Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:25

" Het voer verstoort de natuurlijke afweer tegen de kou " uit een tekst van 2010.

Hoe kan het dat dit soort onzinteksten, die overduidelijk niet waar zijn, toch aangenomen werden en soms worden ?

Ik snap dat oprecht niet. Laten mensen zich zo graag en zo makkelijk bedotten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:25

Alane schreef:
Marie_Anne schreef:
Ha Randalinpony!

Mijn vraag was alleen waar je dat gelezen heb, ik begrijp jouw reacties op mijn berichten niet helemaal. Jij lijkt telkens dingen te lezen in mijn berichten die ik niet zeg.

Ik heb geen mening over het verbinden van OVP en Veluwe omdat ik vind dat ik vind dat ik onvoldoende kennis heb om daar iets van te vinden. Ik ben geen ecoloog en weet heel weinig van ecologie.
Maar ik vind het interessant om meningen van deskundigen te lezen, en dan van zowel voor- als tegenstanders.

sinds wanneer heb je een titel nodig om een mening te mogen geven?
op het moment dat 'je vindt' geef je al een mening....
waarom dan geen antwoord op de vraag die gesteld wordt?

Waar zeg ik dat je een titel nodig hebt om een mening te mogen geven? Hou toch es op met mensen woorden in de mond te leggen.

Ik heb een mening over allerlei zaken, oa over dingen waar we het hier niet over mogen hebben. En ik vind idd bepaalde zaken interessant en andere niet.

Zo vind ik persoonlijk de mening van mensen met heel beperkte kennis over een complex onderwerp als dit niet zo heel interessant. Dat het gros hier daar anders over denkt is helemaal prima.

Bijzonder dat je je daar nu al voor moet verantwoorden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:26

Ivm privé omstandigheden was ik niet in staat uitgebreid te reageren. Ik zal deze week de draad weer oppakken.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Interessant om eens te luisteren:
https://www.bnr.nl/podcast/ask-me-anyth ... tuurbeleid
Het programma "Ask me anything" van Jurgen Rayman. Met Marcel van Dun (SBB) en Han Olff (RuG) in de uitzending om allerlei vragen over natuur en natuurbeleid te beantwoorden. Gaat dus ook grotendeels over de OVP. Ik heb het nog niet helemaal uitgeluisterd. Schrijven (werk) en luisteren tegelijk is wat lastig.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 17:35

Marie_Anne schreef:
Ik heb een mening over allerlei zaken, oa over dingen waar we het hier niet over mogen hebben. En ik vind idd bepaalde zaken interessant en andere niet.

Zo vind ik persoonlijk de mening van mensen met heel beperkte kennis over een complex onderwerp als dit niet zo heel interessant. Dat het gros hier daar anders over denkt is helemaal prima.

Kijk dat scheefgedrukte vindt ik dan weer boeiend in een topic als dit, ben benieuwd waarin en waardoor je je geremt voelt.
Is positief bedoelt hoor.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:19

Marie_Anne schreef:
Alane schreef:

sinds wanneer heb je een titel nodig om een mening te mogen geven?
op het moment dat 'je vindt' geef je al een mening....
waarom dan geen antwoord op de vraag die gesteld wordt?

Waar zeg ik dat je een titel nodig hebt om een mening te mogen geven? Hou toch es op met mensen woorden in de mond te leggen.

het was een vraag... nav je eigen tekst :)
misschien je eigen advies eens ter hand nemen, mensen geen woorden in de mond leggen.

heb je een mening of iets anders en je wilt je mening wereldkundig maken maar is off-topic....
open je er toch een topic over.

maar ook dit is allemaal off-topic.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:28

sterregoud schreef:
" Het voer verstoort de natuurlijke afweer tegen de kou " uit een tekst van 2010.

Hoe kan het dat dit soort onzinteksten, die overduidelijk niet waar zijn, toch aangenomen werden en soms worden ?

Ik snap dat oprecht niet. Laten mensen zich zo graag en zo makkelijk bedotten ?

Ik vind niet dat je het zo kunt stellen, misschien wisten ze toen niet beter. kunde en kennis veranderd door de jaren, hetzij door onderzoek hetzij door ervaring of zelfs omdat iets zich aanpast.

Zo was er in Afrika een hondachtige die altijd alleen op jacht was, tot spontaan ze in meute begonnen te jagen, daarom kan het zijn dat je ergens nog een boek tegen komt dat dat dier een eenling is qua jacht en nu dus een meute jager is.
beide deskundigen hadden gelijk.

zo hebben ze damherten geobserveerd, 1 groep werd gedurende de winter gevoerd de andere groep niet, groep 1 werd niet dikker vet percentage bleef gelijk. Toen werd er gedacht dat het voor alle hertachtigen zo zou zijn, maar bleek toch anders.

samengevat: nu is het onzin, misschien wisten ze toen niet beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 18:50

Peetstap schreef:
Marie_Anne schreef:

Kijk dat scheefgedrukte vindt ik dan weer boeiend in een topic als dit, ben benieuwd waarin en waardoor je je geremt voelt.
Van Bokt mag niet gesproken mag worden over het verschil tussen de emotionele reactie op deze dieren en de laconieke reactie op misstanden met dieren in een bepaalde sector.

Verder zet de discussie me aan om mijn eigen overtuigingen over natuur, dieren, lijden enz. eens onder de loep te nemen. Maar die gedachten ga ik hier niet delen, er wordt weinig respectvol gereageerd hier helaas.

Want zoals uit de berichten van Alane en Randalinpony blijkt: "Als je niet voor ons bent, ben je tegen ons!"

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:01

Marie_Anne schreef:
Peetstap schreef:

Van Bokt mag niet gesproken mag worden over het verschil tussen de emotionele reactie op deze dieren en de laconieke reactie op misstanden met dieren in een bepaalde sector.

Verder zet de discussie me aan om mijn eigen overtuigingen over natuur, dieren, lijden enz. eens onder de loep te nemen. Maar die gedachten ga ik hier niet delen, er wordt weinig respectvol gereageerd hier helaas.

Want zoals uit de berichten van Alane en Randalinpony blijkt: "Als je niet voor ons bent, ben je tegen ons!"

daarover is al een topic, heb ik extra geopend een poosje terug.
wil je dan stellen dat omdat ergens dieren met velen binnen staan in stallen en je het daar niet mee eens bent je dan wat er gebeurd in OVP de rug moet toe keren?

roepen dat bioindustrie slecht is is mi geen argument om OVP goed te praten, of mij ervan te overtuigen dat ik verkeerd zit met mijn mening.

En als ik je de indruk heb gegeven dat geen respect voor je zou hebben, dan mijn excuses.
overtuigen wil je niet, ik probeer alleen mijn standpunt duidelijk te maken, met voorbeelden

vanaf hier zou ik het zeer op prijs stellen om op het onderwerp te reageren en niet persoonlijk te worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:11

JewEmm schreef:
Ivm privé omstandigheden was ik niet in staat uitgebreid te reageren. Ik zal deze week de draad weer oppakken.
Het programma "Ask me anything" van Jurgen Rayman. Met Marcel van Dun (SBB) en Han Olff (RuG) in de uitzending om allerlei vragen over natuur en natuurbeleid te beantwoorden. Gaat dus ook grotendeels over de OVP. Ik heb het nog niet helemaal uitgeluisterd. Schrijven (werk) en luisteren tegelijk is wat lastig.

Bedankt voor de wederom interessante link! :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:16

JewEmm schreef:

Is het ook ergens uitgeschreven?
ik kan me er niet toe zetten om naar iets te luisteren zonder beeld. ooit eens geprobeerd van luister boeken tot aan podcast.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:36

Citaat:

Wat jammer dat jij dat zo ervaart.

Interessant JewEmm, dat komt me nu eens goed van pas. Dank. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:21

randalinpony schreef:
Citaat:

For the record: ze is niet de enige. Ik heb dezelfde ervaring. Het grappige is (niet ' haha grappig' overigens) is dat ik het er niet eens oneens mee ben dat de situatie rondom de OVP niet langer zo kan. Maar klaarblijkelijk ben ik niet militant genoeg. En dan krijg je in dit topic 'hatemail' van mensen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:14

Cowboy55 schreef:
randalinpony schreef:

For the record: ze is niet de enige. Ik heb dezelfde ervaring. Het grappige is (niet ' haha grappig' overigens) is dat ik het er niet eens oneens mee ben dat de situatie rondom de OVP niet langer zo kan. Maar klaarblijkelijk ben ik niet militant genoeg. En dan krijg je in dit topic 'hatemail' van mensen.

recording too... erg funny is dat er geen ons is waar je voor of tegen kunt zijn, want het gaat niet om mij, of wie dan ook, en als iemand meent dat het iets persoonlijks is voor mij, helaas is het niet en compleet de verkeerde gedachte.
hatemail of scheldpb's are not done, is iets wat ik niet zou doen vind ik niet nodig en is mi een gebrek aan argumenten, hetzelfde geldt voor persoonlijk worden. Ben je het niet mij eens, geen probleem, maar wordt niet persoonlijk.. dat werkt niet overtuigend.

Ik voor mezelf kan niet begrijpen hoe je hetgeen er gebeurd en gebeurde in de OVP goed kunt praten.
en nee, wil geen konik redden of heckrund knuffelen.
Ik ben niet tegen jacht, vind vlees van wild lekker, etc. Ik ben enkel van mening dat wanneer je een dier achter een hek zet je ervoor moet zorgen, daar zou niet eens een rechter aan te pas hoeven komen.
Ik kan evenmin begrijpen hoe een konik in Flevoland een wild dier is en in zo'n beetje de rest van de wereld niet.
hoe je kan verkondigen dat een konik een wild paard is terwijl wilde paarden wereldwijd niet meer bestaan. (ik bedoel daar niet mee verwilderde paarden) zelfde geld voor heckrunderen.
Hoe je iets kan overdragen wanneer het van niemand is.

Maar schijnbaar kan niemand daar een antwoord op geven/is daar geen antwoord op.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:08

Maar die haat-pb's komen dus niet van mij - of Alane.

En zijn het echt haat-pb's? Niet iedere boze of verongelijkte reactie is direct een haat-pb - dat vind ik zelfs een nogal groot woord dat ik alleen zou gebruiken voor strafbare feiten als racisme en doodsbedreigingen, of voor scheldkannonades.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:19

randalinpony schreef:

Dat heeft dan ook niemand beweerd.

randalinpony schreef:
En zijn het echt haat-pb's? Niet iedere boze of verongelijkte reactie is direct een haat-pb - dat vind ik zelfs een nogal groot woord dat ik alleen zou gebruiken voor strafbare feiten als racisme en doodsbedreigingen, of voor scheldkannonades.

Wat verwacht je te bereiken door hier de discussie te gaan voeren wanneer iets wel-of-niet 'hatemail' is?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:23

Hoi Cowboy, ik PB je even. Geen hatemail. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:37

Cowboy55 schreef:
randalinpony schreef:

#metoo

Behalve van die hatemail dan. Ik krijg helemaal geen hatemail. Van niemand niet.

Ook geen fanmail trouwens :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:15

safina schreef:
Cowboy55 schreef:

#metoo

Behalve van die hatemail dan. Ik krijg helemaal geen hatemail. Van niemand niet.

Ook geen fanmail trouwens :D

jij ook al niet, fanmail of wat voor mail... :+

maar goed wederom off-topic met alles, en ik vind dat het telkens weer persoonlijk wordt en vraag me af waarom. Van een paar mede posters kan ik niet eens duidelijk krijgen of ze het eens of oneens zijn met wat er gebeurd in de OVP, of omdat er een woordje uit bericht gehaald wordt, dingen uit hun context, of het zelfs een aanval is op de persoon, om welke reden dan ook, de reden echter volgens de geleerden een gebrek aan argumenten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:57

Alane schreef:
Van een paar mede posters kan ik niet eens duidelijk krijgen of ze het eens of oneens zijn met wat er gebeurd in de OVP.

Dat ga je denk ik ook niet duidelijk krijgen.

Ten eerste: 'wat er gebeurt in de oostvaardersplassen' is een heleboel. Dus er zijn heel veel verschillende dingen aan de gang waar je voor of tegen kunt zijn. Eens of oneens met grote grazers laten leven in dat gebied? Eens of oneens over of het gebied hier geschikt voor is? Eens of oneens met vroeg reactief beheer? Eens of oneens met de visie van SBB op interen en sterfte in de winter? Eens of oneens met bijvoeren? Eens of oneens met sterfte door voedseltekort? Eens of oneens met hoe staatsbosbeheer en de provincie rekening hebben gehouden met maatschappelijk draagvlak voor hun beleid?
Dus ik denk dat als je wilt weten hoe mensen over iets denken, je ze gewoon een wat specifiekere vraag moet stellen.

Ten tweede: soms zijn mensen het niet uitgesproken eens of oneens met iets. Bekijken ze de dingen van meerdere kanten. Of zijn ze er nog niet uit. Of vinden ze dat ze nog niet genoeg weten om een soort van alomvattend standpunt in te nemen. Of ze vinden het prettig om dat open te laten. Dat kan ook.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 14:52

Ik zat deze net tijdens het werk te luisteren. Wat een moedige en integere man.

Amaryllis

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:40

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om weer on-topic te gaan, zoals ook door diverse posters hier is gedaan. Uiteraard zijn er persoonlijke (en daarbij emotionele) verschillen, maar blijf bij de inhoud en speel niet op de man. Bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:14

randalinpony schreef:

Scheldkanonnade's idd.
Absoluut niet van jou of Alane, dat dat maar duidelijk is voor iedereen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:15

Ook niet van Mysa hoor. (je zou er paranoïde van worden ;))

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:20

safina schreef:
Alane schreef:
Van een paar mede posters kan ik niet eens duidelijk krijgen of ze het eens of oneens zijn met wat er gebeurd in de OVP.

Dat ga je denk ik ook niet duidelijk krijgen.

Ten eerste: 'wat er gebeurt in de oostvaardersplassen' is een heleboel. Dus er zijn heel veel verschillende dingen aan de gang waar je voor of tegen kunt zijn. Eens of oneens met grote grazers laten leven in dat gebied? Eens of oneens over of het gebied hier geschikt voor is? Eens of oneens met vroeg reactief beheer? Eens of oneens met de visie van SBB op interen en sterfte in de winter? Eens of oneens met bijvoeren? Eens of oneens met sterfte door voedseltekort? Eens of oneens met hoe staatsbosbeheer en de provincie rekening hebben gehouden met maatschappelijk draagvlak voor hun beleid?
Dus ik denk dat als je wilt weten hoe mensen over iets denken, je ze gewoon een wat specifiekere vraag moet stellen.

Ten tweede: soms zijn mensen het niet uitgesproken eens of oneens met iets. Bekijken ze de dingen van meerdere kanten. Of zijn ze er nog niet uit. Of vinden ze dat ze nog niet genoeg weten om een soort van alomvattend standpunt in te nemen. Of ze vinden het prettig om dat open te laten. Dat kan ook.

Ook weer waar.

Ik ben van mening dat (bij)voeren dan noodzakelijk is wanneer de dieren in hun leefomgeving niet of geen voldoende voedsel kunnen vinden wanneer ze niet hun instinct kunnen volgen en indien nodig wegtrekken omdat ze gehinderd worden bijv. hekken.
het is in het geval van de OVP niet alleen de grote grazers alles alleen opeten, er zijn ook nog eens oa grote aantallen ganzen die mee eten.

roepen dat dieren door het voeren vruchtbaarder worden heb ik nooit begrepen. Herten jongen eens per jaar, runderen en paarden ook, die gaan van voer niet spontaan vaker jongen krijgen, en duurt het bij de herten 1 tot 2 jaar eer ze vruchtbaar zijn, paarden idem (runderen weet ik niet precies).
Dat er meer jongen geboren worden wanneer er meer vrouwelijke dieren overleven die al drachtig waren is dan wel wel een feit. Maar ook meer jongere dieren zullen dan overleven.
En dat vraagt dan om beheer, en niet voeten hoog en afwachten wat er overeind blijft.

op de veluwe bijvoorbeeld is er ook beheer dmv afschot maar niet wanneer de dieren al meer dood dan levend zijn maar de reden omdat niet te doen in de OVP is: we weten niet welke de zwakkeren zijn en de winter wel of niet zal overleven en dus kunnen we niet vroeger schieten. (kan de link opzoeken waar dat (niet letterlijk) staat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:43

Alane schreef:
Marie_Anne schreef:

daarover is al een topic, heb ik extra geopend een poosje terug.
wil je dan stellen dat omdat ergens dieren met velen binnen staan in stallen en je het daar niet mee eens bent je dan wat er gebeurd in OVP de rug moet toe keren?

roepen dat bioindustrie slecht is is mi geen argument om OVP goed te praten, of mij ervan te overtuigen dat ik verkeerd zit met mijn mening.

Nee, dat is niet wat ik wil zeggen, maar hier mag ik dus niet op reageren. En ik heb geen enkele behoefte aan een algemene discussie over bioindustrie in dat topic.

Alane schreef:
En als ik je de indruk heb gegeven dat geen respect voor je zou hebben, dan mijn excuses.
overtuigen wil je niet, ik probeer alleen mijn standpunt duidelijk te maken, met voorbeelden

vanaf hier zou ik het zeer op prijs stellen om op het onderwerp te reageren en niet persoonlijk te worden.

Niet zozeer geen respect voor mij als persoon, en ik doelde daarmee niet specifiek op jou, maar de algemene tendens in dit topic. Dus de excuses worden zeer gewaardeerd, maar zijn niet nodig.

Verder ben ik volgens mij nergens persoonlijk geworden. Dat was in ieder geval zeker niet mijn bedoeling. Maar geschreven woord blijft lastig.