beert schreef:Maar wat ik me dan afvraag. Er zijn nu dus 3000 grote grazers minder (even compleet los van hoe en wat), is dat niet enorm gunstig voor de overlevers? Dan hebben zij volgende winter iig minder concurrentie.
Het zal ongetwijfeld in de afgelopen 115 (?) Pagina's geschreven zijn, maar hoeveel grote grazers zouden er eigenlijk in de winter in dit gebied passen voor een redelijk evenwicht?
Voor de goede orde, ik praat niks goed. Maar ben benieuwd wat hier de (positieve) gevolgen van zijn of dat die er niet zijn?
Er zijn nog zon 2500 grote grazers over in het gebied op dit moment waarvan een deel zo ver heen dat het voeren/groei gras te laat is. Die sterven alsnog. Als er daar conservatief geschat 700 bij komen aan kalfjes en veulens, lopen er volgende winter weer zon 3200 dieren.
Kortom wat het op langere termijn betekent kan je nog niet zomaar zeggen, er blijft toch een hele hoge graasdruk op het gebied. Wellicht dat in de zomer er wat herstel kan optreden, maar komende winter wordt de boel alsnog volledig kaalgevreten.
En dat is dan dus niet zo gek anders dan in afgelopen jaren en het is de vraag waar dat toe leidt.