Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: Drama bij botsing tussen geschrokken paard en motorcrosser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:01

Laura24 schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Tjongejonge zeg ja dat kan....hoevaak komt dat voor....kun je ook wel zeggen dat die voetganger het paard een trap kan geven en meestal neem je wel wat afstand he wanneer je elkaar passeert of ga je op 20cm van elkaar af elkaar passeren dramaqueen toepasselijke naam trouwens!

Kortgeleden stond hier op bokt het verhaal van een fietser die gewond was geraakt na een trap van een paard. Paard liep op fietspad, man passeerde en werd geraakt. Ook toen riepen alle bokkers: die man had uit moeten kijken, paard/ruiter konder hier niets aan doen.

Blijkbaar is het altijd de schuld van de "ander". Vreemd, maar goed, da's de arrogantie van vele ruiters... Wat me pas echt verbaasd, dat sommigen, of de crosser nou fout zat of niet, gewoon letterlijk zeggen: eigen schuld dikke bult. Die man heeft hersenletsel!!! Zelfs al zat ie helemaal fout, dan nóg gun ik dat niemand. Hij zal nooit bedacht hebben: oh, paarden, ik ga er eens even voor zorgen dat ze ontsnappen, en dan ga ik ze eens even lekker aanrijden!! Rolleyes

Dat met die fietser heb ik ook een keer meegemaakt met mijn 1ste paard,ik liep netjes in de berm,komt er eerst een krantenjongen voorbij en niks aan de hand,maar komt er vervolgens een wielerenner achterop en die belt en komt meteen langs ja door die bel springt m'n paard juist zijn richting op terwijl hij voorbij kwam,toen viel hij ook van zn fiets.

Heeft niks met arrogantie van de ruiter te maken ,maar van domme actie's van weggebruikers,ze weten ALLEMAAL EN ECHT ALLEMAAL dat paarden schrikachtig zijn dus die moet je rustig en bedeesd passeren anders kunnen er ongelukken gebeuren,dus niet toeteren,geen extra gas geven,niet bellen,niet je vrachtwagen ontluchten in de voorbij gang en niet moedswillig opjagen,en ruim afstand nemen wanneer je voorbij komt,je komt echt de meest vreemde mensen tegen onderweg waarvan veel er wel een lolletje inzien om je paard te laten schrikken totdat ze een keer iets dramatisch meemaken en dan pas gaan nadenken wanneer het te laat is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:25

PERENBOOMPIE schreef:
Heeft niks met arrogantie van de ruiter te maken ,maar van domme actie's van weggebruikers,ze weten ALLEMAAL EN ECHT ALLEMAAL dat paarden schrikachtig zijn dus die moet je rustig en bedeesd passeren anders kunnen er ongelukken gebeuren,dus niet toeteren,geen extra gas geven,niet bellen,niet je vrachtwagen ontluchten in de voorbij gang en niet moedswillig opjagen,en ruim afstand nemen wanneer je voorbij komt,je komt echt de meest vreemde mensen tegen onderweg waarvan veel er wel een lolletje inzien om je paard te laten schrikken totdat ze een keer iets dramatisch meemaken en dan pas gaan nadenken wanneer het te laat is.

Vrachtwagens doen zelf ontluchten, gaat automatisch. Helaas gebeurt het bij onze vrachtwagen ook vaak als wij paarden passeren. Kunnen we niets aan doen. Overigens gebeurt het dus meestal juist als je afremt of vaart mindert. Zeker ruiters die een sein geven om vaart te minderen worden daarom gecomnfronteerd met het ontluchten van de vrachtwagen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:45

Perenboompie, juist níet iedereen beseft hoe schrikachtig een paard is. Mensen die nooit iets van doen hebben met een paard realiseren zich dat gewoon niet. Motorcrossers, ja, die wel, er zullen er maar weinig zijn die niet bekend zijn hoe ze zouden moeten handelen wanneer zij een paard tegenkomen op hun weg, maar dan nog kun je niet verwachten dat ze ook nog rekening houden met ieder dier dat in de wei staat, zoals dat hier het geval was.

Net als ieder mens heel anders is, is ook ieder paard anders, elk paard heeft een ander karakter. Dat is voor ons, ruiters, soms al moeilijk in te schatten, laat staan voor een toevallige passant. Daarbij, wat wil je nou: wielrenners die rustig voorbij zoefen met zo'n swoesjgeluid daar kan een paard enorm van schrikken, maar als die fietser zich d.m.v. een fietsbel aankondigt is het ook niet goed.

Wij, als ruiter, mogen verwachten dat anderen zoveel mogelijk rekening met ons en vooral onze paarden houden, maar anderen hebben er net zoveel recht op hun hobby te bedrijven als wij, op de daarvoor toegestane plekken. Het kan geen kwaad als de ruiter het ook eens van de andere kant bekijkt, net zoals wij dat van al die anderen verwachten.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:17

Wist je trouwens dat juist de mensen die zelf rijden of paarden hebben, vaak het hardst langs scheuren met de auto, als je met een groep buiten rijdt?
Beroepsblindheid?

OH, niet allemaal hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:28

sorry, maar als je paard al schrikt van een fietsbel... wat doe je dan op de openbare weg?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:52

stef schreef:
sorry, maar als je paard al schrikt van een fietsbel... wat doe je dan op de openbare weg?

Het paard had er ook niets te zoeken, maar helaas door onbekende oorzaak was deze hengst op de openbare weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:54

het ging niet over het paard waar het ongeluk mee gebeurt is maar in reactie op perenboompje

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:27

Ik ben juist blij als mensen even waarschuwen en daarbij hoor je met een paard niet op het fietspad, dus bij een ongeluk ben jij altijd fout mijns inziens en niet de fietser.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:34

Tja, je moet ergens rijden met je paard om in het bos te komen, om dan midden op de rijbaan van bijvoorbeeld een 80-km-weg te gaan lopen is hem ook niet. Het is niet voor niks dat brommers, fietsers en voetgangers zich daar ook niet mogen bevinden, laat staan een paard met z'n ruiter. Voetgangers mogen op het fietspad wanneer er geen stoep is, of er voor paarden wettelijk iets geregeld is weet ik niet. Maar of je dan per definitie fout bent zou ik niet zo stellig durven zeggen.

Daarbij ging het hier om een loslopend dier dat uit zijn wei vluchtte en daarom de weg op rende Lachen .

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:53

PERENBOOMPIE schreef:
Laura24 schreef:
Kortgeleden stond hier op bokt het verhaal van een fietser die gewond was geraakt na een trap van een paard. Paard liep op fietspad, man passeerde en werd geraakt. Ook toen riepen alle bokkers: die man had uit moeten kijken, paard/ruiter konder hier niets aan doen.

Blijkbaar is het altijd de schuld van de "ander". Vreemd, maar goed, da's de arrogantie van vele ruiters... Wat me pas echt verbaasd, dat sommigen, of de crosser nou fout zat of niet, gewoon letterlijk zeggen: eigen schuld dikke bult. Die man heeft hersenletsel!!! Zelfs al zat ie helemaal fout, dan nóg gun ik dat niemand. Hij zal nooit bedacht hebben: oh, paarden, ik ga er eens even voor zorgen dat ze ontsnappen, en dan ga ik ze eens even lekker aanrijden!! Rolleyes

Dat met die fietser heb ik ook een keer meegemaakt met mijn 1ste paard,ik liep netjes in de berm,komt er eerst een krantenjongen voorbij en niks aan de hand,maar komt er vervolgens een wielerenner achterop en die belt en komt meteen langs ja door die bel springt m'n paard juist zijn richting op terwijl hij voorbij kwam,toen viel hij ook van zn fiets.

In dit geval liep het paard niet in de berm, maar op het fietspad. De man belde ook niet, maar fietste gewoon langs. Is het dan nog steeds zijn schuld??

Las net trouwens in dat andere artikel dat de crosser daar legaal was, openbare weg, mét kenteken...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-08 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:39

sonjim schreef:
Ik ben juist blij als mensen even waarschuwen en daarbij hoor je met een paard niet op het fietspad, dus bij een ongeluk ben jij altijd fout mijns inziens en niet de fietser.

Ik rijd zelfs met mijn menkar altijd op het fietspad Bloos
Ben zo fout als maar zijn kan, weet ik. Daarom ben ik waarschijnlijk ook altijd extra alert.
Echter op de 70 km weg ernaast, val ik met mijn kleine shetlandkar en een snelheid van ca. 4 km/u niet zo geweldig op en is de kans op een ongeluk vele malen groter. Ik kies dus voor veiligheid in dit geval.

Wel heb ik eens al wandelend met mijn shetlandmerrie een KWPN-hengst achter me aangehad. Hij sprong zo de wei uit toen hij me langs zag komen. Dan weet je dus ook even niet hoe je het zoeken moet Boos!
Gelukkig zag iemand het gebeuren (het was langs diezelfde 70 km weg). Deze man kwam mij direct te hulp om de hengst bij mijn merrietje weg te houden (mbv mijn halstertouw, want de hengst had geen halster om). Eigenaresse was later nog boos om onze actie dat wij aan haar paard hadden gezeten. Hoe gek wil je het hebben Verdrietig
Zij vond nl. dat ik niet met mijn merrie langs haar hengst had moeten lopen.

Edit:
Terwijl ik deze laatste regel type bedenk ik me dat dit ongeveer hetzelfde is als met deze motorrijder. "Men vindt" hier dat hij niet langs die paarden had moeten rijden, want dat was vragen om moeilijkheden. Terwijl hij eigenlijk niets fout deed om daar te zijn (althans ik neem aan dat hij gewoon netjes reed en geen knetterende uitlaat had en dat dit ook voor zijn mederijders gold).

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:01

stef schreef:

Was in de berm met een fietspad ernaast dus hoezo dan bellen wanneer je er gewoon langs kunt?!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:04

Laura24 schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

In dit geval liep het paard niet in de berm, maar op het fietspad. De man belde ook niet, maar fietste gewoon langs. Is het dan nog steeds zijn schuld??

Las net trouwens in dat andere artikel dat de crosser daar legaal was, openbare weg, mét kenteken...

Als je me quote,quote dan goed want bovenstaande quote is niet de mijne,maar wat eronder staat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-08 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd / juiste namen gezet.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:07

Neonlight schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Vrachtwagens doen zelf ontluchten, gaat automatisch. Helaas gebeurt het bij onze vrachtwagen ook vaak als wij paarden passeren. Kunnen we niets aan doen. Overigens gebeurt het dus meestal juist als je afremt of vaart mindert. Zeker ruiters die een sein geven om vaart te minderen worden daarom gecomnfronteerd met het ontluchten van de vrachtwagen.

Is dat zo,nou dat wist ik dus weer niet.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:38

Ik rij zelf ook op het feitspas met mijn shetten, zelfde reden aangezien het ook nog een 80 km weg betrefd, langs mijn wei, maar als er wat gebeurt ben ik me ervan bewust dat ik verantwoordelijk ben.

Ook als je gewoon langs kunt getuigt het van fatsoen om iemand te waarschuwen, want immers een paard kan schrikken van een langsrijdende fietser, als de ruiter weet dat er een fietser aankomt kan deze er wellicht beter op inspelen. Ik als paardeneigenaar zou dus bellen, en andere stellen het niet op prijs terwijl ik het goed bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:19

en dat jank crosser niet op de weg mogen klopt... dat jank crosser er niet rijden is wat anders...
Je mag ook niet bellena chter het stuur of 85 rijden waar je 80 mag....

Mijn schoonzus...ja je leest het goed...heeft ook een uitlaat op haar motor die niet mag. Veel kabaal dus...ja dat vind ze stoer en heeft een bekeuring er graag voorover.

Dus zeggen mag niet... nogmaals... heel mijn fam rijd motor...ken het jankenede geluid van een 2 takt crossmotor wel.... en heb ze ook genoeg zonder kenteken gezien in het bos

Dat het bij deze meneer niet zo was...kan...maar ook dat artikel geeft geen duidelijkheid.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:27

ik wil hier even ook nog zeggen dat hij niet met een ambulance is weggebracht maar met een helikopter. de ambulance was vastgereden in de modder. Ik heb het van me schoonbroer gehoord.De baas van me schoonbroer was erbij. Ik weet ook nog wel dat ze daar niet mochten motercrossen en ze zal het nooit meer doen. Het slachtoffer wordt nog in coma gehouden heeft allebij de polsen gebroken ribben gebroken en een been en als ik iets vergeet sorry dan!

Groetjes Ane

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:28

PERENBOOMPIE schreef:
stef schreef:

Was in de berm met een fietspad ernaast dus hoezo dan bellen wanneer je er gewoon langs kunt?!

Wellicht om aan de ruiter te laten weten dat je eraan komt? Dan nog heb je met een paard wat al schrikt van een fietsbel imo niks op de weg te zoeken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:30

Radetski schreef:
ik wil hier even ook nog zeggen dat hij niet met een ambulance is weggebracht maar met een helikopter. de ambulance was vastgereden in de modder. Ik heb het van me schoonbroer gehoord.De baas van me schoonbroer was erbij. Ik weet ook nog wel dat ze daar niet mochten motercrossen en ze zal het nooit meer doen. Het slachtoffer wordt nog in coma gehouden heeft allebij de polsen gebroken ribben gebroken en een been en als ik iets vergeet sorry dan!

Groetjes Ane

De politie vertelt dat ze er wel mochten zijn, denk dat die beter de regels kennen dan een via via verhaal

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:33

Ow oke. Ja het kan zijn dat ze er wel mochten rijden. Maar in ieder geval ze gingen niet meer in een bos rijden. Ze gaan voortaan op een crossterein rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:22

Maar zoals eerder gezegt werd is hersenletsel niet aan de orde?
Ik hoop het maar Lachen

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:32

Radetski schreef:

Groetjes Ane

runningkawa schreef:
Maar zoals eerder gezegt werd is hersenletsel niet aan de orde?
Ik hoop het maar Lachen

Waarschijnlijk was radetski de hersenletsel vergeten.
Je wordt niet in coma gehouden voor gebroken polsen, ribben en een been.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-08 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Radetski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:47

ja juist dat was het.. ik kon er niet opkomen het was nog iets. Ja kijk ik zeg ook maar wat er tegen mijn is gezegd voor de rest ga ik er geen andere dingens bij verzinnen.. Daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Tegen mijn werd er gezegt dat ze in een bos reden waar ze niet mochten zijn. Zoals iemand hier al zei is niet aanvallend bedoeld (De politie vertelt dat ze er wel mochten zijn, denk dat die beter de regels kennen dan een via via verhaal) ja kijk ik heb dit gehoord. heb ook niet heel het forum doorgelezen. Maar dit weet ik ervan. Ik dacht van ik zal even iets vertellen over het slachtoffer.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:07

PERENBOOMPIE schreef:
Als je me quote,quote dan goed want bovenstaande quote is niet de mijne,maar wat eronder staat.

Jeetje sorry hoor, gaat om de inhoud, niet of je per ongeluk verkeerd quote...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:45

Laura24 schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

Jeetje sorry hoor, gaat om de inhoud, niet of je per ongeluk verkeerd quote...

Wil ik alleen maar mee zeggen dat wanneer je me verkeerd quote de inhoudt ook niet meer klopt...vandaar,verder no hard feelings hoor,iedereen mag hier zijn mening zeggen van mij ook al is dat niet de mijne. Knipoog