Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:03

Rocamor schreef:
Earth schreef:
Ja bij Denver is een peessnede uitgevoerd. :j

Peessnede? Bedoel je zenuwsnede? Ik kan me weinig voorstellen bij een peessnede namelijk

Ehh zenuwsnede ja :P Maar ik ben trouwens in de war met een ander paard. :')

Denver is aardig kapot van binnen ja, op 3 benen artrose en halsartrose.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:03

Benzz schreef:
Dreamboy schreef:
Op Mojito en de tinker na vallen de prijzen momenteel wel mee. Denver is aardig gezakt in prijs. Beschrijving is dan wel weer tegenstrijdig. Geschikt om een dressuurwedstrijd mee te rijden maar wel atrose in zijn voet en halswervel. Recreatief rijden kan wel hiermee. Dus geen dressuurwedstrijden lijkt mij dan.

Volgens veeartsen is tm ZZ licht nivo recreatief. Sowieso is het beter om met paarden met dergelijke problemen actief dressuurmatig bezig te zijn. Als ze dan een keer vlechtjes in krijgen en de baas in een apepak rijdt, maakt niets uit.

Volgens mij is in de dressuurhouding juist niet goed voor een paard met halsatrose. Maar goed, ik heb er geen ervaring mee.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:04

Ligt eraan wat jij een dressuurhouding vindt......De oprichting komt vanuit het opbouwen vanuit het skala, op een goede manier gaat een paard daar alleen maar gymnastiser van worden ipv ergens last van te krijgen.
Als je op de juist manier opbouwt, gaat zelfs hoger instellen over de rug. Over de rug is altijd het uitgangspunt, want zonder over de rug zal je nooit aanspraak maken op het achterbeen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:08

Benzz schreef:
Ligt eraan wat jij een dressuurhouding vindt......De oprichting komt vanuit het opbouwen vanuit het skala, op een goede manier gaat een paard daar alleen maar gymnastiser van worden ipv ergens last van te krijgen.
Als je op de juist manier opbouwt, gaat zelfs hoger instellen over de rug. Over de rug is altijd het uitgangspunt, want zonder over de rug zal je nooit aanspraak maken op het achterbeen.

Dat klopt. Maar helaas zie je in de praktijk toch vaak het tegenover gestelde. Geen gel*l, trek maar in de krul.En dan zijn er ook nog genoeg juryleden die dit belonen. Maar dat is dan weer een heel andere discussie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:12

Dreamboy schreef:
Benzz schreef:

Dat klopt. Maar helaas zie je in de praktijk toch vaak het tegenover gestelde. Geen gel*l, trek maar in de krul.En dan zijn er ook nog genoeg juryleden die dit belonen. Maar dat is dan weer een heel andere discussie.

Heb je volledig gelijk in, is ook wat ik zie in de praktijk. Maar ik hoop met de juiste informatie een doelgroep te vinden die er in mee gaat. En daarmee het paardenwereldje een beetje beter te maken. Iedere dag een beetje beter.

Dreamboy

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:16

Benzz, dat is een heel mooi streven. Ik heb het nog op de manier geleerd zoals jij het beschrijft, lang geleden haha. Ik rijd al jaren geen wedstrijden meer maar heb de dressuur zodanig zien veranderen dat ik er bijna niet meer naar kan kijken. Uitzonderingen daar gelaten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:41

Wellicht kort door de bocht, maar zouden mensen die dressuurmatig correct wedstrijden willen rijden een paard bij PZB weghalen?

Guess not.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:42

upendo schreef:
Wellicht kort door de bocht, maar zouden mensen die dressuurmatig correct wedstrijden willen rijden een paard bij PZB weghalen?

Guess not.

Nee en daar gaat het sosm ook mis. :j

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 23:57

upendo schreef:

Guess not.

Nee, dat denk ik niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 00:40

Paardenfann4 schreef:
Dit vind ik het meest rare aan deze stichting, ze bieden paarden aan die normaal gesproken afgekeurd zijn voor het rijden als rijpaarden, daarom staan ze daar bij hun. Als het om bruikleen gaat, want dat is het, dan kunnen zulke paarden opeens voor dikke prijzen weg als zijnde rijpaarden? Een pony die hoefbevangen is geweest voor een idioot hoge prijs aanbieden, terwijl je die normaal gesproken amper kwijt raakt. Ze doen net of al deze heftig aandoeningen niks is, dat is toch raar en oneerlijk voor de paarden en ook voor de onwetende die zulke paarden in bruikleen nemen.

Ik vraag me dan ook wel af hoe de oud eigenaren hier tegen over staan. Ik lees ook regelmatig dat het paard geen goed huisje heeft gehad. Vervolgens staat er dan dat het altijd concoursen heeft gelopen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen wedstrijden rijden met een paard en tegelijkertijd niet goed voor dat zelfde paard zorgen. Lijkt me als oud eigenaar ook niet echt leuk om te lezen, ook omdat er ook mensen zullen zijn die het paard herkennen en aan de oud eigenaar kunnen linken. En dan heb ik het natuurlijk niet over de paarden die echt zwaar verwaarloosd binnen komen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 03:10

Ik heb daar eens op gereageerd dan was het dier bijv al 14 en stond er heeft nooit een goed huisje gehad. Heb toen gevraagd of de hele geschiedenis dan bekend is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:48

Benzz schreef:

Hoewel ik het met je eens ben, ben ik bang dat de weinige ruiters die dit kunnen nooit een paard op zo'n manier bij PZB weg zullen halen want die hebben over het algemeen aanbod genoeg om te rijden.

En onkundige ruiters moet je imo gewoon helemaal niet op zo'n paard willen zetten dus in die zin vind ik het niet in het kader van het welzijn van het paard gedacht. Maar goed, ik had ook niet anders verwacht bij hun.

Dat zielige verhaaltjes over die oud eigenaren, ze moesten zich schamen..veel oud eigenaren voelen zich gedupeerd en gepasseerd door hun omdat hun niet meer als rijpaard geschikte dier wordt aangeboden als rijpaard bij hun. Walgelijke stichting.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:02

Dreamboy schreef:
Paardenfann4 schreef:
Dit vind ik het meest rare aan deze stichting, ze bieden paarden aan die normaal gesproken afgekeurd zijn voor het rijden als rijpaarden, daarom staan ze daar bij hun. Als het om bruikleen gaat, want dat is het, dan kunnen zulke paarden opeens voor dikke prijzen weg als zijnde rijpaarden? Een pony die hoefbevangen is geweest voor een idioot hoge prijs aanbieden, terwijl je die normaal gesproken amper kwijt raakt. Ze doen net of al deze heftig aandoeningen niks is, dat is toch raar en oneerlijk voor de paarden en ook voor de onwetende die zulke paarden in bruikleen nemen.

Ik vraag me dan ook wel af hoe de oud eigenaren hier tegen over staan. Ik lees ook regelmatig dat het paard geen goed huisje heeft gehad. Vervolgens staat er dan dat het altijd concoursen heeft gelopen. Ik kan me niet voorstellen dat mensen wedstrijden rijden met een paard en tegelijkertijd niet goed voor dat zelfde paard zorgen. Lijkt me als oud eigenaar ook niet echt leuk om te lezen, ook omdat er ook mensen zullen zijn die het paard herkennen en aan de oud eigenaar kunnen linken. En dan heb ik het natuurlijk niet over de paarden die echt zwaar verwaarloosd binnen komen.

Ik ken anders zat paarden die altijd concoursen lopen maar het niet goed hebben. Slecht zadel, slecht voer, ruiter die het paard meer in de weg zit dan helpt. Dat vind ik ook geen goed huisje. Gok alleen dat dat niet is wat pzb bedoelt en dat zij het er alleen bij zeggen zodat mensen het paard adopteren onder het mom "Dan heeft het beestje het eindelijk weer goed"

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:09

Benzz schreef:

Het ligt er aan waar de artrose zit en hoe erg, maar ze kunnen echt niet allemaal meer opgericht of zelfs maar gewoon netjes een b houding zonder dat het last geeft. Dat heeft dan niet met over de rug te maken, want bij een geblesseerd paard is goed rijden idd juist het allerbelangrijkste. Maar niet altijd genoeg. De mijne kon je beter sterren laten kijken met hals houding, zakken gaf hem pijn. En door de artrose kwamen er in de rest van het lijf ook compensatie blessures. Laat staan als hij nog verkeerd gereden was.

Maar wel met je eens. Voordat het bij de mijne zo ernstig was reden we gewoon wedstrijden, want juist is training blijven was het allerbelangrijkste voor zijn hals. Juiste bespiering behouden oa. Dan is een wedstrijd echt niks bijzonders. Pas toen dat niet meer genoeg was, konden we hem niet meer over de rug rijden zonder last. Dat was het moment dat we hem achteraf hadden moeten laten inslapen, maar zijn nog wat recreatief doorgegaan. En toen ging het hard achteruit. Alleen hangt het dus van de plek van de artrose af wat ze kunnen zonder last. Wij wisten van te voren dat hij er niet oud mee zou worden, daarvoor was de schade te ernstig toen het ontdekt werd na ongeluk.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-02-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:12

Flubberboot, daar heb je ook zeker een punt hoor. De paardenwereld kan nog op veel punten verbeteren. Maar van veel eigenaren is dit onwetendheid. Ze hebben vaak wel het beste met hun paard voor en in hun ogen zorgen ze er heel goed voor. Om dan van zo'n stelletje pubers te horen re krijgen dat je nooit goed voor je paard hebt gezorgd terwijl je je paard gratis af staat aan hun, vind ik wel heel ver gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:21

Sommige dieren komen ook echt uit de ellende, dat het daar bij staat is niet meer dan logisch.
De rest is lastig oordelen als je het verhaal niet weet, waar ze vandaan komen.

Waar ik gewoon het meeste moeite mee heb is het plaatsen van kapotte paarden (zenuschede en atrose, of exHB) met een oh het stelt niets voor verhaaltje er bij. Waarmee serieus schade aan zo'n dier aangericht kan worden.
En dan keuren voor eigen kosten.

ex-HB paard die met een graasmasker nog op de weide kan? Heb je gezien hoe dik dat beest is, en dan de wei op met masker, vragen om problemen, maar nee hoor, bij PzB is dat prima. Dat soort voorbeelden en dan ook nog bijna 4K vragen aan 'adoptie' kosten, belachelijk.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:26

Dreamboy schreef:
Flubberboot, daar heb je ook zeker een punt hoor. De paardenwereld kan nog op veel punten verbeteren. Maar van veel eigenaren is dit onwetendheid. Ze hebben vaak wel het beste met hun paard voor en in hun ogen zorgen ze er heel goed voor. Om dan van zo'n stelletje pubers te horen re krijgen dat je nooit goed voor je paard hebt gezorgd terwijl je je paard gratis af staat aan hun, vind ik wel heel ver gaan.

Dat klopt!
Lijkt mij ook een enorme messensteek om als oud-eigenaar te horen van een onprofessionele stichting dat je schijnbaar slecht voor je paard gezorgd hebt. Zolang mensen het paard niet bewust pijn doen, valt er wat bij betreft geen blaam op de eigenaar, mitst die open staat voor leren.

PZB is ook een magisch eilandje. Alles stelt ineens niks meer voor. Zou ik best wel op vakantie willen gaan :') Heerlijk zo weinig zorgen _O-

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:36

MarliesV schreef:
Sommige dieren komen ook echt uit de ellende, dat het daar bij staat is niet meer dan logisch.
De rest is lastig oordelen als je het verhaal niet weet, waar ze vandaan komen.

Waar ik gewoon het meeste moeite mee heb is het plaatsen van kapotte paarden (zenuschede en atrose, of exHB) met een oh het stelt niets voor verhaaltje er bij. Waarmee serieus schade aan zo'n dier aangericht kan worden.
En dan keuren voor eigen kosten.

ex-HB paard die met een graasmasker nog op de weide kan? Heb je gezien hoe dik dat beest is, en dan de wei op met masker, vragen om problemen, maar nee hoor, bij PzB is dat prima. Dat soort voorbeelden en dan ook nog bijna 4K vragen aan 'adoptie' kosten, belachelijk.

Dit bedoel ik dus ook, is toch bizar dat ze zulke paarden op deze manier verhandelen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 11:21

StalNollie schreef:
Ik heb daar eens op gereageerd dan was het dier bijv al 14 en stond er heeft nooit een goed huisje gehad. Heb toen gevraagd of de hele geschiedenis dan bekend is.
Dat weten ze helemaal niet en vragen ze ook niet na , kan ik uit ervaring zeggen. Ze vinden het alleen maar lastig als je je als oud eigenaar meldt. Hun eigen verhaal wat zij bij het paard maken telt, de rest van de wereld heeft er geen verstand van of mag er niets over zeggen. Ernstige problemen van het paard worden afgezwakt weet ik uit eigen ervaring maar ook uit de advertenties waar bijv gezegd wordt dat Cushing wel opgelost is met een pilletje, CPL prima te managen is (chonisch progressief wordt niet genoemd) en een paard waar ongelukken mee zijn geweest wordt ook verzwegen. Zeker als zaken boven tafel komen die zij liever onder tafel houden dan heb je meteen een blok te pakken. Ik weet ook van geen enkel geval waarin het paard weer naar een oud eigenaar terug is gegaan ook als deze wel belangstelling tonen. Maar misschien heeft iemand hier weet van een situatie waarin dat wel is gebeurd? Het belang van het dier staat helaas niet voorop. Paarden worden met deken weggebracht en de deken wordt er al afgetrokken als het uit de trailer komt. Geen informatie dat men de deken er niet bij krijgt of dat men daar zelf voor moet zorgen. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een degelijke controle van PZB in persoon, op hoe het een paard vergaat wat van Paard Zoekt Baas in bruikleen is? Ook dat gebeurt in mijn ervaring niet. Slechte zaak voor de dieren. Als PZB eigenaar blijft zouden ze een paard toch moeten blijven opvolgen? Als eigenaar ben je toch verantwoordelijk voor het welzijn van het dier?

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:00

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:10

Ik vraag me ook af of ze echt controleren of paarden die als weidemaatje weg gaan ook echt niet meer bereden worden. Je hebt altijd van de wannabe Anky's die denken het probleem wel even of te lossen en toch gaan proberen of het paard nog te rijden is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:34

Dreamboy schreef:
Ik vraag me ook af of ze echt controleren of paarden die als weidemaatje weg gaan ook echt niet meer bereden worden. Je hebt altijd van de wannabe Anky's die denken het probleem wel even of te lossen en toch gaan proberen of het paard nog te rijden is.

Wat ik begrepen heb is dat ze ook paarden zo weer ophalen (en weer door verkopen ehhhh herplaatsen) als je je niet aan het contract houdt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:38

dat valt toch niet te controleren? Hoeveel paarden hebben ze al verkocht en hoeveel mensen hebben ze om controles te doen? En dan nog, gaan ze een hele dag ergens verstopt staan om te kijken wat er met het dier gebeurt?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:40

Brainless schreef:
Dreamboy schreef:

Wat ik begrepen heb is dat ze ook paarden zo weer ophalen (en weer door verkopen ehhhh herplaatsen) als je je niet aan het contract houdt.

Ja dat klopt. Maar hoe controleren ze dat? Ze kunnen moeilijk alle adoptanten alle dagen in de gaten houden. En wat ik van sommige hoor is dat pzb nooit meer iets van zich laat horen. Overigens mag je de paarden niet commercieel inzetten maar worden ze wel als coaching paard aangeboden. Ook zo krom.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 13:55

Dreamboy schreef:

Ze doen zover mij bekend is (correct me if I'm wrong), niet eens huisbezoeken (ofja, stalbezoeken) voor plaatsing, dus ik geloof niet dat ze daar op toezien. Is ook niet te controleren in feite.