Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Omstreden trainingsmethode paarden is 'mentale mishandeling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:12

Eiber, ik weet dat ze bij Bartels wel degelijk dingen als 'applaustraining' etc. doen. Lijkt me stug dat ze dat bij Anky niet doen. Ik denk dat een deel van dat halthoudprobleem ook niet zo zeer voortkomt uit 'angst voor applaus' oid eigenlijk. Sali heeft al zo veel gezien... Maar die paarden moeten er zo scherp aanstaan. Iets totaal anders, maar ik merk het zelfs bij mijn paard. Ik ben heel veel bezig geweest om die scherp aan het been te hebben (en dat is nog geen fractie van hoe een GPruiter ze wil hebben) en dat maakt in combinatie met wat voorjaarsperikelen oid dat ik er zondag naast lag zodra ik er een keer met mijn been aankwam en gisteren zat ik op zo'n dribbelgeit. Iedere beweging van mijn been of verschuiving van het gewicht leverde een paard op dat reageerde: 'Moet ik gaan? Moet ik gaan?' Met dingen als dat halthouden komt dat er natuurlijk ontzettend uit naar voren. Paard topscherp en DAN het applaus erop en het paard wat bij elke wedstrijd die bevestiging weer krijgt. Moeilijk af te leren denk ik.

lautjebbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:31

eiber schreef:
lautjebbb schreef:
Ik vind dat inderdaad niet erg vreemd. Meestal zit er behoorlijk wat publiek die compleet uit zijn dak gaat zodra Anky aanstalten maakt om af te groeten en tijdens een wedstrijd bouw je nou eenmaal meer spanning op dan thuis bij de training. Thuis staat Salinero perfect stil...

Kijk, hier raak je nu juist het punt waarvan ik vind dat topruiters te weinig aandacht voor hebben.
Zij trainen en trainen en trainen het fysiek, tot in alle details, maken hun paard lenig, sterk, atletisch.
Bedienen zich daarbij van alle denkbare en ondenkbare technieken.
Maar een paard is meer dan alleen een lijf: er zit een heel levend wezen onder het zadel, met zijn eigen beleving van de werkelijkheid, een prooidier dat geprogrammeerd is om te vluchten bij gevaar.
En over wat dat dier denkt, als hij geconfronteerd wordt met een arena die vol zit met honderden roofdieren (de wedstrijdring dus), daar gaan ze aan voorbij.
Waarom wordt daar geen trainingstijd in gestoken?
Waarom beseft men niet dat een paard dat geleerd heeft om te gaan met dergelijke spanning, een veel betere (en in ieder geval veel eerlijkere naar het paard toe) prestatie kan leveren?
Iedereen zou volgens mij moeite moeten doen zijn paard op 4 fronten te verbeteren: kalmer maken,slimmer maken,moediger maken en atletischer maken.
Let wel: 3 van de 4 aspecten hebben met het geestelijk welzijn te maken!!!!!!!!!

Het is nou eenmaal niet mogelijk om te meten wat een dier denkt, dit is nog nooit iemand gelukt en er bestaan grote meningsverschillen binnen de wetenschappelijke wereld over de mate van het denkvermogen van welk dier dan ook. Zo is er ook een theorie dat dieren geen denkvermogen of een mening hebben maar alles puur instinctief doen, en paarden doen wat wij van ze vragen omdat wij hun leider zijn. Je hebt het over een prooidier maar het paard zoals wij het houden is natuurlijk geen prooidier meer, er is namelijk geen natuurlijke vijand, een vluchtdier is het wel nog steeds. De 4 punten die je aanhaalt zijn juist voor topruiters van groot belang en er wordt wel degelijk veel aandacht aan besteedt.

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:53

Mee eens!
Ik denk juist dat topsporters bijna alleen maar bezig zijn met deze 4 punten, vooral het atletisch maken. Je wilt op den duur zo veel mogelijk bereiken met zo min mogelijk hulpen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:01

"Het is nou eenmaal niet mogelijk om te meten wat een dier denkt, dit is nog nooit iemand gelukt en er bestaan grote meningsverschillen binnen de wetenschappelijke wereld over de mate van het denkvermogen van welk dier dan ook. Zo is er ook een theorie dat dieren geen denkvermogen of een mening hebben maar alles puur instinctief doen, en paarden doen wat wij van ze vragen omdat wij hun leider zijn. Je hebt het over een prooidier maar het paard zoals wij het houden is natuurlijk geen prooidier meer, er is namelijk geen natuurlijke vijand, een vluchtdier is het wel nog steeds. De 4 punten die je aanhaalt zijn juist voor topruiters van groot belang en er wordt wel degelijk veel aandacht aan besteedt.[/"

@Lautjebb: Misschien kun je me een voorbeeld, of meerdere, geven van de manier waarop paardensporters hun paarden kalmer, slimmer en moediger maken?
Over het atletische gedeelte zijn al boeken vol geschreven, maar naar die andere dingen ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:06

Lisannaaa schreef:
Mee eens!
Ik denk juist dat topsporters bijna alleen maar bezig zijn met deze 4 punten, vooral het atletisch maken. Je wilt op den duur zo veel mogelijk bereiken met zo min mogelijk hulpen.

Precies: zoals ik al schreef: de africhting is niet in balans, omdat het accent voor 70-80 %, en misschien zelfs wel bij sommigen voor 90 %, op het fysiek trainen ligt.
Ik herhaal nogmaals dat als een paard eerst/ook geestelijk "getraind" wordt, er minder problemen zullen zijn bij de fysieke training.
Leer je paard meedenken ipv. meewerken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:12

Op pagina 40 van Bewuster Paardrijden zijn ze bij Bartels ism Voest bezig met Nurejev applaustraining te geven.

Ik weet dat ook Laurens van Lieren probeert Ollright makker te maken voor externe omstandigheden maar niet op welke manier.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:12

Eibel, wat versta jij onder psychische training?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:34

Urielle schreef:
Op pagina 40 van Bewuster Paardrijden zijn ze bij Bartels ism Voest bezig met Nurejev applaustraining te geven.

Ik weet dat ook Laurens van Lieren probeert Ollright makker te maken voor externe omstandigheden maar niet op welke manier.

Ja, dat voorbeeld kende ik al.
Ik heb ook al eerder geschreven dat ik het initiatief van Tineke om de samenwerking op te zoeken met iemand met een andere benadering, in dit geval Emiel Voest, een prima initiatief vind.
Alle begin is moeilijk en ik hoop dat deze samenwerking zich nog verder zal verdiepen.
Desensibiliseren (in genoemd voorbeeld dus de applaustraining) is een onderdeel van het werken aan de geest van je paard.
Enfin, er zijn uit de NH hoek voorbeelden te over te vinden, dus ik zit voorlopig nog niet zonder inspiratie.
Ik had graag nog wat meer voorbeelden uit de "tradi-hoek" (no offence !) gehoord.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:37

Aplaustraining heb ik nog nooit gedaan. Maar ik ga niets uit de weg als ik rij. Rij zelfs met een trekker in de bak als het moet.
Zoon van stalbaas jakkert met z'n quad vaak langs de bak. Laat maar gaan. Alles wat m'n paard zo leert kennen is meegenomen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:45

Anky heeft zelf een stukje geschreven over expres losrijden tussen de springruiters op Indoor Brabant. Dat is een mooi voorbeeld van desensibiliseren.
Het meenemen van haar jonge paarden naar clinics is desensibiliseren. Het meenemen van jonge paarden naar concoursen waar ze zelf nog niet aan deelnemen ook etc.

lautjebbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:47

eiber schreef:
"[i] @Lautjebb: Misschien kun je me een voorbeeld, of meerdere, geven van de manier waarop paardensporters hun paarden kalmer, slimmer en moediger maken?
Over het atletische gedeelte zijn al boeken vol geschreven, maar naar die andere dingen ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig.

De jonge paarden worden meegenomen naar cliniques en shows om ze vertrouwd te maken met publiek, applaus, licht, muziek etc. Ik vind het nogal moedig om met een jonge hengst, zoals ik Imke of Edward regelmatig zie doen, een show te rijden. De paarden worden hier toch kalmer en ook moediger van. Wat betreft het slimmer maken denk ik toch dat het weer een questie van fysieke training is, de opleiding op zich is het slimmer maken van het paard. Ik zie niet in op wat voor manier je een paard anders 'mentaal' kunt trainen, misschien in het circus met allerlei kunstjes... We moeten paarden niet teveel 'vermenselijken', en bedenken dat ze misschien wel helemaal niet kunnen nadenken over dergelijke dingen.

Trouwens de uitleg van Theo Hanzon vind ik erg verhelderend over de techniek die Anky toepast. Je krijgt inderdaad een paard dat volledig op eigen benen loopt, zonder hem ergens te ondersteunen, de trekken of te duwen zoals ik veel ruiters zie doen in de klassieke sport. Ik zelf pas deze techniek ook toe op mijn paard en sinds ik een jaar geleden daaraan begonnen ben is ze zoveel vooruit gegaan, ik merk dat ze met veel meer plezier haar werk doet. Er steekt zoveel meer achter deze techniek, het diep en rond is de 'truc' niet maar eerder het subtiele gebruik van de hulpen. De hele discussie over diep en rond is overtrokken, zoals ik al eerder zei, en wordt aangewakkerd door de concurrentie die minder presteerd. Ik weet dat er afschuwelijke foto's te vinden zijn op het internet maar deze geven geen goed beeld van de methode weer.
Laatst bijgewerkt door lautjebbb op 23-04-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:50

Inderdaad tijdens INdoor Brabant was iemand bezig om "foute" foto's te schieten van Anky. Ze was pas tevreden toen ze een combi had van diep met staartzwaaien. De andere foto's werden direct verwijderd, waren niet slecht genoeg. Het verbaast me dat ik de bewuste foto hier nog niet langs heb zien komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:21

Citaat:
was iemand bezig om "foute" foto's te schieten van Anky

Wat een onzin - de fotograaf trekt het paard niet in de krul en staat niet aan de staart te trekken. Een fotograaf neemt waar.
Ik zou wel met je eens kunnen zijn dat sommige foto's gebruikt worden om een punt duidelijker over te brengen. Denk maar aan de Van Baalen-foto's met die pony. Feit is toch dat er dingen gebeuren die we onszelf niet zouden willen aandoen, maar met het grootste gemak wel van onze paarden vragen.

Een paar bladzijden terug werd gezegd "dan moet je helemaal niet op een paard gaan zitten"... och, dat vind ik nou weer zo'n non-argument en bewijst voor mij alleen maar enige onkunde in discussievaardigheid. Waar het mij om gaat is dat je, als het dan toch moet, je jouw paard met respect behandeld, rekening houdt met lichamelijke onmogelijkheden. Het feit dat er met name in Duitsland teweergesteld is tegen de rollkür, door ervaren mensen op paarden- en medisch gebied geeft te denken. Dat moet al voldoende aanleiding zijn om door te denken over de methode. Kritisch blijven is altijd goed en het is al te makkelijk om dan maar te roepen dat "ze" wel jaloers zijn omdat mevrouw van Grunsven het zo goed doet. Ook dat zijn non-argumenten.

Voordat iedereen nu weer losbarst over de topruiters die zo goed zijn voor hun paarden - ja vast, ze worden uitstekend verzorgd en in veel gevallen heel goed gereden. Maar het LDR mag wat mij betreft uit het systeem gehaald worden. Om redenen die ik al eerder noemde, en daar blijf ik bij!

lautjebbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:45

@Jannepauli; Wat wordt er volgens jou van de paarden gevraagd wat lichamelijk onmogelijk is?
En ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om 'valse' foto's te schieten. Elk paard zwaait wel eens met zijn staart, het kan juist een teken zijn van een actieve en 'meewerkende' achterhand. Merries zwaaien ook meer dan ruinen, denk aan Sunrise van Imke, dus het zwaaien van de staart is ook een non-argument. Of wil je beweren dat de paarden van Isabel Werth nooit zwiepen met hun staart?

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:48

Ik denk dat de foto's ook vaak momentopnamens zijn.. Als je een hele reeks foto's achter elkaar knipt denk ik dat er van de 10 maar 2 'valse' foto's bij zitten omdat je dan mss net even iets aan het doorpakken bent of je net een hulp geeft, waar een paard altijd anders op reageert..

Kijk naar een fotoshoot van jezelf.. elke foto is anders en daar zitten ook zeker 2/3 foto's bij waar je absoluut niet over te spreken bent omdat hij mss te diep loopt of omdat je mss een net te strenge hand heb (al is het maar 2 sec.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:03

Jannepauli schreef:
Een paar bladzijden terug werd gezegd "dan moet je helemaal niet op een paard gaan zitten"... och, dat vind ik nou weer zo'n non-argument en bewijst voor mij alleen maar enige onkunde in discussievaardigheid. Waar het mij om gaat is dat je, als het dan toch moet, je jouw paard met respect behandeld, rekening houdt met lichamelijke onmogelijkheden.

Wat is er dan onmogelijk aan? Wat doet het fysiek danwel mentaal BEWEZEN voor schade? Het enige non-argument wat hier gegeven wordt is namelijk 'een paard loopt niet van nature LDR' Lips are sealed Dat is eenvoudig, en wellicht in jouw ogen goedkoop, te weerleggen.

Jannepauli schreef:
Het feit dat er met name in Duitsland teweergesteld is tegen de rollkür, door ervaren mensen op paarden- en medisch gebied geeft te denken. Dat moet al voldoende aanleiding zijn om door te denken over de methode. Kritisch blijven is altijd goed en het is al te makkelijk om dan maar te roepen dat "ze" wel jaloers zijn omdat mevrouw van Grunsven het zo goed doet. Ook dat zijn non-argumenten.

Ik heb het althans bij LDR niet uitsluitend over Anky. Op Bokt vindt iedereen het nodig de laatste tijd om Anky af te fikken. Ik spreek over de gehele top die LDR rijdt. Niet uitsluitend in Nederland, maar ook in Duitsland.
Laat ik even de FEI Ranking List erbij pakken.
1 Anky van Grunsven - Salinero
2 Isabell Werth - Satchmo
3 Isabell Werth - Warum Nicht
4 Imke Schellekens-Bartels - Sunrise
5 Nadine Capellman - Elvis
Bekijk de eerste vijf namen en kijk eens naar het aantal LDR-ruiters.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:12

lautjebbb schreef:
@Jannepauli; Wat wordt er volgens jou van de paarden gevraagd wat lichamelijk onmogelijk is?
En ik denk dat het wel degelijk mogelijk is om 'valse' foto's te schieten. Elk paard zwaait wel eens met zijn staart, het kan juist een teken zijn van een actieve en 'meewerkende' achterhand. Merries zwaaien ook meer dan ruinen, denk aan Sunrise van Imke, dus het zwaaien van de staart is ook een non-argument. Of wil je beweren dat de paarden van Isabel Werth nooit zwiepen met hun staart?

Afgod

eens...

en nog even over de reactie op: " ...dan moeten we met zijn allen niet meer op de paarden rug kruipen...."
Deze was een sarcastisch bedoelde op merking van mij... Als reactie op een eerder geplaatste quote... Gebrek aan kunde om een discussie te voeren vind ik dat niet... daar bij heb ik niet zolang geleden een paar amateur opnames mogen aanschouwen van een typisch duits opgeleide amazone.... Ten eerste, van mijn kant geen zwaar negatief commentaar, ookal is het niet mijn ding. ze rijdt er maar wel. Maar als ik naar de losgelatenheid van het paard kijk vind ik dezeminder dan bijv. die van bovengenoemde amazones.
Laten we zeggen; wat meer opgeprikt... Als je door "dieper en ronder" te rijden het paard meer op eigen benen, losser kan krijgen zodat er op lange termijn "minder" tegen aan aangereden hoeft te worden.... In mijn ogen mits juist gebruikt alleen maar mooi, wetenschap ontwikkelt zich ook ten alle tijden, waarom dit niet?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:38

Lisannaaa schreef:
De grootste openbaring van het Ankysysteem vindt Theo het gevoel dat je een paard zo los kunt laten en aan geen enkele kant steun biedt, terwijl je toch controle hebt. „Als ik Spargo bijvoorbeeld iets losser liet, ging hij harder. Dan was ik gelijk alles kwijt. Dus moest ik altijd een beetje aan dat hoofd blijven hangen om hem bij me te houden. Nu kan ik loslaten, hij laat los, ik heb mijn been eraf, ik heb nergens steun en hij blijft helemaal onder me. En ik hoef hem maar aan te raken of hij is weg. Of ik sluit mijn hand een beetje en hij is gelijk terug. Het is veel meer op gevoel en met meer controle, terwijl ik minder doe.”

Bron: Horses.nl
(Theo Hanzon)

ik vind het eigenlijk verontrustender om te lezen hoe deze man eerst reed Scheve mond
geen wonder dat hij verbetering vind in een ander systeem..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:43

Urielle schreef:
Iets totaal anders, maar ik merk het zelfs bij mijn paard. Ik ben heel veel bezig geweest om die scherp aan het been te hebben (en dat is nog geen fractie van hoe een GPruiter ze wil hebben) en dat maakt in combinatie met wat voorjaarsperikelen oid dat ik er zondag naast lag zodra ik er een keer met mijn been aankwam en gisteren zat ik op zo'n dribbelgeit. Iedere beweging van mijn been of verschuiving van het gewicht leverde een paard op dat reageerde: 'Moet ik gaan? Moet ik gaan?' Met dingen als dat halthouden komt dat er natuurlijk ontzettend uit naar voren. Paard topscherp en DAN het applaus erop en het paard wat bij elke wedstrijd die bevestiging weer krijgt. Moeilijk af te leren denk ik.

Zoals jij dit beschrijft, vind ik niet "aan de hulpen", maar reactief. Het paard reageert, maar dan vanuit een vluchtreactie, precies de reden waarom je niet meer kan stilstaan. Je hebt dan gewoon te veel spanning om stil te staan. Ik vind het heel goed dat ze dit in de GP punten. Juist in het halthouden kan je heel goed zien of er vanuit ontspanning gewerkt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:52

sanne83 schreef:
ik vind het eigenlijk verontrustender om te lezen hoe deze man eerst reed Scheve mond
geen wonder dat hij verbetering vind in een ander systeem..

Ik denk dat Theo eea wat versimpeld omschreven heeft. Het gros van bokt heeft nog geen % van het ruitergevoel van Theo vrees ik Nagelbijten / Gniffelen

lautjebbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:18

Mee eens, ik denk dat 99 op de 100 ruiters aan het hoofd moet blijven hangen, en de sporen constant in de buik moeten prikken, om het plaatje enigszins toonbaar te maken. Kijk maar eens rond op een willekeurig regionaal concours. Ik vind dit zieliger voor de paarden dan dat ze met een los teugeltje en weinig beenhulpen getraind worden.
Ik heb het overigens steeds over Anky omdat zij (en Sjef) de grondleggers zijn van dit systeem en ik hen regelmatig heb zien trainen. Het verhaal van 'in de krul trekken' is daarbij echt niet van toepassing. Eerst wordt er met een losse teugel losgereden, waardoor de paarden de ruimte krijgen om al lekker diep te zakken en goed los over de rug komen. Op concours moet je dan wel eens wat harder doorkomen om ze daar te krijgen omdat de situatie meer gespannen is. En dan worden er inderdaad wel eens verkeerde foto's genomen.... Als Salinero inderdaad zo gespannen zou zijn zou dat toch ook blijken uit de andere oefeningen? Of denk je dat ontspanning zich alleen uit tijdens het halthouden???

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:25

lautjebbb schreef:
Mee eens, ik denk dat 99 op de 100 ruiters aan het hoofd moet blijven hangen, en de sporen constant in de buik moeten prikken, om het plaatje enigszins toonbaar te maken. Kijk maar eens rond op een willekeurig regionaal concours. Ik vind dit zieliger voor de paarden dan dat ze met een los teugeltje en weinig beenhulpen getraind worden.
Ik heb het overigens steeds over Anky omdat zij (en Sjef) de grondleggers zijn van dit systeem en ik hen regelmatig heb zien trainen. Het verhaal van 'in de krul trekken' is daarbij echt niet van toepassing. Eerst wordt er met een losse teugel losgereden, waardoor de paarden de ruimte krijgen om al lekker diep te zakken en goed los over de rug komen. Op concours moet je dan wel eens wat harder doorkomen om ze daar te krijgen omdat de situatie meer gespannen is. En dan worden er inderdaad wel eens verkeerde foto's genomen.... Als Salinero inderdaad zo gespannen zou zijn zou dat toch ook blijken uit de andere oefeningen? Of denk je dat ontspanning zich alleen uit tijdens het halthouden???

Helemaal mee eens! Salinero zou wel eens een keer gespannen kunnen zijn maar dat zie je dan terug in al je oefeningen en niet alleen in het halthouden. Ik ken een paard die kan ook echt niet stilstaan, en die is met rijden zo ontspannen als het maar zijn kan!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:23

anneve schreef:
Anky heeft zelf een stukje geschreven over expres losrijden tussen de springruiters op Indoor Brabant. Dat is een mooi voorbeeld van desensibiliseren.
Het meenemen van haar jonge paarden naar clinics is desensibiliseren. Het meenemen van jonge paarden naar concoursen waar ze zelf nog niet aan deelnemen ook etc.

Zo, die durft! Extreme duivel
Maar het confronteren van paarden met dingen die ze niet gewend zijn, zonder dat je daar verder iets mee doet, heeft niet zo veel met desensibilisatie te maken.
Overigens vind ik veel ruiters (ook topruiters) vrij fantasieloos met hun paarden omgaan.
Beide voorbeelden illustreren dat, en zijn naar mijn mening voorbeelden van uiterst rechtlijnig denken.
"hij moet er (maar) aan wennen" en dus confronteren we hem er vaak mee.
Toch moet datzelfde paard onder die omstandigheden zijn werk doen, als het niet zonder slof gaat, dan maar met.
Uiteindelijk went hij er wel aan. Of niet, maar dan nemen we wel een ander paard mee naar de prijsuitreiking.
Ook het laag en rond instellen is zo'n methode om het paard onder controle te houden.
Maar wat gebeurt er als de teugels los gaan?
Ik zou ze niet de kost willen geven die zonder een constant teugelcontact geen invloed meer op hun paard hebben.
En als hij niet elke dag "goed"getraind wordt, wordt hij gevaarlijk!
En als je niet ergens behoorlijk kunt losrijden, (dwz. apart van het publiek) dan wordt het link tijdens een clinic.
De mogelijkheid om in de hoofdring het loswerken op te nemen als leerzaam onderdeel voor het publiek zie je dan over het hoofd.
Dan liever de organisatie de schuld geven van de te kleine inrijbak.
Sorry, ik ga off topic.
Maar in mijn beleving zijn dit slechts voorbeelden van mentaal niet ontwikkelde paarden, die de stress van het werk en de omgeving waarin zij dat werk moeten doen, niet aan kunnen.

Ik krijg echter meer-en-meer het gevoel dat ik mijn standpunt aan het herhalen ben, zonder dat we er uitkomen.
Daarom wil ik mijn bijdrage aan dit topic graag beeindigen.
Het gaat er niet om dat ik gelijk wil hebben, maar ik slaag er blijkbaar niet in mijn visie duidelijk te maken.

Voor de goede orde:
Ik heb de discussie zeer gewaardeerd. Mensen hebben met respect voor elkaars mening gereageerd.
Er zijn geen flauwe verwijten gemaakt.
Mij is gebleken dat er nog grote verschillen aan inzicht bestaan, maar dat de belangstelling en de wil om erover te discussiëren er is.
Verder zal de tijd ons leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:29

eiber schreef:
Ook het laag en rond instellen is zo'n methode om het paard onder controle te houden.
Maar wat gebeurt er als de teugels los gaan?

De teugels zijn los, en zolang je dat niet wilt of kunt begrijpen, is elke discussie zinloos.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:51

Even een stipje, ik lees eerst alles thuis door voor ik reageer Haha!