Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:32

randalinpony schreef:
[ Video ]

Ik zat deze net tijdens het werk te luisteren. Wat een moedige en integere man.

Goed verhaal, denk ik. Hij heeft er ook een brede kijk op en besteed aandacht aan ecologische en maatschappelijke belangen. Over dierenwelzijn heeft hij het verder helemaal niet. Slim om het zo naar voren te brengen. Want daar zit de oplossing: een nieuwe manier van beheren die ecologisch veel oplevert en die kan rekenen op draagvlak in de samenleving.

Of dat moerasidee gaat werken weet ik niet, daar heb ik geen verstand van. Maar zijn manier van naar het probleem en de oplossing kijken spreekt me aan: natuur beheer je om zeldzame soorten een kans te geven én voor het volk.

En je moet niet bang zijn afstand te doen van je oude ideeën. Daar hou ik ook wel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:34

Alane schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/5216030/ge ... eluwe.html

Gelderland heeft geen geld voor een verbinding tussen OVP en haar natuurgebieden.

lijkt er dus op dat men bezig is met een oplossing.

Die Gelderse gedeputeerde is ook niet op zn achterhoofd gevallen natuurlijk.... Die zit daar echt niet op te wachten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:40

safina schreef:
Alane schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/5216030/ge ... eluwe.html

Gelderland heeft geen geld voor een verbinding tussen OVP en haar natuurgebieden.

lijkt er dus op dat men bezig is met een oplossing.

Die Gelderse gedeputeerde is ook niet op zn achterhoofd gevallen natuurlijk.... Die zit daar echt niet op te wachten.

Het bestand wat in de OVP leeft is enorm klein qua genen, weinig tot geen nieuw bloed, of je dat moet loslaten?

video nog niet helemaal bekeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:53

Alane schreef:
safina schreef:

Het bestand wat in de OVP leeft is enorm klein qua genen, weinig tot geen nieuw bloed, of je dat moet loslaten?

Euh? :? Ik denk niet dat die gedeputeerde over dingen als bloedspreiding nadenkt hoor. Die ziet gewoon niet graag een probleem uitgebreid worden naar zijn provincie. Die weet hoeveel geld danwel stemmen dat gaat kosten en heeft ook wel gezien hoeveel gedonder het kan geven...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:57

safina schreef:
Alane schreef:

Euh? :? Ik denk niet dat die gedeputeerde over dingen als bloedspreiding nadenkt hoor. Die ziet gewoon niet graag een probleem uitgebreid worden naar zijn provincie. Die weet hoeveel geld danwel stemmen dat gaat kosten en heeft ook wel gezien hoeveel gedonder het kan geven...

oops, had wat geschreven en dacht een gedeelte weggehaald te hebben schijnbaar dus alles :P (moet geen 100 dingen tegelijk doen lol)

even opnieuw:
ik weet niet of dat doordacht is om te zeggen dat er geen geld is, zou me zo kunnen voorstellen dat gezien ze al zelf met een overschot zitten ze niet zitten te wachten op extra dieren en daar dan ook nog eens kosten voor te moeten maken.

daarnaast:
vraag ik me af het zo verstandig is om de dieren van de OVP te mengen met de dieren van de Veluwe, gezien dus de beperkte genen poel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 06:00

safina schreef:
randalinpony schreef:
[ Video ]

Ik zat deze net tijdens het werk te luisteren. Wat een moedige en integere man.

Goed verhaal, denk ik. Hij heeft er ook een brede kijk op en besteed aandacht aan ecologische en maatschappelijke belangen. Over dierenwelzijn heeft hij het verder helemaal niet. Slim om het zo naar voren te brengen. Want daar zit de oplossing: een nieuwe manier van beheren die ecologisch veel oplevert en die kan rekenen op draagvlak in de samenleving.

Of dat moerasidee gaat werken weet ik niet, daar heb ik geen verstand van. Maar zijn manier van naar het probleem en de oplossing kijken spreekt me aan: natuur beheer je om zeldzame soorten een kans te geven én voor het volk.

En je moet niet bang zijn afstand te doen van je oude ideeën. Daar hou ik ook wel van.

Zijn oplossing klinkt als een mooi gebied, waar ik waarschijnlijk graag zou komen.

Ik vind het lastig dat die Han Olff en deze man, die toch allebei weten waar ze het over hebben, zo lijnrecht tegenover elkaar staan. Hij zegt bijvoorbeeld ergens iets over dat we nu na al die tijd wel kunnen stellen dat dat parklandschap naar alle waarschijnlijkheid niet gaat komen. De ander zegt: het landschap is ecologisch gezien nog erg jong, het heeft tijd nodig. Dat laat ook zien dat het allemaal niet zo zwart-wit is.

Verder laat hij de maatschappelijke onrust en de toegankelijkheid van het gebied zwaar wegen in zijn verhaal. Die zaken vind ik zelf juist niet zo interessant in de hele discussie. Ik begrijp dat draagvlak van belang is voor natuurbeheer, maar de maatschappelijke onrust wordt door social media flink uitvergroot naar mijn mening. Ik denk wel dat de meeste mensen vinden dat er iets moet veranderen.

Dit is wel een oplossing waar veel mensen zich in kunnen vinden, en daar zal men uiteindelijk toch naar toe willen neem ik aan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:20

hij heeft het over New Forrest, dat was de basis voor Vera, van daaruit ontstond het 'idee' voor de OVP
dan gaan we vergelijken:
bomen: check
gras: check
moerasachtig: check
grote grazers: check
jacht op herten:
mensen die maaien, kappen, hooien, turf steken, land bewerken:
paarden die gehouden worden, eigenaar hebben, gevangen worden:
voeren van dieren:
New Forrest is een geen parkachtig natuur gebied doordat er geen mens aan te pas kwam...
kreeg wel ergens de status natuurgebied maar nog steeds mogen de mensen daar doen wat ze al eeuwen doen en deden.
en dat gedeelte is blijkbaar ergens waar vergeten, wat we nu terug zien.
ook de New Forrest heeft menselijk beheer, om te blijven en te zijn wat het nu is.

(heb nog steeds niet de hele video bekeken, beetje druk op het moment. en mijn bovenstaande bijdrage is over het gedeelte ik heb gezien en bekeken)
De genoemde oplossing heb ik dus nog niet gezien of gehoord

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:46

https://www.natuurmedia.nl/wp-content/u ... gkwijt.pdf

Een heel interessante visie van Dr. van Beusekom, oudbeheerder van het terrein. Met een mooie samenvatting van de ontstaansgeschiedenis.

Ook ruim aandacht voor de fantastische dingen die Frans Vera voor de ontwikkeling van het gebied heeft gedaan.

Ik kom het tegen op een zoektocht naar goede informatie en zet het dan ook maar hier neer voor degenen die nog wat willen lezen of weten over de achtergronden van het gebied en de diverse meningen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:34

Laat aan duidelijkheid weinig te wensen over. Goede diagnose, nu nog de therapie om dit volkomen uit de hand gelopen wangedrocht weer om te vormen. Dus terug naar de ontstaansgeschiedenis en vandaar uit herbezinnen, "nieuw" beleid maken en ook uitvoeren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:39

Nu is er een actie om met paarden trailers dieren weg te halen...

Beetje naïef... Omdat te gaan doen.

Betonblokken neergelegd door Staatsbosbeheer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 07:45

Er komen acties in samenwerking met gemeente en politie met o.a. een stoet met auto's, trailers, vrachtwagens etc. Rond de OVP, over de A6 en naar provinciehuis. Lijkt me niet dat dieren weghalen daar bij zit....

Er zijn meerdere acties die mogelijk naast elkaar lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:00

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:42

Dat is al oud nieuws... Ze hebben ook dammen en bruggen weggehaald

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:52

Deze zijn toch juist geplaatst ipv weg gehaald?
En tja, vind het ergens ook wel goed dat die betonblokken zijn geplaatst. De grazers weghalen met trailers is natuurlijk een bizar idee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:56

Cayenne schreef:
De grazers weghalen met trailers is natuurlijk een bizar idee.

Inderdaad. Hebben die mensen enig idee wat ze er mee willen gaan doen na het ophalen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:17

Die actievoerders zijn helemaal van het padje, wat een idioten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:19

Maar de beheerders van de oostvaardersplassen willen toch van die dieren af en dat doen ze door ze te laten verhongeren en af te schieten. Dan kunnen ze ze beter laten meenemen,dan zijn ze er toch ook vanaf.En de dieren krijgen dan weer een kans.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:21

pillow schreef:
Die actievoerders zijn helemaal van het padje, wat een idioten.

Zou je niet iedereen over 1 kam willen scheren?

De groep waarin onderandere Eline de leiding heeft, is fel tegen het weghalen van de dieren.
Echter vinden wij wel dat SBB moet bijvoeren en de kuddes moet uitdunnen, wil dit ooit nog slagen.
Maar wat mij betreft trekken ze het hele gebied leeg(Even verder filosoveren hoe dat te doen met de dieren) en laten ze die onschuldige dieren lekker met rust door er niets meer neer te zetten aan dieren.

De mensen die hekken open willen maken en dieren willen inladen zijn gek geworden.
Maar ik vind niet dat je dit actievoerders mag noemen.

De mensen die echt actie ondernemen zijn de mensen die zorgen voor gedoneerd hooi/geld.
Die vrachtwagens regelen om te kunnen voeren.
Die 2x per dag naar de OVP rijden om de dieren te voorzien van eten.
Die normaal een praatje maken met de boswachters en notabene toestemming krijgen om hooi te geven!
Die zich dag en nacht inzetten voor meer bekendheid.
Die alle media benaderen voor een zo eerlijk mogelijk bericht, en niet de berichten van nu.nl telegraaf e.d.
Die de politiek benaderen en zelfs daar al hebben gezeten!

DAT zijn de ActieVOERders!
T heeft een dubbele betekenis. Maar dit zijn de mensen waar het allemaal om draait.
Dit zijn de mensen die het verschil proberen te maken in stoppen of nog 30 jaar ellende.

De paardenliefhebbers hier, zie ik daar niet op het veld..Maar iedereen roept wel zo hard, maar waar is iedereen dan!?
Zie ik niet bij demonstraties, zie ik niet bij de acties naar de politiek.
En uiteraard zullen er mensen zijn die zich op de achtergrond houden, waaronder ook 1.
Maar die wel meedenken, meeposten, ideen opdoen, geld inzamelen.

De enige waar ik momentele respect voor heb zijn de dames/heren die de dieren met rust laten, voer over t hek gooien 2x per dag, en proberen te praten met Flevoland, SBB en de politiek.
Die dames/heren hebben mijn volledig respect.

De rest schreeuw en maait een beetje in de rondte.
Het lijkt wel alsof het mensen niet interesseert.
Het is even een paar weken in het nieuws, en daarna hoor je niets meer.
Man oh man... Als het allemaal toch eens sneller zou kunnen gaan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:25

Ze zegt DIE actievoerders, waarmee ze dus de actievoerders bedoelde die van plan zijn/waren om de grazers weg te halen. Er staat nergens dat ze het over allemaal heeft.
Even lezen dus.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:31

Jeetje, wat doe jij steeds aangebrand tegen me....

Die is een ruim begrip. Vandaar mijn opvatting.

En over die dammen en bruggen.
Dit is weggehaald ter voorkoming van.

De voerders gaan nu gewoon door de sloot heen. Eten zullen die dieren!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:33

Ik doe niet aangebrand :)
Het valt me alleen steeds op dat je direct begint te roepen terwijl de insteek van een bericht heel anders is bedoeld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:36

Dat is maar net hoe het gelezen is of getypt is.
vooral het zinnetje: Wat een idioten

Geeft mij aan dat 'Die' een ruim begrip is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:12

Kuggur schreef:
Cayenne schreef:
De grazers weghalen met trailers is natuurlijk een bizar idee.

Inderdaad. Hebben die mensen enig idee wat ze er mee willen gaan doen na het ophalen?

Misschien goed geluisterd naar het argument over de bioindustrie en besloten dan maar een gelukkig hapje wild op de barbecue te leggen?

Álle problemen opgelost.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:32

Ik was meer geïnteresseerd in de werkelijke plannen ( aangenomen dat die er zijn ;) ) , niet in dit soort speculatie.