Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:51

Popstra schreef:
Ja zag het ook bij de NOS op het nieuws. De natuur hersteld zichzelf...... :roll:
Echt schandalig hoe vooral een leek voor de gek word gehouden

De natuur zal zichzelf zeker herstellen :j

Vraag is alleen of de prijs die er voor betaald wordt ethisch verantwoord is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:18

Popstra schreef:
Ja zag het ook bij de NOS op het nieuws. De natuur hersteld zichzelf...... :roll:
Echt schandalig hoe vooral een leek voor de gek word gehouden

Tegen welke prijs ? Dat zo iemand nog zijn boekjeswijsheid mag vertellen.....

Zoveel dieren, hebben zo ontzettend moeten lijden, en waarvoor ? |(

Malenka

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:36

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:41

Het is inderdaad een unieke vorm van beheer. Je moet er toch niet aan denken dat die gekkigheid ook nog eens ergens anders wordt uitgevoerd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:08

Malenka schreef:
Ik twijfel een beetje of ik het nog wel wil delen. Dus bij deze dan toch maar. Het is tegengeluid en een net stuk. Ook dat mag gehoord worden.

https://www.facebook.com/notes/han-olff ... 433159080/

we stellen geen eisen aan het ecosysteem, want dat is al om zeep geholpen op het moment de mens meende dat ie het beter kon.
De OVP was gepland als industriegebied, niemand die het hebben wilde, en lag braak. De natuur kwam zag en overwon, nou ja de vogels en andere dieren maakten dankbaar gebruik van hetgeen er groeide en bloeide... toen kwam weer de mens... ging niet vlot genoeg, de ecosysteem baby moest universitair opgeleid worden, niets niet leren kruipen enzo... nee, hek erom en beesten erin.
En toen begon de ellende en het verderf....

Dat een veldmuis meer nazaten op de wereld zet heeft niets te maken met in het wild leven of niet... dat doet een tam konijn ook als je het de kans geeft, wordt de populatie te groot dan breekt er een ziekte uit, een gedeelte trekt weg en weer anderen worden opgegeten...
Wat is er dan mis in de OVP...
2/3 van de grote grazers horen niet thuis in Nederland, vroegah in de tijd van Toetanchamon, en dat was ver voor er computers waren en fotocamera's enzo, al niet en nu ook niet. Dat bewijzen de opgravingen, experts hebben dat vastgesteld, niet de bureauridders die menen het beter te dan moeder natuur.

De runderen, paarden en herten doen wat alle dieren doen, zorgen voor nazaten, beetje bloemetje en bijtje verhaal enzo, zouden onze huis tuin en keuken dieren ook doen, zelfs mijn honden en katten (daarom maar gecastreerd enzo)

Dan het hek is niet schuldig, nee duh... diegene die de dieren achter dat hek gezet hebben wel.... want in den echte natuur, trekken dieren weg en schrik... er komen er steeds meer van.
zwart wild, rood wild.... ook die moeten beheerd worden anders komen er te veel.... en in hetzelfde Nederlandse klimaat creperen er geen duizenden dieren in een winter.... omdat die te eten hebben... misschien of toch omdat er geen hek omheen staat?

de ontkenning dat het wilde dieren zijn.... waarom heeft het door de mens gefokte rund en paard de status van wild dier in de OVP en verder nergens? Omdat het beter past in het mooie smoesenboek dat steeds groter wordt om maar goed te praten wat er in de OVP gaande is?

hmmm de vrije partnerkeuze... schijnt een heel belangrijk iets te zijn voor de heren ecologen... maar hoe vrij is die partnerkeuze wanneer de meeste partners voor je ogen het loodje leggen? en hoe leuk is het opgroeien met familie als je veulen na een maand crepeert? Of je tante bezwijkt voor je neus?

en dan het vroeg reactief afschot weer gebruiken om te bewijzen dat er maar weinig dieren een natuurlijke dood sterven.

vraag me dan alleen af of die man zichzelf ook nog gelooft of toch stiekem s'avonds weddenschappen afsluit hoeveel zijn geneuzel geloven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:27

Bij een net geluid horen natuurlijk ook mooie plaatjes.

De graancirkels van Staatsbosbeheer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kan precies zien waar de paarden en koeien niet kunnen komen.
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig mogen ze wel paren met wie ze willen.

Afbeelding

Afbeelding

En een mooi bos.

Afbeelding

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:30

En dat moeten we een kans geven, prachtig artikel....

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:43

al ruim 14 jaar is het en drama @ jurassic park in de polder, verhongeren heet natuur. wie weet is de mensheid het volgende slachtoffer van net zo,n experiment. het zou niet mogen gebeuren in een welvarend land, niks natuur. iedereen achter een hek zonder vreten. echt te gek voor woorden dit :(

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:50

Het is onnodig wreed, en het dient geen enkel doel.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:04

Maar wat ik me dan afvraag. Er zijn nu dus 3000 grote grazers minder (even compleet los van hoe en wat), is dat niet enorm gunstig voor de overlevers? Dan hebben zij volgende winter iig minder concurrentie.

Het zal ongetwijfeld in de afgelopen 115 (?) Pagina's geschreven zijn, maar hoeveel grote grazers zouden er eigenlijk in de winter in dit gebied passen voor een redelijk evenwicht?

Voor de goede orde, ik praat niks goed. Maar ben benieuwd wat hier de (positieve) gevolgen van zijn of dat die er niet zijn?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:16

Volgens meerdere onderzoeken max 800 tot 1000 grazers.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 01:52

en bij de herten sterven eerst de mannetjes en de jongelingen en daarom zie je eigenlijk dat ieder jaar de overgebleven populatie zich verdubbeld.

Dan komen de gras etende ganzen voorbij en alles gaat weer zo'n beetje hemelen volgend jaar.

die graancirkels... het leefgebied van de grote grazers wordt alleen maar kleiner gemaakt.

en ja het is simpel en niet onnatuurlijk... als je geen eten krijgt ga je dood, natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 05:42

Malenka schreef:
Ik twijfel een beetje of ik het nog wel wil delen. Dus bij deze dan toch maar. Het is tegengeluid en een net stuk. Ook dat mag gehoord worden.

Thanks, fijn dat je het toch gedeeld hebt. Het is van die hoogleraar ecologie van het nieuws toch?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:07

Malenka schreef:

Goed stuk! En fijn om een fatsoenlijk inhoudelijk verhaal te horen ;) Bedankt voor het delen!

Om even te reageren op een vraag van een paar pagina's terug: ik plaats mezelf liever niet in een hokje "voor- of tegenstander", maar volg dit gebied met veel interesse. Er kunnen denk ik zeker nog verbeteringen aangebracht worden, maar ik ben vooralsnog niet tegen het huidige beleid als uitgangspunt.

Hier in dit topic reageren met een andere mening dan dat "het project mislukt is", en "dieren moedwillig worden uitgehongerd", is echter vragen om een hoop shit over je heen te krijgen, inclusief de bijbehorende haat pb's, en ik moet zeggen dat ik mijn tijd dan beter kan besteden en afhaak. :evaw:

Daarbij zijn er maar enkele posters die een goed beargumenteerd bericht plaatsen, waaronder Marie Anne en Safina, (jullie bedankt voor jullie volharding om steeds weer de nuance aan te brengen ;) ) en zijn de meeste berichten niet onderbouwd anders dan door negatief sentiment en een zeer selectief soort "dierenliefde".

Dus ja, hierbij: er zijn zeker mensen die er anders over denken en niet van mening zijn dat SBB "geen verstand heeft" en "onnodig dieren laat creperen". Als je dit andere geluid wil horen (en ik vraag me bij veel mensen af of dat zo is...) zal je er ook voor open moeten staan en moeten accepteren dat er mensen zijn die een andere mening hebben, zónder dat zij lijden aan een beperkte ontwikkeling van de geestvermogens, en daarnaast dat je zelf misschien niet de wijsheid in pacht hebt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-04-18 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:13

Marie_Anne schreef:
Malenka schreef:

Thanks, fijn dat je het toch gedeeld hebt. Het is van die hoogleraar ecologie van het nieuws toch?

Ik ben halverwege gestopt met lezen.
Ik zeg ook geen voedsel/medische hulp meer voor Afrika (en nog een aantal van dat soort landen)...wat daar gebeurd is gewoon natuur en zelfregulatie van het menselijk ras.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:17

Wat een diepzinnige vergelijking weer 8)7

Sterregoud: welk doel zou het moeten dienen? Is dierenleed wel geoorloofd wanneer mensen er baat bij hebben?

Iemand toevallig de keuringsdienst van waarde gezien gisteren? Over hoe vissen sterven, voor menselijke consumptie? Oh nee, dat is uiteraard off topic... :o?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:05

beert schreef:
Maar wat ik me dan afvraag. Er zijn nu dus 3000 grote grazers minder (even compleet los van hoe en wat), is dat niet enorm gunstig voor de overlevers? Dan hebben zij volgende winter iig minder concurrentie.

Het zal ongetwijfeld in de afgelopen 115 (?) Pagina's geschreven zijn, maar hoeveel grote grazers zouden er eigenlijk in de winter in dit gebied passen voor een redelijk evenwicht?

Voor de goede orde, ik praat niks goed. Maar ben benieuwd wat hier de (positieve) gevolgen van zijn of dat die er niet zijn?

Er zijn nog zon 2500 grote grazers over in het gebied op dit moment waarvan een deel zo ver heen dat het voeren/groei gras te laat is. Die sterven alsnog. Als er daar conservatief geschat 700 bij komen aan kalfjes en veulens, lopen er volgende winter weer zon 3200 dieren.

Kortom wat het op langere termijn betekent kan je nog niet zomaar zeggen, er blijft toch een hele hoge graasdruk op het gebied. Wellicht dat in de zomer er wat herstel kan optreden, maar komende winter wordt de boel alsnog volledig kaalgevreten.
En dat is dan dus niet zo gek anders dan in afgelopen jaren en het is de vraag waar dat toe leidt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:06

Cowgirl schreef:
Ik zeg ook geen voedsel/medische hulp meer voor Afrika (en nog een aantal van dat soort landen)...wat daar gebeurd is gewoon natuur en zelfregulatie van het menselijk ras.

Ben je daar wel eens geweest?
Zo zaligmakend is voedselhulp nou ook weer niet, er zijn daar boeren die keihard werken voor een oogst en net als ze die kunnen gaan verkopen word er een lading voedsel gedropt waardoor niemand meer hun oogst koopt en er dus ook nooit iets van een economie op poten gezet word.

Voedselhulp is prima hoor en vaak ook nodig maar niet zaligmakend.

Verder sluit ik me aan bij Nikass

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:11

randalinpony schreef:
beert schreef:

Er zijn nog zon 2500 grote grazers over in het gebied op dit moment waarvan een deel zo ver heen dat het voeren/groei gras te laat is. Die sterven alsnog. Als er daar conservatief geschat 700 bij komen aan kalfjes en veulens, lopen er volgende winter weer zon 3200 dieren.

Kortom wat het op langere termijn betekent kan je nog niet zomaar zeggen, er blijft toch een hele hoge graasdruk op het gebied. Wellicht dat in de zomer er wat herstel kan optreden, maar komende winter wordt de boel alsnog volledig kaalgevreten.
En dat is dan dus niet zo gek anders dan in afgelopen jaren en het is de vraag waar dat toe leidt.

Bedankt voor de antwoorden, helder. Het zal de druk iets verlichten voor volgend jaar dus, maar niets structureel oplossen. Al denk ik dat mede dankzij alle protesten het beleid ook wat meer onder de loep genomen zal worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:27

@beert: dat is wat ik hoop. Want ik denk dat het beheer met enkele aanpassingen, o.a. een structurele verlichting in de graasdruk en een betere uitvoer vervolgens van het reactieve beheer, weer een prachtig gebied kan worden en een hemel op aarde voor de grote grazers.

Nikass schreef:

Citaat:
Iemand toevallig de keuringsdienst van waarde gezien gisteren? Over hoe vissen sterven, voor menselijke consumptie? Oh nee, dat is uiteraard off topic... :o?

Het is inderdaad volledig off topic :Y) , maar: ja.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:45

Dit gebied kan prima als een soort reservaat voor grazers bestaan max 800 en zeer goed regulerend optreden en dan heb je een mooi project. Voordeel is geen lijden en een goed leven voor de dieren . Anticonceptie/alleen mannelijke of vrouwelijke dieren/ oplossingen genoeg om de druk niet te hoog op te laten lopen. En het argument dat het te duur is op deze manier is bullshit, 3000 dieren afschieten en afvoeren kost ook klauwen met geld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:05

Persoonlijk maakt de manier waarop me niet zo veel uit.
Wat mij irriteert is hoe ze wegkomen met de basis premisse van hun betoog; "de grazers die we hebben gekocht, en op ons stukje land hebben opgesloten hoeven we niet te verzorgen, en zijn we niet verantwoordelijk voor , want dat is natuur"

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:10

Ik heb niet het idee dat SBB zich niet verantwoordelijk voelt.. Alleen zien zij (of de provincie) een andere manier van uitting van die verantwoordelijkheid. Hun visie op paarden/herten/runderen houden is een andere visie.
Voor hun houdt het verzorgen in : afschieten voor het leven lijden wordt. Voor andere mensen houdt verzorging in (en dit is het complete andere kant van het spectrum, zit veel tussen): 's nachts op stal, elke 6 weken hoefsmid, jaarlijks tandarts/ostheopaat/fysiotherapeut.

@nikass, bij de mensen die goed beargumenteerde berichten schrijven ben je JewEmm vergeten (al is die volgens mij al vertrokken).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:13

Dat "schieten voor het lijden wordt" doen ze niet, anders was de populatie daar een fractie van wat hij nu is.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:35

Kuggur schreef:
Persoonlijk maakt de manier waarop me niet zo veel uit.
Wat mij irriteert is hoe ze wegkomen met de basis premisse van hun betoog; "de grazers die we hebben gekocht, en op ons stukje land hebben opgesloten hoeven we niet te verzorgen, en zijn we niet verantwoordelijk voor , want dat is natuur"

Dieren aangekocht, hekken eromheen ,en lekker een sausje van natuur eroverheen.

Drachtige dieren ergens plaatsen waar geen voer is voor ze, en dan moeten ze uitgeput aan hun bevalling beginnen. Veulens en kalfjes waar geen moedermelk voor is. :=
En dit nog goed l*llen onder het kopje natuur. Hoe bedenk je het ?