Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pensionnetje schreef:Dat begrijp ik wederom allemaal![]()
Aan beide voorvoeten duidelijke gebroken voetas naar buiten. Aan één voorvoet eveneens gebroken as naar voren. Aan deze voet een extreme diagonale hoef aan de andere in mindere mate.
Clinisch 100% rad en een lichte mate van inslijting aan de gewrichten.
Huidig advies TB: met bekappen de stand en voetas geleidelijk aan verbeteren alsmede de hoefvormen. Tijdsbestek van 1,5 jaar. Daarna de nieuwe stand en vorm behouden dmv beslag. Het paard in kwestie is 5 jaar oud.
Wat is het advies vanuit de NB hoek?
* Ik vergeet er nog bij te vermelden, wat naar ik begrijp voor de NB-ers belangrijk is, is dat het paard in kweste aan alle 4 de voeten van nature holle zolen heeft.
Overige factoren:
Dagelijks 8 uur weidegang
S nachts op stal
Werk aan de lange teugel (wordt opgeleid voor de hogeschool sprongen)
Geen verdere aangetoonde gebreken
Sterk ontwikkelde achterhand veel aanleg voor de verzamelde gangen.
Sterke en goede conformatie.
Geschiedenis:
t/m 4 jaar in klein kudde verband opgegroeid. Zomers 24/24 uur buiten op zandgrond. S winters 8 uur buiten en de rest op stal. Sinds 1 jaar aan de lange teugel, niet onder het zadel! Is niet kreupel of onregelmatig ook niet in het zwaardere werk. Heeft alleen "kromme poten"
arno8 schreef:In dit geval is onze opvatting niet veranderd, maar het zou wel kunnen, omdat wij, in tegenstelling tot sommige anderen, wel blijven leren. Wie nooit van mening is veranderd, heeft nooit iets geleerd. Zoals ik al aangaf, is het om MEERDERE redenen uit zijn verband getrokken. Ik wijs nogmaals op de uitleg die ik zojuist al gaf, het woord had hier in twee verschillende topics twee verschillende betekenissen. Door het woord uit het andere topic naar het ene topic te halen, LIJKT het alsof iets anders wordt bedoeld, wat dus niet zo is. Oftewel: het is uit zijn verband gerukt.
Citaat:Dit is volledig uit de context gehaald en je doet onjuiste aannames. Bij de ene quote wordt met niet kijken naar de voetas bedoeld: we gaan bij het bekappen niet uit van de voetas; de voetas is niet leidend in de bekapping.
In de andere quote gaat het over het kijken naar de voetas. We KIJKEN wel naar de voetas. Omdat die bij een juiste bekapping vaak vanzelf goed komt. Ook kun je soms aan de voetas zien of er gevoeligheden zitten in de hoef. Op die manier kun je ook KIJKEN naar de voetas.
Zoals algemeen bekend, kan eenzelfde woord in het ene topic iets anders betekenen dan in een totaal ander topic van meer dan drie maanden geleden.
Citaat:Lage hielen
Bij een Natuurlijke Bekapping worden de hielen laag gelaten, net zoals bij de paarden die in de vrije natuur leven. Veel hoefproblemen ontstaan omdat bij de traditionele bekapping de hielen veel te lang worden gelaten; een idee dat afkomstig is uit een tijd waarin we eigenlijk nauwelijks iets van de werking van de hoef begrepen.
Bij een Natuurlijke Bekapping blijven we in principe van de zool en de straal af. Natuurlijk Bekapte paarden lopen dan ook, zoals de natuur heeft bedoeld, op de hoefwand, zool en straal.
Het is traditie om een hoef van onderen volkomen vlak te maken. Bij een natuurlijke bekapping worden echter vaak kwartierboogjes toegepast.
Wilde paarden landen na het zweefmoment van nature op de achterkant van de hoef. Veel gedomesticeerde paarden landen echter na het zweefmoment op de toon van de hoef. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit laatste uiteindelijk leidt tot hoefkatrolontsteking. Bijna alles aan de hoeven en benen van het paard werkt het beste als het paard landt op de hielen van de hoeven.
Over een aantal zaken zijn alle bekappingsmethoden het met elkaar eens:
Een paard hoort zoveel mogelijk beweging te krijgen, liefst 24 uur per dag in de wei. (Dit sluit perfect aan op onze eigen visie over Natuurlijke Huisvesting waarover we het op Paard Natuurlijk hebben.)
Interactie met soortgenoten, het dekenloos houden, natuurlijke voeding zijn aanvullende voorwaarden.
De hoeven horen lage hielen te hebben.
Ramey:
Laat het bekappen niet beinvloeden door voet-assen en dergelijke. Mijn ervaring is dat wanneer de hoef is uitgegroeid naar zijn normale vorm dat hij dan vanzelf de goede voet-as krijgt.
Strasser:
Definieert de juiste voet-as als: "De juiste verhouding is bij een staand paard wanneer je een verticale lijn trekt vanuit de vetlok naar de grond deze de grond raakt op een halve hoeflengte achter de hoefbal."
Ovnicek:
"Voor veel hoefsmeden is het moeilijk te zien wat de juiste hoef-as is en veel hoefsmeden gebruiken verouderde informatie die leidt tot hoefkatrolontsteking."
Ramey:
"Heel kort maar dik en stevig. Zo laag mogelijk." Bereikt dit door iedere keer de hoefwand tot aan de wasachtige zool terug te trimmen.
Pensionnetje schreef:Zucht..intussen wederom vanuit NB geen antwoord op mijn inmiddels wel erg ver uitgewerkte vraag.
Wel artikel zus en zo, en een paar losse opmerkingen, maar geen oplossing voor het probleem.
Het paard heeft btw geen problemen in de hielen. Geen pijn of what ever. De voeten zijn gedurende zijn jeugd goed bijgehouden maar een extreme groeispurt heeft de standverandering in relatieve korte tijd veroorzaakt. Inmiddels is meneer uitgegroeid.
Zo, meer info kan ik echt niet meer verstrekken. Inmiddels al via PM van diverse TB-ers suggesties gekregen die zo goed als allemaal overeen komen. Rest mij nog het wachten op de NB-ers.....