Ergens eerder in het topic heb ik al eens gereageerd op de actiegroepen... Dit komt op mij echt niet goed geregeld over...
En voor elke demonstratie en actiegroep geldt dat je vaak met moeite 1 keer het nieuws haalt. Dus dat er niet dagelijks op het nieuws over gepraat wordt is helemaal normaal.
Jolliegirl schreef:De voerders gaan nu gewoon door de sloot heen. Eten zullen die dieren!
Misschien begrijp ik het gewoon niet... Waarom blijft er gevoerd worden terwijl er elke dag 10.000 kg hooi gegeven wordt en het gras nu gewoon aan het groeien is?
anjali schreef:Maar de beheerders van de oostvaardersplassen willen toch van die dieren af en dat doen ze door ze te laten verhongeren en af te schieten. Dan kunnen ze ze beter laten meenemen,dan zijn ze er toch ook vanaf.En de dieren krijgen dan weer een kans.
De beheerders willen niet van hun dieren af. Ze willen de natuurlijke processen een rol laten spelen. De winter is nu voorbij, het gras is weer aan het groeien, dus wat je nu mee neemt is alleen maar onnatuurlijk de populaties verder inperken.
@Anjali. ik zie dat je nog een reactie geplaatst hebt. Zou je me daar een bron van kunnen geven? Ik wil het graag lezen.
Dit kwam ik trouwen op facebook tegen voor een van de demonstraties.
Citaat:
Goeden morgen !!!
Na een hoop touwtrekken ,is de vergunning rond !!! Eerst verzamelen en broodjes hamburger !! Sprekers En daarna in optocht naar hèt provincie huis !!!
[...]
Demonstreren tegen dierenleed, maar dan wel eerst je broodjes hamburger
Maar goed. Dat mogen we hier niet bespreken
Okee, en nu echt serieus. Als reactie op het filmpje dat randalinpony (?) gedeeld had.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik zowel Han Olff als Frank Berendse ken. Ook hun achtergrond.
Ze spreken elkaar niet zo zeer tegen als wel dat ze een andere insteek hebben. Voor Berendse is voor nu het maatschappelijke draagvlak veel belangrijker. Daarnaast is hij in dit gebied voor het natuurbeheer op basis van soortsbescherming. Voor Olff gaat het beheer om zo veel mogelijk de natuurlijke processen hun gang laten gaan. Beiden hebben een punt. Zelf zie ik dat eigenlijk overal natuurbeheer/bescherming gericht is op soorten, terwijl ik het ook echt fantastisch vind dat hier de mogelijkheid is om ook die natuurlijke processen zo veel mogelijk hun gang te kunnen laten gaan.
Wat Berendse voorstelt als oplossing is alleen geen oplossing... Voor wie het niet gekeken/geluisterd heeft: hij stelt voor om het droge deel onder water te zetten, zodat het een volledig moerasgebied wordt, met vlonders waar toeristen over heen kunnen lopen. Waarom zie ik dit niet als oplossing? Om de volgende redenen.
- Het droge deel is lager dan het natte deel. Tenzij je heel nauwkeurig het waterpeil bij houdt, wordt dit een meer, geen moeras. Aan de randen krijg je dan wel riet.
- Net als elk ecosysteem heeft ook een moeras veel tijd nodig om een volwaardig moeras met bijbehorende soorten te vormen (Berendse geeft zelf aan dat het parkachtige landschap niet gelukt is, maar juist de tijd die er voor nodig is bij natuurbeheer in het algemeen ligt eerder op de schaal van 100 jaar dan van 10 jaar)
- Het moeras bestaat vooral uit riet. Om dit riet gezond te houden (verjonging) zijn ganzen nodig die ook ergens uitgebreid kunnen grazen in het andere deel van het jaar. Boeren vinden het echt niet leuk om dit op hun terrein te laten gebeuren, dus je hebt binnen de OVP een grazig deel nodig.
- Deze reden is voor mij persoonlijk... Waarom moet mensen altijd overal de natuur in kunnen om er van te genieten? Per definitie is met toegang van mensen er grote verstoring van de natuur... Dan zou het in het broedseizoen sowieso afgesloten moeten zijn voor mensen.