Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:31

Over iedere dierenarts worden positieve en negatieve dingen gezegd over deze arts ken ik ook zowel negatieve als positieve ervaringen. Waarom zou dat niet gezegd mogen worden dan?

Dat is met alle artsen zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 09:43

Ik zou niet gaan speculeren over de dierenarts zolang er maar een kant van het verhaal bekend is. Misschien doet deze wel echt zijn stinkende best en heeft hij er door wel te behandelen nog enige invloed op die er anders niet zou zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:30

Een da kan adviseren, behandelen enz maar niet beslissen tot afspuiten. Dus je kunt da dit niet kwalijk nemen, dat is blijkbaar een kundige arts en zoals gezegd, wie weet of alles precies zo is als verteld wordt door pzb.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:17

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:59

Andersom, ik zou als dierenarts niet aan hun gelinkt willen worden, vanwege de keuzes die ze maken...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:26

Earth schreef:
Andersom, ik zou als dierenarts niet aan hun gelinkt willen worden, vanwege de keuzes die ze maken...

Nou inderdaad

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:31

Earth schreef:

Als alle dierenartsen er zo over denken, krijgen de paarden van PZB dus nooit een dierenarts te zien _-:(

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:36

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:30

Dierenartsen hebben zorgplicht hé, je mag een hulpbehoevend dier geen medische zorg weigeren. ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:34

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 02:34

upendo schreef:
Dierenartsen hebben zorgplicht hé, je mag een hulpbehoevend dier geen medische zorg weigeren. ;)

Dat zou ik niet weten. Maar er zijn genoeg veeartsen die ergens toch echt niet meer komen omdat mensen bijv wanbetalers zijn.
En ik heb ook weleens ergens gestaan waar een bepaalde veearts niet zo welkom was, omdat hij wel de waarheid vertelde, waar de stalhoudster die niet graag wilde horen.

We zijn er niet bij geweest, maar zij plaatsen dat ze goed overleg hebben, dus dan was de keus om met owen dit aan te gaan samen gemaakt met hun veearts en hoefsmid. Ik denk dat de veearts weet dat ze dit online plaatsen.

Hij kan wel zeggen dat hij niet langer met hun als klant wil werken als ze zijn adviezen niet opvolgen, als die anders zijn dan zij plaatsen.
Dan moeten zij een andere veearts zoeken of niet meer schrijven dat alles in goed overleg gaat met hun veearts.

Maar naar mijn persoonlijke mening gaan veeartsen ook vaak te ver, dus het is een lastige discussie en die discussie zou hier wel off topic zijn.

Maar aan de hand van wat zij plaatsen, mag je wat vinden en kan je als (paarden) mens oordelen.Anders was dit gehele topic er niet geweest.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:49

Maar als dierenarts zijnde zie/hoor je toch voorbij komen dat ze zelf het verhaal verdraaien?
En daar ga je als da zijnde lijkt me niet mee akkoord.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 10:58

Hoezo? Een (ja een, niet die) veearts kan ook aangeven dat ze dit, dat of zus nog zouden kunnen proberen. En misschien zelfs, als het hem gevraagd wordt nog aangeven dat als het zijn paard was, hij het had laten inslapen.

Prima overleg, waarbij de klant uiteindelijk beslist.

De klant is verantwoordelijk voor de beslissing. Daar kun je de arts niet verantwoordelijk voor houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:26

AmyJamess schreef:
Moderatoropmerking:
Oorspronkelijke bericht verwijderd

Dat weten we inderdaad niet en zolang we dat niet weten kun je niks van de DA zeggen.
Die is gewoon met zn vak bezig het hoeft echt niet zo te zijn dat hij er iets van weet.
Zou hij het wel weten, tja wat zou je dan moeten. Je kunt PZB als klant weigeren, maar dan worden de paarden ook niet geholpen.
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 13-03-25 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 17:01

Wat ik me trouwens ook afvraag eh, er zijn bij pzb best veel paarden met een belemmering. An sich prima als ze daar eerlijk over zijn. Maar hoe heeft geen van die paarden pijn en hoe controleren ze dat? Jane met die doorgezakte rug, heeft geen pijn. Benji die mank loopt, heeft geen pijn. Of is dat iets wat ik mis? Meestal zie ik dat soort misvormingen of mank lopen toch als een symptoom van pijn hebben.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:06

Als paarden manken dan hebben ze pijn, anders manken ze niet dan lopen ze rad. Ik vraag het mij ook al erg lang af hoe het kan dat geen paard daar pijn heeft, ongeacht hoe ze er bij strompelen. Plus al die paarden met bemerkingen die weggedaan worden als rijpaard, die gewoon afgekeurd zijn om op te rijden. Wat ze met geld doen moeten ze zelf weten, maar dit soort dingen vind ik echt triest. Ze hebben geen idee wat die bemerkingen inhouden, misschien moeten ze zich daar eerst eens in verdiepen voor ze paarden te koop aan bieden met allemaal ziektes die niet beter kunnen worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:08

Mwoah, je kan natuurlijk best mank lopen zonder pijn te hebben, gewoon omdat er iets in je bouw niet goed (meer) is of functioneert. Kans is dan natuurlijk wel groter op compensatie en problemen elders in het lijf.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:30

Uiteraard, maar als je de filmpjes ziet dan zie je duidelijk dat ze niet manken maar strompelen, dat is echt niet goed. Ik vraag me ook af hoe hun zo stellig kunnen beweren dat ze geen pijn hebben. Dat kunnen die beestjes niet vertellen en gezien hun kennis van andere aandoeningen, vrees ik dat er veel dierenleed zo in stand wordt gehouden. Erg jammer, ik vind echt wel dat ze goed werk doen met verwaarloosde dieren opvangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:31

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-02-23 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:39

pmarena schreef:
Mwoah, je kan natuurlijk best mank lopen zonder pijn te hebben, gewoon omdat er iets in je bouw niet goed (meer) is of functioneert. Kans is dan natuurlijk wel groter op compensatie en problemen elders in het lijf.

Maar hoe kan jij als mens 100% zeker weten dat een paard wat mank loopt geen pijn meer heeft? Die techniek zou ik dan ook graag willen weten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 19:46

Flubberboot schreef:
pmarena schreef:

Maar hoe kan jij als mens 100% zeker weten dat een paard wat mank loopt geen pijn meer heeft? Die techniek zou ik dan ook graag willen weten

Een paar dagen op (flinke!) pijnstilling.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 02:50

We weten alleen niet wat paarden qua pijn zelf acceptabel vinden. Als ik die paarden zie, vind ik dat moeilijk.
Maar heb zelf ook weleens een kreupel paard gehad waar je toch nog iets mee wil proberen. Maar elke dag daar naar kijken was denk ik soms voor mij erger dan voor hem als ik naar het geheel keek.

Ik heb zelf reuma en vaak en veel pijn. Deels ben ik eraan gewend en soms baal ik van een beperking of heftige ontsteking. Maar ik kan wel dingen doen en de pijn soms voor lief nemen.

Paarden leven om te eten en voort te planten en in de natuur moeten ze kunnen reageren op vijanden. Ook met pijn kunnen ze dat soms aardig lang volhouden en zien veel mensen het niet eens.

Maar wat zij zelf acceptabel vinden, zullen we echt nooit weten. Misschien is mank lopen vervelend, maar niet zo erg als je wel je eten krijgt en met je vriendjes buiten mag staan?

Mijn mening is wel dat we teveel rekken en proberen. Maar ik vind niet dat we kunnen oordelen voor het paard. We doen wat wij als mens denken dat nodig is en goed is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:38

Moderatoropmerking:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:50

Brainless schreef:
Flubberboot schreef:

Een paar dagen op (flinke!) pijnstilling.

Mijn hond, 44 kilo heeft week lang metacam (stevige pijnstilling) gehad voor 50 kg per dag. Liep nog steeds mank zonder verder pijn aan te geven qua gedrag of geluid. Onderzoek bij dierenarts en pols flink beschadigd. De dierenarts met ervaring kreeg fikse reactie van mijn gelukkig gemuilkorfde hond. Hij staat nu op zeer heftige pijnstilling boven aantal kg's wederom en loopt nu niet meer mank.
Moraal van het verhaal dat pijnstilling geven niet altijd verbetering laat zien. Echter mank lopen is altijd teken van groot ongemak. Is het geen pijn dan veroorzaakt het wel pijn omdat de belasting van het lichaam dan helemaal verkeerd gaat. Om die reden nu hier die zeer zware dosis om hem zo wel alles juist te laten belasten. Daarnaast heel veel rust en zeer gedoseerd bewegen. Gigantische uitdaging...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:53

Wanneer een dier (tijdelijk) mank loopt en toch vrolijk toont, dan vindt het dier het zelf blijkbaar niet dermate erg dat het dood wil...denk ik dan. En dan heb ik het dus over echt vrolijk, en niet doorbijten omdat het geen zwakte wil laten zien :(:)

Mareentje heeft een jaar kreupel gelopen, zelfs door pijnstilling heen. Ik heb het van dag tot dag bekeken, verwachtend dat elk moment de ochtend zou kunnen komen dat ik de DA zou bellen voor het laatste spuitje. Maar ze was veel te vrolijk daarvoor en het probleem is uiteindelijk weggegaan.