwart/wit meningen. Zoals iemand al zei, er is heel veel grijs. Mijn verzoek is aan iedereen om het groter te zien. Je hebt te maken met:

- Bestemmingsplannen
- Gemeenten (die het al vervelend vinden dat er steeds meer buitenbakken komen)
- Natuurgebieden
- Vergunningen
- Huur, pacht of koop en de beschikbaarheid ervan.
- Prijzen (grondprijzen zijn in NL enorm hoog)
- Woningbouw, industrie en infrastuctuur die ook steeds meer grond nodig hebben.
- Controle systeem voor de bedachte maatregelen.
- Financieel haalbaar voor zowel de individu die een huis met grond wil kopen als de maatschappij on alles te handhaven.
- Nederland is geen land van de onbegrensde mogelijkheden (grond is schaars)

Daarbij is het mijn inziens veel uiterlijke schijn, want huisvesting zegt niets over hoe iemand in de omgang met de paarden is.
Diploma halen, iemand die kwaad wil, kan tijdens de cursus zolang prima de schijn ophouden.
Met deze bedachte maatregelen is veel leed zoals mishandeling of ongeoorloofd slachtransport nogsteeds mogelijk.

Wat ik van dichtbij heb meegemaakt is dat iemand tot 2 keer toe de paarden in beslag zijn genomen, van de rechter deze weer heeft terug gekregen (vele pensionklanten als slachtoffer achterlatend en geen instantie die ze helpen wou)
De persoon heeft haar praktijken in Dld voorgezet. (Zoek maar op Harbrinkhoek hier op bokt)

Ik zie meer voor het amerikaanse sysyeem zoals PvdV dat al voorstelde.

(Schieten maar :+ )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:15

manic schreef:
KiWiKo schreef:
Ik ben sceptisch, maar ik ben wel voorstander van zoveel mogelijk buiten :) laat dat even voorop staan ;)

Ik denk dat wij heel dicht bij elkaar liggen qua mening. Maar ik ben het met bovenstaande van Lovely eens. Ook ik vind dat paarden lekker frisse lucht moeten hebben en de moglijkheid moeten hebben om buiten te staan. Ik denk alleen ook dat er veel ergere ellende wat betreft dierenleed gewoon geaccepteerd is, en dat vind ik kwalijker.
Ik geef erg veel om dieren en ik vind een (door Lovely al genoemd) bio varken wat dan inderdaad wel in groepshuisvesting staat, maar te zwaar is om op zijn pootjes te staan eigenlijk net zo zielig. En dat noemen we dan biologisch. Of varkentjes die hun hele leven niks anders doen dan biggetjes poepen. En hoe vriendelijk is het eigenlijk om pasgeboren kalfjes bij hun moeders weg te halen? Nee, maar veulens moeten wel minstens 6 maanden bij hun moeder.

Ik vind dat er nogal met 2 maten gemeten wordt in deze.

Overigens ben ik er niet op tegen. Zou graag zien dat mijn beesten nog maar naar buiten konden.

Dat vind ik ook erg zielig..... Ik eet dus geen vlees, werk er niet aan mee. Als het je tegenstaat, doe er dan dus ook gewoon NIET aan mee... klip en klaar.
Als je het niet kunt aanzien, zou je het ook niet moeten eten....
Zo werkt dat ook met knollen, ik kan er niet tegen dat het dier hele dagen binnen staat t.o.v. van die paar uur dat ik er ben om lol met hem te maken. Dan zou ik met buikpijn in mijn bed liggen.... die knol heeft recht op een fijn leven wanneer ik thuis zit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:18

Kiwiko, ik heb twee Tinkers inderdaad. Maar we hebben ook een sportmerrie staan die ZZ gesprongen heeft. En rara, ook zij staat 24/7 buiten, gaat onderuit etc. Ze kan niet zonder een weiland met paarden komen zonder uit haar plaat te gaan. Maar ook zij is nooit kreupel of wat. Of ziek. Of wat dan ook.

Dus nee, ik geloof niet in koudbloed in de wei en warmbloed op stal. Gewenning is het sleutelwoord. Een paard wat nooit buiten komt zal sneller iets blesseren dan een paard wat altijd/veel buiten staat en dus geen reden heeft om zo uit z'n plaat te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:25

Berdien schreef:
Kiwiko, ik heb twee Tinkers inderdaad. Maar we hebben ook een sportmerrie staan die ZZ gesprongen heeft. En rara, ook zij staat 24/7 buiten, gaat onderuit etc. Ze kan niet zonder een weiland met paarden komen zonder uit haar plaat te gaan. Maar ook zij is nooit kreupel of wat. Of ziek. Of wat dan ook.

Dus nee, ik geloof niet in koudbloed in de wei en warmbloed op stal. Gewenning is het sleutelwoord. Een paard wat nooit buiten komt zal sneller iets blesseren dan een paard wat altijd/veel buiten staat en dus geen reden heeft om zo uit z'n plaat te gaan.

Wat ik aan wil geven is dat er gewoonweg verschillende manieren van zijn, zijn :D :) een Arubaanse vrouw gaat eerder dansen op sambamuziek dan een Poolse meneer :)

Je kan een heethoofd van een sportpaard (ook al komt ie dagelijks hele dagen buiten) met de ondergronden van de afgelopen weken NIET risicoloos op het land zetten.............. met het weer van de afgelopen weken zullen ze NOG scherper reageren op omgeving, zullen ze eerder even uit de panty gaan........ en door de harde ongelijke bodem eerder een misstap maken......... en das knap vervelend :)

Nogmaals ik ben absoluut pro weidegang............ alleen zijn er ook andere omstandigheden dan mensen zich uberhaupt voor mogelijk kunnen houden :)

Mijn dikkertje dap, heeft zich vast helemaal gek gerend op het land de afgelopen weken............. maarja, die is toch al kapot...........
maar met een 4 jarige nieuw talentje ben ik toch wat minder ruchsichloss :) of paarden van andere mensen die ik tijdelijk onder beheer heb :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 14-01-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:25

Lovely schreef:
De PvdD is naast Pim Fortuin toch wel de grootste politieke aanfluiting van de afgelopen jaren.

Je vergeet Geert Wilders....
Hoe denk jij overigens op een betere manier de door jou genoemde misstanden aan te kunnen pakken? Dat kan alleen maar door de wetgeving aan te passen, zodat uitvoerende partijen als de DB en LID meer bevoegdheden krijgen.
PvdD zie ik als een klein opstandig kind in een grote mensen vergadering... af en toe slecht getimed en lastig, maar werkelijk betrokken en de enige groep mensen die met bloederig fanatisme het onderwerp 'dierenwelzijn' toch iedere keer weer proberen aan te slingeren.
Bijzonder grootse zaken kun je nog niet verwachten van een partij van dat formaat.

En wanneer je doelt op het 'vissenkom' verhaal... in andere Europese landen heeft men dit ook al aangepakt, ook in Zuid Europese landen waar straathonden nog steeds als vuilnis behandeld worden. Beetje scheef wellicht dus, maar er gebeurd IETS! En wie kan mij vertellen dat het leven van een vis minder betekenisvol is dan het leven van een koe?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:28

detour schreef:
Eigenlijk weten we gewoon wel eel erg weinig van het wel en wee der andere dieren.
Zo is de nertsenfokkerij hier vlakbij nog steeds actief; mesthopen tot de hokken, minimale ruimte, neurotisch gedrag..

Zolang we als consument niets boycotten mbt varkens-, koeien en kippenhouderij e.d., zal er sowieso weinig veranderen.

En dat MOETEN we dan ook doen... Ik doe dat al jaren, mijn vriend ook, mijn ouders en het overgrote deel van al mijn vrienden en kennissen.... Ja, er is dus zeker iets dat je kunt en zou moeten doen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:32

KiWiKo schreef:
detour schreef:
Maar kan er dan geen droog plekje worden geregeld, Kirstjuh?
Misschien een stukje betegelen? of zou dat op agrarische grond ok al niet mogen? Dat hebben wij nl ook, en dat bevalt best goed!

Yep zelfs daar kan je al problemen mee krijgen. Heeft te maken met de definitie van agrarisch grond (bestemd voor veehouderij of telen) en de definitie van huisdier (het paard) Paard word door de BV Nederland niet als Vee gezien, maar als huisdier :)

MAAR heeft net als al het andere vee gewoon dezelfde rechten, dus de rechten van een voorwerp... een fiets zeg maar.
Dat wetende valt er wellicht toch iets te omzeilen? ;) :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:36

detour schreef:
In hoeverre draait het om ons welzijn en komt het fenomeen paard dan op twee?..

Puur hypthetisch: Als blijkt dat paarden depressief zijn door onze manier van houden, wie verkoopt dan zijn paard naar een betere plek of staat het af aan de wet?

Beslist de consument nog steeds niet hoe of wat?

Zo is dat maar net. Iedereen blijft z'n stukje vlees eten, dierentuinen blijven intact en zo zullen ook mensen die hun paard niet ideaal houden hun paard niet verkopen.

Paarden in Nl. leven in het Walhalla vergeleken met paarden in ontwikkelingslanden. We slaan hier echt weer door.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:40

Met wetgeving op het gebied van dieren kan het niet zo zijn in mijn ogen dat je heel hard kunt stellen van zus en zo moet het. Het is heel andere materie dan bijvoorbeeld autorijden of belasting betalen. Het is in ieder geval positief dat er gediscussieerd wordt, dat er over na gedacht wordt. Al pratende komt men wel ergens.
Ik vind wel dat er gewoon basisprincipes zijn waar je als, in dit geval, paardenhouder, aan zou moeten voldoen, doe je dat niet, dan geen paard. Ik denk bijvoorbeeld aan weidegang/paddockgang, gezondheidszorg, voeding enz. Omdat de mogelijkheden in Nederland zo verschillend zijn (maar betrekkelijk), zal men vast wel punt a, punt b enzovoorts kunnen toevoegen.
Ik vind niet dat we doorslaan, het is hoog tijd dat er iets voor dieren op papier komt, nu is dat zo miniem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:41

Fitzroy schreef:
detour schreef:
In hoeverre draait het om ons welzijn en komt het fenomeen paard dan op twee?..

Puur hypthetisch: Als blijkt dat paarden depressief zijn door onze manier van houden, wie verkoopt dan zijn paard naar een betere plek of staat het af aan de wet?

Beslist de consument nog steeds niet hoe of wat?

Zo is dat maar net. Iedereen blijft z'n stukje vlees eten, dierentuinen blijven intact en zo zullen ook mensen die hun paard niet ideaal houden hun paard niet verkopen.

Paarden in Nl. leven in het Walhalla vergeleken met paarden in ontwikkelingslanden. We slaan hier echt weer door.

Ik eet geen stukje vlees, vind dierentuinen ethisch niet helemaal verantwoord (de gemeenschap ook niet, daarom krijgt de dierentuin meer de functie van fokprogramma's voor behoud vd soorten), en ik verkoop mijn paard niet.... ik had het nooit gekocht wanneer het niet naar buiten kon.

Wij leven in NL ook in een Walhalla vergeleken bij ontwikkelingslanden, in Oostenrijk ook.... maar toch is het geen leven wanneer Fritzl je daar levenslang opsluit. Je hoeft een situatie 'die niet klopt' niet recht te praten met een situatie die nog veel erger is.

Ik mag aannemen dat er een overgangsregeling zal zijn.... over de loop van 10 jaar zal dit dan geleidelijk veranderen lijkt, zoals dat voor 9 uit 10 nieuwe wetten geldt.
Los daarvan zal men de mogelijkheden ook vergroten... hoe dan ook zijn we er allemaal bij gebaat, want we zien onze paarden toch het liefst ECHT gelukkig?!

Alet74

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:43

Precies, wij wonen in dit land, de situatie is zoals die nu is, het kan nooit kwaad om daar kritisch naar te kijken en dingen te veranderen als dat kan en nodig is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:47

Zoek overal een gulden midden in... Okay, jij wilt vlees eten? Prima, 2 of 3 x id week hooguit! Is er geen bio-industrie nodig en heb jij meer dan genoeg!
Prima, jij wilt naar de dierentuin... da's goed, maar we hebben alleen de soorten die met uitsterven bedreigd worden... voor deze dieren hebben we een fokprogramma ontwikkelt en die kun je hier dus bekijken. Dieren blij, jij blij.
Je wilt een paard? Goed idee! Maar zorg dat dat dier minimaal 5 uur naar buiten kan het hele jaar rond, jij blij en paard blij!

Ik zie niet in wat hier nu zo ingewikkeld aan is?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:51

Kiwiko, een paard wat niet buiten komt met vorst zal ook nooit wennen aan een bevroren ondergrond -> blessures. Als mensen eens hun paard gaan zien als een páárd, in plaats van een blessuregevoeligbarbiepopje, dan zou het leven van een hele zut paarden er een stuk rooskleuriger uit zien.
Wederom: gewenning.

Ik eet zelf geen vlees, kom nooit in dierentuinen, mijn cosmetica is natuurlijk/proefdiervrij/vegetarisch of vegan en ik doe alles op de fiets en ga met de trein naar Groningen. Als ik mijn paarden om wat voor redenen dan ook niet meer kan houden zoals ik ze nou houd, verkoop ik ze aan iemand die dat wél kan. Ik wil mijn paarden hoe dan ook niet op stal hebben, niet in een paddock en al helemaal niet voor een uurtje in de bak 'los gegooid', maar gewoon onbeperkte weidegang met andere paarden.

Daarnaast, dat er in de derde wereld ezeltjes bezwijken onder het gewicht van de stenen die ze dragen, dat wonen ingesmeerd worden met motorolie en dat je alle botten kan tellen, wil dat zeggen dat we in NL dan niet na mogen denken hoe WIJ paarden houden? Lekker makkelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:56

Berdien schreef:
Kiwiko, een paard wat niet buiten komt met vorst zal ook nooit wennen aan een bevroren ondergrond -> blessures. Als mensen eens hun paard gaan zien als een páárd, in plaats van een blessuregevoeligbarbiepopje, dan zou het leven van een hele zut paarden er een stuk rooskleuriger uit zien.
Wederom: gewenning.

.

Das niet helemaal waar Berdien........... mijn paard is al 2 jaar fulltime weidepaard........... en kan nog steeds uit het niks ergens compleet uit ontploffen.......

En de grond is in de afgelopen 10 jaar niet zo hard bevroren geweest als de afgelopen 2 weken........ dus das moeilijk wennen......

Ik zie gewoon aan alles wat buiten loopt dat ze heel voorzichtig zijn, ook mijn dikkie dik............ alleen als die explodeert dan issie niet meer voorzichtig :) en nou maakt dat voor mijn paard niet uit, die is toch al kapot dus mocht ie een peesblessure of botbreuk oplopen.... dan is het gewoon einde oefening....

Maar dat kan je niet maken als je paarden van mensen in training hebt staan.......... kan je moeilijk opbellen en zeggen "ooopsssssss, sorrie.... maaruh uw paard heeft ... euh" gaat niet toch?
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 14-01-09 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:57

Ninx schreef:
Zoek overal een gulden midden in... Okay, jij wilt vlees eten? Prima, 2 of 3 x id week hooguit! Is er geen bio-industrie nodig en heb jij meer dan genoeg!
Prima, jij wilt naar de dierentuin... da's goed, maar we hebben alleen de soorten die met uitsterven bedreigd worden... voor deze dieren hebben we een fokprogramma ontwikkelt en die kun je hier dus bekijken. Dieren blij, jij blij.
Je wilt een paard? Goed idee! Maar zorg dat dat dier minimaal 5 uur naar buiten kan het hele jaar rond, jij blij en paard blij!

Ik zie niet in wat hier nu zo ingewikkeld aan is?

teveel paarden, te weinig geschikte en beschikbare grond......... en een wet en regelgeving die een hoop tegenhoud ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:57

Paarden los naar buiten laten geeft nog verassend weinig problemen (en ja daar zitten ook sportpaarden bij)
Mits:
- ze dagelijks (voldoende uurtjes) buiten komen
- je goed kijkt wat een slimme volgorde is
- je genoeg ruimte hebt (en dus geen paadjes van 1 m breed)
- de ondergrond hier voor geschikt is.

Onderling gebakkelei en rennen heb je ook als je ze aan de hand brengt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:59

detour schreef:
maar ach, laat nu nét een auto op biogas door de lucht vliegen! Keek ent naar het nieuws! Dan komt het met het milieu ookwel weer goed! 8-)
Of we vliegen straks op paardenmest. :D

Dat is al mogelijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:00

Er mag best nagedacht worden over hoe paarden gehouden worden, maar het KAN gewoon in ons kleine kikkerlandje niet anders. Dus dan moet je roeien met de riemen die je hebt.
Een paardenverbod in de Randstad bv. zou mij echt veel en veel te ver gaan. En er moet wmb betreft niet zo dramatisch over gedaan worden. De paarden hebben allemaal hun natje en droogje, zijn niet vermagerd en dieren kennen geen geluk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:01

pol013 schreef:
Paarden los naar buiten laten geeft nog verassend weinig problemen (en ja daar zitten ook sportpaarden bij)
Mits:
- ze dagelijks (voldoende uurtjes) buiten komen
- je goed kijkt wat een slimme volgorde is
- je genoeg ruimte hebt (en dus geen paadjes van 1 m breed)
- de ondergrond hier voor geschikt is.

Onderling gebakkelei en rennen heb je ook als je ze aan de hand brengt.

ik heb er ook nooit problemen van ondervonden :D :D goed het was soms wel eens spannend......... maar eigenlijk weinig schade van ondervonden :)