Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Re: Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:55

lotjj92 schreef:
ik vind het een goede zaak! sorry maar dat jij te dik bent kan een paard niets aan doen. en daar hoeft een paard vooral niet onder te leiden.

nogal wat paarden willen leiden,

maar lijden dus niet Pling

er mag best een verbod op dik te paard komen, maar dan tegelijkertijd een verbod op
alle ruiters die slecht zitten, slecht rijden, geen geduld hebben, geen gevoel hebben, enz

want daar hoeft een paard tenslotte ook niet onder te leiden Cool

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:06

oomens schreef:
Helaas kun je slijtage niet altijd zien op het moment dat het ontstaat. Het paard loopt heel lang goed, totdat er klachten ontstaan. De schade is dan vaak al gedurende langere tijd opgebouwd, zonder dat dit (zeker in het begin) aan de buitenkant te zien is geweest.

bij een werkzaam leven zowel bij mensen als dieren hoort nu eenmaal slijtage. Dat is een natuurlijk proces van het ouder worden. Ik kom helaas meer paarden tegen die stukgereden worden, dan dieren die versleten zijn vanwege overgewicht.

oomens schreef:
En na hoeveel jaar is een springpaard "afgeschreven" voor de sport?

in de internationale sport lopen toch best wat oudjes mee!
afgeschreven paarden kom ik op landelijk en professioneel niveau tegen
en ook onder lichte ruiters Cool

oomens schreef:
Ik ben geen meid en ben ook niet "bezig" met mijn gewicht. Ik heb er geen problemen mee als mensen (te) dik zijn, en al helemaal niet als ze dit buiten hun "schuld" zijn.
Waar ik wel moeite mee heb, is als mensen van zichzelf weten dat ze te zwaar zijn voor een bepaald paard, en dan toch (intensief) erop blijven rijden.

Waarschijnlijk ken jij zo iemand uit je eigen omgeving, bepraat het dan met haar, in plaats van
hier weer iedereen ongelukkig te maken Bloos
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-08 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:51

Waarom zou oomens hier iedereen mee ongelukkig maken?
Mij maakt hij er niet ongelukkig mee Lachen

Ik heb er ook moeite mee als mensen weten van zichzelf dat ze te zwaar zijn voor een paard, en dan toch blijven rijden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:36

ik ben het er mee eens dat je het gewoon tegen iemand kan zeggen.
misschien kan je diegene helpen leuke dingen te bedenken die de ipv het rijden kunnen doen?
iemand mag wel commentaar hebben,maar draag dan ook ideeen aan om het anders/beter te doen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:54

Snoevie schreef:
dat je voor je lengte te dik bent wil niet automatisch zeggen dat je ook te zwaar bent voor je paard.
het is een goede zaak dat mensen aan het denken worden gezet,dat zeker.

Eens, en idd. zoek een paard die bij je past, mijn gewicht past bij mijn paard maar ik wil er nog wel wat van af Knipoog .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 21:56

ik wil er ook zeker nog heel wat af.
voor dat dat zover is stap ik nog niet dagelijks op mijn pony,dat vind ik ook niet fair.
maar onze tijd komt wel,naast rijden zijn er ook zat leuke dingen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:58

Zo moet je idd denken Ja

Ik vind dat ook eerlijk naar het paard toe Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:00

Oh dan ben ik een licht veertje voor mijn paard Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:15

ik longeer mijn pony en we doen ook grondwerk en spelletjes.
rijden doe ik 2x per week denk ik.
1x per 2 weken een half uur priveles.

hoe licht ben jij dan splash_ Haha!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:17

Leonora schreef:
er mag best een verbod op dik te paard komen, maar dan tegelijkertijd een verbod op
alle ruiters die slecht zitten, slecht rijden, geen geduld hebben, geen gevoel hebben, enz

want daar hoeft een paard tenslotte ook niet onder te leiden Cool

Dit vind ik altijd zooooooo'n bullsh1t Slapen
Omdat het een niet goed is en geen verbod op is mag het andere wat niet goed is automatisch ook? Beetje kinderachtig he vind je niet.
Zal even een voorbeeldje geven... kistkalveren zijn verboden, maar legbattereien zijn nog toegestaan. Moeten we de kalveren maar weer in kistjes proppen dan? Legbatereien mogen tenslotte ook... Of is het voor die kalveren wel heel erg fijn dat het niet meer mag, en is het een goed begin. Valt het niet onder beter iets dan niets?
Jij wilt alles of niets, omdat alles beter is dan iets. Maar zo steekt het niet in elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:24

Vanaf 2012 zijn legbatterijen in Europa ook verboden.
Dus zo raar is haar opmerking niet Lachen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:27

een verbod op te zware ruiters kan natuurlijk niet. dan moeten ze bij iedereen die rijd het paard en de ruiter gaan wegen en dan gaan kijken of dat welk mag volgens het boekje??? lijkt me niet. een jong ongetraind paard kan natuurlijk minder dragen dan een 8 jarige volledig gespierd paard. en ja de manier van rijden lijkt mij belangrijker dan het gewicht van de ruiter. ik denk dat je tot de 100 kilo op BIJNA elk paard/ haf/ fjord kunt rijden. daarboven wordt het misschien een ander verhaal.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:32

nou Sherwood leuk dan, wel het vingertje prikken naar de royale ruiter en de rest me de mantel der liefde bedekken. Een dikke ruiter is zich in ieder geval meestal nog bewust van haar
omvang en zal daar in de arbeid van haar paard rekening mee houden. Maar de 'wannabe Anky's rijden noooooooooooooooooit slecht en berokkenen daardoor juist hun paard meer schade.

Als er zo nodig grenzen aan het gewicht te paard komen, moeten er ook regels komen voor 'eerlijk rijden' en dat heet dan weer 'gelijke monniken, gelijke kappen'

ik kom ontstellend veel mensen tegen die prutsen te paard en onredelijk zijn in wat ze vragen
van het dier en omdat zij dan toevallig maar zestig kilo wegen mogen ze mij er op aankijken dat
ik op een paard zit? dacht het niet Cool

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:51

Leonora, ik ben het alweer volledig met je eens!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:53

ik ook!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:53

Citaat:
Een dikke ruiter is zich in ieder geval meestal nog bewust van haar
omvang en zal daar in de arbeid van haar paard rekening mee houden

Wat is dit nou weer voor een opmerking weet je wel niet hoeveel ruiters hun kop in het zand steken onder het mom geldt niet voor de mijne.

Kijk eens naar profielen op bokt ik kan zo een lijstje geven van mensen die het onmogelijk vragen of hun kop in het zand steken.

En dan het laatste ga eens naar een wedstrijd... ik zie veel en er verandert niks tja mensen worden dikker helemaal als je eenmaal de 25-30 ben gepasseerd, dan veranderd je lichaam eenmaal..

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:05

er is niemand die zwaarder weegt dan 85 kg en zichzelf niet te dik vindt Bloos

alleen weten wij dat wel voor ons zelf, maar vinden het erg vervelend als andere mensen
zich er constant tegenaan bemoeien en doen waarschijnlijk dan of onze neus bloedt Cool

mijn hart breekt als ik op tv van die kleine, magere ezeltjes/paardjes zie, die lasten torsen van 150 kg en meer, maar juist daarom stap ik wel redelijk onbezorgd op mijn eigen welverzorgde paardje met haar goed passende zadel.

Verder discussiëren hier heeft geen zin, want het blijft altijd de slankies die aanvallen en de dikkies
die zich moeten verdedigen,

maar ik wil nog wel een raad meegeven aan iedereen hier op Bokt, want ik vind dat bijna iedereen
zich schuldig maakt aan vinger wijzen (betrap ik mezelf ook wel eens op)

"verbeter de wereld en begin bij jezelf!" Pling

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:39

Ok, kom ik ook eens even om de hoek kijken.

Wat ik niet begrijp is dat er onderzoek is geweest, het is aangetoond, té zwaar is belastend voor je paard. Iedereen met een beetje gezond verstand zou dat ook zelf wel moeten kunnen inzien lijkt me. Wat dan té zwaar is voor welk paard, daar zou je nog over kunnen discussiëren. Maar wáárom blijven er dan tóch mensen tegenaan schoppen, zich verdedigen, hun kop in het zand steken? Hoeveel bewijs heb je nodig vraag ik me dan af?

Ik snap dat het enorm balen is voor mensen die eigenlijk te zwaar zijn als ze hun zo geliefde hobby/passie niet meer uit kunnen voeren en ik heb misschien makkelijk praten maar ik ben eigenlijk stiekem wel van mening dat mensen met (te)veel overgewicht simpelweg niet meer op een paar moeten stappen, ongeacht welk paard Bloos Duivel . Klaar.

En je kunt wel appels met peren vergelijken, ruiters met overgewicht tegenover slechte ruiters maar daar gáát dit topic toch niet over? Dit gaat over ruiters met overgewicht. Begin dan een nieuwe topic over slechte ruiters. Als de pilotenacademie zegt dat je geen piloot mag worden met een bril, ben jij daar als brildragend persoon dan verbolgen over? Misschien maar je accepteert het uiteindelijk wel omdat je simpelweg niet anders kan, waarom accepteert men het dan niet in dit geval?

Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zin in heeft maar IK persoonlijk zou me niet prettig voelen op een paard als ik echt té zwaar ben. Er zijn idd genoeg andere dingen die je kunt doen met je paard, mennen bijvoorbeeld…

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:44

Sees schreef:
Ok, kom ik ook eens even om de hoek kijken.

Wat ik niet begrijp is dat er onderzoek is geweest, het is aangetoond, té zwaar is belastend voor je paard. Iedereen met een beetje gezond verstand zou dat ook zelf wel moeten kunnen inzien lijkt me. Wat dan té zwaar is voor welk paard, daar zou je nog over kunnen discussiëren. Maar wáárom blijven er dan tóch mensen tegenaan schoppen, zich verdedigen, hun kop in het zand steken? Hoeveel bewijs heb je nodig vraag ik me dan af?

Ik snap dat het enorm balen is voor mensen die eigenlijk te zwaar zijn als ze hun zo geliefde hobby/passie niet meer uit kunnen voeren en ik heb misschien makkelijk praten maar ik ben eigenlijk stiekem wel van mening dat mensen met (te)veel overgewicht simpelweg niet meer op een paar moeten stappen, ongeacht welk paard Bloos Duivel . Klaar.

En je kunt wel appels met peren vergelijken, ruiters met overgewicht tegenover slechte ruiters maar daar gáát dit topic toch niet over? Dit gaat over ruiters met overgewicht. Begin dan een nieuwe topic over slechte ruiters. Als de pilotenacademie zegt dat je geen piloot mag worden met een bril, ben jij daar als brildragend persoon dan verbolgen over? Misschien maar je accepteert het uiteindelijk wel omdat je simpelweg niet anders kan, waarom accepteert men het dan niet in dit geval?

Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zin in heeft maar IK persoonlijk zou me niet prettig voelen op een paard als ik echt té zwaar ben. Er zijn idd genoeg andere dingen die je kunt doen met je paard, mennen bijvoorbeeld…

Prachtige opsomming en een hoog waarheidsgehalte.
1 voordeel: gewicht kun je verliezen (in 9 vd 10 gevallen), en daardoor kun je alsnog je hobby uitoefenen. Een gezichtsbeperking heb je en houdt je; zei ik met mijn -4.... blinde kip.
Wees blij dat gewicht verliezen mogelijk is. Medelijden is pas op zijn plaats bij mensen die een onherstelbare handicap hebben waardoor ze niet meer kunnen rijden.

@Tita: heeyyyy, daar ben je weer! Je bent nog even vergeten uit te leggen waarom mijn verhaal niet inhoudelijk genoeg was. Je wilde niet in discussie gaan over een boek, maar ik heb even vermeld welke info uit een boek kwam, en welke niet... Ben erg benieuwd! Dan heb je de moeite me neer te zetten als praatjesmaker tenminste niet voor niets genomen Clown Clown Clown Clown Haha! Haha! Haha! Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:53

Leonora schreef:
er is niemand die zwaarder weegt dan 85 kg en zichzelf niet te dik vindt Bloos

Er zijn genoeg (langere) mensen (mannen) die zwaarder zijn dan 85 kg en toch níet te dik zijn.

Die mensen zijn net zo 85 kg als kortere dikkere mensen, en hebben dus ook net zoveel reden om niet op een paard te klimmen dat daar niet geschikt voor is.
Leonora schreef:
alleen weten wij dat wel voor ons zelf, maar vinden het erg vervelend als andere mensen
zich er constant tegenaan bemoeien en doen waarschijnlijk dan of onze neus bloedt Cool

Veel mensen weten het helaas niet van zichzelf, of willen daar niets mee doen.
Daarnaast denken velen (ten onrechte) dat "te zwaar" en "te zwaar voor mijn paard" hetzelfde zijn; als ze zelf niet "te dik" zijn, dan kunnen ze dús ook niet "te zwaar zijn voor het paard".
Leonora schreef:
mijn hart breekt als ik op tv van die kleine, magere ezeltjes/paardjes zie, die lasten torsen van 150 kg en meer, maar juist daarom stap ik wel redelijk onbezorgd op mijn eigen welverzorgde paardje met haar goed passende zadel.
Is dit niet hetzelfde "vingerwijzen" waar je zelf zo tegen bent?
Ergens anders is het nog slechter gesteld, dus hoef ik híer niets te veranderen?

Verder hebben die "kleine, magere ezeltjes/paardjes" daar vaak nog een (economische) functie. Ze zijn er nodig om mensen te voorzien in hun levensonderhoud. Hier in Nederland hebben paarden alleen nog een "luxefunctie": Ze zijn er voor het plezier van de (recreatie)ruiter.
Dat betekent niet dat het voor de dieren dáár minder erg is om te lijden, maar er zijn daar m.i. wel betere argumenten voor het overbelasten van paarden/ezels dan alleen het ruiterplezier.

Leonora schreef:
Verder discussiëren hier heeft geen zin, want het blijft altijd de slankies die aanvallen en de dikkies
die zich moeten verdedigen,

maar ik wil nog wel een raad meegeven aan iedereen hier op Bokt, want ik vind dat bijna iedereen
zich schuldig maakt aan vinger wijzen (betrap ik mezelf ook wel eens op)

"verbeter de wereld en begin bij jezelf!" Pling
Ik ben dan misschien een "slankie", maar ik val zeker niet de "dikkies" aan. Wél diegenen die bewust en moedwillig hun paard blijven overbelasten. Daarbij maakt het me niet uit of ze dan dik of dun zijn. Een magere lat van 2,10 m kan toch te zwaar zijn voor een bepaald paard, en als hij zijn rijgedrag of "paardkeuze" niet daarop aanpast, dan val ik hem dus net zo veel aan.

Als ik iets aan mijn gewicht zou kunnen doen zonder (nog meer) ondergewicht te krijgen, en als dit voor het paard nodig zou zijn, dan zou ik ook best willen afvallen. Tot die tijd zorg ik gewoon dat ik niet op bijvoorbeeld shetlanders stap.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-08 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quotes gerepareerd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:11

Ik ben het eigenlijk wel met je eens Oomens...

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 15:16

MSQuincyTE schreef:
esperance schreef:
intressant om te lezen. Gelukkig hebben wij er nooit last van in onze sport. Knipoog
Maar een 10 kilo zadel vinde ik wel erg zwaar..

Dan raad ik je af om western te gaan rijden, mijn zadel weegt namelijk 15,5 kg

Woow dat is idd veel tegen over onze zadels. Trainingszadel +- 2 kilo met alles er bij. Lichtste koerszadel 500 Gram met alles er bij.. Lachen groot verschil dus.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:07

Weet je hoeveel ík slijt van hele dagen op kantoor zitten? En dan heb ik nog een gemakkelijk beroep.. Bouwvakkers, mijnwerkers, etc. die slijten pas!

Leonora schreef:

Precies, alles is relatief en die goedverzorgde paardjes van ons met hun heerlijk relaxte leventjes hebben bijzonder weinig te klagen hoor!

Ik geloof niet dat een paard mínder slijt van een ruiter die 10 kg afvalt.. Wat ik me wél kan voorstellen is dat écht dikke mensen niet mee kunnen met de beweging van het paard en daarmee een negatieve invloed uitoefenen..

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:42

Goed onderzoek, eindelijk is gewoon feiten ipv de dikkies zwart maken. Vork Al zet ik wel mijn twijfels dat er niet echt verschil zit in de rassen. Dat betwijfel ik toch echt. Als een paard rank en slank is gebouwd maar hetzelfde gewicht heeft als een zwaarder korter type. Ben ik van mening dat de zwaardere kort gebouwde meer gewicht moet kunnen dragen dan de gestelde (gezonde) 20%. Dan de gezegde ïets meer" gewicht.

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:58

Ik heb het zo gehad met dit soort verhalen....Ok ik zie ook wel eens dingen dat ik denk van das nie goed voor dat paard/pony...Zelf zit ik aan 20% ongeveer schat ik (meer zal het zowiezo niet zijn)...

-Maar dan nog hebben jullie enig idee hoe erg jullie het zelfvertrouwen van de door jullie genoemde "dikkies" schaden?
-Hebben jullie ervaring met erfelijk bepaald zwaar zijn en hoe moeilijk het is dat ooit kwijt te raken?

Ik heb mijn pony al 11 jaar. En ik denk dat elke ruiter zelf wel merkt of een paard/pony het kan hebben ja of nee. Nou rijd ik al jaren en heb ik zelf geen problemen met goed zitten e.d.
Maar ik vind het wel heel erg opvallen dat de zogenoemde "slankies" heel makkelijk praten en zo de "dikkies" redelijk naar beneden halen....
Natuurlijk mag je er wat van zeggen als het echt niet kan. Dat zou ik zelf ook doen. Maar om nou gelijk alle "dikkies" bij elkaar op een hoop te gooien en gelijk je oordeel klaar te hebben vind ik overdreven. Kijk als je hele dagen jezelf vol snoept en daardoor dik bent is het natuurlijk anders, maar er zijn zoveel mensen die niet snoepen of slecht eten en toch stevig zijn...Je bepaald zoiets niet altijd zelf!

Kort samengevat vind ik dat er wat meer rekening gehouden mag worden met de gevoelens van mensen en eerst eens even nagevraagd moet worden hoe de "dikkies" met een paard/pony omgaan voordat er gelijk van alle kanten vingers gewezen worden en opmerkingen geplaatst worden.....