Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:00

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
[

Volgens mij wordt dit nergens gezegd?
Er wordt gesteld dat de nu aanwezige dieren beschouwd worden als wild, hetgeen door de rechter bepaalt is.
En dat is wat relevant is.

.

Dit wordt dus niet alleen gezegd, ze hebben zelfs een rechtbank overtuigd het te valideren.
Inderdaad relevant, en droevig dat ze er mee wegkomen.
Die dieren hebben significant weiniger plaats per individu, en lagere kwaliteit land dan mijn 7 ijslanders op hun winterweide :+

Bron?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:02

:o? Ahum, je zegt het zelf....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:02

safina schreef:
Alane schreef:
dat allemaal was een 'schijn' om SBB en de politie op 'scherp' te zetten.
De trailers zouden nodig zijn geweest om jaarlingen op te halen uit Belgie.

Schijn? Hopelijk zijn er geen mensen die het serieus nemen en het gaan proberen.

Vraag me af wat het je oplevert om SBB en de politie op 'scherp' te zetten (los van de vraag of dat lukt en de kosten van extra politie-inzet als het je wel lukt)?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:03

Sunnda schreef:
Malenka schreef:
Ik twijfel een beetje of ik het nog wel wil delen. Dus bij deze dan toch maar. Het is tegengeluid en een net stuk. Ook dat mag gehoord worden.

https://www.facebook.com/notes/han-olff ... 433159080/

Het enige mooie is de reactie van Frans Roomer eronder..een waarheid als een koe.

De definitie van natuur: zonder menselijke inbreng/bemoeienis.
Je moet wel wat missen wil je dan denken dat je een onheind gebiedje waar wat dieren inlopen die je voor de rechter hebt moeten laten verklaren als 'wilde dieren' omdat 2 van de 3 dat niet eens zijn, en dan roepen: 'sorry jongens: jullie gaan natuurtje spelen, veel plezier daar. Wij bemoeien ons er niet mee, behalve dat wij bepalen waar je heen gaat en dus dat de hekken blijven staan. Oh ja, roofdieren enz is veel te ingewikkeld, het moet niet teveel op natuur gaan lijken want dan worden mensen bang en dat kost teveel geld enzo. Doodgaan is gratis..Have fun!'.

Sorry, maar achterlijk is het enige woord wat in mij opkomt.

Bij mij ook bij jouw bericht...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:06

mysa schreef:
Voor degenen die vinden dat er maar een paar mensen zijn die inhoudelijk reageren, niet gedreven door emotie etc etc., ook de tegenstanders van het huidige beleid baseren zich, naast begrijpelijke (althans voor mij) emotie, ook op wat er zoal ten nadele van de huidige situatie geschreven en gezegd wordt door mensen die het beter weten dan wij. Ik zet hier zo maar even wat linkjes onder, het zijn stukken die door de jaren heen geschreven zijn en ook wat recentere links.

https://stijnbruers.wordpress.com/2018/ ... sche-kijk/

2015: https://www.volkskrant.nl/opinie/voorko ... ~a4149042/

2010
https://www.trouw.nl/home/het-is-een-re ... ~a6f0d114/

2014
https://loismayvijge.wixsite.com/oostva ... -weg-kwijt

2018:
https://www.trouw.nl/opinie/nu-nuchter- ... ~a4212b93/

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... assen.html

2013
http://vandermaarelarteco.nl/_files/FalendeGrazers.pdf

2018
https://www.rd.nl/opinie/geboortebeperk ... n-1.576571

Een ethicus, een paar opinie stukken, Facebook als bron?
Zijn nou niet echt artikelen waar ik van onder de indruk raak.
Ook da Jan Greve onderbouwd zijn visie maar slecht, en gaat volledig voorbij aan natuurlijke processen in dit gebied.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-04-18 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:07

Cowboy55 schreef:
safina schreef:

Schijn? Hopelijk zijn er geen mensen die het serieus nemen en het gaan proberen.

Vraag me af wat het je oplevert om SBB en de politie op 'scherp' te zetten (los van de vraag of dat lukt en de kosten van extra politie-inzet als het je wel lukt)?

Extra druk op de politiek om verandering te brengen in de situatie misschien?

(Even helemaal los van hoe ik daarover denk...)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:11

Alane, jij denkt serieus dat de film over de OVP niet daar op locatie gefilmd is?

Kuggur jij stelt dat er iets gezegd wordt, daar kan ik geen bron van aanleveren?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:15

safina schreef:
Cowboy55 schreef:

Extra druk op de politiek om verandering te brengen in de situatie misschien?

(Even helemaal los van hoe ik daarover denk...)

O. Naieve gedachte.

Wat zou moeten gebeuren is de populatie per z.s.m. reduceren tot een levensvatbare kleine hoeveelheid (waarschijnlijk iets in de buurt van 500, maar ik ben geen bioloog) en dat in stand houden dmv afschot.

Wat de politiek gaat doen is een commissie instellen. Die gaat studies (laten) uitvoeren. Dus verhongeren er volgende winter weer een bende beesten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:20

Voor zover ik weet gaat de commissie bekijken of het beleid zoals het nu is kan blijven bestaan of dat er iets moet veranderen. Volgens mij betekent dat dus niet per definitie verandering, maar het zou wel kunnen.

Er moet denk ik een oplossing komen met betrekking tot orde en veiligheid. Of er geen maatschappelijk draagvlak is, is volgens mij niet onderzocht. Dit kun je niet stellen op basis van een paar honderd tegenstanders.

anjali

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:36

Ik ben zelf al heel lang lid van de PvdDieren.Ik heb \ze gebeld over dit schandaal,maar op een of andere manier hebben ze hier een blinde vlek voor gekregen. ze doen dus niets en ik moest andere partijen maar bellen die er de schuld van waren dat er geen corridor geopend mocht worden. terwijl ik vind dat dit een noodsituatie is waarin direct gevoerd moet worden zonder wetenschappelijk geklets waar de hongerende dieren niets aan hebben.Nou ik was echt kwaad en wil in feite mijn lidmaatschap opzeggen,maar doe dat nog even niet omdat deze partij wel veel andere dingen voor dieren wel goed doet.maar als er een andere partij zou zijn die wel voor de dieren in de Doodvaardersplassen opkomt,dan verander ik mijn lid maatschap meteen.Want dit slaat nergens op. Het blijkt dat de grote grazers daar vogelvrij zijn.Niemand wil ze helpen behalve een paar dappere actievoerders.Het is nu in elk geval zo dat ik mijn eigen paard beslist nooit aan iemand anders ga verkopen,terwijl ik vroeger dacht dat ook andere mensen net zo goed voor mijn paard zouden kunnen zorgen als ik. Maar dat vertrouwen ben ik nu kwijt,want sommigen vinden dus dat het de natuur is om een dier zomaar te laten verhongeren,terwijl er wel geld en voer beschikbaar is. Nou ik schaam me om Nederlandse te zijn.Want van de meest arme buitenlanden heb ik zoiets nog nooit gehoord.

sterregoud

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:42

Ik heb de partij voor de dieren ook meerdere keren gemaild. Ze hebben het dan alleen over de corridor, en doen helemaal niets aan beleid voor voeren of evt. anti conceptie. Ook groen links is tegen bijvoeren, onder de inmiddels beroemde uitspraak : het helpt ze niet......

De enige politicus die opkomt voor de dieren inde OVP is Dion Graus. Hij was gisteravond ook bij Pauw op tv.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:44

Nikass schreef:
Alane, jij denkt serieus dat de film over de OVP niet daar op locatie gefilmd is?

Kuggur jij stelt dat er iets gezegd wordt, daar kan ik geen bron van aanleveren?

Oh, je betwijfelt dat SBB hun dierenhouderij als "natuur" definieert?
Daar draait hun hele rechtvaardiging om, compleet met de door jou aangehaalde gerechtelijke uitspraak.
Dus ik snap je gezeur om een "bron" niet zo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:57

Kuggur schreef:
Persoonlijk maakt de manier waarop me niet zo veel uit.
Wat mij irriteert is hoe ze wegkomen met de basis premisse van hun betoog; "de grazers die we hebben gekocht, en op ons stukje land hebben opgesloten hoeven we niet te verzorgen, en zijn we niet verantwoordelijk voor , want dat is natuur"

Vervelend dat je niet meer weet wat je zelf geschreven hebt.
Ik reageerde op deze uitspraak van jou, over het "betoog" waar jij het over hebt, en waar je zelfs aanhalingstekens plaatst als in letterlijk gezegd.
Ik vraag me af wie dit dan volgens jou zo heeft gezegd?
Als dit niet jouw woorden zijn is het wel zinvol om een bron te noemen ja. En anders gewoon even toegeven dat het jouw interpretatie is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:15

basispremisse, dus kern. Niet citaat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:18

Lekker suggestief ingevuld. Goede basis om een discussie te voeren.

Ik realiseer me opeens weer waarom ik ontstipt had :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:39

Nikass schreef:
Voor zover ik weet gaat de commissie bekijken of het beleid zoals het nu is kan blijven bestaan of dat er iets moet veranderen. Volgens mij betekent dat dus niet per definitie verandering, maar het zou wel kunnen.

Er moet denk ik een oplossing komen met betrekking tot orde en veiligheid. Of er geen maatschappelijk draagvlak is, is volgens mij niet onderzocht. Dit kun je niet stellen op basis van een paar honderd tegenstanders.

Het maatschappelijk draagvlak is momenteel onderwerp van wetenschappelijk onderzoek, aldus een meneer die is verbonden met het huidige project..... (als ik me goed herinner zei hij dat de ovp ten dienste staat van wetenschappelijk onderzoek en de publieke opinie nu ook.) Kan het niet zo gauw terugvinden.

Nikass, waar zie je facebook als bron? Alle flauwekul komt van hysterische emo's die alleen op facebook 'informatie' vergaren? En mensen als oud-directeur van SSB en hoogleraar Berendse (onder wie als ik me goed herinner dhr. Vera notabene is gepromoveerd) vind jij ook 'opiniemakers' ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:48

randalinpony schreef:
basispremisse, dus kern. Niet citaat.

Dank je.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:48

Nikass schreef:

Inderdaad een goed idee als je dàt al " lekkker suggestief" vindt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:51

Nikass schreef:

oh die is daar wel gefilmd, heeft een behoorlijke tijd geduurd.
maar dat was... het heden laat heel wat anders zien.

vwb de reden om op het internet een oproep te doen voor trailers en meer van zulks en het de schijn geven dat ze dieren uit de OVP willen halen... en dan roepen het was voor wat anders en op 'scherp' zetten...
roept bij mij ook vraagtekens op vwb het hebben van tunnelvisie etc.
Het is de meest domste actie ooit. en haalt de geloofwaardigheid van alle actievoerders gigantisch onderuit.

dan de OVP en roeptoeteren het is de natuur en zo, wat er loopt is er uitgezet, die dieren doen wat ze doen, bomen kaalvreten (want het edelhert is niet alleen een grasetend wild dier maar knaagt ook graag aan bomen, voordeel, bomen dood meer licht en dus meer gras = overleven) doordat er te weinig eten is voor alle grote grazers, die niet de enigen zijn die gras eten ook ganzen gaan door de mcfly van de OVP, eten het gras en vliegen verder, dus ontbossen is vrij natuurlijk. Maar dat wil men niet.... nee er moeten bomen en struiken blijven voor de vogels. Weg natuur zijn gang laten gaan.

Dieren kun je niet sturen zoals in je sims-spel... (daar gaan ze ook dood als ze geen eten krijgen) Die doen wat ze doen, landschapsbeheer precies wat de bedoeling was, de grote grazers beheren het landschap, beetje anders dan gewenst.

er is compleet niets natuurlijks aan de OVP, van het vrijlaten van niet van oorsprong daar levende grote grazers tot het afschieten, herplanten, afschermen, opsluiten en weghalen van kadavers (want dat is heel onprettig voor de bezoekers enzo, die stank en vliegen = natuurlijk)

vroegreacties zou ook eerder in het jaar kunnen, herten voor de bronst als de jongen gespeend zijn, paarden de 2 jarigen en runderen idem.
dan ganzen schieten om het binnen de perken te houden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:03

Citaat:
Gaat het hier om vee of om wilde dieren?
Alle dieren in de Oostvaardersplassen, inclusief de edelherten, Heckrunderen en konikpaarden zijn officieel wilde dieren. Ze zijn van niemand. Ze worden niet 'gehoed' of 'gehouden'. De opzet van het beheer van de Oostvaardersplassen is dat de natuurlijke processen daarin zoveel mogelijk zonder inmenging van de mens verlopen en dat de daarin voorkomende grote grazers deel uitmaken van dat ecosysteem.

In 2007 heeft het Haagse Gerechtshof dit bevestigd, en vastgesteld dat er geen sprake is van 'gehouden' dieren. De internationale commissie ICMO2 heeft hier aan toegevoegd dat Staatsbosbeheer echter wel een morele verplichting heeft om mogelijk uitzichtloos lijden van de dieren tot een minimum te beperken.

bron: https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... lde-vragen

Citaat:
Zojuist document "Overdracht grote grazers Oostvaardersplassen" , overeenkomst met staatssecretaris EZ,Martijn van DaM, getekend!

december 2016
bron: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -flevoland

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:26

Nikass schreef:

Gelukkig wordt er niet alleen meer gedicussieerd maar gebeurt er nu echt wat om een einde te maken aan deze misstanden. Klets maar lekker verder, wat je discussiëren noemt. En als je bronnen wilt dan zou ik zeggen, de foto's zeggen genoeg en ga er anders zelf eens een kijkje nemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:27

Alane schreef:
Citaat:
Gaat het hier om vee of om wilde dieren?
Alle dieren in de Oostvaardersplassen, inclusief de edelherten, Heckrunderen en konikpaarden zijn officieel wilde dieren. Ze zijn van niemand. Ze worden niet 'gehoed' of 'gehouden'. De opzet van het beheer van de Oostvaardersplassen is dat de natuurlijke processen daarin zoveel mogelijk zonder inmenging van de mens verlopen en dat de daarin voorkomende grote grazers deel uitmaken van dat ecosysteem.

In 2007 heeft het Haagse Gerechtshof dit bevestigd, en vastgesteld dat er geen sprake is van 'gehouden' dieren. De internationale commissie ICMO2 heeft hier aan toegevoegd dat Staatsbosbeheer echter wel een morele verplichting heeft om mogelijk uitzichtloos lijden van de dieren tot een minimum te beperken.

Lijkt me een prima uitgangspunt :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:11

Tja, de nieuwe wildernis had in 2013 al direct een gruwelijke tegenhanger, de nieuwe wildernix. Ook toen ben ik in de telefoon en mail geklommen om de politiek aan te schrijven, zonder ook maar enig resultaat. wanneer ze nu weer zo reageren veranderd er dus helemaal niets. Een corridor openen lost niets op, krijg de laatste jaren steeds meer de indruk dat de PvdD ook alleen maar op het pluche zit om te zorgen dat heel Nederland vegetarisch word ipv voor alle dieren iets te doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:12

wanneer je dan een post uit elkaar rukt:

Nikass schreef:
Lijkt me een prima uitgangspunt :j

Hoe draag je dan wilde dieren over aan de provincie 9 jaar later?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:40

sterregoud schreef:
Ik heb de partij voor de dieren ook meerdere keren gemaild. Ze hebben het dan alleen over de corridor, en doen helemaal niets aan beleid voor voeren of evt. anti conceptie. Ook groen links is tegen bijvoeren, onder de inmiddels beroemde uitspraak : het helpt ze niet......

De enige politicus die opkomt voor de dieren inde OVP is Dion Graus. Hij was gisteravond ook bij Pauw op tv.

Dan stem ik bij de volgende verkiezingen op Dion Graus,als die dan verkiesbaar is.Want mooipraters die niet voeren daar hebben de dieren niets aan.En de PvdD snap ik niet,nu zitten ze op het pluche en zijn hun idealen kwijt.