Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nikass schreef:Kuggur schreef:Persoonlijk maakt de manier waarop me niet zo veel uit.
Wat mij irriteert is hoe ze wegkomen met de basis premisse van hun betoog; "de grazers die we hebben gekocht, en op ons stukje land hebben opgesloten hoeven we niet te verzorgen, en zijn we niet verantwoordelijk voor , want dat is natuur"
Volgens mij wordt dit nergens gezegd?
Er wordt gesteld dat de nu aanwezige dieren beschouwd worden als wild, hetgeen door de rechter bepaalt is.
En dat is wat relevant is.
Lovebodin: uiteraard ben ik Jewemm niet vergeten, maar ik heb niet iedereen genoemd, maar vooral wie er de laatste tijd nog berichten hebben geplaatst.
Safina: ik ben het met je eens dat dit gebied met zich meebrengt dat er jaarlijks dieren sterven. Dit jaar erg veel.
Dat mensen dat niet accepteren, mwoh, hier blijkbaar niet, elders wel (andere natuurgebieden in Nederland bijvoorbeeld)
En of je moet toegeven aan dat selectieve sentiment van mensen? Ik hoop dat dat niet (nog meer) gebeurt.
NB: voor de duidelijkheid; ik ben absoluut geen voorstander van bijvoeren en vind het erg jammer dat de Gemeente onder de druk van de demonstranten is gezwicht.
Sunnda schreef:Het is ook zoooooo natuurlijk dat de rechter bepaalt dat niet wilde dieren, wel wilde dieren moeten worden omdat ze anders niet mee mogen spelen in 'natuurtje spelen met SBB'...
Hoe groot moet die plaat voor je kop zijn, echt.
ElineS schreef:Het is echt dikke drama daar nu door die klote trailer actie. Overal politie constant. Echt, ik ben chagrijnig op de groep die daartoe heeft opgeroepen. Leuk hoor, die negatieve media aandacht, maar het voeren is nu echt klote
ElineS schreef:Het is echt dikke drama daar nu door die klote trailer actie. Overal politie constant. Echt, ik ben chagrijnig op de groep die daartoe heeft opgeroepen. Leuk hoor, die negatieve media aandacht, maar het voeren is nu echt klote
Citaat:Volgens Han Olff, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft het bijvoeren niet veel zin. "De dieren kunnen niet zoveel met het extra voedsel dat ze krijgen. Ze zijn niet in staan om in maart ineens hun vetvoorraad aanvullen. Je ziet ook dat het bijvoeren de grote sterfte niet heeft voorkomen."
Citaat:Ondanks dat Olff vindt dat de massale sterfte van de grote grazers een "natuurlijke situatie" is, denkt hij toch dat het goed is als er aanpassingen worden gedaan in het natuurgebied. Als voorbeeld noemt hij een verbinding met de Veluwe. Al jarenlang wordt er gesproken over een 'natuurbrug' tussen de Oostvaardersplassen en de Veluwe, waardoor de grote grazers van de Oostvaardersplassen niet meer opgesloten zitten.
"Dat is een goed idee, denk ik", zegt Olff. "Het probleem van de Oostvaardersplassen is dat het voor een heel ander doel is ingericht. Het zou in eerste instantie landbouwterrein en industriegebied worden. Door het gebied te vergroten en aansluiting te maken met de bossen van de Veluwe, zal daarmee een kwaliteitsslag gemaakt kunnen worden. De biodiversiteit wordt daardoor ook groter."
sterregoud schreef:Bioloog Patrick van der Veen heeft verstand van zaken en is een internationale petitie gestart :
https://www.thepetitionsite.com/nl-nl/2 ... therlands/
randalinpony schreef:https://www.nationaalparknieuwland.nl/nl/het-park
Goh... Een Nationaal Park.
De telling van 3000 dode grazers is min of meer officieel nu maar er zullen nog meer dieren sneuvelen.
Peetstap schreef:randalinpony schreef:https://www.nationaalparknieuwland.nl/nl/het-park
Goh... Een Nationaal Park.
De telling van 3000 dode grazers is min of meer officieel nu maar er zullen nog meer dieren sneuvelen.
Goed onderzoek gedaan, dit is n.l. de toekomst visie van dit gehele gebied en reken maar dat onder de natura 2000 vlag en met alle deelnemers hieraan dit gewoon doorgaat.
Is het niet linksom dan rechtsom.
Tot nog toe is alles onder deze vlag uitgevoerd, slechts beperkt door hoeveelheid geld dat erin wordt gepompt.
Natura 2000 is een "pronkstuk" geworden binnen Europa om te showen hoe goed men wel niet omgaat met de natuur.
Dat heeft goede kanten maar ook duidelijk minder goede kanten.
Opmerkelijk in deze plannen vindt ikzelf de commerciële kant die men kiest tov recreatie in dit totale gebied en het feit dat er nergens opsomming is van de vogelsoorten bij naam.
Heb even gewacht op de reacties die hierop in dit topic zouden komen, maar die zijn er vrijwel niet.
Ben net zoals wat meer nuchtere bokkers alhier ook voorzichtig geworden met uitspraken te doen, heb geen behoefte aan opnieuw haat en treitermail in mijn pb.