Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:04

Moderatoropmerking:
Quote van eerder verwijderd bericht weggehaald

Dat is dubbel. Als pijn in gradaties komt, kan een paard dat kreupel is dus daar soms prima mee leven. Dat hoeft dus niet altijd dierenmishandeling te zijn.

Ik vind het niet oke, maar er zijn natuurlijk ontzettend veel paarden die heel lang moeten revalideren en dat is vaak ook een lange lijdensweg. Het paard weet niet dat het beter kan worden en toch kiezen de mensen ervoor, want ze willen een paard niet kwijt en hopen dat het beter wordt.

En je mag altijd oordelen. We zijn een vrij land voor alsnog. Als je in je paarden leven veeartsen leert kennen, weet je ongeveer hoe ze vaak werken.
PZB schrijft continu dat ze alles in overleg doen met hun veearts en hoefsmid. Dat weten zij inmiddels ook echt wel. Dan zijn er echt niet zoveel opties.
Of ze vinden het prima werk en strijken graag het geld op
Of ze hebben er weleens iets van gezegd, maar blijven toch komen en strijken het geld op.

Dat ze denken dit is een goede vaste klant en zeggen; trek je niet zoveel aan van al die internet experts gebeurt ook vrij regelmatig.

Ze hebben iig niet gezegd; ik wil hier niet aan meewerken. Ook al is een veearts verplicht dieren te helpen, ik weet zeker dat een aantal veeartsen al zo zouden botsen, dat PZB die zelf niet meer zou bellen.

En dan nog steeds, dat is mijn mening over het geheel, naar aanleiding wat zij zelf schrijven, net zoals we oordelen op foto's en een verhaaltje over de paarden of die wel of geen pijn hebben.

Het is niet zo dat we hier gaan bepalen waar je wel een mening over mag hebben en waarover niet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:35

Is het ook mogelijk voor je om te oordelen zonder te VERoordelen? Want je post komt op mij knap veroordelend over: Die veearts blijft naar PZB gaan DUS strijkt ie mooi het geld op en de ongeschreven veroordeling zoals ik hem tussen de regels door lees: Dit is een veearts die meer om zijn eigen centen geeft dan om zijn clienten.

Overigens zijn de paardenartsen die ik tegengekomen ben, kennelijk van een ander kaliber dan die jij in je leven bent tegengekomen. Die artsen die ik gezien heb gaven eigenlijk allemaal een aantal opties mee als er iets was met mijn paarden. Behandeling X, behandeling Y of inslapen. Er is 1 zeeeeer goedbekend staande arts die mij heeft aangeraden mijn paard te laten gaan, "omdat het nooit meer goed zou komen". Ik ben daar de eigenwijze geweest en het betreffende paard leeft nu, na 8 jaar nog steeds en het is wel goed gekomen (en ja, dat heeft redelijk wat inzet van paard, behandelaars en mijzelf gekost).
Het gekke: die artsen zijn net mensen.

Over PZB, iemand die weet hoe het nu met dat bevangen shettie is? Loopt die nog rond?

Dreamboy

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:54

Ik kan sowiezo niet begrijpen dat een paard met atrose, en niet alleen bij pzb, nog bereden wordt. Iedereen die atrose heeft weet hoe pijnlijk dit is. Misschien dat pijnstillers of speciaal beslag die pijn nog iets kunnen verlichten maar dat is dan puur omdat de eigenaar zo nodig wil blijven rijden?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:58

Dreamboy schreef:
Ik kan sowiezo niet begrijpen dat een paard met atrose, en niet alleen bij pzb, nog bereden wordt. Iedereen die atrose heeft weet hoe pijnlijk dit is. Misschien dat pijnstillers of speciaal beslag die pijn nog iets kunnen verlichten maar dat is dan puur omdat de eigenaar zo nodig wil blijven rijden?

Mja je hebt artrose en artrose. Maar idd, ik vind dat paarden met artrose vaak veel te lang door moeten lopen. Meegemaakt Dat een haflinger met spat echt bijna op 3 benen de stal uit komt, een shot buut krijgt, de rest van de dag troosteloos in het weiland staat en pas aan het einde van de dag weer een beetje vooruit komt. Dat gaat toch gewoon te ver? En als ik dan adviseer dat ze hem in moet laten slapen dan bben ik een boeman en een kutwijf. Nee, jij bent een kutwijf omdat je je paard zo laat lijden omdat jij er geen afstand van kunt doen.

Zoals je merkt, kan ik daar erg boos om worden... En er werd zelfs nog af en toe stapritjes op haar gedaan. Mn hart huilde...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:59

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:00

Earth schreef:
Dreamboy schreef:

Mja je hebt artrose en artrose. Maar idd, ik vind dat paarden met artrose vaak veel te lang door moeten lopen. Meegemaakt Dat een haflinger met spat echt bijna op 3 benen de stal uit komt, een shot buut krijgt, de rest van de dag troosteloos in het weiland staat en pas aan het einde van de dag weer een beetje vooruit komt. Dat gaat toch gewoon te ver? En als ik dan adviseer dat ze hem in moet laten slapen dan bben ik een boeman en een poedersuiker. Nee, jij bent een poedersuiker omdat je je paard zo laat lijden omdat jij er geen afstand van kunt doen.

Zoals je merkt, kan ik daar erg boos om worden... En er werd zelfs nog af en toe stapritjes op haar gedaan. Mn hart huilde...

Spat is iets anders dan artrose he, voor artrose geldt..Rust Roest, lichte en regelmatige beweging is het beste maar dan wel met ondersteuning door supplementen etc. Van helemaal stilzetten wordt het in rap tempo erger.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:08

Earth schreef:
Dreamboy schreef:

Mja je hebt artrose en artrose. Maar idd, ik vind dat paarden met artrose vaak veel te lang door moeten lopen. Meegemaakt Dat een haflinger met spat echt bijna op 3 benen de stal uit komt, een shot buut krijgt, de rest van de dag troosteloos in het weiland staat en pas aan het einde van de dag weer een beetje vooruit komt. Dat gaat toch gewoon te ver? En als ik dan adviseer dat ze hem in moet laten slapen dan bben ik een boeman en een poedersuiker. Nee, jij bent een poedersuiker omdat je je paard zo laat lijden omdat jij er geen afstand van kunt doen.

Spat is iets anders dan artrose he, voor artrose geldt..Rust Roest, lichte en regelmatige beweging is het beste maar dan wel met ondersteuning door supplementen etc. Van helemaal stilzetten wordt het in rap tempo erger.[/quote]

Maar dan hoef je er niet op te gaan zitten. Extra gewicht is nu niet echt bevordelijk voor gewrichten die aangetast zijn. Bewegen kan ook aan de hand.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:11

Nja het gaat erom dat veel mensen de grens van pijn bij een paard opzoeken dan wel overschrijden. En dat inslapen vaak echt uit den boze is, want 'hij heeft nog zoveel plezier in het leven'.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:19

Earth schreef:
Nja het gaat erom dat veel mensen de grens van pijn bij een paard opzoeken dan wel overschrijden. En dat inslapen vaak echt uit den boze is, want 'hij heeft nog zoveel plezier in het leven'.

Mee eens hoor. Maar niet iedereen kijkt echt goed. Toen ik 2 jaar terug de beslissing nam om mijn opapaard te laten gaan, kwamen er zat paardenmensen (ja, bewust zo geschreven) die zich afvroegen waarom. Hij keek nog helder en vrolijk etc. Zij zagen niet dat ie zijn neus iets optrok of zijn strakke onderlippie. En als je keek op momenten dat er geen potentiele voermachines aanwezig waren, dan liet ie echt meer pijn zien dan wanneer we er wel waren. Als je ze erop wees, dan zagen ze het ook (pas).

Maar ik ken ook een paard met artrose, dat goed gaat zolang ie een supplement heeft. Krijgt ie het supplement niet, gaat ie na verloop van tijd ook weer slechter. Dat wordt afscheid nemen, zodra ie met het supplement ook slecht gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:25

Earth schreef:

Dat zie ik gelukkig niet zo in mijn omgeving, eerder andersom. Ow niet meer geschikt als fulltime rijpaard..wegdoen als weidemaatje of inslapen zodat we een nieuwe kunnen kopen. Ipv met goed management gewoon kijken hoelang je ze goed kan houden zodat ze nog steeds een paardwaardig leven kunnen leiden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:59

Maar soms zijn er ook dierenartsen die niet mee willen helpen met het inslapen van een dier.
Oude stalgenoot heeft dat meegemaakt met haar merrie die flinke problemen had qua longen.
Zeker met warm weer stond het dier enorm te pompen.
Het warmere weer kwam eraan en ze wilde het dier die ellende besparen. De da wilde er niet aan meewerken. Verschillende andere da's gecontacteerd en geen een die mee wilde werken.
Allemaal van mening dat ze eerst weer flink last moest hebben.
Lees ging om een bejaard dier, wat altijd al enorm aan het hoesten was.
Van ellende heeft ze haar naar de slager gedaan zodat ze uit haar lijden verlost zou worden.

Niet iedereen is zo dat ze die stap nemen, want iedereen wilt zelf hun dier daarin begeleiden en niet aan de slager meegeven.
Waardoor er ook een hoop dieren veel te lang moeten doormodderen (lees lijden)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:19

Elisa2 schreef:
Earth schreef:

Dat zie ik gelukkig niet zo in mijn omgeving, eerder andersom. Ow niet meer geschikt als fulltime rijpaard..wegdoen als weidemaatje of inslapen zodat we een nieuwe kunnen kopen. Ipv met goed management gewoon kijken hoelang je ze goed kan houden zodat ze nog steeds een paardwaardig leven kunnen leiden.

Ik denk dat beide situaties regelmatig voorkomen...en alles er tussenin.
Wat dat betreft kan het ook fair zijn om er zo je gedachtes over te hebben, maar niet te snel te oordelen wanneer iemand aangeeft paard te laten lopen omdat het dier nog te veel tevredenheid uitstraalt.
Of er meteen vanuit te gaan dat iemand een "te goed" dier wel zal laten inslapen omdat ze er geen zin meer in hebben.

Voor mij geldt ook dat ik die gouwe ouwe nog te goed vindt om haar het leven af te nemen. Het is haar tijd nog niet :) Althans....vanochtend...je weet maar nooit hoe het er een halve dag later voor staat met een paardje van tegen de 30 :=

Maar inderdaad is het wel belangrijk om niet alleen je paard te beoordelen als het blij is om jou ofwel de "voermachine" te zien. Maar ook eens te kijken naar je paard terwijl het je niet ziet. En aan eventuele anderen te vragen wat die zien, als je er niet bij bent. Bijna iedereen kan ook even een filmpje maken, dus wat dat betreft.... ik doe dat ook expres regelmatig, ongezien een blik er op werpen :j

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:39

Het is gewoon een kwestie van aanpassen aan je paard en kijken wat voor dag het dier heeft en aan de hand daarvan gaat kijken wat voor beweging je kunt aanbieden.

Mijn paard heeft ook artrose maar staat lekker 24/7 buiten in een stabiele kudde. Ze staat aardig bovenaan de rangorde dus ze wordt niet opgejaagd ( andere paarden door haar overigens weg ) ik geef geen supplementen omdat ik gewoon niet dagelijks kan bij voeren door mijn werk. En dan heeft heeft het niet zoveel zin omdat je het ook echt effect heeft na een jaar lang elke dag voeren. En dan is het nog de vraag of het effect gaat hebben.

Ik ben vooral voor bewegen en dat krijgt ze zeker genoeg. Het is vooral het gure weer met nattigheid dan zie je wel dat het erger is dan blijft ze lekker in de wei.
Ik heb een jonge ruiter voor haar die niet veel weegt en alleen stapt met kleine stukjes draf. Galop doen we niet omdat er een te groot risico is op vallen.

En ook ik twijfel met name in de winter wel of ze het nog goed trekt maar ik hou haar enorm goed in de gaten. Maar gisteren ontsnapte ze en trok ze bokkend en wel een sprintje door de wei en was ze heel jolig. Normaal doet ze dit al nooit dus ik was er wel even blij mee.

Ze kan nog naar een heel groot weiland om het jonge spul op te voeden want moederen vindt ze fantastisch ze is gek op veulens en jonge paarden.

Nu heeft ze wel de pech dat ze ook nog wat neerwaarts gebouwd is en haar lijf zit na het fokken soms ook wel wat in de weg. Nu kent een collega haar nog van vroeger en zei ook al dat dat destijds al te zien was.

Ze doet lekker haar ding, het houdt voor mij op als ze zich niet meer prettig voelt buiten. Een stal is geen optie daar haalt ze geen plezier uit ze weet niet beter dan dat ze buiten staat en dat wil ik haar niet afnemen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 16:55

Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan waar de atrose zit. Als het bv in de hals zit kan een paard best nog recreatief bereden worden. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de paarden bij pzb. Ze melden dat een paard atrose heeft maar niet waar het zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:31

pmarena schreef:
Ik denk dat beide situaties regelmatig voorkomen...en alles er tussenin.
Wat dat betreft kan het ook fair zijn om er zo je gedachtes over te hebben, maar niet te snel te oordelen wanneer iemand aangeeft paard te laten lopen omdat het dier nog te veel tevredenheid uitstraalt.
Of er meteen vanuit te gaan dat iemand een "te goed" dier wel zal laten inslapen omdat ze er geen zin meer in hebben.

Voor mij geldt ook dat ik die gouwe ouwe nog te goed vindt om haar het leven af te nemen. Het is haar tijd nog niet :) Althans....vanochtend...je weet maar nooit hoe het er een halve dag later voor staat met een paardje van tegen de 30 :=

Maar inderdaad is het wel belangrijk om niet alleen je paard te beoordelen als het blij is om jou ofwel de "voermachine" te zien. Maar ook eens te kijken naar je paard terwijl het je niet ziet. En aan eventuele anderen te vragen wat die zien, als je er niet bij bent. Bijna iedereen kan ook even een filmpje maken, dus wat dat betreft.... ik doe dat ook expres regelmatig, ongezien een blik er op werpen :j

Mee eens, er zijn vele nuances en zolang je niet het hele verhaal kent niet te snel oordelen.

Veel artrose komt bij oudere paarden voor in de voorbenen, maar juist dan is veel beweging heel belangrijk. Vrije beweging en gecontroleerd, juist om de artrose te managen..maar dan moet je wel weten wat je doet.

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:59

Vreemd bericht op fb.
Opbrengt van alles gaat naar de stichting zodatndie geen huur meer hoeven te betalen, dacht dat iemand de huur betaalde voor ze....
Dacht ergens re lezen dat de huur €5000 per maand is, nu snap ik wel waarom alle paarden voor zoveel ter adoptie staan.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:29

Moderatoropmerking:

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:32

Heel bijzonder dus nog steeds. Voorspelbaar, dat wel.
Wat ik vooral bijzonder vindt; waarom ze vinden dat ze dit nu zo op FB moeten zetten? Waarom dit stukje uitleggen op FB?

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 13:03

Koekie73 schreef:
Heel bijzonder dus nog steeds. Voorspelbaar, dat wel.
Wat ik vooral bijzonder vindt; waarom ze vinden dat ze dit nu zo op FB moeten zetten? Waarom dit stukje uitleggen op FB?

mensen overtuigen van hun goedheid....

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:33

Moderatoropmerking:

Annemiekev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:35

Moderatoropmerking:

Ik heb blijkbaar wat gemist....

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:36

Moderatoropmerking:

Zag het voorbij komen op instagram.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:43

Huh waar zie je dat? Ik zie niks, of bedoel je die Flash?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:50

Earth schreef:
Huh waar zie je dat? Ik zie niks, of bedoel je die Flash?

In hun storys op instagram.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:52

Ik heb ook altijd ruzie met insta, maar nu zie ik het. Bijzonder...