Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Update: Paard doodt 18 maanden oude peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:53

scoxxx schreef:
JUIST instinct weerhoudt een eerlijk paard om dodelijk letsel toe te brengen aan een mens...
Ik vermoed dat de meeste mensen hier op dit forum geen ervaring hebben met dit soort paarden?

Geloof je dat nou echt? Goh, als mijn jonkie schrikt en weg rent, me er af bokt en ik val er vanaf en breek mijn nek, is hij dan meteen een oneerlijk paard?
Juist als je paarden hebt en kleine kinderen, dan weet je dat je op moet passen. Ook bij 'eerlijke' paarden......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:54

helemaal met Nadya eens............. maar dan hebben we het over ongelukken

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:55

Nadya schreef:
scoxxx schreef:
JUIST instinct weerhoudt een eerlijk paard om dodelijk letsel toe te brengen aan een mens...
Ik vermoed dat de meeste mensen hier op dit forum geen ervaring hebben met dit soort paarden?

Geloof je dat nou echt? Goh, als mijn jonkie schrikt en weg rent, me er af bokt en ik val er vanaf en breek mijn nek, is hij dan meteen een oneerlijk paard?
Juist als je paarden hebt en kleine kinderen, dan weet je dat je op moet passen. Ook bij 'eerlijke' paarden......

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt Nadya

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:55

Ik vind het ook een heel ander verhaal als een paard echt zo vals is, dat er niets meer mee te beginnen is. Maar daar gaat het in dit verhaal helemaal niet over. Althans, ik kan het niet geloven......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:58

Dat geloof ik ook niet
Dan hou je je paard geen 18 jaar....
Kun je er op vreemde plaatsen ook niet komen zonder ongelukken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:58

Nadya schreef:
scoxxx schreef:

Maar dit is toch iets volledigs anders. Het paard waar het hier over gaat is helemaal niet geschrokken. dus kun je toch helemaal niet gaan vergelijken.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:59

_Henrieke schreef:
Vanessa schreef:

Hebben paarden geen gevoel ??? Paarden hebben ook hersenen.....
Waar het om gaat is dat het paard niet het doel had om het kind te doden.... net als ik op de snelweg...

Dat je hersenen hebt betekend niet dat je meteen gevoel hebt.

Waar baseer jij het feit op dat het paard onschuldig is aan de dood van het kind?

Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat paarden naast gevoel ook hersenen hebben. Jij zegt dat paarden alleen instinct hebben................

Tevens zeg ik niet dat het paard onschuldig is, alleen dat het niet zijn bedoeling was.
Laatst bijgewerkt door Vanessa op 21-12-07 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:02

zitake schreef:
Maar dit is toch iets volledigs anders. Het paard waar het hier over gaat is helemaal niet geschrokken. dus kun je toch helemaal niet gaan vergelijken.

Zoals scoxxx het stelt in zijn/haar post kun je het op meerdere manieren opvatten Knipoog .
Daarbij zijn hengsten nou eenmaal geen speelkameraadjes, ook niet voor volwassen mensen. Hengsten zijn vaak 'vechters', dat zit in hun natuur. Het lijkt me duidelijk dat je je kleine peuter niet tussen de hengsten zet. Ik zou ook niet kunnen garanderen dat mijn paard goed omgaat met zo'n kindje. Dus moet 'ie nu afgemaakt worden?
Nee, mensen moeten maar zorgen dat er geen kleine kinderen zonder toezicht bij hem komen op het land.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:02

Ik zal even een ander verhaal schetsen voor alle "wat-een-stomme-ouders-het-paard-doet-nooit-uit-zichzelf-wat-verkeerd!!" mensen:

'S nachts breekt een van je paarden uit en gaat naar een hengst vlakbij in de wei toe -die overigens helemaal beveiligd is, maar het paard heeft op 1 of andere manier toch een manier gevonden -

Als jij 's ochtends naar de wei toegaat tref je je paard dood aan.

Denk jij dan : eigen schuld paardje van me.. had je maar niet moeten uitbreken (en ik had het nog wel zo goed beveiligd, maar een ongelukje zit blijkbaar in een klein hoekje) of kan je dan niet meer met jezelf leven (wat die ouders momenteel meemaken) en wil je die andere hengst nooit van je leven meer zien?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:05

Nadya schreef:
Zoals scoxxx het stelt in zijn/haar post kun je het op meerdere manieren opvatten Knipoog .
Daarbij zijn hengsten nou eenmaal geen speelkameraadjes, ook niet voor volwassen mensen. Hengsten zijn vaak 'vechters', dat zit in hun natuur. Het lijkt me duidelijk dat je je kleine peuter niet tussen de hengsten zet. Ik zou ook niet kunnen garanderen dat mijn paard goed omgaat met zo'n kindje. Dus moet 'ie nu afgemaakt worden?
Nee, mensen moeten maar zorgen dat er geen kleine kinderen zonder toezicht bij hem komen op het land.

Mee eens Nadya

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:07

PlukenKrul schreef:
Ik zal even een ander verhaal schetsen voor alle "wat-een-stomme-ouders-het-paard-doet-nooit-uit-zichzelf-wat-verkeerd!!" mensen:

'S nachts breekt een van je paarden uit en gaat naar een hengst vlakbij in de wei toe -die overigens helemaal beveiligd is, maar het paard heeft op 1 of andere manier toch een manier gevonden -

Denk jij dan : eigen schuld paardje van me.. had je maar niet moeten uitbreken (en ik had het nog wel zo goed beveiligd, maar een ongelukje zit blijkbaar in een klein hoekje) of kan je dan niet meer met jezelf leven (wat die ouders momenteel meemaken) en wil je die andere hengst nooit van je leven meer zien?!

Ik geloof niet dat ik ooit 'stomme ouders' gezegd heb, hoor. Wel dat je als ouder de verantwoording hebt voor je kind op het moment dat je thuis bent en bij de paarden rondloopt met kindlief. Dat er ongelukken kunnen gebeuren, ja, is waar en dat is vreselijk. Neemt niet weg dat je dan toch je verantwoording moet nemen, hoe vervelend ook.

Als mijn paard los breekt en omkomt, neem ik het mezelf kwalijk, want dat is er iets mis met de omheining. Dan neem ik het mijn paard of die hengst niet eens zozeer kwalijk. IK had op de omheining moeten letten. Hetzelfde als mijn paard door het los breken op de weg terecht was gekomen en aangereden zou zijn door een auto. Dan kan die automobilist daar niets aan doen. Mijn paard had niet de weg op mogen gaan. Mijn schuld, want de omheining is niet goed. Een paard denkt niet 'goh, ik mag van mijn baasje de weg niet op, maar ik doe het toch om haar lekker te pesten'.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:07

PlukenKrul schreef:

Dat is een beetje erg zwart wit vind je niet? Ik zou enorm balen, er doodziek van zijn, maar niet willen dat de hengst afgemaakt zou worden.......

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:08

PlukenKrul schreef:

Ik denk dat ik stom ben geweest omdat ik mijn paard niet goed heb opgesloten Verward
Niet de schuld van de hengst.

Nadya je bent me weer voor Afgod
Vanessa ook Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:09

Ik ben het ook weer met Nadya eens........... Wij mensen zijn verantwoordelijk

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:10

Was het wel verdediging?? Was het geen spelletje van de hengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:10

Ondaks dat ik het verglijk raar vind zou ik idd hebben, jammer dat is een ongeluk...

Mijn paard heeft een schuiver in de sneeuw gemaakt terwijl er op die pensionplaats de regel was dat ze in den binnenbak los zouden gaan met sneeuw.

Door verschillende omstandigheden is toch mijn paard uitgeschoven... Kan alleen nog maar wat rustig hobbelen en ik denk dat veel mensen hem in zouden hebben laten slapen...

Moet ik nu boos zijn om de mensen waardoor het komt?
of moet ik gewoon zo eerlijk zijn en zeggen...het is een ongeluk en niemand heeft dat zo gewild?

Gelukkig zie ik dat laatste in....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:12

Verdediging, spelletje, wat maakt het uit?
Mijn paard speelt genoeg spelletjes met zijn voeremmer en dat gaat niet zachtzinnig. Die vliegt rustig rond. Clown
Stel je voor dat dat een 18 maanden oud kindje is. Vreselijk..... Maar ja, het kan dus gebeuren.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:14

Zie wat foto's op mijn site
Daar zie je de paarden ook lomp spelen...moet ook geen kindje zijn die "tegenstander"
Maar ze zijn niet gemeen, niet hengst, wel gewoon paard....
En ja die zijn groot en gaat dus snel lomp

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:16

Ik zou de betreffende hengst in elk geval niet meer kunnen aankijken. En ik zou ook niet verantwoordlijk willen zijn voor het feit dat het nog een keer kan gaan gebeuren.
Daarom begrijp ik de beslissing van de eigenaar 100%.

Ik vind het allemaal wijze woorden van jullie, maar in zo'n situatie hebben emoties de overhand.
Ik zou de moordenaar van mijn kind - hoe het dan ook heeft mogen gebeuren - niet recht kunnen aankijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:16

Mijn paard is ook gaan winkelen in Nootdorp, met zijn meissie....... Stond voorpagina in de krant........

Hun kwamen de baan uit met zijn tweetjes, en aangezien ik al heel blij was dat ze HUN boxen gebruikte als wisselboxen met het mesten en dat hun dus een hele dag in de baan stonden met zijn tweetjes.........

Moet ik dan boos worden, kan gebeuren............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:17

Ik snap het woord moordenaar niet....

Dat is een mens die iemand dood, niet een dier

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:21

PlukenKrul, meestal kun je geen juiste beslissingen nemen als je overmand bent door emoties..... Maar om nou een hengst te gaan afmaken, omdat jouw paard losgebroken is en toevallig een verkeerd paard treft, tja, dat vind ik erg ver gaan. Je mag nooit je eigen verantwoordelijkheid vergeten. Dan zoek je in mijn ogen gewoon een zondebok en dat vind ik niet ok, hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:21

Laat ik voorop stellen dat ik niet tegen het afmaken van een vals dier ben. Maar in hoeverre was dit paard "vals" te noemen en hoe groot was de kans op herhaling?

Het doet mij een beetje denken aan een geval hier in Portugal, waarbij een moeder de gemeente Lissabon aanklaagt omdat haar zoontje verdronken is in een meertje. Die ging na schooltijd niet naar huis, maar besloot te gaan zwemmen. Hij schijnt aan de kant gevallen te zijn ofzo. Ze wil dat de gemeente de begravenis betaald, want daar is geen geld voor. O? En als het thuis van de trap was gevallen? Huis eigenaar aanklagen? Trapfabrikant?
In elk geval is dit ook zo'n typisch ongeval waarbij je hooguit kunt zeggen dat het is gebeurd door de ongehoorzaamheid van het kind of nalatigheid van de moeder (kind niet van school gehaald, maar ik vind zelf dat een kind best allen naar school kan lopen, hoewel het dan natuurlijk wel vanzelfsprekend meer gevaar loopt).
Men moet accepteren dat het wel mooi makkelijk is om met het vingertje te wijzen "het is de schuld van de straat, het meer, de trap, de hond, het paard", maar men zou eens wat verder moeten kijken wie eigenlijk verantwoordelijk was voor wie en wat op dat moment.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:22

Als een mens mijn kind met opzet vermoord, dan vrees ik dat ik hem ook vermoord. Juist omdat het om een mens gaat, iemand die wel kan nadenken over zijn daden.
Maar ja, dat mag ook niet, want dan speel ik eigen rechter.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:24

het is errug zat wat er gebeurd is maar snap de hele discussie hier niet, er kan toch niks meer aan veranderd worden.....