mick75 schreef:Vind het vrij gruwelijk om te zien.
Maar voor alle mensen die beweren dat paarden die mishandeld worden niet kunnen presteren: ELK paard kan je op redelijk nivo laten lopen, hangt er maar net vanaf hoe bang je het dier maakt en of je liever je paard overheerst of juist met het paard SAMEN iets wil bereiken. Als iemand perse wil dat een Shet 1 meter springt moet je hem maar hard genoeg slaan, dan doet ie het wel. Echt waar, bewijs is te vinden bij Kinderboerderij Geldershoofd te Amsterdam Zuid-Oost. De Shet's daar springen 1.20, hoger dan ze zelf zijn of waar sommigen niet eens overheen kunnen kijken. Als je perse een Z-oefening wil rijden met een Fjord lukt dat met genoeg geweld ook wel, echt. Moet je dat willen? NEE!!! Laat het dier lekker in zijn waarde! Een ontspannen paard dat zich op zijn gemak voelt bij zijn ruiter zit trouwens ook een stuk lekkerder.
(p.s. ik rijd zelf alleen buiten met zweep, om vervelende honden en kinderen weg te kunnen slaan/ dreigen. Verder heb ik bij geen enkel paard dat ik ontmoet heb een zweep of sporen of ander geweld nodig gehad).
Ik denk die dat jij helemaal door hebt hoe de dressuur in elkaar zit, maar dat ter zijde. Als je een Fjord maar lang genoeg slaat zou hij ineens wel een zig-zag appuyement kunnen rijden of een vliegende wissel kunnen springen???? Hoe kom je daar toch bij, door lang te slaan gaat die Fjord echt niet ineens snappen dat zijn ruiter bedoelde dat hij een zig zag moest lopen hoor! Dat gaat hij alleen snappen door er systematisch naar toe te werken. Jij zet alle ruiters die met hun Fjord of Haflinger enz geweldige prestaties weten neer te zetten in een heel kwaad daglicht, jij doet net alsof ze dat niveau enkel bereikt hebben door een hoop geweld te gebruiken. Nou ik weet 1 ding en dat is dat zulke beestjes die niet alles mee hebben voor het nationale niveau er dus absoluut niet zullen komen door geweld, maar enkel door een kundige opleiding. Neem Guus van Jolanda Adelaar, piafferen en al en echt niet doordat ze hem iedere dag staat te mishandelen, ik denk dat menig ruiter nog wel iets kan opsteken van de manier hoe Jolanda met haar paard omgaat!
Ik heb zelf niks met Fjorden of Haflingers maar ik wel enorm veel respect voor de mensen die zich niet laten kennen en gewoon lekker proberen zo ver mogelijk te komen met deze paarden. Ze worden overal nagekeken en bevooroordeeld en daar trekken ze zich niets van aan, petje af. Denk niet dat ze het verdienen dat er dit soort uitspraken gedaan worden is het wel!
Ik moest dit toch even kwijt, want van zulke ongefundeerde en voor sommige mensen pijnlijke uitspraken wordt ik ook walgelijk!