Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:50

randalinpony schreef:
Citaat:
De overgebleven dieren leven vooral in stress doordat hun veilige roedel is letterlijk is kapot geschoten.

Ja, dat zegt de Partij voor de Dieren.

Alleen wordt op de OVP de veilige roedel ook letterlijk kapot geschoten. Daar worden ook een hoop dieren afgeknald.
Dus wat is het verschil nu precies, behalve dat de dieren in de OVP eerst heel lang mogen verhongeren voor die kogel ze raakt.

Begrijp me goed, ik heb totaal niets tegen het beheren en beheersen van wild. Maar het argument is gewoon... raar.

Dat kan best dat die dat ook zeggen.
De OVP is vrij nieuw en het gaat niet goed.
Mijn mening is om de ellende dan niet nog groter te maken, door de Veluwe en OVP maar op één hoop te gooien door een verbinding te maken.
Maak van de OVP dan een mooi groot park met dieren in beheer.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-04-18 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:53

Was er al bang voor dat het zo uit de hand zou gaan lopen. Het liep op de FB pagina's al uit de hand. Zag zelfs een zak wortels liggen die ze willen voeren. Nog even en ze gaan met zakken brood komen en dergelijke net als eendjes voeren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:54

Citaat:
Watt voir nut heeft het die politieagenten voir van alles uit te maken? Vraag mij ook af of het bijdraagt aan het welzijn van de dieren, hysterisch schreeuwende mensen.

:') :') :') :') :') Je zou bijna medelijden met die hertjes krijgen. Maar volgens mij is het gebied 2000 hectare en kunnen ze gewoon weglopen bij krijsende horden?

Ik denk toch dat honger wat erger is dan een krijsend groepje mensen. ;)

Voor de agenten is het gewoon hun werk, maar die kunnen natuurlijk ook niets aan de situatie daar doen, dus dat is net zoiets zwaks als tegen de 18-jarige student van de klantenservice schelden. :Y)

Barbet, ja, dat zou het mooiste zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:59

randalinpony schreef:
3000 dode dieren.

Still counting.

Het reeele beeld is een kaalgevreten gebied, SBB die alleen maar bijvoert 'vanwege de publieke opinie' maar die luidkeels iets blijft raaskallen over een 'winterstand'.
Zonder dat voeren zouden er nog veel meer dieren omvallen. Maar dat is dus wel wat SBB wil!

Kortom, blijf vooral roepen dat er niets mis is daar.

Ik zie op de fotos die door Stichting grote grazers gemaakt zijn nogal wat karkassen en paarden met de heupbotten eruit.

Kennelijk is er dus wel, zoals door actievoerder al langer beweerd wordt, een verschil tussen de kuddes aan de rand van het gebied en die verderop waar het publiek niet bij mag komen?

Ik vond het wel opmerkelijk.

Kunnen die dieren wel vanuit het hart van het gebied naar de rand of is dat afgesloten?

Kan mij ook voorstellen dat sommige dieren al te ver heen waren waardoor het bijvoeren al te laat was. Die sterven nu alsnog ondanks eten, proces van versterven was dan al onomkeerbaar?

Momenteel krijgt ieder foto op Facebook verschrikte reacties maar idd zien niet alle dieren er echt slecht uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:01

randalinpony schreef:

Wie roept dan dat er niks mis is daar?

Citaat:
Ik zie op de fotos die door Stichting grote grazers gemaakt zijn nogal wat karkassen en paarden met de heupbotten eruit.

Kennelijk is er dus wel, zoals door actievoerder al langer beweerd wordt, een verschil tussen de kuddes aan de rand van het gebied en die verderop waar het publiek niet bij mag komen?

Ik vond het wel opmerkelijk.

Dit vind ik nou suggestief. ;) Zo waren er ook verhalen dat de oren werden afgesneden en verkocht als sleutelhangers omdat er dieren met door roofdieren afgevreten oren lagen. Je kunt op een gegeven moment overal iets slechts achter zoeken. En met wantrouwend zijn is op zich niks.mis. Maar ik zou zeggen: zoek het eerst uit in plaats van elke gedachte die in je opkomt over wat zou kunnen zijn gebeurd meteen te gaan roepen. Voor dat vage verhaal van die boswachter en die meneer Vera idem.

Citaat:
Ik ben wel blij dat steeds meer deskundigen zich uitspreken

Ik ook. En ik ben ook blij dat media verschillende zienswijzen belichten. Dat draagt bij aan een goede, inhoudelijke discussie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:04

randalinpony schreef:
Voor de agenten is het gewoon hun werk, maar die kunnen natuurlijk ook niets aan de situatie daar doen, dus dat is net zoiets zwaks als tegen de 18-jarige student van de klantenservice schelden. :Y)

Dat vind ik ook idioot :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:21

Na het zien van ettelijke foto's van uitgemergelde en dode dieren, en na het zien van luchtopnamen van velden bezaaid met kadavers, kan ik niet anders dan concluderen dat het helemaal niet meevalt met de conditie van de dieren.

Nu kun je stellen dat die foto's de excessen laten zien, maar na telling blijken ruim 3.000 van de 5.200 dieren inmiddels dood.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:26

Nu kwam het probleem daar tenminste op het journaal.Het is toch een ongelooflijk schandaal en je reinste dierenmishandeling om opgesloten dieren zomaar te laten verhongeren.Nee,dat is geen natuur maar menselijk onbenul en\of wreedheid.Een bitter schandaal en ik ben de actievoerders dankbaar die iets proberen te doen.En heel normaal dat die emotioneel zijn. Ik vind het eerder abnormaal dat anderen deze ellendige situatie emotieloos en met zog. wetenschappelijk gezever kunnen aanzien.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:57

Wat mij zo verbaast is dat SBB nog steeds doet alsof haar neus bloedt. Alsof er niets aan de hand is.
Van de ruim 5000 dieren zijn er nu ongeveer 3000 dood, door de honger.

Onvoorstelbaar, dat een organisatie blijft doen alsof dit oké is, om zoveel dieren maandenlang honger te laten lijden. En dan de kogel, zogenaamd vroeg reactief, nou zou vroeg was het niet.
Ik heb al heel wat dieren gezien met uitstekende heupbotten. Dat dit gewoon echt lijden is, wat juist verlengd wordt door het beheer, dat kwartje valt maar niet.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:24

Maar hoeveel mensen lezen opiniestukken, in het gewone nieuws staat alleen wat sbb zegt over hoe goed het gaat en dat de dieren het wel goed hebben.

Niet dat er 2000!! dieren zijn overleden, hoe kun je zeggen dat het meevalt als er op zo een klein plekje zo een grote dierensterfte is.

Verder vind ik het wel heel ruw van de politie. Mensen nog een boks geven als ze al gearresteerd zijn. Dat kloppen met hun stokken.... ik ben wel geschrokken van dat nos filmpje.

Niet dat ik het super idioten vind om zo een rustige betoging te verstoken en mag een grote straf op staan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:00

Het is niet mijn manier van aktie voeren. Maar ik vind niks doen eigenlijk nog het ergste. Al vele jaren proberen mensen door die enorme plaat voor de kop bij SBB door te breken. Sommigen weten gewoon geen andere manier meer. En blijkbaar werkt het toch. Want door de bedreigingen en de acties is de discussie dit jaar toch langer in het nieuws dan andere jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:15

randalinpony schreef:
Safina schreef:
Ik zie onder de foto's van actiegroepen anders ook aardig wat foto s waar geen verhongerde dieren op staan. Niet alle dieren zijn blijkbaar zwaar ondervoed. De vraag is dan: wat is de realiteit? Wat is een reëel beeld?

3000 dode dieren.

Still counting.

Het reeele beeld is een kaalgevreten gebied, SBB die alleen maar bijvoert 'vanwege de publieke opinie' maar die luidkeels iets blijft raaskallen over een 'winterstand'.
Zonder dat voeren zouden er nog veel meer dieren omvallen. Maar dat is dus wel wat SBB wil!

Volgens mij zijn hier in het topic maar weinig/geen mensen die roepen dat er niets mis is daar. Maar als je hier niet meegaat met de hetze tegen SBB ben je direct voorstander van het huidige beleid. Inclusief rare haat-pb's :').

Er wordt al gewerkt aan nieuw beleid, de commissie van Geel gaat in april met een voorstel voor een beleidskader komen.
De provincie is bezig geweest van alles in kaart te brengen sinds het van het Rijk is overgeheveld. Laten we gewoon eerst eens afwachten wat er straks uit die commissie komt.

Prima dat mensen intussen actie voeren om gehoord te worden, maar dat kan ook gewoon netjes, zonder dat de politie hoeft in te grijpen.

Volgens mij zijn de diverse actiegroepen en tegenstanders het ook helemaal niet eens over wat er nu zou moeten gebeuren. De een wil alles afschieten en de ander wil alles redden, en alles daar tussen in.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:49

Het gaat niet eens zo zeer om sbb, het grotere plaatje omvat meerdere belanghebbenden, die onderlinge banden hebben. Ik heb het idee dat 't de bedoeling is om op deze manier alsnog die verbinding er door te drukken. (boy, do I sound like a conspiracy nut :))

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:57

Hoeveel van jullie discussievoerders waren er gisteren nou werkelijk zelf bij?

Ik vrees nog geen 5.
Ik was er wel.

Geloof me: wat NOS enzo hierover schrijven.... zo was het echt niet. Het was helemaal niet hysterisch of dramatisch en er is helemaal niets kapot gegaan, anders dan wat sluitmateriaal op een tijdelijk dranghek. De politie was agressief en er stonden enkele van die blauwe fanaten bij die wel heel graag met die wapenstok wilden slaan. Dat soort mannetjes heb je.
Er waren ook vele agenten die ons gemeenschappelijke gedachtengoed juist steunden, maar in opdracht van de provincie wel het voeren moesten stoppen. De demonstranten wilden dieren voeren en verder niets. Moet je als overheid daar nou zo agressief de stop op zetten?

Ik snap werkelijk niet waarom er hier al 111 pagina's theoretisch ge-ouwe-piept wordt. Echt niet. Wat een prietpraat. Ben je het er mee eens wat daar gebeurd, shame on you. Ben je het er ook niet mee eens wat daar gebeurd, doe iets meer dan zo makkelijk op bokt mee-praten.

Zo zwart wit is het inmiddels. Wat op dat Oostvaardersplassen Doodvaardersplassen Verstervingskamp gebeurt, moet stoppen. Hoe dan ook.
En daarom ben ik wel blij met alle media-aandacht. Hoe bespottelijk ze de demonstratie ook proberen weg te zetten. Het gaat erom dat er aandacht voor is. Dat is beter dan het doodzwijgen dat er gedurende de hele maand maart is gebeurd.

Verder haak ik werkelijk af uit dit topic. Ik vind het zo'n uit-de-nek-gezwam-topic.
Dit is geen kwestie van "welk voer is beter" of "alles moet gered worden".
Dieren laten uithongeren en versterven hoort niet in Nederland. Dikke Punt. Er is geen enkele drogreden waarmee dat goed te praten is. Het is een ethische kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:35

Furrow schreef:
Maar hoeveel mensen lezen opiniestukken, in het gewone nieuws staat alleen wat sbb zegt over hoe goed het gaat en dat de dieren het wel goed hebben.

Niet dat er 2000!! dieren zijn overleden, hoe kun je zeggen dat het meevalt als er op zo een klein plekje zo een grote dierensterfte is.

Het "gewone" nieuws zegt helemaal niet alleen wat sbb zegt en hoe goed het er gaat. Hoe kom je daarbij?

Nu.nl heeft van alles over OVP, Rtl ook, Hart van Nederland. Er is nog veel meer, maar dit is toch echt heel toegankelijk voor mensen die geen opiniestukken willen of kunnen lezen.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... gestorven/
https://www.nu.nl/tag/oostvaardersplassen
https://www.rtlnieuws.nl/tags/onderwerp ... ersplassen

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:40

Dees schreef:

Ik vrees nog geen 5.
Ik was er wel.

Geloof me: wat NOS enzo hierover schrijven.... zo was het echt niet. Het was helemaal niet hysterisch of dramatisch en er is helemaal niets kapot gegaan, anders dan wat sluitmateriaal op een tijdelijk dranghek. De politie was agressief en er stonden enkele van die blauwe fanaten bij die wel heel graag met die wapenstok wilden slaan. Dat soort mannetjes heb je.
Er waren ook vele agenten die ons gemeenschappelijke gedachtengoed juist steunden, maar in opdracht van de provincie wel het voeren moesten stoppen. De demonstranten wilden dieren voeren en verder niets. Moet je als overheid daar nou zo agressief de stop op zetten?

Ik snap werkelijk niet waarom er hier al 111 pagina's theoretisch ge-ouwe-piept wordt. Echt niet. Wat een prietpraat. Ben je het er mee eens wat daar gebeurd, shame on you. Ben je het er ook niet mee eens wat daar gebeurd, doe iets meer dan zo makkelijk op bokt mee-praten.

Zo zwart wit is het inmiddels. Wat op dat Oostvaardersplassen Doodvaardersplassen Verstervingskamp gebeurt, moet stoppen. Hoe dan ook.
En daarom ben ik wel blij met alle media-aandacht. Hoe bespottelijk ze de demonstratie ook proberen weg te zetten. Het gaat erom dat er aandacht voor is. Dat is beter dan het doodzwijgen dat er gedurende de hele maand maart is gebeurd.

Verder haak ik werkelijk af uit dit topic. Ik vind het zo'n uit-de-nek-gezwam-topic.
Dieren laten uithongeren en versterven hoort niet in Nederland. Dikke Punt. Er is geen enkele drogreden waarmee dat goed te praten is. Het is een ethische kwestie.

Helemaal met je eens!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 16:51

Niet mee eens, besluiten worden niet genomen onder druk van een demonstratie van een handjevol boze mensen in the middle of nowhere.

Er is gewoon nog geen goede mediastrategie, geen politieke strategie. Dat soort dingen zijn echt belangrijk. Moet er wel aan toevoegen dat ik meerdere mensen ken die wel naar de eerdere demonstraties zijn gegaan, ik heb dat niet gedaan om bovengenoemde reden en omdat ik gewoon een non-demonstrant in hart en nieren ben. ;)

Wat niet wil zeggen dat ik alleen maar ach en wee roep vanachter m'n pc en alleen voor eigen parochie preek. Toevallig kom ik via via nog wel eens in online-groepen terecht met voorstanders van het huidige beleid, waaronder ecologen, biologen en boswachters. Daar doe ik dan echt mijn zegje wel, ook een vorm van protest.

loriene

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:03

Ik ben een heel nuchter persoon maar snap niet dat er voorstanders zijn die dit allemaal goedkeuren!
Dit is gewoon moedwillig dieren laten verhongeren.
Al die zg dierenorganisatie`s zeggen dat ze opkomen voor verwaarloosde in de steek gelaten dieren!
Waar zijn die nu?
Denk dat dit te moeilijk voor hun wordt.
Burgers en boeren zijn een gemakkelijke prooi voor hen!
Is niet zo ingewikkeld.

yavne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:22

Dees schreef:
Ze schieten pas af als ze al creperend op de grond liggen van de honger, niet meer in staat om weg te lopen. Dat soort afschieten zie ik toch echt als "omgekomen van de honger".

Ik hoop toch zo dat die Commissie Van Geel deze zomer gaat besluiten dat dit gebied max 100 grote grazers mag bevatten en meer niet. Laat het maar weer mooi vogeltjes-land worden.

Al 9 jaar verhongeren ze daar op een gebied wat ongeschikt is voor winterbeweiding, waar zijn al die dierenvrienden dan

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:29

Ben het deels met Dees eens maar hoe vaak de tranen mij ook in de ogen springen bij het zien van foto's en filmpjes ga ik daar niet staan.
Ik heb respect voor de mensen die daadwerkelijk een plan hebben en deze ook uit voeren zoals bijvoorbeeld de mensen uit Limburg die snachts gingen voeren..
Ik heb geen respect voor hysterische, middelbare dames of uitgerangeerde BNers die daar achterlijk staan te schreeuwen of steeds het hekje over klimmen om maar sensatie te maken en de mensen van SBB belachelijk maken! En ja dat is wat ik het meest voorbij zie komen op een FB pagina om nog maar te zwijgen van de domme uitspraken die daar gedaan worden door mensen met 0 verstand van verzorgen van grote grazers.
Nee daar wil ik niet tussen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:42

Marie_Anne schreef:
Volgens mij zijn hier in het topic maar weinig/geen mensen die roepen dat er niets mis is daar. Maar als je hier niet meegaat met de hetze tegen SBB ben je direct voorstander van het huidige beleid. Inclusief rare haat-pb's :').

Oh echt, haatPB's? :') Ik heb wel al een paar keer in dit topic gevraagd wie dat dan toch zijn, die voorstanders van het beleid dat daar nu gevoerd wordt. Maar het blijft verdacht stil. Bij deze nog maar een keer de oproep of de inmiddels veelbesproken voorstanders in dit topic zich willen melden. :D

Citaat:
Er wordt al gewerkt aan nieuw beleid, de commissie van Geel gaat in april met een voorstel voor een beleidskader komen.
De provincie is bezig geweest van alles in kaart te brengen sinds het van het Rijk is overgeheveld. Laten we gewoon eerst eens afwachten wat er straks uit die commissie komt.

Ik vind wel dat dat lang duurt. Als je voor volgende winter iets structureel wilt veranderen aan de situatie, dan kijkt me dat je dat ze niet al te lang moeten wachten met actie ondernemen.

Citaat:
Volgens mij zijn de diverse actiegroepen en tegenstanders het ook helemaal niet eens over wat er nu zou moeten gebeuren. De een wil alles afschieten en de ander wil alles redden, en alles daar tussen in.

Ik denk ook dat dat het grote probleem is. Ze weten allemaal wel heel goed wat ze niet willen en dat is hoe het nu gaat. Maar daar blijft de plaat hangen. Om echt voor verandering te zorgen zal men ook moeten komen met een doordacht, acceptabel en uitvoerbaar voorstel van hoe het verder moet. Maar daar hoor je die actiegroepen niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:44

Dees schreef:

Ik vrees nog geen 5.
Ik was er wel.

Je bevestigt hier voor mij alleen maar het beeld dat ik van veel actievoerders heb.

Jij zet je nu hier voor in, prima als jij dat nodig acht. Maar niet iedereen deelt jouw mening dat het "inmiddels zo zwart-wit is", anderen kunnen daar toch wat meer grijstinten zien.

En een ander kan zich weer voor iets anders inzetten, waar jij dan weer niet de barricades voor op wil. Er is nog veel meer leed en onrecht hoor.

Je hebt zelf trouwens ook gewoon 2 pagina's in dit topic mee geprietpraat en uit je nek gezwamd. Of zijn jouw eigen bijdrages aan dit topic zoveel waardevoller dan die van alle anderen omdat je daar hebt staan demonstreren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:53

safina schreef:
Marie_Anne schreef:

Oh echt, haatPB's? :')
Ja joh, met kotsende smileys en wel! :r *\o/*
safina schreef:
Citaat:

Ik vind wel dat dat lang duurt. Als je voor volgende winter iets structureel wilt veranderen aan de situatie, dan kijkt me dat je dat ze niet al te lang moeten wachten met actie ondernemen.

Lijkt mij ook. Is nu weer uitgesteld tot 25 april zag ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:07

Marie_Anne schreef:
safina schreef:

Oh echt, haatPB's? :')
Ja joh, met kotsende smileys en wel! :r *\o/*

Oh wauw, kotsende smiley, dat zijn de echte. _/-\o_ :')
Citaat:
safina schreef:

Lijkt mij ook. Is nu weer uitgesteld tot 25 april zag ik.

Des te belangrijker is het dat er nu wat concrete voorstellen ontwikkeld worden over hoe het verder moet. Dan heb je als actievoerders ook een onderhandelingspositie. Die positie heb je niet als je geen duidelijke en gedragen visie hebt over hoe je het geregeld wilt hebben in de toekomst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:43

Popstra schreef:
Ik heb geen respect voor hysterische, middelbare dames of uitgerangeerde BNers die daar achterlijk staan te schreeuwen of steeds het hekje over klimmen om maar sensatie te maken en de mensen van SBB belachelijk maken! En ja dat is wat ik het meest voorbij zie komen op een FB pagina om nog maar te zwijgen van de domme uitspraken die daar gedaan worden door mensen met 0 verstand van verzorgen van grote grazers.
Nee daar wil ik niet tussen staan.

Daar wil ik inderdaad ook niet tussen staan.
Wil ook niet schelden of schreeuwen naar boswachters of politieagenten. Noch wil ik zielige dieren aaien en/of ermee op de foto. Het idee om dieren mee te nemen stoot mij ook af. Dieren die zoveel ruimte en vrijheid gewend zijn moet je niet meenemen.

Ben ook niet gevoelig voor trauma's bij het horen van een geweer wetende Dat verder op een dier wordt afgeschoten. Dat schot betekend ook het einde van een lijdensweg.