Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:34

Jolliegirl schreef:
Dat is maar net hoe het gelezen is of getypt is.
vooral het zinnetje: Wat een idioten

Geeft mij aan dat 'Die' een ruim begrip is.

is geen ruim begrip, die slaat op de mensen die, die dieren weg willen halen. en wat een idiote slaat weet op die.
dat is gewoon taal. er wordt niet gedoeld op de mensen die jij beschrijft.

en het weghalen is ook een bizar idee. die lopen niet zomaar een trailer op en als je ze er al op krijgt betekend dat ook niet dat ze er rustig opstaan. die slaan heel je trailer naar de k. goed dat dit verhinderd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:39

Kuggur schreef:
Ik was meer geïnteresseerd in de werkelijke plannen ( aangenomen dat die er zijn ;) ) , niet in dit soort speculatie.

Dit is wat de dame in kwestie, Mascha Vrolijk, er over heeft gezegd:
Citaat:
Vrolijk wil de grote grazers 'gestructureerd en rustig' weghalen uit het veelbesproken natuurgebied tussen Lelystad en Almere. Wat ze met de dieren gaat doen als ze voldoende drijvers heeft gevonden? ,,Er is genoeg animo. Wat we kunnen herplaatsen, herplaatsen we. Zo heel veel heckrunderen zijn er al niet meer. De edelherten zijn wel een punt van zorg. Die hebben snel stress, maar ik weet dat ze in Duitsland staan te springen om herten.'

Kuggur

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:48

Dat klinkt als baarlijke nonsens, wat die dame beweert....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:22

Kuggur schreef:
Dat klinkt als baarlijke nonsens, wat die dame beweert....

Die dame, die wilt dingen doen die niet handig zijn.
Ik ben er niet over te spreken over haar groep die actie voert.
Naar mijn mening kijken zij de verkeerde kant op en slaan ze de plank volkomen mis.

Dieren weghalen op eigen houtje gaat niet werken.
Sorry maar dan zie ik liever een goed afschot....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:38

Dit is domweg diefstal en zeker niet in het belang van de individuele, in het wild opgegroeide dieren. Compleet idioot.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:45

senna21 schreef:
Dit is domweg diefstal en zeker niet in het belang van de individuele, in het wild opgegroeide dieren. Compleet idioot.

Diefstal? De sbs of wie dan ook hebben deze onschuldige dieren ter dood veroordeeld en iedereen die een poging doet ze te redden wordt verketterd.In het Eindhovens dagblad stond een interview met een wetenschapster,die zei dat de Oostvaardersplassen een experiment zijn,en dat de manier waarop de menselijke) bevolking hierop zou reageren een onderdeel van het experiment is!!!!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:55

Ergens eerder in het topic heb ik al eens gereageerd op de actiegroepen... Dit komt op mij echt niet goed geregeld over...
En voor elke demonstratie en actiegroep geldt dat je vaak met moeite 1 keer het nieuws haalt. Dus dat er niet dagelijks op het nieuws over gepraat wordt is helemaal normaal.

Jolliegirl schreef:
De voerders gaan nu gewoon door de sloot heen. Eten zullen die dieren!

Misschien begrijp ik het gewoon niet... Waarom blijft er gevoerd worden terwijl er elke dag 10.000 kg hooi gegeven wordt en het gras nu gewoon aan het groeien is?

anjali schreef:
Maar de beheerders van de oostvaardersplassen willen toch van die dieren af en dat doen ze door ze te laten verhongeren en af te schieten. Dan kunnen ze ze beter laten meenemen,dan zijn ze er toch ook vanaf.En de dieren krijgen dan weer een kans.

De beheerders willen niet van hun dieren af. Ze willen de natuurlijke processen een rol laten spelen. De winter is nu voorbij, het gras is weer aan het groeien, dus wat je nu mee neemt is alleen maar onnatuurlijk de populaties verder inperken.
@Anjali. ik zie dat je nog een reactie geplaatst hebt. Zou je me daar een bron van kunnen geven? Ik wil het graag lezen.

Dit kwam ik trouwen op facebook tegen voor een van de demonstraties.
Citaat:
Goeden morgen !!!

Na een hoop touwtrekken ,is de vergunning rond !!! Eerst verzamelen en broodjes hamburger !! Sprekers En daarna in optocht naar hèt provincie huis !!!
[...]

Demonstreren tegen dierenleed, maar dan wel eerst je broodjes hamburger _O-
Maar goed. Dat mogen we hier niet bespreken :')

Okee, en nu echt serieus. Als reactie op het filmpje dat randalinpony (?) gedeeld had.
Laat ik beginnen te zeggen dat ik zowel Han Olff als Frank Berendse ken. Ook hun achtergrond.
Ze spreken elkaar niet zo zeer tegen als wel dat ze een andere insteek hebben. Voor Berendse is voor nu het maatschappelijke draagvlak veel belangrijker. Daarnaast is hij in dit gebied voor het natuurbeheer op basis van soortsbescherming. Voor Olff gaat het beheer om zo veel mogelijk de natuurlijke processen hun gang laten gaan. Beiden hebben een punt. Zelf zie ik dat eigenlijk overal natuurbeheer/bescherming gericht is op soorten, terwijl ik het ook echt fantastisch vind dat hier de mogelijkheid is om ook die natuurlijke processen zo veel mogelijk hun gang te kunnen laten gaan.
Wat Berendse voorstelt als oplossing is alleen geen oplossing... Voor wie het niet gekeken/geluisterd heeft: hij stelt voor om het droge deel onder water te zetten, zodat het een volledig moerasgebied wordt, met vlonders waar toeristen over heen kunnen lopen. Waarom zie ik dit niet als oplossing? Om de volgende redenen.
- Het droge deel is lager dan het natte deel. Tenzij je heel nauwkeurig het waterpeil bij houdt, wordt dit een meer, geen moeras. Aan de randen krijg je dan wel riet.
- Net als elk ecosysteem heeft ook een moeras veel tijd nodig om een volwaardig moeras met bijbehorende soorten te vormen (Berendse geeft zelf aan dat het parkachtige landschap niet gelukt is, maar juist de tijd die er voor nodig is bij natuurbeheer in het algemeen ligt eerder op de schaal van 100 jaar dan van 10 jaar)
- Het moeras bestaat vooral uit riet. Om dit riet gezond te houden (verjonging) zijn ganzen nodig die ook ergens uitgebreid kunnen grazen in het andere deel van het jaar. Boeren vinden het echt niet leuk om dit op hun terrein te laten gebeuren, dus je hebt binnen de OVP een grazig deel nodig.
- Deze reden is voor mij persoonlijk... Waarom moet mensen altijd overal de natuur in kunnen om er van te genieten? Per definitie is met toegang van mensen er grote verstoring van de natuur... Dan zou het in het broedseizoen sowieso afgesloten moeten zijn voor mensen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:57

senna21 schreef:

Maar wie gaat er dan aangifte doen? Ze zijn niet van SBB.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:57

anjali schreef:
senna21 schreef:

Diefstal? De sbs of wie dan ook hebben deze onschuldige dieren ter dood veroordeeld en iedereen die een poging doet ze te redden wordt verketterd.In het Eindhovens dagblad stond een interview met een wetenschapster,die zei dat de Oostvaardersplassen een experiment zijn,en dat de manier waarop de menselijke) bevolking hierop zou reageren een onderdeel van het experiment is!!!!

Heb je daar een bron van? Want ik kan dat niet zo 1,2,3 op de website vinden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:59

Ja, je steelt iets wat niet van jou is. En je lost er niets mee op. Niet voor het dier, niet voor de OVP.
Het zou wat zijn dat stelen in Nederland legaal wordt als je het niet eens bent met een ander.
Ze zijn van de provincie, dus staatsbezit.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:05

Nee ze zijn niet van iemand. Want dan heb je een zorgplicht. En niemand kan aangesproken worden op de verwaarlozing. Dus niemand kan aangifte doen van vermissing.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:06

Worden ze “gestolen” en iemand doet aangifte. Dan weet je ook wie er verantwoordelijk is voor de erbarmelijke staat waarin ze verkeren.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:09

In dat geval kan er niet aangifte gedaan worden van diefstal, maar er kan wel aangifte gedaan worden van vernieling (de hekken moeten daarvoor namelijk open gemaakt worden) en daarnaast zijn ze wel illegaal bezig omdat ze dieren vervoeren zonder chip. Ook mag je wilde dieren (en dat zijn ze dus voor de wet) niet zonder vergunning vangen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:09

Dat artikel In het Eindhovens Dagblad stond er onlangs,zo',n 2 weken geleden, in.Ik heb die krant niet meer helaas.Maar het was echt zo en het verbaasde mij niets. het is gewoon een grote dierproef waarbij dus ook nog een psychologische proef op mensen gedaan wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:11

senna21 schreef:
Ja, je steelt iets wat niet van jou is. En je lost er niets mee op. Niet voor het dier, niet voor de OVP.
Het zou wat zijn dat stelen in Nederland legaal wordt als je het niet eens bent met een ander.
Ze zijn van de provincie, dus staatsbezit.

De bezitter van een dier heeft zorgplicht.Anders mogen de verwaarloosde dieren in beslag genomen worden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:12

Jennyj01 schreef:
Nee ze zijn niet van iemand. Want dan heb je een zorgplicht. En niemand kan aangesproken worden op de verwaarlozing. Dus niemand kan aangifte doen van vermissing.

Zo werkt dat dus niet. Dat ze "wild" zijn, betekent niet dat je dieren zomaar mag verplaatsen. Een wild zwijn mag je ook niet vangen en verkopen. Deze dieren vallen onder de bescherming van de flora- en faunawet en daarin staat oa. dat je die dieren niet mag vangen of verplaatsen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:13

@anjali: Weet je dan nog wel wie die uitspraken gedaan heeft?
Van niemand die ik ken die met de OVP te maken heeft heb ik namelijk ooit gehoord dat het een groot experiment is. En al helemaal niet een psychologisch experiment.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:58

JewEmm: Ik zal het proberen uit te leggen, vat me niet verkeerd op.

Koeien moeten hun tong om het gras heendraaien om het te kunnen eten.
Dit gras is nog lang niet voldoende. Dus de runderen moeten gevoerd worden.

Er zijn momenteel 1000-enden ganzen die al het opkomende gras opvreten.
Zo ook de herten en paarden. Vandaar dat deze gevoerd worden door SBB.

Reken even mee:

10.000 kilo, op 10 voerplekken.
Dat is 1000 kg per voerplaats.

Reken even uit hoeveel dieren er staan.. en maak je conclusie.

Dit is ontzettend te weinig voor al die dieren, al moet ik zeggen dat ze inmiddels meer dan de helft doodgeschoten hebben, dus ja de rest krijgt meer voer.
Maar er zijn inmiddels alweer 5 veulens geboren minimaal en ik geloof een kalf of 4.
En dat gaat nog even door.

Dit is de reden dat de voergroep blijft voeren.
Tevens voert SBB maar tot eind April als ik het even goed heb.
En dit is zeer zeker niet voldoende voor de groei van het gras.

Dit gebied is zo ontzettend kapot.
Er groeit straks alleen nog maar JKK in de zomer.
Ongelooflijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:08

Ik ben even aan het kijken of ik het bericht nog kan terugvinden.
Las laatst in de groep een bericht van iemand die alles op een rijtje had gezet, heb een aanvraag gedaan of iemand de link nog heeft hiervan.

Daar werd mij iig heel duidelijk dat het voeren, want hé het is geen BIJvoeren want er is geen vreten, echt nog veel te weinig is wat SBB doet.
Vandaar dat de voergroep ook 100derden kilo's per dag bijvoert.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:14

Okee, op zich begrijp ik het, maar ik ben het er gewoon niet mee eens dat zal het dan zijn.
Jolliegirl schreef:
Dit is de reden dat de voergroep blijft voeren.
Tevens voert SBB maar tot eind April als ik het even goed heb.
En dit is zeer zeker niet voldoende voor de groei van het gras.

Dit gebied is zo ontzettend kapot.
Er groeit straks alleen nog maar JKK in de zomer.
Ongelooflijk.

Mag ik vragen of je zelf wel eens in het afgesloten gedeelte bent geweest? Ik inmiddels meerdere keren en bijvoorbeeld ook begin mei vorig jaar. En ik kan je zeggen (niet alleen op basis van mijn eigen waarnemingen), het gras groeit hard... Heel hard. Dat komt omdat het zo ontzettend voedselrijk is daar. Het wordt bijna gelijk ook opgegeten, daarom lijkt het niet alsof het groeit. En niet alleen door ganzen. Ganzen gaan echt wel aan de kant voor de herten, paarden en koeien. En de brandganzen zullen ook wel snel weer naar het noorden vertrekken. Dus de meeste ganzen zijn dan ook weer weg.

En dan wil ik hier gelijk nog een misvatting de wereld uit helpen. Dat de dieren maaaanden zonder voer zitten. Dit is dus gewoon niet het geval. Ik heb zelf wel eens het stroomdraad aangesloten op de exclosures die er in het gebied staan voor onderzoek (10 stuks totaal). Dit gebeurde pas ergens in december, omdat tot dan de dieren nog geen behoefte hadden om aan (jonge) boompjes (en andere planten) te zitten. Dus half december beginnen ze pas een beetje over te schakelen van gras naar andere planten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:16

Ik snap een eerdere post hier over idioten van actie voerders wel hoor. Ik ben al lang uit een groep op fb vertrokken waar naar mijn mening veel idioten de boel zitten op te ruien. Waar met de paarden en hun veulens op de OVP geknuffeld worden. Vind dat ook een door gedraaide toestand.
Zie ook liever de groepen die voeren, normaal woordje Nederlans kunnen praten en zich meer op de achtergrond houden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:22

JewEmm : Ik begrijp je wel. Absoluut.

Maar het gaat me er niet om of ze in December of Februari zonder eten zitten. Het gaat mij er al die tijd om dat er actiever beheerd moet worden.
En dier achter een hek ZORG je voor. Dit is geen wild dier te noemen.
Die laat je niet verhongeren.
En half december omschakelen, betekend januari,februari,maart en april zonder degelijk eten.
Dit is niet van deze tijd, dit is niet van nu, dit kan en mag niet in een welvarend land zoals Nederland.

Als ik mijn paard op de wei in de winter geen hooi geef nemen ze hem in beslag na enkele waarschuwingen.

Ze zijn op de OVP hun boekje flink te buiten gegaan.
Om nog maar niet te spreken over de manier waarop ze soms de dieren afmaken.

31 dieren per dag doodschieten, da's toch niet normaal. Dat waren de cijfers van de afgelopen maand. 31!per dag! En dat zijn dan de zwaksten, die al tijden te zwak zijn, honger hebben en lijden.
Dat mag niet zo ver komen. Er gaat iets dramatisch mis in het beleid.

Je kunt hier geen natuur creëren zoals zij dat voor ogen hadden.
Niet op deze manier.

Om je vraag te beantwoorden:
Ik ben vaak zat in het afgesloten deel geweest ja.

Popstra schreef:
Ik snap een eerdere post hier over idioten van actie voerders wel hoor. Ik ben al lang uit een groep op fb vertrokken waar naar mijn mening veel idioten de boel zitten op te ruien. Waar met de paarden en hun veulens op de OVP geknuffeld worden. Vind dat ook een door gedraaide toestand.
Zie ook liever de groepen die voeren, normaal woordje Nederlans kunnen praten en zich meer op de achtergrond houden.

Ik ook, ik zit nog maar in 1 groep.
Die voeren, praten, demonstreren vredig en normaal en laten zich verder niet gek maken.
Dit zijn de dames en heren die in overleg met sbb soms zelfs binnengelaten worden, boete's weggeveegd krijgen.
Maar er wordt ook zat uitgedeeld aan boetes, die nemen ze voor lief.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:23

Dat laatste wat Jewemm zegt is ook de reden dat de meeste afschot ook pas plaats vind in februari en maart. Tot die rijd redden de meeste dieren zich prima.

Dit jaar was het probleem ook dat de groep wel heel groot was en de winter erg lang bleef hangen. Met een veel kleinere groep is het probleem minder groot.

Overigens... Herten vangen en naar duitsland willen brengen klinkt leuk. Maar herten worden in de praktijk alleen maar verdoofd vervoerd. Anders verzwakken/sterven ze vrij snel van transportstress. Daarnaast hebben de meeste wildparken in duitsland een overschot. Daar schieten ze ze ook af en worden ze opgevoerd. (Laten we ze weer in de natuur, dan kent Duitsland een goed jacht seizoen).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:26

Ik ben het er ook zeker mee eens dat de groep te groot was.
5500 dieren... De helft nu is dood. 99% afschot.

Laat ze het nog maar verder indimmen.
Dan hou je een zeer kleine groep over, en ga daarmee verder.
Maar beleid actief, en niet zo laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:42

Joh die herten krijgen ze de trailers niet eens in. Misschien de dieren die zo verzwakt zijn dat er niets meer aan te redden valt maar met de anderen zou ik zeggen veel succes als je ze in zo'n groot gebied wil vangen.. Sowieso is dat hele idee natuurlijk te dom voor woorden.