Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Vrijspraak inzake tuchtcollege longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:31

greetjebee schreef:
2 hebben jullie nog nooit een paard/pony opgeleid tot een dergelijk niveau en weten jullie dus niet wat daarvoor de gangbare / meest geschikte methoden zijn en wat daarvan de effecten zijn.
Jij denkt zeker dat de enigen die op dat niveau zitten allemaal bij Van Baalen zitten Nagelbijten / Gniffelen
Ik ben wel heel benieuwd wie er achter dat account Greetjebee zit Clown

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:37

Urielle schreef:
greetjebee schreef:
2 hebben jullie nog nooit een paard/pony opgeleid tot een dergelijk niveau en weten jullie dus niet wat daarvoor de gangbare / meest geschikte methoden zijn en wat daarvan de effecten zijn.
Jij denkt zeker dat de enigen die op dat niveau zitten allemaal bij Van Baalen zitten Nagelbijten / Gniffelen

Nee hoor, hoe kom je daar nou bij?! Maar de meeste mensen op dat niveau zitten in ieder geval niet op Bokt... Haha! Terwijl de meesten hier op Bokt wel menen op dat niveau te zitten... Ach gut

Hoe durf je overigens te suggereren dat je weet wat ik denk?????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:45

Jij weet toch niet wie er hier allemaal meelezen en welke achtergrond deze personen hebben? Imo is het dan een beetje vaag om te stellen dat mensen niet weten wat de gangbare/geschikte methoden zijn om een paard op te leiden tot Grand Prix niveau. Je hoeft overigens geen chefkok te zijn om in de keuken mee te kunnen/mogen kijken.

Overigens denk ik dat het je zal verbazen wie er allemaal op Bokt meelezen, en soms zelfs posten Knipoog

Ik vond het in ieder geval een erg arrogante uitspraak. Je kunt verschillen van mening zonder elkaar omlaag te halen weet je Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:00

Urielle schreef:

ik eerlijk gezegd ook. ze is pas net op bokt, weet blijkbaar wel wie er allemaal op bokt zitten (wat voor soort mensen), en heeft geen profiel verder...

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:01

Urielle schreef:
Greetjebee schreef:
Deze manier van bijzetten wordt genoemd als 'gangbare longeertraining' in NOTA BENE de 'Richtlinien für Reiten und Fahren' -> Zo klassiek als maar kan.

Ik ben erg benieuwd naar de letterlijke tekst.

Citaat:
Tijdens de mondelinge behandelingen in uitgebreid uitgelegd en toegelicht dat:
- de methode van longeren met een zogenaamde Laufferzügel een faire methode is, beter dan de enkelvoudige bijzetteugel (schriftelijke respectievelijk mondelinge verklaring van Haanstra; "Richtlinien für Reiten und Fahren, Band 6, Longieren" uitgave Deutsche Reiterliche Vereinigung/FN, Auflage 1999, ISBN 3-88542-326-X, bladzijden 19-20);
- het gebruik van deze Laufferzügel een algemeen aanvaarde en toegepaste longeermethode is, ook op voorterreinen van wedstrijden, en deze wijze van longeren door de FEI sinds jaar en dag op wedstrijden wordt toegelaten;
- bij het longeren van oudere - geschoolde - paarden/pony's ("Ausgebildeten Pferden") (afhankelijk van de lichaamsbouw) het een aanvaarde longeermethode is dat de Laufferzügel eerst korter wordt ingesteld, en vervolgens naar langer wordt toegewerkt (mondelinge verklaring Haanstra; "Richtlinien" Auflage 1994, ISBN 3-88542-191-7, blz 47.)

Ik beschik niet over de genoemde literatuur, maar ik zou zeggen: zoek het op. Knipoog

Voor mij zegt het feit DAT het in de Richtlinien staat, samen met de verklaringen van Haanstra (nota bene!!) al genoeg.

(edit: opmaak)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:02

ikenindi schreef:
Urielle schreef:

ik eerlijk gezegd ook. ze is pas net op bokt, weet blijkbaar wel wie er allemaal op bokt zitten (wat voor soort mensen), en heeft geen profiel verder...

Pas net op Bokt??? Koe Al drie jaar dacht ik toch?
Bovendien zijn er velen zonder profiel... Ik zie niet in wat dat er toe doet.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:11

Urielle schreef:
Jij weet toch niet wie er hier allemaal meelezen en welke achtergrond deze personen hebben? Imo is het dan een beetje vaag om te stellen dat mensen niet weten wat de gangbare/geschikte methoden zijn om een paard op te leiden tot Grand Prix niveau. Je hoeft overigens geen chefkok te zijn om in de keuken mee te kunnen/mogen kijken.

Overigens denk ik dat het je zal verbazen wie er allemaal op Bokt meelezen, en soms zelfs posten Knipoog

Ik vond het in ieder geval een erg arrogante uitspraak. Je kunt verschillen van mening zonder elkaar omlaag te halen weet je Knipoog

Ik weet inderdaad niet wie er allemaal meelezen, maar ik lees wel veel berichten en de inhoud daarvan zegt vaak meer dan genoeg over de persoon achter het account. In het oordeel van het Tuchtcollege zijn verklaringen van DESKUNDIGEN meegenomen en is er gebruikt gemaakt van de welbekende Richtlinien. Als men op basis daarvan stelt dat de voor P&P gebruikte methode een gangbare en geschikte methode is dan geloof ik dat (zie een paar berichten hierboven, het citaat uit de uitspraak). Dat velen hier dit ontkennen zegt wel iets over hen en hun kennis over / ervaring met het opleiden van paarden/pony's tot het topniveau. Als kenners zeggen dat het een goede methode is (behorende bij het topniveau in casu) en 'velen' dit ontkennen, dan leid ik daaruit af dat deze 'velen' in ieder geval GEEN profs zijn. Dit heeft niks met arrogantie te maken.

EDIT: en ook niet met een persoonlijke aanval op wie dan ook (mocht dat gedacht worden). Gewoon een kwestie van logisch nadenken.
Laatst bijgewerkt door greetjebee op 23-12-07 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:15

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over de uitspraak van het tuchtcollege. Een discussie daarover kan prima zonder persoonlijk tegen elkaar te worden. Het is ook niet de bedoeling om er allerlei andere zaken bij te halen waarvan domweg niet bekend is wat er gebeurd is en wat alleen maar speculaties in de hand werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:30

greetjebee schreef:
Nikka schreef:
Waar ik me aan erger is het gedraai. Eerst is het niet waar, dan alleen in stap, dan de fout van de amazone, dan heel kort, dan een goede trainingsmethode. Als het zo zou zijn als Greetjebee schrijft, waarom dan al die poespas? Het lijkt me eerder een naderhand opgebouwde verdediging die erg mooi is ingekleurd. En daar hoef ik er niet voor te zijn bijgeweest, dat is een kwestie van lezen.

Volgens mij is er niet gedraaid hoor! Het IS op zich een goede trainingsmethode (is vastgesteld op basis van verschillende literatuur/studieboeken en het oordeel van diverse deskundigen!), alleen in eerste instantie werd er een fout gemaakt door de amazone, dit is dus alleen (van korte duur) in stap geweest en deze fout is zeer snel gecorrigeerd. Ik zie het gedraag in het geheel niet!

http://www.photoservice.com/phsv4_volum ... 0522_0.jpg

greetjebee schreef:
runningkawa schreef:
Je hoeft er toch niet bij te zijn om te kunnen kijken naar deze foto's?
Onzin altijd met je was er niet bij...je hebt je oogjes ook voor meer gekregen dan erbij te zijn Lachen

Dat is waar, je kunt inderdaad naar deze foto's kijken, echter foto's zijn ALTIJD een momentopname. En DUS mag je NOOIT een oordeel over iets hebben door enkel gekeken te hebben naar foto's. Voor een gedegen, correct, objectief en volledig oordeel moet je er dus wel bij geweest zijn, of op z'n minst een volledig onderzoek hebben gedaan. En dat heeft niemand hier gedaan.... (behalve het Tuchtcollege...)

runningkawa schreef:
En je hebt dan ook ergens hersentjes gekregen waarmee we allemaal kunnen bedenken of de pony hier nu zo happy van wordt....

Lees de uitspraak aub, diverse deskundigen (zowel paardenkenners als veterinairen) hebben geoordeeld dat er bij deze pony geen blijk was van angst of ontevredenheid anderszins. Dat het op LEKEN anders overkomt is dan jammer... maar onoverkomelijk.

Momentopname:
Citaat:
Foto`s waarvoor het lichtgevoelig materiaal slechts een onderdeel van een seconde belicht is; vaak van een willekeurig moment van een langer durende gebeurtenis

Dus geen verschillende rondjes bij 2 longeurs in stap en draf

En iemand die vaker een paard heeft gelongeerd weet dat een paard dit niet pikt de eerste keer.
Hij geeft zich er na een paar keer wel aan over...en dat is dus duidelijk hier het geval.
Alleen een paard zonder karakter zal zich er meteen bij neer leggen, maar een pony in dit kaliber is geen dooie knol, dus legt zich er niet bij neer.
Dus wederom geen moment opname. Duidelijk vaker gedaan.
En of je daarbij een paard tot GP opleid of niet, maakt geen bal uit..een paard is een paard...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 21:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:32

Nou, er staat alleen vermeld dat het een bekende trainingsmethode is om een ouder paard eerst kort bij te zetten en daarna langer. Maar kort kan heel verschillend zijn: dus bedoelt deze methode kin op de borst? Of meer 'net achter de loodlijn'? Of zelfs 'voor de loodlijn blijvend'? Of wordt dat niet eens gespecificeerd in het boek?

Daarnaast wordt er gesproken over enerzijds een trainingsmethode, anderzijds wordt het letterlijk een aantal keren 'een vergissing' genoemd. Dan denk ik: wat is het nu? Een met opzet gebruikte trainingsmethode of een vergissing? Of was het een vergissing dat Angela deze trainingsmethode aan de buitenwereld toonde? Knipoog

Over de gerenommeerde namen (bijv. Haanstra): Ik had mij hogelijk verbaasd als Coby door haar collega's onderuit was gehaald Knipoog Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik meer respect had gehad voor Haanstra als hij erkend had dat dit niet het plaatje is wat je wilt zien bij het longeren. In zijn clinics legde hij er erg de nadruk op dat het paard voor de loodlijn moest blijven. Het contrast met deze pony die letterlijk met de kin op de borst gebonden is, is wel zeer groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:34

greetjebee schreef:
Tiessie schreef:
Ach, Runningkawa, om dan ook op pagina 10 te refereren aan een mogelijk ongeluk tijdens het longeren...dat vind ik wat laag.
Bij mij is er ook ooit een verongelukt tijdens het longeren, niks niet bijgezet oid, gewoon bokken en hij sloeg met zijn achtrbeen zijn voorbeen verrot...
Dat soort opmerkingen vind ik dus laster, verder zoeken naar punten waarop je iemand kunt veroordelen.Dat noem ik rellen.

OK dan!

runningkawa schreef:
Rel, waar? Meningen, vrijheid van meningsuiting, zoiets wel Ja

Onderzoek...door een spercieboon zeker? Die wat centjes in de hand gedrukt heeft gekregen of zo iets? Lachen

Ik ben niet tegen hulpteugels..ik ben wel tegen hulpteugels verkeerd gebruikt... en helaas kan je dan dus ook erg vaak tegen zijn Verdrietig

En dat is ook laster!

Zeg nou eens RK, wat vind jij nou van het onderzoek dan?? Waar schort het dan in jouw ogen aan in het onderzoek? Welke fouten zijn er gemaakt?

Is geen laster meid, er staat niet voor niets een vraagteken bij Lachen
Als ik het als feit had gebracht zou het misschien zo zijn...nu is het als vraag en ok als vraag bedoeld omdat ik het graag zou willen weten.
Zoals ik al eerder zei, eenrichtingsverkeer qua meningen mag hier dus alleen maar.
met de top mee l*llen en het goed vinden ander is het laster...vreemd erg vreemd...er bestaat ook gewoon iets als een mening en zelfs de vrijheid die te uiten. Ja vervelend soms...maar het mag gewoon... Dan hadden ze maar moeten regelen dat de uitslag niet de media ingebracht mocht worden.

Wat er fout is aan het onderzoek, denk dat ik dat al genoeg heb vermeld...lees het hele topic maar eens door. Ook wat de andere schrijven Lachen
Iedereen weet dat dit geen moment opname is, iedereen weet dat een paard met karakter dit niet zomaar pikt, dus dat dit veel vaker is gedaan.
Alleen nu staat het op foto
En dat is balen voor van Baalen

En dat wordt er door de KNHS gezeverd over happy atlethe...zullen we mensen zo eens vastsnoeren, kijken of die happy zijn...wedden dat je daarvoor de bak in draait...
Maar omdat een paard niks kan zeggen is hij happy en mag het??

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:41

Citaat:
Coby van Baalen en Angela Krooswijk kunnen het jaar zonder smet op hun blazoen afsluiten. Op 20 december 2007 deed
het KNHS-Tuchtcollege uitspraak in de zaak die door de KNHS-aanklager werd aangespannen met betrekking tot het longeren
van de pony Power and Paint tijdens het Europees Kampioenschap Dressuur pony’s, gehouden van 18 tot 22 juli 2007 in
Freudenberg, Duitsland. Het Tuchtcollege sprak Coby van Baalen en Angela Krooswijk volledig vrij van alles wat de aanklager
hen ten laste had gelegd. De aanklager mevr mr Aukje Kroondijk is niet in beroep gegaan tegen de uitspraak en daarmee is de
zaak dus afgedaan. De uitspraak is onherroepelijk.

Coby van Baalen en Angela Krooswijk werd verweten dat zij Power and Paint op het voorterrein van het EK te kort bijgezet
hebben gelongeerd. Het Tuchtcollege heeft echter besloten dat Coby en Angela op alle fronten vrijgesproken dienen
te worden.

Het Tuchtcollege, bestaande uit voorzitter mr J.J. Veldhuis, mevrouw mr A.J.J.W. Coppelmans en oud-bondscoach eventing
Teun J. Platenkamp, ging zeer zorgvuldig te werk. Het Tuchtcollege concludeert dat het welzijn van de pony niet in het geding
is geweest en dat Coby en Angela geen enkel verwijt treft.

Coby van Baalen en Angela Krooswijk lieten zich bijstaan door respectievelijk mr Bram de Feijter en mevr. mr Gea Stibbe. Beiden
zijn verheugd dat hun cliënten in alle opzichten van elke smet zijn ontdaan. Gea Stibbe: “Wij zijn blij met de uiterst zorgvuldige
werkwijze van het Tuchtcollege. Er is echt een inhoudelijk oordeel geveld.”

Een eerste reactie van Coby van Baalen en Angela Krooswijk: “Wij dragen onze paarden en de paardensport een warm hart toe.
Het deed pijn dat daar door sommigen aan getwijfeld werd. Maar wat we uiteindelijk vooral aan deze zaak over houden, is het
fantastische gevoel dat zo velen uit de paardenwereld zich met ons hebben verenigd en achter ons zijn gaan staan. Daarvoor
willen we al diegenen heel hartelijk bedanken!”

Het Tuchtcollege bepaalde zelf dat de lijvige rapporten van het onderzoek met vele gehoorde deskundigen en getuigen die tot
de vrijspraken hebben geleid integraal dienden te worden gepubliceerd op de website van de KNHS (zie http://www.knhs.nl). Dat is inmiddels
het geval. Kennelijk wilde het Tuchtcollege geen moeite na laten om de zaak in alle facetten volledig openbaar te maken. Het is
niet eerder voorgekomen in de geschiedenis van het Tuchtcollege dat rapporten integraal gepubliceerd werden.

(Brakel/Prinsenbeek, 21-12-2007)

bron: Dressuurstal Van Baalen

Dat zeggen ze dus op hun site...

Walgelijk Boos!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst in quote gezet.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:43

greetjebee schreef:
Born2BCrazy schreef:
(Daar komt dan nog bij, dat ze in het verweer uitleggen dat deze manier van bijzetten hoort bij een bep. trainingsmethode.. die zij helemaal niet gebruikten..maar nu vallen we in herhaling)

Dat is dus gewoon NIET waar. Deze manier van bijzetten wordt genoemd als 'gangbare longeertraining' in NOTA BENE de 'Richtlinien für Reiten und Fahren' -> Zo klassiek als maar kan.

Oke, stel ze trainen volgens die manier, dan hadden ze m toch kort moeten laten?
Als in kort beginnen richting lang werken?

Born2BCrazy schreef:
Niemand was er bij, dat zeg je goed, dus jij ook niet, maar dat betekent toch niet dat je je geen mening mag vormen?
Op basis van de foto's en de uitspraak van de tuchtcommissie?

Ja dat betekent het dus wel! Dat heeft zelfs het Tuchtcollege gezegd, zie het vetgedrukte stukje in mijn eerder post.

Het Tuchtcollege heeft deze zaak van alle mogelijke kanten belicht en dat is veel meer dan alleen die paar foto's op basis waarvan velen hier nu hun oordeel vellen. Iedereen snapt toch, hoop ik, wel dat een oordeel op basis van zo weinig materiaal op z'n minst kort door de bocht genoemd mag worden.

Dus jij wil zeggen dat jij hier geen mening vormt? Maar gewoon ja en amen roept?

De knhs vond het blijkbaar voldoende materiaal om over te oordelen..dat dit dan positief uitvalt voor coby en co.. Scheve mond

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:49

greetjebee schreef:
Nikka schreef:
Waar ik me aan erger is het gedraai. Eerst is het niet waar, dan alleen in stap, dan de fout van de amazone, dan heel kort, dan een goede trainingsmethode. Als het zo zou zijn als Greetjebee schrijft, waarom dan al die poespas? Het lijkt me eerder een naderhand opgebouwde verdediging die erg mooi is ingekleurd. En daar hoef ik er niet voor te zijn bijgeweest, dat is een kwestie van lezen.

Volgens mij is er niet gedraaid hoor! Het IS op zich een goede trainingsmethode (is vastgesteld op basis van verschillende literatuur/studieboeken en het oordeel van diverse deskundigen!), alleen in eerste instantie werd er een fout gemaakt door de amazone, dit is dus alleen (van korte duur) in stap geweest en deze fout is zeer snel gecorrigeerd. Ik zie het gedraag in het geheel niet!

Ik neem aan dat je het nieuws gevolgd hebt en dus weet dat mevrouw van Balen meerdere malen haar uitspraken heeft moeten bijstellen. Soms zelfs op basis van later aangedragen bewijsmateriaal die haar eerdere uitspraken ontkrachten. En volgens mij zijn er ook draffoto's op de site opgedoken. Dat is en blijft gedraai hoe lang en hoe kort je er ook over praat! Over de trainingsmethode is zij pas later begonnen toen ze geruime tijd had gehad om na te denken over haar verdediging.
Ik kan ook in de uitspraak teruglezen dat het gebruikelijk is voor een geschoold paard om eerst korter te worden bijgesteld. De vraag is hierbij: hoe kort zou je dan mogen gaan?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:51

greetjebee schreef:
Ik snap niet dat jullie zo stellig durven te zeggen 'dat ie zeker-te-weten wel heeft geprotesteerd'. 1 ben je daar OOK niet bij geweest en 2 hebben jullie nog nooit een paard/pony opgeleid tot een dergelijk niveau en weten jullie dus niet wat daarvoor de gangbare / meest geschikte methoden zijn en wat daarvan de effecten zijn.

Dat zeggen wij niet alleen, staat nota bene in het rapport..
"de pony is karaktervol, en zou zeker bij een onheuse onacceptabele bejegening ernstig gaan protesteren"

Maar ja, dan wordt er natuurlijk gezegd dat dit een acceptabele manier is van bijzetten..
Maar er wordt toch gezegd dat dit een vergissing was, dat ze hem later langer hebben gezet etc. Dus dan zou het niet acceptabel zijn, anders hadden ze m wel zo kort gelaten..

Ga er zelf helemaal van in de war.. al die dingen die mekaar tegenspreken..
gisteren zeiden ze a, morgen zeggen ze b.. Ziek
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 23-12-07 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:54

greetjebee schreef:
Pas net op Bokt??? Koe Al drie jaar dacht ik toch?
Bovendien zijn er velen zonder profiel... Ik zie niet in wat dat er toe doet.

mijn excuses. ik had niet gezien dat het 2004 is Bloos
en dat er niets in je profiel staat maakt dat wij niet weten wie er achter het profiel greetjebee zit. dat is waar wij nieuwsgierig naar waren. was geen aanval, maar mee bevestiging dat ook ik nieuwsgierig was;)

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:22

runningkawa schreef:
greetjebee schreef:

http://www.photoservice.com/phsv4_volum ... 0522_0.jpg

Ja en?? Met die foto is niets mis hoor! Het LIJKT hier, door de hoek van waaruit de foto is genomen, of P&P nog steeds te kort staat, maar dat is absoluut niet het geval. Z'n kin raakt hier geenszins (en toch zeker op 10 en misschien wel op 15 cm na) de borst. Bovendien hangen z'n oren ontspannen, evenals de staart. Ook is de pony niet bezweet. E.e.a. vertekent een beetje door z'n bouw (dikke, korte nek/hals) en, zoals gezegd, door de hoek van waaruit de foto is genomen.

runningkawa schreef:
Dus geen verschillende rondjes bij 2 longeurs in stap en draf

En iemand die vaker een paard heeft gelongeerd weet dat een paard dit niet pikt de eerste keer.
Hij geeft zich er na een paar keer wel aan over...en dat is dus duidelijk hier het geval.
Alleen een paard zonder karakter zal zich er meteen bij neer leggen, maar een pony in dit kaliber is geen dooie knol, dus legt zich er niet bij neer.
Dus wederom geen moment opname. Duidelijk vaker gedaan.
En of je daarbij een paard tot GP opleid of niet, maakt geen bal uit..een paard is een paard...

Het zijn ook geen verschillende rondjes bij twee longeurs in stap en draf... Als je de foto's goed zou beoordelen zou je dat ook zelf concluderen. Zoals ik in mijn post hiervoor al schreef is er met de draffoto niets mis. De enige foto's waar wel iets aan mankeerde betroffen foto's op stand of in stap. Dat zijn dus wel degelijk korte momenten geweest. Zoals de draffoto toont zal inderdaad normaal zijn voor deze pony, maar (ik val in herhaling) als je deze goed beoordeelt is hiermee niets mis.

Zoals ik ook al eens eerder heb geschreven is het zo kort instellen vast niet van de ene op de andere dag gedaan. Dit is door VELE jaren training zo ver gevorderd. Dan kan dat HEEL GOED zonder verzet o.i.d. gaan!! Ook bij paarden mét een karakter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:30

maar leg mij eens uit waarom ze dat paard zo kort vastbinden dan? mag hij geen evenwicht zoeken? is het de bedoeling dat ie soepeler in de hals wordt??? lijkt mij allemaal niet. je zet hem gewoon vast op deze manier :s

het is bij dressuur de bedoeling dat het paard het hoofd op de loodlijn heeft. toch niet er overheen???

(en ja: ik ben dressuurleek;))

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:33

greetjebee schreef:
Urielle schreef:

Ik weet inderdaad niet wie er allemaal meelezen, maar ik lees wel veel berichten en de inhoud daarvan zegt vaak meer dan genoeg over de persoon achter het account. In het oordeel van het Tuchtcollege zijn verklaringen van DESKUNDIGEN meegenomen en is er gebruikt gemaakt van de welbekende Richtlinien. Als men op basis daarvan stelt dat de voor P&P gebruikte methode een gangbare en geschikte methode is dan geloof ik dat (zie een paar berichten hierboven, het citaat uit de uitspraak). Dat velen hier dit ontkennen zegt wel iets over hen en hun kennis over / ervaring met het opleiden van paarden/pony's tot het topniveau. Als kenners zeggen dat het een goede methode is (behorende bij het topniveau in casu) en 'velen' dit ontkennen, dan leid ik daaruit af dat deze 'velen' in ieder geval GEEN profs zijn. Dit heeft niks met arrogantie te maken.

EDIT: en ook niet met een persoonlijke aanval op wie dan ook (mocht dat gedacht worden). Gewoon een kwestie van logisch nadenken.

Ik zeg A jij zegt A, ik zeg B jij zegt B. Alleen omdat de Richtlinien zijn gebruikt en dat L. Haanstra zijn zegje heeft gedaan ben jij ervan overtuigd dat het wel goed zal zijn? :s Ik heb het al eerder ergens gezegd. Ik kan net zo goed Xenophon, Podhajsky en Steinbrecht erbij halen om te laten zien dat het geen goede methode is. Een aantal 10 jaartjes geleden in Engeland (zover ik mij kan herinneren) werd het verboden om paarden zo vast te binden. En nu is het opeens een ´correcte bewezen trainingsmethoden´?

Echte profs zien er in mijn ogen heel anders uit. Diegene die hebben het niet nodig om een paard zo afschuwlijk te trainen om de meest ongeloofelijke dingen correct te kunnen vertonen. Daarvoor heb ik dus respect. Voor mensen als mvr. V Baalen neem ik echt niet mijn hoed af.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:34

greetjebee schreef:

Ja en?? Met die foto is niets mis hoor! Het LIJKT hier, door de hoek van waaruit de foto is genomen, of P&P nog steeds te kort staat, maar dat is absoluut niet het geval. Z'n kin raakt hier geenszins (en toch zeker op 10 en misschien wel op 15 cm na) de borst. Bovendien hangen z'n oren ontspannen, evenals de staart. Ook is de pony niet bezweet. E.e.a. vertekent een beetje door z'n bouw (dikke, korte nek/hals) en, zoals gezegd, door de hoek van waaruit de foto is genomen.[/quote]

En de 2e foto? een kwart volte verder ?

Kort is voor mij kin op de borst of een piepklein stukje daarvoor, die 10 a 15 cm, maakt imo (zo goed als) geen verschil.

Wat versta jij dan onder (te) kort?

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:37

Urielle schreef:
Nou, er staat alleen vermeld dat het een bekende trainingsmethode is om een ouder paard eerst kort bij te zetten en daarna langer. Maar kort kan heel verschillend zijn: dus bedoelt deze methode kin op de borst? Of meer 'net achter de loodlijn'? Of zelfs 'voor de loodlijn blijvend'? Of wordt dat niet eens gespecificeerd in het boek?

Geen idee, daarvoor moet je het boek raadplegen. Er is geoordeeld (en toegegeven!!) dat er in het begin té kort is bijgezet. Dit blijkt ook uit de stand- en (eerste) stapfoto's. Later is hij langer bijgezet. In de ogen van velen is dit nog steeds te kort. Het Tuchtcollege heeft geoordeeld dat 'deskundigen' dit NIET te kort vinden, maar velen die 'deskundigen' menen te zijn (waaronder een groot aantal mensen hier in dit topic) wel, waardoor de publieke opinie (jammergenoeg) is beïnvloed.

Urielle schreef:
Daarnaast wordt er gesproken over enerzijds een trainingsmethode, anderzijds wordt het letterlijk een aantal keren 'een vergissing' genoemd. Dan denk ik: wat is het nu? Een met opzet gebruikte trainingsmethode of een vergissing? Of was het een vergissing dat Angela deze trainingsmethode aan de buitenwereld toonde? Knipoog

Lees de uitspraak nog maar eens goed, zou ik zeggen...
Het begin is inderdaad een vergissing genoemd. Hij was toen inderdaad te kort gezet, dit betrof een korte periode en dit is zo snel mogelijk hersteld. Hiervan zijn ook niet meer dan (ongeveer) zes foto's bekend (voor zover ik me kan herinneren uit eerdere topics). Later is hij langer gezet. Dit is een 'trainingsmethode' genoemd die algemeen is geaccepteerd en past bij het niveau van de pony in casu.

Urielle schreef:
Over de gerenommeerde namen (bijv. Haanstra): Ik had mij hogelijk verbaasd als Coby door haar collega's onderuit was gehaald Knipoog Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik meer respect had gehad voor Haanstra als hij erkend had dat dit niet het plaatje is wat je wilt zien bij het longeren. In zijn clinics legde hij er erg de nadruk op dat het paard voor de loodlijn moest blijven. Het contrast met deze pony die letterlijk met de kin op de borst gebonden is, is wel zeer groot.

Haanstra is toch geen collega van Coby???
Daarnaast: Haanstra heeft zo'n aanzien en ervaring en heeft al zoveel boeken e.d. geschreven, dat hij zichzelf juist onderuit zou halen als hij Coby onterecht zou verdedigen. Hij heeft dit echt niet gedaan uit vriendjespolitiek hoor! Dat zou namelijk betekenen dat hij iets anders zegt dan wat hij doorgaans doet.. Dat doet zo'n man natuurlijk nooit, ook niet voor CvB.
En natuurlijk zegt hij in clinics dat het paard voor de loodlijn moet blijven! Logisch lijkt me. Voor wie geeft hij clinics??? Inderdaad, niet voor de GP-ruiters, maar voor de amateurs. Dan is het toch ook vanzelfsprekend dat hij juist hen vertelt dat een paard voor de ll moet blijven...

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:41

Niemand is perfect en we zullen allemaal wel eens teveel sporen, zweep of hand gebruiken.
Ik mag dan een leek zijn (ondanks 35 jaar ervaring) en handelen uit onkunde met de hoop daarvan te leren.

Ik snap niet hoe iemand de foto's goed kan praten of het eens kan zijn met deze methodes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:43

Ik heb hier over collega's omdat zowel Coby als Lammert paarden africhten - de ene op dressuurvlak, de ander aan de longe en aangespannen - en beide vooraanstaande namen in de paardensport zijn. Dus imo zijn ze idd collega's.

Haanstra geeft clinics voor amateurs, Coby begeleidt jonge amazones. Wanneer Angela uit zichzelf niet heeft gezien dat Power hier te kort bijgezet is (wat ze volgens de verklaring wel uit zichzelf zag maar in eerdere verklaringen zei Coby het. Wat de waarheid is weten zij alleen) lijkt het me verstandig dat Coby ook nog even toelichting geeft over de loodlijn Schijnheilig
gezien het rijden van Angela weet ze nl. prima waar die is en dat maakt het nog vreemder dat ze de pony zo extreem kort bijzet

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:53

greetjebee schreef:
runningkawa schreef:
Rel, waar? Meningen, vrijheid van meningsuiting, zoiets wel Ja

Onderzoek...door een spercieboon zeker? Die wat centjes in de hand gedrukt heeft gekregen of zo iets? Lachen

Ik ben niet tegen hulpteugels..ik ben wel tegen hulpteugels verkeerd gebruikt... en helaas kan je dan dus ook erg vaak tegen zijn Verdrietig

En dat is ook laster!

Zeg nou eens RK, wat vind jij nou van het onderzoek dan?? Waar schort het dan in jouw ogen aan in het onderzoek? Welke fouten zijn er gemaakt?

runningkawa schreef:
Is geen laster meid, er staat niet voor niets een vraagteken bij Lachen
Als ik het als feit had gebracht zou het misschien zo zijn...nu is het als vraag en ok als vraag bedoeld omdat ik het graag zou willen weten.
Zoals ik al eerder zei, eenrichtingsverkeer qua meningen mag hier dus alleen maar.
met de top mee l*llen en het goed vinden ander is het laster...vreemd erg vreemd...er bestaat ook gewoon iets als een mening en zelfs de vrijheid die te uiten. Ja vervelend soms...maar het mag gewoon... Dan hadden ze maar moeten regelen dat de uitslag niet de media ingebracht mocht worden.

Wat er fout is aan het onderzoek, denk dat ik dat al genoeg heb vermeld...lees het hele topic maar eens door. Ook wat de andere schrijven Lachen
Iedereen weet dat dit geen moment opname is, iedereen weet dat een paard met karakter dit niet zomaar pikt, dus dat dit veel vaker is gedaan.
Alleen nu staat het op foto
En dat is balen voor van Baalen

En dat wordt er door de KNHS gezeverd over happy atlethe...zullen we mensen zo eens vastsnoeren, kijken of die happy zijn...wedden dat je daarvoor de bak in draait...
Maar omdat een paard niks kan zeggen is hij happy en mag het??

Waarom zou een suggestie geen laster kunnen zijn??? Jij suggereert met jouw 'vraagstelling' dat het onderzoek kennelijk door onkundigen is gedaan. Sorry hoor, maar dat is wel heel triest.

Met het geven van meningen is uiteraard niets mis. Ik vind het persoonlijk alleen vreemd dat er meningen gegeven worden zonder voldoende kennis van de achtergrond. En helemaal als er al een gedegen onderzoek is gedaan door een ONAFHANKELIJK Tuchtcollege. Dan zou je toch op de uitkomsten van dat onderzoek en de daaraan verbonden conclusies moeten kunnen vertrouwen. Als je dat niet doet/kunt zou je m.i. je lidmaatschap van de KNHS moeten opzeggen...

Jammer dat je niet in het kort kunt weergeven wat je van het onderzoek vindt... Ik zie niet in waarom ik daarvoor het hele topic zou moeten doorlezen, en al helemaal niet wat 'de anderen' er over schrijven. Jij trekt de betrouwbaarheid van het onderzoek in twijfel ('is zeker door sperciebonen gedaan') en daarmee de conclusie van de Tuchtcommissie ('iedereen kan toch zien dat dit niet goed is' terwijl de Tuchtcommissie juist heeft geoordeeld dat NIET iedereen dat kan, maar dat dit iets is voor de deskundigen). Nou is mijn vraag: Wat schort er dan volgens jou aan het onderzoek? Wat had men anders moeten doen?? Hadden ze dan, in plaats van de meningen van alle deskundigen, de meningen van alle Bokkers moeten vragen? Of van heel paardrijdend Nederland?? Rolleyes Ja, dan was het vast wel goed gekomen!!! Hier die schandpaal, hier die brandstapel! Kom op, we gooien ze erop!! Gestoord

Het lijkt met toch niet zo'n moeilijke vraag, uitleggen wat er schort aan het onderzoek... Als je al geen moeite hebt met het veroordelen, zou je ook geen moeite moeten hebben met het uitleggen 'waarom'.