"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:22

niet alle Fellor................. niet alle Lachen

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:23

Ik heb ze ook 24/7 buiten. De koudbloedjes hebben geen last en de BWPer heb ik een extra fleece op gedaan. Ze hebben 2 schuilstallen en staan daar wel in.
Voor degene die geen permissie krijgt van de gemeente...........wel eens van een sleepstal gehoord? (levendehave.nl).......Hebben wij nu ook 1 van en die mag max 30m2 zijn en elke 2 weken (geloof ik) verplaatsen.........

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:24

Een paard is een dier, geen mens. Hij kan hier wel tegen normaal gezien. Maar we hebben in Nederland haast nooit zulke temperaturen, en hier zijn de dieren niet aan gewend. Ze hebben dan wel een dikke vacht, maar ze zullen het niet lekker warm hebben. Een schuilstal vind ik wel goed, dan hebben ze geen wind in ieder geval. Lachen

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:27

Ik vind dat je niet zomaar kan zeggen "ze kunnen er wel tegen hoor"
Dat vind ik een beetje te gemakkelijk !!
Paarden maken idd wel een extra vacht aan , maar waarom vind je in het koude noorden alleen Ijslanders en andere koudbloeden ? En waarom geen arabieren en zulke andere beestjes , warmbloeden?
Inderdaad Lachen omdat zij er NIET tegenkunnen .
Enige beschutting op de weide is echt geen overbodige luxe ! en een pak hooi al evenmin.
Op de weide kan dus voor mij maar niet zomaar , enkele maatregelen zijn vereist vind ik , niet elk paard is bestand tegen zulke vrieskou

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:29

Mallodie :
de temperaturen in het Midden-Oosten zakken 's nachts ook makkelijk onder nul hoor, en laat daar nu meteen de Arabische Volbloed vandaan komen Nagelbijten / Gniffelen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:30

russel schreef:
Ik vind sommige reakties wel erg doorgetrokken. Ik ben Natural dus dat ben ik altijd ook als het -20 is en paard is paard dus dan is hij ook paard. Frusty

Ik vind de reaktie van de db helemaal niet overdreven, net of wij elke winter -20 hebben, dat onze paarden dat in hun zomer en winter ritme hebben. Dit is uitzonderlijk en veel paarden worden niet bijgevoerd, niet elk paard heeft een mega vacht, heeft een mega speklaag die hij kan verbranden en veel paarden hebben nu gewoon te weinig gras.

Wie de schoen past, trekke hem aan. Er is niks mis mee om een oud paard even een deken extra te geven, of een oud paard of een paard dat net niet genoeg in huis heeft voor de nacht binnen te zetten. Is niks paardonvriendelijks mee.

denk ook niet dat de meeste posters er moeite mee hebben
dat een paard die zich niet goed warm weet te houden
door welke reden dan ook
deken of dichte stal krijgt

wel dat door de db alles op 1 hoop word gegooid
er zijn ook heel veel paarden die buiten gelukkiger zijn
en er zijn ook heel veel paarden die binnen gelukkiger zijn

van mijn paarden is er 1 die een takke hekel heeft aan regen op zijn kop
zolang zijn hoofd droog is vind die alles best Vork
buiten een hoofd droog houd plekje (zoals een loopstal waar die dus alleen met zijn hofd in gaat staan Clown
maar het afdak vd hooi ruif schijnt het m ook te doen Haha! )

ik ben overigens geen natural oid
ik kijk naar mijn paarden
waardoor er
1 met deken loopt
1 in de lente word geschoren
1 zomers ijzers krijgt
1 met bit
1 zonder bit
1 om en om rijd

en niet omdat ik een tradiotioneel ben of te laks ben of niet het geld heb om ze op te hokken of wat ever
maar omdat het ene paard perfect doet zonder ijzers en de ander beter met
omdat het ene paard blijer is met een regen dekentje en de ander niet
de een mooi vacht wisselt en de ander in de lente zich helemaal ziek zweeten
onder zijn ondanks dagelijkse poetsbeurten helemaal gek word door de jeuk van zijn viltende vacht
etc etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:37

Nickyu, dat is gefundeerde reden, jij kijkt naar je paard, maar ik lees ook reakties van "ik ga mijn paard niet opsluiten in een stal" enz. en dat vind ik kortzichtig, dat is gewoon je principe najagen. De belangen van het paard staan voorop. Vraag mij af of iedereen die hard roept, mijn paard loopt zijn hele leven al buiten, dus nu ook, zich ook bewust is dat die uitzonderlijke nachten zoals -20, ook zo fijn voor het paard zijn.

-10 kan een paard met gemak aan, daarna wordt het moeilijker, de echte koudbloeden met de mega vachten en ook die lekkere ondervachten, zullen het zeker wel aan kunnen. Maar ik zie ook regelmatig paarden waar de ribben op staan, matige wintervacht, voor die paarden is het afzien, maar de eigenaren zien dat niet. En dat is jammer.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:40

Inderdaad Russel , dat vind ik nou ook .
Niet alle paarden kunne dit weer verdragen , sommige personen denken niet echt verder dan hun principes.
Dat is heel erg spijtig , want het paard kan zelf geen stal maken of een extra deken opleggen .

Erg kortzichtig soms :s

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:41

KiWiKo schreef:
niet alle Fellor................. niet alle Lachen

nee uitzonderingen heb je natuurlijk. zieke paarden, of hele oudjes soms.. maar over het algemeen Dromen

ik erger me kapot aan de domme mevrouw van de dierenbescherming in de beginpost. mijn paarden staan ook buiten zonder schuilstal (hoe durf ik) en ze hebben werkelijk nergens last van.
Laatst bijgewerkt door Zaina op 07-01-09 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:42

degelijke ondervacht is wel beetje erg essentieel ja

aan de andere kant heeft mijn anda
die met druppel regen hoofd veilig steld
met sneeuw altijd buiten geslapen
terwijl die ook IN een met een rapsodi pot bodem
(water is nog nooit bevroren geweest in de stal dus dat zegt wel iets over de temperatuur denk ik )
kon slapen / liggen / staan
en die heeft echt geen dikke ondervacht , ook nooit gehad
wel duidelijke wintervacht

ook zoiets swinters weinig poetsen
iig NIET het stof en vet er uit poetsen

is buiten goede vacht en onbeperkt ruwvoer net zo , zo niet nog belangrijker ..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:46

Sodeletuut schreef:
Inderdaad Midasje. Er 'hangen' wat bomen waar ze onder kunnen staan, en plekken waar ze uit de wind kunnen staan. Helemaal goed dus Ja En ze liggen trouwens ook gewoon op de grond.

Ja idd ze moeten wel een keuze hebben om droog te liggen...als ze dat niet willen dan maar niet.
Maar je hebt ze er ook tussn die ze gewoon de wei inkwakken zonder enige vorm van schutting en zoek het maar uit. En dat kan natuurlijk niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:51

Gisteren toen ik 's avonds ging kijken, was het min 12 graden. Ik dacht ook, gut nu zou het toch wel koud hebben. Ze heeft een schuilstal waar ze in kan schuilen, dus ze zal er wel in staan. Ze weet het goed genoeg, want 's zomers is ze met geen stokken uit de schuilstal te krijgen. Al loopt een hele kudde aan de andere kant van het weiland, zij blijft er in, beschermt van de vliegen en de zon.
Ik ga kijken en ik zie haar nergens. En dan hoor ik haar plots van in de verte aan komen slenteren. Stond mevrouw met min 12 graden, 22 jaar, zonder deken, lekker in de sneeuw.
Koud? Maarja, bijlange niet.
Maandag heeft er hier hard gesneeuwd, en welk paard stond niet in een schuilstal maar stond midden in de sneeuwstorm (toen ik er naar toe liep werd het soms zelfs zo wit voor mijn ogen dat ik haar niet meer zag) te dagdromen? Precies, mijn paard. En welk paard staat als een gek te schrapen als je haar een nacht op stal laat? Ja, de mijne. Er ligt slechts binnen een dik pak schaafsel, en dan kan ze zelf kiezen als ze binnen of buiten loopt.

Ik ken mijn paard goed genoeg en geen haar op mijn hoofd dat ik haar ga opsluiten omdat iemand anders het zielig vindt. Ik vind dat elk paard een mogelijkheid moet hebben om te kunnen schuilen, en dan kan het paard zelf wel beslissen als het nodig is of niet. Hoe ver je moet gaan, hangt gewoon van paard tot paard af. Er zullen zeker wel paarden zijn die bij -10 graden liggen te bibberen en die echt nood hebben aan een warme stal of een deken. Net zoals mijn paard nu bij stormweer nog buiten blijft staan, terwijl ik andere ken die bij de eerste regendruppel naar de schuilstal draven. Of zoals de mijne 's zomers bij het zien van een daas de stal niet uitkomt, terwijl de andere paarden zich er niets van aantrekken. Zo zal elk paard ergens minder goed of beter tegenkunnen en is de ene kleinzierigier dan de andere.

Maar mijn paard staat buiten, zonder deken, met een schuilmogelijkheid, ook met dit weer. Een beetje paardeneigenaar ziet wat zijn paard nodig nodig heeft, als je paard niet uit zijn schuilstal komt of staat te rillen dan weet je genoeg. Maar om mij te verplichten mijn paard volledig op stal te zetten, sorry maar nee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:53

Nou is het ook niet ineens van +5 naar -20 gegaan he ;) Het vriest al enige tijd. Vast minder lang dan mijn gevoel, voor mijn gevoel ben ik al weken bezig met ijs uit waterbakken vissen, kranen aansluiten en ontdooien etc. Maar de temperatuurdaling is best heel geleidelijk gegaan.

Wij hebben een arabier lopen, een 2.5 jarige. En die staat ook gewoon buiten hoor, niks geen last mee. Diertje doet qua vacht niet onder voor de koudbloeden. Het draait gewoon om gewenning , voer en gezondheid. Een ziek dier laten wij niet buiten staan bij deze temperaturen, die heeft zijn energie te hard nodig om beter te worden.
Ook de 23jarige arabiermix staat buiten. Was spannend om te zien hoe ze het deze winter zou doen, maar met onbeperkt ruwvoer van een goede kwaliteit red ze het prima :j

Snap ook prima dat mensen hun paarden op stal zetten met dit weer, zeker paarden die het niet gewend zijn/met dekens op staan en dus geen vacht hebben om die uit kunnen zetten.

Over een droge plek hebben om te liggen.. die hebben ze wel, en hoewel ze vaak ook op het voordroog ploffen, liggen ze ook heel vaak gewoon in de sneeuw in het zonnetje te doezelen. Ik moet er niet aan denken, met mijn buik in de sneeuw, maar ik heb dan ook geen vijf centimeter vacht daar zitten. Thank god :D

Maar dat is het punt ook niet, het punt is vind ik dat de DB begint te roepen dat paarden maar naar binnen moeten omdat ze het niet trekken. En dat is gewoon niet zo :) zelfde als met die bevroren tongen, waar dat nou weer vandaan komt :?
Ben nogal klaar met de DB, je kunt nog zo vaak een melding van verwaarlozing doen waar niks mee gebeurt, maar ze kunnen wel 'angst en paniek' zaaien met verhalen over bevroren tongen en diepvriespaarden.
:n

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:54

Mijn ene vp gaat 's nachts naar binnen, rest van de dag op de paddock.
Andere vp is 24/7 buiten met schuilstal&warm stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:57

-12 is toch wel een verschil met -20?

Kwanyin

Even over die arabier, want ik las ergens de opmerking 'een arabier komt uit een warm land waardoor hij er niet goed tegenkan.'
Is het niet zo dat een arabier uit woesntijngebied komt, gebied waar het 's nachts gi-gan-tisch koud wordt?(om je te illustreren, jaren geleden is het ook al eens zo koud geweest. De ijsberen in de zoo wilden niet naar buiten...de kamelen kwamen op hun dooie gemak, zij waren de extreme koude heel erg gewoon).

Kwanyin

russel schreef:
-12 is toch wel een verschil met -20?

Deze morgen bij -18 stond ze ook rustig buiten en had ze het ook absoluut niet koud Knipoog .

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:59

Mijn pony heeft gewoon buiten gestaan vannacht, samen met de andere twee paarden op stal. Met -10 voelden ze allemaal heerlijk warm onder de dekens en achter de oortjes, maar heb er voor gisternacht een extra deken onder gedaan gewoon voor de zekerheid. De stallen staan altijd open als schuilstal en met een flinke bult hooi erbij hoor ik ze geen van allen klagen hoor Knipoog
Bovendien kan ik ze wel op stal zetten, maar het zijn toch buitenstallen, veel verschil maakt dat dus niet qua warmte Clown
Vanmorgen waren ze allemaal weer blij om me te zien, geen van allen leek bevroren of onderkoeld, allemaal prima de nacht door gekomen iig!

xKatleentjex; idd in de woestijn kan het soms zelfs -50 worden Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:59

De kou is overdag anders dan s'nachts, juist rond een uur of 3 s'nachts is het het koudst. In het zonnetje met -4 vond ik zelfs aangenaam, maar midden in de nacht met -20 is toch wel een ander verhaal. Niemand gaat dan kijken, toch Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:00

BrittKitt schreef:
xKatleentjex; idd in de woestijn kan het soms zelfs -50 worden Nagelbijten / Gniffelen

Vast, wel, weet ik niet, wellicht, maar met -50 zullen die paarden het niet gaan redden tot de volgende ochtend. Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:02

Nee, maar ik ga er met een gerust hart van uit dat mijn paard niets te kort komt als ze zelf kan kiezen om in een warme(re) schuilstal of buiten te staan, daarvoor hoeven ze mij niet verplichten mijn paard op te sluiten. Om 6 uur 's morgens was het trouwens ook nog aardig koud naar mijn idee Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:04

Het is juist het woordje "opsluiten" Knipoog wat het topic een wending geeft. Daardoor altijd welles en nietes, nog geen eentje zal voorzichtig zeggen, goh, misschien is -20 voor mijn paard toch wel fors..., stel dat die nare oosten wind met windkracht 3 weer opsteekt...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:06

Afbeelding
Paar keer per dag controleren of ze water hebben, ruwvoer aanvullen.
Ze staan er beide prima bij!

Ligt een flinke laag houtkrul in, uit de tocht, lekker droog.

Mijn beestjes redden zich prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:07

Nero, zo is toch geweldig. Mooie dekens, zien er nog schoon uit. Mijn paard heeft ze na 1 dag al vies.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:10

Maar daarom heeft een paard dus echt nood aan een goede schuilstal. Ik vind het ook niet kunnen om bij -20 met een ijskoude wind een paard volledig schuilstalloos in een weiland te laten. Er zullen vast wel paarden zijn die er tegen kunnen, maar het is toch een beetje gokwerk want ik denk niet dat vele in de Benelux weten hoe hun paard reageert bij extreem koude temperaturen. Maar ik ben er ook gerust in dat mijn paard slim genoeg is om zelf in die schuilstal te gaan staan als ze het te koud heeft. Het is goed afgesloten en inderdaad een stuk warmer. En sommige paarden zijn er ook niet uit te krijgen, maar die van mij dus wel. Dan zie ik er niets verkeerd in om mijn paard gewoon zelf te laten kiezen, daarvoor hoeft een dierenbescherming mij niet te verplichten mijn paard volledig op te sluiten of een deken te dragen.