anneve schreef:Is er op bokt eigenlijk iemand wiens paard 24/7 in de stal staat? Ben wel benieuwd of die paarden er eigenlijk wel zijn? Kunnen we hier vast gaan tellen om welk percentage van de Nederlandse paarden het hier eigenlijk gaat. Ik heb er 2, eentje staat dag en nacht buiten met haar vriendje (gewoon een KWPN-er hoor, geen schuilplaats en die kan er prima tegen, althans ze moet wel, want ik vraag het haar niet.) De andere staat elke dag 6 uur buiten en de rest op stal (of aan het werk).
Tja Randalinpony, maar het lijkt erop dat de struisvogelpolitiek ons tegen begint te werken (de nota van LNV wordt immers opgehangen aan informatie die niet klopt), dus hoog tijd om dit uit de doofpot te halen. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen binnen het KWPN. Ik zie trouwens in de openingspost dat die andere geleerde (maar dat is voor het eerst dat ik zo iets hoor) ook geloofd in een erfelijke factor. Nu wordt er gezegd: jullie houden je paarden niet goed en daarom gaan ze luchtzuigen, terwijl die arme dieren gewoon met dit stalgebrek geboren worden!! Godzijdank ondervinden deze dieren geen last van dit stalgebrek, dus zo erg is het nou ook weer niet. (Ze zijn alleen een beetje verslaafd.)
Toch hoeft dit onderzoek niet moeilijk te zijn: ik had binnen een dag gegevens van tussen ongeveer 40 OO sevens bij elkaar door een klein onderzoekje via bokt en mijn persoonlijke netwerk buiten bokt.
Het is nooit OF OF maar altijd EN EN. Erfelijkheid en aangeleerde zaken gaan hand in hand. Hetgeen het verschil maakt zijnd e percentages. Ook al heeft een 007 een genetische kans dat hij gaat luchtzuigen, die wordt wrs veel sterker als je hem ook nog eens op stal houdt. Zelfde verhaal als bij een paard dat niet dezelfde genetische aanleg heeft: op stal staan VERGROOT de kans op stalondeugd.