PlukenKrul schreef:Ik zal even een ander verhaal schetsen voor alle "wat-een-stomme-ouders-het-paard-doet-nooit-uit-zichzelf-wat-verkeerd!!" mensen:
'S nachts breekt een van je paarden uit en gaat naar een hengst vlakbij in de wei toe -die overigens helemaal beveiligd is, maar het paard heeft op 1 of andere manier toch een manier gevonden -
Als jij 's ochtends naar de wei toegaat tref je je paard dood aan.
Denk jij dan : eigen schuld paardje van me.. had je maar niet moeten uitbreken (en ik had het nog wel zo goed beveiligd, maar een ongelukje zit blijkbaar in een klein hoekje) of kan je dan niet meer met jezelf leven (wat die ouders momenteel meemaken) en wil je die andere hengst nooit van je leven meer zien?!
Ik geloof niet dat ik ooit 'stomme ouders' gezegd heb, hoor. Wel dat je als ouder de verantwoording hebt voor je kind op het moment dat je thuis bent en bij de paarden rondloopt met kindlief. Dat er ongelukken kunnen gebeuren, ja, is waar en dat is vreselijk. Neemt niet weg dat je dan toch je verantwoording moet nemen, hoe vervelend ook.
Als mijn paard los breekt en omkomt, neem ik het mezelf kwalijk, want dat is er iets mis met de omheining. Dan neem ik het mijn paard of die hengst niet eens zozeer kwalijk. IK had op de omheining moeten letten. Hetzelfde als mijn paard door het los breken op de weg terecht was gekomen en aangereden zou zijn door een auto. Dan kan die automobilist daar niets aan doen. Mijn paard had niet de weg op mogen gaan. Mijn schuld, want de omheining is niet goed. Een paard denkt niet 'goh, ik mag van mijn baasje de weg niet op, maar ik doe het toch om haar lekker te pesten'.