Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Re: Verhitte welzijnsdiscussie tussen Van Grunsven en Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:27

Zeeuwtje68 schreef:
Norway_girl schreef:

Reageer eens ff wat rustiger in eerste instantie. Dat word hier helemaal niet gezegd. En verder is dit gewoon jouw mening en die was net al duidelijk genoeg.

Dan heb je mij nog niet kwaad gezien. Vind niet dat ik vreselijk erg reageer hoor!
Vind alleen niet dat een paard de dupe moet worden van een ruiter die niet vriendelijk rijd of traint!
Daar maak ik mij erg druk om! Dat een paard of een dier de dupe is van een mens die hogerop wil komen.

Daar kan je je dan druk over maken, maar daar heb je toch jezelf alleen maar mee, je verandert er echt niets aan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:30

Dan heb je mij nog niet kwaad gezien. Vind niet dat ik vreselijk erg reageer hoor!
Vind alleen niet dat een paard de dupe moet worden van een ruiter die niet vriendelijk rijd of traint!
Daar maak ik mij erg druk om! Dat een paard of een dier de dupe is van een mens die hogerop wil komen.[/quote]

Daar kan je je dan druk over maken, maar daar heb je toch jezelf alleen maar mee, je verandert er echt niets aan.[/quote]

Of te wel ik kan beter mijn mond houden want het gebeurd toch wel?
Geloof niet dat dat werkt voor mij hoor!

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:31

De brievenwisseling tussen Sjef en Ulrike, ik vind dat hun alleen maar tegenwering geven Sjef van ja maar wij presteren etc, en die argumenten draagt casperrrrr ook aan

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:31

Zeeuwtje68 schreef:
Daar maak ik mij erg druk om! Dat een paard of een dier de dupe is van een mens die hogerop wil komen.

Daar kan je je dan druk over maken, maar daar heb je toch jezelf alleen maar mee, je verandert er echt niets aan.[/quote]

Geloof niet dat dat werkt voor mij hoor![/quote]

Geloof echt dat je spoken ziet, want dat zeg ik helemaal niet. Je kan jezelf druk maken, maar daar schiet je niets mee op, Anky ligt daar niet wakker van en zolang er geen algehele stop voor de rollkur tegeroepen word zal Anky haar methode ook echt niet aan gaan passen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:33

Zeeuwtje68 schreef:

Geloof niet dat dat werkt voor mij hoor![/quote]

Alsof ze omdat jij zo hoog van de toren blaast, naar jou luisteren.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:34

Dit word spannend!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:37

AmmieJ_ schreef:
Dit word spannend!

Waarom?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:41

Dat vroeg ik mij ook af Nagelbijten / Gniffelen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:41

Zeeuwtje, ik heb ook moeite met bepaalde aspecten van de huidige manier van dressuur beoefenen op alle!! niveaus. Ik ben Bixiejury en zelfs daar zie ik al kinderen rondrijden dat ik eigenlijk niet weet hoe ik het moet aanpakken. Kleine meisjes van een jaar of 6 die gericht hun shetje afrossen of het bit tussen zijn oren trekken. Als ik daar voorzichtig iets van zeg tijdens mijn educatieve praatje dan flippen de ouders waar ik mij mee bemoei of krijg ik grove beledigingen naar mijn hoofd. Bixieproeven zijn ontwikkelt om kinderen met plezier wedstrijdjes te laten rijden en de ouders maken er bijna olympische toestanden van.

Het grootste probleem is een mentaliteitsprobleem. Alles moet beter/sneller/hoger en alles moet daarvoor wijken want men ontleent status aan klasseringen en winstpunten. Mensen rijden met onrealistische ambities rond en dan kan teleurstelling niet uitblijven. Dan krijg je de situatie dat mensen zich in trainingsmethoden gaan verschansen die eigenlijk niet voor hun ontwikkeld zijn ipv zich te richten op een passende oplossing. De oplossing is denk ik het instrctiegevend kader beter op te leiden om op deze ontwikkeling in te springen en voor kandidaatinstructeurs minder waarde te hechten aan eventuele klasseringen en meer te werken aan een positief probleemoplossende lesgeefmethode. Ik ben de laatste jaren niet erg onder de indruk van mensen die van de ORUN afkomen. Het zijn vaak redelijk hoog geklasseerde ruiters die niet met mensen en hun teleurstellingen/onzekerheden/frustraties kunnen omgaan.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:44

Als iedereen maar ja en amen zegt dan veranderd er idd nooit iets toch?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:46

Zeeuwtje68 schreef:

Niet iedereen wil ja en amen zeggen. Dat is het probleem, er zijn teveel meningsverschillen om tot een oplossing te komen, die voor bijde partijen eerlijk is en werkt.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:46

Zeeuwtje68 schreef:

nee klopt....maar misschien moet er ook niets veranderen. En trouwens zolang het in de ogen van die mensen goed is, gaan ze er mee door. En ik vind het ok..In mijn ogen lijden de paarden niet.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:00

daniella74 schreef:
Zeeuwtje, ik heb ook moeite met bepaalde aspecten van de huidige manier van dressuur beoefenen op alle!! niveaus. Ik ben Bixiejury en zelfs daar zie ik al kinderen rondrijden dat ik eigenlijk niet weet hoe ik het moet aanpakken. Kleine meisjes van een jaar of 6 die gericht hun shetje afrossen of het bit tussen zijn oren trekken. Als ik daar voorzichtig iets van zeg tijdens mijn educatieve praatje dan flippen de ouders waar ik mij mee bemoei of krijg ik grove beledigingen naar mijn hoofd. Bixieproeven zijn ontwikkelt om kinderen met plezier wedstrijdjes te laten rijden en de ouders maken er bijna olympische toestanden van.

Het grootste probleem is een mentaliteitsprobleem. Alles moet beter/sneller/hoger en alles moet daarvoor wijken want men ontleent status aan klasseringen en winstpunten. Mensen rijden met onrealistische ambities rond en dan kan teleurstelling niet uitblijven. Dan krijg je de situatie dat mensen zich in trainingsmethoden gaan verschansen die eigenlijk niet voor hun ontwikkeld zijn ipv zich te richten op een passende oplossing. De oplossing is denk ik het instrctiegevend kader beter op te leiden om op deze ontwikkeling in te springen en voor kandidaatinstructeurs minder waarde te hechten aan eventuele klasseringen en meer te werken aan een positief probleemoplossende lesgeefmethode. Ik ben de laatste jaren niet erg onder de indruk van mensen die van de ORUN afkomen. Het zijn vaak redelijk hoog geklasseerde ruiters die niet met mensen en hun teleurstellingen/onzekerheden/frustraties kunnen omgaan.

Je hebt helemaal gelijk hier begint het mee!
Ouders denken dat het zo hoort door hun voorbeelden!
En bij de kids word het er ingestampt!
En de paarden ach het zijn maar paarden!
Die moeten gewoon luisteren, zoniet dan maar voelen bah!!!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:17

ik wil graag de defenitie horen van goed, en fout..

Anky =
Voorn=

????

dat was wat deze discussie startte...

maar nu?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:18

Dat is het hele punt Rana, die definitie bestaat niet....

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:34

Er is een ding wat ik niet begrijp in deze discussie. De duitsers zijn vele jaren voor Anky al begonnen met het trainen met de rolkur. Nu Anky zo succesvol is geworden is er voornamelijk van Duitse kant de kritiek gekomen dat haar trainingmethoden niet paardvriendelijk zouden zijn. Sindsdien heeft iedereen er telkens discussies over. Waar waren die discussies en internetfilmpjes voordat het geklaag begon.

Ik neem aan dat ze al langer zo reed voordat men begon te klagen. Had de kritiek er niet geweest hadden dan al die mensen die de training van Anky zo schadelijk vinden dat dan ook gevonden.
Degene die nu zeggen dat ze de manier van trainen walgelijk vinden, hadden jullie die mening ook gehad als er nooit een discussie over was geweest. Gewoon puur gebaseerd op basis van wat je ziet.

Dat de FEI de methode niet nadrukkelijk goedkeurt of afkeurt maar het op deze manier brengt is in mijn ogen puur politiek. Ze willen zowel de duitsers als de nederlanders niet afvallen. Duitsland is toch een groot paardensportland waar ze liever geen ruzie mee willen.

Dat Anky op landelijk en nationaal niveau telkens met verschillende paarden rijdt lijkt mij ook logisch. Ze moet toch kijken welk paard de potentie heeft om verder te komen en tevens zijn ze toch ook een handelsstal.

Ik durf niet 100% te stellen dat de door haar gebruikte methode zo verkeerd is. Tevens kan ik ook niet 100% zeggen dat die wel goed is. En mij lijkt dat zolang er geen uitsluitend onderzoek is niemand dat ook kan doen.

Heel de discussie dat ze niet op haar eigen paarden de prijsuitreiking wil doen omdat ze bang is en dat dat betekent dat ze geen goede verstandhouding heeft met het paard vind ik helemaal onzin. Als je paard op zoiets heftig reageert, wta is dan het verstandigste, je paard er elke keer aan blootstellen of juist de beslissing nemen om dat niet te doen wat zowel voor jou als je paard prettiger is.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:36

Toen Anky een bedreiging voor Duitsland werd begon Duitsland te zeiken naar mijn idee. Of heb ik dit nu helemaal fout? Maar wat ik weet is dat Anky en Isabell dikke maatjes waren, maar dat dat nu ook water en vuur is samen. Dus dat zegt mij genoeg.
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 09-07-08 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:38

Nou inderdaad, het is voor een groot gedeelte pure jaloezie, het blijft ellelange discussie .

Maar als de FEI, KNHS, of zelfs de kamer, welke zich er nu ook mee gaan bemoeien, de defenitie van goed en kwaad niet kunnen op helderen voor zijn/haar ruiters, word het een onbegonnen zaak. Sigaar

Hoofd en ham vraag van het alles is, waarom krijgt een amazone en haar trainer olimpisch goud? Blond

Dat is de eind prestatie van alle, het eind doel van gymnatisering , die waarschijnlijk in de loop van de jaren tot een steeds hoger level getild zal worden zover het paard en het menselijk lichaam dit toe zal laten.

Erg verwarrend, want het eindresultaat is toch écht een gezond, bijzonder athletisch, en allerminst apatisch uitstralend dier. ( Neem sallie en bonnie Knipoog )

Wat is dan fout?

Is het dan niet kwader om een paard doelloos over hoge hindernissen te laten springen? De achterhand kan ook sterker worden gemaakt in de dressuur. Of voor de kar... Maar die hindernissen is meer een menselijk spel waar de dressuur meer het body building is met een goed gewenst resultaat. Gymnastisering.

(Val het springen niet aan hoor maar dit is de vergelijking welke je krijgt op het moment dat je dezelfde vergelijking van de dressuur ernaast legt. natuurlijk moet er voor het springen een meer dan goede dressuur basis zijn, en natuurlijk is het niet zoals ik het hier boven stel maar ga dit gehele disscussiepunt eens aan een here Balkenende voor leggen. Dit zou zijn reactie kunnen zijn.)

Eindeloos... en wat moet er mee bereikt worden? Een vriendelijker geheel.... Maar als je de wortel van de boom niet eens kan vinden hoe wil je hem dan kappen zonder dat hij terug groeit?

zucht...

zo moeilijk

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:39

Denk niet dat Balkenende daarmee zou komen, zoveel verstand van paarden heeft die volgens mij niet Knipoog

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:41

hihi nee waarschijnlijk niet nee maar het zal als de kamer zich er in blijft mengen niet de grootste sport, paarden, gedrag, enz kenner zijn welke er rond loopt. Het is gewoon heel er jammer dat deze dingen altijd op komen waaien als de spelen eraan komen....

toevallig toevallig....

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:42

Blue_Eyes schreef:
Denk niet dat Balkenende daarmee zou komen, zoveel verstand van paarden heeft die volgens mij niet Knipoog

wel een beetje zo een gebit...

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:44

Als de kamer zich er werkelijk in gaat mengen slaat bij mij de stop echt door. Maar zover gaat het niet echt komen heb ik het idee, althans niet nu. Maar ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren tijdens het OL, want reken maar dat er vuil gespoten gaat worden. En ik heb zo het idee dat het geen goud word voor ons NL dit jaar. Maar dat zijn puur gevoelens hoor Nagelbijten / Gniffelen

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:44

Weet iemand of dit het hele bericht is wat in de paardenkrant staat?? Of is het maar een stukje ervan?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:46

Maar het zou wel een keihard stunt zijn als het wel gebeurde hahahahaha!!

Dan ga IK toeterend de straat op en verzamelen we met zn alle op de dam met vlaggen van salinero... *fantasie slaat iets op hol, komt zo wel weer goed...* tis net voebal Clown

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:06

Rana schreef:
Maar het zou wel een keihard stunt zijn als het wel gebeurde hahahahaha!!

Dan ga IK toeterend de straat op en verzamelen we met zn alle op de dam met vlaggen van salinero... *fantasie slaat iets op hol, komt zo wel weer goed...* tis net voebal Clown

Haha, mijn fantasie begint ook aardig toe te nemen, ik ga zo mijn lekkere bed opzoeken en morgen mijn nieuwe bakzand maar weer verdelen Clown

Maar als de paardensport net zo word als het voetbal hoeft het voor mij niet meer, hahaha Knipoog Tong uitsteken