Ook de paardensport wordt per 1 juli rookvrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Ook de paardensport wordt per 1 juli rookvrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:13

RK, helemaal mee eens Ja .
Maar het lijkt wel alsof bepaalde rokers het gewoon niet willen begrijpen. Hadden ze wat meer rekening met de niet-rokers gehouden, dan waren de komende regeltjes misschien niet nodig geweest. Maar het is jarenlang een grote rookterreur geweest in elke openbare gelegenheid. Tot in je eigen kantoor aan toe (heb vroeger jarenlang in de rook gezeten op mijn werk Boos! ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:16

Idd, wat ik eerder ook al zei.
Op bokt zegt elke roker rekening met een ander te houden... buiten bokt lijkt dat toch wat minder de waarheid.
Was dat wel zo geweest waren deze strenge regels er vast niet gekomen Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:17

Karin schreef:
Voor rookvrije sportkantines heb ik niets dan lof. IMO gaan roken en sporten niet samen.
Dat ligt ook net aan de soort sport en het niveau waarop het beoefend wordt.
Typische "cafésporten" als biljarten of darts sluiten roken m.i. helemaal niet uit.

Ook voor het voetbalelftal dat al jaren ieder weekend voor de lol "een balletje trapt" en daarna samen aan de derde helft gaat kun je die discussie voeren.

Sport wordt niet alleen maar beoefend uit gezondheidsoverwegingen, maar zeker ook als sociaal bindend element.

Ik bemerk hier sowieso een duidelijke tegenstelling tussen rokers en niet-rokers, terwijl velen hier vergeten dat je het ook samen gezellig kunt hebben.

Bij ons in de handboogsport (in ieder geval op onze vereniging, maar inmiddels ook landelijk) geldt er ook al een aantal jaar een rookverbod. Ik (niet-roker) was ook blij dat mijn kleren en de badkamer niet meer naar de rook stonken na de wekelijkse clubavond, maar heb daarnaast ook gemerkt dat er met de rook veel gezelligheid verdween. De rokers die eerst nog tot diep in de nacht bleven hangen, zijn nu vaak binnen een half uur na de laatste pijl al naar huis. Daarnaast zie je dat er buiten bij de voordeur een veel grotere groep staat dan alleen de rokers, omdat dat vaak toch de gezelligste mensen zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:20

oomens schreef:
Karin schreef:
Voor rookvrije sportkantines heb ik niets dan lof. IMO gaan roken en sporten niet samen.
Dat ligt ook net aan de soort sport en het niveau waarop het beoefend wordt.
Typische "cafésporten" als biljarten of darts sluiten roken m.i. helemaal niet uit.

Ook voor het voetbalelftal dat al jaren ieder weekend voor de lol "een balletje trapt" en daarna samen aan de derde helft gaat kun je die discussie voeren.

Sport wordt niet alleen maar beoefend uit gezondheidsoverwegingen, maar zeker ook als sociaal bindend element.

Ik bemerk hier sowieso een duidelijke tegenstelling tussen rokers en niet-rokers, terwijl velen hier vergeten dat je het ook samen gezellig kunt hebben.

Bij ons in de handboogsport (in ieder geval op onze vereniging, maar inmiddels ook landelijk) geldt er ook al een aantal jaar een rookverbod. Ik (niet-roker) was ook blij dat mijn kleren en de badkamer niet meer naar de rook stonken na de wekelijkse clubavond, maar heb daarnaast ook gemerkt dat er met de rook veel gezelligheid verdween. De rokers die eerst nog tot diep in de nacht bleven hangen, zijn nu vaak binnen een half uur na de laatste pijl al naar huis. Daarnaast zie je dat er buiten bij de voordeur een veel grotere groep staat dan alleen de rokers, omdat dat vaak toch de gezelligste mensen zijn.

Ja hoor kan prima zolang ik die rook van hun niet in hoef te ademen kan dat zeker Vork

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:21

Begrijp ik je nu goed dat je schrijft dat rokers de gezelligste mensen zijn?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:22

MISTRAL94 schreef:

Dat snap ik dus ook niet dat nicotine je plots magisch gezellig maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:22

yup.... dat staat er... alsof dat te maken heeft met een peuk Haha! *LOL*

Zijn mensen die gestopt zijn dan ook ineens ongezellige gasten?
Ook diegene waar je eerst bij in een scheur lag?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:24

Nou sorry hier zakt mijn broek vanaf, wat een ongelovelijke bullshit

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:29

Hahahaha, als je niet rookt ben je niet gezellig? Nou, daar merk ik anders niets van, als ik mijn agenda zo bekijk, hoor.Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:34

MISTRAL94 schreef:
Nee, dat doe je niet.
oomens schreef:
...omdat dat vaak toch de gezelligste mensen zijn.

Er zijn natuurlijk ook vervelende rokers en gelukkig ook veel gezellige niet-rokers, maar (helaas voor de felle anti-rokers hier) gaan gezelligheid en roken of gezelligheid en drinken in veel gevallen samen.

Betekent dit dan meteen dat het zonder drank altijd ongezellig is, of dat het met drank altijd gezellig blijft? Nee, natuurlijk niet.
Hetzelfde geldt voor roken. Zonder rook kan het ook gezellig zijn, maar dan moet je helaas wel veel rokers missen.

(En ja, zelfs als niet-roker kun je rokers missen, en niet alleen als kiespijn.)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:40

Nou als rokers straks weg blijven zegt het meer over hun dan over de nietrokers. Wat een achterlijke mentaliteit hebben die mensen dan...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:43

Gezelligheid heeft in mijn ogen niets te maken met drinken/roken, maar meer met de mensen zelf, de ambiance, de bezigheid die je samen doet, de gesprekken......

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:01

goed dat er rokers tussen zitten die inderdaad asos zijn daar kan ik niks aan doen.
maar dat het zo overdreven moet als nu..... Boos!
ik bedoel in een restuarant ofzo dat kan ik me nog voorstellen, maar op het station en bij het uitgaan
kom opzeg dat gaat wel er ver.
ik kan genoeg niet rokers die juist vinden dat bij het uitgaan rook hoort of die alleen maar tijdens het uitgaan roken
Boos! Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:03

xxxmarexxx schreef:
goed dat er rokers tussen zitten die inderdaad asos zijn daar kan ik niks aan doen.
maar dat het zo overdreven moet als nu..... Boos!
ik bedoel in een restuarant ofzo dat kan ik me nog voorstellen, maar op het station en bij het uitgaan
kom opzeg dat gaat wel er ver.
ik kan genoeg niet rokers die juist vinden dat bij het uitgaan rook hoort of die alleen maar tijdens het uitgaan roken
Boos! Boos!

Waarom hoort een kankerverwekkende stof bij het uitgaan? Als de schade nu alleen bleef bij de persoon die rookte zou ik zeggen ja je gang. Maar waarom hoort iets klasse a schadelijk bij uitgaan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:17

Ik snap die link ook niet, hoor, dat bij het uitgaan per definitie rook moet?
Dat heb ik dan jaren gemist en ik ben toch een aardige uitgaander geweest. Haha!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:25

ik zeg ook niet dat dit moet.
en het is ook nooit bewezen dat je per definitie kanker krijgt van roken!!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:29

xxxmarexxx schreef:

Feit is wel dat het niet gezond is Vork En dat rokers die kankerverwekkende stof in willen ademen prima maar een niet roker wil ook een keus hebben

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:31

xxxmarexxx schreef:

Denk dat je dan wel is een beetje lectuur moogt lezen in de jaren tachtig waren ze er al achter, daarom kwam het eerste verbod roken mocht niet meer op universiteiten. Slimme mensen

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:32

daar heb je gelijk in. daarom maak ik mijn sigaret ook altijd uit als iemand dat aan mij vraagt. maar ik vind het wel een beetje overdreven dat het zo extreem moet. bijv. dat je op het station bij een rookpaal moet staan.... ik zie hier echt geen meer waarde in of zo

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:33

en nee het is nooit echt bewezen dat je van roken kanker krijgt. je hebt meer risico hier op maar dat zegt niet dat je het ook gelijk krijgt!!!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:34

xxxmarexxx schreef:
daar heb je gelijk in. daarom maak ik mijn sigaret ook altijd uit als iemand dat aan mij vraagt. maar ik vind het wel een beetje overdreven dat het zo extreem moet. bijv. dat je op het station bij een rookpaal moet staan.... ik zie hier echt geen meer waarde in of zo

Ik wel maar of het effect heeft vraag ik me af. Ik vind het bijvoorbeeld ontiegelijk smerig dat er overal peuken en as liggen op het station en dan dat vieze gespuug erbij Misselijk

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:34

xxxmarexxx schreef:
en nee het is nooit echt bewezen dat je van roken kanker krijgt. je hebt meer risico hier op maar dat zegt niet dat je het ook gelijk krijgt!!!

Ken jij termen als COPD?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:35

Op mensen met CARA?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:36

jep die ken ik maar dat is geen kanker
dat is een longaandoening en die krijg je niet alleen van roken!!! denk eens aan stof en vooral uitlaadgassen van auto's en fabrieken......
denk je dat dit gezond is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:36

Citaat:
Meeroken geeft verhoogd risico op longkanker

Roken kan kanker veroorzaken. Meeroken (dus tabaksrook inademen van andere rokers) kan ook longkanker veroorzaken.
Dit blijkt overduidelijk uit een rapport uit 2002 van het IARC, een onderzoeksinstituut van de Wereld Gezondheidsorganisatie. De Gezondheidsraad kwam in november 2003 met het rapport 'Volksgezondheidsschade door passief roken' tot dezelfde conclusie.

2 raporten die zeggen dat je een verhoogde kans hebt.
Beide instituten hebben er niets aan er over te overdrijven of te liegen.
Itt de zogenaamde onderzoeken van bijv de tabaks industrie.