Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Enorm aantal paarden in Nederland vertonen stereotiep gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:25

Elke87 schreef:
Dat is wel een heel mooi voorbeeld. Boeren willen hun koeien maar al te graag buiten zien. Maar helaas wordt hun dit door allerlei regeltjes onmogelijk gemaakt.
En ik denk dat het niet lang meer duurt voordat voor de paarden precies hetzelfde gaat gelden.
Maar nogmaals ik ben zeker voor een beter welzijn, ik denk alleen dat dit in Nederland onmogelijk is.

Ze willen juist dat paarden meer naar buiten gaan, Elke. Knipoog
Ik mis de koeien buiten in het landschap ook. Vind het schandalig dat die dieren zo massaal binnen gehouden worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:27

anneve schreef:
Is er op bokt eigenlijk iemand wiens paard 24/7 in de stal staat? Ben wel benieuwd of die paarden er eigenlijk wel zijn? Kunnen we hier vast gaan tellen om welk percentage van de Nederlandse paarden het hier eigenlijk gaat. Ik heb er 2, eentje staat dag en nacht buiten met haar vriendje (gewoon een KWPN-er hoor, geen schuilplaats en die kan er prima tegen, althans ze moet wel, want ik vraag het haar niet.) De andere staat elke dag 6 uur buiten en de rest op stal (of aan het werk).

Tja Randalinpony, maar het lijkt erop dat de struisvogelpolitiek ons tegen begint te werken (de nota van LNV wordt immers opgehangen aan informatie die niet klopt), dus hoog tijd om dit uit de doofpot te halen. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen binnen het KWPN. Ik zie trouwens in de openingspost dat die andere geleerde (maar dat is voor het eerst dat ik zo iets hoor) ook geloofd in een erfelijke factor. Nu wordt er gezegd: jullie houden je paarden niet goed en daarom gaan ze luchtzuigen, terwijl die arme dieren gewoon met dit stalgebrek geboren worden!! Godzijdank ondervinden deze dieren geen last van dit stalgebrek, dus zo erg is het nou ook weer niet. (Ze zijn alleen een beetje verslaafd.)

Toch hoeft dit onderzoek niet moeilijk te zijn: ik had binnen een dag gegevens van tussen ongeveer 40 OO sevens bij elkaar door een klein onderzoekje via bokt en mijn persoonlijke netwerk buiten bokt.

Het is nooit OF OF maar altijd EN EN. Erfelijkheid en aangeleerde zaken gaan hand in hand. Hetgeen het verschil maakt zijnd e percentages. Ook al heeft een 007 een genetische kans dat hij gaat luchtzuigen, die wordt wrs veel sterker als je hem ook nog eens op stal houdt. Zelfde verhaal als bij een paard dat niet dezelfde genetische aanleg heeft: op stal staan VERGROOT de kans op stalondeugd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:28

Nou, elke dag friet Vingers aflikken Haha! !
Ik weet dat het gezonder is voor mijn merrie om buiten te staan maar als ze 2 uur lang alleen maar bij de draad staat te wachten zonder zich te verroeren mag ze van mij naar stal(box in kapschuur dus veel frisse lucht en paarden om haar heen).

By the way: ik verheerlijk niet hoe het vroeger gebeurde en dat doet niemand hier denk ik. Maar ik maak dat soort opmerkingen om ook eens wat verder na te denken. Niet iedereen heeft de mogelijkheden tot het creeeren van het paradijs. En ik vraag me toch echt af of dan dus kennelijk 90% van de paarden het slecht heeft. Ik ben absoluut tegen 24/7 op stal maar ik kan 24 uur per dag buiten gewoonweg niet realiseren. Dus bewandel ik een tussenweg en daar span ik me 100% voor in. Zou ik dan een waarschuwing of een boete moeten krijgen of mijn paard weg moeten doen? Dat vind ik toch erg overdreven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:28

anneve schreef:
Ik zou trouwens heel graag bovenstaande met Machteld willen bespreken, heeft iemand contactgegevens (per pb).
Zodra in een bepaalde familie een aandoening significant hoger voorkomt dan in vergelijkbare families staat daarmee een erfelijke factor vast. Onderzoek is nodig om officieel te bevestigen wat eigenlijk al lang bekend is. Het is wel in ons belang nl. om dit officieel bevestigd te hebben.
Bij het ministerie werken volgens mij geen OO seven eigenaren, dus die geloven ook maar alles wat er in die brief staat en dat is maar een heel klein deel van de waarheid.

Ik heb wel contactgegevens maar ik weet neit of ze op je mail zit te wachten, sterker nog; ze zal er misschien wel van op de hoogte zijn!
In ieder geval reageert ze af en toe op brieven in de BIT, misschien kun je daar iets heensturen? Of contact opnemen met Facculteit diergeneeskunde in Utrecht? Misschien geven ze haar emailadres wel?..

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:32

Nadya schreef:
Elke87 schreef:
Dat is wel een heel mooi voorbeeld. Boeren willen hun koeien maar al te graag buiten zien. Maar helaas wordt hun dit door allerlei regeltjes onmogelijk gemaakt.
En ik denk dat het niet lang meer duurt voordat voor de paarden precies hetzelfde gaat gelden.
Maar nogmaals ik ben zeker voor een beter welzijn, ik denk alleen dat dit in Nederland onmogelijk is.

Ze willen juist dat paarden meer naar buiten gaan, Elke. Knipoog
Ik mis de koeien buiten in het landschap ook. Vind het schandalig dat die dieren zo massaal binnen gehouden worden.

Haha ja ik begrijp dat het hier om paarden gaat. Maar wat ik hiermee bedoel is dat er zoveel regels komen dat het dus onmogelijk is straks een paard te houden. Net zoals het voor steeds meer boeren onmogelijk wordt koeien te houden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:33

Kelly_ann schreef:
Is het stress? of is het gedrag dat is ontstaan uit 'verveling'? Dat is natuurlijk ook nog een optie...

Verveling of stress, interssante kwestie; adrenaline komt vrij bij stress, wat bij verveling? En komt daar dan weer stress uit voort? Ongenoegen sowieso, dus dan is endorfine erg prettig.

kleine kindjes worden ook lekker relaxt van duimen met het vingertje wrijvend op de bovenlip.. Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:34

24 uur buiten vindt ik zomers voor fokmerries met veulens ideaal, mits er maar controle is en dat ze naast het gras belangrijke voedingsstoffen krijgen bijgevoerd. In de winter zou ik graag ook graag de fokmerries buiten willen zien en dat hoeft van mij echt niet 24 uur. Beweging lijkt me ook veel beter voor de ontwikkeling van de foetus in het lichaam en voor het afkomen van het veulen bij de geboorte.

Het gaat mij ook niet zo zeer om regels, maar dat de ogen opengaan van veel mensen die WEL de mogelijkheden hebben. En zo misschien anderen ook weer kunnen helpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:35

@Elke87: Nou, ik ken anders de massale koeienstallingen wel en daar word ik niet vrolijk van. Dan zie ik idd liever zo'n boertje die een paar koeien heeft en ze lekker op het land zet. Lachen
Ik snap dat het niet leuk is dat er aan paarden houden regeltjes komen, maar in gevallen als het veel te lange opstallen, vind ik het niet zo erg, hoor. Vork
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-12-07 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:35

kitbits schreef:
Mathilde Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Ik vind dit rapport ook niet meer dan een mode gril. Heeft met werkelijkheid niet meer van doen. Natuurlijk moet de huisvestiging van een paard in orde zijn en wat dat betreft ken ik bar weinig paarden die stereotiep gedrag vertonen in mijn omgeving eigenlijk geen als ik nadenk, misschien dat ik als een van de weinige dan in een juiste regio woon, maar dat kan ik mij niet voorstellen.

Hou je je paard tot zijn knieen in de blubber en zeker weten dat er dan ook een keer iemand van de dierenbescherming voor je neus staat.

Misschien wonen we dan in de zelfde regio Haha!
Maar ik ben het grondig met je eens dat het nu ineens een 'hot item' is. Net zoals het dressuurhoedje, chippen en het dragen van een cap in de western bij de wran. Natuurlijk moet je paal en perk stelen als het om dieren leed gaat. Maar ze kunnen op dit moment niet eens de echt trieste gevallen afhandelen, dus laat staan zo'n groots project. Mensen zonder hersens zal je altijd houden, hoe ideaal je de omstandigheden voor de paarden ook maakt. Met als verschil dat het paard zich dan alleen niet meer laat vangen door de eigenaar en weg kan lopen, wat op de lange duur ook weer div. gevolgen heeft voor het paard.
Begrijp met niet verkeerd, het is super dat er aandacht aan het welzijn word besteed maar het is meer de houding en de manier waarop dit gebeurt die mij tegen staat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:37

het is al jaren een probleem waar machteld mee aan de slag is, mathilde, ze komt bij mensen thuis waar zogenaamde geschifte paarden staan. Het aantal groeit gestaag dus het is een pré dat e.e.a. eens goed naar buiten komt, ten bate van de dieren! Een hoedje is een modegril, dit is echter een onderwerp van een heel ander kaliber, toch?...
wat is er mis met de houding en de manier waarop dit project wordt gemanifesteerd? had ze het in het roze moeten neerzetten met bloemetjes?..
Laatst bijgewerkt door detour op 06-12-07 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:39

Mathilde schreef:
Mensen zonder hersens zal je altijd houden, hoe ideaal je de omstandigheden voor de paarden ook maakt. Met als verschil dat het paard zich dan alleen niet meer laat vangen door de eigenaar en weg kan lopen, wat op de lange duur ook weer div. gevolgen heeft voor het paard.

Dus omdat het paard dan buiten staat en zich eventueel niet meer laat vangen door de domme eigenaar, mag er niets gedaan worden aan het te lange opstallen? Verward
Kijk eens naar hoe een paard in elkaar zit, zijn behoefte aan beweging, aan grazen, aan sociaal contact. Ik snap niet hoe je daar nog omheen kan draaien.....

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:40

Nadya schreef:
@Elke87: Nou, ik ken anders de massale koeienstallingen wel en daar word ik niet vrolijk van. Dan zie ik idd liever zo'n boertje die een paar koeien heeft en ze lekker op het land zet. Lachen
Ik snap dat het niet leuk is dat er aan paarden houden regeltjes komen, maar in gevallen als het veel te lange opstallen, vind ik het niet zo erg, hoor. Vork

Nee maar dat is wat ik probeer te zeggen door die regels worden koeien nu dus binnengehouden. En welke regel gaat het dan straks winnen, het dierenwelzijn of het landschapbeheer / natuurbeheer.
Want straks moet er ook zoveel land bij zitten als je zoveel paarden wilt houden. Ik denk dat het in Nederland niet haalbaar is dit aantal paarden te houden als er al die regels komen. En misschien niet eens de helft van de paarden die we nu hebben.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:42

Citaat:
Is jouw onderzoekje gedaan op basis van jarenlange ervaring en wetenschappelijk onderzoek, Anneve?
Waarnmee kun jij bewijzen dat het erfelijk is

Detour: ik doe idd vaak wetenschappelijk onderzoek, het is mijn werk, maar jou vraag is zo gesteld dat je er al vanuit gaat dat dat niet zo is. Ik heb daarnaast onderwijs gegeven in genetica aan de faculteit, dus jou neerbuigende toon is buitengewoon ongeplaatst.

Ik heb de definitie al gegeven van het bewijs van erfelijkheid.

Natuurlijk hebben andere factoren ook invloed, maar helaas kun je ook met optimale levensomstandigheden (paard 24/7 met soortgenoten buiten b.v.) luchtzuigen bij OO seven nakomelingen niet voorkomen. En ik verwacht dat als ik verder zoek, dat dat ook bij andere Rubinstein nakomelingen gevonden kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:44

Ik snap niet wat hoedjes met welzijn van paarden te maken heeft. Dat dit als modeverschijnsel wordt afgedaan vind ik eerlijk gezegd niet slim. Je kunt het toch niet menen je paard niet buiten te zetten omdat je hem dan niet kan vangen? Laat hem maar eens een volle dag buiten staan, aan het eind van de dag als je klaar staat met de brok wil hij wel hoor. Opvoeden hoort daar ook bij.

Als ze zich niet laten vangen, zegt misschien ook wel iets van de relatie eigenaar en paard en hoe het paard zijn leven ervaart zonder het buiten zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:45

Elke87 schreef:
Nee maar dat is wat ik probeer te zeggen door die regels worden koeien nu dus binnengehouden. En welke regel gaat het dan straks winnen, het dierenwelzijn of het landschapbeheer / natuurbeheer.
Want straks moet er ook zoveel land bij zitten als je zoveel paarden wilt houden. Ik denk dat het in Nederland niet haalbaar is dit aantal paarden te houden als er al die regels komen. En misschien niet eens de helft van de paarden die we nu hebben.

Ik snap wat je wilt zeggen, hoor, en ik hoop dat men blijft kijken naar het dierenwelzijn. Ik snap trouwens niet zo goed over welke regels je het hebt. Het gaat gewoon om een paard meer bewegingsruimte te geven, hetzij via weiland, hetzij via paddocks of wat dan ook. De pensionstallingen en maneges in mijn buurt hebben daar echt wel ruimte voor, hoor. Dan maar wat minder parkeerplekken en een stapmolen minder ofzo? Niemand heeft het over 24/7 weidegang.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:45

Mijn neerbuigende toon slaat op jouw houding naar MvD, ze is niet zomaar even een ethologe van de hoek, vandaar!

Kun je de definitie hier nog eens plaatsen? En als je op wetenschappeljik nivo werkt,d an zou je toch al met MvD in contact gekomen kunnen zijn?...

Kun je ook hier bewijzen dan dat het niet voorkomen kan worden? Ik zie het nergens staan dus ontvang ik het graag. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:46

detour schreef:
Kelly_ann schreef:
Is het stress? of is het gedrag dat is ontstaan uit 'verveling'? Dat is natuurlijk ook nog een optie...

Verveling of stress, interssante kwestie; adrenaline komt vrij bij stress, wat bij verveling? En komt daar dan weer stress uit voort? Ongenoegen sowieso, dus dan is endorfine erg prettig.

kleine kindjes worden ook lekker relaxt van duimen met het vingertje wrijvend op de bovenlip.. Knipoog

Maar kopke op de grond en grazen maakt een paard ook rustig en relaxed. Als ik goed onthouden heb, maken ze dan ook endorfinen aan.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:46

kitbits schreef:

Hou je je paard tot zijn knieen in de blubber en zeker weten dat er dan ook een keer iemand van de dierenbescherming voor je neus staat.

Sorry, is dat niet een beetje kort door de bocht?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:47

Dan moeten we mss minder paarden gaan houden Knipoog Er staan heel veel paarden in de Benelux die staan te verkommeren.

Mensen zeggen: mijn paard wil naar binnen. Ok, maar wil die ook binnen blijven? Laat je de deur ook open staan? En blijft hij dan werkelijk 20 uur binnen? Natuurlijk vinden ze het met vies weer wel eens fijn om binnen te staan, maar waarom laten we hen niet zelf kiezen?

Anneve: elke zelfrespecterende onderzoeker weet dat een stelling pas echt slecht is wanneer je hem niet meer kunt ontkrachten... Dus kritische vragen zijn net welkom Lachen
Ook al zit er bij de 007's een erfelijke oorzaak op, dat sluit van geen kanten uit dat het ook met omgevingsfactoren te maken heeft... Beetje enge kijk voor een onderzoeker neen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:47

russel schreef:
Als ze zich niet laten vangen, zegt misschien ook wel iets van de relatie eigenaar en paard en hoe het paard zijn leven ervaart zonder het buiten zijn.

Lijkt mij ook! Haha!
(Die van mij staat overigens 24/7 buiten en komt naar me toegerend, zodra 'ie mijn stem hoort (hij staat in een natuurgebied en in het donker 's avonds is het erg handig dat ik hem niet hoef te zoeken op deze manier Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:48

Dan zijn er natuurlijk nog zat paarden die tot hun enkels in de stront staan met het 24 uur per dag ophokken en dat zijn er meer dan je lief zijn. Is dat niet iets erger dan tot je enkels in de blubber?

Trouwens mijn hoefsmid zegt altijd, lekker voetjes in de blub is goed voor de hoeven... Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:50

russel schreef:
Dan zijn er natuurlijk nog zat paarden die tot hun enkels in de stront staan met het 24 uur per dag ophokken en dat zijn er meer dan je lief zijn. Is dat niet iets erger dan tot je enkels in de blubber?

Trouwens mijn hoefsmid zegt altijd, lekker voetjes in de blub is goed voor de hoeven... Clown

In de zomer moet die van mij zelfs vaak in de blub staan, als het even kan, anders worden zijn hoeven te droog. Clown
Dus nu in de winter heeft 'ie hele gezonde hoeven, hoor. Hij staat vaak bij ons in het moerassige gedeelte en niet omdat hij niet anders kan, maar het deert hem echt niet. Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:51

poes schreef:
Dan moeten we mss minder paarden gaan houden Knipoog Er staan heel veel paarden in de Benelux die staan te verkommeren.

Mensen zeggen: mijn paard wil naar binnen. Ok, maar wil die ook binnen blijven? Laat je de deur ook open staan? En blijft hij dan werkelijk 20 uur binnen? Natuurlijk vinden ze het met vies weer wel eens fijn om binnen te staan, maar waarom laten we hen niet zelf kiezen?

Anneve: elke zelfrespecterende onderzoeker weet dat een stelling pas echt slecht is wanneer je hem niet meer kunt ontkrachten... Dus kritische vragen zijn net welkom Lachen
Ook al zit er bij de 007's een erfelijke oorzaak op, dat sluit van geen kanten uit dat het ook met omgevingsfactoren te maken heeft... Beetje enge kijk voor een onderzoeker neen?

Zij sluit dat toch helemaal niet uit, het is waarschijnlijk een trigger. Maar genetica mis ik in dit onderzoek. Je kunt pas stellen dat steeds meer paarden afwijkend gedrag vertonen van verkeerde stalling, als je alle elementen hebt onderzocht.
En mijn artikel is van 2002. Dus zeker niets recent Lachen

Waarom is het normaal om stalling op de voorgrond te schuiven en genetica achtergrond, maar andersom niet?
Trouwens iets aannemen omdat het van een bekende is, ben je al helemaal verkeerd bezig, en zeker niet wetenschappelijk aan het denken..
Laatst bijgewerkt door lesilla op 06-12-07 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:53

Nadya schreef:
Ik snap wat je wilt zeggen, hoor, en ik hoop dat men blijft kijken naar het dierenwelzijn. Ik snap trouwens niet zo goed over welke regels je het hebt. Het gaat gewoon om een paard meer bewegingsruimte te geven, hetzij via weiland, hetzij via paddocks of wat dan ook. De pensionstallingen en maneges in mijn buurt hebben daar echt wel ruimte voor, hoor. Dan maar wat minder parkeerplekken en een stapmolen minder ofzo? Niemand heeft het over 24/7 weidegang.

Over regels die er komen gaan. Zoals landschapvervuiling, mestregels etc.
Maar zoals ik al eerder zei is het voor veel stallen inderdaad een kleine aanpassing om een paddock of iets dergelijks aan te leggen. Daar ben ik het echt helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:53

Die van mij gaat in de hoek staan onder een boom waar hij in het meest drassige stuk staan van de hele paddock. Overigens is dat een stuk wei hoor, maar in de winter dus niet Haha! , ik moet met laarzen aan door het sompige stuk om hem te halen als ik ga rijden. Hij kiest er zelf voor. Weet niet waarom, maar dat vind hij daar een leuk plekje.

Overingens doen de paarden niet veel buiten hoor, ze staan een beetje te dromen, maar mij nog liever dat zo op stal te staan, buiten is buiten. Wij mensen moeten toch ook ommetjes maken als we aan het huiskluisteren zijn?? En dan zijn wij geen beesten, althans.. Clown