Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:07

Ja dat wel, maar daar rijden ook autos... Ik vraag me af of het echt gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:24

randalinpony schreef:

Waar lees jij dat? In het nieuws wordt er niets over gezegd.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 08:42

randalinpony schreef:
Zijn er nu serieus mensen bezig de hekken open te knippen? |o

Snap niet dat mensen dat een leuke oplossing vinden. Laat mensen die voeren en er serieus mee bezig zijn hun werk doen.

Wat je hier mee in de hand werkt is dat er straks ongelukken gebeuren met dieren op de weg. Wegen afgezet zodat er niet meer gevoerd kan en geiiriteerde mensen bij de overheid en sbb, knallen ze daar alles af wat beweegt om van gedoe af te zijn..

Is t ook opgelost, nee slim bezig mensen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:04

Daarnaast lijkt het mij ook niet goed als de dieren van bijzonder schraal naar ineens groen vers gras gaan..
En waarschijnlijk worden ze geschoten als ze buiten de omheining zijn ongeacht hun conditie.

Begrijp dat er nu weer ophef is omdat SBB gisteren weer veel geschoten heeft? Is toch lastig als ze de te sterk vermagerde dieren laten lijden is het niet goed als ze schieten is het ook niet goed. Dat er nog dieren zouden sterven ondanks bijvoeren stond toch wel vast? Sommige zijn te slecht de winter uitgekomen en zaten al in een onomkeerbaar proces.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:14

Het enige echte bezwaar is dat ze alle dieren een hongerwinter laten doormaken.

Haal dat schietmoment een maand of 4, 5 naar voren, en alle dieren hebben een goed leven gehad.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:50

sterregoud schreef:

Haal dat schietmoment een maand of 4, 5 naar voren, en alle dieren hebben een goed leven gehad.

Eens.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:55

Marie_Anne schreef:
randalinpony schreef:

Ha Marie-Anne!
De PR-mensen van SBB willen natuurlijk op de zondag wel graag uitslapen en een croissantje eten! :+ Intussen heb ik wel fotos gezien van dichtgeregen hekken, dus het zou wel kunnen kloppen.

Ik ben trouwens wel ontzettend benieuwd wat jij van het vergezicht van Olff denkt? Zou het in jouw ogen inderdaad een goede oplossing zijn om OVP met de Veluwe te verbinden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:03

sterregoud schreef:

Dat is niet wat ik momenteel in de facebookgroepen lees. Maar dat is het model op de Veluwe. Wat mij betreft prima, stoofpotje metvwild lust ik ook wel!

Vind de vergelijking die steeds met andere natuurgebieden ook krom. Aantal dieren in Yellowstone in vergelijking met de ovp bijvoorbeeld.
Die dieren zijn er omdat er dus voldoende voedsel was, anders waren ze er simpelweg niet. Te weinig sterfte in de afgelopen winters en dus voldoende voedsel tot de grens, deze winter was bereikt. In Yellowstone is het ogenschijnlijk minder vruchtbare grond, minder eten,minder dieren per hectare.
Een hoeveelheid dieren per hectare is van veel factoren afhankelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:23

randalinpony schreef:
Marie_Anne schreef:

Ha Marie-Anne!
De PR-mensen van SBB willen natuurlijk op de zondag wel graag uitslapen en een croissantje eten! :+ Intussen heb ik wel fotos gezien van dichtgeregen hekken, dus het zou wel kunnen kloppen.

Ik ben trouwens wel ontzettend benieuwd wat jij van het vergezicht van Olff denkt? Zou het in jouw ogen inderdaad een goede oplossing zijn om OVP met de Veluwe te verbinden?

Ha Randalinpony!

Mijn vraag was alleen waar je dat gelezen heb, ik begrijp jouw reacties op mijn berichten niet helemaal. Jij lijkt telkens dingen te lezen in mijn berichten die ik niet zeg.

Ik heb geen mening over het verbinden van OVP en Veluwe omdat ik vind dat ik vind dat ik onvoldoende kennis heb om daar iets van te vinden. Ik ben geen ecoloog en weet heel weinig van ecologie.
Maar ik vind het interessant om meningen van deskundigen te lezen, en dan van zowel voor- als tegenstanders.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:44

Ha Ranpo!

Houd eens op met tussen de regels door te lezen ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:01

Ik zal het bruggetje voor je maken Marie-Anne: als er deze nacht hekken zijn opengeknipt, dan kan dat best even duren voor dat in het nieuws terecht komt, zeker op de zondag. Bovendien moet iemand de media toch inlichten.

Maar er zijn in dit topic ook mensen die in het gebied zelf actief zijn, dus ik ben benieuwd of die wat weten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:41

fransje23 schreef:
sterregoud schreef:

Dat is niet wat ik momenteel in de facebookgroepen lees. Maar dat is het model op de Veluwe. Wat mij betreft prima, stoofpotje metvwild lust ik ook wel!

Vind de vergelijking die steeds met andere natuurgebieden ook krom. Aantal dieren in Yellowstone in vergelijking met de ovp bijvoorbeeld.
Die dieren zijn er omdat er dus voldoende voedsel was, anders waren ze er simpelweg niet. Te weinig sterfte in de afgelopen winters en dus voldoende voedsel tot de grens, deze winter was bereikt. In Yellowstone is het ogenschijnlijk minder vruchtbare grond, minder eten,minder dieren per hectare.
Een hoeveelheid dieren per hectare is van veel factoren afhankelijk.

En vergeet niet Yellowstone heeft populaties wolven, poema's en beren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 12:59

Plus gereguleerde jacht binnen het gebied.

En plezierjacht op aangrenzende gebieden, maar het is mogelijk dat dit de druk binnen het gebied verlaagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:00

randalinpony schreef:
Ik zal het bruggetje voor je maken Marie-Anne: als er deze nacht hekken zijn opengeknipt, dan kan dat best even duren voor dat in het nieuws terecht komt, zeker op de zondag. Bovendien moet iemand de media toch inlichten.

Maar er zijn in dit topic ook mensen die in het gebied zelf actief zijn, dus ik ben benieuwd of die wat weten.
Nogmaals, mijn vraag was heel simpel, Randalinpony.

Waar heb je dat gelezen?

Als je daar geen antwoord op wil geven, prima. Maar haal er niet van alles bij aub.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 13:04

mysa schreef:
Ha Ranpo!

Oorzaak van veel misverstanden op internet, mensen die denken tussen de regels door te kunnen lezen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:38

Peetstap schreef:
Mysa: staat hier: https://www.nationaalparknieuwland.nl/u ... cument.pdf

Maar dus niet in het algemene stuk verder, maar lekker verstopt.
Nou ja er hoeft niks natuurlijk.

Volgende bokker:
Enne het is doorspekt van natura2000 uitgangspunten, al jaren.
Geen zin meer in om daarover te gaan bomen.

OVP = natura2000
niets doorspekt of wat dan ook, een beleidsplan is een onderdeel daarvan, echter status nationaal park is een beetje anti natura 2000

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:41

Marie_Anne schreef:
randalinpony schreef:

Ha Marie-Anne!

Ha Randalinpony!

Mijn vraag was alleen waar je dat gelezen heb, ik begrijp jouw reacties op mijn berichten niet helemaal. Jij lijkt telkens dingen te lezen in mijn berichten die ik niet zeg.

Ik heb geen mening over het verbinden van OVP en Veluwe omdat ik vind dat ik vind dat ik onvoldoende kennis heb om daar iets van te vinden. Ik ben geen ecoloog en weet heel weinig van ecologie.
Maar ik vind het interessant om meningen van deskundigen te lezen, en dan van zowel voor- als tegenstanders.

sinds wanneer heb je een titel nodig om een mening te mogen geven?
op het moment dat 'je vindt' geef je al een mening....
waarom dan geen antwoord op de vraag die gesteld wordt?
Laatst bijgewerkt door Alane op 08-04-18 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:49

mysa schreef:
Ha Ranpo!

reageer on topic of helemaal niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:52

Marie_Anne schreef:
randalinpony schreef:

Nogmaals, mijn vraag was heel simpel, Randalinpony.

Waar heb je dat gelezen?

Als je daar geen antwoord op wil geven, prima. Maar haal er niet van alles bij aub.

op facebook, met foto's dat het hek/draad niet vanzelf stuk is gegaan...
ook gezien (de foto's) ook gelezen (op Facebook) en niet in een hoedanigheid dat SBB het gefaked kan hebben of de voergroepen het als fake openbaar hebben gemaakt.
ik ga geen prints openbaar maken van fb

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:34

Alane schreef:
OVP = natura2000
niets doorspekt of wat dan ook, een beleidsplan is een onderdeel daarvan, echter status nationaal park is een beetje anti natura 2000

Pagina terug zeg je dit:

Citaat:
Ehm dat is in het kader van de Floriade van 2022, heeft niets met natura 2000 te maken.
Voordeel van de stempel nationaal park is dat er meer recreatie is toegestaan, wat haaks staat op natura 2000, maar voordelig is voor de floriade.

De site loopt al vooruit dus lijkt het meer een formaliteit dan een daadwerkelijk wachten op goedkeuring

Kun je het zelf nog wel volgen wat je schrijft ?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:36

Citaat:

Ik ben juist heel blij als mensen geen ongefundeerde meningen spuien. Een beetje kennis van zaken is toch wel nodig om vooruit te komen. Zeker in een gecompliceerde situatie als deze.

Voor je het weet gaat iemand dingen bedenken als 's nachts dekentjes voor die arme pony's. Want wij slapen ook met een deken op. (Ik noem maar iets absurds waarvan we hier allemaal weten dat het niet goed zou zijn).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:41

Peetstap schreef:
Alane schreef:
OVP = natura2000

Pagina terug zeg je dit:

Citaat:
Ehm dat is in het kader van de Floriade van 2022, heeft niets met natura 2000 te maken.
Voordeel van de stempel nationaal park is dat er meer recreatie is toegestaan, wat haaks staat op natura 2000, maar voordelig is voor de floriade.

De site loopt al vooruit dus lijkt het meer een formaliteit dan een daadwerkelijk wachten op goedkeuring

Kun je het zelf nog wel volgen wat je schrijft ?

Ja hoor, maar vermoed dat het misschien een beetje moeilijk te begrijpen is wanneer je berichten uit hun context haalt. :)

OVP is/valt onder natura2000, om bij die club te mogen horen moet je een beleidsplan schrijven, en dat is er dus.(zie link eerder geplaatst, niet door mij btw)
de stempel nationaal park is vanwege de floriade 2022, en staat eigenlijk haaks op hetgeen natura2000 beschrijft, en heeft daarom niet met natura2000 te maken in die zin. Men wil meer recreatie in dat gebied, toeristen etc, daarvoor dus stempel natuurpark, maar natura2000 wil dat juist niet hebben, maar levert centjes op en staat zo leuk op de foto's.

duidelijker zo?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:52

Malenka schreef:
Citaat:

Ik ben juist heel blij als mensen geen ongefundeerde meningen spuien. Een beetje kennis van zaken is toch wel nodig om vooruit te komen. Zeker in een gecompliceerde situatie als deze.

Voor je het weet gaat iemand dingen bedenken als 's nachts dekentjes voor die arme pony's. Want wij slapen ook met een deken op. (Ik noem maar iets absurds waarvan we hier allemaal weten dat het niet goed zou zijn).

gecompliceerd? wat is er gecompliceerd aan dat dieren eten nodig hebben om te kunnen overleven?

Maar is dat dan niet hetzelfde wanneer je het 'normaal' vindt dat dieren verhongeren daar? omdat 1 persoon dat opgeschreven heeft en nog niet eens uit ervaring maar een vermoeden? Heeft hij allemaal zelf bedacht voor de vogels.
de dieren daar de stempel 'wild' hebben gekregen (terwijl hetzelfde soort en ras overal in de wereld als niet wild wordt gehouden en beschreven, ik doel dan op de koniks en runderen) omdat ze op een terrein lopen van 5000 hectare (of was het km2, zal ik zo even opzoeken) Dezelfde (soort/ras) runderen en paarden in andere parken wel bijgevoerd (mogen) worden.
Dat heel veel experts zeggen en schrijven dat er geen wilde paarden meer bestaan in heel de wereld.
En dat in het hele verhaal over voldoende voer enzo even 'vergeten' wordt dat de grote grazers niet de enige grasetende dieren zijn daar. Maar de duizenden ganzen ook, goed voor 500 gram gras per dag gemiddeld en die vertrekken weer wanneer het gras op is.

daarbij: geen mening is ook een mening.

Peetstap

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:03

Is me nu duidelijk hoe jij ertegen aan kijkt .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:47