Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:00

je gaat toch niet op iemand stemmen alleen gebaseerd op wat zijn standpunt is mbt de OVP mag ik hopen :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:03

Dat vraag me ook steeds af. Veel mensen roepen dat de pvdd heeft afgedaan en ook GroenLinks en bijvoorbeeld de dierenbescherming en postcodeloterij.... Dan ben je wel erg kortzichtig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:18

Kinke schreef:
je gaat toch niet op iemand stemmen alleen gebaseerd op wat zijn standpunt is mbt de OVP mag ik hopen :D

In dit geval wel omdat ik dit een heel ernstige kwestie vind.Volgens Mahatma Gandhi is de mate van beschaving van een land af te lezen aan de manier waarop ze met hun dieren omgaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:24

En, maar dat staat niet in de quote, hoe het met mensen omgaat. En ik heb zo'n vaag vermoeden dat Gandhi niet op de pvv zou stemmen ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:43

Nikass schreef:
Kuggur schreef:
Persoonlijk maakt de manier waarop me niet zo veel uit.
Wat mij irriteert is hoe ze wegkomen met de basis premisse van hun betoog; "de grazers die we hebben gekocht, en op ons stukje land hebben opgesloten hoeven we niet te verzorgen, en zijn we niet verantwoordelijk voor , want dat is natuur"

Volgens mij wordt dit nergens gezegd?
Er wordt gesteld dat de nu aanwezige dieren beschouwd worden als wild, hetgeen door de rechter bepaalt is.
En dat is wat relevant is.

Lovebodin: uiteraard ben ik Jewemm niet vergeten, maar ik heb niet iedereen genoemd, maar vooral wie er de laatste tijd nog berichten hebben geplaatst.

Safina: ik ben het met je eens dat dit gebied met zich meebrengt dat er jaarlijks dieren sterven. Dit jaar erg veel.
Dat mensen dat niet accepteren, mwoh, hier blijkbaar niet, elders wel (andere natuurgebieden in Nederland bijvoorbeeld)
En of je moet toegeven aan dat selectieve sentiment van mensen? Ik hoop dat dat niet (nog meer) gebeurt.

NB: voor de duidelijkheid; ik ben absoluut geen voorstander van bijvoeren en vind het erg jammer dat de Gemeente onder de druk van de demonstranten is gezwicht.

Vind je het echt acceptabel dat zoveel dieren de hongerdood sterven omdat de mensen het aantal dieren dat ze daar geplaatst hebben binnen de hekken zo onbeperkt hebben laten doorgroeien dat er nu niets meer te eten is?

Dat je er bij gaat staan met armen over elkaar zo van: pech gehad dieren, jullie hadden maar aan geboortebeperking moeten doen want je ziet toch dat jullie onvoldoende ruimte hebben? "Eigen schuld dikke bult" oh nee... Uithongeren want het eten is op lang voordat er weer nieuw eten groeit...

Die dieren hebben er toch zelf niet voor gekozen daar te gaan leven en kunnen ook er niet wegtrekken naar een ander gebied?

Je ziet dat in de vrije natuur dieren grensoverschrijdend migreren.

Kun jij mij uitleggen waarom jij het acceptabel vind dat men dit beleid hanteert? Het is zo ongeveer "uniek" beleid in de wereld van "natuurparken".

Men zou zo'n situatie, met zoveel sterfte, in andere gebieden beschouwen als een ramp.

En dan door echt natuurrampen zoals natuurbranden, langdurige droogte, overstromingen.... En dan probeert men ook te redden wat er te redden valt in plaats van te kijken en zeggen: "dat is de natuur"

In dit geval zijn er mogelijkheden genoeg om dit lijden te voorkomen. Het is geen overmacht. Het is onwil. Onnodig lijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:50

mysa schreef:
En, maar dat staat niet in de quote, hoe het met mensen omgaat. En ik heb zo'n vaag vermoeden dat Gandhi niet op de pvv zou stemmen ;)

:')

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:20

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 22:49

Het is ook zoooooo natuurlijk dat de rechter bepaalt dat niet wilde dieren, wel wilde dieren moeten worden omdat ze anders niet mee mogen spelen in 'natuurtje spelen met SBB'...

Hoe groot moet die plaat voor je kop zijn, echt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:01

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 23:12

Sunnda schreef:
Het is ook zoooooo natuurlijk dat de rechter bepaalt dat niet wilde dieren, wel wilde dieren moeten worden omdat ze anders niet mee mogen spelen in 'natuurtje spelen met SBB'...

Hoe groot moet die plaat voor je kop zijn, echt.

en dan die 'wilde' dieren die van niemand zijn worden overgedragen aan de provincie.... wie heeft ze dan overgedragen en als ze je dan aanneemt ben je eigenaar en dus houder en dus volgens de wet verplicht...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:07

Het is echt dikke drama daar nu door die klote trailer actie. Overal politie constant. Echt, ik ben chagrijnig op de groep die daartoe heeft opgeroepen. Leuk hoor, die negatieve media aandacht, maar het voeren is nu echt klote :+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:15

fransje23 schreef:
mysa schreef:

:')

LOL! Ya think?! :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:18

ElineS schreef:
Het is echt dikke drama daar nu door die klote trailer actie. Overal politie constant. Echt, ik ben chagrijnig op de groep die daartoe heeft opgeroepen. Leuk hoor, die negatieve media aandacht, maar het voeren is nu echt klote :+

Was ook een stomme actie, in alle opzichten.
ik zag al foto's voorbij komen met betonblokken voor de poorten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 00:19

ElineS schreef:

Imbecielen. Maar 'gelukkig' mag de Staat der Nederland (= uiteindelijk: WIJ) de rekening oppikken van die extra politie-aanwezigheid. Met dank aan deze wereldvreemde klunzen.....

Praktische oplossing: elke trailer die daar opduikt van de weg halen en technisch keuren. Wordt het meteen een stuk veiliger op de weg deze zomer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:59

https://www.nu.nl/weekend/5210066/bijvo ... assen.html

Citaat:
Volgens Han Olff, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft het bijvoeren niet veel zin. "De dieren kunnen niet zoveel met het extra voedsel dat ze krijgen. Ze zijn niet in staan om in maart ineens hun vetvoorraad aanvullen. Je ziet ook dat het bijvoeren de grote sterfte niet heeft voorkomen."

Olff, de hofgoedprater van de OVP...

Ten eerste, is het bijvoeren pas heel erg laat begonnen, toen veel dieren al op sterven na dood waren - of dood.
Het is gevoeglijk bekend dat je dieren in de laatste stadia van verhongering niet zomaar meer 'aan de praat' krijgt.

Dan is het ook nog langzaam opgebouwd met caloriearm hooi, waardoor het benodigde aantal calorieën om alle dieren in leven te houden nog helemaal niet direct in het gebied was.

Het is gewoon echt een heel bijzondere redenering om te beweren dat voeren sterfte door verhongering niet kan voorkomen.

Ik vraag me af of je als boer met zulke smoesjes zou kunnen wegkomen. 'Ja ik heb ze wel een beetje laten verhongeren, maar hé, voeren heeft geen zin.'

En dan nog dit... dieren die zo mager zijn gaan natuurlijk niet hun vetvoorraad aanvullen, zeker niet als ze zo weinig calorierijk voedsel krijgen dat er helemaal niets overschiet om gewoon de energie op te leveren die in leven blijft nodig is. Vet maak je van het overschot aan calorieën.

Citaat:
Ondanks dat Olff vindt dat de massale sterfte van de grote grazers een "natuurlijke situatie" is, denkt hij toch dat het goed is als er aanpassingen worden gedaan in het natuurgebied. Als voorbeeld noemt hij een verbinding met de Veluwe. Al jarenlang wordt er gesproken over een 'natuurbrug' tussen de Oostvaardersplassen en de Veluwe, waardoor de grote grazers van de Oostvaardersplassen niet meer opgesloten zitten.

"Dat is een goed idee, denk ik", zegt Olff. "Het probleem van de Oostvaardersplassen is dat het voor een heel ander doel is ingericht. Het zou in eerste instantie landbouwterrein en industriegebied worden. Door het gebied te vergroten en aansluiting te maken met de bossen van de Veluwe, zal daarmee een kwaliteitsslag gemaakt kunnen worden. De biodiversiteit wordt daardoor ook groter."

Iets met apen en mouwen. :+

Oh, hier zegt Olff dat het gebied toch eigenlijk niet zo geschikt is voor die beesten. Wat overigens net zo goed pertinente onzin is.
Het is een prima leefgebied voor een paar honderd grazers, niet voor een paar duizend.

Het is wel even een omslag in het denken, eerder was de OVP nog een uniek experiment en een enorm waardevol ecologisch gebied. Nu blijkt dat weer anders te liggen want he, we willen onze klauwen in de Veluwe zetten.
En zo draaien we maar door.

Ja, laten we vooral de Veluwe verbinden met de OVP. Helemaal in het kader van Safari in de Polder Oostvaardersplassen en Krugerpark.nl... struisvogelpolitiek.

Olff kan zelf namelijk helemaal niet verzinnen wat de impact van al dat extra vee op de Veluwe zal zijn.

Hoe het zich eerst tegen de klippen op zal vermeerderen om vervolgens iedere boom daar neer te halen. Op de Veluwe... waar de grondsoort toch wat anders is dan in de OVP. Een grote zandverstuiving zal het worden.

Waarom zou je als hoogleraar ecologie een ecologische ramp willen veroorzaken?

En dan nog, hoe ga je het beheer op elkaar afstemmen?

Even een plaatje voor Olff:

De Veluwe over 20 jaar

Afbeelding

En nog een: de Veluwe over 35 jaar

Afbeelding

Maar gelukkig gaan ze ons heel erg goed uitleggen dat het allemaal goed is. :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:32

Wat ik hoor over de Veluwe: Sinds er dmv de ecoducten verbinding is gemaakt met het oosten van het land (en dld) rijzen de populaties nu al de pan uit. Met als gevolg dat er gigantisch veel afschot plaatsvindt. Zo veel dat zelfs een deel van de jagers daar problemen mee heeft (om op alles te moeten schieten wat binnen hun vizier komt) In de gemeente waar ik woon is er sinds tien/vijftien jaar een flink probleem door wildschade. Ik zie het hierboven geschetste scenario dus wel werkelijkheid worden als de verbinding met het westen er ook nog bij komt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:38

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:40

Op de veluwe daar woon ik.
Het is geen oplossing.
De zwijnen lopen hier al de bossen uit....
Ik woon aan het rand van het bos ze lopen langs de wegen en in tuinen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:53

En dan liep ik gisteren door het natuurgebied in de buurt en realiseer me dat deze dieren er zo anders bij staan..
Enorm contrast met de OVP -O-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 11:31

randalinpony schreef:
https://www.nationaalparknieuwland.nl/nl/het-park

Goh... Een Nationaal Park.

De telling van 3000 dode grazers is min of meer officieel nu maar er zullen nog meer dieren sneuvelen.

Goed onderzoek gedaan +:)+ , dit is n.l. de toekomst visie van dit gehele gebied en reken maar dat onder de natura 2000 vlag en met alle deelnemers hieraan dit gewoon doorgaat.
Is het niet linksom dan rechtsom.
Tot nog toe is alles onder deze vlag uitgevoerd, slechts beperkt door hoeveelheid geld dat erin wordt gepompt.
Natura 2000 is een "pronkstuk" geworden binnen Europa om te showen hoe goed men wel niet omgaat met de natuur.
Dat heeft goede kanten maar ook duidelijk minder goede kanten.
Opmerkelijk in deze plannen vindt ikzelf de commerciële kant die men kiest tov recreatie in dit totale gebied en het feit dat er nergens opsomming is van de vogelsoorten bij naam.

Heb even gewacht op de reacties die hierop in dit topic zouden komen, maar die zijn er vrijwel niet.

Ben net zoals wat meer nuchtere bokkers alhier ook voorzichtig geworden met uitspraken te doen, heb geen behoefte aan opnieuw haat en treitermail in mijn pb.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:46

Er is wel een vogelopsomming, ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:50

Peetstap schreef:
randalinpony schreef:
https://www.nationaalparknieuwland.nl/nl/het-park

Goh... Een Nationaal Park.

De telling van 3000 dode grazers is min of meer officieel nu maar er zullen nog meer dieren sneuvelen.

Goed onderzoek gedaan +:)+ , dit is n.l. de toekomst visie van dit gehele gebied en reken maar dat onder de natura 2000 vlag en met alle deelnemers hieraan dit gewoon doorgaat.
Is het niet linksom dan rechtsom.
Tot nog toe is alles onder deze vlag uitgevoerd, slechts beperkt door hoeveelheid geld dat erin wordt gepompt.
Natura 2000 is een "pronkstuk" geworden binnen Europa om te showen hoe goed men wel niet omgaat met de natuur.
Dat heeft goede kanten maar ook duidelijk minder goede kanten.
Opmerkelijk in deze plannen vindt ikzelf de commerciële kant die men kiest tov recreatie in dit totale gebied en het feit dat er nergens opsomming is van de vogelsoorten bij naam.

Heb even gewacht op de reacties die hierop in dit topic zouden komen, maar die zijn er vrijwel niet.

Ben net zoals wat meer nuchtere bokkers alhier ook voorzichtig geworden met uitspraken te doen, heb geen behoefte aan opnieuw haat en treitermail in mijn pb.

Ehm dat is in het kader van de Floriade van 2022, heeft niets met natura 2000 te maken.
Voordeel van de stempel nationaal park is dat er meer recreatie is toegestaan, wat haaks staat op natura 2000, maar voordelig is voor de floriade.

De site loopt al vooruit dus lijkt het meer een formaliteit dan een daadwerkelijk wachten op goedkeuring

oh dat is niet netjes dat je pb's krijgt vanwege een andere mening, ik snap ook niet wat dat voor een meerwaarde heeft.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:36

Mysa: staat hier: https://www.nationaalparknieuwland.nl/u ... cument.pdf

Maar dus niet in het algemene stuk verder, maar lekker verstopt.
Nou ja er hoeft niks natuurlijk.

Volgende bokker:
Enne het is doorspekt van natura2000 uitgangspunten, al jaren.
Geen zin meer in om daarover te gaan bomen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 07:39

Zijn er nu serieus mensen bezig de hekken open te knippen? |o

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 07:50

Wel lekker voor de dieren. Het gras is namelijk een stuk goener bij de buren.